Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Teveel betaald voor energie? Zo claim je een compensatie

Het afgelopen jaar verhoogden vrijwel alle energiemaatschappijen tussentijds hun tarieven voor stroom en gas. Honderdduizenden tot miljoenen huishoudens kregen te maken met torenhoge termijnbedragen.

Maar niet iedereen accepteerde dit. Verschillende klanten dienden een klacht in en stapten naar de geschillencommissie of rechter om de tariefverhogingen aan te vechten.

En met succes, want de rechter zette onlangs een streep door prijsverhogingen van energiebedrijf Vattenfall. Ook andere energiebedrijven, zoals Eneco, Essent en Greenchoice, zijn mogelijk in overtreding geweest.

Onrechtmatige prijsverhoging

In het geval van Vattenfall voldeed het zogenaamde prijswijzigingsbeding – waarin staat hoe en waarom de energietarieven mogen worden aangepast – niet aan Europese wetgeving.

Er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

  • Het prijswijzigingsbeding moet in de overeenkomst, algemene voorwaarden of aanvullende voorwaarden staan.
  • De tekst in het beding moet voor de consument begrijpelijk zijn, zodat de gevolgen van de prijswijziging goed kunnen worden ingeschat.
  • Er een gegronde reden is om de energieprijzen in het variabele contract te verhogen.
  • Er een reële mogelijkheid is het energiecontract na een prijsverhoging te beëindigen.

De rechter oordeelde dat Vattenfall niet aan de voorwaarden voldeed en het prijswijzingsbeding daarom moet worden vernietigd. Dat zou – in theorie – betekenen dat alle eerdere prijswijzigingen teniet worden gedaan.

Vattenfall gaat echter in hoger beroep, waardoor het hoogst onzeker is of prijsverhogingen uit het verleden inderdaad worden teruggedraaid.

De reactie van Vattenfall lees je hier terug (bron: Kassa).

Grote gevolgen

De uiteindelijke uitspraak van de rechter kan grote gevolgen hebben voor heel veel energiebedrijven (en hun klanten) in Nederland. De algemene voorwaarden van Vattenfall, met daarin het prijswijzigingsbeding, zijn namelijk door veel meer energieleveranciers gebruikt.

Ook andere energieleveranciers zijn de afgelopen jaren dus mogelijk in overtreding geweest, maar dat wordt dus nog uitgezocht. Het kan namelijk ook zo zijn dat de andere leveranciers het prijswijzigingsbeding wel op de juiste manier hebben gecommuniceerd.

Massaclaim

Naar aanleiding van de rechterlijke uitspraak, is het bedrijf Gobaxter bezig met een massaclaim aan het adres van ruim 10 energieleveranciers, waaronder Eneco, Essent, Energiedirect, GreenChoice en Budget Energie.

De organisatie werkt hierbij samen met de advocaten van Finch, een kantoor dat volledig gespecialiseerd is in massaclaims.

Via deze link kun je jezelf ook aansluiten om zo in aanmerking te komen voor een compensatie.

Goed om te weten:

  • Het gaat om huishoudens die in (een deel van) 2022 een variabel energiecontract hadden
  • Er zijn geen kosten verbonden als je ervoor kiest om jezelf aan te sluiten bij de claim
  • Als de claim succesvol is, houdt Gobaxter 25 procent van het uitgekeerde bedrag

Inmiddels hebben ruim 64.000 huishoudens zich aangemeld met de hoop om gecompenseerd te worden. Geschat wordt dat het gemiddelde claimbedrag rond de 400 euro per klant ligt.

Schikkingen van € 1.000 en € 1.400

Klanten van Eneco en Essent, die bij de geschillencommissie hun beklag deden over de tariefsverhogingen, ontvingen een aanzienlijk schikkingsvoorstel. Het zou gaan om bedragen van 1.400 euro en 1.000 euro.

Gezien deze schikkingen en de recente uitspraken van de rechter lijkt de kans op een succesvolle claim dus wel degelijk aanwezig.

Hier lees je de reacties van Eneco en Essent op de schikkingsvoorstellen (bron: Kassa).

Neem zelf de controle

Door regelmatig de energiemarkt en bijbehorende tarieven in de energiecontracten te vergelijken, neem je zelf de controle in handen om onaangename verrassingen in je energierekening te voorkomen.

–> Check de actuele tarieven en bereken je termijnbedrag via Energievergelijk.nl.

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

25 reacties

  • BBernadette

    Dochter woon in appartement, inmiddels voor een jaar in opleiding en zit intern, alleen de weekenden thuis, voor een jaar maandelijks de Electra standen bij gehouden, verbruik zit op 2800 kw, krijgt een afrekening van 5300 kw. woningbouw kijkt niet naar meter? Gesprekken leveren niet op, dit lijkt wel oplichting

    Reageren
  • BBetsie

    Rattefall, is heel smerig bezig, ze stuurde mij in mei 2023 een zgn tussentijdse afrekening terwijl mijn contract tm 04 november 2023 liep, nu kom ik erachter dat ze zomaar mijn contract weer verlengt hebben tm 04 november 2024 dit stinkt ik kreeg te horen dat ik in 2023 overgestapt zou zijn naar inova, ik had er nog nooit van gehoord, beiden reageerde niet op mijn mail, en nu ineens heeft Vattenfall het contract zonder enig bericht verlengt tot 04 november 2024, ik wil dat ze aangepakt worden dit is allemaal een leugen wat ze verkondigen en ik voel me machteloos staan, in deze situatie help aub!

    Reageren
  • BBetsie

    Ik krijg in mei bericht van Vattenfall dan mijn energie contract opgezegd zou zijn door overstappen naar innova energie,ik had tot dat moment nog nooit van innova energie gehoord.
    Ik heb dan ook gelijk met Vattenfall gebeld en aangegeven dat ik niks gewijzigd heb omdat mijn contract tot 20 november 2023 loopt, ook heb ik contact gehad met innova energie om te achterhalen hoe en door wie de wijziging gedaan is omdat ik de enige bewoner op het adres ben, het antwoord dat ik kreeg is dat het via internet was aangevraagd, en Vattenfall zou dit terug draaien, echter in juni krijg ik een eindafrekening toegestuurd van €2232,- ik heb weer contact opgenomen met Vattenfall en nu beweren ze dat dit een tussentijdse afrekening zou zijn!! Hoe kan dit terwijl mijn contract tot 20 november loopt, ik heb dit nog nooit meegemaakt dat je op de helft van de contractduur een rekening krijgt, is gebruikelijk en wettelijk toegestaan dat Vattenfall een tussentijdse afrekening stuurt?
    Waarvoor ik nu een betalingsregeling heb moeten treffen omdat ik geen €2232 kan betalen, en Vattenfall bleef me opjagen met die zgn tussentijdse afrekening. Ik voel me enorm benadeeld door Vattenfall en innova energie, bijde partijen hebben niks opgelost of terug gedraaid, en ik zou pas in november de eindafrekening moeten ontvangen en niet in juni.
    Ik ben de wanhoop nabij!!

    Reageren
  • DDick

    ik wil mijn teveel betaalde bedrag terug hebben van vattenthal ik weet niet hoe ik dat kan doen
    mijn klant nummer is 12321545 op naam van DJ Straatman 1353lg Almere

    Reageren
  • HHaselhof

    Vattenfall verhoogde de prijs voor stroom in slechte enkele maanden van 23 ct naar 84 ct (!!!) voor een kWh! Dat is bijna vier keer duurder, dat kun je toch niet meer uitleggen!

    Tegelijk waren wij van het gas af gegaan en verwarmden we dus elektrisch, zoals Oom Overheid aanbeveelt. Daardoor ben je in no time door je plafond. Gevolg, astronomische stroomrekening deze winter, ook omdat de BTW inmiddels van 6% naar 22% was gegaan. 1200 Euro per maand!!!

    Ik voel me genaaid door zowel onze regering als door Vattenfall. Daarom stook ik mijn huis nu warm door oude autobanden te verbranden en heb ik me direct bij deze massaclaim aangesloten.

    Reageren
  • HHensje

    Wij leven met 2 en zijn super zuinig.
    Eneco gijzelt ons door 258 euro aan stroom en gas te laten betalen en we kunnen het niet verlagen, alles is geblokkeerd.
    Nu de stroom en gas weer goedkoper wordt moet ik duur blijven betalen!

    Reageren
    • LLobke

      @Hensje
      Heb je al gebeld? Per telefoon konden wij het termijnbedrag wel verlagen.

      Reageren
  • Hhenny

    wij hebben het anders gedaan alle lampen die we gebruiken zij 12 volt 5 watt dit iss aan gesloten op een 10 amp voeding stroom verbruik is 10watt per avond mooi goed koop dus gas doen we met butaan grote fles doen we drie maanden mee
    33kg voor 85€ du reken maar uit mensen wees eens slim

    Reageren
  • JJohn

    @Rick

    Wat snap je niet die dynamische contracten van die leveranciers zijn stuk voor stuk dochter bedrijven van die grote leveranciers en met dynamische contract moet je goed bij de pinken blijven anders wordt je een loer gedraaid met je en ben je aan de eind van de rit duurder uit en wie zeurt er dan!

    Reageren
  • EElly

    Ik heb een contract bij United Consumers en stroom van o.a. Vattenfall en Eneco (via UC) kan ik wel een claim indienen?

    Reageren
  • PPeter Heijnekamp

    Wij hadden tot eind 2022 een contract bij Greenchoic. In oktober 2022 hebbe we een jaarafrekening ontvangen. Ons maandbedrag bedroeg ruim € 900,-. Omdat wij ons opgelicht voelde hebben we het contract opgezegd miv 1 januari 2023.
    De laatste 2 maanden hebbe we gewoon ons maandbedrag voldaan, en kregen een eindafrekening ING van nog eens € 1700,- . We hebben bezwaar aangetekend maar uiteindelijk toch betaald. Wij zijn duidelijk opgelicht, Graag melden wij ons aan om alsnog in beroep te gaan.

    Reageren
  • Vvalstar p

    Vanaf december tot nu toe moet ik veel betalen terwijl ik zo acht keer per maand onder de douche ga en dan hooguit vijf minuten er onder staat koken doe ik ook niet veel de verwarming heb ik Dec jan febr maart op het zestien graden gehad maar ik krijg voor alle maanden meer dan € 400 per maand op de rekening en dat moet ik van een awo en twee kleine pensioenen doen Ik vind dat gewoon diefstal van eneko

    Reageren
  • CCorbee

    Jaren klant bij Eneco moet nog geld terugkrijgen van Eneco vorig jaar bv drie voorschotten betaald in maand Maart , van eindafrekening nog geld terug krijgen ,aangetekend schrijven wordt niet opgereageert. Bij telefoon geven ze mij gelijk,geen antwoord op mails enz. En volgens Fluvius zit mijn contract in Nederland weet niet waarom enz .enz.

    Reageren
  • GGerrie

    Het is schandalig mensen zonder een contract bij woonenergie zijn bij de duurste maatschappijen gedaan.
    Verbruik met contract onder de 100 euro voor gas en elektra en terug levering door zonnepanelen. Betalen nu boven de 400 per maand geen terug levering. Geen verrekening van de maanden dat te veel is gerekend. Schaam je als maatschappij. Mensen met een minima en gezinnen kome dik in de problemen dat ze van ellende bij de gemeente voor een budgettering aan moesten kloppen. De grote heren stoppen hun zakken wel vol.
    Gerrie

    Reageren
    • JJohn

      @Gerrie
      Tja hiep hoy de liberalisering van onze wel edele heer lachebekje mark rutte van leveranciers voor stroom en gas (meer dan 70 leveranciers dit is echt lachwekkend) daarom is de kans heel groot dat de klant opgelicht wordt DANK JE WEL KABINET!!!

      Reageren
  • RRonald

    Ik zou graag mee klagen.
    Maar zijn al 2 jaar van het gas af. Maandlasten 22 euro in de maand.

    Reageren
  • KKate de bree

    Heeft van de bron zich hier ook schuldig aan gemaakt (volle dochter van essent)

    Reageren
  • AAnnemijn Liekens

    Goed om te weten is dat GoBaxter recent ook succes heeft geboekt in een claim tegen alle telecomproviders. Daar hadden 50.000 mensen zich aangemeld en hebben ze regelingen getroffen met Vodafone, KPN, T-Mobile en Tele2. Is dus wel echt een ervaren partij die het blijkbaar goed doet.

    Heb contact met ze opgenomen en ze gaven aan dat van de conservatieve case (alleen de extra tariefwijzigingen onwettig) het gemiddelde bedrag rond de €400 ligt, maar van als inderdaad alle tariefwijzigingen onwettig blijken (reële mogelijkheid) dat het dan al gauw om €1.000-€3.000 per persoon gaat.

    Prettige communicatie in ieder geval en lijkt me een goede partij om mee te werken.

    Reageren
  • CC Vink de Roo

    Eneco gaf mij de melding om het termijn bedrag te verhogen om bij betaling van de jaar nota te voorkomen en dat terwijl we de verwarming niet hoog hadden staan en minder warm te douchen, electa nemen we af bij budget energie en warm water bij eneco en we hebben zonnepanelen

    Reageren
  • Hhans de leeuw

    had ik ook bij eneco het gaat om 2000€ in de maand heb ze er op aan gesproken en gedrijgt met rechtelijke stappen en een tv programma oplichters een week later geen 2000 meer maar200

    Reageren
  • TTimmerman.F.S

    ENECO heeft veel te laat gereageerd op de prijsverlaging van de tarieven,zeker als het gaat om variabele contracten altijd trouwe klant geweest , ik voel mij zwaar bedonderd en ben overgestapt naar andere Energie leverancier

    Reageren
  • HHenny

    Ik heb ook een variabel contract bij Vattenfall sinds deze Nuon overnam. Ik heb stadsverwarming en dat is dus nu in handen van Vattenfall. Dus als ik zou willen dan kan ik qua warmte/warm water NIET overstappen naar een andere energieleverancier.
    Ik zit dus in de rattenval van Vattenfall.
    De tussentijdse prijsverhogingen heb ik dus maar te slakken helaas.
    In mijn idee kom ik ook in aanmerking voor compensatie, juist omdat ik niet de keuze heb om over te stappen.
    Ik zal Vattenfall dan ook benaderen en bezwaar maken om enige compensatie te krijgen.

    Reageren
  • RRobin

    Das echt wel heel veel.

    Reageren
  • HH.R. Kwant

    Ik gebruik gas+elektra.
    verbruik in ‘22 :
    Vattenval: 7500 kWh en 5200 m2
    In heb en had een variabel tarief en geen contact.

    Reageren
    • HH van Pijkeren

      @H.R. Kwant

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.