menu

Trap niet in deze val bij energiecontracten (en wat te doen als het misgaat)

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt ervoor: trap niet in de nieuwe truc van telefonische verkopers van energiecontracten.

Steeds vaker laten deze verkopers consumenten een volmacht tekenen, waarmee zij namens jou een nieuw energiecontract kunnen afsluiten.

Daarmee zetten ze je vast aan een contract dat vooral voor hén voordelig is en voor jou juist duur uitpakt.

Waarom het zo gevaarlijk is

Op papier lijkt het misschien handig dat er iemand is die alles voor je regelt, maar in werkelijkheid geef je iemand anders de macht om namens jou keuzes te maken.

Dat is het laatste wat je wilt, want:

  • Een volmacht is juridisch bindend: de verkoper mag namens jou een nieuw contract uitzoeken en ondertekenen.
  • Je kunt daardoor vastzitten aan een duur 3-jarig contract, vaak met hoge boetes, als je huidige vaste contract nog loopt.
  • Sommige verkopers rekenen geld om de volmacht weer ‘in te trekken’, iets wat helemaal niet mag.

Hoe je een volmacht-val kunt herkennen

Hoe herken je een volmacht-val?

De telefonische verkoper zal waarschijnlijk iets zeggen als:

  • “We regelen alles voor u, u hoeft zelf niets te doen.”
  • “Uw contract loopt bijna af.”
  • “Ik bel namens uw huidige energieleverancier.”
  • “U krijgt een forse korting als u nu akkoord gaat.”

Als je iets wat hierop lijkt aan de telefoon te horen krijgt, kun je het beste ophangen en het nummer blokkeren.

Voorkomen

Het is in de eerste plaats natuurlijk beter om te voorkomen dat je in deze situatie belandt.

Ons advies: ga nooit in op telefonische verkoopgesprekken over energiecontracten. Geef aan dat je niet meer gebeld wilt worden en hang op.

Wat je kunt doen als je er toch bent ingetrapt

Ben je (per ongeluk) toch akkoord gegaan met de volmacht of heb je achteraf ontdekt dat er een volmacht namens jou is afgegeven?

Volg dan deze stappen:

1. Trek de volmacht in

Je kunt een volmacht op elk moment kosteloos intrekken, ook als de verkoper anders beweert.

  • Neem contact op met de verkoper (indien mogelijk) en vermeld duidelijk dat je de volmacht met onmiddellijke ingang intrekt.
  • Bewaar alle correspondentie als bewijsvoering, bijvoorbeeld als je een klacht moet indienen.

2. Neem contact op met de energieleverancier

Je hebt bij een telefonische verkoop altijd 14 dagen wettelijke bedenktijd. Gebruik dat recht.

  • Neem direct contact op met je huidige leverancier om de overstap te blokkeren.
  • Vraag of er een overstapverzoek is ingediend en geef aan dat dit onterecht is.
  • Kreeg je al een bevestiging van een andere energieleverancier? Stuur ook daar een schriftelijke annulering en bel desnoods even op.

3. Meld het bij ConsuWijzer en voorkom herhaling

Tot slot, maak gebruik van je recht van verzet: geef tijdens het gesprek met de verkoper aan dat je niet meer gebeld wilt worden.

Gebeurt dit daarna toch weer?

Dan overtreedt het bedrijf de regels. Geef dit aan bij ConsuWijzer. Jouw melding helpt om dit soort verkopers op te sporen en te beboeten.

Veilige manieren om over te stappen (zonder volmacht)

Wat is dan wel een veilige manier om over te stappen van energieleverancier, waarmee je wél kunt besparen op je maandelijkse energiekosten?

Onze tips:

  • Sluit het contract altijd zelf af met behulp van een rekentool
  • Vergelijk de prijzen en contracten op meerdere vergelijkingssites
  • Schakel hulp in als je het niet goed begrijpt, bijvoorbeeld een familielid of goede vriend

Bekijk de officiële publicatie op de website van ACM.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Bart Koenraadt

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.