Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Terugleverkosten blijven bestaan, ondanks einde salderingsregeling

Hoewel de zon in maart volop schijnt, is er minder zonnig nieuws voor huishoudens met zonnepanelen. Het lijkt er sterk op dat de terugleverkosten de komende jaren blijven bestaan, ondanks het einde van de salderingsregeling in 2027.

Greenchoice is de eerste grote energieleverancier die laat doorschemeren dat zij ook in de toekomst terugleverkosten in rekening zullen brengen, zo blijkt uit informatie op zijn website.

Andere leveranciers geven hier op dit moment nog geen duidelijkheid over.

Wil je weten welke energieleverancier de hoogste terugleverkosten rekent? Bekijk dan dit overzicht.

Vast contract met twee tarieven

In de aanvraagstraat op de website van Greenchoice staat dat je nu een vast contract voor twee jaar kunt afsluiten met twee tariefperiodes: één tot en met eind 2026 en één voor 2027.

Dit zijn de details van dit contract:

 Tot 01-01-2027Vanaf 01-01-2027
Kale stroomprijs per kWh€ 0,10368€ 0,10368
Terugleverkosten per kWh€ 0,15246€ 0,05184
Teruglevergoeding per kWh€ 0,16000€ 0,05434

Het voordeel is dat de terugleverkosten vanaf 2027, wanneer de salderingsregeling stopt, aanzienlijk dalen. Tegelijkertijd neemt echter ook de terugleververgoeding af, waardoor het verschil tussen beide minimaal is.

Opvallend is dat de terugleververgoeding exact 50 procent van de kale stroomprijs bedraagt, precies zoals is afgesproken voor na het einde van de salderingsregeling in 2027.

Benieuwd naar het goedkoopste vaste contract van dit moment? Bekijk dan hier de top 10.

Gevolgen voor je energierekening

Eerst even terug naar de salderingsregeling.

Want wat zijn precies de gevolgen voor jouw energierekening zodra deze regeling ten einde komt?

Een korte samenvatting:

  • Stroom die je overdag opwekt, maar niet meteen gebruikt, kun je niet meer 1-op-1 verrekenen met stroom die je ’s avonds of in de winter afneemt van het net.
  • In plaats van de volledige stroomprijs krijg je nog maar 50 procent van de kale stroomprijs voor de elektriciteit die je teruglevert aan het net.

Alleen terugleverkosten voor onbalanskosten

Daarnaast is afgesproken dat energieleveranciers vanaf 2027 geen terugleverkosten meer in rekening mogen brengen die gerelateerd zijn aan de salderingsregeling.

Leveranciers mogen echter nog wel terugleverkosten in rekening brengen voor de zogenaamde onbalanskosten die zonnepaneelbezitters veroorzaken. Dit zijn extra kosten voor energiebedrijven, doordat de zon soms minder hard schijnt dan verwacht.

Het zijn dus precies deze kosten die Greenchoice vanaf 2027 in rekening brengt.

Terugleveren levert vrijwel niets meer op

Als we Greenchoice als voorbeeld nemen, ontvang je straks voor teruggeleverde stroom nog maar iets meer dan 5,4 cent per kWh. Tegelijkertijd betaal je bijna 5,2 cent per kWh aan terugleverkosten.

Kortom, voor elke kilowattuur die je opwekt en teruglevert, ontvang je netto 0,25 cent, ongeacht of dit binnen je verbruik valt of als netto-teruglevering wordt beschouwd.

Stel dat je jaarlijks 3.150 kWh teruglevert, dan krijg je daar in totaal dus netto slechts een kleine 8 euro voor. Dat is nu nog zo’n 245 euro.

Tot 2027Vanaf 2027
Opbrengst teruglevering (binnen verbruik)€ 620,80 (salderen)€ 135,85
Opbrengst netto-teruglevering€ 104,00€ 35,32
Terugleverkosten€ -480,25€ -163,30
Totaal per jaar€ 244,55€ 7,88
Berekening gebaseerd op een jaarlijkse afname van 2.500 kWh en een teruglevering van 3.150 kWh.

Zoveel mogelijk stroom direct in huis gebruiken

Om de financiële impact van het einde van de salderingsregeling te beperken, is het dus slim om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken. Dit betekent bijvoorbeeld wassen en drogen overdag, het opladen van een elektrische auto tijdens zonnige uren en het slim aansturen van een warmtepomp.

Hoe meer stroom je direct gebruikt, hoe minder je hoeft terug te leveren tegen een lage vergoeding.

Hebben zonnepanelen straks nog zin?

Als alle andere energieleveranciers het voorbeeld van Greenchoice volgen, wordt het investeren in zonnepanelen waarschijnlijk een stuk minder aantrekkelijk.

Onderstaande diagram laat de verwachte financiële opbrengsten per jaar zien op basis van het tweejarige contract van Greenchoice.

De berekening is gemaakt op basis van een zonnepanelensysteem met de volgende kenmerken:

  • 14 panelen, 400 wattpiek per paneel
  • Eigen verbruik: 30% van de opwek
  • Teruglevering: 70% van de opwek
  • Totale afname net: 2.500 kWh

Of investeren in zonnepanelen straks nog zin heeft, wordt met name afhankelijk van de prijs per wattpiek en de kosten van de omvormer. De terugverdientijd kan korter als de investeringskosten omlaag gaan en de panelen steeds beter worden. Op Energievergelijk.nl wordt de terugverdientijd in een aantal scenario’s berekend.

Tenslotte is de elektriciteitsprijs van belang, want bij een hogere prijs is de jaarlijkse besparing hoger en zijn de panelen eerder terugverdiend.

Hoe dan ook zullen we slimmer om moeten gaan met opgewekte stroom, waarbij direct verbruik steeds belangrijker wordt.

Volg ons hier voor het laatste nieuws rondom energie.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

140 reacties

  • RRonald

    Er zit een fout in jullie berekening, het moet gaan over 0,025 cent en geen 0,25 cent.

    Reageren
    • RRonald

      @Ronald: 0,0025, typo

      Reageren
      • EEd

        @Ronald Het staat er inderdaad een beetje gek als je gewend bent in euro’s te lezen, maar in het artikel staat cent achter het getal. Wat er staat is correct.

        0,25 cent en 0,0025 euro.

        Reageren
  • PPeter

    Mee eens, niet mee eens, enz.
    Lastig verhaal allemaal.
    Aanschaf accu? Leuk maar totaal niet rendabel.
    Wel appart dat de regering wil verduurzamen en dan dit.
    Ik heb een huis gekocht in 2018.
    Toen betaalden we 200 euro per maand aan gas en elektra.
    Vervolgens verbouwen.
    Alle kozijnen vervangen voor kunstof met trippel glas.
    Dakisolatie
    Vloerisolatie
    Vloer verwarming op de hele begaande vloer en badkamer.
    20 zonnepanelen
    Warmtepomp.
    Meer dan 35.000 euro!!!!!!
    In de eerste plaats minder energie te gaan gebruiken maar ook meer wooncomfort.
    Top idee, en de energie rekening als een malle naar beneden.
    50 euro per maand.
    Nou dat is dikke prima.
    Maar nu betaal ik al 150 per maand.
    En straks 2027 waarschijnlijk iets van 250 per maand.
    Hoe dan???
    Hoe moet je investeren als de spelregels elke keer worden gewijzigd???
    Ik ga maar weer over op kolen en hout.
    Dat kan ik zelf kopen bij wie ik wil.
    Ik regel zelf het transport bij wie ik wil.
    Is dat wijsheid? Of mag dat straks ook niet meer? En is het dan om het milieu?
    Ik kan er nix aan doen maar ik denk steeds meer dat het een mooi politiek correct praatje is en het uiteindelijk om geld gaat.
    Want heel simpel gezegd, hoe meer je bespaart aan gas en elektriciteit, hoe duurder het wordt. Want het kan natuurlijk de bedoeling zijn dat de grote jongens minden gaan verdienen

    Reageren
    • MMo

      @Peter

      Je slaat de spijker op zijn kop!!!! Wat hebben we toch een slap kabinet te erg voor woorden! En als ik het kabinet allemaal zo’n beetje volg blijft het voorlopig wel een kleuterklas vol kibbelende dreinende kleuters die niet naar elkaar luisteren en zichzelf zo belangrijk vinden.Eerst een worstje voorhouden en dan keihard de boel terug draaien en je kan weer meer betalen bah wat een land…….

      Reageren
    • BBaatin

      @Peter Op zich ben ik het met je eens dat de spelregels niet bij elk nieuw kabinet weer zouden mogen veranderen. Maar je moet je ook afvragen hoeveel je nu per maand zou moeten betalen als je die investeringen niet had gedaan. Wat dat betreft, heb je de afgelopen jaren vermoedelijk toch al een flink deel van de kosten terugverdiend. Het extra wooncomfort is lastig in geld uit te drukken, maar dat is ook wat waard. En je huis is door deze maatregelen ook meer waard geworden, natuurlijk. Persoonlijk vind ik het, los van het voordeel voor het milieu, ook fijn dat er door dit soort maatregelen minder geld stroomt naar allerlei
      landen die het niet zo nauw nemen met landsgrenzen, mensenrechten, enz.

      Reageren
  • KKees Staps

    Vele zijn overdag werken en is het verbruik minimaal. In de avonduren komt het huishouden weer tot leven en neemt het verbruik weer toe. Jammer dat je dat niet maan wegstrepen tegen de dagopbrengst.

    Reageren
  • AArnold

    Ik lever veel te veel terug.. Ik overweeg zeer sterk om op momenten de omvormer uit te zetten.
    Misschien moeten we dit met veel meer opwekkers doen die te veel terugleveren. Mogelijk bedenkt men zich dan voor betere condities!!
    Zeker als met dit random doet zal dit zeer veel effect hebben naar de leveranciers.

    Reageren
  • OOplossing

    Goed idee om om allemaal op exact het zelfde moment aan en uit te zetten.
    Bv om de 15 min.
    Dit kunnen ze dan helemaal niet aan en zullen problemen krijgen.
    Maar dan wel allemaal anders is het effect weg.
    Bandieten.

    Reageren
  • FFred

    Hoe zit het met de zonneparken. Gaan die ook betalen voor het leveren? Is dit niet meten met twee maten particulier en bedrijven..
    Halen we de klimaat doelstellingen als wij allen als particulier de panelen uit zetten?

    Reageren
    • RRoos

      @Fred

      Juist! Dat vraag ik me ook steeds af: betalen die zonneparken ook terugleverkosten??? Of is het weer zoals altijd: we pakken de kleintjes maar niet de groten.

      Reageren
      • MMedewerker Energie

        @Roos Die parken staan ingeschreven als leverancier, grote boerderijen met zonnepanelen en windmolens kunnen dat ook doen op een bepaalde opwekking. Die kampen met hele andere kostten en winst. Alsnog vindt ik terugleverkosten een grote grap maar ik snap wel dat het anders geregeld is.

        Reageren
  • EEgbert

    Beste mensen,
    Nu die energiemaatschappijen de stroom die wij via onze zonnepanelen terugleveren aan het net en wij daar een terugleververgoeding voor moeten betalen lijkt natuurlijk nergens op.
    De stroom die ik terug lever die gaar regelrecht naar mijn buurman die geen zonnepanelen heeft, mijn buurman betaald vervolgens het volledige stroom tarief. En ik moet nog eens terugleverings kosten betalen.
    En wij krijgen nog een minimale vergoeding voor onze stroom.
    Wij moesten als zonnepaneel bezitters, op de piekmomenten wanneer er veel vraag is naar stroom, onze panelen massaal uitschakelen.. dan wil ik nog wel eens zien hoe het dan gaat.
    Wat er nu gebeurt met de saldering regeling om het zo te regelen dat wij er niets meer aan overhouden is pure diefstal.

    Reageren
    • AAndre

      @Egbert
      Vindt ik een goed idee ,gewoon een tijdschakelaar ertussen zeten om het kwartier aan/uit laten schakelen. We worden gewoon bedrogen. Ze denken dat ze alle macht hebben, eind 2026 ga ik over op dynamisch contact.

      Reageren
      • JJan

        @Andre
        Het aan en uit zetten van je omvormer , er is onderzoek naar gedaan verkort aanzienlijk de levensduur van de omvormer .
        Beter is om de schakelaar voor altijd uit te zetten .
        Overheid is met alles onbetrouwbaar, altijd .

        Reageren
  • FFrank Kraan

    Mijn omvormer zal NIETS meer terugleveren.

    Ben klaar met die graaiers..

    Een pv router voor de warm water boiler en een plug n play batterij

    Reageren
  • PPiet

    Energiebedrijven hadden nooit geprivatiseerd moeten worden. De enorme winsten gaan naar aandeelhouders in plaats van investeren in het netwerk. Die rekening komt nu bij de gebruikers. Vroeger waren dit zogenaamde nutsbedrijven zonder winstoogmerk.

    Reageren
    • RRio

      @Piet

      Juist!

      Reageren
  • CChan

    Spelregels worden tussendoor toch steeds weer veranderd. Energiemaatschappijen willen toch niet/nooit inleveren op hun winst. De mensen moeten “zogenaamd” investeren ivm duurzaamheid…..CO2 bla bla, mooi verhaal maar achteraf weer bepaalde regels bedenken zodat we alsnog dezelfde winsten kunnen behalen als energiemaatschappij. We worden mooi steeds voor de gek gehouden. Ben wel klaar met mooie verhalen over duurzaam. De klant kan er voor betalen en de bedrijven zijn alleen duurzaam voor hun eigen portemonnee

    Reageren
  • MMark

    Daarom een thuisbatterij aanschaffen. Niks terugleveren.
    Gewoon alles zelf opwekken en zelf gebruiken en pas als de batterij leeg is afnemen van het netwerk.
    Daarom zijn energieleverancier fel tegen thuisbatterijen. Dan verdienen ze veel minder op allerlei terug geleverde elektriciteit.

    Reageren
    • LLeen

      Beste Mark, wij hebben op 23 januari jl al een batterij laten plaatsen maar die zijn niet goedkoop. Vorig jaar februari zonnepanelen geplaatst en het waar daarvoor 2 airco’s waarmee je kunt verwarmen en koelen. Kosten totaal: ruim 16 duizend piek. Niet iedereen kan dit bedrag ophoesten.

      Reageren
      • Jjohn

        @Leen, Beste Leen , Batterijen zijn inderdaad duur en niet echt duurzaam. Zelf alle zonne-energie opslaan kan ook door warmteopslag in steen of waterkachels, vloerverwarming, binnenmuren, boilers. Slimme huisautomatisering op het dynamisch tarief regelt dat zonder er naar om te kijken. Dat is goedkope en duurzame energieopslag met volledig gebruik van alle eigen opwekte energie.

        Reageren
      • Kkees

        mmmm tja had er over nagedacht.
        en als ik iets doe doe ik het gelijk goed.
        Maar dan op goedkope uren gaat bv m’n 20 kw accu vol, betaal hier 0.13 cent belasting over…maar is de salderingsregeling verlopen en ik gooi het op het net betaal ik weer belasting erover dus dat word niets met accu’s

        Reageren
    • GGoel

      @Mark

      Precies: thuisopslag (batterij of boiler) worden nu interessant. Het klopt dat thuisbatterijen nog duur zijn maar de prijzen dalen snel en de ontwikkelingen zijn werkelijk spectaculair: zowel op capaciteit als levensduur. Nieuwe materialen die niet slecht zijn voor het milieu en bijkans onbeperkt voorradig zijn, zoals koolstof-zout batterijen: Natrium is de helft van keukenzout (Natrium-Chloride / NaCl), maar ook andere materialen en vaste stof batterijen.
      Ook voor langere opslag met grote capaciteit gaan de ontwikkelingen heel erg snel.

      Voorlopig zal het resultaat nog niet zijn dat we de winter doorkomen met opslag vanuit de zomer, maar een paar maandjes in de winter meenemen op opslag komt wel degelijk in zicht. Dat betekend dat we zoals voorheen het hele jaar op gas nu nog maar 2 of 3 maandjes in de winter op gas moeten. En daarmee enorm veel minder afhankelijk van afpersende energiestaten zoals Rusland maar in de toekomst mogelijk ook de VS of het Midden-Oosten, zijn!

      Reageren
      • BBas

        @Goel
        Als we van heel Nederland een accu maken kan wellicht een deeltje van de winter gecompenseerd worden. Laat u toch niet gek maken met het accu sprookje……en ook die hebben niet het eeuwige leven. Daarover heeft u wederom bTw en installatiekosten gemaakt. En wellicht verzinnen de ambtenaren er weer een vergunning voor, want voor je het weet fikt je huis af. Ik zal het nog niet over de explosieve opstalverzekering premie toename hebben.

        Dus een waardeloze pay back en ook dat wordt een desinvestering!
        Niks doen en wachten op kernenergie is mijn motto.

        Ps ik heb 21 panelen dus weet waar ik over praat. Ik ben ook in de maling genomen maar dezexezel stoot zich niet nog 1 keer aan de milieu sprookjes.

        Reageren
        • BBenno

          @Bas heeft u al wel eensnagedacht over evt gevolgen van brand door een accu wat meldenn de voorwaarden van de verzekering er over ???

          Reageren
    • Kkas

      @Mark hoe zie je dat voor je? Om ook in de zomer alle energie op te kunnen slaan voor een dag heb ik een thuisbatterij van zo’n 40 kwH nodig, dat kost zomaar 40.000 euro. Maar ja, die krijg ik vervolgens nooit ‘s avonds weer leeg. Dus om alle energie op te kunnen slaan en zelf te gebruiken zou ik het moeten opslaan vanaf pakweg mei tm september… Dus zeker een 4000 kwh thuisbatterij? Dat kost me 4 miljoen. Plus ik zal het huis van de buren moeten opkopen om die batterij kwijt te kunnen…

      Reageren
  • JJose

    Als het zover is 2027, dan ga ik mijn zonnepanelen van het dak weghalen, aan mijn verdient niemand een cent.
    Ik ga gewoon zo min mogelijke energie gebruiken en volgens de dan geldende kosten betalen.
    Kot zooitje in Nederland.

    Reageren
    • GGoel

      @Jose

      Da’s niet zo slim want die zonnepanelen leveren veel eigen gebruik stroom op.

      Neem een dynamisch energiecontract!

      Reageren
      • DDownload

        @Goel

        Jij denkt dat een dynamisch contract nog werkt in 2027?
        Slaap rustig verder want als veel meer mensen dat nemen dan is het verschil steeds minder en is het voordeel weg.
        Zelfs nu zie je geen extreem lage stroomprijzen en we zagen idiote prijzen boven de 60 cent per kWh de afgelopen maanden.

        De hoogtijdagen van dynamische contracten zijn passe. Hoe meer mensen dat doen hoe minder voordeel.

        Reageren
        • GGoel

          @Download

          Dynamische energiecontracten zijn geheel niet afhankelijk van het aantal gebruikers. Er wordt simpelweg energie ingekocht op de dagmarkt (spotmarkt). Daar heeft het aantal gebruikers geen invloed op en het voordeel blijft want de risico-opslag die vaste contracten hebben omdat die contracten risico lopen op verlies bij een hogere marktprijs dan waarvoor afgesproken, is er niet met directe inkoop op de dagmarkt.

          De verwachting is juist dat dynamische energiecontracten vaste contracten zullen gaan verdringen. Dat is ook de wens van de overheid omdat zo een betere vraag/aanbod wordt verkregen (meer verbruik wanneer prijzen laag).

          Reageren
          • PPR

            @Goel De dagmarkt wordt wel degelijk mede bepaald door de vraag en dus ook wel aantal gebruikers. Hoe meer vraag, hoe duurder het wordt. Bij een geringe vraag moeten ze het immers toch kwijt zien te raken en zal het goedkoper zijn. Dynamisch lijkt vooralsnog voordelig, maar daar zal men ongetwijfeld ook aanpassingen in gaan doen. De inkomsten op stroom zijn door de vele belasting daarop te belangrijk voor de overheid. Het kale kWh tarief is immers maar een fractie van de prijs die je betaalt.

            Reageren
    • LLeen

      Beste José, als je de middelen hebt laat dan een batterij plaatsen.

      Reageren
    • JJP

      @Jose

      Zonde… weghalen panelen. Neem een boiler, of als je die al hebt, gebruik deze op een slimme manier. De boiler gebruikt jou terug geleverde stroom en zo heb je gratis warm water die je in de avond gebruikt bijvoorbeeld voor douchen. Zet de boiler in serie met je cv ketel….. en je bespaart ook nog gas. Win win situatie!. Ik heb thuis sinds januari deze opstelling gemaakt en bespaart mij nu al gas… en terugleverkosten:)

      Reageren
    • JJeanne

      @Jose
      Ik zou ze gewoon laten liggen. Wel de stekker eruit trekken. Waarom zou je wéér kosten gaan maken om ze van het dak te halen?

      Reageren
  • WWim Peeters

    Dynamisch contract Onder terugleverkosten kiezen . Of PV installatie op geen teruglevering instellen, of wil je de energiebazen nog meer sponsoren. Verder zoveel mogelijk zelf gebruiken.

    Reageren
    • SStef

      @Wim Peeters
      Beste iedereen,

      Wat Nederland vergeet is dat ze heel veel partijen hebben gedupeerd en we zijn gewoon keihard met zijn allen. Als ze de energierekening überhaupt nog betaalbaar willen houden voor iedereen moet gewoon de btw op stroom en gas eraf.

      Toen ik bij de lokale ondernemer die al 13 jaar o.a. zonnepanelen verkocht waren zij na de invoering van al deze regels failliet verklaart. Mede doordat Nederland weer een hype veroorzaakte om over te gaan op de warmtepomp. Zie het nieuws. Iedereen vergeet nl snel wat voor impact deze regering heeft veroorzaakt voor consumenten en ondernemers. Het interesseert ze echt niet. Daarbij evennsnel de electrische auto ook nog inperken en de wb verhogen. Dan netbeheer flink omhoog, waterschapsbelasting pj met 15%. Enne inflatie op inkomen ho maar.

      Nee we zijn gewoon keihard genaaid en dan nog niet te spreken dat als je over als je een pv systeem beschikt, (mijn berekening en aanschaf data was nov 23) , je ook nog een genaaid wordt in de duur en tarieven van het contract. In nov 23 had ik een terugverdientijd van net 7 jaar en nu ruim 15,7 jaar. Investering sunpower maxeon panelen €. 7.750,=.

      Dit land is voor de rijke aan het worden en zelfs een goede gezondheid wordt niet gemotiveerd. Neem de tandarts die niet ge betalen is als je pech hebt en ga zo maar door.

      Wie hier nog positief in staat met de gedachte dat je maar batterijen in huis moet halen ( wat kost dat wel niet?), om dat beetje op de energierekening te besparen!! Net als de investeri g op de panelen verdien je dit never nooit terug. Gewoon voor diegene interessant die aan het milieu willen denken, ruimte hebben en poen om de investering te doen.

      Dan nog de ACM. Dit is gewoon een orgaan wat niet eens wist hoe de regelegeving omtrent de analoge meter werkt. Nu de salderrregeling eraf is weten ze niet hoe snel deze meter vervangende worden. Want o o o je zou toch eens een voordeeltje hebben!!! Die meter heb ik nog en hoop ik tot 2027 te kunnen gebruiken zodat ik van 15,7 jaar terugverdientijd nog wat sneller terug verdien.

      Nee deze regering is er voor heel veel mensen maar niet op de manier zoals het hoort. Rijken worden rijker en zo is het altijd al geweest. Gewoon één grote bende zonder enige motivatie welke het gehele land heeft overgedragen aan het bedrijfsleven. Of vinden jullie de zorgpremie en alles wat daar nog uit eigen bijdrage bovenop komt ook normaal.

      Geen woorden meer voor dit zooitje ongeregeld met halve plannen en kennis over hun eigen genomen maatregelen. Nogbeffe doorgaan. Nieuwe pensioen stelsel zijn we ook hard mee genaaid. Wie verdienen zijn de beleggers…

      Succes met positief denken voor diegene die nog steeds denkt waarom je bijvoorbeeld batterijen zou nemen. Dat is juist wat Nederand wil. Mensen helemaal gek maken en vervolgens stekkers eruit trekken.

      Reageren
  • PPeter

    Vervelende is dat alle teruggekeerde stroom door de energiemaatschappijen gewoon voor de volle prijs wordt doorverkocht.
    Schande.

    Reageren
    • RRoger

      @Peter
      …maar die zgn “volle prijs” wordt gedrukt door alle opwek. Anders zou energie nóg duurder zijn.

      Reageren
  • OOktawia

    Ik word echt doodmoe van de zogenaamde tips om slim om te gaan met de zelf opgewekte stroom. We zijn een huishouden van twee volwassenen. De was wordt eens in de tien dagen gedraaid: de witte was, bonte was en zwarte was. That’s it. Ik ben niet van plan om klakkeloos de wasmachine aan te zetten om zogenaamd op de kosten te besparen.
    Dan de wasdroger. Ik vind het van het zotte dat we dus net 25°C een droger zouden moeten gebruiken terwijl juist in de winter we uit oogpunt van energie besparing de was juist op een droogrek moeten hangen. Dat is een wereld opzijn kop!

    Reageren
    • GGoel

      @Oktawia

      Maar het moment van waarop je die wasmachine aanzet kan je natuurlijk vaak wel zelf sturen. Het is echter geen *moeten* maar als zeg 80% van NL zich wel door prijs laat sturen (lage prijs = veel aanbod) dan bereik je al heel veel.

      De meeste wasmachines en vaatwassers hebben tegenwoordig ook de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer die gaat werken. Net zoals je je boiler slim kan gaan aansturen. Enz.

      Reageren
  • MMeer

    Er gaat volgens mij iets fout met het plaatsen van de comma’s.

    Reageren
    • Mm

      @Meer
      och weer zo een ,w,at, i,s e,r mis met grammatica oooo wat er,,,,g

      Reageren
  • JJ. Freijser

    Waar ik eigenlijk nooit iets of iemand over hoor zijn de groen certificaten. Ik heb weleens begrepen dat je die als particuliere zonnepanelen bezitter automatisch overdraagt aan je energie leverancier. Nou bestaat er een redelijk levendige en lucratieve handel in deze certificaten. Hoe wordt dit dan verrekend voor de consument?

    Reageren
  • RRocco

    De stroomprijs zal niet veel uitmaken. Zij zullen een hoger tarief rekenen voor netwerkkosten en aansluiting. Dit is de enige manier om hogere kosten verantwoord in rekening te brengen zonder dat er ingegrepen wordt door de overheid.

    Reageren
  • AAdri

    Lees hier vaak; onbetrouwbare overheid.
    Maar was toch al jaren bekend dat salderen afgeschaft werd.
    Ze hebben de datum zelfs iets naar achter geschoven.
    Voor zover mij bekend is Nederland het enige land in onze omgeving waar salderen mogelijk was/is.
    Mijn dochter in Duitsland betaald 30cent per kWh, voor alles wat ze terug levert krijgt ze 10cent.
    Ze betaald dus voor iedere kWh die ze uit het net trekt 30cent.
    En toch zeurt daar niemand.
    Terugverdientijd is enkel langer.

    Reageren
    • PPeter

      @Adri Dat klopt; maar dat een zonnepaneel per kWh straks nog maar 0,25 cent (€0,0025) opbrengt is natuurlijk van de zotte. Op deze manier gaan mensen ze gewoon uit zetten en desnoods bij het grofvuil gooien, wat weer heel veel vervuiling oplevert omdat ze vandaag de dag nog lang niet optimaal te recyclen zijn waardoor giftige componenten gewoon verbrand worden

      Reageren
      • GGoel

        @Peter

        Je hebt ondertussen je zonnepanelen natuurlijk grotendeels terugverdiend. Tegelijkertijd dalen de prijzen van zonnepanelen ook en kan je natuurlijk gewoon op dynamische energie overstappen: GEEN TERUGLEVERKOSTEN.

        Reageren
  • HHans

    Wij hebben nog een oude meter die terug draait
    En wil ook geen andere

    Reageren
    • AAdri

      @Hans
      Begrijp je insteek, maar op het moment dat je meter in een afkeur-partij valt, ontkom je er niet meer aan.
      Dan wordt je verplicht een, al dan niet domme, slimme meter te nemen.
      Heb ‘t ook steeds uitgesteld, totdat ik er een paar maanden geleden niet meer aan ontkwam.

      Reageren
    • MMarius

      @Hans

      Uiteindelijk krijgt u toch een slimme of domme digitale meter , de netbeheerder is dit verplicht door de roverheid , bij de domme digitale meter bent u verplicht om periodiek zelf de standen door te geven .

      Reageren
    • JJan Brons

      @Hans
      Wij ook. Ben benieuwd of ze daarop wat weten te verzinnen om ons tch aan die slimme meter te kringen

      Reageren
      • GGoel

        @Jan Brons

        Op een bepaald moment is je oude meter verlopen (te oud/onnauwkeurig). Dan krijg je simpelweg een nieuwe meter of als je dat stelselmatig weigert wordt je afgesloten omdat je niet volgens de contractvoorwaarden handelt.

        Reageren
  • SSportman

    Als de regering de bek open trekt hebben ze over millieu, maar als de mensen milieuvriendelijk bezig zijn word hier een stokje voor gestoken. Eerst de elektrische auto’s nu de zonnepanelen wat is de volgende stap.
    İk vertrouw de regering voor geen meter.

    Reageren
  • Mmart

    de hele energietransitie is een idealitisch plan van D66 (net als de Greendeal) zonder enige realiteitszin. Nog erger is het gebrek aan realiteitszin op de herbewapening van Europa. Voor dit een feit is zijn we 10 jaar verder en is het wereldbeeld allang veranderd

    Reageren
    • GGoel

      @mart

      Wat bedoel je met realiteitszin? Dat we ons bijvoorbaad al moeten overgeven aan de Russen?

      Reageren
      • EEnergiekabouter

        @Goel misschien iets minder naar het nos journaal kijken..

        Reageren
        • PPiet

          @Energiekabouter
          Misschien iets vaker naar het nos journaal kijken.

          Reageren
        • GGoel

          @Energiekabouter

          Geef eens inhoudelijk antwoord?

          Reageren
          • EEric

            @Goel

            Overgeven aan de Russen, duidelijk NOS brainwashed.

            Reageren
          • SSarcasmus

            @Eric

            Ja want die Putin is zo erg niet hoor. Heeft het beste voor met iedereen.

            Reageren
    • BBram

      @mart
      Welnee, de transitie is een breed gedragen noodzaak. Gas raakt op, we willen niet van het buitenland afhankelijk zijn. De stroom zelf is bijna gratis maar de infrastructuur moet er komen. Welke energiebron je ook kiest. Veranderen blijft spannend, blijkbaar.

      Reageren
      • AAndré

        @Bram Ten eerste raakt gas nog lang niet op. Dat duurt nog honderden jaren. Ten tweede wordt gesuggereerd dat de huidige energietransitie de enige optie is. Dat is grote nonsens. Landen pakken het op hun eigen manier aan. De een sluit kerncentrales, de ander bouwt ze: er is ongelooflijke kapitaalvernietiging gaande die wij betalen. Windmolens zijn daarnaast een intens slechte oplossing waarvan we de rekening nog maar matig kunnen overzien, maar er wordt nu al gezegd dat stroom véél duurder wordt. Tot zover “gratis stroom uit wind”. En wie denkt er nu echt dat Nederland tot het einde der tijden duizenden windmolens ter grootte van een Eiffeltoren per generatie vervangt? Totale onzin. Het enige wat toekomst heeft is kernenergie, en daarom betalen we ook mee aan onderzoek naar kernfusie. Orsted en Vattenfall trekken zich terug uit zeeprojecten want ze krijgen TE WEINIG subsidie: tot zover het sprookje dat wind zonder subsidie kan. Warmtenetten zijn een drama. Biomassa is slecht voor de natuur. Kernenergie wordt uitgesteld. Duitsland gaat kapot aan de Energiewende en sleept de buurlanden mee. De gekozen energietransitie is destructief feelgood links ideologisch beleid en Europa kan niet meer concurreren.

        Reageren
      • JJohan van Doorn

        @Bram

        Het gas is helemaal niet op. Door domheid gedreven hebben wij zelf de kraan dichtgedraaid. Totaal gezien is er over de hele wereld gerekend nog genoeg gas om diezelfde wereld meer dan 500 jaar te laten draaien. En dat allen met wat nu bekend is aan voorraden.

        Reageren
  • WWH

    Ik vraag me af waar het voordeel voor de maatschappij in dit verhaal wordt meegenomen, namelijk minder CO2 uitstoot als gevolg van het opwekken van elektriciteit met zonnepanelen. Particulieren gaan straks in de zomer hun zonnepanelen uitzetten en de energiebedrijven gaan extra zonneweides aanleggen. Dit lijkt mij voor de maatschappij geen goede ontwikkeling: zonnepanelen uitzetten omdat de geprivatiseerde energiebedrijven te hoge terugleverkosten in rekening brengen. De positieve effecten van geen CO2 uitstoot van de teruggeleverde electriciteit door particulieren worden niet meegenomen. De energiebedrijven houden geen rekening met maatschappelijke baten, alleen met hun eigen kosten, opbrengsten en rendement. Als het overheidsbedrijven waren geweest dan zou de uitkomst hoogstwaarschijnlijk anders zijn.

    Reageren
    • GGoel

      @WH

      Leveranciers zien al een forse opleving in interesse in thuisopslag: batterijen en boilers op warmtepomp.

      Reageren
    • HHeGe

      @WH, je hoeft je zonnepanelen niet uit te zetten na 2027, want alles wat je teruglevert, levert niets op, maar kost je ook niets. Alleen de Electriciteitsmij spint er garen bij, want elke KwH die jij teruglevert, verkopen zij aan je buurman, die geen zonnepanelen heeft en die krijgt echt geen korting.

      Reageren
      • JJ. Freijser

        @HeGe
        Heel heel snel uitzetten dus. Ik ga die graaiers echt niet voorzien van gratis stroom zodat zij de aandeelhouders een (nog) groter dividend kunnen uitkeren.

        Reageren
        • BBob

          @J. Freijser
          Zijn aandeelhouders graaiers?
          Pensioenfondsen hebben er ook aandelen van! Waar wij nu cq later weer pensioen van krijgen! De bevolking heeft nu nog kans om het aan te schaffen met subsidie. Waar je na 2027 kostenloos stroom hebt! Maar tot 2027, wél nog geld terug kan krijgen! Dus, rennen mensen , om de zonnepanelen aan te schaffen nu het nog gunstig kan!

          Reageren
  • OOriginal

    Spijt, spijt, spijt. Als ik dit geweten had…
    Zoveel geld geïnvesteerd om niets.
    De overheid verraadt de burger door eerst duizenden euros te investeren om de burger er nu zelf voor op te laten draaien.
    Nooit, maar dan ook nooit meer zal ik in iets investeren op voorhand. Gelukkig was ik op tijd om geen warmte pomp te installeren.
    De overheid is een verrader.

    Reageren
    • RRob

      @Original

      Dit wist je van te voren, als je op tijd was met je panelen heb je er lang van kunnen genieten. Nu is het tijd om over de volgende stap na te denken ipv te gaan klagen over de overheid.

      Reageren
      • OOriginal

        @Rob Ik moest eerst sparen voordat ik zonnepanelen kon aanschaffen. En nee, ik wist het niet van te voren dat dit de uitkomst zou zijn. En ja, ik klaag over de onbetrouwbare Nederlandse overheid. En nee, ik ga niet nadenken over de volgende stap, want over de investering voor het aanschaffen van zonnepanelen heb ik ook zorgvuldig nagedacht omdat het veel geld kostte. Heb mijn lesje geleerd.

        Reageren
      • JJeroen

        @Rob
        Wat een rare redenering…

        Warom mag een energie bedrijf wel geld ontvangen voor een product en mag de consumenten niets ontvangen voor het zelfde product..

        Deze ongein zal er voor zorgen dat niemand meer panelen koopt en over 10 jaar de hele “groene” energie verdwenen zal zijn.. geen mens gaat hier om in investeren…

        En datl met overdag gebruik… tuurlijk alleen de werkelozen hebben daar wat aan.

        Reageren
        • DDina

          @Jeroen

          Dat kan jij ook met slimme apparatuur via WiFi. Daar hoef je niet gelijk een hele groep “de werkelozen” voor weg te zetten als profiteurs. De meeste werkelozen hebben geen zonnepanelen.

          Reageren
          • CCocky

            @Dina

            Ik vraag me af wat de verzekering zegt als mijn huis afbrand omdat mn apparaat aan staat en brand veroorzaakt terwijl ik zelf niet thuis ben. Heb altijd geleerd geen apparaten aan als je niet thuis bent. Denk toch dat dat een probleem wordt

            Reageren
      • LLiesveth

        @Rob
        Er zijn ook mensen die er eerst voor moesten sparen! Wij waren 8600,00 kwijt, zelfs ruim een half jaar moeten wachten voordat ze op het dak lagen, zo druk hadden ze het.
        Spijt, zeker! We gaan ze uitzetten als het mooi weer is, krijgen namelijk de stroom zelf niet op en de energiemaatschappij spekken gaat niet gebeuren. Desnoods gaan ze eraf!

        Reageren
    • GGoel

      @Original

      Hoeveel heb je ondertussen terugverdiend met je zonnepanelen? En ondertussen leveren je zonnepanelen netto nog steeds geld op!

      Neem een dynamisch energiecontract.

      Reageren
    • KKreeftje

      @Original ik denk er precies zo over !

      Reageren
  • FFred

    Ik wek ongeveer 3000 watt per uur op op en gebruik overdag niet meer dan ± 800 watt.
    Heb geen airco maar heb wel een 2 kwh kachel, die zet ik dan in de tujn aan op 2 kwh en heb dan nagenoeg geen terug levering, ol mijn p1 meter kan ik zien of ik terug lever en kan de kachel verlagen als het minder wordt

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.