Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Grote prijsverschillen voor elektrisch opladen in Europa

7 reacties

Er zijn steeds meer elektrische auto’s in Europa. De kosten voor het opladen van zo’n auto langs de snelweg kan echter sterk verschillen, afhankelijk van waar je je bevindt. De prijs voor een oplaadsessie van 20 naar 80 procent – wat gelijkstaat aan 49 kilowattuur (kWh) – kan in het ene land 20 euro duurder of goedkoper zijn dan in het andere land, blijkt uit onderzoek van deze site.

Om een compleet beeld te geven, zijn de laadkosten van 198 snellaadstations in 26 Europese landen opgevraagd. Daarbij is gekeken naar de tarieven van drie populaire aanbieders: Shell Recharge, Chargemap en het Tesla Supercharger netwerk.

Goedkoopste vs. duurste

Luxemburg komt als goedkoopste land uit de bus. De gemiddelde kosten liggen hier op slechts 22,63 euro (46 cent per kWh). Voor dit bedrag kom je met de meeste EV’s minimaal 250 kilometer ver, onder normale rijomstandigheden. Dat is omgerekend 9 cent per kilometer.

Verder zijn IJsland (60 cent per kWh), Frankrijk en Noorwegen (beiden 62 cent) goedkope landen voor EV-rijders. De prijs voor het opladen van 20 naar 80 procent ligt hier rond de 30 euro.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich Tsjechië en Italië, waar eenzelfde oplaadbeurt aan de snelweg circa 42 euro kost. Dat is omgerekend 86 cent per kWh en zo’n 17 cent per kilometer. Ook het Verenigd Koninkrijk behoort met een tarief van 84 cent per kWh tot de duurdere landen in Europa.

De gemiddelde kosten voor het opladen in Europa bedragen 35,69 euro, ofwel 73 cent per kWh.

Overzicht tarieven Europa

Een overzicht van de kilowattuurprijzen voor elektrisch opladen langs de snelweg binnen Europa:

De volledige onderzoeksresultaten staan in deze pdf.

Nederland

Nederland bevindt zich net onder het Europese gemiddelde met een kostenplaatje van 35,06 euro voor een laadsessie, wat neerkomt op 72 cent per kWh. In buurlanden België en Duitsland zijn de kosten voor opladen met gemiddeld 78 en 80 cent beduidend duurder dan in Nederland.

Verschillen tussen aanbieders

Uit het onderzoek blijkt verder dat de kosten tussen aanbieders van laadpassen per land kunnen verschillen. Zo kost opladen via de chargemap pas in Nederland gemiddeld 37,07 euro en via het abonnement van Shell Recharge 42,24 euro. Dit kan via sommige abonnementen, zoals 50five en Ecotap enkele euro’s goedkoper, maar dan kan het zijn dat de kosten in het buitenland wel weer hoger zijn, omdat de prijsafspraken daar anders zijn.

Het tijdstip waarop wordt opgeladen kan het laadtarief ook beïnvloeden. Dat geldt in Nederland en in andere landen binnen Europa.

Over het algemeen is het het meest voordelig om je EV op te laden bij een Tesla Supercharger. Zelfs als niet-Teslarijder betaal je met 25,89 euro (53 cent per kWh) beduidend minder dan bij de andere aanbieders. Voor heel Europa is dit gemiddeld 27,66 euro, oftewel 56 cent per kWh.

Teslarijders spekkoper

Iedereen die wel een Tesla rijdt, geniet van een aanzienlijk financieel voordeel door gebruik te maken van de Superchargers die onderdeel zijn van de Tesla infrastructuur. De gemiddelde kosten voor laden binnen Europa zijn hier slechts 20,13 euro (41 cent per kWh). Dat is 32 cent minder dan voor alle andere EV’s.

Denemarken is uitzonderlijk gunstig voor Tesla-rijders. Hier kost een laadsessie slechts 10,20 euro (omgerekend 21 cent per kWh). Nederland is met een prijs van 35 cent per kWh ook relatief betaalbaar.

Conclusie

De resultaten van dit onderzoek benadrukken niet alleen de variërende kosten voor elektrisch opladen in Europa maar tonen ook aan dat er ruimte is voor verbetering op het gebied van prijstransparantie en consumentenvoorlichting.

Het is voor de elektrische rijder vaak ingewikkeld om vooraf te zien hoeveel een laadsessie gaat kosten. Er zijn talloze aanbieders en tientallen laadpassen met ieder hun eigen tariefstructuur.”

Koen Kuijper (Energie-expert)

Niet alleen langs Europese wegen zijn de prijsverschillen groot. Zo bleek uit recent onderzoek van de Consumentenbond dat de laadtarieven binnen de bebouwde kom in Nederland eveneens sterk kunnen verschillen.

De forse prijsverschillen tussen aanbieders onderstrepen het belang van transparante prijsinformatie. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa.”

Koen Kuijper (Energie-expert)

Aanbevelingen

De onderzoekers stelden ook enkele aanbevelingen op:

  • Overheden, exploitanten van laadstations en aanbieders van laadabonnementen moeten beter samenwerken om een meer uniform en transparant prijsmodel te creëren.
  • Consumenten doen er goed aan om actief prijzen te vergelijken en wellicht hun route plannen op basis van laadkosten om zo te besparen. De meest gunstige route is meestal via Tesla’s superchargers.
  • Voor consumenten die veel langs de snelweg laden, kan het interessant zijn om meerdere gratis laadpassen te hebben, gezien de kosten per locatie en per abonnement kunnen verschillen. Ook de meeste buitenlandse laadabonnementen zijn voor Nederlandse automobilisten aan te vragen

Over het onderzoek

Voor het verzamelen van de gegevens is gebruik gemaakt van de chargeprice database via chargeprice.app, dat onderdeel is van Chargeprice SAS. Dit bedrijf verzamelt de laadprijzen van 600.000 oplaadpunten in 30 landen.

Er is bij 198 laadstations onderzocht wat een oplaadbeurt van 20 naar 80 procent (49 kWh) kost. Alleen snellaadstations met een vermogen van 100 kW of hoger zijn meegenomen.

De prijs voor opladen, hangt vaak sterk af van het laadabonnement (de laadpas) van de gebruiker. In het onderzoek zijn daarom de tarieven onderzocht bij een aantal populaire abonnementen:

  1. Shell Recharge
  2. Chargemap
  3. Tesla Supercharger (niet-teslarijders)

Sommige Europese landen, zoals Letland, Macedonië en Kroatië zijn niet meegenomen in het onderzoek vanwege gebrek aan bruikbare data.

In Servië, Roemenië, Portugal, Estland en Bulgarije ontbreekt de prijsdata van de bovenstaande drie aanbieders. Daarom zijn de gemiddelde tarieven gebruikt bij andere laadabonnementen die daar populair zijn.

Tot slot is onderzocht wat de oplaadtarieven zijn voor teslarijders. De tarieven voor laden bij de Tesla Supercharger liggen voor hen namelijk beduidend lager dan bestuurders van een andere EV.

Alle laadtarieven zijn opgehaald op 1 september 2023 tussen 14:00 en 16:00.

De volledige onderzoeksresultaten staan in deze tabel (pdf).

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

7 reacties

  • AA.J.

    En…. heb je ook al gekeken op de website stralingsmeten.nl hoe je gezondheid wordt aangetast met electrisch rijden ??? Wat kost DAT ?

    Reageren
  • WWRM

    Ik denk dat je een heel andere conclusie kunt trekken

    Toen wij voor kort geen ruzie zochten met de Russische Federatie kostte diesel 1.35 en er was nog niet eens zo heel lang geleden een prijs van 99 cent

    Ik heb een skoda diesel Die rijd bij minimaal op de lange afstand 1 op 24 en ga je extreem langzaam 90 km rijden zelfs 1 op 30

    Als we dat terug rekenen naar een kilometer brandstof prijs kom ik op 5 a 6 cent voordat we trammelant gezocht hebben in Nederland en de EU

    Nog altijd vele malen goedkoper als het fata morgana van klimaat fanatici met hun elektrisch vehicle

    Reageren
    • PPaul

      @WRM

      Inhoudelijk klopt daar natuurlijk helemaal niks van.
      Ten eerste zoekt Rusland ruzie met de hele wereld, door een soeverein land binnen te vallen (daar heeft Nederland echt niks over te zeggen gehad).
      Ten tweede gaat u berekening diesel tegenover elektrisch rijden volledig mank, door voor u het meest voordelig te berekenen en voor elektrisch het meest negatieve (duurste). Nu mijn berekening. Mijn model y verbruikt in de zomer gemiddeld 13 kWh per 100 kilometer. Ik betaal thuis (waar ik meer dan 95% oplaad) €0,23 per kWh (oud contract). Dit kost mij dus ongeveer €3,- per 100 kilometer, dus 3 cent per kilometer. Bij de superchargers waar ik heb opgeladen zit ik nu op een gemiddelde van €0,27 per kWh. Niet heel veel duurder dus.
      In de winter is dit ongeveer 20% duurder, dus nog steeds voordeliger dan het meest gunstige verbruik van u. Daarnaast betaal ik geen wegenbelasting en rijd ik niet in een vervuilende diesel.

      Reageren
  • PPeter Z

    Met het juiste pasje kan je in Duitsland over snelladen voor € 0,64 per kWh, behalve bij Ionity. In Nederland lukt dat niet meer, tenzij je grootgebruiker bent. Geen idee dus waar deze prijzen op gebaseerd zijn.

    Reageren
  • JJohn

    Het tijdstip wanneer je laad kan ook verschillen.
    Bij Tesla Zwolle kost kWh 24 cnt tussen 22.00 uur s avonds en 18.00 uur volgende dag.
    Tijdens die andere uren 28 cnt.
    Niet Tesla rijders betalen zo n 9 cnt meer wanneer men abonnement heeft.
    In Italië heb ik bij Tesla charger 43 cnt betaald.
    In Duitsland tussen 35 en 42 cnt.
    Bij niet Tesla charger in Italië 72 cnt plus 2 cnt per minuut dat je aan lader hangt.

    Reageren
  • MMarco

    Tja… tis maar net welke data je bekijkt.
    Kom net terug uit Italië met de EV en zelf gemiddeld 0,72€/Kw betaald in Italië voor snelladen. Wat mij opviel is dat met name de snelladers langs de duitse snelwegen relatief duur zijn. De snelladers 2-5km van de snelweg af zijn beduidend goedkoper.

    Reageren
  • RRuud

    Jammer dat Tesla wel genoemd wordt en BMW niet. Bij BMW kun je voor een aantal euro een abbonement sluiten. Ionity in nedeland komt dan op 22cent per KW uit. Frankrijk 30cent. Dus ook zeer aantrekkelijk.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.