Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Trucs energieleverancier voorkomen switchen naar goedkopere concurrent

Trouwe, loyale klanten leveren de energieleveranciers het meeste geld op. Zij zijn minder snel geneigd te switchen van energie-aanbieder en betalen vaak een tarief dat hoger ligt dan de lopende aanbiedingen.

Om klanten vast te houden, passen de energieleveranciers tal van slimme trucs toe. Energievergelijk.nl legt een aantal van deze technieken voor je bloot.

Geen welkomstkorting

Een welkomstkorting, het klinkt leuk, maar feit is dat je hem niet aan het begin krijgt, maar aan het eind, namelijk zodra je contract volledig is uitgediend.

Stap je eerder over? Dan krijg je dus helemaal niets.

Op die manier hoopt het energiebedrijf dat je trouw blijft zitten en niet gaat switchen.

Toch is het vaak slim om je lopende energiecontract te heroverwegen. Zeker als je contract nog even loopt. Het lagere tarief dat je betaalt bij een andere aanbieder kan het mislopen van de cashback goedmaken.

Loopt je contract binnen drie maanden af? Dan is het slimmer om hier nog even te wachten en je contract uit te zitten.

Nieuwe cashback

Bij de onderstaande drie leveranciers krijg je op dit moment een nieuwe welkomstkorting als je naar hen overstapt en kiest voor een jaartarief.

  • Engie: € 100
  • Budget Energie: € 50
  • United Consumers: € 50

Hoge opzegboete per 1 juni

Vanaf 1 juni wordt het nog minder aantrekkelijk om onder je vaste energiecontract uit te komen. Nieuwe contracten die vanaf die datum worden afgesloten, zijn dan onderhevig aan nieuwe regels rondom opzeggen.

Hierbij is de boete bij het ontbinden van het contract afhankelijk van het verlies dat het energiebedrijf lijdt als gevolg hiervan. En dat kan flink in de papieren lopen.

Nu bedraagt de boete bij een contract dat 1,5 jaar of korter loopt, maximaal 50 euro voor stroom en 50 euro voor gas. Dus in totaal 100 euro als je een gecombineerd contract hebt.

Verlengaanbod

Een verlengaanbod is één van de slimste trucs die door energiebedrijven worden toegepast voor klantenbinding.

Voor mensen die op dit moment een variabel contract hebben, lijkt zo’n verlengaanbod vaak aantrekkelijk. Echter, hoe goed het verlengaanbod ook lijkt, het is altijd verstandig om te checken of het niet goedkoper kan bij de concurrent. De kans hierop is groot.

De reden hiervoor is dat je als trouwe klant vaak niet de scherpste prijs krijgt aangeboden. Die wordt namelijk bewaard voor, je raadt het al: nieuwe klanten.

Verlengaanbod ontvangen?

Toevallig net een verlengaanbod ontvangen voor een jaarcontract?

Vergelijk dan eerst de tarieven die hierin staan met de top 3 goedkoopste vaste contracten van dit moment:

  1. Budget Energie 1 jaar vast: € 0,396 /kWh en € 1,363 /m3 (+ € 50 cashback)
  2. Oxxio 1 jaar vast: € 0,361 /kWh en € 1,441 /m3
  3. Coolblue 1 jaar vast: € 0,381 /kWh en € 1,386 /m3

Je vergelijkt alle vaste contracten via de energievergelijker.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

37 reacties

  • JJack Henning

    Ik zit al een hele tijd bij Vattenfall met een vast contract. Ik betaal maandelijks extra zodat ik geen dure afrekening krijg. Dit jaar krijg ik ineens veel minder terug omdat de leverkosten vAN Eneco omhoog zijn gegaan, wat heb ik dan aan een vast contract.

    Reageren
  • LLein

    Zit al 27 jaar bij Eneco. Vond het overstappen altijd teveel gedoe maar nu ga ik echt op zoek naar een andere leverancier. Eneco ziet zijn klanten als citroenen dat is afgelopen winter wel gebleken.

    Reageren
  • HHenri

    Ik ben op 1 november mijn jaar begonnen bij mijn energie leverancier
    Stroom zowat 80 cent per kwh
    Heb in november tot en met maart te veel stroom verbruikt
    Ben nu met mijn zonnepanelen de zeer dure kwh aan het salderen
    Kan beter blijven zitten bij deze maatschappij en nu veel geld voor mij kwh vangen
    Gebruik weinig gas

    Reageren
    • CChris

      @Rick
      Mag ik vragen bij welk energiebedrijf?

      Reageren
  • BBert w

    Na afgelipen winter zit de schrik er goed in bij de inkopers, dat ze nu zoveel gas inkopen dat asnkomende winter meer dan genoeg beschikbaar is. Het gas gaat naar 1 euro per kuub in mijn beleving. Wacht dat af en sluit dan een langer contract af is mijn redenering en advies.

    Reageren
    • TTon

      @Bert w

      Men is ook25% minder gaan gebruiken over de hele linie.

      Erkomt overschot en dat doet prijzen dalen. En ze hebben voor langere lopende contracten teveel ingekocht. Omdat ze bang waren voor grote stijgingen. Veel. Onrust en hoge opslag premie voor risk. Overigs betaalt de klant dat linksom of rechtsom.

      Reageren
  • JJeeBee

    De grootste graaier is de overheid met hun energiebelasting. Kijk voor de aardigheid maar eens hoe hoog de energiebelasting 10 jaar geleden was.
    Vooral lekker op de huidige club blijven stemmen. Al zou het gas gratis zijn voor wat betreft inkoop, kom je nog op 80 cent per kuub.

    Reageren
    • TTwan

      @JeeBee
      Juist

      Reageren
    • JJoepoe

      @JeeBee natuurlijk altijd lekker, afgeven op’de overheid ‘ dat ze teveel geld afpakken, en daarna zeiken dat je te weinig krijgt. Vooral een compleet gebrek aan inzicht dat geld niet gratis is.

      Energiebelasting afschaffen, toeslagen afschaffen en mensen die niet willen werken maar eens laten voelen hoe ‘weinig’ de overheid doet terwijl ze 20 uur vakkenvullen en verder geen fliker uitvoeren

      Reageren
    • JJoeber

      @JeeBee
      A ja, comment van de domme mensen brigade. Zeiken dat de overheid te veel pakt, maar o wee als je uitkering gekort wordt. Geld is niet gratis, laat mensen maar een merken dat dat zo is.

      Geen belasting, prima, maar dan ook 0 hulp als je niet met geld om kunt gaan. Ga je failliet dan ga je maar lekker bedelen, ik geef je geen cent (want van die graaiers die niet willen werken, daar hebben we er genoeg van).

      Lekker meepraten, maar een seconde nadenken dat is natuurlijk moeilijk. Gelukkig hebben we ook domme mensen nodig, en even doorbouwen want 1,5 jaar voor een huis is achterlijk (tijd voor de oude zweep, bouwen of bloeden met die achterlijke sjonnies)

      Reageren
    • PPeebee

      @JeeBee
      Daar gaan we weer… Het is weer de schuld van de overheid. Kijk voor de gein eens in landen waar weinig tot geen belasting geheven wordt. Zonder belasting heeft een overheid geen geld. Zonder geld kan je dag zeggen met je handje tegen een sociaal stelsel, onderhoud van openbare ruimtes, onderhoud van snelwegen, ziekenhuizen en… Jawel…. Nutsvoorzieningen.

      Wel eens van Noord Korea of Cuba gehoord? Daar betaalt men geen belasting en Oh Oh Oh wat is het daar een paradijs. Belasting op stroom is daar overigens ook helemaal niet nodig. Er is geen stroom.

      Reageren
    • SSvM

      @JeeBee

      Belastingen op energie is juist goed.
      Er wordt genoeg verkwist.
      Daarbij gaat het om wat ermee gedaan word belasting betalen is het probleem niet.

      Reageren
  • RRobin

    waarom nu een verlengaanbod pakken? Je zit veilig met het energieplafond! aankomende maanden vrijwel geen gas verbruik ivm warmer weer. Kun je mooi twee a drie maanden afwachten tot de prijzen verder gezakt zijn. Voor mij met een aflopend contract is het nu 2 maandjes uitzitten in een variabel tarief.

    Reageren
    • IIwan

      @Robin
      Energieplafond is niet zeker voor 2024, misschien wordt het plafond wel verhoogd of komt helemaal te vervallen. Anyways de prijzen van gas zullen vanaf september weer omhoog gaan en als je zeker wil zijn van de prijs lijkt het me niet eens zo onverstandig om zo’n jaar contractje te tekenen, immers je tilt het de winter over.

      Reageren
    • JJisrael

      @Robin
      Ben je aan de drugs? We zijn veilig????
      Wezenloze

      Reageren
    • JJoke vd Berg

      @Robin, met een variabel contract hoef je geen 2 maanden uit te zitten, je kunt weg wanneer je wilt!

      Reageren
  • KKool

    Zakkenvullers

    Reageren
  • HHerman van Nelfen

    Het zijn allemaal zakkenvullers. Net zoals de supermarkten. Terug naar de gemeentelijke energie bedrijven, zoals vroeger.

    Reageren
  • WWim

    Ook de boeven bij Eneco zijn geen haar beter, al 52 jaar klant maar ik ga nu overstappen, graaiers zij het

    Reageren
    • IIvonne vlemmings

      @Wim

      Ik ben er al vertrokken.
      Betaal nu veel minder en kom prima uit. En eerlijke en eenduidige klantenservice. Bij eneco als ik 3 gesprekken voerde ovrr de zelfde vraag 3x tegenstrijdige info en om over de houding van het personeel nog maar niet te spreken. Vaak erg onbeschoft

      Reageren
      • IIngrid

        @Ivonne vlemmings
        Bij welke energieleverancier zit u nu?

        Reageren
    • EEngel Derksen

      @Wim je hebt geluk. Ik ben ook by Eneco tot 01-01-2024 dan loopt men contact af van 3 jaar. Dan stap ik over op een andere leverancier die goedkoper is.
      Want eneco is een van de duurste. Maar ik moet wachten dat men contract is afgelopen by eneco.

      Reageren
      • WW Lieverst

        @Engel Derksen

        Reageren
    • EEngie

      Dat is de enige juiste benaming. @Wim

      Reageren
  • MMarjan

    Ik ben al jaren trouwe klant van Greenchoice. Altijd goede service en altijd bereikbaar. Reden om hun klant te zijn?: groene energie. Dáár was het me altijd al om te doen….en dat leveren ze zoveel en zo vaak mogelijk.Ik heb van hen de indruk dat ze er ook veel aan doen om mij een zo gunstig mogelijk contract te bieden. Ik blijf gewoon; wél zo rustig.

    Reageren
    • JJeroen

      @Marjan. Helaas is het niet altijd groen opgewekte energie bij Greenchoice, maar wordt ook veel
      grijze energie groengewassen en dus als groene energie verkocht.

      Reageren
    • JJoepie

      @Kersten

      Verder alles goed?

      Reageren
    • LLuuk

      @Kersten

      Wappie!

      Reageren
    • JJan

      Zo denk ik er ookover.

      Reageren
  • AA

    Bij vattenvall wordt je als trouwe klant dubbel aangepakt als je ook nog eens een gasloos huis krijgt,geen lonen blijft, meer.Dus hoge tarieven en geen korting ,en dat na jaren trouwe klant te zijn geweest,wordt tijd voor overstap,stelletje graaiers.

    Reageren
  • JJohn

    Essent maakt overstappen moeilijk,na opzegging en weigeren aanbod steeds maar dreigen en moeizaam .. geen gesprek mogelijk. Dreigen met geschillencommissie en ACM helpt

    Reageren
  • WW

    Vatteval liep in zijn eigen ratteval ben er gelukkig weg zouden meer mensen moeten doen

    Reageren
  • LLuc71

    Mijn verleng aanbod was nu juist precies wat nieuwe klanten ook gaan betalen. Bij Budget Energie.
    Wereld van verschil met Vattenfall die doodleuk mij als vaste klant met inmiddels variabele tarieven drie maanden liet wachten op tarieven die nieuwe klanten al wel kregen.

    Reageren
    • EEllen

      @Luc71 idd dit doet Eneco precies hetzelfde. Na 30 jaar dus overgestapt naar budgetenergie

      Reageren
    • MMeriam

      @Luc71

      Werken hun ook met een App zodat je kan zien wat je per dag verbruikt?

      Reageren
  • PPeter

    Veel moeite doen en mag het wat kosten om klanten binnen te halen maar vaste klanten laten ze zo weg gaan, SLIM

    Reageren
  • MM

    Lagere energieprijzen voor nieuwe klanten…ik begrijp daar niets van als trouwe klant zou je toch juist minder moeten betalen dan nieuwe klanten,de meeste mensen kijken nog nooit zo vaak naar tarieven als nu dus niet slim .. de tijd van ‘dom’ slapen is voor de meeste mensen verleden tijd!

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.