Strengere regels tegen telefonische verkoop energiecontracten
Vanaf 1 juli 2026 worden de regels voor telefonische verkoop van energiecontracten aangescherpt. Dat heeft minister Micky Adriaansens van Economische Zaken laten weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Nu mogen leveranciers mensen nog bellen als ze klant zijn (geweest), maar dat verandert straks met een nieuwe wetswijziging.
Nog altijd worden tienduizenden huishoudens via de telefoon onder druk gezet om een nieuw energiecontract af te sluiten.
Sluit nooit telefonisch af
Wat mij betreft is het nooit verstandig om telefonisch een energiecontract af te sluiten. De kans dat je wordt misleid, te veel betaalt of te maken krijgt met verborgen kosten, is simpelweg te groot.
Natuurlijk kun je hem best via de telefoon aanvragen, maar zorg wel dat je eerst een grondige vergelijking hebt gemaakt tussen de tarieven van verschillende aanbieders.
Lees ook eens ons laatste artikel hierover. Daarin geef ik een aantal tips over wat je kunt doen als je per ongeluk toch bent ingetrapt. Bovendien leg ik uit hoe je op zoek kunt gaan naar de goedkoopste energiedeal voor jouw situatie.
Nieuwe regels
De nieuwe regels voor telemarketing zijn als volgt:
- De energieleverancier mag alleen iemand bellen als daar vooraf toestemming voor is gegeven en dus niet meer puur op basis van een klantrelatie.
- Deze maatregel geldt voor vrijwel de hele markt, dus niet alleen voor energiecontracten.
- Alleen voor goede doelen, kranten, weekbladen en tijdschriften wordt een uitzondering gemaakt.