Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Geen energietoeslag in 2024; energierekening voor velen onbetaalbaar

Voor honderdduizenden huishoudens dreigt de energierekening in 2024 onbetaalbaar te worden. Deze zorgwekkende ontwikkeling is te wijten aan een combinatie van factoren: het aflopen van het prijsplafond, het wegvallen van de energietoeslag en een verwachte stijging van de energiebelasting en netbeheerkosten.

Zelfs de energiebedrijven komen met de waarschuwing dat de energiecrisis nog niet voorbij is. Er wordt vanuit diverse belangengroepen gepleit voor nieuwe overheidsmaatregelen om de hoge energielasten voor Nederlanders te verzachten.

Energietoeslag vervalt

Slecht nieuws voor de huishoudens die dit jaar nog recht hadden op de energietoeslag van 1.300 euro: deze regeling wordt in 2024 stopgezet. Bronnen binnen het politieke landschap in Den Haag bevestigen dat er geen plannen zijn om de toeslag volgend jaar nog uit te keren.

Eerder werd ook de stekker getrokken uit het Tijdelijk Noodfonds Energie voor huishoudens met een laag inkomen en hoge energiekosten.

De energietoeslag van 2023 is overigens ook nog niet (volledig) uitgekeerd. De verwachting is dat dit pas in oktober of november wordt geregeld.

TIP:
Check hier of je dit jaar recht op hebt op energietoeslag.

Prijsplafond komt ten einde

Daarnaast komt per 1 januari 2024 het prijsplafond voor energie te vervallen. Dit betekent dat alle huishoudens vanaf die datum het volledige tarief gaan betalen voor stroom en gas zoals vastgelegd in hun energiecontract.

Dit jaar zijn de energierekeningen van huishoudens nog beschermd.

Tot een verbruik van 2.900 kilowattuur en 1.200 kuub betalen consumenten maximaal:

  • € 0,40 per kWh voor stroom
  • € 1,45 per m3 gas

Voor stadsverwarming ligt de grens op 47,29 euro per GJ tot aan een verbruik van 37 GJ.

Prijsplafond in de praktijk

In de praktijk wordt niet gerekend met het totale maximale verbruik in 2023. In plaats daarvan wordt berekend hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt in de periode voor en na het ontvangen van je eindafrekening voor energie.

In dit artikel wordt precies uitgelegd hoe dit werkt.

Netbeheerkosten stijgen

De vaste kosten die je via je energieleverancier betaalt voor netbeheer stijgen volgend jaar met gemiddeld 47 euro, stelt het Financieele Dagblad. Het gemiddelde bedrag komt naar verwachting uit op 607 euro per jaar.

In dat geval komen de netwerkkosten als volgt uit bij de drie grootste netbeheerders van Nederland:

Energieleverancier 20232024*
Enexis€ 529,45€ 576,45
Liander€ 586,56€ 633,56
Stedin€ 561,53€ 608,53
Kosten gelden bij een reguliere gas- en stroomaansluiting bij een gemiddeld verbruik | *voorspelling

De kosten stijgen doordat er veel nieuwe investeringen nodig zijn om het netwerk uit te breiden. In veel provincies kunnen op dit moment geen nieuwe bedrijven of woonwijken worden aangesloten, omdat het net te vol is.

Een overzicht van de huidige netbeheerkosten vind je hier.

Energiebelasting omhoog?

Uit het belastingplan van 2023 blijkt dat het kabinet het gebruik van aardgas wil ontmoedigen en het verbruik van elektriciteit aantrekkelijker wil maken.

Dat blijkt uit wel de voorlopige tarieven van de energiebelasting in 2024:

Energiebelasting20232024*
Gas per m348,98 cent53,05 cent
Stroom per kWh12,60 cent9,90 cent
Heffingskorting€ 493,27€ 481,06
*Voorlopige cijfers uit Belastingplan 2023, exclusief btw, bij een gemiddeld energieverbruik

De belasting op gas stijgt met circa 4 cent per kuub. Elektriciteit wordt 2,7 cent per kilowattuur goedkoper. De heffingskorting (vermindering energiebelasting) die alle huishoudens op hun energierekening krijgen, gaat volgend jaar met circa 12 euro omlaag.

Twee schijven

Op de website van de Rijksoverheid staat verder dat er in 2024 twee nieuwe schijven worden toegevoegd voor de energiebelasting. De huidige 1e schijf voor stroom en gas wordt opgesplitst in 2 kortere schijven.

  1. Voor aardgas wordt de nieuwe eerste schijf vastgesteld op een verbruik van 0 tot 1.200 kubieke meter. De tweede schijf beslaat dan een bereik van 1.200 tot 170.000 kubieke meter.
  2. Voor elektriciteit wordt de nieuwe eerste schijf aangepast naar een verbruik van 0 tot 2.900 kilowattuur. De tweede schijf zal zich uitstrekken van 2.900 tot 10.000 kilowattuur.

Het is nog niet duidelijk hoe hoog de nieuwe tarieven voor de energiebelasting in 2024 precies worden, maar huishoudens met een hoog gasverbruik zijn waarschijnlijk het kind van de rekening als gevolg van de hogere gasbelastingen.

Volgens Bobby Raghoenath, fiscaal jurist van Vereniging Eigen Huis, stijgen de energiebelastingen (volgens voorlopige cijfers) volgend jaar met 218 procent ten opzichte van 2022. Daar gaan huishoudens vooral wat van merken, omdat volgend jaar het prijsplafond komt te vervallen.

Nieuwe maatregelen nodig

Zonder verdere maatregelen stijgt het deel van de bevolking dat in armoede leeft volgend jaar naar 5,7 procent, stelt het CPB. Dat komt neer op meer dan 1 miljoen Nederlanders. Deze stijging wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de nog steeds hoge energieprijzen.

Vanuit verschillende lobbyclubs wordt daarom geroepen dat het demissionaire kabinet in actie moet komen.

Vereniging Eigen Huis pleit voor lagere energiebelastingen en een herinvoering van het Tijdelijk Noodfonds Energie. Ook Energie-Nederland ziet het Noodfonds het liefst weer terug. Verder wordt er gesproken over een noodplan voor als de energieprijzen weer extreem stijgen.

Tot slot hopen veel Nederlanders met smart op een opvolger van de energietoeslag of het prijsplafond.

Prinsjesdag

Tijdens Prinsjesdag presenteert het demissionaire kabinet haar nieuwe plannen voor 2024. Dan is het ook duidelijker wat er komend jaar gaat gebeuren rondom een aantal belangrijke thema’s, zoals:

  • De energiebelasting op stroom en gas
  • De vermindering energiebelasting (heffingskorting)
  • De energietoeslag en het noodfonds

Blijf op de hoogte

Via onze X-pagina (Twitter) volg je de laatste updates rondom de energierekening in 2024.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

209 reacties

  • WWilke

    Voor velen terecht dat de energieplafon toeslag stopt waarom ? Omdat niet iedereen bewust met energie omgaat . Bv onnodig dag en nacht verwarming te hoog aan met ramen en deuren open en dag en nacht en de lampen dag en nacht aan en dan klagen om een hoge afrekening of hoge voorschot bedrag

    Reageren
    • YYvonne

      @Wilke stel me toch zo maar voor dat heel Nederland dit jaar erg op energiekosten gelet heeft gezien de waanzinnige prijzen. Dus jouw stelling is niet van toepassing op nu en zeker niet de oorzaak van de prijsstijging.

      Reageren
      • WWRM

        @Yvonne Een deel van het tekort dit jaar was doordat energiebelasting te weinig had opgebracht omdat mensen te veel kennelijk hebben bespaart Zoiets is als een draaikolk en een circel naar beneden

        Reageren
  • YY.Ebregt

    Wat je ook vindt! Baudet of Timmermans, FVD OF PvdA we zijn toch zo democratisch sluit dan niemand uit.
    Nu over gas. Mijn verbruik in juli 5 m3, kost 6,67 euro. Erbij vaste kosten en belasting totaal 26,39 euro. Dus 4 keer zoveel. Van de winter 2 maanden energie 1400 euro. Kachel op 14 graden en kruik er bij. Ik durfde niet meer te stoken.
    Huisverzekering ging omhoog omdat ik moet meebetalen aan de mensen die panelen op het huis hebben terwijl ik die niet heb. Dat klopt ook niet.
    Als ik jonger was zou ik zeker emigreren. Ik hou van dit land wil hier niet weg, maar de overheid en de EU zijn slecht bezig

    Reageren
    • WWRM

      @Y.Ebregt U rekent verkeerd het is toen keer over de kop De kale gasprijs is ongeveer 40 cent per kubieke meter en 5 kubieke meter is dus ongeveer 2 euro

      De rest is energie belasting btw netbeheer kosten en tralala van de energie maatschappij

      Reageren
  • AAnnely

    Wij wonen op een park met een grootverbruiker aansluiting. Wij wonen hier legaal en zijn bij de gemeente ingeschreven. We hebben allemaal apparte tellers voor gas, stoom en water net als een kleinverbruiker. Alleen om dat we achter een grootverbruiker aansluiting zitten hebben nergens recht op. Geen 2 x 180€, geen prijzplafond, geen compensatie. Leg dat eens uit Meneer Jetten.

    Reageren
    • VV.E. Gelezen

      @Annely als grootverbruiker heb je al voordeel genoeg op de prijs die je betaald voor energie. Niet van twee walletjes willen eten dus.

      Reageren
  • BBob

    Natuurlijk zijn niet alle mensen met een uitkering hetzelfde, maar die profiteurs heb ik geen medelijden mee. Hier bij mij in het complex wonen ook twee van die jonge Surinamers. De hele dag doen ze geen donder, lekker uitkering trekken. Hebben ook nog eens voorrang gekregen bij toewijzing woning en kosten inrichting van de gemeente. Begrijp niet waarom de gemeente ze niet aan het werkt schopt. Oh wat zie ik deze uitbuiters straks graag in de problemen komen met hun energierekening. Stelletje profiteurs.

    Reageren
    • SSusanne

      @Bob

      Er woont er hier eentje scheef, wordt al 2 jaar aangekaart, wordt bijna geen zak mee gedaan. Zo blijf je woningnood en fraude hebben.

      Meerder gehandicapten en ouderen in de buurt voelen de hoge energierekening

      Al het geld wat die scheefhuurders opstrijken zou je zo kunnen toewenden aan mensen die het nodig hebben.

      Zo vaak hetzelfde luie slappe aanpak bij wie het nodig is, en weinig to geen hulp bij wie het echt nodig is.

      Reageren
      • LLars

        @Susanne

        Geen idee wat jij exact onder “scheef wonen” verstaat, maar ik woon zelf ook in een sociale huurwoning terwijl ik tegen een modaal inkomen aan hik. Het is niet dat veel mensen niet willen doorstromen, er is simpelweg niet voldoende aanbod om iedereen tegemoet te komen en dan heb je nog het probleem met banken en voldoende hypotheek verstrekken. De wereld is niet zo zwart/wit zoals jij hem beleeft en je kunt mensen nu eenmaal niet op straat zetten omdat ze teveel gaan verdienen. Daarnaast hanteren woning corporaties óók een grens waardoor je meer huur gaat betalen, naarmate je een bepaalde inkomensgrens passeert. Maar in jouw bekrompen visie is dat waarschijnlijk niet eens in je op gekomen.

        Reageren
      • EEllen

        @Susanne

        Wat is scheefhuren. Ik denk dat je wat anders bedoelde. De
        Eerst even inlezen voordat je gaat piepen hier. Een huurder betaalt, een verhuurder int.

        Reageren
    • JJan

      @Bob
      Ik ben het helemaal met jou eens laten ze gaan werken mensen die werken krijgen niks hele dagen klagen meer doen ze niet aan pakken dat volk

      Reageren
      • EEllen

        @Jan

        Welk volk. Ga je alles op een hoop vegen.? Dat heet dus discriminatie.

        Reageren
      • PPeet Hoefsmit

        @Jan jaloers? Het lijkt er wel op. Gewoon niet zo zeiken. Degene met uitkering zitten op het bestaansminimum dus lager kan niet. Ik heb een uitkering van de gemeente. Ik ben een zogeheten uitkeringstrekker! Maar ik ben afgekeurd in de uitkering dus kan niet meer werken. Ik bezuinig gewoon heb nooit de verwarming aan zit met kruik en deken op de bank. Ik douch met een emmer, spoel me af en vang ondertussen het water op waarmee ik het zeep weer afspoel. Boodschappen doe ik online want dan kan ik budget voor de week inde gaten houden. Schrappen van dingen als ik erover heen ga. En weet je ik ben tevreden en gelukkig. Ik heb een dak, eten en een douch. De rest haal ik uit de kleine dingen om me heen. Lekker in het zonnetje met een kopje koffie of ik ga naar natuurgebied dat maakt me gelukkig. ZEIK ik over mensen die meer geld hebben en dat zal bijna iedereen wel zijn. Nee hoor geld is maar geld en maakt niet gelukkig dat zie je maar met jou. Klagen klagen klagen ik zou zeggen geniet van het leven want het duurt maar even.

        Reageren
    • QQueen

      @Bob Triest hoor dat je komt met Surinamers. Doe niet alsof witte mensen geen bijstandsuitkering hebben .
      Elke volk heeft profiteurs!!!!

      Reageren
  • KKees

    Wat mij het meest verbaasd, is dat de meerderheid van de mensen die in de problemen kwamen een variabel contract hadden omdat dat meestal voordeliger was. Echter leren de mensen naar mijn idee niet. Je kunt nu weer een contract afsluiten met vaste tarieven, maar het aantal nieuwe contracten met variabele tarieven is nog steeds hoger. Dan moet je later niet weer zeuren dat je niet kan betalen.

    Reageren
    • JJohn

      @Kees
      Dat is omdat de huidige tarienven voor vaste contracten op niveau prijsplafond zitten. En dat is een maximaal niveau, al te hoog voor vele huishoudens om een jaar aan te commiteren.

      Reageren
    • MMeindert

      @Kees
      Ik heb dit jaar voor de zaak een dynamisch energiecontract en ik ben er al het hele jaar blij mee.
      Een vast contract zit de onzekerheid van prijsstijgingen ruim in verwerkt. Dus op een hele enkele uitzondering zul je met variabel goedkoper uit zijn.

      Reageren
    • SSusanne

      @Kees

      Het loonde om als laag inkomen elk jaar te veranderen van energieleverancier. Dit omdat je tekenbonussen kreeg die opliepen tot honderden euros.

      Als je dan zuinig was met energie, kon je deze aanwenden om de energierekening te betalen en het hoofd boven water te houden.

      Reageren
    • MMO

      @Kees
      Surinamers wonen in Suriname, het zijn teee Nederlanders.
      Bij mij in de straat, wonen genoeg witte mensen die van een uitkering genieten.
      De meeste Surinaamse Nederlanders? Werken keihard voor hun geld.

      Reageren
  • TToos

    Het ergste is dat de z.g laagste inkomens inmiddels meer hebben dan iemand die net niet in aanmerking komt omdat die AOW en klein pensioen heeft en er €6,- boven de grens zit van 120%

    Reageren
    • MMo

      @Toos
      Mensen moeten niet steeds afgeven op deze kwetsbare groep,u heeft gelijk maar dan moet u met uw mening bij het kabinet zijn…….

      Reageren
    • SSusanne

      @Toos

      Als iemand met een handicap en laag inkomen ben ik met u eens dat er meer gedaan moet worden voor sommige inkomensgroepen in sommige situaties.

      De verschillen zijn nu te groot, afhankelijk van je situatie. Het zou beter geschaald moeten worden.

      Voorheen met mijn handicap op kamers, geen huurtoeslag enzo, super krap.

      Nu een woning bij de woningbouwvereniging, tussen de drugsdealers en allerlei overlast enzo, maar krijg huurtoeslag dus red het financieel, net

      Soms herken ik Nederland niet meer.

      Onder Rutte, ik weet het niet, wat de volgende doet is ook maar afwachten

      Dat het eerlijker en beter moet vind ik wel

      Reageren
    • MMOO

      @Toos
      Het is ondertussen zo dat de groep mensen die mag leven op uitkeringen en subsidies en kwijtschelding van gemeentelasten etc…. Die hebben ook tijd om iedere maand naar de voedselbank te gaan (zeker 150,- per maand erbij). Die groep heeft zoveel voordeel en krijgt gratis stadspassen, sport voor kids etc etc. Dat is NIET waar armoede zit. Armoede zit bij mensen die minimum loon hebben en net niet in de handophouden groep vallen. Hebben ook geen tijd om overal langs te gaan voor gratis voedselbank, sport, uitjes etc etc. Ook als je ooit een eigen huis kocht of freelancer werd (je dacht rijker te zijn en te blijven), dan kan je door gebrek aan opdrachten of door ziekte (stress) zonder inkomen te zitten, waardoor je NIETS krijgt. Je moet doorwerken al kan je niet meer. Nee, de groep mensen die aan het overheidsinfuus ligt die leegft in feite in luxe, al klagen ze steen en been. Het is niet waar de armoede zit. De groep die de overheid “kwetsbaar” en “arm” noemt, die is dat helemaal niet. Armoede zit bij de mensen waar de overheid van besluit om die niets te geven. Op zich geen probleem met mensen zelf redzaam te houden (is goed idee). Maar je krijgt dan wel te maken met de hoge kosten van gemeentetaxes, internet, energie andere vaste lasten. Leven in dit land is duur, zeker als hje bedenkt dat er grote groepen zijn die NIET profiteren en grote groepen zijn die voor ALLES aanschuiven aan de overheidsinfuus tafel. De overheid is zo groot geworden en doet zo ontzettend veel om allerlei mensen te helpen, dat is dus een hele dure overheid voor de NL-er. Daarom is alles duur in dit land. En als je dan ziet dat een kleine groep ervan profiteert, tja, dan gaat de rest klagen dat de overheid niet meer doet. De overheid moet juist minder doen, want alles is te duur ana het worden in dit land.

      Reageren
      • IInge

        @MOO
        Jij bent nou precies wat men noemt arm van geest … wat een domheid, wat een onwetendheid, wat een gebrek aan inlevingsvermogen. Ik spreek je graag weer wanneer jij – net als ik – na een herseninfarct in de bijstand terecht komt. Kom je dat niet en kun je werken? Hou dan je grote waffel en stop met het uitkotsen van zoveel onzin over mensen die jij niet kent en situaties waar je zelf nul ervaring mee hebt.

        Reageren
  • JJohn

    Kom jaarlijks in Spanje waar ik veel toeslag houders tegenkom. Is Nederland echt zo slecht? Sommige wachten op de € 1.300. om een nieuwe vakantie te kunnen boeken.

    Reageren
    • WWRM

      @John Als je in de winter op vakantie gaat en niet stookt dan kon die vakantie weleens gunstiger uitpakken dan je denkt

      Een ander voorbeeld iemand koopt voor een deel een goedkoop bankstel en legt er een electrische deken over dan heeft die 2 vliegen in een klap

      Niet alles is zwart wit

      Ik vraag mij trouwens af wat die mensen allemaal voor energierekening hebben

      Ik zat de afgelopen 2 winters min of meer in de koude maar kon hier en daar beter glas kopen en een airco van 5 Kw

      Soms is het passen en meten en vooruit zien

      Reageren
      • LLouisa

        @WRM hoe is het mogelijk dat ik vorig jaar 80 euro per maand betaalde ik moest 200 nog wat bij betalen mijn maand tarief is omlaag gegooid ik heb in de winter alleen warmte van de buren gehad wassen met een tijltje en washandje bijna helemaal niets gebruik ‘t en krijg een jaar afrekening 4500 nog wat ik ben afgekeurd woon in een woon complex waar het al zo warm is door de buurvrouw haar kachel. Ik weet dat ik gelijk tijdig een vast contract heb afgesloten voor eerst3 jaar een paar minuten later naar de 5 jaar vorig jaar heeft de gemeente de aanvraag en voor extra’s niet aangevraagd de gemeente zou alles doen zoals belasting en terug vragen nu kan je weer zoveel krijgen ik woon particulier en hé 2 meters een oude gas meter en slimme meter weet iemand die voor mij alles goed kan doornemen inverband de gas stroom ketel wie weet hier een adresje voor mij

        Reageren
    • TToos

      @John
      Helemaal mee eens
      Betalen er echt hun energie rekening niet van.
      De werkenden kunnen dit weer betalen voor de bankzitters

      Reageren
      • MMo

        @Toos

        Toch knap zo’n glazen bol…..bah wat een onzin reactie.Allemaal schapen die elkaar na mekkeren.Zelf nog nooit erg krap gezeten denk ik zo…??

        Reageren
        • MMP

          @Mo
          Ik verbaas me ook over de kleinburgerlijke reacties hier. Negatief nieuws verspreid nu eenmaal makkelijker. Natuurlijk zijn er profiteurs en uitbuiters: die heb je in alle soorten en maten. Maar je kunt dat niet aan de buitenkant zien.
          Ik word zelf ook altijd met de nek aangekeken door bepaalde buurtgenoten, omdat ik een tijdje geen werk heb. Oordelen hebben ze wel, maar niemand vraag hoe het komt.

          Reageren
          • MMo

            @MP

            Neus omhoog en negeer die onwetende lozers!!

            Reageren
      • PPeter

        Aaah wat ben jij een naar mens zeg,ɓah.

        Reageren
        • HHenk

          @Peter ja, omdat Toos gelijk heeft. meet wat jij zegt bevestig je jezelf inderdaad als schaap. bah, bah.. blèèèh.

          Reageren
      • PPaula

        @Toos
        Ik betaal er wel mijn energierekening van. Het is alleen dat ik nog niets heb gehad ook nog. Ik heb vakantiegeld gebruikt. Op de bank wil ik heel graag zitten maar ik kom niet uit mijn rolstoel. Ik zou heel graag voor mijn eigen deur willen vegen en klagen op gezonde benen.

        Reageren
      • HHenny

        @Toos
        Ja en iedere bankzitter is het zelfde natuurlijk.

        Reageren
    • WWillem

      @John
      Waar heeft u deze wijsheid vandaan?

      Reageren
    • JJan

      @John

      Ik heb een handicap en volgens het ziekenhuis is kou slecht voor mij en maakt werken moeilijk bijvoorbeeld omdat mijn klachten erger zijn.

      Met de energieprijzen afgelopen winter in de woonkamer gaan wonen en slapen. S’avonds kachel op 15c en overdag 17c ongeveer. Verder met electrische deken in het ziekenhuisbed thuis liggen.

      Dan nog waren de energiekosten ongeveer €600 in de maand bruto. Met aftrek regelingen is de eindnota €1400, en met geen energietoeslag in zicht nog, die in mei betaald zou worden, betekend dat binnenkort een flinke schadepost.

      Zit al meer dan 2 jaar op zonnepalen te wachten, die nou echt zouden moeten komen.

      Heb ook overwogen naar het buitenland te gaan voor mijn gezondheid. Het kan goedkoper zijn dan hier en beter voor gezondheid.

      Waardoor ik hopelijk sneller kan werken.

      Als ijspegel in je huis zitten helpt niet met werken… Vanwege handicap op thuis werken aangewezen

      Ik wil niet zielig doen, maar aantonen dat je als Nederlander misschien niet kan veroorloven om in Nederland te wonen, en dat buitenland uitvlucht optie is om te overleven en niet falliet te gaan, of je gezondheid te schaden

      Ergens van de zotte, maar het is wat het is

      Reageren
      • JJan

        *€600 bruto in de stookmaanden. In de zomer gelukkig rond de €40

        Het grootste deel van die €40 zijn belastingen en leveringkosten enzo (iets van €27)

        Door 2x in de week te douchen, niet te koken op gas enzo, kan je een hoop geld besparen. Sowieso door minder te koken scheelt het geld.

        Maar dat is Nederland onder Rutte in een notendop: bang zijn om te koken omdat het teveel geld kost

        Reageren
  • LLeo

    Volgens mij maken de meeste energiemaatschappijen nog flinke winsten. Dat kan best wel wat minder. Opbrengsten gaan naar aandeelhouders zoals de Zweedse staat!!!!!! Laten ze de netkosten en uitbreiding net daar maar eens voor een gedeelte van betalen of de prijzen die consumenten moeten betalen verminderen! Las laatst dat de gasvoorraden vol zitten, dus een prijsverhoging in de winter lijkt mij dan ook niet nodig.

    Reageren
    • CCees

      Ik haat, maar dan ook haat dit land als nederland.
      Niemand durft in opstand te komen. Zo rijk als we zijn ,zo armoedig wordt het leven. Ik ben niet meer in de positie dit land nog te verlaten. Maar het gevoel een Nederlander te zijn is volledig voorbij.

      Reageren
      • GGeorge Middendorp

        @Cees ik ben in november 2021 geëmigreerd naar Brazilië. Ik zag de bui al hangen. Ik weet wel dat dat niet iedereen kan maar als je wilt kan er een hoop. Ik leef in Holambra in de staat São Paulo. Het is hier erg mooi en lekker warm. Ik heb geen stookkosten en geen verwarming. drinkwater kopen we in flacons van 20 liter. €12 per flacon daar doe ik ongeveer twee weken mee De stroomrekening is hier ongeveer €20 per maand. Het waterverbruik voor de was en andere dingen exclusief drinkwater is €11 per maand het gasverbruik om te koken is hier €20. En daar doen we bijna een jaar van Het is soms wel eens koud hier maar dan gaan we gewoon vroeg naar bed. Het is voor mij een geschenk uit de hemel hier. En je hebt hier bijna alles wat je in Nederland ook hebt. Al duurt het hier wel wat langer voordat je iets geregeld hebt maar het komt goed hoelang het ook duurt. Ik ben er gelukkig mee

        Reageren
      • WWilma

        @wilma
        Wat doe je hier dan nog, wanneer je Nederland zo haat

        Reageren
  • HHa

    Heel simpel hier in Nederland! Je kan beter in de bijstand zitten dan werken!!!! Bijstand voor echtpaar plusminus 1500 netto plus huurtoeslag plus zorgtoeslag totaal paar honderd dus.. gemeentelijke belastingen worden kwijtgescholden en andere extraatjes.. totaal plaatje ongeveer 2000 netto… werken loont joh maar niet heus!!!

    Reageren
    • AAlf

      @Ha je hebt helemaal gelijk,zeker als je kijkt naar de mensen die wel kunnen werken maar het gewoon verekken of de boel flessen! Die mensen moet je gewoon keihard aanpakken. De uitkering stoppen en zorgen dat ze aan het werk gaan. Er zijn banen genoeg.

      Reageren
      • WWRM

        @Alf De zweep erover U snapt mijn sarcasme maar gezien het wel erg beperkte wereldbeeld heb ik mijn twijfels

        Reageren
    • MMo

      @Ha
      Het is niet te hopen dat je zelf door bv ziekte in de bijstand terecht komt.
      Typische domme opmerking dus om alle mensen in 1 hokje te stoppen triest hoor..!!

      Reageren
      • Rraffa

        @Mo Ik snap dat je zegt dat je niet iedereen in 1 hokje moet stoppen maar het feit blijft wel dat er grote groep mensen zijn die misbruik maken van het feit dat het sociale stelsel op sommige vlakken (te) goed geregeld is. Dit leidt tot een scheefgroei tov werkend Nederland. Dat men daar op af geeft kan ik best begrijpen. Het voelt nu eenmaal oneerlijk als er iemand in de bijstand zit en toch de hele week zwart kan werken. Onder aan de streep zal het dan ook betekenen dat diegene meer inkomen genereert dan de werkende die zich integer opstelt. Wilt dat zeggen dat ieder persoon die in de bijstand zit onder die categorie valt? Nee, natuurlijk niet maar het is te kort door de bocht om de suggestie te wekken dat dit (al vele jaren durende) fenomeen niet gaande is. Het is dan ook niet eerlijk om tegen iemand cynisch te zeggen dat het niet te hopen is dat diegene door ziekte in de bijstand terecht komt. Zijn of haar mening is immers niet gebaseerd op iets wat ver van de werkelijkheid af staat.

        Reageren
        • MMo

          @raffa
          Daar ben ik het wel helemaal mee eens er lopen genoeg ‘toneel spelers’ rond die hun hand
          onterecht op houden.Wat mij stoort is dat de mensen die er echt niets aan kunnen doen
          en blij mogen zijn dat ze nog aan het eind van de maand te eten hebben hier vaak algemeen aangevallen worden omdat ze zogenaamd zoveel financieel aangevuld worden.Lees al de reactie’s hier van mensen met een handicap die zich hier (onterecht)
          verdedigen dat vind ik erg!

          Reageren
      • JJeroen

        @Mo het word weer over een kam gesmeerd wat een drama opmerkingen en goe er dus gedacht word over mensen in de bijstand. Inderdaad hopelijk komen ze zelf nooit in de bijstand terecht , ze vergeten dat vele niet kunnen werken en zelfs afgekeurd voor 35 procent zijn en niet worden her keurd , het is ook geen pretje in de bijstand ik had veel meer toen ik werkte , heb dat 25 jaar gedaan zonder te klagen in de bouw , maar ja ben een profiteur en uitkerings trekker volgens vele hier dikke l.l oké

        Reageren
    • SSusanne

      @Ha

      Ik ben gehandicapt en zit met uitkering enzo (na jaren gewerkt te hebben)

      Met alle toeslagen, vergoedingen belastingdienst, etc zit ik op €1600 netto in de maand, dus ik hoor graag waar jij die €2000 vandaan haalt

      Dit met een huur van €525 en energierekening van €600 per maand in de winter (bij 15c tot 17c, 2x douchen in de week, zelden koken, etc), dan laat ik boodschappen enzo nog buiten beschouwing.

      Sommige medische kosten worden niet vergoed.

      Vanwege handicap is het lager salaris want kan minder uren werken, voor elk uur werken heb ik 5 uur administratie, en een gigantische koppijn aan bureacratie.

      Daarnaast sta je 24/7 onder strenge controle door de overheid vanwege die uitkering, die alles wat je doet mogen inzien op elk moment, weinig tot geen privacy.
      Ik heb niks te verbergen, maar je moet constant rekening houden dat je het volgend het boekje doet.

      Dat is als je al in aanmerking komt en in de juiste situatie zit. Woon je op kamers omdat er woningnood is, dan is het een heel ander verhaal bijvoorbeeld

      Om te werken is hopeloos complex, als je wordt aangenomen. Als motivatie wordt vaak geroepen om uitkeringen en toeslagen te verlagen, in plaats van de echte problemen op te lossen dan.

      Ik ben dankbaar dat de regelingen, maar het is niet zo zwart wit als je schrijft.

      Reageren
    • JJeroen

      @Ha hopelijk kom je zelf nooit in de bijstand terecht beter wetter je vergeet dat vele niet kunnen werken en wel willen vele doen vrijwilligers werk ook clown dat je bent. Lekker zo blijven denken oké ik weet het niet hoor ik had een auto ging elk jaar op vakantie. Nu al al jaar niet meer en geen auto meer nou nou wat hebben we het goed

      Reageren
    • BBas

      @Ha dat geeft al aan hoe slecht mensen betaald worden aangezien modaal maar 2500 netto per maand is vroeger genoeg voor een koophuis eengezinswoning en je kon je gezin van 4 personen er van onderhouden.

      Reageren
  • RRobert

    Deze problematiek wordt gecreëerd want de winters van vroeger krijgen we niet meer , ik kreeg de afrekening van blokverwarming en ik had 30% minder verwarmt maar mag toch 1780 euro bijbetalen pfffffff

    Reageren
    • SSusanne

      @Robert

      Mag hier €1400 bijbetalen, daar had ik de energietoeslag voor opzij gezet. Eind afrekening in October, enertoeslag zou er in juni ofzo zijn, maar nu pas in 2024 uitbetaald.

      Het kromme is, al ben ik in de zomer super zuinig dan betaal ik €27 aan belastingen en leveringen enzo op een rekening van €40. Daadwerkelijk gas en energiekosten is veel minder, het is voornamelijk belasting enzo wat ik betaal. Als je minder gebruikt zou je minder belasting moeten betalen?

      Ik durf de kachel niet meer aan te zetten deze winter zo. Hij moet minimaal op 15c staan zeggen ze tegen vocht enzo. Dit gaat nog echt een probleem worden zo voor anderen en mij

      Ik kan echt geen 1400€ in het jaar missen, en dat was met het energieplafonf

      Reageren
  • HH.Reinders

    Wij hebben alleen energie. En stadsverwarming. Heeft het zin om energie vast te zetten met deze berichten voor 40 cent.

    Reageren
  • PPoppie

    Jammer zoveel belasting en btw ook nog op belasting van een primaire behoefte !!!
    Tja het geld moet ergens vanaf komen.
    Mensen die aan vergroening doen mogen beloond worden t.o.v. mensen die hier niet aan doen!

    Reageren
    • WWe

      @Poppie
      Klopt, het komt er op neer dat de armen, de rijken betalen voor energie besparende maatregelen

      Reageren
  • SSandra

    Ik vind dit erg in den haag zitten bloedonderzoek niemand kun je vertrouwen daar uitbuiting wordt gedaan is met gas niet dan wel met belasting veel betallen

    Reageren
  • SSjaak

    De grootste prijsopdrijver van gas, elektra en brandstoffen als benzine en diesel,is de Nederlandse overheid. Zij deinst er niet voor terug veel mensen in de financiële problemen te brengen! Ze pompt liever geld rond dan een algemene vermindering van belastingen door te voeren. Schril contrast wordt dat met ons omringende landen. Ik hoop op een nieuwe olksvertegenwoordiging en regering met betere ideeën!

    Reageren
    • JJohn

      @Sjaak

      Wordt voor minder bedeelden en mensen met veel kinderen weer gecompenseerd met hogere toeslagen en subsidies, blijft lood om oud ijzer.
      Alleen ik en gelijkgezinden zonder kinderen en recht op toeslagen zijn de pineut.
      Trouwens dat ze kosten moeten maken om netwerk uit te breiden, dat mogen ze van mij ook op bezitters zonnepanelen verhalen, die hebben toch al subsidie gehad en eigen verbruik is stuk minder, dus jammer voor hun, Walter en gewoon minderen, desnoods laten betalen.
      Nou zal wel hoop commentaar krijgen, maar er zijn miljoenen huurders die geen zonnepanelen hebben.

      Reageren
      • GGerda

        @John
        Hallo John.
        Ik ben een van de gelukkige huurder met zonnepanelen. Ik heb er 3 op het dak liggen en krijg terugleveren.
        Maar ook betaal ik iedere maand 15 euro extra aan de woningbouwcorporatie. Dus mopperen mag maar net als anderen nog even geduld houden dan krijg je ook de zonnepanelen op je dak en een huurverhoging.

        Reageren
      • GGijs

        @John. Welke subsidie? Ik heb alles zelf betaald, met het geld waar ik gemiddeld zo’n 60 uur per week voor krom lig..
        Als wij in Nederland allemaal de stekker uit onze zonnepanelen zouden trekken, heb je stroom te kort, waardoor de centrales dus gas moeten gaan stoken, en wat dus jouw gasprijs weer omhoog drijft.. ik heb inderdaad zonnepanelen genomen om er zelf beter van te worden. Minder energie van anderen nodig, en kostenbesparend. Ik heb heel veel bespaarmethodes toe gepast, wat er op neer komt, dat ik alleen nog gas gebruik voor warm water in de douche. Heb nergens geen recht op kwa vergoedingen, of steun.. dus ook ik word bedonderd..

        Reageren
      • SSandro

        @John
        Ben een paar jaar niet op vakantie geweest en al me centjes opzij gelegd voor zonnepanelen,had je ook motte doen.
        Jaren zuinig geleeft voor deze investering en nu ook nog gestraft worden pfffff

        Reageren
    • HHorst

      @Sjaak

      Ik heb het geluk om 2km van de grens te wonen.Zo bespaar ik 14 euro op een tank benzine een pakje tabak kost 8 euro ipv 12,5 euro en dan nog de gewone boodschappen leef met jullie mee die dat niet kunnen rot Nederland

      Reageren
      • DDavid

        @Horst

        Ruim 17 euro al voor 50 gr.

        Reageren
        • WWRM

          @David Ja wilde al zeggen loopt nog achter met die prijs van tabak en de verwachting is dat die in 2024 in Nederland 20 euro wordt ter financiering begroting tekort

          Reageren
  • DDe ijsbeer

    De tijd breekt aan dat er capabele mensen dit land gaan runnen. Een combinatie van een paar ervaren politici die de politieke klappen van de zweep kennen in combinatie met zakelijke en sociale toppers. Mensen met verstand van zaken en met een toekomstvisie. Geen 150 leeghoofden in de Tweede Kamer en een stuurloze, vizieloze regering maar een compact team van toppers. Moet toch te regelen zijn in Nederland… Want hoe lang blijft Nederland onder de huidige politieke ‘sturing’ nog 1 van de meest florerende economien ter wereld? Of moeten we straks allemaal zeggen en/of toegeven dat we daar geen actieve herinneringen meer aan hebben?!
    Omtzigt prima maar zet daar dan wel een Charlene Lucille de Carvalho maar ook een Bijstandsmoeder naast. Als u begrijpt wat ik bedoel…

    Reageren
    • Pper

      @De ijsbeer
      Heeft men geprobeerd de zogenaamde toppers uit het bedrijfsleven tijdens de regeerperiode van de LPF die mensen wisten er helemaal niks van te bakken.

      Reageren
  • RRay

    Huis verkopen en naar een warm land als bv maderia verhuizen. Je wordt hier helemaal leeg gezogen met van alles en nog wat. Dadelijk de benzine weer, en kan niemand meer naar het werk. Ja het openbaar vervoer stimuleren wat nog duurder als de auto is. Klo… Land hier

    Reageren
    • JJohny

      @Ray

      En net op het nieuws, stikstofregels moeten nog strenger en dat mag alles kosten om pluimpje te krijgen van Brussel.

      Reageren
    • EEdtax

      @Ray
      Madeira heet dat (Portugal). Met als hoofdstad Funchal.
      Het kan er ook vaak en langdurig regenen.

      Reageren
  • JJohanna

    Denk dat op nieuwe stemmen op een partij geen nut heb .
    Ze vullen alle hun eigen zak en de burger kan stikken.
    Dus vraag me af of stemmen nog nuttig is op welke partij dan ook.

    Reageren
    • WWRM

      @Johanna Ze hebben allemaal het zelfde gedachtengoed

      Reageren
    • JJohn

      @Johanna

      Dan moet je straks ook niet zuren dat iets niet in jou straatje past.
      Hoe meer mensen op hun partij stemmen, hoe beter, des te minder samenwerkingsverbanden krijg je om toch tot de coalitie te behoren, dat dat niet werkt en er niets wordt opgelost hebben we de afgelopen jaren wel gezien.

      Reageren
    • JJolanda

      @Johanna

      Als stemmen geen zin heeft stem dan blanco

      Reageren
  • VVince

    @koenkuipers Is het verstandig om 1 jaar of 3 jaar vastcontract af te sluiten met de gegevens uit het bericht?

    Reageren
    • KKoen Kuijper

      @Vince

      Op dit moment is een vast contract (1 jaar) of een dynamisch contract het meest gunstig. Dit hangt een beetje af van je verbruik en opwek. Neem desnoods even contact op met onze klantenservice.

      Reageren
      • VVince

        @Koen Kuijper

        Dank u wel voor uw snelle reactie!

        Is contact alleen middels mail mogelijk?

        Reageren
      • WWilma

        @Koen Kuijper

        Vast is altijd verstandig toch met deze onzeker energie prijzen circus

        Reageren
  • JJanssen

    Wie zijn die minima, de bijstand trekker met z’n zwarte bijbaantjes? Deel de eurotjes maar lekker uit kunnen ze leuke dingen mee doen,de centjes zijn al op voor de energie afrekening komt

    Reageren
    • DDe Vries

      @Janssen
      Er zijn ook mensen die werken maar bijna niks verdienen minimumloon

      Reageren
    • HHans

      @Janssen
      Beste Heer, zit in de ww. Naar 45 jaar werken. Je komt er net mee rond. Als ik voor 11m3 gas en 200 kw stroom 63 euro in hoog zomer. Dan voel ik me bedonderd. En hoef geen domme opmerkingen over zwarte bijbaantjes te horen Die heb ik niet

      Reageren
      • HHarry

        @Hans

        Vreselijk dat u na 45 jaar werk in de ww beland bent…stel u bent begonnen op 20 jaar…nu dan dus 65… ww is dan de eerste 2 jaar gewoon geen slecht inkomen…dan bent u 67 en hebt een (als u het goed hebt gedaan) een goed pensioen…wat is dan nu het probleem?.?

        Reageren
    • MMo

      @Janssen

      Stoer hoor,weer zo’n domme reactie zet je oogkleppen toch af en zet niet iedereen in die hoek..!

      Reageren
  • CCheyenne

    Geldklopperij. Maakt niet uit wat je doet, zonnepanelen, warmtepomp, 3dubbel glas, isoleren en alles duur investeren en je blijft maar betalen. Waar zijn we mee bezig?

    Reageren
    • WWRM

      @Cheyenne Dat zijn allemaal ideeën van de klimaat beleid lobby

      U dacht toch niet dat u gratis energie zou krijgen

      Reageren
  • GGeorge

    Als ze weten hoeveel mensen recht ophebben, hoef je niet meer aan te vragen,stort het op hun rekening,dat werkt effectiever.
    En help wel .

    Reageren
    • SSusanne

      @George

      Beter nog maak het rechtstreeks over naar het energiebedrijf, zodat je zeker weet dat het aankomt

      Eventuel restant terug naar de overheid

      Al begreep ik dat de toeslag tevens als inkomensondersteuning is bedoeld, dan kun je het restant aan de burger uitbetalen eventuel

      De toeslag was bedoeld daarnaast als inkomensondersteuning in 2023

      Daarom heeft Rutte besloten een natrap te geven en het in 2024 uit te betalen

      Dat mensen met hun eindafrekening zitten zal ze een worst wezen blijkbaar

      Reageren
  • JJoop

    Nederland is een subsidie land werken loont niet en als je wel werkt ben je dom

    Reageren
    • LLambert vos

      @Joop
      Dit is de meest minst slimme antwoord ooit kijk niet naar je zelf maar naar je medemens polorisatie is genoemd.

      Reageren
      • MMo

        @Lambert vos

        U slaat de spijker op de kop!!

        Reageren
    • KKlaas

      @Joop
      Helemaal mee eens joop
      En ik heb 50 jaar gewerkt

      Reageren
    • KKlaas

      @Joop
      Klopt helemaal Joop

      Reageren
  • Pper

    De regering moet het zelf weten maar kijk niet raar op als een groot deel van de bevolking zich niks meer aantrekt van politiek Den Haag en doet wat nodig is om rond te komen .

    Reageren
  • EEd

    Ik voel me zo bedrogen door onze politici…warmtepomp, zonnepanelen gekocht ..kost veel geld. Het resultaat minder gasverbruik maar toch ga ik meer betalen…veel meer electra verbruik maar voorlopig nog gesaldeerd met opbrengst zonnepanelen….maar voor teruglevering van de zonnepanelen ga ik betalen…iedereen verdient geld, installateurs, zonnepanelen fabrikanten, hybride ketel fabrikanten, de overheid…
    En wie verlies altijd? Wij…de consument…altijd aan het korte eind…altijd..

    Reageren
    • Vvreemde vogel

      @Ed
      zeur niet zo ga naar dynamische stroom en gas, niks bijbetalen voor zonnepanelen, alleen stom janken helpt niet ga eens iets nuttigs doen 🙂

      Reageren
      • HHenny

        @vreemde vogel

        Niet iedereen kan dat. Wat denk je als je stadsverwarming dan heb je niets te kiezen
        Dan betaal je het hele jaar hetzelfde tarief. Maar met gas zitten ze onder prijsplafond en kun je kiezen. En overstappen. Geen gas en meer betalen. Jij kan maar mensen die al weinig hebben kunnen niet kiezen of verhuizen. Kon ik maar iets nuttigs doen

        Reageren
      • JJanet

        @vreemde vogel
        Dynamisch contract met warmte pomp? Zou ‘t niet aanraden. Niet te betalen in de winter!

        Reageren
    • MMarten

      @Ed

      Volledig mee eens

      Reageren
    • DDe Vries

      @Ed
      Beetje dom je weet toch wel dat ze je hier wel pakken met of zonder zonnepanelen

      Reageren
  • PPiet

    Vvd hé, verenerging van diefstal is de naam van die partij al jaren met rutte aan het roer.
    En wat er bij loopt: ze vertrekken allemaal en krijgen nog 2 jaar wachtgeld.

    En de burger wordt uitgekleed tot op het bot toe met gas verhoging en elektra.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.