‘Ik haal ze van mijn dak.’ Dit kost het uitzetten van je zonnepanelen in 2027
‘Ze gaan van het dak.’ en ‘Allemaal uitzetten in 2027.’ Sinds de komst van terugleverkosten en het verdwijnen van de salderingsregeling, stromen dit soort reacties binnen onder onze artikelen.
De boosheid is groot, en op het eerste gezicht begrijpelijk: je investeerde duizenden euro’s in je panelen met de belofte van de overheid dat terugleveren zou lonen.
Toch gaat het uitschakelen van je panelen je geld kosten: honderden euro’s per jaar. In dit artikel reken je zelf uit wat jouw panelen in 2027 nog wél opleveren.
Net binnen: In Duitsland krijg je tot 30 keer meer voor je zonnestroom – check het hier
Je panelen leveren op twee manieren geld op
Salderen stopt straks, maar vanaf 2027 leveren jouw panelen nog steeds op twee manieren geld op:
- Het eerste deel is je zelfconsumptie: de zonnestroom die je direct gebruikt op het moment dat je panelen opwekken. Denk aan de koelkast, de droger of je televisie. Elke kWh die je zelf gebruikt, hoef je niet in te kopen. Dat scheelt je de volle prijs van ongeveer 26 cent per kWh, inclusief belasting en btw.
- Het tweede deel is de teruglevering: de stroom die je over hebt en aan het net levert aan de leverancier. Daarvoor krijg je vanaf 2027 een kleine netto vergoeding.
De vergoeding voor je teruglevering varieert sterk per leverancier: tussen de € 0,001 en € 0,025 per kWh voor vaste contracten. Hier zijn de terugleverkosten al vanaf getrokken. Je houdt dus in vrijwel alle gevallen een positief bedrag over.
Voorbeeld
Neem een huishouden met 12 panelen. Die wekken samen ongeveer 4.200 kWh per jaar op. Daarvan gebruik je grofweg een derde direct zelf (1.400 kWh) en lever je de rest terug (2.800 kWh).
| Onderdeel | kWh per jaar | Waarde in 2027 |
|---|---|---|
| Zelfverbruik (bespaarde inkoop) | 1.400 | € 368 |
| Teruglevering (netto vergoeding)* | 2.800 | € 70 |
| Totale opbrengst | 4.200 | € 438 |
Trek je de stekker eruit, dan gooi je dat verschil van € 438 per jaar weg. Je doet eigenlijk precies wat je wilt voorkomen: de energieleverancier spekken, want je moet nu meer stroom bij ze inkopen.
Haal je de panelen helemaal van je dak, dan komen de kosten van het verwijderen er nog bovenop.
Reken uit voor jouw situatie
Bereken hieronder wat zonnepanelen jouw nog opleveren in 2027.
Wat leveren je zonnepanelen op in 2027?
Jouw verbruik en zonnestroom
Dit leveren zonnepanelen op in 2027
Zoveel lager is je stroomrekening met panelen dan zonder, ook nadat de saldering is afgeschaft.
Voordeel zelfconsumptie
960 kWh die je niet hoeft in te kopen
Vergoeding voor terugleveren
2.240 kWh × € 0,025 netto, bij een van de beste vaste contracten
Je stroomkosten in 2027
€ 72 per maand
€ 46 per maand
Hoe is de opbrengst opgebouwd?
Stroomkosten 2027 vergeleken
| Kostenpost | Zonder panelen | Met panelen |
|---|
Gebruikte aannames
Indicatie op basis van standaard-aannames: een vast contract met de terugleververgoeding van een top-aanbieder (netto € 0,025 / kWh) en een 3×25A-aansluiting. Je eigen situatie kan afwijken — reken door met de Zonnestroom-check.
Aanhouden, uitzetten of iets anders?
Toch is uitzetten niet altijd onzin. Het hangt af van je contract.
- Heb je een vast of variabel contract?
Dan verlies je met uitzetten vrijwel altijd geld. Je zelfverbruik is simpelweg te waardevol om weg te gooien. - Heb je een dynamisch contract?
Dan ligt het genuanceerder. Op uren met een negatieve stroomprijs betaal je in 2027 geld om terug te leveren. In 2025 was de stroomprijs ongeveer 585 uren negatief. Op deze momenten is het verstandig om je omvormer tijdelijk te laten afschakelen, zodat je dus niets teruglevert (zero-export).
Wat je het beste kunt doen
Wil je echt iets doen aan je energiekosten, dan zijn drie dingen die serieus werken.
1. Verschuif je verbruik naar de dag
Elke kWh die je van teruglevering naar zelfverbruik schuift, levert je gemiddeld 20 tot 25 cent op.
- Verplaats je verbruik naar de uren overdag
Gebruik stroomvretende apparaten zoals de wasmachine, wasdroger en vaatwasser op de momenten dat je panelen stroom opwekken. - Laad je elektrische auto, fiets of scooter slim
Probeer alleen te laden als de zon schijnt. Gebruik eventueel laadpalen met slimme software die prioriteit geeft aan jouw eigen zonnestroom. - Gebruik je airco of warmtepomp slim
Verwarm je huis op koudere, maar zonnige dagen in het voor- en najaar met gratis stroom van je eigen panelen.
2. Kies de juiste leverancier
Vergelijk niet op de terugleververgoeding alleen, maar op de netto teruglevering: de vergoeding min de terugleverkosten. Daar zit het echte verschil verstopt.
De slechtste contracten houden netto maar € 0,0024 per kWh over, en bij een enkele leverancier betaal je zelfs toe als je teruglevert. De beste vaste contracten doen ruim het tienvoudige: ongeveer € 0,025 per kWh.
Dynamische contracten komen richting € 0,04 tot € 0,06 per kWh, soms met een zonnebonus erbovenop.
3. Volg ons op Google
Door ons te volgen, blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom terugleverkosten en vergoedingen. Zo weet je precies hoe en met welk contract je panelen het meeste opleveren.
Volg ons op Google en ontvang het laatste nieuws direct in je zoekresultaten.
Conclusie
Je panelen uitzetten uit boosheid kost je dus geen tientjes, maar honderden euro's per jaar. De winst zit niet in protest, maar in slimmer omgaan met je eigen stroom en het juiste contract kiezen.
Wil je weten welk contract voor jouw situatie met zonnepanelen het voordeligst is?
Een overzicht van de Top 10 goedkoopste check je hier.
Vond je dit interessant?
Dan vind je waarschijnlijk deze artikelen ook wel de moeite waard:
- Niet meer terugleveren, wél je eigen zonnestroom gebruiken: zo regel je het
- Dit zijn de 3 beste energiecontracten voor zonnepaneelbezitters (in 2026)
- Dit zijn nu de 3 duurste energieleveranciers voor zonnepanelen (en dit de goedkoopste)
Thomas van Campenhout
Wouter
Je krijgt geen € 0,025 maar € 0,0025 terug voor je stroom. Dat is géén € 75,- per jaar maar € 7,50 per jaar voor een gemiddeld huishouden. Beetje jammer dat een energievergelijker er qua energieprijs naast zit. Succes allemaal. Conclusie, is wel stroom van zonnepanelen kost geen geld. Dus laat ze lekker liggen.
Fred
Gaan jullie maar lekker allemaal zitten haten op de energieleveranciers, de netbeheerders en de overheid en denken dat je een probleem kan veroorzaken, dat zal ze leren. Waarom zou je überhaupt het beste stroomnet ter wereld stuk willen maken? Omdat je iets minder gesponsord wordt door de overheid via salderen op een luxeproduct als zonnepanelen waarmee je het net overbelast en waarvoor mensen die geen zonnepanelen hebben moeten meebetalen om de pieken weg te werken? Beetje kortzichtig, rancuneus en kinderachtig. Hoe meer van jullie de zonnepanelen op zero export of uit zetten hoe beter het net er aan toe zal zijn en hoe hoger de prijs die ik er voor krijg om wel terug te leveren 🙂
Isaac
Panelen blijven altijd rendabel! Zie mijn gegevens.
Zonnepanelen opbrengst ca. 6100 kWh per jaar.
2025: variabel contract, toevallig net zoveel kWh gebruikt als teruggeleverd maar wel te betalen teruglever boete ca. € 400,
Voor 2026 aanbieding gehad (Delta) voor variabel contract met teruglever boete (tabel) van € 490 per jaar. Reden voor overstap naar een dynamisch contract bij ander bedrijf. Daar zonder teruglever boete / tabel.
2026: het dynamisch contract (Zonneplan). Ca. 50% direct verbruik van de zon door slimmer gebruik (omvormer Solar edge en slimme app) en laden EV auto.
Bij negatieve prijzen GEEN teruglevering aan het net, maar wel zon- energie voor direct gebruik woning/EV. Verwachte rekening 2026 = € 0,00 voor het geheel. ( stand van zaken 1 jan tot 1 juni verbruikskosten- € 95,00).
Hoe dat gaat in 2027? Gaan we zien.
John
Wat hebben we het toch allemaal ingewikkeld gemaakt. Volgens de experts moeten we allemaal aan de EMS en batterijen. Je auto overdag laden, de meesten moeten werken maar goed in het weekend dan. Vroeger hingen we de was buiten maar nu moet de droger aan, de airco aan en allemaal om je stroom op te maken. Voor die zeer geringe vergoeding gaan ze mijn stroom niet meer krijgen dus gaat Zero export aan. En ondertussen komen er nog steeds zonnepanelen en windmolens bij en gesubsidieerd dus wordt het gecreëerde probleem alleen maar groter. Maar dat hebben al die zogenaamde experts en overheid niet kunnen voorzien, helaas.
AlleDagenHeelDruk
Het beste is om de omvormer in te stellen op alleen eigen gebruik. Hiermee wekken de zonnepanelen nooit meer op dan het huiselijk verbruik. Zodoende druk je wel je rekening, spek je niet de grootmachten, dn ben je van je terugleverboete af…
Michel
Waarom een negatieve titel voor dit artikel. Zonneenergie is gratis. Gebruik je stroom gewoon zelf.
Ronald
Zonneparken en windmolens uitschakelen. Probleem opgelost.
Thijs
Stroommeter installeren in je meterkast en deze koppelen aan je omvormer.
Teruglevering instellen 0.
Zodra je zelf stroom verbruikt gaan je zonnepanelen meer opwekken. Maar je levert niks terug aan het net.
Laat ze die 0,001/kWh ergens steken waar de zon niet schijnt.
AlleDagenHeelDruk
Juist!!! En als we dit met z’n allen doen, zitten ze behoorlijk in de problemen. Tot nog toe hebben ze de stroom van onzse huizen hard nodig om de co2 en stikstof, en weett ik wat meer voor onzin maar beneden te halen. Als we dus wat jij zegt doen halen ze die doelstellingen ik niet. Ik weet zeker dat ze dan wel anders gaan piepen. Mijn omvormer gaat op 1 jan 2027 op deze stand. Van mij krijgen ze niets meer!.
Martin
Als je in 2027 om 12 uur smiddags allemaal tegelijk je zonnen panelen uit zet kijken wat er dan gebeurt met netstroom ik denk dan dat de spanning naar beneden gaat en er een probleem ontstaat waar ze niet aan gedacht hebben dat de Nederlanders het zat zijn om voor de gek gehouden worden
Thanp
Vraagje…ik heb 30 zonnepanelen en 10.000 thuisbatterij die direct vol is in de zomer.jet is me op gevallen dat ik heel veel aan het net geef.hoe kan ik dat oplossen ?wat zou de beste oplossing dan zijn ?
Henk
@Thanp Waarom 30 panelen? Panelen zijn nooit bedoeld om winst te maken maar om je eigen verbruik te compenseren.
kas
@Thanp, de oplossing? niet meer panelen leggen dan je nodig hebt.
Walter
@kas
Dus wil je je dak zo vol mogelijk leggen met panelen zodat je ook in de winter nog zoveel mogelijk opbrengst hebt. Omdat de panelen zoveel goedkoper zijn geworden per kw is dat betaalbaar.
Met je thuisaccu kun je die energie nog bufferen ook.
Liefst je panelen via DC naar je thuisaccu en de auto opladen via DC. En dan zou je op het AC vermogen van je thuisaccu kunnen bezuinigen.
Marc
@Thanp, bel de installateur en vraag of het mogelijk is om softwarematig de panelen uit te zetten bij teruglevering en/of negatieve prijzen bij een dynamisch contract.
Frans
Ik mis in dit verhaal de optie om de zonnepanelen zodanig te schakelen dat ze alleen de hoeveelheid stroom opwekken dat wordt verbruikt. Dus gewoon NIETS meer terugleveren. Bij Energie direct betaal je stapsgewijs een vast bedrag als terugleverkosten per Megawatt. Het bedrag loopt op naarmate meer stroom wordt teruggeleverd hetgeen hoger is dan de vergoeding !!! Onze zonnepanelen zijn een verdienmodel geworden voor de energiemaatschappijen. Doe ik niet aan mee.
Marc
@Frans
Een zwarte doek over je panelen trekken…Is dat geen idee?
Kas
@Marc, je kunt ze gewoon uitschakelen, vaak via de app of zelfs automatisch bij te lage stroomprijzen.
Kas
@Frans, of ga naar een andere energiemaatschappij? Ik verdien er nog altijd dik mee.
J.R.van der Veer
@Franshier sla je de spijker op zijn kop,iedereen die ze heeft aangeschaft wordt nu gepakt,de hele bedoeling van t milieuverhaal is achterhaald en hier wordt enkel gedacht aan zoveel mogelijk verdienen aan de goede bedoelingen van de consument.
Leon
@Frans
Ben hier mee bezig ,heb enphase systeem schijnt mogelijk te zijn.
John
@Leon
Met een enphase Metered kan het inderdaad en kan je in de manager de export op 0 zetten. Helaas kan het niet met de standaard Envoy.
Martje
In mijn optiek moet je eigenlijk collectief de panelen uit te zetten en een kwartier later weer aan. En dat elke dag op hetzelfde moment!
Laat dat stroomnet maar eens lekker op een hoop draaien.
Eens kijken hoelang het duurt voordat de energiemaatschappijen met een andere regel komen!?
Violeta
Hoeveel belasting ga je over jouw verdiensten betalen? Want extra inkomen wordt ook extra belast. Wat houdt je aan over?
Jan de Klein
In eerste instantie werd er flink promotie gedaan voor aanschaf van zonnepanelen. Nu wordt je voor de aanschaf gestraft typisch Nederland,de burger wordt weer eens de dupe.
De man die gas blijft stoken
Wat ze hier vergeten te vertellen is dat je een boetebedrag betaald als je teveel teruglevert (en dat kan flink oplopen). Maar we gaan het beleven. Als straks de salderingsregeling vervalt gaan de mensen die bijvoorbeeld bij een woningvereniging wonen en zonnepanelen hebben geplaatst (verDUURzamen), daarvoor meer huur moesten betalen niet meer kunnen salderen. Die mensen betalen dus meer huur (voor de zonnepanelen) EN betalen meer energiekosten omdat ze niet meer mogen salderen.
John
@De man die gas blijft stoken
Precies ze vertellen het allemaal heel mooi zodat mensen niks gaan doen. Als de terugleveringvergoeding lager is dan de boete dan kost het goed geld maar dat verteld deze meneer er maar even niet bij.
Jan
Wij huren van het woningbouw Ymere, en het bedrijf Ieder Zon 5 zonnepanelen. Maandelijks betalen wij 25,50 euro. Nu zijn door het Rijk de regels en dus ook de contracten veranderd, zijn wij dan nog wel verplicht om te blijven als contractant?
Dineke
Help….
Ik ben de hele zomer in mijn sta caravan. De periode van veel stroomopbrengst.
In de winter kon ik die stroom mooi “opmaken”.
Ik heb 8 panelen, alleenstaande, denk altijd goed na over wanneer stroom gebruiken waardoor in de opgewekte stroom kon afstrepen tov mijn verbruik.
Moet ik de zonnepanelen voortaan uitschakelen??? In de zomer.
kees
Je wekt 3 a 4 maanden iets teveel op en daarvoor word je uitgekleed. Vaste kosten net geen 100€ met 12 paneeltjes, en dan heb je nog niet eens stroom afgenomen. Zat op andere site, lever je volgend jaar 3000 kwh terug… hier krijg je 15€ voor totaal, plus dan nog je terugleverkosten van gemiddeld 30 tot 48€ erboven op, hoezo panelen rendabel?? Want door panelen hebben de meeste ook weer 3 fase aansluiting en ook dit kost 400 per jaar extra. Dus met panelen ben je echt de sigaar.
Marc
@kees, een 3 fase aansluiting is niet per definitie duurder. 3x 25A is net zo duur als 1x 25A. Alleen de aanpassing in de meterkast kost je ongeveer € 275
Sjonnie zonnepaneel
Is het in gang zetten van massaal zonnepanelen aanschaffen door de regering,niet een plannetje van Brussel om mee te kunnen doen aan de Milieu eisen en om aan de normen te voldoen van Brussel.
Het groene energie verhaal Inc windmolens.
En nu driekwart van de Nederlanders al die dingen op het dak heeft liggen en de regering weer een wit voetje heeft kunnen halen in Brussel van Kijk eens hoe goed Wij Nederlanders meedoen.
En dan nu in één keer de stekker eruit trekken over het salderen.en iedereen is weer een oor aangehaald.
Hugo
Geniet van de energie die je zelf opwekt optimaal.
Met een dynamisch contract.
jarenlang al geprofiteerd van het salderen en dat kan ook in 2027.
Hoe?
Wekt overdag maximaal stroom op en verkoop deze tegen een hoge prijs in de avond of ochtend uren en verdien zo € 0,20 per kilowatt.
Hoe?
Met een accupakket met noodvoorziening en zorg dat je minimaal 2 dagen zonnestroom kunt opslaan.
Verdien zo zomers geld om ‘s winters gp de goedkoopste uren stroom in te kopen.
@energieuiteigentuin.nl
Engelbert Altink
Ik zou kijken of ik het overschot kan opslaan voor later, aangezien dit neem ik aan over het algemeen om koopwoningen gaat. Die meestal wel een mogelijkheid hebbennom ergens een opslag van goed werkende batterijen of accus te plaatsen.
Met huurwoningen is dat ook mogelijk denk ik maar dan zit je natuurlijk met de woningbouw die dat moet goed vinden.
En er zijn misschien nog andere mogelijkheden.
arjen
Je vergeet de energiebelasting.
Als je stroom verbruikt betaal je altijd 13 cent belasting per verbruikte kwh, ook als je zelf stroom opwekt. Die energie gaat NIET buiten de meter om rechtstreeks naar je apparatuur, maar wordt eerst teruggeleverd via de meter en via de meter weer binnengehaald en verbruikt. En belast.
Bij salderen wordt de belasting een op een weggestreept. Na 2027 niet meer.
Ger
@arjen Dat klopt niet.. gaat onbelast direct je verbruik in. Dacht even.. dat zal toch niet waar zijn?
Marc
@arjen, dat klopt niet. Verkeerde aanname.
Fred
@arjen als je niet weet waar de klok hangt moet je er niet over roepen. Wat van je dak af stroomt, gaat eerst onbelast naar je apparaten en wat er over is gaat door de meter naar het net.
Stiffie
Je kunt zonnepanelen ook gewoon uitzetten he dan lever je niks terug en heeft de energie leverancier een probleem, die profiteert ten slot van rekening van jouw opgewekte energie!
Leo van ast
@Stiffie
Zonnepanelen in heel Nederland uitzetten 6 maanden aan 1 stuk,dan heeft Nederland een probleem met de eu te weinig groene stroom
Jan
Mijn zonnepanelen stopten er twee maanden geleden ineens mee. Hoewel ik de storing onmiddellijk aan de leverancier meldde duurde het een maand voordat er eindelijk een (1) monteur kwam opdagen. Die concludeerde dat hij hulp van een collega nodig had, maar sindsdien werd het stil. Ik schat in dat ik inmiddels ongeveer 1.000 kilowatt NIET heb opgewekt. Ik kan bellen en e-mailen zo vaak ik wil, maar de leverancier schijnt nooit tijd te hebben. Druk, druk, druk, we moeten het ínplannen krijg ik steeds te horen. Hartelijk bedankt Mobisolar, maar thuisbatterijen ga ik niet bij jullie bestellen.
Robert
@Jan Hoef je ze in elk geval niet uit te zetten
Jan
@Jan
Je kan ook een ander bedrijf bellen die alles een complete reset geven toch en opnieuw starten en/of de storing verhelpen ? Lijkt vast te zitten aan 1 leverancier maar volgens mij is dat onzin.
M. Tybout
Wij hebben 13 panelen en al sinds ruim 2 maandrn geen eigen opgewekte stroom. De leverancier MobiSolar laat ons zonder service. Er is na ruim een.maand een medewerker langs geweest die concludeerde dat er waarschijnlijk een.optimizer (garantie) defekt is en dat hij het in z’n eentje niet kon oplossen. Binnenkort zou er daartoe een afspraak gemaakt worden, maar dat is een zeer ruim.begrip. We horen niets meer van ze, bellen niet terug en reageren niet op.emails.
Zo kost het je dus ook geld, terwijl je flink geinvesteerd hebt.