Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Nieuw energiecontract afsluiten steeds lastiger voor consument

Koen Kuijper

0 reacties

Het is voor consumenten steeds lastiger om een nieuw energiecontract te vinden. Dat komt omdat er vrijwel geen energieleveranciers zijn die actief samenwerken met grote vergelijkingssites.

Op de meeste sites worden hooguit één of twee energieaanbieders getoond. En soms zelfs helemaal geen. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP.

Rumoerige markt

De huidige markt is erg instabiel, waardoor energiebedrijven veel sneller moeten inspelen op veranderende prijzen. Volgens Eneco werkt dat niet bij vergelijkingssites, omdat ze ’te langzaam’ zijn.

Vattenfall trekt het nut van vergelijkers ook in twijfel, vooral omdat er vaak maar één type contract wordt aangeboden.

Het is voor aanbieders van stroom en gas niet verplicht om op een vergelijkingssite te staan.

Uitzondering

Een uitzondering waar energieleveranciers nog wel te vergelijken zijn, is de energievergelijker van deze site. Hierin zijn momenteel 7 energiebedrijven opgenomen. Het aanvragen van het energiecontract doe je hier echter altijd via de website van de aanbieder zelf, in plaats van via een vergelijkingssite.

Een belangrijk ander verschil is dat op Energievergelijk.nl ook aanbieders zijn opgenomen die een dynamisch stroom- en gastarief aanbieden, zoals Frank Energie en NextEnergy.

Consumenten de dupe

Ondertussen krijgt de ACM via het informatieloket ConsuWijzer signalen over dat het voor de consument vaak lastig is om een nieuw energiecontract te vinden en af te sluiten.

Volgens de ACM zijn energieleveranciers allen verplicht een modelcontract aan te bieden, maar dat wordt in de meeste gevallen niet actief gedaan. Veel bedrijven zitten simpelweg niet te wachten op nieuwe klanten. Dat komt voor een belangrijk deel omdat de werving van nieuwe klanten geld kost, maar tegelijkertijd een risico vormt vanwege de sterk veranderende prijzen.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.