Rijden op waterstof: nog ver weg?
Het TU Delft studententeam Forze heeft met een waterstofauto als eerste een officiële autorace uitgereden. Op zaterdag 18 augustus kwam de raceauto als 6e over de finish tijdens de Supercar Challenge.
Het team van de TU Delft reed de op drie na beste rondetijd en kon zich daarmee prima meten met concurrerende benzineauto’s.
Maar zijn waterstofauto’s ook geschikt op de openbare weg?
In de praktijk
Het antwoord daarop is ja. In Nederland rijden er zo’n 40 auto’s op waterstof. Dit is echter een schijntje van het totaal aantal voertuigen. De reden hiervoor is dat de techniek nog in zijn kinderschoenen staat. Er zijn nog een aantal belangrijke struikelblokken, bijvoorbeeld het enorme tekort aan tankstations.
Shell bouwt nu met behulp van subsidie 4 waterstoftankstations. Twee in de regio Amsterdam, één in Den Haag en één in Drenthe. Begin 2020 is via deze stations waterstof verkrijgbaar.
Shell wil een breed aanbod ontwikkelen om het succes van elektrische voertuigen te versnellen.
Hoe werkt een waterstofauto?
Een waterstofauto rijdt net als een elektrische auto op stroom. Het verschil is dat een waterstofauto geen accu’s heeft. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van een brandstofcel die getankte waterstof met behulp van zuurstof omzet in waterdamp. Bij dit proces komt elektriciteit vrij die een elektromotor kan aandrijven.
Rijden op waterstof biedt een aantal belangrijke voordelen:
- De enige uitstoot is waterdamp (er is geen lokale milieubelasting).
- Waterstof is onuitputtelijk, omdat het gemaakt kan worden uit water. Echter is hiervoor wel energie nodig. Indien deze met groene stroom kan worden opgewekt, komt er geen broeikasgas vrij.
- De prestaties (snelheid en actieradius) van een waterstofauto zijn vergelijkbaar met die van een benzineauto. Maar het rendement ligt nog hoger.
- Tanken gaat binnen 5 minuten
- Er zijn geen accu’s nodig.
- Er zijn relatief weinig bewegende onderdelen.
Nog niet ideaal
Toch is de overstap naar waterstof als brandstof in auto’s nog ver weg. Dat komt door een aantal belangrijke nadelen:
- De elektroden en het membraan in de waterstofauto hebben een beperkte levensduur vanwege oxidatie en contaminatie.
- De elektroden zijn bovendien duur (platina).
- Opslag van waterstof in tankstations is lastig
- Bij de productie van waterstof als brandstof is veel energie nodig. Dit is duurder en (in potentie) milieubelastend
- Er zijn nog maar een aantal tientallen waterstoftankstations in Europa.
In Nederland zijn er 3 openbare tankstations.