Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Over deze energieleverancier komen de meeste klachten binnen

Veel Nederlanders vinden het belangrijk dat hun energieleverancier betrouwbaar is.

Via energievergelijk.nl zijn er al bijna 10.000 beoordelingen achtergelaten over energiebedrijven in Nederland. Hier delen klanten hun tevredenheid of uiten zij juist hun frustraties over de energieleverancier.

Eén energieleverancier springt er echter duidelijk uit – en niet in positieve zin. Dit bedrijf ontvangt verreweg de meeste klachten van alle energieleveranciers in Nederland.

Stortvloed aan klachten

We hebben het hier over HEM. De energieleverancier doet duidelijk iets niet goed. Het bedrijf scoort met een 2,8 het laagste klantcijfer van alle energieleveranciers in Nederland.

Er is sprake van een stortvloed aan klachten.

Enkele voorbeelden van veelgehoorde klachten:

  • “In mei 2022 werd ik klant bij HEM met een 5-jarig contract met vaste prijs voor elektriciteit en gas. Na een maand begon HEM de prijs te verhogen en tot mijn verbazing werd mij verteld dat mijn contract variabel was geworden.”
  • “Hem heeft een agressieve manier van klanten bellen nadat je bent overgestapt naar een andere energieleverancier, bijvoorbeeld over dat er nog openstaande rekeningen staan.”
  • “Er werd opeens 405 euro van mijn rekening in mei afgeboekt terwijl ik bij een andere energiemaatschappij was.”

Ook de toezichthouder, Autoriteit Consument en Markt (ACM), blijft niet blind voor de klachten. Sterker nog, HEM kreeg dit jaar een boete van maar liefst 1,1 miljoen euro van de ACM wegens misleiding bij telefonische verkoop.

Update 9 december: vandaag is het nieuws binnen gekomen dat de ACM de stekker uit HEM trekt. Hiermee komen ruim 10.000 huishoudens zonder energieleverancier te zitten.

Andere leveranciers

Andere energieleveranciers met relatief veel klachten zijn:

  • Mega met klantcijfer 3,9
  • Frank Energie met klantcijfer: 5,1
  • Coolblue Energie met klantcijfer: 6,2
  • ANWB Energie: met klantcijfer: 6,9

Bij deze bedrijven is het lang niet zo erg als bij HEM, maar ze vallen wel op door hun relatief lage klanttevredenheid.

Zo klagen klanten van Mega over onverwachte en onterecht verhoogde maandbedragen, langdurige vertragingen bij het terugbetalen van eindnota’s en onduidelijke communicatie.

Bij Frank Energie krijgt de klantenservice kritiek vanwege gebrekkige communicatie, lange wachttijden en tegenstrijdige informatie. Sommige klanten ervaren problemen met borgsommen of eindafrekeningen die lang op zich laten wachten.

Een veelgehoorde klacht over Coolblue Energie is de gebrekkige communicatie en klantenservice. Klanten melden problemen met onduidelijke facturatie, verkeerd ingeschatte maandbedragen en trage of onbevredigende reacties van de klantenservice. Coolblue wordt wel geprezen om hun scherpe tarieven en overzichtelijke maandrapportages.

Bij ANWB Energie klagen klanten dat de app vaak niet goed functioneert, met onnauwkeurige verbruiksgegevens en wijzigingen achteraf. Ook ervaren sommigen hogere kosten dan verwacht door dynamische tarieven en inkoopkosten. Aan de positieve kant wordt ANWB Energie gewaardeerd om hun duidelijke communicatie.

Welke energieleveranciers doen het wel goed?

Gelukkig zijn er ook energieleveranciers met vrijwel geen klachten.

Onderstaande bedrijven worden uitstekend beoordeeld en hebben een hoge klanttevredenheid op energievergelijk.nl:

  1. Tibber: 9,7
  2. UnitedConsumers: 9,0
  3. Pure Energie: 8,8
  4. Zonneplan: 8,7
  5. Engie: 8,5

Benieuwd hoe goed jouw energieleverancier scoort? Bekijk dan dit overzicht.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

103 reacties

  • RRaymond

    Al meer dan 1,5 jaar is mijn leverancier Next Energie, goede communicatie, eerlijke afspraken en ondanks dat je alles kan regelen via internet, een goede en snelle telefonische beantwoording op de gestelde vragen. Concreet: zeer voordelig en betrouwbaar!

    Reageren
  • AAnton

    Al jaren bij United consumers, zeer tevreden alles top geregeld !

    Reageren
  • JJan-Willem Wegman

    Wat HEM allemaal doet kan echt niet. Ben er al twee jaar weg en wordt nog steeds lastiggevallen met aan bedrijging grenzende telefoontjes. Had een variabel contract, nadat ik dit opgezecht had moest ik 15 procent boete over de restwaarde van dit contract betalen. Dit heb ik niet gedaan zelfs mijn vezekering er opgezet.

    Reageren
    • GGoel

      @Jan-Willem Wegman

      HEM is algemeen erkend een criminele organisatie. Blijf weg van hen. Neem niet op. Ga niet in op dreig mailtjes/brieven. Uitermate minderwaardige mensen.

      ACM is bezig met een onderzoek tegen HEM.

      Reageren
  • FFamvgaal

    Wij zitten bij powerpeers deze zien wij niet in uw lijst voorbij komen maar bevalt ons prima.

    Reageren
    • GGoel

      @Famvgaal

      Powerpeers staat gewoon in de Energievergelijker hoor.

      Reageren
  • HHein

    Recent overgestapt naar ANWB energy. Een dynamisch contract dus, want dit is de enige contractvorm die ze aanbieden.
    A.d.h.v. ons gemiddeld verbruik is een maandelijks voorschot bedrag voorgesteld, dat lager is dan bij andere leveranciers.
    Nu maar afwachten of dit voorschotbedrag uiteindelijk in overeenstemming is met het werkelijke verbruik.
    En, o ja, de app werkt prima. Onze sterke verbruikers schakelen we pas in op de goedkoopste verbruiksuren qua elektriciteit. Dit is goed te zien in de app.

    Reageren
    • GGoel

      @Hein

      Heb je die Excel tool al eens bekeken om Dynamische Energieleveranciers te vergelijken?
      Klik onderaan de pagina op Dynamisch Energiecontract en dan ergens halverwege (beetje moeilijk vindbaar).

      Hier kan je dynamische energiecontracten met elkaar vergelijken onafhankelijk van de nog in de toekomst te kopen energie (want die prijs is toch voor alle energiebedrijven hetzelfde).

      Reageren
      • MMarco

        @Goel
        Waar kan ik dat excel bestand pre ies vinden.
        Gr

        Reageren
        • GGoel

          @Marco

          Dat beschrijf ik in de tekst waarop jij reageerde.

          Reageren
      • HH

        @Goel ik werk al 15 jaar in de zakelijk energiesector, particulier weiger ik normaal in te werken ivm weinig complexiteit. Maar wat ik nu zie is de hoeveelheid mensen die na coronatijdperk en de daarmee samenhangende zeer hoge prijzen die na de coronatijd dus daalden, wat de mensen aanzetten om een dynamisch energiecontract te nemen en terecht. Maar nu de prijzen zijn gestabiliseerd en het meer speculeren wordt met een enorm hoog risico dat door de geopolitieke spanningen en door de oplopende prijzen met een prijs explosie op elektra, zijn de mensen echt niet blij met de afrekening van deze maand en waarschijnlijk ook de komende maanden en dat zou wel eens over dit jaar en volgend jaar goed negatief kunnen uitpakken. Beter een half jaar vast in de dure periode en een half jaar vast in de zomerperiode. Of gas vast bij de goedkoopste en elektra flexibel of dynamisch voor de zonnepanelen bezitters, kan allemaal ( maar wordt nooit verteld) succes!

        Reageren
  • EElly

    Ik zit bij PURE ENERGIE zo’n top bedrijf . Ik heb in de goede tijd vast laten zetten dus ik zit wel goed. Makkelijke appe zo duidelijk.

    Reageren
    • GGoel

      @Elly

      Gebruik de Energievergelijker bovenaan de pagina om te zien of Pure Energie wel de meest gunstige voor jou is.

      Reageren
    • Aad waals

      @Elly hallo, ik ben overgestapt van kpn naar budget 3in een, meer dan een maand geleden, na heel veel bellen en kabeltjes eindeloos verwisselen en 4!!! monteurs aan huis geweest. heb ik nog steeds geen tv beeld, en een zeer slechte internet verbinding. wat kan ik doen??? ik ben een man van 87j.

      Reageren
  • HHamke Meijer

    Ik stap al 20 jaar over van energieleverancier, altijd via de vergelijking site van ben.com en heb altijd een overstapbonus gekregen variërend van 150 tot 500 €,dat kan je zo meenemen

    Reageren
    • GGoel

      @Hamke Meijer

      Je zit hier op Energievergelijk.nl
      Bovenaan de pagina kan je de Energievergelijker gebruiken. Uitgebreider en beter dan die van ben.com (wat trouwens een andere site is).

      Reageren
      • GGoel

        @Ronald

        Je bedoeld de Energievergelijker.nl
        En ja, die toont ook teruglevertarieven bij zonnepanelen (even op Prijsdetails klikken).

        Reageren
    • BBonnie vd V

      @Hamke Meijer ja een bonus krijg je als nieuwe klant. Ben en blijf je trouwe klant krijg je niets van die gangsters.

      Reageren
      • GGoel

        @Bonnie vd V

        Dan stap je toch elk jaar over? Kleine handeling voor veel geld.
        Gebruik de Energievergelijker bovenaan de pagina.

        Reageren
  • LLydia

    Van Eneco naar SamSam energie overgestapt, jaren geleden. Zeer te vrede, krijg altijd geld terug.
    De reden voor mijn overstap: als vrijwillige hulpverlener kreeg een via via te horen dat er iemand ( een veteraan) al maanden was afgesloten, kon niet douchen , niet koken, deed alles in het donker. Ik bood mijn hulp aan, het vele bellen met zijn leverancier, over de gemaakte fouten, mocht niet baten. Alle leveranciers afgegaan, zonder succes en alleen SamSam energie deed een menselijk uitspraak : Een ieder verdient een 2e ,3e kans, vooral iemand die zijn leven voor een ander op het spel heeft gezet. Na de aanmelding ben ik meteen overgestapt tot heden.

    Ps defensie was in die tijd in geen velden te bekennen !!

    Reageren
  • HHugo

    Wij zijn overgestapt van united consumers naar anwb en ik be super blij.

    Veel lagere kosten en aleen fatsoenlijke communicatie.

    Reageren
  • JJan

    Al jaren bij Essent +/_ 45jaar bevalt goed wij blijven daar nog jaren.Het cijfer voor Essent is een 8+

    Reageren
    • GGoel

      @Jan

      Dan heb je heel wat geld misgelopen. Gebruik de Energievergelijker bovenaan de pagina om de voor jou beste aanbieding te vinden!

      Reageren
  • DDe jonge

    Wij zitten al ruim meer dan 30 jaar bij essent en zijn daar tot nu toe nog steeds zeer tevreden mee. Je kunt wel overstappen maar dat wil niet altijd zeggen dat het beter is. Bij ieder energieleverancier is wel iets om over te merken.

    Reageren
    • PPaul

      @De jonge
      Zit ook al heel lang bij essent, maar kreeg dit jaar toch dikke €1000,-minder terug van hen.betaal iedere maand €220.-(Voor 2personen).

      Reageren
      • GGoel

        @Paul

        Dan is je maandbedrag te hoog. Dat staat geheel los of zij de voor jou beste aanbieding hebben. Gebruik de energievergelijker bovenaan de pagina voor het voor jou beste aanbod.

        Reageren
        • MMo

          @Goel

          Nee dan is zijn maandbedrag juist te laag! even opletten svp!
          En inpeperen dat oudere na 30 jaar Essent 10.000 euro hebben misgelopen bah wat een lage mentaliteit laat iedereen in zijn waarde bvd!

          Reageren
      • PPino

        @Paul
        Zit al 55 jaar bij Vattenfall, elk jaar krijg ik geld terug.

        Reageren
        • MMo

          @Pino

          Omdat je meer betaald per maand dan wat je wordt geadviseerd.Dus sigaar uit eigen doos hoor!

          Reageren
    • GGoel

      @De jonge

      Door te blijven zitten waar u zit heeft u in die 30 jaar meer dan € 10.000 misgelopen.
      Gebruik de Energievergelijker bovenaan de pagina!

      Reageren
  • PPeter van de Port

    Ik ben ruim tevreden over Eneco. Ik zit daar al vanaf 1982. Nooit geen gedoe ondervonden. Ook het oversluiten van de overeenkomst (variabel) naar een nieuw verhuisadres is zonder problemen gegaan. Ik betaal elke maand € 60.00 en krijg bij de jaar afrekening +/- € terug 400,00. En als ik toch eens een vraag heb dan stel ik deze in eenvoudige taal.

    Reageren
  • Wwihuke

    Fijn he, die o zo noodzakelijke energietransitie?

    Reageren
  • Kkees van keulen

    Hier al meer dan 4 jaar bij Pure energie.
    Topbedrijf en denk wel de beste klantenservice.
    Ga hier niet zomaar weg, ook niet als ander iets goedkoper is/ word.
    Want service en betrouwbaarheid is ook iets waard.

    Reageren
  • TTon Visschers

    Wij zijn zeer tevreden met een variabel contract bij ANWB energie, altijd groene stroom, dat geeft een prettig gevoel, maar je moet wel kunnen omgaan met prijsschommelingen, de zon schijnt niet altijd, en het waait ook niet voortdurend.
    Dus zeer tevreden, ondanks een hoog verbruik van 30.000 kwa per jaar, maar dat is logisch met 2 elektrische auto’s en een bedrijf aan huis.

    En zeuren over belasting, de zorg, onderwijs, en wat al niet meer, het moet ergens van betaald worden…

    Reageren
    • AAndré

      @Ton Visschers

      Hoe weet je zeker dat je groene stroom krijgt ?? Die zekerheid heb je niet, iedere energie Maatschappij gebruikt die uitdrukking om maar groen over te komen !

      Reageren
  • KKitty holtkamp

    Al jaren bij united consumers
    Altijd een goede communicatie en telefonisch zeer bekwaam.

    Reageren
  • IIneke m.

    Innova energie kan er ook wat van. Heeft mij erin geluisd een jaar geleden door mij door een ingehuurd manspersoon mooie termijnbedragen voor te houden, waardoor ik voor 4 jaar vastgezet heb. Wat ik nooit doe normaal. Daarna bleek het bedrag veel hoger te zijn. Ik ben echt heel boos. Moet ook bijna 300 euro bij betalen! Ook reageren ze traag en klopt er niks van hun administratie, heb ik alles netjes betaald en zeggen zij op de site dat ik bep maanden niet betaald zou hebben. Moet je er weer achteraan en stress voordat het in orde was. Pfff, zo irritant en nu zit ik en nog 3 jaar aan vast helaas want je kan niet meer goedkoop van leverancier wisselen.

    Reageren
    • MMaaike

      @Ineke m.

      Hoi Ineke

      Hier het zelfde
      Moet 400 bij betalen nog nooit gehad
      Ben ook overgestapt voel mij er in geluisd .
      Als ik mijn verbruik bekijk is lager dan bij Eneco
      Zie het ook terug op mijn
      Toon.
      Ik ga morgen de eindafrekeningen opvragen
      Ben met een mooi verhaal en goedkopere tarieven erin geluisd dat gevoel heb ik.

      Reageren
    • JJmbout

      @Ineke m.
      Ik ben zeer tevreden over innova energie
      Ik heb ook een 3 jarig contact.ik vind het betaalbaar heb ook geld terug gehad prima hoor ga zo door

      Reageren
  • GGoel

    @Wim Goeman

    Niet overstappen is vrijwel altijd ongunstig (overstappen is vrijwel altijd gunstig).

    Reageren
  • RRien

    Als je veel wilt betalen blijft zitten waar je zit. Wil je toch een paar honderd euro besparen per jaar wisselen loont. Echter maak gebruik van alle vergelijking sites, paar uurtjes werk, kijk regelmatig naar de markt van de energie prijzen maandelijks kwartiertje werk. En houd overstappen van grote bedrijven naar grote bedrijven en je verdient tussen de 200 a 300 euro. Simpel toch

    Reageren
    • GGoel

      @Rien

      Let op: als je jaar na jaar geld terug krijgt heb je gewoon een te hoog termijnbedrag dat je elke maand betaald. Dit zegt helemaal niks over of de energieleverancier goedkoop is!

      Gebruik de Energievergelijker bovenaan de pagina om de goedkoopste te vinden. En als je voor dynamisch gaat, gebruik dan de Excel Tool die je onderaan de pagina kan vinden bij Dynamisch Energiecontract (en dan ergens halverwege, beetje moeilijk vindbaar).

      Reageren
      • MMo

        @Goel

        Hij bedoelde de bonussen….

        Reageren
  • OO.tronco

    Ik ziet al jaren bij Essent nooit problemen sterk nog elke jaren geld terug dus kom er bij, bij Essent

    Reageren
    • JJan van westerveld

      @O.tronco

      Een waardeloos bedrijf, dat veel harder aangepakt moet worden. Wanneer gaan de ogen in Den Haag een keer open. Mensen worden misleid. Nooit geen van dit soort leveranciers meer.

      Reageren
      • UUbe Grijpt

        @Jan van westerveld

        De grootste misleiders zitten in den Haag dus verwacht nou niks van die kant.

        Reageren
        • MMo

          @Ube Grijpt

          Echt he………..mensen blaten soms zonder dat ze weten waar de klepel hangt.De belastingen maken het extreem duur.

          Reageren
    • DDirk

      @O.tronco

      Grootste afzetters op de energiemarkt. Pas na dreigen om over te stappen, kreeg ik een redelijk voorstel.

      Reageren
      • GGoel

        @Dirk

        Je kan beter na elke contractperiode de Energievergelijker bovenaan de pagina gebruiken. Zo vindt je de voor jou dan meest gunstige aanbieding!

        Reageren
    • MMo

      @O.tronco

      Beste mensen als je elk jaar geld terug krijgt hoef je niet te juigen dan heb je maandelijks gewoon een wat hoger bedrag betaald dan dat je werkelijk verbruikt.Als het advies 100 euro is en je betaald 150 euro pm ja dan krijg je idd leuk geld terug.Je kan het maandelijks ook gewoon op je spaarbank zetten.Zit je bij een wat onbekendere energieleverancier loop je ook nog de kans dat je je geld kwijt raakt als zo’n energieleverancier failliet gaat.Ik lees dit zo vaak hier onbegrijpelijk dat mensen dat op de een of andere manier niet begrijpen.

      Reageren
    • BBenno

      @O.tronco
      Hier ook essent nooit geen problemen en ben al jaaren bij hun . Bovendien heb je dan extra korting . Ik heb al diverse keren gekeken om over te stappen maar dan ben ik nog steeds beter uit bij essent .
      Geloof me je wordt gebeten door een kat of een hond beide doet pijn alleen doet de 1 het wat slimmer en venijnige dan dan de andere .ze moeten allemaal winst maken ze krijgen hun geld wel

      Reageren
  • HHarry van Laar

    Dat zeg ik: Tibber

    Reageren
  • JJan

    Ik kreeg gisteren de jaar afrekening van van de bron daar stond mijn korting bonus van 150 euro niet op zijn ze dus vergeten op mijn contract te zetten en daar om krijg ik het niet contract vorig jaar augustus via een vergelijkings site gedaan toen stond op alle site s 150 euro bonus bij een jaar contract

    Reageren
    • BB verschoor

      @Jan

      Ja ik had hetzelfde een drie jarig contract zelf geen bevestiging gehad en als je contact met ze hebt weten ze je geen antwoord te geven boeven zijn het alleen maar ikken en de klant kan stikken ik weet nu al wat ik doe als mijn contract afloopt van den bron is mee van de duurste

      Reageren
      • MMo

        @B verschoor

        Daarom ook altijd de moeite nemen om je contract te controleren of die bonus erop staat.Zo niet gewoon het contract annuleren je hebt tenslotte 2 weken bedenktijd!

        Reageren
    • LLenie

      @Lenie

      Heb het zelfde

      Reageren
    • GGoel

      @Jan

      Wat energiebedrijven ook wel eens willen doen is een te vroege overzetting naar een andere energieleverancier accepteren en dan stellen dat je je bonus niet hebt verdiend omdat je je contract niet hebt uitgezeten.

      Reageren
  • TTopsnoep

    Met mijn bedrijf overgestapt naar Frank.
    Ja het werkt anders en is daarom voor veel mensen misschien wat verwarrend.
    Het voordeel is echter enorm. Duizenden euros bespaard vergeleken bij de oude leverancier.
    Soms echt lachen, als de feitelijke stroomprijs incl belastingen negatief is, je best doen om extra te verbruiken.

    Reageren
  • EElie Oomen

    Heb zeer slechte ervaring met HEM nooit een contract afgesloten en ze blijven mij lastig vallen met rekeningen, zeer agressief aan de telefoon, heb gezegd dat ik de rechtsbijstand in ging schakelen nooit meer iets van gehoord.

    Reageren
  • Aantonie maijers

    ik heb super slechte ervaring net budget, ZIJ MAKEN FOUTEN en die pakken stevig in mijn nadeel uit…

    ga niet naar BUDGET !

    Reageren
    • WWilfred Philips

      @antonie maijers, hier ook hele slechte ervaring met Budget Energie. Hele slechte communicatie, er zitten mensen op de klantenservice die niet in staat zijn in het Nederlands te communiceren. Ze begrijpen gewoon niet wat er gezegd wordt.

      Reageren
    • IIngrid

      @antonie maijers

      Wij waren ook bij Burget energie ,nou nooit meer !!! Bijna iedere maand tussenstan met duim omhoog,goed bezig stond er! Eindafrekening 2050 euro bij betalen!!!!!!!! Heb laatst naar Radar geschreven,ze nemen het in behandeling met de tijd!!!!!!

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.