menu

Noodfonds Energie keert tóch terug in 2025: Dit moet je weten

Er komt in 2025 toch nog een Noodfonds Energie voor huishoudens met een hoge energierekening en een laag inkomen. Dat heeft het kabinet afgesproken met energiebedrijven en netbeheerders, meldt het AD.

De overheid verwacht namelijk dat de energierekeningen nog wel een aantal jaar aan de hoge kant zullen blijven. Het Noodfonds bestond ook al in 2023 en 2024.

In dit artikel bespreek ik alles wat er tot dusver over het nieuwe Noodfonds Energie bekend is.

Update: Noodfonds Energie vanaf 21 april aan te vragen (hier meer info)

Gasprijzen stijgen boven prijsplafond

Bij meerdere energieleveranciers is de gasprijs inmiddels boven het oude prijsplafond van 1,45 euro per kuub uitgekomen:

  • Vandebron (variabel): € 1,521 per m3
  • Vattenfall (3 jaar): € 1,479 per m3
  • Eneco (3 jaar): € 1,458 per m3
  • Vandebron (1 jaar): € 1,456 per m3
  • Oxxio (3 jaar): € 1,455 per m3

De hoge gasprijs is het gevolg van forse stijgingen op de Europese gasbeurs. Daarnaast wordt er nog steeds veel belasting op gas geheven, blijkt uit recente berekeningen van deze site.

Een Noodfonds kan voor sommigen dus een welkome verlichting zijn van hun maandelijkse lasten. Het kabinet maakt daarom een bedrag van 60 miljoen euro vrij. Ook energiebedrijven en netbeheerders leveren een bijdrage.

Hoe zit het noodfonds eruit in 2025?

Het Noodfonds Energie keert in 2025 dus terug, maar de exacte voorwaarden zijn nog niet bekend.

Mocht het fonds dezelfde regels hanteren als in 2024, dan betekent dit dat huishoudens met een bruto-inkomen tot 200 procent van het sociaal minimum in aanmerking kunnen komen.

Aanvragen

Om steun te ontvangen, moeten aanvragers een zelfstandig energiecontract hebben en een bepaald percentage van hun inkomen kwijt zijn aan energiekosten,

In 2024 was dit:

  • Minimaal 8 procent voor inkomens tot 130 procent van het sociaal minimum
  • Minimaal 10 procent voor inkomens tussen 130 en 200 procent van het sociaal minimum

De vergoeding gold in 2024 alleen voor het deel van de energiekosten dat boven deze drempel uitkomt en voor een periode van maximaal zes maanden.

In 2024 werd gemiddeld 87 euro per maand uitgekeerd.

Meer details over het Noodfonds 2025 worden vermoedelijk eind februari bekendgemaakt.

Wat kun je nu doen?

In de tussentijd kun je zelf ook in actie komen om je energierekening te verlagen.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Thomas van Campenhout

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

184 reacties

  • A

    Ad van IJzendoorn

    Ik zit ook in de kou zelf laatste spaargeld uitgegeven om van het gas te gaan maar voor alleen electra krijg je niets ik betaal nu 100 gemiddeld per maand dus voor dus weggegooid geld geweest achterlijke gladiolen daar in Den Haag dus nu met gas had ik zelfs maar 96 p/mnd hoeven te betalen en verwarmen met alleen electra gaat wel maar je moet ook uitkijken want, verwarmt niet zoals gas alleen al ik mijn warmtepomp volle kracht zet gebruikt hij nu ook 1 tot 1,5 euro p/uur en dat is ook niet te betalen moet ik doen met een uitkeringkje van 1000 euro p/mnd

    Reageren
  • J

    Je moeder

    In de kou zitten en niets terugbetaald krijgen…lekker k*t geregeld weer……..

    Reageren
  • A

    Annelies

    Heb je een woning met blokverwarming, dan krijg je niets. Mijn verhuurder heeft een contract met Isla. We hebben 2 jaar geleden van die automatisch meters hebben gekregen. Vorig jaar haast €800,00 en dit jaar haast € 900,00 bij betalen. Van de 5 radiators 2 dicht. Sok over de thermostaat knop, opname meters die op de radiator zit ook afgeplakt, omdat er van andere warmte bronnen de warmte mee wordt berekend. Er hangt bij mij in de douche een radiator boven de droger, de stand van het metertje stond op altijd op 0. Met nieuwe opnamemetertjes met de laatste afrekening op 9. Vandaar meters afgeplakt.

    Reageren
    • A

      Annelies

      Reageer even op mijneigen bericht
      Het is heen isla maar ISta

      Reageren
  • K

    Karin

    Dit is echt belachelijk ik moet 301 euro betalen maar ik heb maar 1278e per maand dus ik betaal 100e per maand maar moet 904e bij betalen dus dan krijg ik niks?Dit is toch geen mensen helpen?geef gewoon weer energie toeslag.echt bizar.

    Reageren
    • C

      CJ

      @Karin

      Dan verhoog je toch je voorschot dan krijg je wel

      Reageren
      • M

        Mo

        @CJ

        Dat heeft niets met je verbruik te maken.

        Reageren
      • S

        S

        Nee ze gaan uit van je actuele verbruik. Ons voorschot lag hoger dan het verbruik, maar doordat we geen gas gebruiken en de actuale kosten dus lager lagen, kwanen we in 2024 niet in aanmerking.

        Reageren
      • J

        jan van w

        @CJ

        Wat als je geen hoger voorschot kunt betalen?
        Het eten dan maar laten zitten??

        Goed antwoord hoor!!!!

        Reageren
    • P

      Patricia

      @Karin met 1287 euro per maand krijgt u wel,boven de 4200 ofzo niet,dus u doet iets verkeerd

      Reageren
      • G

        Geert

        @Patricia
        Je kunt de aanvraag net als vorig jaar doen,maar wel met DigiD als je die niet hebt(zoals veel ouderen)vis je achter het net want ze willen niets op papier of email.

        Reageren
    • Y

      Yvonne Van Heck

      @Karin,
      Precies Jarin, ik heb 130% minima. Ik stook laag om de kosten laag te houden. Om dat ik de kosten laag heb, stook niet, kreeg ik vorig jaar niets. Als ik hard had gestookt voor 300 euro ofzo had ik wel wat gekregen, zet mezelf dus letterlijk in de kou en het energiefonds ook, dus wassen neus. En liever inderdaad terug zoals iemand schreef naar de 1300 euro via de gemeente voor lage inkomens..

      Reageren
  • E

    e.devries

    Dat betekent dat ik dit jaar weer niks zal krijgen, ik heb mijn verwarming namelijk tussen de 17 en 18 graden staan. Ik heb helemaal geen geld om op dat niveau te stoken om in aanmerking te komen voor een bijdrage. Maar als je zuinig bent word je dus bestraft en dankjewel kabinet. Ze zouden gewoon een vast bedrag aan de lage inkomens moeten geven, hier zluit je weer een heleboel mensen mee uit, en juist de mensen die het het hardst nodig hebben.

    Reageren
    • A

      abdelfadel benchaib

      @e.devries

      ik wel tosclag van inerje

      Reageren
      • A

        abdelfadel benchaib

        @abdelfadel benchaib

        Reageren
  • S

    Syl

    Ik kom onder het bedrag dat je mag verdienen dus kom ik in aanmerking. Alleen in 2024 te zuinig geweest. 18/19 graden gestookt. Te weinig om iets te krijgen. Nu ik weet dat het doorgaat maar gewoon weer lekker warm huis stoken.
    Is toch te bizar voor woorden. Daar gaat je klimaatdoel. Geef gewoon wat korting als je onder de bruto grens komt. Veel beter.

    Reageren
    • M

      Mo

      @Syl

      Klopt helemaal! Als je de hele winter onder een deken zit met een dik vest en je niet elke dag doucht omdat je de kosten wilt drukken wordt je dus keihard gepakt en krijg je niets! Dezelfde mensen met dit inkomen die er wel warmpjes bijzitten en de verwarming elke dag met deze kou aanzetten en meer douchen worden dus beloont en krijgen wel rond de 90 euro per maand van het noodfonds hoe krom is dit…..geef iedereen in deze situatie een kleine vergoeding dat leert de mensen die nergens rekening mee houden scherp te blijven en ook een keer onder een deken te kruipen bizar allemaal!

      Reageren
  • H

    Hennepen

    Het komt er op neer dat je dus je maandbedrag omhoog moet zetten om de hulp te krijgen… Bizar dit….

    Reageren
    • M

      Mo

      @Hennepen

      Niet je maandbedrag omhoog zetten want dat telt niet maar wat je werkelijk per maand verbruikt.

      Reageren
  • D

    De Lusenet

    Heb ook een hoge energienota, wegens ziekte. Man is nierpatient, en ik rolstoeler.
    Moeten meer stoken omdat nierpatienten het altijd koud hebben.
    En ikzelf ook.
    Ook de elektra gaat hard, traplift, opladen rolstoel enz.
    Wordt hier ook eens rekening mee gehouden, we hebben aow en een klein pensioentje.
    Ik ga er zeker weer achteraan ookal heb ik het nooit gehad. We zitten al met extra trui en daaroverheen badjas.

    Reageren
  • J

    JS

    Ik heb hetzelfde probleem als mevrouw van Vlerken. Ik zit ook onder de 10% van het bruto-inkomen. Ik heb de kachel noodgedwongen altijd op 15 graden. Ik had verleden jaar een gasverbruik van 400 kuub. Maar ik moest zelf nog bijbetalen. Ik kan gewoon niet meer betalen. Nu krijgen mensen een vergoeding en kunnen hun huis warm stoken, en betalen uiteindelijk minder dan mij. En ik zit altijd in een koud huis. Ik vind dit heel raar. Je kan beter de eerste 400 kuub die je gebruikt met korting of gratis verstrekken aan mensen met een (heel) laag inkomen. Dan kan je zelf bepalen hoeveel je daarboven stookt. Je hebt met een gebruik van bijvoorbeeld 800 of 900 kuub een warmer huis. En 900 – 1000 is een NORMAAL verbruik voor met mijn gezinssamenstelling en soort woning. Verder heb ik en velen geen ( geld voor) zonnepanelen waardoor je geen stroom kan terugleveren. Laat de gemeente anders alle minima een vast bedrag uitkeren. Dat scheelt ook heel veel rekenwerk voor het Noodfonds Energie!

    Reageren
    • L

      Laura van noort

      @JS
      Ik zit in de kou om zuinig aan te doen en degene die stoken,die krijgen een vergoeding,terwijl ze warm zitten,hallo?
      Gewoon een vast bedrag per gezin,punt!!Kan ik mijn kachel ook ff hoger zetten en er een beetje warmpjes bij zitten.
      En mensen met 1 inkomen en ook veel betalen aan energie,krijgen niks,vreemd verhaal allemaal

      Reageren
  • D

    de haan

    Mijn energie is nu 135 euro per maand, heb alleen maar a.o.w

    Reageren
    • L

      Lek

      @de haan

      Reageren
    • L

      Lek

      @de haan
      Toeslagen tellen ook mee. Maar het is inderdaad verkeerd geregeld. Op een goede partij stemmen.

      Reageren
      • M

        Mo

        @Lek

        Toeslagen betreft alleen huur en zorgkosten,energiekosten dus niet!

        Reageren
    • A

      Angelique

      @de haan
      Betaal 190 per maand nu aan Energiedirect, ze willen dat ik 200 per maand ga betalen. Leef van een minima WAO uitkering. Wordt er niet goed van. Woon alleen. Voel me erg opgelicht.

      Reageren
  • G

    Goel

    Het lijkt erop dat dit structureel is. Dat betekend dat de belastingen die op energie worden geheven onrealistisch zijn.

    De belastingen moeten dus omlaag ipv elk jaar noodoplossing te regelen.

    Reageren
    • G

      Goel

      Wat mij zo verbaast en tegenstaat is dat progressief-links, degenen die zogenaamd voor de armeren en zwakkeren op zouden moeten komen, koudweg de hoge belastingen in stand willen houden.

      Zij laten daarmee hun ware aard zien!

      Reageren
      • E

        E de Vries

        @Goel Wat een onzin zij willen al heel lang dat de belasting omlaag gaat, maar wie zat er al die jaren aan de macht, Rutte en trawanten!!!! Dus wijs wel de vinger de juiste kant op. En dit kabinet heeft tot nu toe nog niks gedaan voor de laagste inkomens, helemaal niks! En weer horen we alleen maar dat de midden inkomens erop vooruit moeten gaan, de groep die elk jaar wordt beloond. Ik heb een Wajong uitkering en kan niet werken en ben een stuk vuil voor rechts en de liberalen want ik ben geen gewone werkende man en laat ik dan ook nog eens een vrouw zijn. De groep waartoe ik behoor wordt nooit genoemd er wordt alleen maar op bezuinigd.

        Reageren
        • G

          Goel

          @E de Vries

          Rutte regeerde met links en was zelf progressief-links.

          Reageren
          • R

            Richardson

            @Goel
            Rutte links ???? Laat me niet lachen. Onder welke steen leef jij !?!?

            Reageren
      • M

        Mo

        @Goel

        Helemaal mee eens!!

        Reageren
      • M

        Math.

        @Goel
        Hoe kom je op dat idee.
        De regerende partijen van afgelopen 15 jaar die hebben de belastingen zo hoog gelaten of zelfs verhoogd.
        Al die jaren hebben de linkse partijen niet geregeerd.
        Het waren vooral VVD en CDA en D66.
        Geen van allen is links.

        Reageren
    • Y

      Yoke

      @Goel dan weet u dus hoeveel de Roverheid aan het graaien is dat deze optie hun gelden opleverd, en de btw omlaag hen kost

      Reageren
  • M

    monique van vlerken

    Ik heb een zeer laag inkomen dus ik durf niet te stoken . Is mijn aanvraag bij het Noodfonds twee keer afgewezen omdat mijn maandbedrag te laag zou zijn, maar dat is laag ( 100 eu) omdat ik nu al twee winters niet durf te stoken, elke dag in de kou zit en er ook nog vaak ziek van word. Vooral handen en voeten en ook mijn rug de hele dag ijskoud zijn en non stop verkouden ben. Zeggen ze doodleuk dat ik er dan toch geen recht op heb. Wat moet ik doen om wel in aanmerking te komen? Er maar op los stoken en dan wel zien hoe het betaald wordt? Help a.u.b.!!

    Reageren
    • E

      e.devries

      @monique van vlerken
      Precies helemaal met je eens, ik zeg iedereen bellen naar Den Haag naar de partijfracties!

      Reageren
      • M

        monique van vlerken

        @e.devries

        Ja, dat zouden we zeker moeten doen, want de regering weet altijd de zwakste mensen van de samenleving te pakken: minderheden die niet georganiseerd zijn om samen een vuist te maken. Het is te wreed voor woorden. Voel me hier echt machteloos in, met velen, zo te lezen.

        Reageren
  • J

    Jos

    Ik krijg 260 euro per maand

    Reageren
  • H

    H.f.Dimmendaal

    Wasr ksn ik ,nodfonds energie aanvragen?

    Reageren
    • G

      Goel

      @H.f.Dimmendaal

      Lees het artikel nog eens goed.

      Reageren
  • A

    Annie Cuijpers

    Ik zou het graag willen aanvragen

    Reageren
  • L

    Leonie

    het zou weer via de gemeente moeten lopen zoals eerder, de gemeenten weten precies wie de sociale minima zijn

    Reageren
    • G

      Geja

      @Leonie
      Zou zo moeten. Maar owee als je nog een klein potje hebt voor noodgeval bv wasmachine of onverwachte dingen krijg je niets. Je moet echt niks meer hebben en dan is nog maar afwachten.

      Reageren
  • A

    Alli

    En is er ook hulp voor die mensen met een lage inkomen en lage energie kosten door dat ze de verwarming niet aan durven zetten en niet koken en maar 2x in de week douchen ?.

    Reageren
    • I

      Inie

      @Alli

      Precies hier ook ,durf bijna geen verwarming aan te zetten , ik heb aow ,douche nog maar een twee keer per week , gebruik de water koker veel om gas te besparen ,

      Reageren
    • A

      Albertus

      @Alli
      Ik kook ook niet en zet de verwarming ook niet aan, omdat ik bang ben voor de hoge kosten op mijn energierekening. ik heb vorig jaar geluk gehad, dat ik 1300 euro van mijn gemeente kreeg. Als het dit jaar weer terug komt wat de energietoeslag betreft zou ik erg fijn vinden, ik leef van een WAO uitkering en dat is ook geen vetpot en ik heb het sinds 1998 betreft mijn WAO uitkering en ik mag niet meer werken in een bedrijf. Ook al wil ik het graag, maar het gaat gewoon niet meer met mijn hernia

      Reageren
      • M

        Mo

        @Albertus

        U kookt niet zegt u en uw zet de verwarming niet aan en u kreeg toch 1300 euro? Dat begrijp ik niet helemaal dan zat u toch niet boven de 10% verbruik per maand van uw inkomen??

        Reageren
        • P

          Patricia

          @Mo
          Die 1300 was energietoeslag die gemeente gaf,noodfonds energie is ander potje,2 verschillende dingen

          Reageren
          • M

            Mo

            @Patricia

            Ok dan vind ik het wel oneerlijk dat dit dan niet voor iedereen wordt geregeld maar per gemeente.

            Reageren
        • J

          Judith

          @Mo
          Helemaal met je eens

          Reageren
    • S

      Susan

      @Alli
      Helemaal mee eens!

      Reageren
      • Y

        Yvonne

        @Susan

        Reageren
  • E

    Ed Teunissen

    Als de energietoeslag in 2025 is bekrachtigd, hoe kom ik dan in aanmerking als ik aan blokenergie vastzit voor een aanleunwoning van een ouderencomplex??? . Studenten verbonden aan blokenergie komen wettelijk in aanmerking, wat ook moet gelden voor ouderen, zoniet dan ontstaat er wetsongelijkheid in uitvoering van de wet en voeldoet niet aan de geest van de wet.

    in afwachting van uw reactie,

    Ed Teunissen

    Reageren
    • W

      Wendy

      @Ed Teunissen

      Ze schrijven als u gaat lezen dat ze daar zeker ook naar gaan kijken, dat lukte vorige keren niet maar ze willen dit nu wel meenemen

      Reageren
  • B

    Bernadette

    Ze moeten het geld waar de recht op hebben aan hun zelf uit betalen niet naar die energie bedryven klop niets van

    Reageren
    • I

      Ineke

      @Bernadette, vind zoals het nu is een prima oplossing. Zo kun je het niet uitgeven om andere gaten te vullen en alsnog geen geld te hebben voor je energie rekening.

      Reageren
      • J

        Janina

        @Ineke
        Ben ik het helemaal mee eens!!

        Reageren
        • E

          e.devries

          @Janina
          Lees de rest van de reacties maar, heel veel mensen krijgen helemaal niks!!! Ik ook niet omdat ik te weinig stook, ik heb het geld niet om zoveel te stoken. Het is een oneerlijk systeem als je zuinig bent word je gestraft.

          Reageren
          • D

            Diny van Duuren

            @e.devries

            Helemaal mee eens ,zo hier het zelfde geen cv aan overdag 1 x p w douchen 3 x per week koken .Zo min mogelijk wassen alles zuinig En daar wordt je dan ook nog voor gestraft .vr Groet

            Reageren
          • G

            Geja

            @e.devries

            Zo is het maar net. Altijd al zo geweest.

            Reageren
      • M

        Mo

        @Ineke

        Lekker betuttelend weer..

        Reageren
    • M

      Mirjam

      @Bernadette
      Dat ligt dan kennelijk aan de gemeente, ik heb het nl wel zelf gekregen.

      Reageren
  • A

    A.C. Reppel van der laan

    Zou fijn zijn.
    Erven van E.Reppel

    Reageren
  • H

    Huigen

    Via het noodfonds? Toen aangevraagd nooit meer iets gehoord en er werd ook niets verrekend met mijn energie rekening , heel raar allemaal…

    Reageren
  • M

    Marja

    Wanneer kunnen we t aanvragen ?
    Nu is t nog gesloten t fonds daarom

    Reageren
    • G

      Goel

      @Marja

      Uit de tekst: “de exacte voorwaarden zijn nog niet bekend”.

      Reageren
  • M

    Monalies Pot

    Waar vraag ik het aan?

    Reageren
    • G

      Goel

      @Monalies Pot

      Uit de tekst: “de exacte voorwaarden zijn nog niet bekend”.

      Reageren
  • C

    C

    Hier kunnen wij het niet aanvragen omdat wij via de de woningbouw gas (moeten!) afnemen. Wij hebben geen invloed op wat de woningbouw afsluit qua contract maar het aanvragen kan niet omdat het gascontract niet op mijn naam staat. Enorm jammer weer!

    Reageren
  • A

    A.P. Scheurlen

    Supergoed nieuws !!

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.