Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Miljoenennota 2023: dit betekent het prijsplafond voor energie

Koen Kuijper

127 reacties

Het kabinet presenteert vandaag de Miljoenennota tijdens Prinsjesdag. Hierin staan onder meer plannen om de koopkracht van burgers te herstellen. Een groot deel van de plannen is al uitgelekt.

Zo komt er een prijsplafond voor energie en gaat de btw weer terug naar 21 procent.

Wij zochten uit welke plannen er zijn wat ze betekenen voor jouw energierekening in 2023.

Belangrijkste veranderingen

Een overzicht van de meest impactvolle wijzigingen:

  1. Er komt per 1 januari 2023 een prijsplafond voor stroom en gas
  2. De energierekening voor huishoudens gaat al per 1 november omlaag
  3. De btw op energiekosten stijgt in 2023 weer naar 21 procent
  4. Energiebedrijven moeten vaste (meerjarige) energiecontracten gaan aanbieden

Prijsplafond op energie

Het kabinet gaat per 1 januari 2023 een prijsplafond invoeren voor gas en elektriciteit. Dat betekent dat energieleveranciers niet boven een bepaalde kWh-prijs en kuubprijs mogen uitkomen. Als huishouden betaal je dus een maximumprijs voor energie.

Enkele grotere bedrijven zullen het plafond al per 1 november invoeren, terwijl dit bij anderen mogelijk niet eerder lukt dan 1 januari.

Toch worden er nu al maatregelen getroffen, zodat het voorschotbedrag al per 1 november voor iedereen omlaag kan. Er is met energieleveranciers afgesproken dat zij in november en december de energierekening voor huishoudens al gaan verlagen. De overheid compenseert het verschil.

Het prijsplafond geldt heel 2023.

Lees ook: Dit zijn de 8 belangrijkste vragen over het energie plafond

Prijs van voor de oorlog

De prijscap wordt gezet op het niveau van voor de oorlog in Oekraïne, namelijk van januari 2022.

Gedacht wordt aan een prijs van maximaal 1,50 euro voor een kuub gas en 70 eurocent voor een kilowattuur elektriciteit. Maar daarover wordt de komende weken meer duidelijk.

Tot aan gemiddeld energieverbruik

Belangrijk om te benoemen is dat het prijsplafond alleen geldt tot aan een gemiddeld verbruik van 2.400 kWh elektriciteit en 1.200 m3 gas. Boven dit verbruik betaal je dus gewoon het volle tarief in je energiecontract.

Op die manier worden huishoudens wel geprikkeld om zo min mogelijk energie te verbruiken en te investeren in verduurzaming.

Stadsverwarming, warmtepomp en ondernemers

Het is nog niet duidelijk wat er gebeurt met de energiekosten van mensen die bijvoorbeeld stadsverwarming of een warmtepomp hebben en geen (of veel minder) gas verbruiken.

Ondernemers zouden gecompenseerd worden via een tegemoetkoming vaste lasten, vergelijkbaar tijdens de coronacrisis.

Het noodplan is “niet goedkoop” om in te voeren, stelt Minister Kaag van Financiën. Er is mogelijk zo’n 15 miljard euro mee gemoeid, maar dit ook afhankelijk van hoe de gasprijs zich verder ontwikkeld de komende tijd.

Btw op energie omhoog

Het btw-tarief op de energiekosten van huishoudens gaat per 1 januari 2023 weer terug naar het ‘normale’ niveau van 21 procent. Dit was sinds 1 juli 2022 tijdelijk 9 procent.

Doordat het btw-tarief omhoog gaat worden alle energie gerelateerde kosten hoger, zoals:

  • De variabele kosten voor stroom en gas
  • De energiebelasting en ODE
  • De netbeheerkosten

Iemand die 3 euro per m3 kuub gas kwijt is, betaalt daarover straks ruim 63 eurocent per m3 aan btw. Dat is nu nog ongeveer 27 eurocent. Dit gaat dan wel om het gasverbruik waar het prijsplafond niet meer geldt.

Wat betekent dit voor jouw energierekening?

Energievergelijk.nl berekende wat de btw-verhoging en het prijsplafond per 1 januari 2023 betekent voor huishoudens met een gemiddeld energieverbruik.

Stroom per 1 januari 2023

HoeveelheidTariefKosten
Variabele stroomprijs2400€ 0,6186€ 1.484,64
Energiebelasting2400€ 0,0445€ 106,84
Opslag Duurzame Energie2400€ 0,0369€ 88,57
Vermindering energiebelasting1-€ 558,56-€ 558,56
Netwerkkosten (Enexis)1€ 267,6841€ 267,68
Vaste leveringskosten1€ 75,00€ 75,00
Subtotaal stroom (incl. btw)€ 1464,17

Gas per 1 januari 2023

GaskostenHoeveelheidTariefKosten
Variabele gasprijs1200€ 0,9558€ 1.146,96
Energiebelasting1200€ 0,4395€ 527,40
Opslag Duurzame Energie1200€ 0,1047€ 125,60
Netwerkkosten (Enexis)1€ 186,5530€ 186,55
Vaste leveringskosten1€ 75,00€ 75,00
Subtotaal gas (incl. btw)€ 2.061,51

Totale energiekosten: 294 euro per maand

Tellen we beide getallen bij elkaar op, dan komen we uit op een kostenplaatje van 3.525,68 euro op jaarbasis, ofwel 293,81 euro per maand. Het voorschotbedrag kan wellicht iets hoger of lager liggen, afhankelijk van de energieleverancier en de netbeheerder.

Goed om te weten: bij de berekening zijn een aantal aannames gedaan.

Volgens het kabinet is een huishouden ruim 2.250 euro goedkoper uit dan bij de huidige hoge energieprijzen.

Belastingmindering energie?

De vermindering energiebelasting (heffingskorting) gaat in 2023 niet omhoog. Dat was eerst wel het plan, maar door het prijsplafond op energie is deze maatregel niet meer nodig.

Het lijkt er sterk op dat de vermindering energiebelasting weer teruggaat naar het niveau van 2021, wat zou betekenen dat de belastingverlaging uitkomt op 558,56 euro, inclusief btw.

De belastingvermindering geldt voor alle huishoudens en kantoorpanden en is niet afhankelijk van het energiegebruik.

Sinds 1 juli 2022 krijgen huishoudens een heffingskorting van 742,98 euro op basis van één jaar (inclusief 9 procent btw).

Vaste, meerjarige contracten worden verplicht

Minister Jetten van Klimaat en Energie wil energieleveranciers verplichten om weer vaste, meerjarige energiecontracten te gaan aanbieden. Dat moet huishoudens langdurig zekerheid geven over hun termijnbedrag voor energie.

Inmiddels heeft 60 tot 70 procent van de Nederlanders een variabel energiecontract. Hun tarieven worden om het half jaar, ieder kwartaal of iedere maand weer gewijzigd. De laatste maanden gaan deze alleen maar omhoog, zien we terug in de gemiddelde energieprijzen van augustus en september.

Overige punten

Andere belangrijke punten rondom de energierekening:

  1. De energietoeslag van 1.300 euro is ook in 2023 beschikbaar voor mensen met een inkomen rond bijstandsniveau.
  2. Er komt een noodfonds van 150 miljoen euro om energieafsluitingen te voorkomen en toeslagen sneller uit te keren
  3. Huishoudens die hun energierekening niet kunnen betalen, krijgen een half jaar pauze
  4. Exorbitante winsten van stroomproducten en olie- en gasbedrijven worden extra belast

127 reacties

  • YY

    Begrijp ik het nou goed en is die 1,50 per kuub een standaard bedrag?

    Ik betaalde namelijk 0.8 per kuub in januari voor de oorlog in Oekraïne! Dus dan betaal ik nu alsnog het dubbele van wat ik toen betaalde? Waarom is dit dan niet gewoon 0.8, zoals aangegeven prijs van voor de oorlog in Oekraïne.

    En voor elektra zou ik dan omhoog gaan. Begrijp me niet verkeerd voor mij is het alsnog minder dan nu tegen 3.4 pee kuub betalen (Eneco boeven), maar ik snap niet waarom er niet meer duidelijkheid is.

    Is het een flat bedrag voor iedereen met variable tarieven tot max 1.50. Of is het het prijsniveau per huishouden op 1-1-2022 tot een maximum van 1.50. Dit zijn namelijk twee totaal verschillende dingen. Aangezien de energieboeven de dag na de invasie van Oekraïne er als de kippen bij waren om daar een financieel slaatje uit de slaan. Net zoals nu vlak voor het prijsplafond toevallig de prijzen nog even snel verdubbeld worden voor een maand of twee

    Reageren
  • AArie

    “De prijscap wordt gezet op het niveau van voor de oorlog in Oekraïne, namelijk van januari 2022.

    Gedacht wordt aan een prijs van maximaal 1,50 euro voor een kuub gas en 70 eurocent voor een kilowattuur elektriciteit. ”

    70 cent per KWh? ik betaal op dit moment met mn variabele contract nog minder. We worden echt compleet voor de gek gehouden hier. Een prijsplafond van 70 cent is absurd hoog en niet de prijs van voor de oorlog.

    Reageren
    • YY

      @Arie

      Die prijscap klopt al niet icm met het prijsniveau. Het prijsniveau van voor de oorlog is veel lager dan de prijscap. Dit biedt dus ruimte om alsnog de prijzen te hanteren van NA de oorlog. De kuubs prijzen lagen rond de 0.8-1 euro per kuub in januari en verdubbelden in februari. Dus als je dan echt woord wil houden dan kies je de prijzen van 1-1-2022 voor ieder huishouden

      Reageren
  • TTruus

    Geniaal beleid: de overheid gaat het voor u oplossen (!) : gasverbruik stimuleren en groene stroom gebruikers financieel straffen als antwoord op klimaatproblemen, oorlogsproblemen, etc. Eerst iedereen van het gas af en dan keihard pakken op overstappen naar duurzame groene energie. Het prijsplafond dreigt veel burgers
    financieel naar de bodem te helpen.

    Reageren
  • JJeff

    Mijn verbruik is nu 1448 kuub gas en 3200kwh electric. Ik heb alle dubbel glas en geïsoleerd. Ik zou niet weten hoe ik nog minder aan moet of gebruiken. Ik heb eigenlijk al weinig aan staan. En als ik dus over dit gemiddelde ga betaal ik dan alleen extra veel over wat ik boven dit gemiddelde gebruik of geld dan het hogere tarief voor het gehele gebruik?

    Reageren
    • JJoop Berbé

      @Jeff
      alleen extra veel over wat je boven dit gemiddelde gebruik

      Reageren
  • EErik

    Stel kloojoos. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen. Verduurzaamd. Mijn termijnbedrag flink teruggebracht, ook met nieuwe tarieven. En plotseling een communistisch prijsplafond, en ga ik meer betalen door het terugdraaien van belastingverlaging.

    Reageren
  • RRuben

    BLOKVERWARMING PECH?!?!?!
    Fijn dat er een maximum prijs voor energie komt en ik snap dat grootverbruikers meer mogen betalen echter heeft het uitgangspunt van een gemiddeld verbruik waarvoor de korting gaat gelden vervelende gevolgen voor personen met blokverwarming.

    Zo hebben wij bijvoorbeeld als kleine VVE 1 cv ketel op 3 huishoudens(blokverwarming). Wij overstijgen dus het gemiddeld verbruik daar wij op een verbruik van 3/4 x zoveel zitten dan waar de overheid van uitgaat. Wij zijn echter geen grootverbruikers, hebben geen zwembad in de tuin of een villa te verwarmen. Het betreft normale woningen met een gemiddeld verbruik.

    Voor 70% van het verbruik blijven wij dus de hoofdprijs betalen. De maatregel van de overheid die mensen moet helpt ons dus niet. En met ons heel veel andere appartement eigenaren waarbij er sprake is van blokverwarmingen. Dit zou simpel opgelost kunnen worden door per aansluiting het gemiddeld verbruik te vermenigvuldigen met het aantal aangesloten woningen.

    Ruben

    Reageren
    • IIvor

      @Ruben
      Je deelt dan toch de kosten door 3, of zie ik dat verkeerd? Zeg niet dat je dan goedkoper uit bent, maar je betaald toch voor jou energie, voor jou huishouden?

      Reageren
    • BBert V

      @Ruben
      Ik zit in een situatie van blokverwarming met tientallen appartementen aangesloten op 1 centrale CV ketel (gas). Het plafond moet per huishouden toegepast worden obv individueel verbruik. Maar omdat in deze situatie de gasleverancier slechts aan de VVE (of verhuurder) als geheel levert, heeft hij geen weet van dat individueel verbruik en wordt het een moeilijk verhaal. Terwijl deze huishoudens in principe natuurlijk wel onderdeel van de doelgroep zijn.
      Ik roep belanghebbenden zoveel mogelijk de noodklok hierover te luiden en kamerleden en belangenverenigingen aan te schrijven (mailen: zie tweedekamer.nl) om te voorkomen dat honderdduizenden huishoudens de belangrijkste compensatie van het pakket mis dreigen te lopen.

      Reageren
  • HHenry

    Totale onzin dit prijs plafond.
    Ineens is een prijs van 70 cent per kWh de norm ?
    Daarnaast is de 2500 kWh dat wordt gehanteerd per huishouden van 4 mensen veel te laag.
    Uiteindelijk kunnen de rijken alles veroorloven en de normale burger mag in de kou zitten.
    Alle belastingen van de energie af is de enige redelijke oplossing en zeer makkelijk in te voeren, daarnaast wordt er geroepen dat met 2287 euro goedkoper uit is
    Ook dit is een bewuste foute aanname, he bent 2287 minder extra kwijt
    Zoals altijd een sigaar uit eigen doos onze staat verdient namelijk meer aan extra btw op energie dan ooit

    Reageren
  • KKees Franks

    Hier een 4-persoons huishouden:
    Verbruik September 2021 – September 2022:
    Electriciteit: 4162 kwh – 765 teruglevering = 3397kwh
    Gas: 1214 m³

    Volgens Vattenfall gebruikt een 4-persoons huishouden 3940kwh per jaar, dat lijkt mij toch een normale gezinssamenstelling, ouders met 2 kinderen? Vervolgens trekken ze een prijsplafond tot 2400kwh, terwijl een tweepersoons huishouden volgens Vattenfall al gemiddeld 2810kwh verbruikt.

    Terugkomend op mijn persoonlijke situatie, wij hebben €335,66 teruggekregen door het terugleveren (zonnepanelen). Maar met een jaarlijks verbruik wat dus tussen de 3300-3500kwh ligt met teruglevering, gaat dit dus ontzettend veel meer kosten.

    Ben niet geheel thuis in de maatregelen en de kosten voor het verbruik buiten de 2400 en 1200 grenzen, maar hoeveel zou dit dan extra per jaar zijn bij een verbruik van 3300-3500kwh?

    Reageren
    • Hhenk jan

      @Kees Franks

      Over de overige ongeveer 1000 kWh zou je dan de normale prijs betalen. die varieert op dit moment erg per Leverancier en het is nog onbekend wat die volgend jaar zal zijn. (behalve als je nog een vast contract hebt wat nog doorloopt tot eind 2023).
      Ik betaal voor het 4de kwartaal dit jaar ruim 80cent bij GreenChoice mijn moeder bij Vattenfall maar 50cent.
      Als je uit gaat van een prijs van 100 cent over 2023 zou je dan 1000 euro extra betalen boven op de 3500 die op deze pagina genoemd wordt. Is de prijs gemiddeld wat lager bijvoorbeeld 80cent…dan zou er ongeveer 800 bij komen.

      Reageren
  • SSM Abdi

    Geachte heer mevrouw
    Ik heb een vraag over energie toeslag van volgende jaar. Ik heb deze jaar al 1350 euro gehad. Ik wil graag weten of ik zelf moet aanvragen of gemeente weststellingwerf gaat mij automatisch overmaken. Ik wacht op uw reactie
    Met vriendelijke

    Reageren
    • MMaurice

      @SM Abdi
      Als u in de bijstand zit gaat het automatisch en hoeft u niks te doen, anders het aanvraagformulier invullen.

      Reageren
    • WWim

      @SM Abdi
      Dat hangt van het soort inkomen/uitkering wat U heeft af, een kleine groep (bv IOAW/IOAZ) krijgt het automatisch. Tevens kan het per gemeente verschillen, als U een inkomen op of uit bijstandsniveau heeft, kan het zijn dat Uw gemeente het ook automatisch overmaakt. Als U werkt en Uw inkomen dusdanig laag was/is en niet door bv met pensioen gaan wijzigt, krijgt U het ook, aanvragen kan altijd natuurlijk.
      Dit jaar krijgen gemeenten de mogelijkheid alvast een deel van de energietoeslag (€500,- van totaal €1300,- over het jaar 2023) over te maken, dit is niet “extra”, dit gaat van de €1300,- van volgend jaar af en is bedoeld om mensen dit jaar nog wat “beter” de winter door te komen.
      Ik zou zeggen informeer bij U gemeente, als U er zelf niet uitkomt, of het volgend jaar ook weer voor U geldt, hier kan niemand Uw persoonlijke situatie weten en ook niet hoe verschillende gemeenten er mee om gaan.
      Het hangt volledig van Uw soort uitkering en/of verzamelinkomen af in 2023.

      Reageren
  • WWalter hendrix

    De mensen die met eigen geld en moeite de gehele woning volledig elektrisch hebben gemaakt en zelfs de gasleiding hebben laten verwijderen en geconfronteerd worden met een gebruiks plafond zijn zwaar de sigaar.
    Van het gas af leverd alleen nu maar zeer hoge energie kosten op.
    Nog wat opvallend ik rijd elektrisch en kan aan de wijk laadpaal laden voor €0,43 terwijl de prijs voor stroom met een variabel contract nu op
    Zo’n €0.89 zit.
    Volgens mij zit er een kabinet die helemaal niet meer weet waar het over gaat.
    De prijs van aardgas is nu rond de €4 en die van stroom €0.89.
    De prijs gaat worden met deze maatregelen €1.50 voor gas dat is -€2.50 per m³.
    Voor stroom gaat dat worden €0.70 dat is €-€0.19 ik zie dat ik toch maar weer beter een cv ketel kan gaan kopen en installeren.
    1m3 gas daar zit nuttig 8.8kw/h aan energie in dus per kw/h komt gas op €0.17 per kw warmte.
    Op stroom 1kw/h leverd 1kw/h aan energie en die kost tot het prijs plafond €0.70.
    Dus 4.1× zo duur dan aardgas.
    Het plafond voor aardgas staat gelijk aaneen kw/h totaal van 10560kw/h en dat kost €1800.
    Voor mensen met die zelfde energie behoefte hebben op stroom krijgen een zeer forse rekening gepresenteerd voor al hun inspanningen en investeringen.
    Te weten over de eerste 2500kw €1750
    8069kw €7159
    Totaal €8923.
    En zelfs met een zeer goede warmte pomp met een hoge cop kan je dit niet compenseren.
    Dus een warmtepomp warmtepompboiler enz zijn nu in het geheel niet interessant meer de ‘stookkosten’ van de warmtepompen zijn nu hoger dan van aardgas toestellen.
    Dus de hele energietransitie is bij deze ook om zeep.

    Reageren
    • AAnneke

      @Walter hendrix, u doet die investeringen toch niet alleen vor 2023?

      Bovendien staat uw probleem al op de agenda en gaat vast terug komen in de algemene beschouwingen.

      Reageren
      • WWalter

        @Anneke
        Het staat dan wel in de algemene beschouwing maar ik heb een warmtepompboiler in bestelling staan maar als dit plan zo doorgaat bestel ik hem af en moet ik helaas de hybride cv installatie weer volledig op aardgas laten draaien omdat één kw/h met aardgas €0.17 kost en de zelfde kw/h met een wsrmtepomp met een cop in de winter hooguit komt op €0.28 per kw/h aan warnte dus alle hybride warmtepompen gaan gewoon weer op gas voor de eerste 1200m³.

        Reageren
        • WWalter hendrix

          @Walter

          Mijn beste denkt u nu echt dat het na 2023 ineens afgelopen is en dat de heer V.Poetin deze waanzin stopt.
          De waanzin die door de heersende leiders van de EU zelf is veroorzaakt door nog voor de Russen in de jaren 90 te roepen weg waren WIJ gaan zorgen dat jullie bij ons gaan horen.
          En dit terwijl er afspraken gemaakt waren met Rusland om voormalig Oostblok landen NIET te gaan toevoegen aan de EU of Navo.
          En het raadgevend referendum met de uitslag nee tegen toetreding van de Oekraïne tot de EU werd door deze minister president van tafel geveegd met de opmerking de Nederlandse bevolking heeft hier geen verstand van.
          En zie hier de puinhoop van de meglomanische uitbreidings drang van de EU leiders.
          Wij Nederlanders hebben er misschien geen verstand van maar de regering ook niet.
          Wij betalen de oorlog met Rusland op alle manieren dure brandstof energie boodschappen en straks ook weer de wederopbouw van de Oekraïne.
          Oja ook nog het stikstof probleem en de asielstroom woning tekort gezondheidszorg probleem.

          Reageren
          • HHenry

            @Walter hendrix jij snapt het

            Reageren
      • WWalter

        @Anneke
        Het staat dan wel in de algemene beschouwing maar ik heb een 9warmtepompboiler in bestelling staan maar als dit plan zo doorgaat bestel ik hem af en moet ik helaas de hybride cv installatie weer volledig op aardgas laten draaien omdat één kw/h met aardgas €0.17 kost en de zelfde kw/h met een wsrmtepomp met een cop in de winter hooguit komt op €0.28 per kw/h aan warnte dus alle hybride warmtepompen gaan gewoon weer op gas voor de eerste 1200m³.

        Reageren
    • GG.J. Ligthart

      @Walter hendrix Inderdaad stroom is op de voorgestelde wijze duurder dan gas. Volgens mij begrijpen ze in Den Haag niet helemaal oe e.e.a. werkt!

      Reageren
  • JJeroen

    Ik heb geen gasaansluiting en doe thuis dus alles op stroom met inductie koken en verwarmen met een warmtepomp.
    Gebruik daardoor 7000kwu per jaar stoom en 0m3 gas. Ik ga dus dik door het plafond heen van 2400kwh.
    Wordt er voor huishoudens die geen gas verbruiken een ander plafond vastgesteld?

    Reageren
    • WWalter hendrix

      @Jeroen met 7000kw/h ben je zwaar de pineut.
      2500×€0.70=€1750
      En 4500×€0.90=€4050
      Dus samen €5800.
      7000kw aardgas gaat kosten7000÷8.8=795m³× €1.⁵⁰=€1193 dus terug naar aardgas zou ik zeggen.
      Want het verschil is €4607.

      Reageren
    • SSmeets

      @Jeroen

      Wat mis ik hier ij wil nog zonnepanelen aanschaffen, iedereen die deze heeft berekend toch de hoeveelheid stroom due hij nodig heeft inclusief verbruik van warmtepomp en zwaardere
      stroom verbruikers, ze betalen toch niet meer volledig voor de stroom, die komt toch van hun panelen ?

      Alleen in de winter als er niet genoeg van hun panelen binnenkomt betalen ze toch voor stroom ?

      Stroom is nu duurder dan gas geworden dus ik snap t voor mensen zonder panelen.
      Waar denk ik hier verkeerd ?

      Reageren
      • DDennis

        @Smeets
        Electriciteit is niet nu duurder dan gas geworden, het is altijd al duurder dan gas geweest. Voor corona kost een kWh electriciteit 20-25 cent en een kuub gas 80-90 cent. En een kuub gas levert rond de 9 kWh energie, dus gas kostte toen al krap 10 cent per kWh, minder dan de helft van elektriciteit dus.
        We worden geacht van het gas af te gaan, maar op deze manier gaat dat niet gebeuren.

        Reageren
  • RRobert

    Nogmaals een reactie van mij:
    Mijn rekening gaat gewoon omhoog door het prijsplafond. Btw omhoog en energievermindering omlaag. Dan moet men niet zeggen dat iedereen geholpen wordt. Nee. Ik wordt er slechter van omdat ik nog een vast contract heb bij de energie leverancier

    Reageren
    • HHendrik

      @Robert
      Vond je het ook zo vervelend toen je halverwege dit jaar, btw en belastingverlaging kreeg> terwijl je nog oude tarieven had?
      Sluit je contract over met de nieuwe tarieven als je zo ontevreden bent over de “tijdelijke maatregel” die nu weer teruggedraaid wordt per 1-1-2023, en ga dàn pas klagen!
      In ieder jaar zijn er overheidsbeslissingen, belastingverhogingen waar men ontevreden kan zijn, JIJ hebt dit jaar kunnen profiteren van voordelen die bestemd waren voor mensen met nieuwe dure tarieven, het is altijd duidelijk geweest dat zéker de btw verlaging per januari 2023 gold, dus nee; jij bent niet duurder uit door dit prijsplafond, je hebt tijdelijk kortingen gehad; die “feitelijk” niet voor jou contract golden, maar teveel werk was om uit te zoeken wie er nog oude goedkope tarieven had, dus wees blij dat je dit jaar MAZZEL had en besef een dat btw en hogere belasting over JOUW tarieven, peanuts zijn ten opzichte van de dure contracten!
      Wat wil je nou eigenlijk, nòg meer korting op oude lage tarieven…
      Je zanikt over bedragen waar de meeste mensen hier direct voor zouden tekenen, ik hoop voor jou dat je huidige contract nog lang loopt, want zodra het stopt, snap jij pas wat er in Nederland aan de hand is, en schrik je je de pleuris over wat je DAN moet gaan betalen!
      En ja, klaag maar weer verder> ik denk niet dat iemand hier jouw gezanik serieus neemt!

      Reageren
    • PPatricia

      @Robert
      Hoi zo ver ik weet blijf je betalen totdat het vast contract verlopen is.
      Ik heb ook nog een vast contract
      Ik heb nog geen bericht gehad dat ik nu meer moet betalen

      Reageren
  • PPiet Jansen

    Hier klopt iets niet aan het plafond van elektra.
    Ik zit al 2 weken de prijs te bekijken en deze 70 cent per kWh is de huidige prijs.
    Variërend van energie maatschappij want er zijn er ook die onder de 70 cent zitten.
    Dus al het plafond zou zijn kunnen mensen dus beter nu een contract afsluiten voor elektra want dan zou het goedkoper zijn als wachten op het plafond bedrag.
    De prijs van 1 kWh was in januari tussen de 46 en 62 cent inclusief btw.
    En toen was de btw nog gewoon 21%

    Reageren
  • RRoelof

    Erg onduidelijk allemaal, die aannames van jullie gaan over een berekening van nog nog geen 96 cent per kuub gas, maar wel bijna 62 cent per kilowatt stroom inclusief 21 % btw, belachelijk, zo’n contract krijgt niemand aangeboden, en waarom zou je met zulke prijzen meer willen betalen met dat prijsplafond?
    Ook dat grafiek, in juli en augustus waren de gasprijzen veel hoger en stroomprijzen veel lager dan aangegeven, geloof me ik heb 2 maanden getracht een redelijk contract te vinden, dit rekenvoorbeeld geeft meer onduidelijkheid dan duidelijkheid, kwam hier bij toeval maar wat een onzin!

    Reageren
  • RRoel

    Ik ben benieuwd wat dit gaat doen met de concurrentie op de energiemarkt. Ik zie de energiebedrijven de mensen nu soms al binnen hengelen met leuke cadeautjes.
    Het prijsplafond zorgt er voor dat de consument niets voelt van een nog hogere prijs en de overheid draait op voor de kosten.

    Reageren
    • PPiet van Oosterhout

      De energie maatschappijen hebben het kabinet zo dom als ze zijn fijn weer verkeerd geïnformeerd

      Reageren
  • Rrene

    Ik vraag me sterk af of die 0,70 per kWh wel klopt. Op de site van rtlnieuws staat: “Wat betreft prijs wordt gedacht aan een prijsplafond van ongeveer 1,50 euro per m3 gas en 70 cent voor elektra.” en 2 regels verder: “Ter vergelijk: de gasprijs is nu 3,83 euro per m3 en voor elektra betaal je gemiddeld 70 cent per kWh.”. Zou dus betekenen dat voor elektra er niets verandert.
    Als ik kijk naar de dagprijs (LEBA) van gas dan ligt dat zo rond de 1,77 en de dagprijs van elektra (EPEX) is momenteel ongeveer 38 cent. Het ‘plafond’ voor elektra zou daarmee veel hoger zijn dan de huidige dagprijs. Gas is wel een stukje lager. Vreemd.
    Met 70 cent is rijden op benzine goedkoper dan elektrisch. De transitie naar elektrisch rijden wordt daarmee flink de kop in gedrukt. En ook de warmtepomp (of airco (of…)) kun je maar beter even niet aanschaffen want verwarmen op gas is voorlopig voordeliger.

    Reageren
    • MM

      @rene

      Ik betaal nu voor stroom 36 ct laag tarief en 39 ct hoog tarief. Dus die 70 ct daar schrik ik wel van. Ook dat plafond van 2500 kwu. Dat is voor een heel klein huishouden!

      Reageren
  • KKip

    Hoe zit het met terugleveren van energie, wordt dat van het plafond afgetrokken of als je die kWh in de winter alsnog gebruikt, worden die dan alsnog geteld?

    Reageren
  • RRobert

    Absurd dat als je nog een vast contract hebt je energiekosten hoger worden dan nu het geval is

    Reageren
    • JJustin

      @Robert

      waar lees je dat je uit je contract wordt gezet?

      Reageren
      • AAnoniem

        @Justin
        Geloof niet dat Robert dat bedoelde, ik lees dat niet. Klopt wel dat je voor het contract met nog “lage tarieven” meer gaat betalen, want de btw gaat terug naar 21% en de belastingverlaging w.s. weer naar niveau 2021.
        Maar als je nog een oud contract had, heb je de problemen niet gehad van hogere prijzen maar wel de “tijdelijke” voordelen, sommigen kregen ( krijgen) met die lage tarieven ook nog eens
        in totaal 1300€ toeslag, als ze een zodanig laag inkomen hadden…
        Dus, heeft Robert een oud contract met hele lage tarieven, dan wordt het “voordeel” wat je (dus niet nodig) had, weer teruggedraaid ja.
        Bij nieuwe contracten van dit jaar, geen idee nog… als die niet mee mogen doen met dit “plafond” ja… dan ben je ook duurder uit met btw etc.
        Vraag mij wel af wat Robert bedoelde, ik ken veel mensen die met oude lage tarieven dit jaar 1300€ toeslag en/of btw verlaging kregen, onterecht! (Jaloers… ja, werk me de p…. voor mijn geld!) En die moeten nu niet gaan zeuren dat die btw weer omhoog gaat dan.

        Reageren
    • AAart

      @Robert Dat is ook niet zo. Tot je huidige contract is afgelopen blijf je de prijzen betalen zoals vermeld staan in je contract. Mits die prijzen hoger zijn. Dan ga je 1,50 per kuub gas betalen en 0,70 Cent per KwH.

      Reageren
    • DDrillmaster010

      @Robert
      Dan begrijpt u er werkelijk helemaal niets van.

      Reageren
    • RRobert

      @Robert
      Het is gewoon zo dat je door verhoging van btw en verlaging van de energiekorting hogere kosten hebt dan nu bij een vast laag contact. Dus zijn genoeg mensen die er door het prijsplafond erop achteruitgaan .
      Dat is belachelijk als iedereen geholpen zou worden

      Reageren
      • FFrans

        @Robert

        Graag gedaan Robert, namens de gehele maatschappij. Wij met een variabel contract hebben namelijk afgelopen jaar mede meebetaald aan de – anders niet meer houdbare – lage vaste contracten,zoals die van jou. Welkom terug in de werkelijkheid. 🙂

        Reageren
  • HHerman

    Allemaal op de fiets én zorg voor een goed dekbed!

    Reageren
  • GG.J. ligthart

    De verhouding tussen de prijs van elektriciteit en gas zorgt er nu voor dat een warmtepomp niet meer voordeliger is dan verwarmen met gas.

    Reageren
    • AAart

      @G.J. ligthart Mits je zonnepanelen hebt.

      Reageren
      • RRoel

        @Aart, Ik denk dat je bedoelt: “Tenzij je zonnepanelen hebt.”

        Reageren
    • LLeon

      @G.J. ligthart

      Echt hè ze willen iedereen van het gas maar stroom duurder maken en een plafond van 2400kw wat een gekken !

      Reageren
  • SStoel

    Heb contract bij woonenergie. Zij hebben vandaag de tarieven die ze per juli hadden verhoogd met factor drie per oktober nogmaals verhoogd met factor drie.

    Reageren
    • MMa sluijs

      @Stoel
      Eneco idem. Ben me kapot geschrokken. Dit kan toch niet. En serieus koppel die groene stroomprijs nu eens los van het gas. Slaat toch nergens op.

      Reageren
    • JJenny

      @Stoel
      Dit heb ik ook.
      Ik zou 1.€86 per kuub gas betalen per 1 juli.
      Nu betaal ik voor 10 kuub gas 33€.
      Dit klopt toch niet?.
      Ook Woonenergie.

      Reageren
  • GGeert

    Ik ben bezig met een airco aan te schaffen en minder gas te gebruiken.
    de huidige situatie is als volgt: stroom 1938 KWH en gas 958 M3 per jaar.
    verwarmen met airco zou de situatie als volgt worden: stroom 4000-4500 KWH en gas 250 M3 per jaar
    Als ik met deze cijfers ga rekenen wordt mijn nieuwe situatie, met airco verwarmen en minder gasgebruik, juist nadelig in plaats van dat het juist voordelig moet zijn, met dit ‘prinsjesdagnieuws’.

    Ben benieuwd

    Reageren
  • NNatascha Snoek

    De energietoeslag van 1.300 euro is ook in 2023 beschikbaar voor mensen met een inkomen rond bijstandsniveau.

    Moeten mensen dit zelf aanvragen of wordt het door de gemeente uitgekeerd aan mensen die in de bijstand zitten.

    Moet je aan voorwaarden voldoen?

    Reageren
    • VVeraprinsen

      @Natascha Snoek

      Ik wil hier wel op reageren. Bewijs heb ik iemand heeft een eigen huis 2 autos en een moter.maar helaas nooit gewerkt wel altijjd door andere onderhouden.sorry helaas allebei aow.krijg wel 1300 etra energie.

      Reageren
      • HHartog

        @Veraprinsen
        Beetje nutteloze reactie in zeer slecht Nederlands.

        Reageren
    • RRon

      @Natascha Snoek

      Mensen met uitkering dan word het automatisch overgemaakt naar je rekening,maar niet te snel juichen hoop mensen zitten nu nog op dietweede betaling te wachten van 500 euro

      Reageren
      • NNellie

        @Ron
        Wederom lees ik net als afgelopen jaar deze foute aanname, “mensen met een uitkering” is erg kort door de bocht, ik heb een arbeidongeschiktheidsuitkering en verzeker U dat ik geen dubbeltje toeslag krijg, de energie toeslag is voor mensen in “bepaalde” uitkeringen en met een minimum inkomen, je mag maar een bepaald bedrag op je rekening hebben en moet deze vaak wel zelf aanvragen!
        Dit weet ik omdat ik ouderen help die het zelf niet digitaal aan weten te vragen.
        Maar scheer aub niet alle uitkeringen over 1 kam, ik ontvang geen huur, zorg, of energietoeslag met met IVA (voorheen WAO) uitkering.
        Vervelend dat iedereen uitkeringen op 1 hoop gooit terwijl ze zelf vaak kinderbijslag genieten!
        Ik ben geheel zelfvoorzienend en heb nooit schuld gehad, en ja; sommigen weten te kankeren over de energieprijs, terwijl ze dit jaar al 1300€ extra krijgen, en niet iedereen voldoet in mijn ogen aan de “armoede” voorwaarden om dit zomaar te “krijgen”, dus daar ben ik het wel enigzins mee eens, maar niet dat iedere uitkeringsgerechtigde het automatisch krijgt, dit is onjuist, het hangt van je uitkering, je inkomen èn je gemeente af!

        Reageren
        • NNiek

          @Nellie
          Klopt, en het is ook niet de 2e betaling, het is al de 3e betaling, die 500€ waar @Ron het over heeft, en die moet je zelf aanvragen afhankelijk van je gemeente!
          En mensen in de bijstand met nog oude tarieven krijgen het dan ook, dat is wel wat krom.
          Maar dat is die schuldovername ook, net als jij heb ik nooit schuld gemaakt en nu moet ik mee betalen aan de kwijtschelding van energie schuld van anderen, die ws ook al 1300€ toeslag krijgen, lijkt mij sowieso ook fraudegevoelig.
          Netjes altijd alles zelf betalen, desnoods van je kleine beetje spaargeld loont niet in dit land!

          Reageren
  • GGerard

    Wat gebeurt er met het maandelijkse salderen van Budget Energie en NLE, wat volgens het ACM niet mag.

    Reageren
    • Rrene

      @Gerard Vreemd, ik zit bij NLE maar er wordt gewoon op basis van jaarverbruik gesaldeerd. Waar komt dit vandaan?

      Reageren
  • MMacguyver

    Bij een gemiddeld huishouden van 2,2 personen waar ze hier vanuit gaan dan komen de gegeven verbruiken redelijk overeen.
    Hier hebben we zo ongeveer alle maatregelen getroffen die mogelijk zijn qua isolatie en verbruiksreductie (op een warmtepomp na) maar dan kom je met een gezin van 4 toch op een gemiddelde* van 4800kWh electra en 1800m3 gas.
    (*cijfers bijgehouden in een statistiek van de afgelopen 10jaar waarvan 4jaar stabiel na alle genomen maatregelen).

    Reageren
    • BB.

      @Macguyver
      Precies mijn eerste reactie. Wat hebben wij er aan als de gemiddelden berekend zijn op huishoudens van 2,2 personen. Juist de mensen met gezinnen die het zo hard nodig hebben zijn totaal niet geholpen met deze regeling. Hier een huishouden van mijzelf met drie kinderen. Ons gemiddeld verbruikt ligt ongeveer rond de 3700 kWh elektra en 1900 gas. Dus ik kan wel janken met deze “regeling”, zoals waarschijnlijk zovelen met ons. Had zo gehoopt dat de gezinnen met kinderen en middeninkomens serieus genomen zouden worden en geholpen zouden worden, maar ze laten ons nog steeds in de kou staan!

      Reageren
      • BB.

        Nog een aanvulling:
        Én dan nog per 1 januari de belastingen weer verhogen! Nee dit gaat echt compenseren hoor….. Wie bedenkt dit soort plannen???

        Reageren
      • Aandre van der linden

        @B.Je heb helemaal gelijk , wij verbruiken gemiddeld 2400 stroom en 1900 gas , nu betalen we 180 euro , en met deze regeling van dit kabinet en als ons contrackt in augustus afgelopen is betalen we toch nog ongeveer 450 euro per maand , dus we schieten er weinig op , met die nieuwe regeling , weg met dit kabinet

        Reageren
  • MMarie

    En wat als ik een maand geleden een contract voor 1 jaar heb afgesloten, gaat die gas prijs ook omlaag

    Reageren
    • EElise

      @Marie
      Nee, dat denk ik niet en sterker nog, je verliest per januari je huidige btw verlaging en de energiebelasting wordt weer duurder, dus reken maar uit.

      Reageren
      • MMarc T

        @Elise

        Misschien eens begrijpend lezen. Voor iedereen geldt het prijsplafond. Ook met een vast contract, tenzij je nog een vast contract afgesloten voor Januari dit jaar.

        Reageren
        • EElise

          @Marc T
          Ja, dat beweert U overal, ik kan zeker begrijpend lezen, maar waar zijn “de feiten daarvan dan begrijpend te lezen”, of alleen omdat U dat beweerd, waar baseerd U het op?!

          Reageren
          • KKees

            @Elise
            Het plafond geldt voor ALLE huishoudens, dus ook die een vast contract hebben.
            Zou anders ook te ingewikkeld zijn om door te voeren op zo’n korte termijn.
            Wij hebben een contract in november 2021 voor een goede prijs voor 3 jaar vastgezet.
            Ons gebruik met 2 personen is nl. meer dan het dubbele van het zogenaamde gemiddelde door onze vrije sector woning met label G.
            Kijk naar aantal personen en energielabel voordat je zo’n maatregel doorvoert dombo’s!

            Reageren
    • MMarco

      @Marie

      Als het een vast contract is waarschijnlijk niet. Heb zojuist mijn energiemaatschappij gebeld en die zei dat mijn vast contract blijft tot volgend jaar 1 mei en dan gaat dat energieplafond pas in.

      Reageren
      • MMarc T

        @Marco

        Het heeft helemaal geen zin om vandaag de dag al meteen naar je energie maatschappij te bellen, want alle ins en outs zijn niet eens duidelijk. Iedereen krijgt een prijsplafond. Alleen de vaste contracten niet die voor Januari dit jaar zijn afgesloten, want die prijzen liggen lager dan de (afgesproken) plafondprijzen. ( Het Parool)

        Reageren
        • JJeroen

          @Marc T
          Contract vast sinds juli dit jaar, gasprijs veel duurder maar stroomprijs ligt veel lager dan afgesproken plafond, wat dan?
          Denk dat veel stroomprijzen van DIT jaar in vaste contracten lager dan die hoge 70 cent

          Reageren
        • FFrans

          @Marc T
          Nee, dat is onjuist.

          Reageren
      • JJohan

        @Marco
        Dag Marco dat klopt niet hoor. Het prijsplafond geld voor iedereen. De energiebedrijven zijn gehouden aan het plafond. Alles boven het plafond word gedeclareerd aan de overheid. Als dat niet zo zou zijn dan stapt iedereen die een vast contract heeft per direct over naar een andere leverancier zodat ze weer gebruik kunnen maken van het prijsplafond. De maatregel is voor iedereen gelijk. De enige uitzondering is de groep van mensen die rond het bijstandsniveau verkeren. Zij krijgen een extra eenmalig bedrag.

        Reageren
        • MM

          @Johan
          Natuurlijk is het niet voor alle contracten gelijk en dus iedereen, mensen met een langdurig contract uit 2021 met hele lage energietarieven kun je niet verplichten ook maar de volle mep te gaan betalen, die hebben gewoon het recht hun lage tarieven te houden en geen plafondprijs te betalen.
          Dat vaste contracten dit jaar afgesloten met hogere tarieven er wel onder vallen, ik weet het niet; het Parool, daar vertrouw ik niet op en mijn vraag is hieronder ook door Mark T beantwoord met natuurlijk wel, maar ik weet niet of het Parool daar een betrouwbare bron voor is, ik denk dat je energiemaatschappij je aan het contract kan houden, zoals jij vandaag te horen kreeg, we zullen het mee gaan maken> denk dat er voorlopig meer vragen dan antwoorden door dit absurde energie akkoord zijn ontstaan!

          Reageren
          • MMarc T

            @M

            Je kan je nu wel overal druk om maken, maar over een paar weken is er pas meer duidelijkheid. Ik geef alleen aan wat ik al een paar gelezen heb. En als de vaste contracten met de hogere tarieven niet onder het prijsplafond vallen, gewoon overstappen per 1 januari en klaar is kees.

            Reageren
          • AAntoon

            @Marc T
            Ik ga ervan uit dat vaste contracten worden gerespecteerd. Wat echter interessanter is, is de vraag of in die vaste contracten van voor jan 2022 de volumegrens wordt toegevoegd, als onderdeel van de deal. Als dat het geval is dan gaat het voordeel dat je nu nog hebt verloren als je boven de volumegrens uitkomt. We gaan het zien.

            Reageren
          • SShak

            @Antoon
            Hallo. Ik heb vraag over energie toeslag van volgende jaar. Ik heb deze jaar al 1350 euro gehad. Mij vraag krijg ik ook 2023 ook energietoeslag. Ik wil weten of ik zelf moet aanvragen of kŕijg ik automatisch van de gemeente

            Reageren
          • JJohan

            @M
            Dat is een beetje vergezocht je reactie. Het spreekt voor zich dat afgesloten contracten tegen lage vaste prijzen gerespecteerd moeten worden. Het betreft letterlijk eenPRIJSPLAFOND dat door de overheid in overleg met de energiebedrijven is vastgesteld,niet meer en niet minder.

            Reageren
          • MM

            @Johan

            Tja, U zei “iedereen” > dat kan verwarring geven bij mensen, dat heb ikzelf meegemaakt vandaag, iemand die dacht dat haar oudere energiecontract (lage tarieven) nu teniet werd gedaan en verplicht werd tot de prijzen van dit plafond.
            Net zoals je schreef, enige uitzondering is mensen rond bijstandsniveau krijgen een extra toeslag…
            Ik probeer helderheid te geven over feiten, die 1300€ in totaal kan verschillen per gemeente en tot 120 of 130 % van het bijstandsinkomen zijn, dus je bewoording kan voor anderen nadelig werken.
            En Mark T, die het allemaal zo goed weet, baseert zijn eerder stellig gegeven antwoorden dus op wat hij heeft gelezen, in een krant.
            Dus aan U beiden; vergezochte reacties of niet, wees duidelijk en baseer antwoorden op feiten of refereer waar dit zo stellig te vinden is, aub.
            Vertel mensen feiten als je ze zéker weet en wees duidelijk in bewoordingen, deze crisis is ellendig genoeg en voor velen echt een drama.
            Zelf had ik al gezegd, als ik aan mijn dure gasprijs wordt gehouden, stap ik over als er weer goedkopere contracten komen, maar het moet de opzegboete wel lonen dan, dus Kees mag dan zo klaar zijn, voor mij is het een hele berekening!
            De groeten, ik ben weg hier met die aannames en gelezen artikeltjes!!!

            Reageren
          • MMarc T

            @M

            Het Parool, RTL nieuws. Overal lees je het. Of het allemaal zo zal gebeuren weet niemand. Ik geef alleen aan wat ik gelezen heb. Niemand weet nog hoe het precies zit, allemaal aannames. Klaar is Kees.

            Reageren
          • MM

            @M
            En ps, er reageren nu verschillende mensen met Initiaal M, was een domme keuze van mij, niet alle “M” opmerkingen vragen komen van mij dus, als ik nog wil reageren zal ik mijn accountnaam aanpassen.

            Reageren
      • MMia

        @Marcozit jij dan bij Essent mijn contract stopt over een jaar

        Reageren
    • AAnneke

      @Marie
      Ka hoor jet geldt voor vast ook. Het wordt afgetopt op € 1.50 en boven de drempel betaal je je afgesproken bedrag.

      Reageren
      • Aanoniem

        @Anneke
        Kunnen we elkaar aub in het Nederlands beantwoorden, U antwoord is onbegrijpelijk en/of foutief geschreven.

        Reageren
  • TTonny

    Niet geïsoleerd huurhuis en verhuurder gaat geen energiebesparende maatregelen nemen, zou dat niet eens aangepakt moeten worden?

    Reageren
    • RRoel

      @Tonny, ik denk dat een prijsplafond een methode is om mensen uit de brand te helpen met hoog verbruik te ontmoedigen. Het prijsplafond vervalt voor het deel van het verbruik boven een matig verbruik.
      Wel een beetje raar dat dat per huishouden geldt.

      Reageren
  • CCollin

    Hoe gaat dit er voor mij uit zien?
    Ik zit in een appartment zonder gas en stadsverwarming. Moet alles dus electrisch doen.
    Komt hier nog een regeling voor?

    Reageren
    • EEdwin

      @Collin
      De kosten van stadsverwarming is al gekoppeld aan de gasprijs, dus ik mag aannemen dat de verlaging daar in meegenomen wordt. Anders wordt het ook een bittere pil voor diegene die, mede door stimulans van de overheid, overgegaan is naar stadsverwarming/warmtepomp

      Reageren
      • CCollin

        @Edwin

        vallen electrische kacheltjes en warmwater ketel ook onder warmte pomp?
        excuus ik vind dit allemaal best moeilijke stof.

        Reageren
        • PPiet Jansen

          @Collin nee een warmwater pomp
          Is wat je in nieuwe huizen tegenwoordig tegenkomt.
          Dat betekent dat je water uit de grond komt en door een warmtepomp wordt verwarmd naar 65 graden.
          Deze huizen hebben meestal ook vloerverwarming die door het warme grondwater wordt verwarmd.
          In de huizen/appartementen is ook geen gas meer aanwezig.
          En die installaties vallen dus over het algemeen buiten de regelingen die de regering invoert.

          Reageren
  • EEsther

    Wat is een gemiddeld gezin? En wat als je gezin uit meer dan gemiddeld bestaat?

    Reageren
    • IIef

      @Esther
      Inderdaad. En 2400kwh is wel heel weinig. Dan heb je alleen licht aan en 1 tv.

      Heb je 1 kind met een playstation of game pc dan ben je al het dubbele kwijt aan verbruik. Of de gemiddelde nederlander won’t in een doos dat kan ook.

      Reageren
      • Hhenk

        @Ief

        Een vraag uit interesse. Ik heb geen kind met een playstation of game pc maar ik kan me niet voorstellen dat dat net zoveel energie gebruikt als je verlichting en 1 Tv. Hoeveel stroom gebruikt een playstation?

        Reageren
      • AAttie

        @Ief ze gaan ervan uit dat er al energie zuinige apparatuur aanwezig is. Onze nieuwe koelvriescombie verbruikt bv 2 derde minder energie dan zijn voorganger. Net als de ventilatiebox. En led lampjes schelen een berg aan watts. Maar niet iedereen heeft daar even een grote zak met geld voor liggen. Moesten wij ook geleidelijk opsparen. Maar ons verbruik ging van 3800 naar 2200. En dan hebben we niet eens alles off staan zoals de pc’s en stekkers in stopcontacten van lampen etcetera.

        Reageren
      • MM

        @Ief
        Sorry, maar het dubbele…? Dus 4800 kwh…
        Ik vind dit absurd, en ik doe meer dan alleen tv kijken, en het licht aan in mijn slecht geisoleerde 1 gezins-huurwoning, 2400 is een normaal gebruik voor een gemiddeld gezin; die niet in een doos wonen, zelf zit ik er nog ruim onder, dus terecht dat er een plafond aan zit, met energieslurpers zoals U.

        Reageren
  • GGre

    Ik verbruik alleen gas om te koken.Heb een elec boiler en restwarmte van de shell hoe zit dat?

    Reageren
  • RRicardo

    Hoe zit het met een prijsplafond voor de stadsverwarming?

    Reageren
  • RRobert

    Ik ben heel benieuwd wat ze gaan doen voor gasloze woningen. Ik weet wel dat ik mijn auto voorlopig publiek ga laden.

    Reageren
  • MMaria

    Als je minder gebruikt dan hun plafond berekening,
    Betaal je dan ook minder per maand.

    Reageren
    • EEric

      @Maria, Ja.

      Als jij dus bijvoorbeeld 1600 kwh stroom gebruikt en 800 m3 gas per jaar, dan betaal je conform voorbeeld MAXIMAAL (1600x €0,70) + €267,68 netwerkkosten +€75 vaste leveringskosten -/- €558,65 vermindering energiebelasting = €904,03 voor stroom en MAXIMAAL (800x €1,50) + €186,55 netwerkkosten + €75 leveringskosten = €1461,55 voor gas per jaar.

      In totaal betaal je dan dus €904,03 + €1.461,55 = €2.365,58 voor je energie per jaar, ofwel ca. €197 per maand. Dit is inclusief 21% BTW.

      Let op: Dit zijn de maximale tarieven voor deze hoeveelheden. Als je nu een vast contract hebt met lagere tarieven dan deze plafondprijzen, betaal je dus de tarieven die in je contract staan voor de duur van het contract. De energiemaatschappij mag een vast contract niet zelf opzeggen. Contract is contract.

      Als je contract stroomprijs nu lager is dan de plafondprijs van €0,70, dus bijvoorbeeld €0,45, betaal je dus die €0,45. Is je contract gasprijs hoger dan de plafondprijs van €1,50, dus bijvoorbeeld €2,00, dan betaal je per 1 januari 2023 (en waarschijnlijk al 1 november 2022) dus maximaal die €1,50 per m3 gas gedurende het hele jaar 2023.

      Energieleveranciers moeten zich houden aan deze plafondafspraken en dat geldt voor iedereen, of je nu een variabel of vast contract hebt of nog een contract moet afsluiten, tot aan de afgesproken gemiddelde verbruiken. De overheid compenseert eventuele verliezen van de energiemaatschappijen, om te voorkomen dat ze om zouden vallen.

      In de komende weken moet er meer duidelijkheid komen over de exacte plafondtarieven, dus er kan nog een paar cent bij komen of af gaan per kwh stroom of m3 gas.

      Ik hoop dat dit je een beetje duidelijkheid heeft gegeven.

      Reageren
      • HH.G.

        @Eric
        heel goed Eric. Eindelijk een duidelijk verhaal.

        Reageren
  • MM

    En als je minder gebruikt dan het plafond berekening,
    Betaal je dan minder per maand.

    Reageren
  • MMarc T

    Ik heb begin Augustus nog een jaarcontract aangeboden gekregen voor 2,36 per kuub gas en 0,62 per kwh. Val ik nu dus weer buiten de boot?

    Reageren
    • AAlex

      @Marc T
      Nee gaat ook naar ,174

      Reageren
      • MM

        @Alex
        Wat is 174, de vraag werd al eerder gesteld; wat gebeurd er met vaste contracten die in augustus j.l. of verleden maand zijn afgesloten…
        Ik weet niet wat 174 is, maar ik vind 70 ct per kilowattuur stroom niet een prijs van voor de Oekraïne, de gasprijs is wel mooi.
        Ik denk vast is vast, en door de verhoging van de btw en de energiebelasting ben ik in 2023 sowieso duurder uit en betaal ik voor anderen hun prijsplafond, terwijl ik ruim onder dit voorbeeld gemiddelde verbruik!
        Mocht het ook voor dit jaar afgesloten duurdere vaste contracten gelden, (3 jaar vast > dom… nooit eerder gedaan en nu spijt doordat mijn gasprijs wel veel hoger is dan €1,50) dan kan mijn gasketel toch aan deze winter, maar hoe werkt het dan?
        Nogmaals 174 als antwoord begrijp ik niet en ik heb wel een veel lagere stroomprijs dan dit absurde hoge tarief van 70 cent, dus kunt U iets duidelijker antwoorden hoe dit in mijn ogen ongelijk, oneerlijk overheids regeerakkoord voor mensen met een vast contract met; ofwel hogere gasprijs, ofwel hogere stroomprijs, ofwel beiden werkt in zijn werk gaat?
        Zoals het er nu uit ziet, kan ik beter de “verplichte” nieuwe vaste contracten met bovenstaande prijzen afwachten en dan overstappen, want mijn boete is al contractueel vastgelegd.
        Ik denk dat de mensen met een vast contract de rekening betalen voor dit energieakkoord, dmv btw en belastingverhoging volgend jaar, in het nieuws werd n.l. gezegd dat de regering er van uit gaat; dat mensen met een vast contract nog op een “vooroorlogs” tarief zitten!

        Reageren
        • MMarc T

          @M
          Ook als je een vast contract hebt kom je in aanmerking voor het prijsplafond. Tenzij je een contract hebt, waarvan de prijzen lager zijn dan de vaste prijzen van het prijsplafond. Dan heb je er geen voordeel aan. Ikzelf heb tot 15 augustus 2023 een jaarcontract bij Essent afgesloten voor 2.36 per kuub en 0.62 per Kwh. Zou lachwekkend zijn als ik in Januari niet voor het prijsplafond in aanmerking zou komen, en dan ook nog van 9 naar 21 btw per januari.

          Reageren
          • JJan P

            @Marc T
            Maar je vroeg zelf of je buiten de boot viel, ik begrijp dat antwoord van die Alex ook niet, wat is dan 174 en wat bedoel je met in aanmerking komen, waar hangt dat dan van af en waar kan iemand die informatie vinden

            Reageren
          • MMarc T

            @Jan P

            1.74 per kuub gas. Wat waarschijnlijk 1.70 per kuub en 0.70 per Kwh gaat worden.
            Mijn vraag was dat als je een contract de afgelopen maanden hebt afgesloten tegen hoge tarieven, of je dan wel in aanmerking komt voor het prijsplafond. Meer niet. En overal lees je tot nu toe dat alleen de huishoudens die vaste contracten hebben afgesloten voor Januari dit jaar, niet in aanmerking komen, omdat zij nog de gunstige tarieven hebben. Mensen stellen allemaal vragen hier, maar als je een antwoord geeft, geloven ze het niet. Lees gewoon en wacht verder af wat er precies gaat gebeuren. Meer kan je niet doen, behalve elkaar de kop gek maken op internet!

            Reageren
    • EEric

      @Marc T Nee, je valt niet buiten de boot.

      In jouw geval ga je vanwege dat prijsplafond naar een prijs van €1,50 voor gas vanaf 1 januari 2023 (en waarschijnlijk per 1 november 2022) gedurende het hele jaar 2023. Tot een maximum van 1.200 m3 gas. Tel hier voor de totale kosten dan nog wel de netwerkkosten van €267,68 en €75 bij op en haal er dan de €558,56 af vanwege teruggave energiebelasting 2023.

      Als je meer gas gebruikt dan die 1.200 m3 betaal je voor het verbruik boven die 1.200 m3 wel de afgesloten contractprijs van €2,36 per m3.

      Voor de stroom blijf je op het tarief van €0,62 van je contract zitten voor de duur van je contract, omdat dat onder het plafond van €0,70 zit. Ook hier voor de berekening van je totale kosten nog wel de netwerkkosten van €186,55 en leveringskosten €75 bij op tellen.

      Je leverancier moet dus in jouw geval je lagere contracttarief voor stroom respecteren en het hogere dan het plafondtarief voor gas naar beneden toe bijstellen.

      Reageren
      • JJan

        @Eric
        Kunt U mij vertellen waar U deze informatie heeft kunnen vinden, mijn Energiemaatschappij zegt n.l. dat er nog geen duidelijkheid over is, er moeten nog vele puntjes op de i worden gezet door deze regering.
        Ook of deze voorbeeld bedragen van €1,50 per m3 gas en € 0,70 voor kilowattuur stroom; inclusief of exclusief alle btw, belasting, netbeheerkosten etc. zijn, is nog niet duidelijk (ja, in bovenstaand voorbeeld, maar dat is een “aanname” van deze site, dat geven ze duidelijk aan), “letterlijk” weten de energiemaatschappijen, ook alle in en outs nog niet, begreep ik?!
        Ik zie hier over en weer antwoorden over deze vraag, en volgens mij staat er nog niets “zeker en vast”, maar moeten we (zoals gewoonlijk) wachten op definitieve antwoorden c.q meer duidelijkheid v/d regering, die vandaag pas beginnen aan de algemene beschouwingen!?

        Reageren
        • EEric

          @Jan. Dag Jan, je hebt natuurlijk gelijk dat de puntjes nog op de i moeten worden gezet qua specifieke bedragen, maar gezien alle uitspraken, ook van bewindslieden, kun je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat hier niet ineens een marge van 25% in zit.

          Het zal daarmee mijns inziens,
          gezien diezelfde uitspraken van de verantwoordelijke ministers, waarschijnlijk over centen gaan, misschien een dubbeltje.

          Dus op grote lijnen kloppen die berekeningen wel denk ik. Natuurlijk kan de oppositie nog eisen dat het gemiddelde verbruik verhoogd wordt, zodat er meer geholpen wordt of dat er bijv met terugwerkende kracht gerekend wordt. Dat is de onderhandeling die plaats moet vinden rond de Algemene Beschouwingen.

          Het enige dat we zeker weten is dat dat prijsplafond er komt en dat energiemaatschappijen zich moeten houden aan de afspraken.

          Net zo goed als dat ze juridisch gehouden zijn aan het respecteren van bestaande contracten voor de duur van het contract, maar dat staat los van het prijsplafond. Die verplichting hebben ze altijd al, in elk geval bij vaste contracten. Afspraak is afspraak.

          Bij variabele contracten ben je natuurlijk meer overgeleverd aan de energiemaatschappijen wat verhoging betreft en of ze di verhoging maandelijks of eens per drie maanden toepassen, maar ook die tarieven mogen straks niet hoger uitkomen dan dat prijsplafond.

          Dus eens met je reactie qua details, maar dat het prijsplafond er komt met wat plus of min qua tarieven en verbruik is een feit.

          Reageren
          • AAndre

            @Eric
            Net zo goed als dat ze juridisch gehouden zijn aan het respecteren van bestaande contracten voor de duur van het contract, maar dat staat los van het prijsplafond. Die verplichting hebben ze altijd al, in elk geval bij vaste contracten. Afspraak is afspraak

            Zo schreef je.

            Maar is het niet zo dat het marktprincipe alleen geldt boven de tarieven van het prijsplafond?
            Dus dat betekent toch dat mijn huidige vaste contract niet geldt voor de afgesproken volumes voor gas en elek?

            Reageren
          • EEric

            @Andre. Dag André, ik vertaal je vraag zo: Moet ik bij een hoger verbruik dan de plafondvolumes (1.200 m3 gas en 2.400 kwh stroom) voor het extra verbruik de marktprijs betalen, ook al heb ik een vast contract tegen lagere tarieven?

            Antwoord:

            Als jij een vast contract hebt met tarieven die lager liggen dan het prijsplafond, dan maakt het niet uit hoeveel gas en stroom je gebruikt. Dat wordt dan nog steeds tegen de tarieven uit je vaste contract afgerekend voor de duur van je contract.

            Dus de leverancier mag bijv niet zeggen: Je gebruikt meer dan 1.200 m3 gas of meer dan 2.400 kwh stroom, dus voor het extra gebruik moet je nu de marktprijs betalen.

            Zo werkt het dus niet. Het enige wat dan telt bij jouw vaste contract is het tarief wat jij hebt afgesproken, ongeacht je verbruik.

            Alleen als je nu in je vaste contract tarieven hebt die hoger liggen dan de tarieven van het prijsplafond (wat ik me gezien je vraag niet kan voorstellen), dan ga je bij ingang van het plafond het afgesproken tarief van dat plafond betalen tot een volume van 1.200 m3 gas en 2.400 kwh stroom. Alles wat je boven die volumes verbruikt wordt dan wél afgerekend tegen het tarief van je contract.

            Dus samenvattend: jouw energiemaatschappij moet de tarieven uit je vaste contract respecteren tot einde contract, ongeacht het volume dat je verbruikt.

            Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid en rust geeft 😉

            Reageren
  • TThea

    Heel goed Koen, dat in je bericht vaan vandaag de vraag over plafond voor gasloze huishoudens hebt opgenomen. Terecht dat daar een specifieke regeling voor komt.

    Reageren
  • WWillen tjet

    Ben inderdaad daar benieuwd naar want ik alleen op elektra en elektrische warmtepomp verbruik gemiddeld 5000 kwh per jaar en dan doe ik al erg zuinig hebt geen gas

    Reageren
  • SSandor

    Hoe wordt die 1169 kuub over de maanden verdeeld, of wordt dit een correctie op de jaar afrekening

    Reageren
  • PPeter

    Weet je zeker dat de vermindering energiebelasting (€681,63 kaal, zonder BTW) blijft bestaan? Of willen ze daar omwille van de eenvoud vanaf, net als van dat bijzondere BTW peil?

    Reageren
    • MMarlayne

      @Peter
      Zou wel erg zijn als die teruggave energiebelasting weer verlaagd wordt naar €558 inclusief, heb dat nergens gehoord/gelezen en hoop dus dat ie op €825 inclusief blijft bestaan. Vooral fijn voor de zuinige verbruiker die anders gedupeerd wordt door deze regelingen voor de normaal verbruiker. Afwachten maar.

      Reageren
  • TTom Rowel

    Hier een warmtepomp. Dus meer elektriciteitsverbruik maar veel minder gas. Ongeveer 250 m3. Benieuwd hoe dat verwerkt wordt. Beetje vreemd dat daar dan weer niet vooraf over nagedacht lijkt te zijn, terwijl het wel erg gepromoot wordt, warmtepomp etc.

    Reageren
  • Rrob

    Leuk al die berekeningen maar wij hebben hier geen gas, alleen stroom.
    Hoe zit het nou met het kwh plafond als je alleen stadswarmte/warm water hebt??
    Gaat het dan gelijkwaardig omhoog ter compensatie voor geen gasverbruik??

    Reageren
    • TTineke

      @rob

      Hier idem. Dat zou ik ook wel eens willen weten!

      Reageren
    • KKoen Kuijper

      @rob

      Een goede vraag.

      Dit is nog niet helemaal duidelijk. Maar de verwachting is dat hierin een eerlijke regeling komt.

      Aardgas heeft een bepaalde verbrandingswaarde, namelijk zo’n 9,76 kWh per m3. 1 kWh staat weer gelijk aan 3,6 Megajoule (MJ) aan warmte inhoud. Dus per m3 heb je het dan over ruim 35 MJ. Een gemiddeld gasverbruik van 1169 m3 betekent zo’n 41 Gigajoule (GJ).

      Deze waarde kun je weer vergelijken met stadverwarming, dat ook wordt afgerekend per GJ. Dus het zou kunnen dat het prijsplafond (prijs januari voor stadsverwarming) dan geldt tot bijvoorbeeld 41 GJ.

      Het is aannemelijk dat er zo’n soort regeling wordt getroffen, maar details ontbreken nog.

      Reageren
      • Rrob

        @Koen Kuijper
        Dank je voor jouw reactie Koen 🙂
        Ik zoek me een ongeluk op het internet maar nergens is het nog duidelijk.
        Hopelijk snel meer duidelijkheid

        Reageren
      • IImrane

        @Koen Kuijper

        Heldere uitleg Koen, dank! Maar wat ik me dus afvraag… de warmtetarieven worden op basis van de gasprijzen vastgesteld. Het kabinet geeft aan dat er een plafondprijs komt van 1,50 m3. Als je naar de grafiek kijkt ten aanzien van de gasprijzen kun je constateren dat bovengenoemde prijs zich in de maand augustus 2021 voordeed. ACM stelt de warmtetarieven jaarlijks vast in volgens mij maand november/december? Als er wordt uitgegaan van deze theorie zou je dus kunnen concluderen dat straks de prijs per GJ maximaal wordt vastgesteld op 52,55 (warmtetarieven 2022 voor de belastingverlaging). Dat zal lang verhaal kort resulteren in een niet gewijzigde situatie voor stadsverwarming gebruikers. Simpele rekensom:

        bij gebruik van 1000 m3 gas:
        1000 x 1,50 = 1500 / 12 = 125 p/m via de traditionele weg

        Zelfde gebruik maar dan stadsverwarming :
        1000 m3 gas / 30 GJ = 33,33 x 52,80 (maximum tarief, helaas zijn er aanbieders die zonder pardon het maximum tarief hanteren) = 1760 / 12 = 146,66.

        Bepaald niet vergelijkbaar. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

        Reageren
    • HHans

      @rob
      Ben benieuwd of de koppeling tussen gas en stadsverwarming eraf gaat

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.