Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Noodfonds Energie keert tóch terug in 2025: Dit moet je weten

Er komt in 2025 toch nog een Noodfonds Energie voor huishoudens met een hoge energierekening en een laag inkomen. Dat heeft het kabinet afgesproken met energiebedrijven en netbeheerders, meldt het AD.

De overheid verwacht namelijk dat de energierekeningen nog wel een aantal jaar aan de hoge kant zullen blijven. Het Noodfonds bestond ook al in 2023 en 2024.

In dit artikel bespreek ik alles wat er tot dusver over het nieuwe Noodfonds Energie bekend is.

Gasprijzen stijgen boven prijsplafond

Bij meerdere energieleveranciers is de gasprijs inmiddels boven het oude prijsplafond van 1,45 euro per kuub uitgekomen:

  • Vandebron (variabel): € 1,521 per m3
  • Vattenfall (3 jaar): € 1,479 per m3
  • Eneco (3 jaar): € 1,458 per m3
  • Vandebron (1 jaar): € 1,456 per m3
  • Oxxio (3 jaar): € 1,455 per m3

De hoge gasprijs is het gevolg van forse stijgingen op de Europese gasbeurs. Daarnaast wordt er nog steeds veel belasting op gas geheven, blijkt uit recente berekeningen van deze site.

Een Noodfonds kan voor sommigen dus een welkome verlichting zijn van hun maandelijkse lasten. Het kabinet maakt daarom een bedrag van 60 miljoen euro vrij. Ook energiebedrijven en netbeheerders leveren een bijdrage.

Hoe zit het noodfonds eruit in 2025?

Het Noodfonds Energie keert in 2025 dus terug, maar de exacte voorwaarden zijn nog niet bekend.

Mocht het fonds dezelfde regels hanteren als in 2024, dan betekent dit dat huishoudens met een bruto-inkomen tot 200 procent van het sociaal minimum in aanmerking kunnen komen.

Aanvragen

Om steun te ontvangen, moeten aanvragers een zelfstandig energiecontract hebben en een bepaald percentage van hun inkomen kwijt zijn aan energiekosten,

In 2024 was dit:

  • Minimaal 8 procent voor inkomens tot 130 procent van het sociaal minimum
  • Minimaal 10 procent voor inkomens tussen 130 en 200 procent van het sociaal minimum

De vergoeding gold in 2024 alleen voor het deel van de energiekosten dat boven deze drempel uitkomt en voor een periode van maximaal zes maanden.

In 2024 werd gemiddeld 87 euro per maand uitgekeerd.

Meer details over het Noodfonds 2025 worden vermoedelijk eind februari bekendgemaakt.

Wat kun je nu doen?

In de tussentijd kun je zelf ook in actie komen om je energierekening te verlagen.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

172 reacties

  • SS

    Ook al zijn deze fondsen noodzakelijk en heel fijn dat ze er zijn, het is jammer hoe dit geregeld is. Wij zitten letterlijk in de kou, omdat we de verwarmingskosten niet kunnen betalen. De kosten zijn simpelweg te hoog. Maar omdat ons verbruik zo laag was – juist omdat we geen gas konden betalen – vielen we buiten het noodfonds in 2024. We hebben onze rekening laag gehouden door noodgedwongen zonder verwarming te leven, en daardoor kwamen we niet in aanmerking voor hulp.

    Toen we net terugkwamen uit het buitenland, vielen we midden in de energiecrisis en konden we geen voordelig contract afsluiten. En dan hoor je om je heen dat anderen hun CV de hele dag aan hebben, terwijl wij hem niet eens durven aanzetten. Ik had nooit gedacht dat we in Nederland, een welvarend land, in energiearmoede zouden belanden.

    Misschien is het tijd om een andere aanpak te overwegen: geef mensen met een laag inkomen en ouderen een vast bedrag dat rechtstreeks naar de energieleverancier gaat. Zo kunnen zij tenminste hun huis verwarmen zonder angst voor onbetaalbare rekeningen. Want dit treft niet alleen gezinnen zoals het onze – ook ouderen, vaak extra kwetsbaar, zitten in de kou. Ik hoor van zoveel oudere mensen dat ze het niet meer kunnen betalen. Dat kan en mag niet gebeuren in een land als Nederland.

    Het is heel mooi dat deze fondsen er zijn, maar voor mensen die de rekening niet kunnen betalen en dus de verwarming niet aan doen, werkt het fonds niet, want daardoor blijven ze met hun energierekening onder de 8%-10% grens van hun minimale inkomen. En zou beter zijn het aan het begin vd winter te plannen, zodat ze dat met het geld de verwarming aan durven te doen. En als het dan direct naar de energieleverancier gaat, dan wordt het ook niet aan andere dingen uitgegeven.

    Reageren
  • EEijkenboom

    Heel triest,de achterbuurvrouw zit de hele winter zonder verwarming met dikke kleren onder een deken om de kosten te besparen,heeft reuma zit in de bijstand,en heeft geen recht op deze noodfonds omdat haar verbruik te laag is,hoe dubbel is dit

    Reageren
  • Aa.m.beijk

    niet echt eerlijk ik moet rond komen van alleen a.o.w en ben dus super zuinig geweest met energie mijn verwarming is de hele winter niet aan geweest dikke kleding om een beetje warm te blijven maar mensen die flink zijn blijven verbruiken worden dus beloond

    Reageren
    • MMarja

      @a.m.beijk

      Dat vind ik dus ook!
      Er zijn mensen met aandoeningen die de warmte nodig hebben!
      Ik zelf heb ook Atrose en reuma zit niet continu in de warmte.Kan ik niet betalen dus een extra deken en electrische kachel.
      Dus bespaar op verbruik.
      Mensen die veel verbruiken worden beloond.
      Ik denk dat je mensen eens moet belonen die zuinig zijn.
      Want ik hoor niks anders dan over Klimaat Klimaat werd zuinig met energie!!!!!!!
      Maak mensen die veel verbruiken
      eens duidelijk dat dit gewoon niet kan tenzij uit nood!!!!!

      Reageren
      • HHilly

        @Marja
        Helemaal mee eens, ik doe zuinig en zit grotendeels in de kou, voor mijn energierekening en voor het milieu. Iemand die zuinig is kan in de kou blijven zitten. Als dit zo door gaat zet ik mijn verwarming lekker op 20 graden zodat ik er ook warm bij zit.

        Reageren
        • TT

          @Hilly

          Dat dus ….. ik ben chronisch ziek en 3/4 in huis. Elektrische kachels al in het begin. Werkte erg goed mits ik blijf schakelen…..
          Maar nu met de belasting- en transportkostenverhooging kom ik er niet meer uit.
          Um mij heen gaan ze maar op 22 graden stoken en krijgen het ook nog betaald.
          Hoe krom is dit!

          Reageren
      • RRebecca

        @Marja
        Zelf ook reuma, heb het geprobeerd de kachel laag te houden alleen kon ik dan niet meer lopen van de pijn, en daarbij komt ook mijn huis is echt koud, houde gordijnen overdag zelfs dicht als de zon niet schijnt, heb electrische kachels aangeschaft waarvan 1 toch te veel steoom verbruikt dus de energie rekening omhoog schiet dus die ook niet meer aan gezet. En een verkeerd contract aangeluld gekregen.
        Daarbij ook medicatie waardoor het immuunsysteem aangetast word, en elk virusje zorgd dat ik half dood op bed lig met warmte deken aan. Wat weer niet kan aangezien ik ook een kind heb waar ik voor zorg.
        Je kunt niet elk huis met elkaar vergelijken, heb geen zonne panelen op het dak, zou te weinig ruimte zijn.

        Reageren
  • AAchter het net vissen

    En mensen met blokverwarming vissen weer achter het net terwijl zij vaak in slecht geïsoleerde woningen zitten en een laag inkomen hebben en een hoge rekening

    Reageren
  • IIkke

    Dan maar niet het gas. Te vergeten dat gaat ook in de euro zitten als je maar een laag inkomen heb en ja we gaan ook niet in de kouw zitten

    Reageren
    • AAad

      @Ikke

      Waarom weer niet voor iedereen noodfonds energie. Net als vorig jaar.

      Reageren
      • MMo

        @Aad

        Voor iedereen net als vorig jaar is niet juist,let je op je verbruik en je verbruikt minder dan 10% heb je onterecht dus nergens recht op.Ik heb hier eerder gelezen dat sommige gemeentes 1300 euro hebben toegekend ook zo bizar gelijke kappen gelijke monniken toch!!??

        Reageren
        • MMatthijs

          @Mo.
          U zegt; Voor iedereen net als vorig jaar is niet juist,let je op je verbruik en je verbruikt minder dan 10% heb je onterecht dus nergens recht op.

          Welk recht? En hoe interpreteert u een subsidie en het doel?
          Voor iedereen waarbij meer dan 10% van het inkomen is er hulp, subsidie. Binnen de kaders vastgesteld zoals een max inkomen. 8% voor een andere groep.
          Dit is gedaan als lastenverlichting voor minima en daarboven tot een grens.
          Als iemand niet boven die 10%,8% van zijn inkomen kwijt is aan de energierekening, word er ingeschat dat iemand niet teveel belast word. Dit is voor het minimumloon zon 130 euro per maand, zeg ik als wajonger n ervaringsdeskundige, n heb het allemaal uitgerekend. En dat is normaal en te dragen met minimumloon.
          Deze subsidie is heel fijn n goed n zegt tegen me dat ik niet in de kou hoef te zitten n wat warmer kan stoken, u dus ook. Want er is dus hulp voor, geld, subsidie.

          Die 1300 energietoeslag van de gemeenten was voor iedereen en bij iedere gemeente. Jammer dat die er dit jaar er niet meer is (kleine kans, hoop dat die alsnog komt). Maar eerlijk is eerlijk, prijzen waren toen verschrikkelijk alarmerend kritiek hoog. Ik denk dat deze energiefonds wel voldoende is, tot nu toe.

          Maar uw opmerking “gelijke kappen gelijke monniken toch!!??”, is dus niet toepasbaar.

          Reageren
  • AAndre

    Wat vreemd, de groothandelsprijzen dalen en zijn lager dan ooit. Wel is de Bv ederlandse linkse energie heffing belasting en btw het allerhoogste ter wereld. Gekkenwerk. In plaats van de Groningers te vergoeden ,gooien we beton in ons grootste gasveld van Europa!

    Reageren
    • Rroos

      @Andre
      gelijk Andre.
      eeuwig zonde dat dichtstorten.
      Het moet toch mogelijk zijn goede afspraken en compensatie voor de bewoners te regelen
      genoeg geld als we zelf oppompen

      Reageren
  • JJanneke

    Goedkope energie verkopen aan het buitenland en hier een noodfonds instellen.
    Omgekeerde wereld. Verlaag de belastingen eerst maar

    Reageren
    • AAnita

      @Janneke

      Inderdaad

      Reageren
  • MMaria

    Energiedirect rijst de pan uit niet meer te betalen

    Reageren
    • GGoel

      @Maria

      Heb je de Energievergelijker bovenaan deze pagina al eens gebruikt?

      Reageren
      • MMaria

        @Goel
        Ja zeker maar heb een contract van 3jaar maart staat al weer bekend 813bij betalen weten ze nu al snap dat echt niet heb alleen een kachel savonds in donker zitten weet niet hoe ze bij de bedragen komen vorig jaar 1400 terug betaald word er ziek van dat ben ik ook rara wereld leven wij

        Reageren
        • GGoel

          @Maria

          Naar om te lezen; hoop dat het straks beter gaat met je!

          Als je moet terugbetalen dan is je maandbedrag niet juist berekend/ingesteld. Vaak kan je dat zelf doen en het is raadzaam om dat na een paar maanden van het aangaan van het contract eens te controleren of je maandbedrag wel op de werkelijkheid is gebaseerd zodat je niet voor dit soort vervelende verassingen komt te staan.
          De meeste energiebedrijven (als niet alle) hebben de mogelijkheid om je maandbedrag opnieuw te laten berekenen naar aanleiding van je verbruik tot dan toe. Meestal op de website of in de App kan je dat vinden. Zoek onder “maandbedrag”.

          Reageren
    • AAngelique Lensen

      @Maria

      Energiedirect klopt niets van het hele jaar zit ik in de vooruitkijk goed , krijg zelf terug. Mijn jaarafrekening moet komen , kreeg ik te horen dat mijn slimme meter 3 maanden kapot was nu gaan ze de 3 maanden inschatten en mag ik hopen dat alles goed komt maar nu in de vooruitkijkap moet ik ineens bijbetalen. Zijn niet te vertrouwen.

      Reageren
      • BBerthy

        @Angelique Lensen

        Reageren
      • BBerthy

        @Angelique Lensen

        Sinds wij de zogenaamde slimme meter hebben blijft de meter de hele dag lopen ga niet hoger dan 20.5 graden

        Reageren
      • MMj stoeten

        @Angelique Lensen

        Ja zit ook bij energiedirect waardeloos ze zeggen weer bij betalen hebben ze nog niet eens de meterstanden pas in maart weet al dat ik weer 800 moet bij betalen raar hoor

        Reageren
  • JJudith

    Uitbetaald,per maand ,echt niet,kreeg een energy bon

    Reageren
  • JJohanna

    Eerst zien en dan geloven.Met dit kabinet weet je totaal niet wat ze bedoelen.

    Reageren
  • KKerim keskin

    Het is moeilijk met energie rekening betalen.

    Reageren
  • JJongh

    Zal wel weer niet voor collectieve stadsverwarming tellen. Je hebt dan geen eigen energierekening maar betaal wel veel meer dan 10% van het inkomen aan verwarming en electra. Wordt dus niet eerlijk toegepast.

    Reageren
    • WWendy

      @Jongh
      Ga eerst eens lezen!

      Reageren
      • HHeinrich

        @Wendy

        De Nederlandse regering is nog slimmer als Poetin

        Reageren
  • NNijhoff

    Ons Nederlands gas gaat masaal de grens over in jemgum de andere kant van de eems voor 0.27 cent per kuub voor de huishouding

    Reageren
    • AAag.Dingemans

      @Nijhoff
      Dat dit allemaal gewoon door gaat je eigen volk in de kou en leveren aan een ander land voor dit soort prijzen
      Je zou denken dat er in dat bestuur toch wel een contract op zou maken met de clausule dat ze stoppen met leveren als Nederland zelf in de problemen komt dat de eigen burgers de rekeningen niet meer kunnen betalen
      Ze maken zichzelf kapot en het enigste wat de gemeenschap nog heeft aan luxe ( een biertje/ borrel /sigaretten / benzine/ rijwegenbelasting/ hierop zit veel BTW dus alle luxe dingen die het leven een beetje kwaliteit geeft verhogen ze en Den Haag klotsen de miljarden tegen de plinten en iedere ambtenaar vechten ze voor hun baantje en bij de belastingen i

      Reageren
      • GGeja

        @Aag.Dingemans

        Zo is het eerst auto melk koe nu energie afval enz kan nog wel even door gaan.

        Reageren
      • NNuis

        @Aag.Dingemans
        Zo gaat dat met alle olierijke landen. Westerse of rijke bedrijven kopen vergunningen om olie of gas op te pompen en de lokale bevolking krijgt niets. Of kampt zelfs met een milieuramp door slechte leidingen of aardbevingen. Geen wonder dat mensen uit die landen dan naar rijke landen trekken als in onze ogen ‘gelukszoekers’ asiel aanvragen. Helaas kun je lastig bepaalde bedrijven boycotten of veranderen. Zelf in de kou zitten is het enige wat je kunt doen. Maar daar voelen grote bedrijven niets van, die vinden voor jou vermindering in verbruik 100 anderen die wel meer afnemen. Het is slechts voor je eigen portomonee en geweten om zuinig te zijn.

        Reageren
  • TToonLadder

    Om maar te bedenken dat ze van t totale 20miljard kuub groningers gas, 17,5 miljard kuub groningers gas hebben verkocht om het daarna weer duurder terug te kopen.
    Krankzinnigheid van de hoogste norm.

    Reageren
  • CChanoeleke

    Het zullen de gezinnen wel weer zijn die geld toe krijgen en de alleenstaande die letterlijk in de kou zit, het moet doen met snelle maaltijden omdat uitgebreid koken er niet inzit met de absurde gasprijzen én die zich max 2 maal per week kan douchen en de rest van de week met een koud washandje aan de wastafel maar moet zien te redden, zal het nakijken hebben.

    Het zullen degenen zijn die geen luxe willen inleveren,
    het zullen degenen zijn die elke dag hele dagen stoken op standje Aruba, uren in de keuken kokkerellen en per gezinslid minimaal een kwartier onder de douche staan.
    Het zullen degenen zijn die al in de schuldsanering zitten omdat ze ofwel overal schijt aan hebben ofwel nergens mee om kunnen of willen omgaan.

    Het zullen deze mensen zijn die weeral geholpen worden en zij, die ´te weinig kosten´ verbruiken om in aanmerking te komen maar toch veel geld moeten betalen om in de kou te mogen zitten zullen wederom naast de pot pissen.
    Het is oneerlijk.
    Het zou fijn zijn als iedereen met een minimum inkomen [dus ook de mensen zonder gezin/ partner en/of kinderen] een bedrag mag ontvangen, zodat iedereen een beetje meer ruimte krijgt om een warm huis te hebben, te kunnen douchen en een normale en gezonde maaltijd te kunnen koken.
    Desnoods gaat het direct naar de energieleverancier zodat men het niet kan besteden aan dingen waarvoor het niet bedoeld is.

    Reageren
    • PP.nieuwrnhuis

      @Chanoeleke
      De Europeanen stonden toch te juichen dat het goedkopere Russische gas werd afgesloten

      Reageren
      • GGoel

        @P.nieuwrnhuis

        Er stond letterlijk niemand te juichen. Maar de meesten begrepen wel dat dit moest om de imperialistische agressor Poetin te stoppen.

        Reageren
        • JJankees

          @Goel
          En Goel? Heeft het gehold, is Putin nu gestopt? Lijkt mij niet want India en China kopen nu veel meer dan dat wij deden, en wij mogen nu dure schepen met gas uit Amerika laten komen. Dus Wilders had het alweer bij het rechte eind door hierin niet mee te gaan.

          Reageren
          • MMATH

            @Jankees
            En gelukkig met Geert.
            Waarom doet hij niets aan die hoge belastingen op gas of hoge zorgkosten.
            Nee hij doet niets schreeuwt veel en belooft veel maar de gewone mens interesseert hem niet.
            Alleen minder buitenlanders vind hij belangrijk.
            Van origine is Wilders een VVDER.
            Voor mensen die werken voor een laag inkomen zal Wilders nooit iets betekenen.

            Reageren
    • CCorina

      @Chanoeleke je hebt helemaal gelijk
      3 maanden cv uitgetrokken
      Koud douchen
      Heb zware artrose
      Daar zit je dan met je verwarmingsdeken op de bank
      Gestraft omdat ik gewerkt heb en nu in wao zit
      Ik debiel had net als de andere moeten doen of ik gek was en standje Aruba moeten gebruiken.
      Komen ze toen met noodfonds op de proppen
      Zeg dat voor dat de winter komt dan kan ik de vw aanlaten .
      Voor mijn artrose zou dat heel belangrijk zijn.
      Liefs

      Reageren
    • CCreabea

      @Chanoeleke

      Ik had het niet beter kunnen zeggen.

      Reageren
    • AAngelique

      @Chanoeleke

      Heel goed verwoord, hier kan toch alles. Maak maar schuld wordt weer kwijtgescholden, in dit gekke land kan alles. Alles behalve het respecteren.

      Reageren
    • RRosa

      @Chanoeleke

      Precies dát!!

      Reageren
  • AAnneke

    Een beetje laat met deze aankondiging.
    Hoeveel hebben er de hele winter koud gezeten om een hoge energie rekening te voorkomen.
    Wanneer een bepaalde compensatie voor het stookseizoen uit was aangekondigd,hadden een heleboel gezinnen en vooral ouderen met hun pensioen de kachel ook aan durven zetten. En waarom niet iedereen gelijk . Of je er nu voor kiest te stoken of niet.
    Iedereen heeft te maken met hoge energiekosten. Zeker wanneer je een beetje warmte wil hebben.

    Reageren
    • HHenny

      @Anneke

      Je hebt gelijk iedereen gelijkbehandelen

      Reageren
      • LLiesbeth

        @Henny

        Klopt maar voor de iets wat paar euro erboven zitten hebben pech dat vind ik weer triest en is niet alleen met dit is met alles.
        De werkende worden hard gestraft terwijl iemand in de uitkering zit er 10x beter uitkomt

        Reageren
        • MMo

          @Liesbeth

          Blaffen terwijl je niet weet waar de klepel hangt,makkelijk hoor mensen in een hokje stoppen zo bekrompen!

          Reageren
        • GGeja

          @Liesbeth

          Nog nooit in bijstand gezeten zeker.want dat klopt niet wat jij zegt zo werkt het niet.

          Reageren
    • KKarin

      @Anneke
      DAT HEB JE GOED VERWOORD ANNEKE. IK ZIT OOK AL DE HELE WINTER IN DE KOU, OM CHAGRIJNIG VAN TE WORDEN. EN OOK NOG EEN GROTE REKENING.

      Reageren
      • CCees

        @Karin
        Wat is een grote rekening??

        Reageren
      • SSaskia

        @Karin

        Vind ik ook! Ik heb spier reuma maar de verwarming durf ik niet hoger dan 17 gr te zetten. Loop te klappertanden de hele dag

        Reageren
    • DDiny

      @Anneke

      Hierin heb jij helemaal gelijk ,heel de winter in de kou gezeten met dekens om ons heen .bang om te stoken ,vroeg naar bed .weinig douchen .weinig wassen maar 3 sper week koken alles om zo min mogelijk gas en stroom te gebruiken .Verschillende keren de huisbaas oom medewerking gevraagd ,om voorzet of nieuwe ruiten te plaatsen of evt zonnepanelen,maar je krijgt nog geen antwoord . We zijn bijna 80 jaar en dan zo moeten leven is niet normaal . Nederland is alleen goed voor het buitenland .groet

      Reageren
      • GGerda v Mildert

        @Diny
        Wat erg voor jullie .80 jaar en dan er zo voor zitten
        Ik ben 73 maar laat mij door niemand gek maken.ik bepaal wat ik per maand wil en kan betalen.moet ik bij betalen op de jaarafrekening pech gehad ik betaal wel in termijnen.ik ga voor niemand in de kou zitten

        Reageren
        • AAns

          @Gerda v Mildert

          Zo is dat Gerda.

          Reageren
      • MMo

        @Diny

        Als u huurt van een woningbouw en u huurt een koude/tochtige woning met hoge energiekosten kunt u proberen huurverlaging te krijgen dit is volgens mij ook wettelijk bepaald.Er zijn mogelijkheden om kosteloos advies te krijgen bij bv een rechtswinkel bij u in de buurt.

        Reageren
        • GGeja

          probeer het maar hebben ze geen boodschap aan. Alleen geld telt.

          Reageren
    • AAnkie

      Ik zie het ook zo…velen krijgen nu geen compensatie..,sparen aan stookkosten en nu worden ze gestraft….moet eigenlijk niet kunnen

      Reageren
  • GGH

    Is het niet van de pot gerukt dat de prijzen zo opgedreven worden door alle belastingen en extra kosten.
    Als dit nu verlaagd word is het voor iedereen betaalbaar.
    En hoeven ze niet de ellende die ze veroorzaken met allerlij subsidies op te lossen.

    Reageren
  • WWilliam

    Ik hoorde gisteren in het nieuws dat voor 2025 het noodfonds weer geopend zou worden. Om in aanmerking te komen, mocht je max. 4180,00 bruto per maand hebben. Na enig zoeken in de administratie zag ik dat wij lager dan dit bedrag zaten, en dus recht hebben op de toeslag voor dit jaar. In de papieren van 2024 zag ik dat wij toen ook recht hadden op die toeslag, maar nooit hebben gekregen!. Zijn ook nooit door de Belastingdienst of energiemaatschappij hiervoor benaderd. Weet iemand of je dit met terugwerkende kracht kunt aanvragen en bij wie? Het is natuurlijk van de zotte dat als je ergens recht op hebt en niet krijgt maar men weet je wel te vinden als het op betalen aankomt.

    Reageren
    • Hhans van de mortel

      @William – Zo is het William. Je krijgt altijd ongevraagd – ruim op tijd – een herinnering van de Belastingdienst om aangifte te doen. Dat vind ik prettig, want ik krijg elk jaar geld terug. En . . . de Belasting is de Gemeente niet. Eenheid van gelid in de politiek is altijd ver te zoeken.
      Als alles meezit gaat de gasprijs binnenkort drastisch omlaag. Met dank aan Trump en Vance. Want als het aan die linkse idioten ligt gaan we nog een tijdje door met geld pompen in de privé oorlog van Zelensky en de bodemloze put die Oekraïne heet. De linkse dwazen Biden en hysterische lachebek Harrison hebben het stokje over moeten dragen aan Trump & Co. Positief blijven denken! Ook al valt dit vaak niet mee met al dat oeverloos gekrakeel van de smerige politiek.

      Reageren
      • HHerman

        @hans van de mortel

        Hans je bedoelt zeker prive oorlog van Poetin die moordenaar is zelf begonnen met deze oorlog

        Reageren
        • MMarcel

          @Herman

          Je bedoelt dat de bende in brussel hun waanzin hebben bedacht dat Oekraïne bij de Navo en EU moest komen waardoor Poetin hen eraan had herinnerd dat ze het koude oorlog verdrag hebben geschonden

          Reageren
          • GGoel

            @Marcel

            Dat hebben ze in de EU en bij de NAVO helemaal niet bedacht. Het staat gewoon in de verdragsteksten: elk democratisch Europees land mag bij de EU/NAVO. En terecht. Anders winnen de duistere krachten steeds meer terrein (zoals je nu kan zien).

            Rusland is sowieso afgelopen: het land staat aan de vooravond van een economische en demografische ineenstorting terwijl het Russische leger gedecimeerd is.

            Reageren
      • KKees

        @hans van de mortel De hork Trump en zijn hielenlikkersclub gaan ons moeilijke tijden laten beleven. U zult nog met weemoed terug gaan denken aan dwaas Biden en lachebekje Harris (niet Harrison, tenzij u iemand anders bedoelt). Dus inderdaad, positief blijven denken. Over vier jaar is de Donald weer opgehoepeld.

        Reageren
        • WW.Dingemans

          @Kees

          Denk het niet

          Reageren
      • GGoel

        @hans van de mortel

        Privé oorlog Zelenskyy?
        Het was Rusland dat om imperialistische redenen Oekraïne binnenviel. Net als Georgië. En Tsjetsjenië. En Belarus. En land bezet houdt in Moldavië.

        Reageren
      • Mmarijke

        @hans van de mortel war een idiote reactie… Putin is fout Trump is Fout Netanyahu is net zo fout en de rechtse gek Wildrrs steunt deze fascisten ook nog..

        Reageren
    • YYvonne Van Heck

      @William,
      Ik zou zeggen neem contact op met het energiefonds of dat mogelijk is. Energie fonds heeft een website.
      Met groet

      Reageren
      • GGoel

        @Yvonne Van Heck

        Je kan een herinnering instellen op de Nederlanse webpagina van noodfondsenergie.

        Reageren
    • MMo

      @William

      U krijgt pas de toeslag als uw werkelijke verbruik per maand meer is dan 10% van uw inkomen.ZIt u daaronder dan krijgt u niets dus de mensen die niet op hun verbruik letten en niet in de kou gaat zitten tja dan wordt je daar voor beloont die krijgen het wel te bizar!

      Reageren
      • AAngelique van den Heuvel

        @Mo

        Helemaal mee eens, ik zit echt id kou, met n jas aan en omdat ik dus zo zuinig ben, ik kan het gewoon niet betalen en ik vast de enige niet

        Reageren
        • MMo

          @Angelique van den Heuvel

          Met jou helaas heel vele anderen het heeft de aandacht niet van het kabinet die zijn te druk met elkaar af te katten en als ze al iets bespreken gaat het over de binnenkomende nieuwe bewoners.

          Reageren
    • FFreddy

      @William

      Dacht je nou echt dat iedereen die in aanmerking komt voor deze toeslag automatisch benadert wordt door het noodfonds?? Ik kom in aanmerking maar moest er echt zelf achter komen. In 2023 wist ik dat nog niet en heb ik die steun niet aangevraagd en dus niet gekregen. In 2024 gelukkig wel.
      Niet zo zitten jammeren dus.

      Reageren
    • BBoot

      @William
      Als je echt recht er op hebt
      Moet je bij jou gemeente aankloppen, die hebben dit in hun bezit…de belastingdienst geeft je geen bericht dar hoord de gemeente te doen…..maar er werd ook vermeld dat als je geen uitkeringen bezit
      Zelf moest reageren bij je gemeente…dat is je misschien ontschoten…meerdere mensen hoor
      Maar ik gaf het graag door aan mensen die weinig hebben pm

      Reageren
    • JJankees

      @William
      Nou dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad om erachter te komen dat u minder dan €4180,00 bruto per maand verdient maar net eronder. Als ik dat zou verdienen had ik totaal niet te klagen en zou die toeslag weggeven.

      Reageren
    • VVeronica

      @William Zou ik ook willen weten. Maar voorlopig is het loket Noodfonds nog niet open. Ik hoop ook op terugwerkende kracht. Want ik zit dit jaar ook weer in de kou,net als vorig jaar. Durf de verwarming niet hoger dan 18 graden te zetten. Moest verleden jaar bijna 600 euro terugbetalen,terwijl ik op een termijnbedrag van 190 zat. Dit jaar betaal ik 220 p.m.
      Niet normaal meer. Ik woon alleen. Heb savonds 2 lampjes aan. En soms de TV.
      Snap er niks van waarom ik zoveel moet betalen. En mijn buren met 2 kinderen betalen veel minder. Hoe dan?

      Reageren
  • RR.M. Hoolwerf

    Ik zou wel eens een maandje met mensen die zo hoog van de toren blazen willen ruilen, omdat het alleen de minima zouden zijn die van subsidies en regelingen profiteren. Zij denken dat het fijn is om je hand op te moeten ophouden. 1 maandje maar en ze piepen wel anders. Ik solliciteer, maar ik kom niet aan de bak, omdat werkgevers liever goedkope arbeidskrachten aannemen, meestal via uitzendbureaus, i.p.v. mensen zoals ik, die heel graag willen werken. Ik heb vanaf augustus 2024 de kachel nog niet aan gehad, maar doordat de energiebelasting zo hoog is, heb ik nu wel een schuld. Na berekening zou ik met € 54,00 p/m al uit moeten kunnen komen. Omdat ik van een uitkering rond moet komen, kan ik al mijn vaste lasten net betalen en zou deze regeling mij erg helpen. Niet omdat ik wil profiteren, maar omdat ik niet verder in de schulden wil komen, want ik heb nooit schulden gehad en dat wil ik graag zou houden.

    Reageren
    • MMo

      @R.M. Hoolwerf

      U heeft helemaal gelijk veel mensen duwen je meteen in een hokje die weten niet beter..

      Reageren
    • JJankees

      @R.M. Hoolwerf

      Werk zat hoor meneer Hoolwerf, als u gezond bent hoeft u niet in de bijstand te lopen en van een uitkering te leven, als u echt wilt heeft u morgen werk, er zijn 400.000 vacatures en nog minder werkzoekenden.
      Zolang er arbeidsmigranten binnenkomen en die betalen ook de hoofdprijs voor woonruimte en worden uitgebuit, is er plenty werk maar als u het onderste uit de kan wil houdt het op.

      Reageren
  • HHarde werker

    En weer worden de minima beloond en de mensen die een beetje hun best hebben gedaan krijgen de vinger.
    Je wordt echt gestraft als je een beetje je best doet in dit land.
    Had beter mijn leven kunnen vergooien, dan had ik nu ook lekker m’n hand op kunnen houden.

    Reageren
    • LLola

      @Harde werker

      Wat kortzichtig ben jij zeg ! Heb je er wel eens bij nagedacht dat er ook minima zijn die ziek zijn

      Reageren
      • Ddank u heb 50 jaar gewerkt en dan ben je van 1 op andere dag gehandicapt. en dan lees je dit i.d.d

        @Lola

        Reageren
      • AAnita

        @Lola
        Ja allemaal wel fijn maar ik zat de laatste keer net 50 euro teveel inkomen kreeg dus niets . Ik.ben ook ziek kom nergens net niet in aanmerking. Dus ik kan best begrijpen op de opmerking ben je gezond of ziek maak niets uit.

        Reageren
      • BBennie

        @Lola
        Eindelijks eens iemand die meedenkt over de minima. Veel willen wel werken maar door een beperking kunnen ze dat niet. Dank Lola.

        Reageren
    • MMarja

      @Harde werker

      In sommige gevallen zijn mensen niet in staat te werken. Ik zou nog graag elke dag naar mijn baas willen. Zou je niet van baan veranderen.

      Reageren
    • MMikkk

      @Harde werker dat klopt niet helemaal. De grens voor deze vergoeding ligt op 200% van de bijstandsnorm dus we zijn genoeg mensen met een gemiddeld inkomen die hiervoor in aanmerking komen. Verschrikkelijk zeg jaloezie of gun je anderen niks?

      Reageren
    • GGoel

      @Harde werker

      De lastendruk voor de werkende is inderdaad veel te hoog. Allerlei socialistische hobbies moeten bekostigd worden. Die moet de regering opheffen en zij zijn daarmee bezig maar zoiets duurt jaren.

      Reageren
      • GGoel

        Overigens is de lastendruk op de minima ook te hoog.

        Het kan en moet allemaal minder en dat kan worden gedaan door de Nederlandse overheid (en EU) minder dure hobbies te laten plegen. Ook het ambtenarenbestand kan fors minder, zeker met AI die vele taken over kan nemen of efficiënter kan maken.

        Reageren
      • KKees

        @Goel We hebben decennialang centrumrechtse regeringen gehad die hun hobby’s doorgevoerd hebben. Wat bedoelt u dan met socialistische hobby’s?

        Reageren
    • MMargreet

      @Harde werker

      Dus jij denkt dat minima hun leven ver- gooien?

      Wat een bekrompen gedachte

      Jij kunt ook zeker niet zelf nadenken.

      Reageren
    • SSipke de vries

      @Harde werker
      Zo ist maar net de werkende vist altijd achter het net

      Reageren
      • Ttimmerman

        @Sipke de vries

        altijd hard gewerkt bijna 50jaar in de bouw altijd dikke belasting betaald,vrouwtje nu ziek krijg nog geen uurtje hulp in de week nee u kunt in het weekend nog wel de was huishouden doen,nee u krijgt geen hulp,nee werken tot je erbij neervalt dat hebben de hogeheren het liefst,jammer van je pensioen hebben ze dat ook weer temaken,de groeten!

        Reageren
    • MMiranda

      @Harde werker
      Niet iedereen over één kam scheren.
      Ik hou mijn hand niet op maar heb ook maar net het minimum. Niet meer dan iemand in de bijstand.
      Door ziekte kan ik helaas niet meer werken dan 20 uur.
      Dus ook ik ben een HARDE werker. En heel blij met dat steuntje in de rug.

      Reageren
    • RRebel

      @Harde werker

      Zoooo standaard jouw reactie.
      Stop met werken en ga je hand op houden. Na 2 maanden ga je huilend terug. Bij dergelijk leeghoofdige reacties gun ik het je ook nog om ziek te zijn. Ga jij lekker met pijn je hele leven bloot gooien en minimaal krijgen. Dag vakanties dag sociaal leven. Dat ga je nooit volhouden.

      Reageren
    • PPatricia

      @Harde werker,4200 bruto per maand noem ik geen minima

      Reageren
    • JJaap

      @Harde werker
      Inderdaad wat is die verschrikkelijk kortzichtig Inderdaad er zijn van die hardwerkende mensen van na de oorlog ziek en hebben geen hoge pensioenen opgebouwd een zeer laag inkomen hebben.

      Reageren
    • GGerard

      @Harde werker

      Bist maar een dom figuur en domme praat wacht maar tot je zelfs es een ongeluk krijgt of een beroerte dan mot je ook zo dom blijven praatn dan bist gain harde werker meer sukkel.

      Reageren
    • MMo

      @Harde werker

      Ik begrijp uw ongenoegen ik hoor ook van veel hard werkende mensen om me heen die zeggen jeetje ik betaal me blauw aan alles die komen nergens voor in aanmerking omdat ze net boven alle grenzen zitten en dat is ook niet eerlijk.Natuurlijk vreselijk als je ziek bent maar laten we eerlijk zijn ik zie ‘ze’ overal hangen met hun merk jassen/scheur auto’s die krijgen het voor elkaar om jaren niets te doen die lachen toch iedereen uit…..aanpakken!!!!

      Reageren
    • PPeter

      @Harde werker
      Als U niet aan de criteria voldoet omdat U meer verdient of minder energiekosten hebt is er meer financiële ruimte? Deze ruimte voor enige vrije keuze.
      Anderen, die het minder rooskleurig hebben, ontbreekt het o.a. aan geld, keuze en warmte!

      Reageren
  • MMargreet

    Ik leef al jaren als een non om hoge energie rekening te voorkomen, wat is er voor deze mensen beschikbaar om de kachel weer eens aan te zetten of 2 keer in de week te douchen ipv 1 keer? Want die hebben zelf de rekening omlaag gebracht ,maar hoe ze leven word niet gevraagd

    Reageren
  • DDanger

    Mensen nog meer gaan bezuinigen dan hoeven ze volgend jaar als het er weer komt deze nep noodfonds energie helemaal niets meer uit te keren want dan hebben ze hun zin iedereen bezuinigen houden ze toch weer 60 miljoen over want betaal je minder dan 100 euro p/mnd krijg je niets ik heb er nu niets aan want ik zelf heb alles vervangen alleen electra koste veel geld krijg niets terug
    BETAAL GEWOON WEER 1 MALIG HET BEDRAG UIT NAAR DE MENSEN ZELF EN NIET VIA DEZE ONZIN HLPEN JA VAN DE WAL IN DE SLOOT DAT DOEN ZE OPLICHTING

    Reageren
    • LLucy

      @Danger

      Als de mensen in Nederland het lef hebben net als andere landen de boel plat gooien op komen voor je rechten maar dat durven ze niet alleen maar ouwe horen en klagen heb de buurman een mooiere auto daar gaan wij er toch ook 1 leasen niet gekocht ook een schuld capsiones mensen tegenwoordig doen ze liever de kinderen naar de opvang want deze generatie is egoisties en geld bewust

      Reageren
  • AAd van IJzendoorn

    Ik zit ook in de kou zelf laatste spaargeld uitgegeven om van het gas te gaan maar voor alleen electra krijg je niets ik betaal nu 100 gemiddeld per maand dus voor dus weggegooid geld geweest achterlijke gladiolen daar in Den Haag dus nu met gas had ik zelfs maar 96 p/mnd hoeven te betalen en verwarmen met alleen electra gaat wel maar je moet ook uitkijken want, verwarmt niet zoals gas alleen al ik mijn warmtepomp volle kracht zet gebruikt hij nu ook 1 tot 1,5 euro p/uur en dat is ook niet te betalen moet ik doen met een uitkeringkje van 1000 euro p/mnd

    Reageren
  • JJe moeder

    In de kou zitten en niets terugbetaald krijgen…lekker k*t geregeld weer……..

    Reageren
  • AAnnelies

    Heb je een woning met blokverwarming, dan krijg je niets. Mijn verhuurder heeft een contract met Isla. We hebben 2 jaar geleden van die automatisch meters hebben gekregen. Vorig jaar haast €800,00 en dit jaar haast € 900,00 bij betalen. Van de 5 radiators 2 dicht. Sok over de thermostaat knop, opname meters die op de radiator zit ook afgeplakt, omdat er van andere warmte bronnen de warmte mee wordt berekend. Er hangt bij mij in de douche een radiator boven de droger, de stand van het metertje stond op altijd op 0. Met nieuwe opnamemetertjes met de laatste afrekening op 9. Vandaar meters afgeplakt.

    Reageren
    • AAnnelies

      Reageer even op mijneigen bericht
      Het is heen isla maar ISta

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.