Slecht nieuws voor zonnepaneelbezitter: Terugleverkosten straks bij ‘ieder’ contract
Alle huishoudens met zonnepanelen krijgen straks te maken met terugleverkosten voor de stroom die wordt teruggeleverd aan het net.
Tot op heden kunnen consumenten terugleverkosten nog omzeilen door een modelcontract af te sluiten, dat energieleveranciers verplicht moeten aanbieden. Maar dat is binnenkort verleden tijd.
Nieuw modelcontract in aantocht
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) werkt namelijk aan een nieuw modelcontract waarin terugleverkosten worden opgenomen (bron). Dit contract gaat ergens in 2025 de nieuwe standaard worden en moet dan door alle energieleveranciers worden gebruikt.
Het is nog niet bekend wanneer het nieuwe modelcontract van kracht wordt.
Alle energieleveranciers hanteren inmiddels terugleverkosten (overzicht hier).
Modelcontract met vaste tarieven
Naast een modelcontract met terugleverkosten komt er ook een modelcontract met vaste tarieven voor minstens één jaar.
Daarmee heb je als consument altijd voldoende keuzemogelijkheden, zelfs als het aanbod van de energieleverancier wegvalt.
Uitzondering voor dynamisch energiecontract
Alleen met een dynamisch energiecontract kun je in theorie nog terugleverkosten vermijden, maar aan dit type contracten kleven weer andere nadelen voor zonnepaneelhouders.
Bij een dynamisch contract krijg je voor teruggeleverde stroom namelijk de actuele marktprijs per uur. Het probleem zit erin dat op zonnige dagen, wanneer veel huishoudens terugleveren, de prijs vaak (ver) onder het niveau van de vaste tarieven daalt.
- Bij een vast contract krijg je bijvoorbeeld de volledige kale stroomprijs van 13 cent per kWh terug, plus de energiebelasting van 10 cent en de btw van 5 cent.
- Bij een dynamisch contract daarentegen ontvang je mogelijk slechts 2 cent per kWh van de kale stroomprijs, terwijl de energiebelasting (10 cent) en btw (2,5 cent) wel worden verrekend.
Dit betekent een verschil van 13,5 cent per kWh in je vergoeding.
Of een dynamisch contract voor jou interessant is, hangt ook af van het aantal zonnepanelen op je dak en de ligging van deze panelen. In dit artikel gaan we dieper in op de belangrijkste aandachtspunten waar je met een dynamisch contract rekening mee moet houden.
Betaal zo min mogelijk voor terugleveren
Bij het verlengen of afsluiten van een nieuw vast of variabel energiecontract krijg je binnenkort dus altijd te maken met terugleverkosten.
Frustrerend, maar gelukkig zijn er wel dingen die je kunt doen om je terugleverkosten tot een minimum te beperken.
Dit zijn de persoonlijke tips van energie-expert Koen Kuijper:
- Verbruik zoveel mogelijk van je opgewekte stroom direct, bijvoorbeeld door energie-intensieve apparaten zoals een wasmachine, droger of laadpaal overdag te gebruiken.
- Kies voor een energieleverancier met de laagst mogelijke terugleverkosten door je verbruik en teruglevering hier in te vullen.
Wil je absoluut geen terugleverkosten betalen?
Dan blijft een dynamisch contract je enige optie.
In combinatie met zonnepanelen vinden wij Zonneplan de beste dynamische leverancier. Zij zijn het meest transparant en duidelijk over hun terugleververgoeding en salderingsbeleid.
Bart Koenraadt
Jos
Toch wel bijzonder dat wanneer ik bij een energievergelijker, ook bij deze, mijn verbruik en teruglevering invul ik by far het goedkoopste uit ben met een dynamisch contract. En toch blijven deze vergelijkers vaste contracten maar promoten en beweren dat dat ook beter is voor bezitters van zonnepanelen. Zal vast iets te maken hebben met de aanleververgoedingen die ze ontvangen van de “grote jongens”.
Goel
@Jos
De energieprijzen van de dynamische energievergelijkers die worden weergegeven staan dan ook volstrekt los van de werkelijkheid. Het zijn prijzen gebaseerd op het verleden (en ik vermoed dat er heel selectief met het verleden wordt omgegaan) die dus niks zeggen over de toekomst!
Om een goede inschatting te kunnen maken kijk je het beste bij Gasprijs bovenaan deze pagina. Staat ook een linkje naar ICE Dutch TTF Natural Gas Futures waar je tot 2028 in kan schatten wat de prijs ongeveer zal doen.
SanO
Binnenkort komt hier een andere gateway te hangen waardoor het mogelijk wordt om geen enkele KW terug te leveren aan het stroomnet. Ik heb (er)geen geld voor (over) een accu en/of elektrische auto dus ik moet iets anders verzinnen.
Nu loont het salderen nog. Straks in 2027 geen salderen meer en betalen voor teruglevering. Dat gaat dus niet gebeuren! Wat zijn wij besodemieterd zeg. Eerst subsidiëren en stimuleren en nu ik ze op het dak heb liggen, ben ik de etherpiraat van het stroomnet.
Moet je bedenken hè: ik lever gratis stroom, daar moet ik een boete voor betalen aan Essent. Mijn buurman krijgt mijn gratis stroom en moet ook betalen aan zijn energieleverancier.
Heidi Deborah
@SanO hoe regel ik dit ook ?
Bob
@SanO
Wat jij zegt klopt niet. Ondanks dat je niet de volle prijs voor je stroom krijgt, levert de stroom nog steeds geld op. De terugleverkosten zijn lager dan de opbrengst van de stroom.
Svalbard
@SanO
Het is nog erger, want de overheid schrijft met een vork! Ik lever elektriciteit terug, maar krijg nu nog de volledige prijs terug, incl. energiebelasting en BTW. Vanaf 2027 betaal ik dus de volle prijs incl. energiebelasting en BTW, maar de retourstroom, daar krijg ik dan geen energiebelasting en BTW meer voor. Als ik evenveel produceer als mijn verbruik betaal ik nu geen belasting en BTW, straks betaal ik die over al mijn stroom die ik van de energieleverancier afneem, maar mijn retourstroom gaat straks naar mijn buurman die daar dan wel energiebelasting en BTW over moet betalen, dat is dus 2 keer vangen voor de overheid. Dat hele CO² verhaal mogen ze van mij opdoeken, het gaat alleen maar om het geld!
Rie
@SanO
Helemaal eens. Misschien wordt het tijd voor actie. Wanneer alle zonnepaneel bezitters besluiten om steeds een week lang de panelen uit te zetten op zonnige dagen dan zal de stroomprijs door het dak gaan. We hebben meer macht dan de energie maatschappij. De inzet is dan teruglever kosten afschaffen en investeren in opslag. We betalen al jaren ODE (opslag duurzame energie) ik zou graag willen weten wat er met dat geld gebeurt is. ODE is 3,69 ct per kwh (2022) We gebruiken jaarlijks met z’n allen zo’n 120.000.000.000 kwh komt neer op 4,3 miljard euro per jaar opbrengst voor ODE! Ik heb niet het gevoel dat dit allemaal geïnvesteerd is in opslag duurzame energie. Eerlijk gezegd denk ik geen enkele euro. Nu gaan we nog een keer betalen?
Henk
@SanO. Helemaal gelijk Sano, ik zit bij diezelfde club. En ben al meer dan 50 jaar nooit geswitcht en dus trouw! Ik heb hun meerdere keren ,,Dus Essent,, gevraagd juist dat eens ECHT te belonen ipv onzin cadeautjes zgn. te geven waar je geen belang bij hebt. Nee ze geven liever echte welkomst cadeau’s met flinke kortingen aan nieuwe klantenl, die vervolgens het nieuwe seizoen weer weg zijn om bij een ander dit te herhalen. Wij, de trouwe klanten, betalen het gelach ipv. juist ONS te belonen!! Schandalig!
Ik heb het ze vaak gemaild, en je hoort NIETS van hun terug, alleen dat al is onbeschoft!
Henk Koops.
Ja
Sinds Wilders aan het bewind is worden zijn beloftes waar gemaakt. Zorgkosten, huur etc alles duurder. Sinterklaas Wilders valt door de mand.
Mojoman
Ogen dicht en nergens aan denken. De overheid zorgt toch (niet)voor ons.
Er wordt al jaren niet of nauwelijks in het netwerk geïnvesteerd. Privatisering is goed, marktwerking heet dat. Dat is beter immers.
Jarenlang VVD beleid jongens en meisjes. Leg de keutel waar hij thuishoort!
Nu er congestie is mag, jaja je raadt het al, nu moet de burger betalen. Marktwerking is goed immers.
Logisch toch.
Een geluk hebben wij zonnepaneel houders nog net, we hoeven niet het volle pond voor onze elektriciteit te betalen.
Stekelenburg
Terugleverkosten worden al verrekend op je leveringovereenkomst voor het terug leveren van energie. Helaas moet je goed kijken op je jaarafrekening
Gabe
Als je een een gezinswoning hebt.
en een klein beetje tuin.
dan zou ik je adviseren koop pvt panelen met een warmteopslag bunker
en zet je tuinhuisje daarbovenop
dan kun je alle overcapaciteit die je hebt met je zonnepanelen direct opslaan in warmte.
en dan weer gebruiken wanneer je warmte behoefte hebt.
dan gaat de warme vloeistof van je Bunker rechtstreeks naar je warmtepomp.
en dan naar je vloerverwarming dat zorgt voor het hoogste rendement
en dan zet je daarnaast een accu systeem en nu moet je even goed opletten
Je moet een long live accu systeem hebben
Dat betekent 10.000 cyclus krijg je een accu systeem aangeboden met 6000 of 8000 cyclus gewoon negeren heeft economisch helemaal geen nut.
Willy
@Gabe dat kan bijna niemand betalen zonder extra hypotheek te nemen.
Barry beun
@Gabe
Hey man,
Ik heb gratis accu’s gekregen 200ah op 12v vol tractie
10 amp uur op 230 volt haha
Is 2300watt in een uur en dan is dat 2.3kwh 40cent per cyclus
Als ik er 1000 uithaal dan heb ik 400 piek bespaard
Mja eerst maar kijken, boefjes zijn het, eerst iedereen aan de panelen en nu moet het weer anders haha
Cees
@Gabe
Heel goedkope oplossing geef je hier, een all-electric-pvt systeem heb je al vanaf slechts €30.000. Met deels gebruikmakend van gas ben je nog zo’n €5000 goedkoper uit. Een waterbunker aanleggen in je tuin zal ook niet zo duur zijn. Bedankt voor de tip.
Mehmet
Lekker gebruik zo veel mogelijk energie hoe dan? Je bent thuis na je werk. Levensduur van je aparaten thuis verkorten nog meer extra kosten i.p.v consumenten opjagen moet er actie ondernemen tegen roofbeleid
Ja-zeker
Expert aan het woord die met flauwekul contracten en nep vergoedingen uitleg de overheid in een goed daglicht probeert te zetten, ware zij daadwerkelijk bezorgd om mensen en het milieu.
Nutteloze actie. Alles draait om de leugen, de mens als verdienmodel van de NLse staat.
Goel
@Ja-zeker
Kan je eens uitleggen wat er flauwekul aan de contracten is en wat er nep aan de vergoedingen is?
Wat zijn de leugens?
Ja-zeker
@Goel
Het gaat om het feit dat re grondslag 1x grote HOAX scanning. Is de echte leugen.
Het maakt niet uit het goed en zuivert alles komt dat erop volgt. De leugen blijft de grondslag waarop de vervolgen gebaseerd zijn.
Willem
@Ja-zeker
Waar heb je het in vredesnaam over? ja zonnepaneel bezitters komen een beetje van de koude kermis thuis, maar gewoon wat random woorden roepen intypen maakt nog geen degelijk argument…
Heb ik
Expert aan het woord die net flauwekul contracten en nep vergoedingen de overheid in een goed daglicht te zetten, ware zij daadwerkelijk bezorgd om ee mensen en het milieu.
Nutteloze actie. Alles draait om de leugen, de neus als verdienmodel van dec taat
Heb ik
Expert aan het woord die met flauwekul contracten en nep vergoedingen uitleg de overheid in een goed daglicht probeert te zetten, ware zij daadwerkelijk bezorgd om mensen en het milieu.
Nutteloze actie. Alles draait om de leugen, de mens als verdienmodel van de NLse staat.
Van geneijgen
Doe ik mijn wasmachine aansluiten bij de buren en en electriche verwarming
Sander
Elk jaar de spelregels voor een primaire levensbehoefte veranderen. Zodat mensen elk jaar opnieuw ermee aan de slag moeten omdat ze anders failiet gaan. Ik wil helemaal niet elk jaar overstappen maar die je het niet dan betaal je teveel . En dan nog vak die compleet wereldvreemde adviezen als ” zet bij veel opwek grote energieverbruikers overdag aan” ja want alle mensen die buiten de duer werken laten alles vallen om naar huis te gaan en de wasmachine aan te zetten.
Nederland is stuk
Goel
@Sander
De meeste wasmachines en vaatwassers hebben een programmeerbare tijd. Net als het opladen. Niet wereldvreemd dus!
Bart
@Goel
En na je eerste wasbeurt, vult de machine zich automatisch met nieuwe was…
Wel wereldvreemd dus…
Lieske kesselaer
@Sander
Klopt en eerst mensen op onkosten jagen om te investeren in duurzame energie (zonnepanelen) en nu mensen dat hebben gedaan in ene keer komen met dat je moet gaan betalen voor het terug leveren en dan toch de stroom die je terug levert verkopen aan anderen dan leveren de zonnepanelen 3 x geld op .maar niet voor ons als burgers die de zonnepanelen op het dak hebben laten zetten. Dat was er allemaal niet bij gezegd toen ze mij adviseerden zonnepanelen te nemen.
Willy
Eerst de mensen lekker maken en dan wanneer de kosten voor de energieleveranciers te hoog worden dit weer verhalen op diezelfde mensen. Wat is er nieuw
Edwin
Dan maar in de zomer ‘s morgens de airco al aan zetten. Liever thuis komen in een koel huis dan die paar cent besparen.
Edwin
@Edwin
Ja en in de winter verwarmen met de airco’s als de zon schijnt, staan nu allemaal lekker te verwarmen Gratis warmte.
Leonie
Je kon de klok erop vooruit zetten, niks is gratis. Zelfs de zon niet.
Stefan
Je kunt ook off grid gaan en je teveel opgewekte stroom in accu’s opslaan.
Per
@Stefan
Zal een probleem worden in de winter als er geen zon schijnt en daarbij komt dat batterijen nog te duur zijn om dit financieel interessant te maken.
De absolute meerderheid van de Nederlanders heeft geen zonnepanelen gepakt omdat ze groen zijn maar omdat ze onder de streep financieel een voordeel opleverden.
Jaccie
@Per
En als straks zo’n 60% van de bevolking een accu of batterij heeft aangeschaft dan kun je er gif op innemen dat er weer een “speciale ” belasting voor het in bezit hebben van een batterij wordt geheven.
Erik
We kunnen toch salderen? Teruglever kosten is als je meer opwekt dan je gebruikt of heb ik het mis?
Costa del Solar
@Erik, nee er zijn verschillen tussen leveranciers maar in principe worden de terugleverkosten geheven over elke kwh die langs de meter komt naar het elektriciteitsnet toe. De terugleververgoeding is over wat je netto teruglevert, de tegenhanger daarvan is dat je de verkoopprijs krijgt voor een kwh wanneer je deze niet direct verbruikt en later een inkoopprijs moet betalen over deze kwh als je later gebruikt.
Via een vuistregel zou je kunnen zeggen dat een kwh 30 cent kost, de terugleverkosten 10 cent en de vergoeding ook 10 cent.
Zonder panelen: 100 kwh 30€
2023: 100 kwh opgewekt 33% eigenverbruik 0€
2024: 100 kwh opgewekt 33% eigenverbruik terugleverkosten 6,60€
2027: 100 kwh opgewekt 33% eigen verbruik verkoop 66kwh -6,60€
Inkoop 66kwh 19,80€ = netto 13,20€
De vergelijking wordt wat onoverzichtelijker wanneer je netto meer opwekt dan je verbruikt, maar waar het op neer komt dat dat niet rendabel is.
Erik
@Costa del Solar
Ah, ok. Dank je voor de uitleg.
FrLW68
klopt Erik, alles wat je niet direct verbruikt, daarover betaal je de terugleverboete.
Ik krijg vanaf eind april voor het eerst hiermee te maken. Ze hebben gekeken naar het afgelopen jaar en we zitten tussen de 2251 – 2500 kWh . Dit gaat me € 0,69896 per dag kosten (€246/jaar). Achteraf volgt de definitieve rekening.
En we wassen altijd overdag. De vaatwasser gaat altijd overdag aan. Ik kan soms niet meer opmaken, dus ik kom er niet onderuit. En ik ga ook geen zonnepanelen uitschakelen. Voorlopig is het salderen er nog, en daar haal ik €950 per jaar mee binnen.
Misschien ook maar een airco aanschaffen en dan overdag op een warme zomerdag aanzetten, terwijl we niet thuis zijn.
Frans Janssen
@FrLW68 zo doe ik het ook ik zet op warme dagen van b.v. 20 graden de airco op 24 zodat de stroom wegvloeit belachelijk voor woorden Maja ze vragen om verspilling.
Ik ga niets betalen daar zorg ik wel voor ik heb ook een koperen pin isxde grond geslagen en de de bovenste 3 m geïsoleerd dat het goed de grond in word geleid.
Dat werkt goed.
Ik heb ook een infra rode haard gekocht in de kamer die de hele dag aanstaat ook al is het ,21 graden dus lekker warm binnen en nix betalen voor het leveren.
Goed idee toch dus doe dit allemaal dan kunnen we weer lachend het leven door
Iemand uit de branche
@Frans Janssen
Je kan het gewoon terugsturen naar het net, terugleverkosten betalen en in de winter weer gebruiken. Nu maak je het op in de zomeren betaal je voor de stroom in de winter het volle tarief van 0.30 cent. En dat nog eens om een paar centjes terugleverkosten te besparen. Denk eens na
Will Eisinga
Even een korte berekening over de winst van Zonnepanelen sinds 2012.
In 2012 was de gas en stroom rekening 3000 euro per jaar. 2000 kuub gas a 80 cent per kuub. 1600 euro. 4000 kWh stroom a 25 cent per kWh. 1000 euro. 2600 euro gas en licht. Gasaansluiting 250 euro. Gaswacht 150 euro. 3000 euro. Met zonnepanelen Warmtepomp Inductiekoken keukenboiler doucheboiler. Geen Gas. Stroom van het Dak. Nul op de energierekening. 3000 euro per jaar x 13 jaar is een opbrengst van 39.000 euro. Ik Verhuur een huis zelfde verhaal. Opbrengst met 2 huizen is dan 78.000 euro. Ik heb nu een nieuwe LG Therma V Monoblock 9 KW warmtepomp. Prijs 3500 euro. Subsidie 3000 euro. Super Goed. Hele huis warm op gewone radiatoren. Ik heb nu ANWB dynamisch. 59 euro per maand. Afwachten wat ik terugkrijg op de jaarafrekening.
Michiel
@Will Eisinga mooie cijfers!
Heb een boerderij uit 1879 gekocht en verduurzaamd: vloer -wand en dakisolatie met PIR (RD 4,5) en vloerverwarming en veel radiatoren eruit. Vloerverwarming draait op LG Therma V Monoblock 9 KW. Echter: lage temperatuur (30 graden) want vloerverwarming.
Vraag1: draait de LG Therma V bij jou op hoge temperatuur omdat je radiatoren hebt?
Vraag2: bevalt doucheboiler? Want die gaat niet via de LG Therma toch? Ik douche nog via CV, geen idee of elektrische doucheboiler goedkoper is…
Vraag3: Salderen valt weg in 2027, dat betekent betalen voor stroom in herfst/winter, hoe ga je daarmee om? Je jaarrekening gaat dan minder positief worden denk ik!
Marry middelveld
Eerst zijn we een oplossing voor schone energie, nu te grote bedrijven het lef hebben om te investeren in grote weides zonnepanelen, zijn we een probleem en worden we een melkkoe voor overheid en energiebedrijven. Je moet maar durven. Dat de ACM een standaard voor ieder bedrijf maakt is mooi maar of de consument beschermt wordt voor de gulsige markt en overheid is de vraag. Bij zo’n bedrijf denk je dat de C heel groot is en de m klein, want de markt redt zich wel, gesteund door de overheid. Als het dubbel betalen wordt gaat de knop op uit bij de panelen.
Stop met die landschappelijke vervuiling met windmolens en zonneweides. Eerst alle daken en zet die molens neer bij bedrijven waar het gebruikt wordt.
Eef
@Marry middelveld de overheid gebruikt ons niet als melkkoe. De overheid is als een bestuur vsn een VvE, de bewoners (Nederlanders) leggen geld in het daarmee houdt het bestuur (de regering (het appartementencomplex (de BV Nederland) het complex heel en spic en span. Dat geld geef je dus niet weg maar wordt in je eigen voordeel gebruikt: Wegenbouw/infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg etc etc. Zo raar, mensen die denken dat de overheid ‘steelt’. Afhankelijk vd kleur vd regering worden er wellicht keuzes gemaakt waar jij niet achter staat maar zo werkt de democratie. Alhoewel, de huidige regering heeft met ‘democratie’ niets meer van doen….
Callar
@Eef
We hebben over zonnepanelen, hallo lees eerst goed voordat je antwoord geeft. En die meneer heeft helemaal gelijk. Ik woon net over de grens dl iedereen die zonnepanelen op het dak neemt krijgt elke maand een bonus. Plus je hebt automatisch 20jaar een contract. Nu nog steeds, nl overheid blijft onbetrouwbaar partner. Always.
Jan
@Eef
Beste Eef de overheid steelt niet maar faciliteerd dat de energiemaatschappijen legaal kunnen stelen.
Sander
@Eef oh nu het niet uw kleur regering is,s het ineens ook niet meer democratisch? En ik noem zaken als erfbelasting en btw over accijns toch echt diefstal. Want dat is het ook
Gert
@Eef
Wat een klets verhaal!
Ivo van Willigen
Je informatie m.b.t. tot een dynamisch contract is niet compleet want je vergeet te vermelding van je bij een vast/variable/modelcontract nog even de terugleverkosten er vanaf moet halen. Dat scheelt dus wel heeeeeeel erg veel
PvG
@Ivo van Willigen
Valt te bezien, zo als bij mij. 4 zonnepanelen met een totaal van 1300 kwu op jaarbasis. Komt door de eisen van de gemeente. Veel al lijden de kleinste onder de grotere.
Dirk
Ik heb zelf een dynamisch contract bij Tibber. Het artikel benoemd het feit dat je minder terugkrijgt per teruggeleverde stroom als de marktprijs laag is maar als de stroomprijs hoog is ontvang je ook het hogere tarief. Gemiddeld ontvang ik veel meer terug dan dat ik zou krijgen bij een normaal contract. Ik heb het afgelopen jaar slechts 10 euro aan stroomkosten gehad terwijl dit normaal meer dan 3000 euro is. Voor mij dus een dynamisch contract. Ik raad Tibber aan. Krijg 50 euro shoptegoed met deze code rsr8zxpm.
Goel
@Dirk
Tibber is van de dynamische energieleveranciers helaas niet meer één van de goedkoopste (maar nu middenmoot).
Gebruik de Excel Tool, te vinden onderaan de pagina op Dynamisch Energiecontract (ergens halverwege de pagina wat moeilijk vindbaar). Daar kan je dynamische energieleveranciers op *kosten* vergelijken. Energie zelf (in de toekomst te kopen op dagmarkt) is eruit geabstraheerd omdat die toch voor alle contracten gelijk is.
Will Eisinga
Vandaag is de prijs 10 cent per kWh. Belasting 15 cent per kWh. Dat is 150% belasting. Je kan niet overstappen naar een andere belasting aanbieder. Belasting Monopolie. Belasting altijd 15 cent per kWh. Als de stroomprijs daalt naar 1 cent kWh blijft de belasting 15 cent. 1500% belasting op groene stroom. Dat is niet normaal. Het gaat om miljarden.
Rob
Het wordt tijd dat particuliere zonnepanelen bezitters zelf actie ondernemen.
Op de eerste maandag van de maand om 12.00u allemaal de zonnepanelen uitzetten. Om 13.00u allemaal tegelijk uitzetten.
Waarom? De commerciële zonnepanelenparken worden nog steeds uitgerold. Die worden niet belast maar leveren op het zelfde moment als de particulieren.
Ivo van Willigen
@Rob zonneparken hebben niets te maken met de salderingsregeling en krijgen dus per definitie alleen de marktprijs van dat moment vergoed. Oftewel de dynamische tarieven.
Patrick
Ik heb net geïnformeerd naar het helemaal uitzetten van de teruglevering. Alleen eigen gebruik nog, enige optie nog om op dit soort rattenstreken te reageren.
Leen
@Patrick grote accu plaatsen. En een diesel generator. Voor alle vaste kosten samen. Kun je een sloot diesel kopen. Afsluiten en helemaal op je zelf. China heeft gel accu’s a €75 200 amp. Op voorraad in dld.
Toon
@Leen
Die gelaccu’s in Duitsland.
Hoe kom ik meer te weten ??
Dank alvast voor de moeite
Gr.
Toon Scholtze
Agnes Horvath
@Leen Hoe kom ik aan meer info hierover? In 2026 moet ik ook een keuze maken.. Of mijn zonnepanelen helemaal uitzetten..
Guido
Wanneer je ZZP-er of MKB bent kun je bij Eneco een vast contract afsluiten zonder terugleverkosten en je krijgt ook nog een redelijke vergoeding voor stroom wanneer je meer opwekt dan verbruikt.
Voen
@Guido
De belastingdienst weet je te vinden,de stroom of gas die je gebruikt als ZZPer is nooit compleet voor je bedrijf,dus de belasting zal ook op die manier geïnd worden als ze je checken.
Trudy Vries
Onze (r)overheid is niet bezig met het milieu maar met zakkenvullen. Als je je energierekening bekijkt is de grootste onkostenpost de belasting die je betaald. Daardoor gaan mensen meer hout stoken met een hoge CO2 uitstoot. Mensen krijgen hierdoor longproblemen waardoor gezondheidszorg ook weer duurder wordt. We kunnen beter onze zonnepanelen van het dak halen.
Axel
@Trudy Vries
Je bedoelt zeker de energiebelasting. Het valt reuze mee.
Dit staat er op internet over de energiebelasting: “De heffing is budgetneutraal ingevoerd, dat wil zeggen tegelijkertijd met de invoering van de energiebelasting zijn de inkomstenbelastingen met een bedrag gelijk aan de opbrengst van de energiebelasting verlaagd” .
E.G.
@Axel
Mensen kijken alleen maar naar waar ze meer moeten betalen en niet naar minder. Want ja, anders is er niks te klagen.
Axel
@E.G.
Dat klopt helemaal. Veel mensen willen wel de lusten, maar niet de lasten.
Yvonne Van Heck
@Axel, het valt helemaal niet mee!!! Duurste van Europa!!!
Axel
@Yvonne Van Heck
Heb je de rest van mijn reactie gelezen?
Dit staat er “De heffing is budgetneutraal ingevoerd, dat wil zeggen tegelijkertijd met de invoering van de energiebelasting zijn de inkomstenbelastingen met een bedrag gelijk aan de opbrengst van de energiebelasting verlaagd” .
André
@Axel Dat is alleen waar op nationaal niveau en niet op persoonlijk niveau. Het is namelijk onmogelijk om voor iedereen de loonbelasting exact te verlagen. Daarnaast hebben de meeste mensen geen zonnepanelen maar wel loonbelasting.
Tot slot zou je je dan kunnen afvragen wat het hele nut van de actie is als het echt budgetneutraal zou zijn.
Axel
@André
Als werkende vind ik het niet erg om belasting te betalen. Het geld om de verzorgingsstaat in stand te houden moet toch ergens vandaan komen. Ik wil zowel de lusten als de lasten van de verzorgingsstaat.
Axel
@Trudy Vries
Fijnstof wordt vooral veroorzaakt door autorijden: uitlaatgassen en slijtage van autobanden. Mocht je een auto hebben, doe die weg, want dat scheelt longproblemen bij anderen.
André
@Axel
Auto’s zijn oneindig schoner dan 50 jaar geleden en de luchtkwaliteit van Nederland neemt toe ondanks dat het aantal auto’s groter is.
Houtkachels en biomassacentrales zijn het echte probleem. Die los je op met goedkoop gas en met kernenergie.
Axel
@André
Natuurlijk zijn auto’s sinds 50 jaar schoner geworden, maar het blijven luchtvervuilers.
Zoveel houtkachels zijn er toch niet in Nederland dat het grote bijdrage levert aan het fijnstofpercentage in Nederland.
Het is de vraag of gas nog wel zo “goedkoop” is en blijft. Met machtsstrijd die er in de wereld gaande, zie ik het somber in. Plus dat de wereldbevolking blijft groeien en gasvoorraad afneemt.
Dat kernenergie schoon is, is ook maar relatief: men blijft met hoog radioactief afval zitten. Op de site “Overkenergie” lees ik dat hoog radioactief afval nog bovengronds wordt opgeslagen tot er goede oplossing komt. De vele volgende generaties mensen zullen met het hoog radioactief afval opgescheept zitten, of het nu boven- of ondergronds is.
Axel
@André
Wat andere informatie. De motor van auto’s mogen dan wel schoner zijn geworden, maar ik lees dat autobanden 100 keer zoveel schadelijke stoffen uitstoten dan een moderne brandstofmotor.