Half miljoen Nederlanders zien af van slimme meter
Ongeveer een half miljoen Nederlanders heeft de installatie van een slimme meter in hun woning geweigerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 4.700 Nederlanders.
Ruim 4 miljoen huishoudens heeft inmiddels wel een slimme meter in de meterkast. Dat is meer dan 50 procent van alle huishoudens. Het aantal woningen met een slimme meter is dan ook met 18 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Europese afspraak
Op basis van Europese afspraken moet ten minste 80 procent alle Nederlandse huishoudens begin 2021 zijn uitgerust met een slimme gas- en stroommeter. Die doelstelling lijkt in het water te vallen, aangezien zo’n acht procent van de niet-bezitters twijfelt of ze ooit wel een zo’n meter willen in hun huis.
Veel Nederlanders zien nadelen in het gebruik van een slimme meter. De privacy zou worden ingeperkt, omdat de netbeheerder precies kan zien hoeveel stroom je verbruikt en wanneer. “Er heerst bij consumenten vooral angst dat verbruiksgegevens in handen komen van malafide partijen”, vertelt Koen Kuijper van Energievergelijk.nl.
Nog niet aangeboden
Bijna 30 procent van de huishoudens heeft nog geen slimme meter aangeboden gekregen. Dit zijn pakweg 2,3 miljoen huishoudens.
Het is mogelijk om bij de netbeheerder versneld een slimme meter aan te vragen. Hier zijn meestal wel kosten aan verbonden.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een digitaal instrument waarmee het gas- en stroomverbruik nauwkeurig uitgelezen kan worden door de netbeheerder. De energieleverancier weet dan precies hoeveel stroom en gas er in de woning is verbruikt.
Het voordeel voor de consument is dat er geen meterstanden meer doorgestuurd hoeven worden. Daarnaast wordt er inzicht verkregen in het energieverbruik. Dit kan energiebesparing tot gevolg hebben.
App op smartphone
De meeste Nederlanders zijn nog niet bewust bezig met het monitoren van hun energieverbruik. Een kwart van de consumenten heeft een app op de smartphone om het energieverbruik in de gaten te houden. Vooral klanten van Eneco, Nuon, GreenChoice, Essent en Oxxio hebben een energieverbruiksmanager op de telefoon.