Half miljoen Nederlanders zien af van slimme meter
Ongeveer een half miljoen Nederlanders heeft de installatie
van een slimme meter in hun woning geweigerd. Dat blijkt uit een onderzoek van
Multiscope onder 4.700 Nederlanders.
Ruim 4 miljoen huishoudens heeft inmiddels wel een slimme
meter in de meterkast. Dat is meer dan 50 procent van alle huishoudens. Het aantal
woningen met een slimme meter is dan ook met 18 procent gestegen ten opzichte
van vorig jaar.
Europese afspraak
Op basis van Europese afspraken moet ten minste 80 procent
alle Nederlandse huishoudens begin 2021 zijn uitgerust met een slimme gas- en
stroommeter. Die doelstelling lijkt in het water te vallen, aangezien zo’n acht
procent van de niet-bezitters twijfelt of ze ooit wel een zo’n meter willen in
hun huis.
Veel Nederlanders zien nadelen in het gebruik van een slimme meter. De privacy zou worden ingeperkt, omdat de netbeheerder precies kan zien hoeveel stroom je verbruikt en wanneer. “Er heerst bij consumenten vooral angst dat verbruiksgegevens in handen komen van malafide partijen”, vertelt Koen Kuijper van Energievergelijk.nl.
Nog niet aangeboden
Bijna 30 procent van de huishoudens heeft nog geen slimme
meter aangeboden gekregen. Dit zijn pakweg 2,3 miljoen huishoudens.
Het is mogelijk om bij de netbeheerder versneld een slimme meter
aan te vragen. Hier zijn meestal wel kosten aan verbonden.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter
is een digitaal instrument waarmee het gas- en stroomverbruik nauwkeurig
uitgelezen kan worden door de netbeheerder. De energieleverancier weet dan
precies hoeveel stroom en gas er in de woning is verbruikt.
Het voordeel voor de consument is dat er geen meterstanden meer
doorgestuurd hoeven worden. Daarnaast wordt er inzicht verkregen in het
energieverbruik. Dit kan energiebesparing tot gevolg hebben.
App op smartphone
De meeste Nederlanders zijn nog niet bewust bezig met het
monitoren van hun energieverbruik. Een kwart van de consumenten heeft een app
op de smartphone om het energieverbruik in de gaten te houden. Vooral klanten
van Eneco, Nuon, GreenChoice, Essent en Oxxio hebben een energieverbruiksmanager
op de telefoon.
Koen Kuijper
Als onderzoeker en schrijver draai ik al zo'n zes jaar mee in de energiewereld. De markt is continu in beweging en dat maakt het extra uitdagend. Het is mooi om te zien als burgers en bedrijven betere beslissingen nemen als gevolg van mijn nieuws en dossiers.