menu

Over deze 3 energieleveranciers komen de meeste klachten binnen

Veel consumenten trekken aan de bel over hun energieleverancier. Klachten over onduidelijke facturen, onbereikbare klantenservices en zelfs frauduleuze praktijken stapelen zich op.

Uit gegevens van deze site blijkt dat er drie energieleveranciers met kop en schouders bovenuit steken, maar niet in positieve zin.

In dit artikel bespreken we welke leveranciers dit zijn en waar het mis gaat.

1. Mega

Van alle actieve energieleveranciers krijgt Mega de laagste beoordeling op Energievergelijk.nl. Het bedrijf scoort een magere 3,6 op basis van 41 reviews.

Ook op Trustpilot regent het klachten en blijft de score steken op een 1,8 (uit 5).

Waar gaat het verkeerd?

Meest genoemde minpunten

  • Slechte bereikbaarheid
  • Dubieuze facturering
  • Gebrek aan vertrouwen

Voorbeeld review:

“Onbetrouwbaar, houden zich niet aan afspraken, niet bereikbaar en bij doorvragen sluiten ze gewoon de lijn. Op advies Consumentenbond contract indertijd aangegaan. Daar heb ik echt spijt van maar kom er maar eens vanaf. Al met al duur en niet marktconform.”

Review van een Mega klant

Veelvoorkomende klachten

Veel klanten van Mega klagen over misleiding en fraude door het bedrijf. Er worden contracten afgesloten zonder toestemming, soms met vervalste persoonsgegevens. Ook zijn er meldingen van agressieve telefonische verkoopmethoden.

De klantenservice van Mega wordt door velen als onbeschoft en onbereikbaar ervaren, met weinig tot geen hulp bij problemen. Daarnaast klagen mensen over onterecht geïncasseerde bedragen, dubbele facturen en terugbetalingen die lang op zich laten wachten.

Al met al ontstaat het beeld van een onbetrouwbaar en chaotisch bedrijf die slecht met klanten omgaat.

2. Frank Energie

Ook Frank Energie lijkt zijn zaakjes hier en daar niet goed op orde te hebben. De leverancier scoort een 5,1 op basis van 118 beoordelingen.

Meest genoemde punten

  • Onduidelijkheid in tarieven (zonne-energie)
  • Gebrekkige klantenservice
  • Sterke app

Voorbeeld review:

“Frank verdient alleen aan de maandelijkse vaste vergoeding die we jou per product vragen. En daar zijn we transparant over.” Dat klopt niet. Frank is creatief met de leverkosten, de ‘verborgen’ kosten per geleverde m3 / kWh. Frank zegt transparant te zijn, Frank is niet transparant. En dat geven ze ook gewoon toe als je er naar vraagt.”

Review van een Frank Energie klant

Veelgehoorde klachten

Veelgehoorde klachten bij Frank Energie gaan over de gebrekkige transparantie en klantenservice. Klanten geven aan dat Frank zich voordoet als transparant, maar in werkelijkheid verborgen kosten hanteert, zoals plotseling hogere leverkosten of inkoopkosten voor zonne-energie die niet duidelijk worden gecommuniceerd.

Daarnaast klagen klanten over onduidelijke eindafrekeningen, dubbele voorschotbedragen en trage of gebrekkige reacties van de klantenservice.

Sommigen ervaren dat hun persoonsgegevens zonder duidelijke toestemming worden gedeeld met externe partijen en dat zij onterecht als “risicoklant” worden bestempeld, met hoge borgsommen als gevolg.

Gelukkig zijn er ook positieve geluiden, met name over de lage tarieven, goede app en het potentieel om flink te besparen door wisselende uurtarieven.

3. Innova Energie

Innova Energie scoort op Energievergelijk.nl een 6,5, wat aan de lage kant is. De ervaringen lopen echter sterk uiteen.

Sommigen zijn zeer positief, bijvoorbeeld over de goede contractvoorwaarden en verbeterde bereikbaarheid van de klantenservice. Anderen delen juist veel negatieve ervaringen, bijvoorbeeld over de klantenservice of facturering.

Meest genoemde punten

  • Klantenservice niet oplossingsgericht
  • Slechte administratie
  • Lage tarieven en hoge kortingen

“Innova energie heeft mij zeer onheus behandeld. Iemand heeft op mijn naam een ander contract afgesloten, en Innova heeft mij niet bericht over deze afsluiting, zodat ik maanden zonder energiecontract ben geweest. Hier ben ik pas achter gekomen doordat ik bericht kreeg van mijn netbeheerder.
Toen ik Innova belde met deze gegevens, werd ik zeer kortaf toegesproken, en kon ik geen contract meer bij hen krijgen.”

Review van een Innova Energie klant

Veelvoorkomende klachten

Veel van de klachten die Innova Energie ontvangt, gaan over een onbetrouwbare administratie, onterecht afgeschreven bedragen, vertragende of ontbrekende terugbetalingen en niet-kloppende jaarafrekeningen.

Ook over de klantenservice, die die weinig oplossingsgericht zou werken, zijn er veel klachten. Ze maken vaak fouten of reageren traag of niet op e-mails.

Lage energiekosten

Gelukkig zijn de meeste Innova-klanten in elk geval wel tevreden over de lage energiekosten. Dit is het gevolg van de scherpe tarieven en hoge kortingen van Innova.

Ook op deze site komt de leverancier vaak als goedkoopste aanbieder naar voren (check hier de top 10).

Over welke energieleveranciers zijn de minste klachten?

Niet elk energiebedrijf zorgt voor frustratie aan de telefoon of onaangename verrassingen op de jaarrekening.

Over een aantal energieleveranciers heeft men de minste klachten en is men het meest tevreden.

Top 5

Dit zijn hun rapportcijfers:

  1. Tibber: 9,7
  2. United Consumers: 9,0
  3. Zonneplan: 8,7
  4. Pure Energie: 8,7
  5. OM Energie: 8,6

Een vergelijking maken op basis van prijs en klantcijfer?

Dat doe je hier met de energievergelijker.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Koen Kuijper

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

46 reacties

  • T

    Tjeerd

    Ben al jaren bij Vattenfal, prima bedrag, en zonodig krijg je keurig op tijd een mail als er iets veranderd wordt, niets op aan te merken

    Reageren
  • R

    rob

    niemand praat over essent wij zijn 2 personen in huishouden 2 persoon allebei bij 70 jaar veel jaren geld terug nu 2200 euro bij betallen hoe kan dat alles in huis het zelfde wat op de meter staat moet u betalen dank zei nieuwe meter zeler

    Reageren
    • E

      Eildert Wubs

      Klopt wat jij zegt Essent zijn ook van die cowboy. S.

      Reageren
  • S

    Stoplichtkabouter

    Ben al weer een paar jaar, naar volle tevredenheid, bij Vattenfall.
    Maar wat gebeurde er nou afgelopen februari?
    Had een andere leverancier mijn contract stopgezet, zogenaamd omdat ik daar een contract afgesloten zou hebben….
    Maar helemaal geen contact gehad met een andere leverancier, want mijn contract bij Vattenfall loopt nog bijna 2 jaar.
    Keurig gewaarschuwd door Vattenfall, persoonlijk contact gehad met een medewerker, en alles is weer hersteld tegen de destijds geldende tarieven.
    Dus alles blijft bij het oude(gunstigere) tarief.
    Alleen is mijn contract nu opnieuw begonnen, loopt dus een jaartje langer door, en ik ben mijn spaarpunten kwijt.
    Dit allemaal door een of andere energiecowboy.
    Dus alle lof, voor Almh….o nee, Vattenfall.

    Reageren
  • H

    Han

    Bij Frank Energie mis ik een paar keer per maand het verbruik per dag in de app.

    Reageren
  • H

    Hermine

    Hele nare ervaring, met Next energie, ,mijn gezin bestond uit 6 persoon, altijd geld terug gehad, nu ben ik alleen, moet ik €945, terug betalen, waarbij ze beweren, dat ik in Januari €425 aan gas alleen heb verbruikt. Hoe is dat mogelijk. Boevenbende.

    Reageren
    • H

      Han

      @Hermine neem maandelijks de meterstanden op met een foto. Dan heb je bewijs van jouw verbruik.

      Reageren
  • J

    Jolande

    Ik ben al jaren naar alle tevredenheid klant van Innova. Mag ook even vermeld worden.

    Reageren
    • J

      Jay

      @Jolande
      Inderdaad. Altijd zeer tevreden geweest. Nu rekenen ze te hoge terugleverkosten. Heb vorig jaar mijn 35 zonnepanelen helemaal uitgeschakeld omdat het gewoonweg voordeliger is dan meer dan €1000 terugleverkosten betalen, terwijl de door jou opgewekte energie tegen marktconform tarief wordt verkocht.

      Reageren
  • M

    Martijn

    Hoe kan het nou? Nergens Eneco!?!?
    Eneco is meest corrupt firma op de wereld!!

    Reageren
    • B

      Bert

      @Martijn, Helemaal mee eens. Boevenbende bij Eneco

      Reageren
    • M

      Marian

      @Martijn

      Reageren
      • M

        Marian

        @Martijn Smaken verschillen! Naar alle tevredenheid zitten wij al jaren bij Eneco

        Reageren
  • R

    Roy3007

    Op advies van Vereniging Eigen Huis kort geleden contract afgesloten met Mega Energie. Ofschoon nog geen negatieve ervaringen opgedaan nu al spijt van door de zeer negatieve ervaringen van anderen.
    Ik vraag me toch af hoe Vereniging Eigen Huis op zo’n advies kan komen!

    Reageren
  • P

    Paul

    Privatisering is de doodsteek geweest voor de energiekosten.
    Waar is de tijd gebleven van het GEB, eerlijk en rechtvaardig.
    Geldt ook voor de zorgkosten.

    Reageren
    • J

      Johan

      @Paul
      Helemaal gelijk opzouten met die zakkenvullers, houd het gewoon in nederlandse handen zonder al die aandeel houders die wij als gebruiker onderhouden.

      Reageren
    • E

      Eppo

      @Paul
      Ja daar hebben al die VVD ,CDA en PvdAGL voor en opgestemd.
      Dus ze zullen het er wel mee eens zijn geweest.

      Reageren
  • B

    Belinda

    Al paar jaar bij Next Energie. Heel tevreden over. Goed digitaal contact. Heldere uitleg áls er een vraag is. Geen terugleverkosten. Heel tevreden over.
    Betaal €125/mnd en krijg steeds terug.

    Reageren
  • G

    Gerard

    Unitedcustumers. Dat is een van de beste.echt ik heb een slime meter,klop helemaal.en sparen doe je ook.nooit moelijkheden.ik zit er al jaren.ieder jaar euros terug
    .

    Reageren
  • F

    Freddy

    Anwb het overwegen waard..zelf ook overgestapt, geen terugleverkosten. Behalve transportkosten e.d. Die betaal je wel..

    Reageren
    • G

      Ger

      @Freddy
      Je betaalt geen terugleverkosten, maar wel transportkosten! Het heeft dus een andere naam gekregen!?
      Bij Greenchoice betaal ik ook geen terugleverkosten maar administratiekosten!
      Bij alle energiebedrijven weinig tot geen transparantie en duidelijkheid!

      Reageren
  • Z

    Zoonvangod

    Tja en de netbeheerders vieren het feest vrolijk mee.

    Reageren
  • C

    Cock Severin

    Energie zou een recht moeten zijn en geen verdienmodel. Net zoals de huur, water, en de boodschappen..

    Reageren
  • S

    Sjaak

    Het zijn allemaal graaiers die energie bedrijven maar je je kunt er niet buiten
    Alles opdoeken en de regering alles weet onder zijn hoede nemen net als vroeger
    1 prijs voor iedereen voor gas en electra en terug leveren dan ben je klaar en heb je geen gezeik meer met overstappen betrouwbaarheid enz

    Reageren
    • B

      Bonnie vd V

      @Sjaak
      Helemaal mee eens privatisering had nooit moeten plaats vinden.

      Reageren
    • H

      Hans

      @Sjaak
      Volledig mee eens

      Reageren
    • H

      HT

      @Sjaak helemaal mee eens

      Reageren
    • A

      Adri

      @Sjaak

      Reageren
  • W

    Will Eisinga

    Ik ben sinds 1 November bij ANWB Energie Dynamisch. Overgestapt van Greenchoice 159 euro met terugleverboete naar ANWB zonder terugleverboete 59 euro. Dat scheelt 1200 euro per jaar. En nu het maandbedrag omlaag naar 15 euro bij ANWB. Blij met ANWB Dynamisch. Voor iedereen aan te raden. Super tevreden.

    Reageren
    • J

      Josss

      @Will Eisinga. Ms nog ff een keertje checken. Dit lijkt mij sterk.

      Reageren
    • Y

      Yolanda Groeneweg

      @Will Eisinga

      ANWBenergie wij zijn ook zo tevreden. Echt een aanrader.

      Reageren
    • M

      M. D’Costa

      @Will Eisinga

      Ik heb ook net contact getekend via ANWB Energie die per 1 mei ingaat. Ook met goede voorwaarden en was een beetje onzeker of ik er goed aan had gedaan maar na het lezen van uw bericht, voel ik me beter. Dankjewel.

      Reageren
    • V

      Victor

      @Will Eisinga
      Ik ben juist helemaal NIET tevreden over ANWB en daarom overgestapt naar een ander. Schijnen bovendien behoorlijk duur te zijn, vergeleken met andere dynamische partijen.

      Reageren
    • F

      Freddy

      @Will Eisinga

      Reageren
    • M

      Maaike

      @Will Eisinga

      Helemaal mee eens….

      Reageren
  • M

    Marco

    Buget energie hanteer ook variabele leveringskosten.
    A 41 euro per maand elke baande andere prijzen qua gas en elektra.
    Tevens Someren ze belachelijke schattingen van je gebruik.
    600+kwam per ze zijn gek.

    Reageren
    • E

      Ernst van Grinsven

      @Marco
      Begrijp je zelf wat je hebt opgeschreven? Ik kan er geen touw aan vastknopen.

      Reageren
      • N

        Nino Meerts

        @Ernst van Grinsven

        Reageren
      • N

        Nino Meerts

        @Ernst van Grinsven Hahaha….

        Reageren
      • B

        Boud

        @Ernst van Grinsven

        Waarschijnlijk schok van 220 gekregen‍↕️

        Reageren
    • I

      Ingrid

      @Marco
      Klopt helemaal, vorig jaar €420,- terug ontvangen, en dit jaar schatten ze me hoger in. Wie is er nu gek?… lol

      Reageren
      • P

        Pieter

        @Ingrid
        Klopt, maar ik reken zelf mijn maandbedrag uit en pas dat aan op hun site. Daar doen ze niet moeilijk over.

        Reageren
    • M

      Marijke

      @Marco
      Ben er weg gegaan het is net de mafia. Heb het afgekocht met een vette boete. Ben zo blij dat ik bij hun weg ben. Ja budget voor hun zelf ja

      Reageren
    • H

      Hans van der Snavel

      @Marco
      Wat staat hier in begrijpelijk Nederlands?

      Reageren
  • G

    Gedupeerde

    Mega Energie B.V moet men voor uitkijken, omdat zij zich uitgeven voor Ipsum Energie . Waar Mega Energie nu een boete voor kunnen gaan betalen . Wegens Valsheid in Geschriften art.225 van het Wetboek van Strafrecht hebben overtreden . Omdat zij hun beroep hebben vervalst.

    Reageren
    • N

      Nak

      @Gedupeerde halo, ik ben ook iemand die bij mega inergie was samen met me vader en ik moet echt zegen tegen iedereen die dit leest aub!! Blijf weg van mega inergie…omdat ze liegen met belagelijke bedragen en als je contackt met hun opneemt hangen ze je gewoon op !! Slaat helemaal nergens op! Deze Rod inergielevansier, ik raad julie nogmaals blijf ervan weg ze liegen over bedragen en ze zijn idd de wet overgetreden.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.