Lange wachttijden, onverklaarbare energiekosten en facturen die maar blijven veranderen. Het soort ellende waar je het liefst niet mee te maken krijgt.
Dan is het goed om te weten dat er een plek is waar je ervaringen van energieleveranciers kunt bekijken en vergelijken.
In dit artikel komen de namen van de drie leveranciers voorbij waar klanten het meest (en het minst) over klagen.
1. Frank Energie
Frank Energie voert de lijst aan van bedrijven met de meeste klachten en krijgt op deze site een 5,1 als beoordeling. De klanten zijn erg verdeeld, zo blijkt uit de ervaringen.
Een klein deel van hen is tevreden over lagere prijzen en een overzichtelijke app, en noemt Frank actief en adviserend. Tegelijkertijd stromen er veel klachten binnen op over transparantie van kosten, voorschotten en de onjuistheid van facturen en eindafrekeningen.
Belangrijkste minpunten
- Verborgen kosten die stijgen en bij daling niet automatisch meebewegen voor bestaande klanten.
- Facturatieproblemen, zoals onduidelijke eindafrekeningen en langzame terugbetalingen.
- Negatieve effecten bij terugleveren en onduidelijkheid over terugleverkosten.
Voorbeelden van ervaringen
- “Frank is ook creatief met de leverkosten… verhoging automatisch, verlaging alleen als je zelf actie onderneemt… Frank zegt transparant te zijn, Frank is niet transparant.”
- “Heel vaag ge-heen-en-weer met dubbel voorschotbedrag, eindafrekening die niet klopt… klantenservice… telkens weer dezelfde uitleg.”
2. Coolblue
Coolblue scoort op deze site een krappe voldoende: een 6,4 op basis van 70 beoordelingen. Veel klanten waarderen de duidelijke maandoverzichten en prima prijzen. Maar aan de andere kant vallen terugkerende klachten op, bijvoorbeeld over facturatie en bereikbaarheid.
Belangrijkste minpunten
- Er zijn veel meldingen over uitblijvende of trage eindafrekeningen.
- Er worden te hoge maandbedragen gerekend en er is weinig flexibiliteit om bij te stellen.
- De klantenservice is soms slecht bereikbaar, traag en vaak niet oplossingsgericht.
Voorbeelden van ervaringen
- “Na de al idiote wettelijke termijn van 6 weken is er nog steeds geen eindafrekening binnen. Klantenservice is een niet handelend belfort.”
- “Coolblue wil alleen geld zien. Je privé situatie telt bij hun niet…”
3. Innova Energie
Innova Energie scoort een 6,8 als gemiddeld cijfer. Er is een duidelijke mix van trouwe en tevreden klanten en mensen met negatieve ervaringen. Zo is er opvallend veel positiefs over de lage vaste tarieven en overzichtelijke communicatie. Klanten ervaren vaak rust en voorspelbaarheid.
Aan de andere kant zijn er in de afgelopen jaren ook klachten geweest, bijvoorbeeld rondom de administratie, bereikbaarheid en contractafhandeling.
Wel heeft deze (en een andere grote) energieleverancier vandaag de tarieven verlaagd. Check het hier.
Let op: het merendeel van de ervaringen waarnaar wordt verwezen heeft betrekking op de periode rond en na de systeemmigratie van Innova (circa 1,5 tot 2 jaar geleden). Volgens Innova zijn er sindsdien verbeteringen doorgevoerd op het gebied van klantenservice en administratie, wat terug te zien is in recentere reviews.
Belangrijkste minpunten
(historisch uit ervaringen)
- Foutieve nota’s, dubbele afboekingen en soms lange wachten op terugbetalingen of correcties.
- Wachttijden aan de telefoon zijn te lang en mails blijven onbeantwoord; inconsistentie tussen medewerkers.
Voorbeelden van ervaringen
(historisch uit ervaringen)
- “Financieel een grote puinhoop. Een klantenservice die niet begrijpt waar het over gaat. Ik zit al sinds januari te wachten op een terugbetaling.”
- “Klantenservice zeer slecht bereikbaar… bij ons hebben ze een economisch delict gepleegd… mijn advies: laat ze links liggen.”
Energieleveranciers met de minste klachten
Gelukkig zijn er ook veel energieleveranciers waarbij er (vrijwel) geen klachten binnenkomen.
Deze worden op Energievergelijk.nl als beste gewaardeerd onder klanten:
- Tibber: 9,6 uit 258 reviews
- UnitedConsumers: 9,0 uit 286 reviews
- Zonneplan: 8,7 uit 180 reviews
Het artikel over de best beoordeelde leveranciers lees je hier.
Hoe scoort jouw energieleverancier?
De meeste energieleveranciers, zoals Essent, Vattenfall, Eneco en Budget worden door klanten goed of zelfs zeer goed beoordeeld, al zijn er wel noemenswaardige verschillen.
Benieuwd hoe jouw energieleverancier scoort op klantenservice en of er betere opties zijn qua kwaliteit en prijs?
Start dan hier met energie vergelijken en ontdek het binnen een minuut.
Bart Koenraadt
Jurgen de wit
Ik stap elk jaar over naar een andere energie leverancier, altijd goed gegaan, behalve bij oxxio, daar ging het mis. Mijn tip aan iedereen is het termijnbedrag zo laag mogelijk naar beneden te zetten, het overgebleven geld dat spaar je op je spaarrekening. Op het eind van het jaar moet je waarschijnlijk bijbetalen dat betaal je netjes terug of in termijnen, de reden waarom ik dat doe: stel dat ik teveel heb betaald kan je best heel lang moeten wachten op je geld wat je tegoed hebt. En nog iets: als de energieleverancier failliet gaat na 11 maanden en je hebt teveel betaald, dat geld krijg je nooit meer terug bij een faillissement.
Steevens
Zit al tien jaar bij enco nooit problemen niet altijd goed kookstel maar goed.
Erika
Ik kon geen fatsoenlijke reden krijgen waarom FrankEnergie mij als betalingsrisico zag (dus borg van 250). Wel gaven ze aan dat huurders een hoger risico zijn dan kopers volgens hun. Maar dat was dan ook weer niet te reden dat ik een risico zou zijn. Vaag gedoe.
Dus bij ZonnePlan een contract afgesloten. Volgens dit bericht een goede keus 🙂
John
Als je een incasso hebt waarom niet storneren ?? Ben ik nu dom? Waarom maanden wachten op geld ? Waarom wachten op geld?? Incasso fout storneren gelijk geld terug!
Marijke
Afgelopen jaar klant geweest bij Mega energie, zeer tevreden. Wij gingen over naar een andere energieleverancier, toen werd ik gebeld dat het beter was een weekje te wachten anders liepen we de jaarbonus mis. Dat vind ik nog eens meedenken met de klant.
Anna Nooy
Wij zitten bij Greenchoice en zeer tevreden.
H P
Ik ben al ruim 5 jaar bij Innova en ben zeer tevreden.
Iedere maand een keurig rapport en je kan heel makkelijk je maandbedrag aanpasseen.
Keurige jaarafrekening en snel geld terug.
Onlanks 2 jaar verlengd.
Als alles goed loopt heb je de klantenservice niet nodig.
Edie
Ik vind energie direkt het beste,nooit problemen,ze hebben de beste prijs in stroom en gas
E.Visser
Soms ook onverklaarbare afschrijvingen. Ik bewaar ze allemaal uitgeprint en al. Vooral met een variabele tarief.
E van Oevelen
@Ediewacht maar tot je overstapt en de afrekening krijgt.
Jaren te weinig betaald zonder correctie en dan de eindafrekening.
Waarschijnlijk met rente suc6
Fred
Per 1 januari 2025 dynamisch contract afgesloten bij pure energie.
28 februari een brief gekregen dat ze per 1 april jl. Een terugverkoopvergoeding gaan invoeren.
Ik heb 35 panelen en lever dus best veel terug.
Ivm weinig transparantie per 1 juli overgestapt naar tibber ( nav het bekijken van de youtube films van de groene nerds) ik moet zeggen dat deze firma erg transparant is, geen verborgen of terugleverkosten, goed bereikbaar, zeer duidelijke app.
Maandelijkse betaling of terugbetaling van het verschil in verbruik op je bankrekening, duidelijker kan niet.
Pluim voor Tibber
A.G.de Vree
Ik ben nu een half jaar bij Zonneplan . Heb een dynamisch contract.Goede app , heel overzichtelijk.Goede klantenservice.Krijg nu geld terug,ipv betalen bij Greenchoice .Goede energieleverancier,van harte aanbevolen.
Vijay
Wat een onzin verhaal zit bij coolblue nooit problemen
Fred
@Vijay
Dat u nooit geen problemen heeft gehad is fijn maar kan bij een ander natuurlijk anders zijn
JRKoster
Ik ben al ‘n aantal jaren bij Budgetenergie, ik ben tot nu toe heel tevreden. Budgetenergie had mij ‘n keer zelfs voorgesteld voor ‘n lager maandbedrag volgens hun berekening bij mijn vastcontractperiode.
H Rutten
@JRKosterik moet telkens weer een jaartje weg bij budget energie want voor een verlenging krijg ik telkens weer een slechter aanbod. Kom ik na 1 jaar terug krijg ik een scherp aanbod en een welkomstdrankje bonus
Tim
Ja Coolblue is waardeloos. Koop er nooit een warmtepomp of zonnepanelen, zijm slecht bereikbaar (behalve als je nog moet tekenen), hebben geen service en laten je lang wachten. Daarnaast komen ze gemaakte afspraken niet na.
raymondscheermeijer
Green choice uit Rotterdam
Al 10 jaar eerlijk en betrouwbaar
W Gabel
Ik zat bij Butget energie, jarenlang te veel betaalt voor de rest geen klachten elk jaar geld terug gekregen niet dankzij hun maar door me eigen gebruik ze belonen alleen nieuwe klanten de oude betalen dat ik ga naar Watteval voor een jaar
Peter
Ik heb de anwb vaarwel gezegd .ik moest lang wachten op de eind afrekening en deze klopte ook niet eens naar het verbruik en de tarieven .Ik ben een paar maanden geleden al eens weggegaan
Maar ben na veel komtie toch nog gebleven maar nu ga ik toch overstappen want de app die ik nu heb van de anwb blijft maar hoog staan
Ze zeggen veel wind goedkope energie eerder was het ook met zo’n ook zo maar daar zie ik niks meer van sorry maar de tarieven kloppen niet zij zeggen alles zit erin btw leveringskosten vangnet beheer mooi niet ik zou volgens berekening 650euro terug krijgen maar het waren er maar 95 foutje bedankt
Tom
Ik zit al vanaf het begin (48 jaar) bij Eneco en zijn voorgangers.
Tot dusver tevreden. Weggaan is daarom geen optie, al zullen sommige zeggen dat ik vanwege gemis welkomskortingen een dief van mijn portemonnee ben.
Haime
Ik vind Eneco de beste tot nu toe. De betaling die je terug krijgt is precies de datum wat je in je email ontvangt.
Hij adviseert en kan je precies zien het verschil verbruik. Geef tips om minder te verbruiken.
Ik vind Eneco de beste.
Ik al zo,n 8 jaar klant.
Anne
@Haime
Veel problemen daar gehad!! Jaarafrekening die niet klopte, maar gaven niet thuis
Leonia Maria
@Haime
De chatbots , zijn waardeloos. Begrijpen geen enkele vraag. Mijn afrekening is te laat , moet een trefwoord invullen . Is voor het eerst dit jaar , altijd op tijd . Durf via de chatbot niet naar de reden te vragen . Snapt hij toch weer niet . Hoef je geen wetenschappen voor gestudeerd te hebben hoor . Gewoon , waar blijft mijn jaar afrekening.
Leonia Maria
@Haime
De chatbots , zijn waardeloos. Begrijpen geen enkele vraag. Mijn afrekening is te laat , moet een trefwoord invullen . Is voor het eerst dit jaar , altijd op tijd . Durf via de chatbot niet naar de reden te vragen . Snapt hij toch weer niet . Hoef je geen wetenschappen voor gestudeerd te hebben hoor . Gewoon , waar blijft mijn jaar afrekening. Ben dit niet gewend na dik 60 jaar bij Eneco .
joop
ben 8 maanden bezig geweest voor mijn slimme meter aansluiting
via de telefoon meter standen door gegeven 2x monteur foto gemaakt van de standen nog steeds geen reactie heb gebeld hoe dat kan krijg je geen antwoord op wil weg maar gaat niet zit met stadverwarmming het enigste
wat hun intreseert is de maandelijkste betaling eneco lees op google maps de recentie
Jan Tol
Al jaren klant bij Innova Energie, nooit geen problemen. Tevreden klant.
Ted Koopmans
.ik al jaren bij vattenfall nooit geen probleem altijd geld terugTed Koopmans
Elly
Veel ellende met eneco elke keer als je geld terug krijg van je jaarrekening rekening vergeten ze het te storten
Maar als je moet betalen weten ze je rekening wel te vinden op tijd zit nu alweer 3 weken te wachten en heb het jou niet terug
En dat terwijl er staat dat het binnen 2 weken op je giro moet staan
Vrijdag voor de vierde keer gebeld hoor je dat ze nog niks hebben gedaan
En dat zullen binnen 5 werk dagen je wel een keertje bellen
Met anderen woorden gaat het zomaar 4 weken duren dat je moet wachten op je eigen geld en dan moet je nog geluk hebben
Haime
@Elly
Paul
Zonneplan dynamisch contract
Zeer netjes goed bereikbaar
Fijne overzichtelijke app
Snel met overschot terug betalen.
Voordelige keus. Al 3 jaar dynamisch top geregeld
Jacqueline
Ik zit een jaar bij Engie maar breek mijn contract af. Waardeloos, een app die gewoon drie maanden niet werkt . De informatie van de app klopt totaal niet. Als je hier over contact opneemt krijg je geen antwoord, de medewerkers weten hetzelf ook niet. Onduidelijk over tarieven, een eindafrekening die alleen maar meer vragen dan antwoorden oproept.
P. A. Stringa
Bij Pure Energie heb ik voor mijn twee huizen jarenlang contracten gehad. Goede overzichten. Goede informatie en uitstekende naleving van de contracten. Wel waarschijnlijk duurder dan de andere leveranciers, maar blijft toch realistisch, inzichtelijk en zonder problemen. Bij opzegging contracten en teruggave van vooruitbetalingen gewoon redelijk en binnen afgesproken termijnen. Prima energieleverancier!