Stikstofcrisis? In China en India komen er 700+ kolencentrales bij
De stikstofcrisis houdt het land nu al geruime in zijn greep. Het zorgt bij zowel boeren als beleidmakers voor slapeloze nachten.
Terwijl wij ons in Nederland druk maken over grazende koeien, bouwvergunningen en natura 2000-gebieden, schieten er in Azië honderden kolencentrales als paddenstoelen uit de grond.
Uit onderzoek van energievergelijk.nl, gebaseerd op gegevens van de Global Energy Monitor, blijkt dat er alleen al in China en India meer dan 700 kolencentrales gepland staan of in aanbouw zijn.
362 kolencentrales in aanbouw
Op moment van schrijven zijn er in Azië 362 kolencentrales in aanbouw, die samen goed zijn voor een capaciteit van 186.447 megawatt, oftewel 186,4 gigawatt (GW).
Even voor de beeldvorming: één gigawatt kan ongeveer 1 miljoen Nederlandse huishoudens van stroom voorzien. Het is nauwelijks te bevatten hoeveel stikstofoxiden (NOx) en CO2 er vrijkomen zodra de centrales operationeel zijn.
Verreweg de meeste nieuwe kolencentrales worden gebouwd in China, India en Indonesië:
- China: 211 centrales – 115,4 GW
- India: 49 centrales – 32 GW
- Indonesië: 60 centrales – 18,8 GW
Schril contrast
Dit staat in schril contrast met het energiebeleid in Europa, waar kolencentrales juist worden gesloten en uitgefaseerd. Alleen Servië, Bosnië en Turkije hebben nieuwe kolencentrales in aanbouw of gepland. Dit zijn er in totaal 27 stuks, goed voor een totale capaciteit van 7,7 GW.
Bijna iedereen stapt af van steenkool, maar China lijkt het gaspedaal juist in te trappen.”
Koen Kuijper (energie-expert)
557 kolencentrales gepland
Naast de honderden centrales die momenteel worden gebouwd, zijn er in Azië ook nog 557 kolencentrales waarvoor de eerste vergunningen zijn afgegeven, die officieel zijn aangekondigd of in capaciteit worden uitgebreid.
Het overgrote deel van deze geplande centrales en uitbreidingen bevindt zich wederom in China, blijkt uit de cijfers.
De drie landen met de meeste geplande centrales:
- China: 400 centrales – 250 GW
- India: 44 centrales – 28,5 GW
- Indonesië: 30 centrales – 7,5 GW
2 kolencentrales per week
Het aantal vergunningen dat China in 2022 heeft afgegeven voor de bouw van nieuwe kolencentrales is in zeven jaar niet zo hoog geweest. Met dit tempo krijgt China er twee nieuwe kolencentrales per week bij.
Het hele verhaal is wel dat China oude kolencentrales wil uitfaseren of op stand-by zetten, met als doel de piek in CO2-uitstoot vóór 2030 te bereiken en per 2060 volledig CO2-neutraal te zijn.
Desondanks ligt China’s huidige krachtopwekking met kolencentrales nog altijd op bijna 1.100 GW.
Over dit onderzoek
De gebruikte cijfers in dit artikel zijn afkomstig uit de Global Energy Monitor (GEM). Dit is een multidisciplinair team dat bestaat uit academici, wetenschappers activisten, bedrijven, nationale en internationale instanties.
JJan Onstenk
Ja en dan die idioten in Den Haag, alles uit de kast halen voor een temperatuurdaling van 0,000036 graden. Gaan daar die hersens nu eens werken. Koeien en boeren weg gaat niet om stikstof maar voor bouwgrond nieuwe huizen. Let op mijn woorden. Boeten weg en dan is er ineens geen stikstofcrisis meer.
ReagerenHHarrie
@Jan Onste
ReagerenZo zal het ook zijn,de boeren weg daarna probleem opgelost
Het gaat niet om de boeren,het gaat om hun grond,ze willen een miljoenen stad bouwen,van Amsterdam tot aan Brussel.
Hoe gaan ze deze stad van voedsel voorzien als er geen boeren meer zijn.
Dit zal ze nooit lukken,ze moeten dan heel veel burgers onteigenen
Oeps,dit is een complot theorie,net dat ze een paar jaar geleden zeiden,we gaan straks insecten in ons voedsel krijgen.
22 januari is het goedgekeurd in het Europees Parlement,was toen ook complottheorie ♂️
JJack
En steeds zijn er hersenloze die serieus geloven dat het aan de koeien ligt
ReagerenNNick Ghur
De stookolie uit Rotterdam wordt wereldwijd door (vracht)schepen gebruikt omdat deze goedkoper is dan de rest, de stookolie is goedkoop omdat er chemisch afval in wordt verwerkt, Nederland is vrijwel het enige land welk nagenoeg vrij is van regulering rondom het vermengen van brandbaar chemisch afval in stookolie.
ReagerenDen Haag heeft het hier nooit over omdat er te veel geld in omgaat.
Als Rotterdam normale stookolie zou gebruiken dan kon Schiphol blijven, de boeren blijven en hadden we met z’n allen de komende 30 jaar gewoon benzine kunnen blijven rijden.
Maar nee… daar gaan we niet aan beginnen en laten we het er vooral niet over hebben.
HHenk
Wat worden we toch in de zeik genomen! We kunnen payen!
ReagerenLeve de klimaatextremisten(en geen klimaat activisten! Want een activist houd zich aan de wet, net als de boeren. Kunnen de klimaatextremisten die de a12 blokkeren en zich aan een tafel plakken niet zeggen!
Als je als klimaatextremist ballen heb, ga je wegen in china en india blokkeren.
MMartin
@Henk
ReagerenDe boeren blokkeren geen wegen? Jij kunt ook naar China gaan. Kun je hun uitlaatgassen opsnuiven. Nadeel wel is dat het niet zo’n democratisch land is als Nederland.
IIvo
@Henk
Stikstof in China erbij maakt niet uit voor debiodiversiteit in NL.
In NL is een Stikstof overschot, ik denk niet dat dat probleem ook in China is.
Verder CO2 en andere vervuiling: volgens mij ontstaat dit nogsteeds hoofdzakelijk omdat het westen op te grote voet leeft en de rotzooi van de Action / Aldi en veel eveel kleding allemaal wil kopen uit China.
Koop gewoon minder als je in Nl leeft, dan help je mee voor minder uitstoot in China.
ReagerenAanne
Al wat ontstaat komt tot een einde.
ReagerenEen planeet heeft een eindigheid,
de mens werkt daaraan bij.
FFrank
@anne
ReagerenDe planeet heeft geen einde !
Die blijft bestaan.
De mensheid heeft wel een einde , de natuur lost dat zelf wel op!
JJonas
@anne “Al wat ontstaat komt tot een einde.
Een planeet heeft een eindigheid,: ”
– Tja, waar zouden we zijn zonder verhalen over het einde van de wereld? Wie aandacht wil, gaat het over een apocalyps hebben.
“de mens werkt daaraan bij.”
– En waar zouden we zijn zonder schuldgevoel. Nu de christelijke religie, met als een van de pijlers ‘zonde’, naar de achtergrond is gedrongen, moeten mensen die vinden dat ze deugen iets anders gebruiken om hun superioriteit te onderstrepen.
ReagerenDD
De boeren moeten gewoon blijven.
ReagerenSSpindrift
Wat heeft stikstof te maken met koolstofdioxide (CO2)?
ReagerenFFeiten
@Spindrift
Niets, maar een kolencentrale stoot ongeveer 400 tot 800 ton aan stikstof (NOx) per jaar uit. Voor 1 koe is dat 0,1 tot 2,5 gram per jaar.
ReagerenJJurgen Tas
@Feiten
ReagerenN-excretie koe: 90-140 kg/jr (uni Wageningen 2012)
MMartin
@Feiten
ReagerenDe koe stoot daarnaast methaan uit. Dat is een broeikasgas dat 80 tot 100 keer slechter is dan co2. Met de cijfers van Universiteit Wageningen over stikstof zijn koeien niet zo schoon.
RRoekie
@Martin, in China hebben ze ff wat keer koeien dan in NL denk je niet?!
ReagerenAlleen in NL maken we er een probleem van en denken sommige dat ze voor God kunnen spelen en de wereld kunnen redden. 28miljard voor 0,000032 graag koeler. Laat de groene alarmisten er zelf maar voor betalen. Wat een dom volk wat in sprookjes geloofd ♂️♀️