Klanten Nuon schrikken van fors hogere energierekening
Veel Nederlanders schrokken zich een ongeluk toen zij een brief van Nuon op de mat vonden, waarin stond dat de energierekening flink hoger uitvalt.
Het lijkt er op dat energiebedrijf Nuon voor 2019 een forse prijsstijging doorvoert voor gas en elektriciteit. Ongeveer 8 procent van de 2 miljoen klanten heeft hiermee te maken. Zijn de hogere tarieven de oorzaak van de hogere energiebelastingen of is er iets anders aan de hand?
60 euro per maand meer
In het radioprogramma Radar werd de kwestie aan de kaak gesteld in een steekproef bij Nuon-klanten, bijvoorbeeld bij mevrouw van Halteren. Bij haar stegen de kosten in één klap met 60 euro per maand, ofwel 720 euro op jaarbasis. Dat terwijl haar verbruik exact hetzelfde blijft. Ze vraagt zich af of deze verhoging reëel is en alleen te maken heeft met de verhoogde energiebelastingen.
Volgens berekeningen van een vergelijkingssite zouden gezinnen niet 60, maar gemiddeld 25 tot 30 euro per maand meer gaan betalen. Deze stijging ligt ten grondslag aan:
- Hogere variabele stroom- en gastarieven
- Hogere energiebelastingen voor gas
- Hogere netbeheerkosten
Maar uit de berekeningen van Radar blijkt dat de tarieven van Nuon bij een deel van de huishoudens met gemiddeld 40 procent omhoog gaat. Dat is veel meer dan verwacht werd.
Mogelijk heeft het iets te maken met het voorschotbedrag dat bij veel huishoudens eigenlijk te laag is ingesteld. Hierdoor moet men bij de eindafrekening flink bijbetalen. Om dit te voorkomen verhoogt de energieleverancier het maandbedrag.
Reactie Nuon
Ook volgens een woordvoerder van Nuon hebben de verhogingen bij klanten een logische verklaring:
“Op het moment dat er nog twee termijnen open staan is het zo dat het bedrag dat anders op de jaarnota bijbetaald zou moeten worden, verspreid wordt over deze termijnen. Eigenlijk hebben deze klanten dus tien maanden iets te weinig betaald en dat wordt nu in twee maanden goed gemaakt. We doen dit op deze manier om verrassingen op de jaarnota te voorkomen.”
Neem contact op
Twijfelt u zelf over de nieuwe energietarieven? Neem dan contact op met de energieleverancier. Zij kunnen u uitleggen waarom de tarieven precies zijn gestegen. In overleg met hen kunt u ook het voorschotbedrag aanpassen.
SSharon Holband
Her is echt verschrikkelijk dat ik van €179,- naar €225,- per maand ga. Terwijl ik jaren geld terug krijg.
ReagerenWWilma
Ook bij Eneco hoor!!
ReagerenRRes
He(r)t is echt verschrikkelijk inderdaad, ik leef met je mee. Hoe ga je nu de winter door komen zonder die 46 euro? Ow gewoon warmpjes bij de kachel! Loop niet zo te zeuren er zouden mensen vrij letterlijk een moord doen voor jou situatie.
Reageren