menu

Terugleverkosten blijven bestaan, ondanks einde salderingsregeling

Hoewel de zon in maart volop schijnt, is er minder zonnig nieuws voor huishoudens met zonnepanelen. Het lijkt er sterk op dat de terugleverkosten de komende jaren blijven bestaan, ondanks het einde van de salderingsregeling in 2027.

Greenchoice is de eerste grote energieleverancier die laat doorschemeren dat zij ook in de toekomst terugleverkosten in rekening zullen brengen, zo blijkt uit informatie op zijn website.

Andere leveranciers geven hier op dit moment nog geen duidelijkheid over.

Wil je weten hoeveel terugleverkosten jouw energieleverancier rekent en hoe je terugleverkosten kunt voorkomen? Bekijk dan onze informatiepagina.

Vast contract met twee tarieven

In de aanvraagstraat op de website van Greenchoice staat dat je nu een vast contract voor twee jaar kunt afsluiten met twee tariefperiodes: één tot en met eind 2026 en één voor 2027.

Dit zijn de details van dit contract:

 Tot 01-01-2027Vanaf 01-01-2027
Kale stroomprijs per kWh€ 0,10368€ 0,10368
Terugleverkosten per kWh€ 0,15246€ 0,05184
Teruglevergoeding per kWh€ 0,16000€ 0,05434

Het voordeel is dat de terugleverkosten vanaf 2027, wanneer de salderingsregeling stopt, aanzienlijk dalen. Tegelijkertijd neemt echter ook de terugleververgoeding af, waardoor het verschil tussen beide minimaal is.

Opvallend is dat de terugleververgoeding exact 50 procent van de kale stroomprijs bedraagt, precies zoals is afgesproken voor na het einde van de salderingsregeling in 2027.

Benieuwd naar het goedkoopste vaste contract van dit moment? Bekijk dan hier de top 10.

Gevolgen voor je energierekening

Eerst even terug naar de salderingsregeling.

Want wat zijn precies de gevolgen voor jouw energierekening zodra deze regeling ten einde komt?

Een korte samenvatting:

  • Stroom die je overdag opwekt, maar niet meteen gebruikt, kun je niet meer 1-op-1 verrekenen met stroom die je ’s avonds of in de winter afneemt van het net.
  • In plaats van de volledige stroomprijs krijg je nog maar 50 procent van de kale stroomprijs voor de elektriciteit die je teruglevert aan het net.

Alleen terugleverkosten voor onbalanskosten

Daarnaast is afgesproken dat energieleveranciers vanaf 2027 geen terugleverkosten meer in rekening mogen brengen die gerelateerd zijn aan de salderingsregeling.

Leveranciers mogen echter nog wel terugleverkosten in rekening brengen voor de zogenaamde onbalanskosten die zonnepaneelbezitters veroorzaken. Dit zijn extra kosten voor energiebedrijven, doordat de zon soms minder hard schijnt dan verwacht.

Het zijn dus precies deze kosten die Greenchoice vanaf 2027 in rekening brengt.

Terugleveren levert vrijwel niets meer op

Als we Greenchoice als voorbeeld nemen, ontvang je straks voor teruggeleverde stroom nog maar iets meer dan 5,4 cent per kWh. Tegelijkertijd betaal je bijna 5,2 cent per kWh aan terugleverkosten.

Kortom, voor elke kilowattuur die je opwekt en teruglevert, ontvang je netto 0,25 cent, ongeacht of dit binnen je verbruik valt of als netto-teruglevering wordt beschouwd.

Stel dat je jaarlijks 3.150 kWh teruglevert, dan krijg je daar in totaal dus netto slechts een kleine 8 euro voor. Dat is nu nog zo’n 245 euro.

Tot 2027Vanaf 2027
Opbrengst teruglevering (binnen verbruik)€ 620,80 (salderen)€ 135,85
Opbrengst netto-teruglevering€ 104,00€ 35,32
Terugleverkosten€ -480,25€ -163,30
Totaal per jaar€ 244,55€ 7,88
Berekening gebaseerd op een jaarlijkse afname van 2.500 kWh en een teruglevering van 3.150 kWh.

Zoveel mogelijk stroom direct in huis gebruiken

Om de financiële impact van het einde van de salderingsregeling te beperken, is het dus slim om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken. Dit betekent bijvoorbeeld wassen en drogen overdag, het opladen van een elektrische auto tijdens zonnige uren en het slim aansturen van een warmtepomp.

Hoe meer stroom je direct gebruikt, hoe minder je hoeft terug te leveren tegen een lage vergoeding.

Hebben zonnepanelen straks nog zin?

Als alle andere energieleveranciers het voorbeeld van Greenchoice volgen, wordt het investeren in zonnepanelen waarschijnlijk een stuk minder aantrekkelijk.

Onderstaande diagram laat de verwachte financiële opbrengsten per jaar zien op basis van het tweejarige contract van Greenchoice.

De berekening is gemaakt op basis van een zonnepanelensysteem met de volgende kenmerken:

  • 14 panelen, 400 wattpiek per paneel
  • Eigen verbruik: 30% van de opwek
  • Teruglevering: 70% van de opwek
  • Totale afname net: 2.500 kWh

Of investeren in zonnepanelen straks nog zin heeft, wordt met name afhankelijk van de prijs per wattpiek en de kosten van de omvormer. De terugverdientijd kan korter als de investeringskosten omlaag gaan en de panelen steeds beter worden. Op Energievergelijk.nl wordt de terugverdientijd in een aantal scenario’s berekend.

Tenslotte is de elektriciteitsprijs van belang, want bij een hogere prijs is de jaarlijkse besparing hoger en zijn de panelen eerder terugverdiend.

Hoe dan ook zullen we slimmer om moeten gaan met opgewekte stroom, waarbij direct verbruik steeds belangrijker wordt.

Volg ons hier voor het laatste nieuws rondom energie.

Auteur

Auteur Koen Kuijper

Koen is al jaren actief als energie-expert. Hij volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. En met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Volg Koen op

150 reacties

  • O

    Original

    Spijt, spijt, spijt. Als ik dit geweten had…
    Zoveel geld geïnvesteerd om niets.
    De overheid verraadt de burger door eerst duizenden euros te investeren om de burger er nu zelf voor op te laten draaien.
    Nooit, maar dan ook nooit meer zal ik in iets investeren op voorhand. Gelukkig was ik op tijd om geen warmte pomp te installeren.
    De overheid is een verrader.

    Reageren
    • R

      Rob

      @Original

      Dit wist je van te voren, als je op tijd was met je panelen heb je er lang van kunnen genieten. Nu is het tijd om over de volgende stap na te denken ipv te gaan klagen over de overheid.

      Reageren
      • O

        Original

        @Rob Ik moest eerst sparen voordat ik zonnepanelen kon aanschaffen. En nee, ik wist het niet van te voren dat dit de uitkomst zou zijn. En ja, ik klaag over de onbetrouwbare Nederlandse overheid. En nee, ik ga niet nadenken over de volgende stap, want over de investering voor het aanschaffen van zonnepanelen heb ik ook zorgvuldig nagedacht omdat het veel geld kostte. Heb mijn lesje geleerd.

        Reageren
      • J

        Jeroen

        @Rob
        Wat een rare redenering…

        Warom mag een energie bedrijf wel geld ontvangen voor een product en mag de consumenten niets ontvangen voor het zelfde product..

        Deze ongein zal er voor zorgen dat niemand meer panelen koopt en over 10 jaar de hele “groene” energie verdwenen zal zijn.. geen mens gaat hier om in investeren…

        En datl met overdag gebruik… tuurlijk alleen de werkelozen hebben daar wat aan.

        Reageren
        • D

          Dina

          @Jeroen

          Dat kan jij ook met slimme apparatuur via WiFi. Daar hoef je niet gelijk een hele groep “de werkelozen” voor weg te zetten als profiteurs. De meeste werkelozen hebben geen zonnepanelen.

          Reageren
          • C

            Cocky

            @Dina

            Ik vraag me af wat de verzekering zegt als mijn huis afbrand omdat mn apparaat aan staat en brand veroorzaakt terwijl ik zelf niet thuis ben. Heb altijd geleerd geen apparaten aan als je niet thuis bent. Denk toch dat dat een probleem wordt

            Reageren
      • L

        Liesveth

        @Rob
        Er zijn ook mensen die er eerst voor moesten sparen! Wij waren 8600,00 kwijt, zelfs ruim een half jaar moeten wachten voordat ze op het dak lagen, zo druk hadden ze het.
        Spijt, zeker! We gaan ze uitzetten als het mooi weer is, krijgen namelijk de stroom zelf niet op en de energiemaatschappij spekken gaat niet gebeuren. Desnoods gaan ze eraf!

        Reageren
        • K

          Keus

          @Liesveth
          Je hebt gelijk, als je belazerd wordt door de maatschappijen en overheid moet je terug slaan.
          Tip: Als je een airco hebt, zet deze wat harder aan in de zomer, en laat de deuren open in het hele huis.

          Reageren
    • G

      Goel

      @Original

      Hoeveel heb je ondertussen terugverdiend met je zonnepanelen? En ondertussen leveren je zonnepanelen netto nog steeds geld op!

      Neem een dynamisch energiecontract.

      Reageren
    • K

      Kreeftje

      @Original ik denk er precies zo over !

      Reageren
  • F

    Fred

    Ik wek ongeveer 3000 watt per uur op op en gebruik overdag niet meer dan ± 800 watt.
    Heb geen airco maar heb wel een 2 kwh kachel, die zet ik dan in de tujn aan op 2 kwh en heb dan nagenoeg geen terug levering, ol mijn p1 meter kan ik zien of ik terug lever en kan de kachel verlagen als het minder wordt

    Reageren
  • W

    Wil

    Neem een dynamisch contract bij Tibber. Die rekenen geen terugleverkosten en geven een marktprijs met erg lage opslag

    Reageren
    • W

      Winnie Robles

      @Wil interessant, in mei verloopt mijn vaste contract bij Essent, en ik ben idd van plan over te stappen naar een dynamisch contract. Ik ben er nog niet uit bij wie, vind het best lastig. Het gaat natuurlijk niet alleen om de lage opslag, ook bijv de gasprijs, en kan je die wel vastzetten, en is dat dan verstandig? En wat als je een kleine thuisbatterij hebt, kun je daar het deel “direct verbruiken” mee vergroten? Veel vragen, ik ben nog niet uitgepuzzeld.

      Reageren
      • G

        Goel

        @Winnie Robles

        Lees vooral het artikel Dynamische Energie onderaan deze pagina.
        En gebruik de Excel Tool daar om voor jezelf te bepalen welke dynamische energieleverancier voor jou het goedkoopst is!

        Reageren
      • P

        Peet

        @Winnie Robles
        Ik heb 2 leveranciers.
        1 voor gas en een andere voor electriciteit. Dat kan dus ook.

        Reageren
    • T

      T Wille

      @Wil
      Goed idee, ik heb een accu en zonnepanelen en een contract bij tibber, vanaf 1 januari, nu met de zon verkoop ik gemiddeld 5 kW per dag aan de kostprijs van dat moment. Deze maand al €10 verkocht.

      Reageren
  • J

    Jabijmij werkthet

    Oplossing voor nu blijft zonnepanelen afgestemt op gebruik voor de 8 maanden dat we in nederland opbrengst hebben , 10 Kwh thuis batterij en een energie leverancier die tot bv 999 Kw geen kosten rekent voor terug levering ( powerpeers BV), En dan nog het genot van een airco om het overschot te verminderen in de zomer :).

    Reageren
  • V

    Vinzi

    Geen probleem. 10 panelen waren 4 jaar geleden al terugverdiend en daarvan zet ik er vanaf 2027 gewoon een stuk of 5 van uit, geen probleem met Enphase.
    Alleen nog een beentje eigen basis verbruik coveren en voor de rest beschouw ik de panelen dan als afgeschreven.

    Reageren
    • G

      Goel

      @Vinzi

      Of je neemt een dynamisch energiecontract.

      Reageren
  • M

    Maco

    Met 56 panelen en +/- 6 maanden per jaar in het buitenland gaat ook de stekker van de omvormer eruit als we er niet zijn.

    Reageren
  • E

    Edwin

    Dan moeten we maar allemaal een inline meter in de groepenkast plaatsen en niets meer terugleveren. Maar mensen die in een woonwijk wonen waar ook nog flats staan en andere huurhuizen daar ontlasten huizen met panelen juist het net. De opgewekte stroom komt de wijk niet eens uit. Het grote probleem zit in de zonnewijdes die liggen in een gebied waar geen of weinig afnemers zijn. En de boeren waar er vaak duizenden panelen liggen.

    Reageren
  • F

    Frank

    Oplossing: hybride omvormer nemen met een thuisbatterij (van 1 a 1,5 x je Watt piek) en het verbruik van je huis volgen. Omvormer kan gelimiteerd worden naar vrijwel 0 teruglevering. Als ik dat voor elkaar heb hier, is het €€€ verdienen, zelfs zonder te ‘handelen’ dmv de batterij.

    Reageren
    • D

      Dirk

      @Frank
      Wat voor merk omvormer heb jij, ik ben timmerman van m,n vak en he

      Reageren
    • J

      Jadi

      @Frank

      Heb weinig kennis van installatie werk, wat voor merk omvormer heb jij, en moet dat door een elektricien worden geïnstalleerd??

      Reageren
  • W

    Willem

    Hoi alle rijtjeshuisbewoners. De verminderde terugleverkosten betreffen “bijvoorbeeld” onbalanskosten. Wat zijn de andere exacte gronden waarop energiemaatschappijen per 1 1 2027 terugleverkosten mogen berekenen?

    Bij een dynamisch contract heb je geen terugleverkosten en moet je in de zomer gewoon meer verdienen dan je in de winter uitgeeft. Hybride wordt dat lastig maar all electric loop je dan wel binnen als je je teruglevering naar de dure momenten van de dag kunt krijgen. Wacht hiervoor op de flexbonusmaatregel en koop dan een thuisbatterij.

    All electric zitten mijn grootste kosten op het energieverlies van het tapwater. Dat is bij een gewoon vat 30% per dag. En net die hoge temperatuur kost de propaan warmtepomp het meest vermogen om naar 60 graden te brengen. In de winter laten we het daarom op 50 met wekelijks een legionellarun naar 60.

    Wij wonen met drie personen in een matig geïsoleerde jaren 50 tussenwoning oost west. 100m2 Binnentemperatuur overdag 19 a 20. 14 panelen met hybride omvormers, totaal output vermogen 6Kwh ac maar nu begin maart in de praktijk max 3Kwh(want oost west) . Vroeger 1000 kuub gas maar nu all electric (lucht water warmtepomp op dakkapel en 300l liggend tapwatervat in knieschot zolder). Mijn verbruik in december en januari op zijn ergst was 35 Kwh per dag (legionellarun die niet stopte bij nachttemperatuur -7), modaal 25 Kwh. Panelen deden in december 50Kwh, in januari 80 Kwh, februari 180 Kwh en in maart verwacht ik zeker 450 Kwh. De laatste 2 dagen lever ik dagelijks meer terug dan ik verbruik, mét de warmtepomp tussen 12 en 14 uur op vol vermogen voor 60° tapwater. In de ochtend is dat dan weer gedaald naar >40°.
    Ik reken in december dus op inkoop van 750 Kwh en in januari 700. November en februari 500. De andere maanden lever ik netto terug. Maart en oktober zijn waarschijnlijk break even, dus ik moet van april tm september meer verdienen dan die 2450Kwh me in de winter kost. (Bij Greenchoice gemiddeld 23 cent, dus 564 euro).

    Voorwaarden: je moet een thuisbatterij hebben en een dynamisch contract om de btw terug te vorderen. Boven € 1345 teugvordering btw moet je een administratie bijhouden. De meesten van ons halen dat niet. Heb je of wil je panelen en all electric? Dan is het dus niet de vraag of je een thuisbatterij koopt, maar wanneer.

    Zelf wacht ik zo lang mogelijk. De 125 euro die ik vorig jaar aan gas uitgaf leg ik maandelijks apart. Ik verwacht namelijk dat er een flexbonus komt of een premie of korting op batterijen. Ik verwacht ook dat de prijzen van batterijen nog zakken. Je wil met een warmtepomp en terugleveren een batterij die 3 of 4Kwh ineens kan uitspugen. Vergeet niet je meterkast naar 3 fasen te brengen. Nieuwe meterkast met alle krachtgroepen er al in kostte mij alles samen 1550 euro zonder subsidie. Let er op dat de brekers van de panelen goed lekspanning kunnen verwerken. Niet elke elektricien denkt daarval aan. De brekers van de zware apparaten moeten b-type zijn. En ga voor een batterij met eilandfunctie: lokale netbeheerders waren zeker 10 jaar te laat met investeren en hebben nu nog wel even een uitdaging. Stroomzekerheid wordt een dingetje. Meteen geld terugvragen kun je dan. En laat je verder niet gek maken. Zoek goed advies. Goed advies betekent niet alleen niet liegen maar ook geen dingen weglaten. Dat laatste gebeurt de laatste tijd wel veel in kranten, op tv (radar laatst heel vertekend) en op Internet.

    Reageren
    • E

      Eric

      @Willem
      Ik neem aan dat je snapt dat de meeste mensen geen 25k of meer hebben om een dergelijk systeem te plaatsen?
      En dat je per jaar levensduur al 2000 per jaar investeringskosten verliest?

      Reageren
    • E

      Edwin

      @Willem Voor een warmtepomp boiler is 60 graden eigenlijk veel te hoog daar moet hij hard voor werken. De meeste mensen die ik hoor zitten rond de 45 graden, dan is imhij veel zuiniger. Maar ik snap dat je dan te weinig warm water heb. Ik heb zelf een normale boiler 150 liter die met dit weer uiteraard gratis warm water maakt met de panelen hier 6 extra panelen genomen speciaal voor de boiler en keukenboiler. Normale boiler verbruikt hier ongeveer 8 kwh per dag inclusief 1,5 kwh stilstand verlies.

      Reageren
    • E

      Edwin

      @Willem Naisoleren van de boiler zal ook een stuk stilstand verlies schelen. Liefst zo veel mogelijk.

      Reageren
    • P

      Peter

      @Willem
      Mooi verhaal, maar je vergeet dat de salderings regeling komt te vervallen. Je meter heeft 4 telewerken. Hierdoor heeft extra opwekken in de zomer, om het verbruik van de winter te compenseren totaal geen zin.
      Je meter registreert wat je afneemt van het net, en wat je teruglevert. Je betaald hoe dan ook voor het afgenomen vermogen, en wat je terugkrijgt voor levering is nihil.
      Een thuis accu gaat dit probleem maar deels oplossen. Met een warmtepomp is het hebben van een thuisaccu bijna zelfs zinloos te noemen. Het grootse verbruik zit hem namelijk in je wintermaanden, en niet in de zomermaanden.

      Reageren
      • J

        Jessie

        @Peter
        Ik denk dat Willem bedoelt dat wat hij in de zomer verdient apart gezet wordt om de winterkosten te dekken, n appeltje voor de dorst, he

        Reageren
    • J

      Jessie

      @Willem
      Heel hartelijk bedankt voor de moeite om dit uit te leggen.
      Fijn dat er nog mensen zijn die anderen willen helpen met hun ervaringen.
      Je hebt ons heel erg geholpen

      Reageren
  • A

    AWJ van Dijk

    Het was vroeger met de auto ook al zo eerst benzine toen diesel en gas erin maar dan wel gelijk de belasting omhoog. Hetzelfde nu met de electrische auto eerst iedereen blij maken met subsidie nu alle voordelen weg. Nu de zonnepanelen de energie maatschappijen hadden al veel eerder moeten zorgen voor een goed stroomnet ze hebben genoeg verdiend maar nagenoeg niets uitgegeven.

    Reageren
    • W

      Winnie Robles

      @AWJ van Dijk De energiemaatschappijen gaan niet over het stroomnet, dat doen de netbeheerders, die idd veel te laat en te weinig investeerden. De energiemaatschappijen kunnen wel iets aan opslag doen, door bijv thuis accu’s te subsidiëren.
      En die vervolgens inzetten om de balans op het net te verbeteren.

      Reageren
  • R

    RW

    Als ik alle apparaten aanzet als de zon schijnt kom ik nog tekort met met mijn panelen.
    In de praktijk is het lastig afstemmen, vooral voor werkende. Conclusie het is niet volledig te dekken. De winst van de panelen word bedroevend.

    Reageren
  • J

    Jan

    Elk jaar dezelfde meterstand voor teruglevering doorgeven. De teruggeleverde stroom wordt aan bv Nederland geschonken. Verminderde transport en opwekkings verliezen voor energiecentrales.

    Reageren
  • E

    Eric

    Ik heb 2000kwh over per jaar.
    Levert me straks nog 5 euro op.
    Geef ik het gratis aan de buren, kost het het energiebedrijf en de overheid 600 euro.
    Dat lijkt mij het beste protest.

    Reageren
    • C

      Christiaan

      @Eric

      Hoe ben je van plan dat aan je buren te geven dan?

      Reageren
      • E

        Eric

        @Christiaan
        Das niet heel moeilijk. Stopkontakt door de muur heen, en regelen met p1meter wanneer die stroom levert.
        Als de buren er een 5kwh stekkerbatterij op aansluiten hebben ze 9 maanden gratis stroom.

        Reageren
        • E

          Eric

          @Eric
          Maar ze kunnen er ook een apparaat aanhangen wat niet continue stroom nodig heeft zoals een boiler bv.

          Reageren
      • A

        Antoine

        @Christiaan Vanaf de zomer is het mogelijk om je overtollige stroom te verkopen aan een ander…

        Reageren
    • A

      Astrid

      @Eric, mijn idee! Maar hoe doe je dat?

      Reageren
    • J

      JP

      @Eric

      Maak een waterbatterij:) Bespaar op terugleverkosten en op gas. Op het moment dat je energie opwekt en niet gebruikt gaat je boiler water opwarmen. Gratis! En dit water gebruik je om savonds te douchen. Staat de boiler in serie met je cv ketel? Dan bespaar je ook nog gas ! Win-win. Het kan soms zo simpel zijn

      Reageren
  • R

    Ronnie

    Dan ga ik een jacuzzi in 2027 kopen en alle overtollige stroom daarvoor gebruiken.

    Reageren
  • D

    Danny

    We kunnen allemaal wel weer huilie, huili doen en anderen de schuld geven, maar dit komt natuurlijk voort uit natuurkundige verschijnselen. Aan natuur wetten kunnen we niets veranderen. Met zonne energie en opslag van electriciteit kunnen we in NL zeker 8 maanden van het jaar ver komen. In de 4 wintermaanden gebruiken we meeste energie en is er erg weinig zon. Dus de prijzen in de winter zullen altijd een stuk hoger zijn. En ook in de avond en nacht willen we electriciteit, dus de accu opslag zal ook door iemand betaald moeten worden. Stop met huilen en ga aan de slag. Neem een dynamisch contract, neem een homewizard thuis accu, neem een boiler om te douchen en laad deze overdag. En steun je lokale windmolen corporatie.

    Reageren
    • B

      Bob

      @Danny….Is ook, weer waar maar gasprijs moet ook betaald worden. Die is hoog en wispelturig. Geen zekerheid met gas

      Reageren
  • E

    Edwin

    In de zomer gewoon lekker de airco 24/7 aan laten.
    Liever een koel huis dan terugleverkosten betalen.

    Reageren
  • R

    Rob

    Wie ontwikkeld er even een apparaat wat met behulp van een P1 meter ervoor zorgt dat je niets terugleverd ?
    (Zodat er geen onbalans ontstaat over de opbrengst voor de energiemaatschappij;-). )

    Reageren
    • S

      Sander

      @Rob home wizard heeft al een batterij die je met stekker in stopcontact kunt doen. Die batterij laadt alleen op bij overschot aan zonne-energie

      Reageren
      • D

        Download

        @Sander

        Ja, daar hebben we veel aan gehad de afgelopen winter.
        Dat is wanneer je namelijk vollop stroom verbruikt.

        Enne 2.7Kwh is leuk om de koelkast en het kabelmodem te laten draaien.
        Je kunt er niet op koken met 800W piek.
        Je kunt je auto niet laden.

        Kortom, leuk voor alleen klein verbruik en verder niks.

        Reageren
    • J

      john

      @Rob, Beste Rob, ook zonder de P1 meter is alle eigen zonnepanelen opwek al te benutten op te slaan met locoheat zodat er geen onbalans ontstaat voor de energiemaatschappij.

      Reageren
  • K

    K

    Ongelooflijk dit, wat een 1e klas schooiers.

    Reageren
  • A

    Ans

    Een massaal protest om de stroom uit te schakelen lijkt mij een goed idee. Ik doe mee

    Reageren
  • E

    Erik

    Dan zit er niks anders op om toch maar een kabeltje naar beide buurvrouwen te leggen die geen zonnepanelen hebben. Hebben zij gratis stroom in de zomermaanden en ik geen terugleverkosten. Leveren mijn 21 zonnepanelen in ieder geval nog iets op. Heerlijk zo’n onbetrouwbare overheid en graaiende energieleveranciers….

    Reageren
    • J

      Jan

      @Erik
      Helemaal mee eens. Marktwerking stoppen op alle fronten is de oplossing

      Reageren
  • S

    Steven

    Vraag hoe moet ik dit zien . Het terugleveren van teveel stroom .word dit nu maandelijks verrekend na 2027 of is dat nog steeds als ik per jaar 4000 verbruik . En maar 3700 zelf opvang . Graag daarop een antwoord

    Reageren
    • R

      Roderick

      @Steven
      Alles wat naar het net gaat, dus alles wat je niet direct gebruikt van de zonnepanelen, daar krijg je in dit voorbeeld 0,0025 euro voor. Alles wat je inkoopt kost 0,10368 euro exclusief energiebelasting en btw. Incl die belastingen betaal je ongeveer 0,24 euro per kWh. Kortom als je 1kwh teruglevert en s avonds deze weer gebruikt betaal je hiervoor 23,75 cent

      Reageren
    • G

      Goel

      @Steven

      Het enige dat gaat gebeuren is dat de gascentrales harder gaan blazen en we meer stroom importeren uit het buitenland.

      Je kan ook gewoon over op dynamische energie: niks geen terugleverkosten!

      Reageren
      • P

        Peter

        @Goel Voorlopig. Want als men massaal de panelen uit zet, vinden ze heus wel een andere Maas in de wet waarin ze kosten mogen rekenen.

        Reageren
        • G

          Goel

          @Peter

          Dat kan niet want het zit inherent in dynamische energiecontracten: betalen/krijgen wat de werkelijke stroomprijs is!
          Het is trouwens ook waar de overheid heen wil en dat uiteindelijk gebeurt: iedereen een dynamisch energiecontract zodat je de juiste stroomprijzen (en gas) kan beprijzen ipv fictieve verzonnen stroomprijzen met dan weer terugleverkosten enz.

          Reageren
  • J

    Jos

    Als dit de waarheid wordt in 2027 dan zet ik mijn panelen uit. Want dan loont het niet meer om zelf op te wekken want onderhoud (o.a. schoon maken) kost ook geld.
    Maar er is een manier om af te dwingen dat wij burgers eerlijk(er) worden behandeld; we zetten allemaal de panelen 01-01-2027 uit…..dan is er meteen een elektriciteitstekort en moet de overheid wel ingrijpen.

    Reageren
    • D

      Doowie

      @Jos

      Er zit inderdaad niets anders op dan massaal iets te doen en onze stem te laten horen. Nu zijn we makke schapen. Degene die dit aan het stemmen en de politiek over gaat laten, moet ook even wakker worden. Dus tijd om een vuist te maken tegen de overheid, maar zeker ook tegen de (in mijn ogen) graaiende energiemaatschappijen. Die hadden ze nooit moeten privatiseren.
      Op afgestemde dagen allemaal de panelen aan of uit of iets anders wat impact maakt lijkt mij een goed signaal. Nu iemand die dit gaat regelen

      Reageren
      • E

        Eric

        @Doowie
        De beste actie is je buren gratis stroom geven. Dat kost de energiebedrijven geld, en levert de overheid minder belasting op. Hoef je ook niets voor te organiseren, en je relatie met je buren zal beter worden.

        Reageren
    • J

      John

      @Jos
      Ik doe dan ook mee heb er 23 maar zet ze gewoon uit. Onbetrouwbare Den Haag.

      Reageren
    • C

      Christiaan

      @Jos

      Misschien beter om ze per 1 april uit te zetten. Dan begint het zonnepanelenseizoen ongeveer. De maanden ervoor kun je je opbrengst nog wel redelijk zelf verbruiken.

      Reageren
      • K

        Keus

        @Christiaan

        Klopt helemaal, ik zet ze in iedergeval uit, of de airco harder.
        Gewoon bekijken wat het beste werkt voor MIJN portemonnee.

        Reageren
    • K

      kees van keulen

      @Jos
      Heb zoveel geïnvesteerd meer dan tienduizenden € om eindelijk iets te besparen en moet er maandelijks een 300 bruto voor betalen via hypotheek, dus strax word het dubbelop betalen, naja dat is nu al via terugleverkosten ook hier gaat alles uit, want dat is goedkoper dan panelen aan laten staan. mensen zijn gek om nog iets te investeren in pomp,panelen of ev auto. enigste wat beter is is isolatie. de rest kost je geld

      Reageren
    • F

      Frank KRAAN

      @Jos
      Ik laat mijn growatt omvormer NIETS meer terugleveren.

      Ook heb ik inmiddels een pv router. Die duurt mijn overtollige stroom eerst naar de warm water boiler. > 65 % eigen verbruik ( 4300 kwh per jaar opbrengst. )

      In 2027 staat er een plug n play batterij.

      De energiemaatschappijen zoeken het maar uit met hun gegraai….

      Reageren
  • B

    Ben Verbroekken

    Eerst iedereen wijs maken dat het goed voor het milieu is, waar ik mijn vraag tekens bij heb en dan word je genaaid door energie Maatschappijen met medewerking van de regering de burger investeert en de energie Maatschappijen plukken de vruchten en de burger wordt benadeeld, en geloof mij zo gaat het straks ook met de elektrische auto s we zouden in heel Nederland collectief de zonnepanelen in juli uit moeten zetten uit protest misschien dat we zo druk uit kunnen oefenen en ze misschien tot inkeer kunnen brengen.

    Reageren
  • D

    Danny

    Het is de almaar alom bekende truc in Nederland: hoe kleed je je burgers financieel uit.
    Eigenlijk wil ik naar een systeem andersom: het net gebruiken wanneer ik dat wil. Dus in de zomer weinig en wat meer in de winter. Nu met de energie te korten moeten ze de burger gebruiken en bedanken voor alle opwek! Laat de energiebedrijven maar eens de burger betalen!

    Reageren
  • S

    Stephan

    Te grof voor woorden.
    Ik heb een 100 jaar grootoud huis met hele dikke investering van het gas af gehaald. Volledig geïsoleerd, zonnepanelen, warmtepomp.
    Verbruik grotendeels in de winter 6528 kw die moest ik dan zomers met 28 panelen opwekken, dit is natuurlijk niet op hetzelfde moment te verbruiken.
    En met bovenstaande rekensom kan ik natuurlijk nooit meer mijn investering terug halen.
    Vervolgens geven de maatschappijen mijn stroom ook nog eens nagenoeg gratis weg en mensen die niet hebben geïnvesteerd.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.