menu

Gas onbetaalbaar in 2024 door forse verhoging energiebelasting

Voor veel Nederlandse huishoudens lijkt de gasrekening in 2024 onbetaalbaar te worden. Door de belastingverhogingen die het demissionaire kabinet doorvoert, worden gasgebruikers geconfronteerd met verder stijgende kosten.

Op één kuub gas betaal je straks ruim 70 cent aan energiebelasting en btw. Dat is bijna het dubbele van de kale gasprijs (vandaag 36 cent) op de Amsterdamse gasbeurs.

Zitten we straks letterlijk en figuurlijk in de kou?

19 procent stijging

Vanaf 1 januari 2024 neemt de energiebelasting (EB) voor gas met maar liefst 19 procent toe. Hoewel de belasting op gas in de voorgaande jaren ook steeg, is de toename voor het komende jaar buitensporig.

Ontwikkeling van de energiebelasting voor huishoudens:

 JaarEnergiebelasting (en ODE) per m3
2020€ 0,41057
2021€ 0,43366
2022€ 0,44972
2023€ 0,48980
2024€ 0,58296
Tarieven zijn exclusief btw

Een overzicht met de actuele tarieven voor de energiebelasting vind je hier.

Overstappen van gas naar stroom

Door het verbruik van gas duurder te maken, wil de regering huishoudens stimuleren om het gasverbruik van de woning verder terug te brengen, bijvoorbeeld door te investeren in isolatie en een warmtepomp.

Voor dit apparaat gaan de verbruikskosten namelijk omlaag, want de energiebelasting op stroom gaat volgend jaar met circa 2 cent per kWh omlaag. Dat betekent dat de terugverdientijd van een warmtepomp ook zal zakken en de investering aantrekkelijker wordt.

Veel huishoudens kunnen vanwege beperkte financiële middelen niet investeren in isolatie of een warmtepomp. Het lijkt erop dat het kabinet dit over het hoofd ziet bij het uitrollen van deze plannen.”

Koen Kuijper (Energie-expert)

135 euro per jaar extra

Heb je net een vast contract afgesloten?

Heb je onlangs een vast contract afgesloten? Dan stijgt het netto gastarief met 11,3 cent per kuub. Bij een verbruik van 1.200 m3 komt dit neer op een extra jaarlijkse uitgave van 135 euro.

Zowel bij variabele als dynamische contracten beïnvloeden marktveranderingen de prijzen. Ook hier stijgt de energiebelasting met 11,3 cent vanaf het begin van het volgende jaar.

Uit onze berekeningen blijkt dat de energierekening voor het komende jaar met 171 euro zal stijgen bij een gemiddeld elektriciteits- en gasverbruik.

Laagste gasprijzen

Toch besparen op je gasrekening in 2024?

Overweeg dan over te stappen naar het goedkoopste gastarief.

Bij deze leveranciers betaal je op dit moment de laagste gasprijs:

EnergiebedrijfGasprijs per m3
1. Budget Energie
Variabel
€ [spp pid=16 item=’gas_costs_variable’]
2. Powerpeers
Vast (1 jaar)
€ [spp pid=71 item=’gas_costs_variable’]
3. Vattenfall
Vast (1 jaar)
€ [spp pid=62 item=’gas_costs_variable’]
4. OM Energie
Variabel
€ [spp pid=28 item=’gas_costs_variable’]
5. Mega
Vast (1 jaar)
€ [spp pid=85 item=’gas_costs_variable’]
Tarieven gelden per 21 september 2023

Je vindt deze tarieven terug in de energievergelijker.

Auteur

Auteur Bart Koenraadt

Sinds 2014 is Bart actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

355 reacties

  • F

    Femina van Beek

    In Almere heeft de helft stadsverwarming. Begin dit jaar ging dit met 100% omhoog, waarom, omdat de stadsverwarming ;(dus je woning is van het gas af) nog steeds gekoppeld is aan de gasprijs. Hetzelfde in Purmerend en delen van Amsterdam. in Amsterdam komt de stadsverwarming van de vuilvrbrander AEB en de bioma ssacentrale. Biomassacentrales (vaak hout) stoot mee CO2 uit dan aardgas. Maar die CO2 van biomassacentrales wordt niet meegerekend omdat Samsom tijdens de klimaattafels met Ed Nijpels heeft afgedwongen dat die. Uitstoot niet meegerekend wordt. Aldus Ronald Plasterk. In een artikel van ca. Juni 2022. En nu wil Vattenfall in Duimen een biomassacentrale openen (de grootste van Nederland) en wil ondanks bezwaren van Dr.Fenna Zwart (schone lucht) en Vollenbroek en gaat Rob Jetten het toch goedkeuren. Het is trouwens Rob Jetten D66 die ons wil “straffen” omdat we nog geen stadsgas hebben, terwijl de prijzen aan elkaar gekoppeld zijn. Ik woon in Amsterdam bij een particuliere verhuurder met dubbelglas uit 1988 en zgn gerenoveerd en geïsoleerd met een soort glaswol wat niet eens meer te koop op. Als ik nu een sociale huurwoning wil krijgen dan moet ik dit jaar de zgn liberalisariegrens 806,25 excl. Service kosten ( lift/huismeester) dus geen recht op huurtoeslag en dat kan ik helemaal niet betalen. Volgens de cijfers wel, maar ik hebt en lijfrente die me de das om doet. Ik ben door Centraal Beheer in de maling genomen en zit dus nog tot mijn 85 vast. Ben nu 73 en weet dat ik over ca 4 a 5 jaar dakloos wordt, of ik nu in dit huis blijf of naar die sociale huurwoning ga. Maar ook mensen in een sociale huurwoning hebben bij mij in de beurt enkel glas. Het wordt tijd, wat de Woonbond ook zegt, dat enkel glas wettelijk wordt gezien als een gebrek dan kun je huurverlaging afdwingen.

    Reageren
    • L

      Louise de Vries

      @Frans. Van der . Hulst Al dat geklaag snap ik wel. Zelf ben ik al veel langer klaar met deze Roverheid. Maar vergeet niet dat Nederland voor deze boevenbende met hun boeven beleid gekozen heeft. Amen.

      Reageren
      • R

        Roger

        @Louise de Vries
        Verhuis naar het buitenland als het daar zoveel beter is, dan heb je een leven zonder klagen.

        Reageren
        • R

          Rob

          @Roger
          Dat is precies wat ik ga doen!

          Reageren
    • P

      Peter

      @Frans. Van der . Hulst
      Het wordt steeds erger in Nederland waarom krijgt de Koning zoveel verhoging terwijl hij dit niet nodig heb verhoog de huurtoeslag extra de zorgkosten gaan ook ömhoog straks kunnen we geen boodschappen meer doen

      Reageren
  • M

    Martin

    Ik ben blij met de klimaatverandering laat maar wat warmer worden scheelt ook weer gas

    Reageren
    • A

      Anoniem

      @Martin
      Het is niet goed voor de aarde klimaat verandering okee dat we allemaal op het klimaat moeten passen dat is goed altijd warm is ook niet goed de regering wil ons allemaal op kosten jagen

      Reageren
  • S

    Siemen

    Stelletje ratten, nog meer mensen in finacieele problemen.
    Dit diefstal van de hoogste orde.

    Je zult maar afh.zijn v e verhuurder

    Middels een warmtepomp gebruik weer meer stroom, dan gaat dat weer omhoog en door

    Reageren
  • R

    R G Schot

    @Chico. Helemaal mee eens.Aahh ze gaan het armoedebeleid aanpassen…not! Het enige wat ze doen is een verkiezingsprogramma in elkaar frutselen wat alleen maar hun goed uitkomt. Uiteindelijk is jan met de pet weer de klos. Vinden ze het raar dat er opstanden komen

    Reageren
    • L

      Louise de Vries

      @R G Schot
      Welke opstanden? Ik zie alleen maar klimaat gekkies op de snelweg liggen. Nee, het volk reageert nogal gelaten op alle prijsstijgingen.

      Reageren
  • A

    Anita

    Belachelijk mensen met geld en een eigen huis vinden misschien een mogelijkheid voor een warmtepomp, maar ik huur een huis en ben daarom afhankelijk van de woningbouw. Koop maar een extra petroleum kachel, niet normaal dat het zo moet.

    Reageren
    • P

      Patricia

      @Anita
      Nou echt he ik zeg net koop wel een airco die kan verwarmen bah bah we worden uitgemolken waar we bij staan je word er niet goed van

      Reageren
  • L

    Linda

    Ben alleenstaande vrouw van 62 en woon in rijtjeshuis en tig jaren geleden via woningbouwvereniging dit huis kunnen kopen, die hun huurwoningen verkochten.
    Ik verdien €12,41 p.uur voor fulltime job.
    Begin juni vast 3-jarig contract afgesloten bij Vattenfall, want vertrouwde de toekomst niet.
    Ik heb de centjes niet om zonnepanelen/warmtepomp aan te schaffen. Ook niet met subsidie.
    Dus weer wat zorgen erbij.

    Reageren
    • L

      Lidy

      @Linda
      Ach Linda , dat is toch normaal voor de Nederlandse belastingbetaler. Wij zijn de mensen die geld in het laatje brengen en de rest van de wereld leeft daarvan. En niemand doet hier iets , alleen klagen

      Reageren
  • T

    Tristian

    Deze Hooge heren die dit bedacht hebben vergeten 1 ding de kabels in de grond kunnen het niet aan alles op stroom te doen ze verbranden gewoon in de grond
    Maar zij hebben gestudeerd en weten alles
    Moet nog 80 tot 85 duizend kilometer vervangen en of verzwaard worden in Nederland

    Reageren
  • A

    Angelique

    Blij met m’n openhaard

    Reageren
    • R

      R G Schot

      @Angelique Sssst…daar komen ook nog wel wetjes en regeltjes voor. Alles word voor onze neus weggeveegd zodat je geen kant meer op kan. En niks meer kan betalen als net een beetje levensbehoefte. Zie nou maar de campers. Stel je voor dat we het leuk hebben. Een poot uitdraaien werkt dan uitstekend. Op een camping is ook onbetaalbaar voor de gewone mens en ga zo maar door. Nederland…WORD WAKKER!!

      Reageren
  • D

    Dinyschouten@hotmail.com

    Vreselijk al die nieuwe regels en wetten.straks leeft heel Nederland in armoede.maar de mensen van de regering met een goed loon zitten niet in de knel

    Reageren
    • R

      R G Schot

      @Dinyschouten@hotmail.com en dan te bedenken dat het koningshuis die al baden in weelde er weer enorm veel bovenop krijgen. Met dat geld kunnen we al enorm veel besparen.

      Reageren
  • H

    H van Faassen

    Nou het is me wat je kan tegenwoordig beter in Duitsland gaan wonen! Ze zijn hier in Nederland niet goed bij een hoofd is niet meer te betalen straks.

    Reageren
    • C

      C van Ravesteijn

      @H van Faassen
      Ja en we betalen belasting op een belasting Hoe gek kan je het maken

      Reageren
  • M

    Mien

    En wat is in deze het aandeel voor de verhuurder ( zowel particulieren als coöperaties) ?
    Je zal maar een woning huren met 2 gaskachels als enige warmtebron en een ketel die op gas werken.

    Reageren
    • F

      Fina Kuiper

      @Mien
      Ik huur dus een sociale huurwoning van de woningbouwverening waar een ketel in zit die op gas werkt en waar ik alleen op gas kan koken.
      Ons energielabel is F en uiterlijk 2030 moeten onze woningen dus dermate opgeknapt zijn dat ze minstens energielabel D moeten hebben.
      Onze huizen hebben alleen dubbele beglazing maar zijn niet of heel slecht geisoleerd.
      Dus ga maar na…met de extra verhoging wordt dat dus kou lijden want de verwarming op 20/21 graden zetten in de koude maanden kan niet uit.
      En wat ze met onze woningen van plan zijn weten we dus ook nog steeds niet. Want je hoort niets van de verhuurder.

      Reageren
      • J

        Jeroen

        @Fina Kuiper

        Infraroodpaneel aanschaffen. verwarmt objecten en niet de lucht. Is een stuk goedkoper nu de belasting op electriciteit omlaag gaat.

        Reageren
  • J

    Jan

    Men wil kennelijk een revolutie ontketenen in dit “gave” land.
    Nog even doorgaan zo dus.

    Reageren
  • C

    Caroline Schwager

    Mensen in een huur woning zijn afhankelijk van hun huur baas…die maakt het niet uit of je het koud hebt in de winter….als je de huur maar betaald….voor zieken die warmte nodig hebben gaan het dure maanden worden….zeker als het echt koud gaat worden…..ik had vroeger alleen beneden een gaskachel…in de wintermaanden sliepen me zoon en ik beneden bij de kachel…dat kan nu ook niet meer….nee de regering fmdenk zo mensen van het gas af te laten zodat ze het gas kunnen verkopen aan het buitenland

    Reageren
  • J

    Jhon

    Nou lekker dan. Ik woon in een huurwoning met gedeeltelijk enkel glas en een gedeelte dubbel glas van inmiddels 40 jaar oud. Bij harde wind gaan de gordijnen heen en weer. Verdien net te veel voor huur en zorg toeslag. Als het buiten koud is en ik de verwarming op 19 zet dan brult de ketel al bijna continu. Dus dat word fors meer betalen dan die 135 euro per jaar.

    Reageren
    • W

      WRM

      @Jhon Als u slim bent laat u een ongelukje gebeuren met het enkele glas Overigens soms heb je dat ongelukje niet eens nodig Enkel glas in oudere bouw is vaak niet meer dan 3 mm en vliegt eruit bij een windvlaag Overigens mag heden ten dage dat nog niet eens gemonteerd worden bij een schilderij Daarna bent u zelf verantwoordelijk voor een glasboer en laat dubbel glas hr++ monteren

      Reageren
  • J

    Jeroen

    Ik lees een aantal reacties van mensen die zeggen de thermostaat op 15° te zetten om minder kosten te maken maar er zijn cv ketels die op 18° goedkoper draaien dan op 15°….net zoals een auto met 80km/h zuiniger is dan op 40km/h

    Reageren
    • Q

      Q

      @Jeroen dit is echt onzin

      Reageren
    • R

      René Gerritsen

      @Jeroen
      Een auto is toch echt zuiniger bij 40 dan bij 80 en je huis verliest meer warmte met een groter temperatuurverschil met buiten, dus geen enkele cv is zuiniger als je tot hogere temperaturen stookt. Dat zijn simpele natuurwetten.

      Dit soort onnozel advies helpt echt niemand.

      Ik zou overigens niemand adviseren om het huis zover te laten afkoelen (ver onder de 18 graden). Schimmelproblemen zijn erg slecht voor de gezondheid.

      Reageren
  • E

    Erwin

    Wat ik hier niet lees en Wat Den Haag blijkbaar nog steeds niet begrijpt is dat het elektriciteitsnet in Nederland de extra vraag naar stroom voor warmtepompen straks helemaal niet aan kan. Een warmtepomp zonder stroom doet niet veel. De netbeheerders zeggen tot tenminste 2030 nodig te hebben om in de buurt te komen van de verwachte vraag. Als bedrijven en industrie dan ook meegaan “verduurzamen” hebben we er wss een nieuw probleem bij.

    Reageren
    • W

      Winnie

      Erwin u heeft helemaal gelijk. Het is een voorbeeld van verkeerde investeringen. Zo worden electrische auto’s zwaar gefinancierd maar als de electrische auto’s doorbreken zoals de regering wil, is er geen stroom voor laadpalen. Ik denk dat investeren in de infrastructuur van stroom nu de allerhoogste prioriteit moet krijgen.

      Reageren
    • C

      Catharina

      @Erwin
      Het is vanuit deze invloedrijke bedrijven een economische chantage.
      NL is te afhankelijk van deze grootverbruikers. De politiek moet gescheiden blijven van het bedrijfsleven, maar helaas door achterdeur politiek en vriendjes politiek is het bedrijfsleven die nu het beleid in NL bepalen,dit zien we immers ook terug bij verzekeringsmaatschappijen die nu op de stoelen van artsen zitten en bepalen wat wel vergoed wordt en wat niet.
      Ernstig verstoord is onze huidige politieke stelsel en dat hebben we dus te danken aan lobby gedrag van 14 jaar Rutte.

      Reageren
      • A

        Amor

        @Catharina

        Mensen in regering zijn grote dieven en allemaal lijken op Mafias

        Reageren
  • A

    Ad Marinisse

    Moet je geen woningbouwvereniging hebben die totaal nergens aan mee willen werken. Geen spouwmuur isolatie, ketel ouder dan 12 jaar, dakisolatie wel en vloer isolatie die ligt te zwemmen onder de vloer enz enz

    Reageren
    • M

      Maria

      @Ad Marinisse Ik ben met je eens.Je bent machteloos.

      Reageren
    • V

      Velzen

      @Ad Marinisse

      Naar de huurcommissie stappen en huurverlaging afdwingen. U hebt vanaf 2024 sowieso recht op huurverlaging als u woont van een woningbouwvereniging en u woning E of slechter is qua isolatie.

      Reageren
    • W

      WRM

      @Ad Marinisse Een ketel ouder dan 15 jaar is een gebrek en schrijft u de verhuurder aan dan moeten ze wijzigen en zijn ze slim doen ze dat heel snel anders wordt het een cv met een hybride warmtepomp

      Mochten ze halsstarrig blijven naar de huurcommissie en wordt uw huur substantieel verminderd

      Reageren
      • K

        Kees

        @jan uit welk ei kom jij. Wij betalen wel het meest ja. Toeslagje hier een toeslagje daar laat ze gvd werken voor hun geld dan hoeft de belasting ook niet om hoog. Ze halen toch wel op wat ze nodig hebben.

        Reageren
      • A

        Arler

        @jan
        De gelijkheid is van af balkende en rutte totaal verdwenen. De laagste betaalde is overal de dupe

        Reageren
  • W

    Winnie

    Een warmtepomp is voor velen niet haalbaar, in een ouder huis krijg het niet warm, simpel omdat een spouwmuur isolatie in een spouw van 7 cm onvoldoende effectief is. Het is ook heel duur omdat je vaak ook nieuwe radiatoren moet aanschaffen.
    Ik heb als alternatief een airco unit die ook kan verwarmen aangeschaft. Zonder subsidie. Maar ik zet de thermostaat van de cv niet hoger dan 15 °C en verwarm s’avonds met de airco bij. Gaat prima, ik heb gasverbruik gehalveerd en wat meer zonnepanelen dan volgens berekening nodig, daardoor ook winters nog redelijke opbrengst.

    Reageren
  • E

    Edwin

    Na de inval van Rusland heb ik overal hr++ glas laten plaatsen. Inmiddels een 2e zonnecentrale laten aaleggen wardoor 200% overcapaciteit. Inductiekookplaat genomen. Alles geïsoleerd. Warmtepomp zit op de muur. Vloerwarming en vloerisolatie. Heeft 30k gekost. Ik gebruik hooguit gas voor het douchen. Als de gasprijs nog hoger wordt, kan ik nog een doorstroomboiler nemen. Er is genoeg te doen. Moetje wel middelen en mogelijkheden hebben. Alleen met geld kun je geld besparen. Zonder geld blijf je te veel betalen en blijf je relatief arm. Die cirkel moet doorbroken worden.

    Reageren
    • E

      ed

      @Edwin
      op korte termijn oplossing, maar als saldering wordt afgeschaft niet meer. want grootste deel productie zinnepanelen is met mooi weer en als je verwarming hard nodig hebt , brengen ze nauwelijks iets op. nog los van de rekening die bv vd bron nu bij mensen met veel teruglevering in rekening wil brengen. uiteindelijk is de consument de dupe voor falende energiemarkt. op dit moment is gas nog hard bodig, eant als we moegen allemaal electra gaan gebruiken voor verwarming , koken en auto brand heel de infrastructuur van het energienet af.

      Reageren
  • J

    Jan

    Zolang de mensen niet op de pvv stemmen word het alleen maar erger.
    Het is maar dat je het weet.
    Dus niet klagen maar dragen.
    De problemen
    Asiel beleid
    Te kort aan woningen
    Werken loont niet meer
    Te grote overheid
    En te veel ratten in de politiek die snel hun zinkende partij verlaten en naar een nieuwe partij overstappen.
    Zo kun je nog 40 pagina,s vullen.
    Ja Pimmetje zag het goed

    Reageren
    • B

      Bj

      @Jan
      Pimmetje zag het heel goed, maar dat beviel niet iedereen daarom is de beste man er niet meer.
      Links is veel erger dan rechts

      Reageren
      • B

        Bert

        @Bj

        Komt er nog iets van de ontkoppeling van de gasprijs en stadswarmte?

        Reageren
    • M

      Mary

      @Jan juist helemaal mee eens

      Reageren
    • M

      Mo

      @Jan

      Klopt Wilders is de enige die ik luid hoor opkomen voor de Nederlanders! de overstappende
      politicie moet je toch niet serieus nemen die denken idd een zinkend schip snel verlaten dan is mijn portemonee weer gevuld de komende jaren.Het is bijna lachwekkend .. maar vooral irritant.

      Reageren
    • Z

      Zelfdenker

      @Jan

      Zolang mensen uberhaupt nog blijven stemmen wordt het alleen maar erger.
      Weg met deze politieke corruptie.
      Bezem erdoor, volledig nieuwe partijen en verkiesbaren en het op staande voet schop onder de hol van Koning landverraad Lex.
      Pas dan gaan we weer denken over stemmen en laten vertegenwoordigen.

      Reageren
  • K

    Kees

    Als ze nu in al die paleizen de verwarmingen uitdoen.waar tog geen hond zit. Dan hebben we genoeg om de rest van nederland te verwarmen.

    Reageren
    • R

      Rico

      @Kees

      Simpele ziel.

      Reageren
      • W

        Winnie

        @Rico
        Wat een domme arrogante reaktie.

        Reageren
        • R

          r vd vegt

          @Winnie

          jou reaktie moet met een c
          reactie

          Reageren
          • W

            Winnie L

            @Winnie

            JouWwww

            Reageren
      • H

        Hannes

        @Rico, over een simpele ziel gesproken ………..

        Reageren
      • R

        Remco

        @Rico

        Helaas bevinden we ons meer en meer in een simpelezielencratie. Het jankt en zeikt en klaagt en wijst. Het snapt nergens ene moer van, heeft overal een mening over, en via de angst- en ego-gestuurde onderbuikjes worden ze alleen maar beïnvloed door de popu-krachten die, vele malen erger dan gemiddelde politici, alleen maar slechts in de zin hebben.

        Ja joh. De moderne tijd. Lachen gieren brullen.

        Reageren
  • F

    FrankL

    Ik heb net een nieuwe convectorkachel gekocht als bijverwarming in de woonkamer. Een digitale die ik op 19-20 graden kan zetten, en ‘s ochtends met de timer kan beginnen met bijverwarmen.

    Ik denk dat ik voor de kinderen ook maar een convectorkachel of ir-paneel koop voor de studeerkamers, want anders staat de radiator de hele middag en avond vol open. Vooral mijn dochter wil het nog wel eens warm stoken, terwijl de woonkamer 18 graden is.

    Gelukkig hebben we al sinds 2015 zonnepanelen.

    Reageren
    • W

      Winnie

      @FrankL ik denk dat in een studeerkamer een ir paneel veel efficiënter is dan een convectorkkachel.

      Reageren
    • W

      Wing

      @FrankL, bedankt! Op de studeerkamers hebben wij onder(!) de bureaus een klein 500 watt kacheltje. Is ons vorig jaar goed bevallen.

      Reageren
  • J

    Jerom

    Diversen reakties gelezen en begrijp dat wat er nu gebeurt heel vervelend is.

    Wat is nog niet heb gelezen is dat als wij met opletten qua temperatuur (max. 20 grsden) en nodig alleen de ruimte verwarmen die nodig is en trui dragen als het te koud is kunnen besparen. Vroeger hadden we beneden alleen een moederhaart en stond het ijs in de slaapkamers tegen de ramen, maar hebben het overleeft. We hebben vaak de gewoonte om het oude te willen houden, maar met een kleine aanpassing is een hoop mogelijk.

    Ik ben het er ook niet mee eens, maar met aanpassingen is mij een besparing wel gelukt.

    Reageren
    • F

      FrankL

      @Jerom bij ons is besparen ook wel gelukt. Wij zijn ook van 1200 kuub naar 650 kuub gegaan. Onze thermostaat stond op 18.
      Maar toch wordt 650 kuub €71 euro duurder

      En een warmtepomp aanschaffen, kunnen we niet betalen. De Hoog rendement radiatoren zullen vervangen moeten worden en alle ramen deuren en kozijnen. Onbetaalbaar!

      Ik heb mijn gegevens ingevoerd op de Remeha website (centraal beheer heeft ook zo’n rekentool) en aangegeven dat ik al een remeha ketel heb. De terugverdientijd was 71 jaar!

      Isolatie heb je altijd plezier van, maar als de WP en CV na 15 jaar vervangen moeten worden… dan mag je nu alvast flink gaan sparen.
      Voor ons geen WP

      Reageren
      • J

        Juul

        @FrankL wij hebben onze radiatoren in de woonkamer uitgezet en vervangen door een palletkachel. Vloerverwarmingspomp in badkamer door apparaat vervangen waardoor deze niet meer 24u draait maar ingeschakeld wordt als deze gaat verwarmen. Buiten thermostaat geactiveerd voor verwarming bovenverdieping. Deze kan ingesteld worden in de badkamer waardoor deze niet onnodig constant aanstaat of verwarmt indien gewenst. Al met al levert dit goede besparing op. Wij hebben een vrijstaand huis uit jaren 30. Met spouwisolatie.

        Reageren
    • F

      Fir

      @Jeromauto ook al verkocht en een paard in de stal ? Terug naar vroeger

      Reageren
    • P

      Peter

      @Jerom
      Het beste is dood gaan, dan heb je geen warmte meer nodig. Er zijn namelijk groepen mensen, die niet kunnen bewegen en ziek zijn, die warmte nodig hebben om te overleven.

      Reageren
      • I

        Ik

        @Peter, ja met wat je zegt mensen die te zwak zijn overleven dit moeilijk, net als dikke mensen eerder sterven. Dit net zo realistisch als de energie kosten. Het zijt zo.

        Reageren
      • W

        Willard

        @Peter
        Je hebt helemaal gelijk Peter!!!

        Reageren
      • J

        Jeannette

        @Peter
        Dank. Hier een 73jr echtgenoot. Ernstig ziek. In staat tot 0 beweging. Vel over been. Heel weinig mensen zijn in staat buiten hun eigen situatie te denken. Ben zelf ook niet piep meer en weet dat die riedel van extra trui, thermostaat graadje lager etc etc al draait va Joop den Uyl. We hobbelen al jaren v (schijn)crisis naar de volgende manier om mensen uit te kijken.

        Reageren
    • W

      Winnie

      @Jerom, vroeger was niet alles beter. Het ijs op de ramen kan wel voor een slaapkamer, maar als op die kamer ook gestudeerd moet worden toch niet meer van deze tijd. Los daarvan heeft u wel gelijk dat met een beetje moeite wel een besparing mogelijk is. Alleen hebben veel mensen dat al gedaan en komen ze alsnog met een hoge energierekening te zitten.

      Reageren
    • H

      Hilda Bobeldijk

      @Jerom
      Als ik vroeger wilde douchen dan moest ik eerst de leiding ontdooien met een kaars en ik had daadwerkelijk kranten voor de ramen .Ben er niet veel beter opgeworden met een goed geïsoleerd huis scheelt het 3 graden mijn huis is totaal niet geïsoleerd zomers om te stikken en in de winter zit je in de kou en tocht .Heb zelf al heel veel maatregelen genomen maar helaas .Bedankt ymere.

      Reageren
  • W

    Willie

    Stemmen , op wie dan…
    We gaan van pissebed naar kakkebed.
    Misschien zouden ze ook is wat aan de salarissen van die hoge heren, dames kunnen doen. Geen wachtgeld meer mee krijgen , en het geld wat we daar mee besparen is in de zorg steken, salarissen een keer goed verhogen aan de mensen die het echt verdienen, die dag en nacht klaar staan, in plaats van die opvreters die van alles verzinnen om er vooral zelf niet slechter van te worden. Ik zou zeggen zet de verwarming ook is uit als ze zogenaamd aan het regeren zijn, moeten jullie is zien hoe snel problemen opgelost kunnen worden want in de kou zitten wil niemand

    Reageren
    • H

      Hetty

      @Willie

      Ben het helemaal met je eens

      Reageren
  • R

    Rosly Schaake

    Nou ik dacht neem een airco cq warmte ding, sorry weet de naam niet. Ik woon in een flat. Bouwvereniging accoord, gemeente, na bijna een jaar wachten! Zei nee. Nu ben ik verplicht om toch een nieuwe gashaard te kopen. De gemeentes weten helemaal niet hoe ze dit nieuwe gebeuren moeten bepalen. Had ik nog mijn fornuis op gas weggedaan was ik van het gas af geweest. Begrijpen jullie dit. Ik niet. Ik wou geen verwarming vanwege de buizen door het huis en verwarming gaat ook op gas. De gashaard en warmteding betaal ik hierdoor zelf.

    Reageren
    • I

      Ingrid

      @Rosly Schaake

      Koop een bio-ethanol haard. Wij hebben er 2. Zodat als er 1 op is de andere aan kan. En heel goedkoop in gebruik en geeft heerlijke warmte af. 1 liter fles waar je zeker 3 dagen mee doet, kost nog geen 2 euro bij de action. Vorige haar hebben wij ruim 800 m3 minder aan gas verbruikt. Douchen en koken gaat natuurlijk wel op gas. Maar voor de verwarming scheelt het enorm.

      Reageren
      • E

        Erik

        @Ingrid rendement bio-ethanol is erg laag en met 1 liter brand de haard ongeveer 2 uur en zeker geen 3 dagen. En je huis stinkt.

        Reageren
      • E

        Esther

        @Ingriddat heb ik ook gedaan de schimmel stond op me muren dus ook geen oplossing

        Reageren
      • M

        Mier

        @Ingrid
        Heb je wel eens opgezocht hoe ongezond Bioethanol is? Ik wil.mijn kinderen niet blootstellen aan die gevaren

        Reageren
      • W

        Winnie

        Ingrid Ik kan me niet voorstellen dat je een huis 3 dagen kunt verwarmen met 1 liter ethanol. Bovendien komt er water vrij bij de verbranding van ethanol waardoor je huis vochtig wordt. Lijkt me geen goede oplossing.
        Ik heb een airco en zonnepanelen, heel tevreden over.

        Reageren
    • J

      Jeroen

      @Rosly Schaake

      Hoezo gemeente niet akkoord, je doet toch zaken met de woningbouw? Als je maar binnen de db norm blijft, lijkt het voor mij geen reden dat de gemeente dwars kan leggen…

      Reageren
      • W

        WRM

        @Jeroen Er is geen enkele airco die binnen de geluidsnormen blijft, wat wel geldt is dat je een airco zo kan gebruiken dat die minder dan de norm aan geluidsproductie heeft

        Even een korte toelichting De airco moet dus binnen de 45 db blijven bij maximale opbrengst en onder bepaalde omstandigheden als meten bij 23 graden etc maar niemand zal dat gebruiken

        Indien het ding verder voldoet aan het bouwbesluit zoals montage onder de meter en niet meer dan 50 centimeter uitstekend kan de gemeente u dat ding nooit weigeren

        Stel u bent eigenwijs en hangt het ding op, dan krijgt geen enkele gemeente dat ding weg op basis handhaving door het gelijkheidsbeginsel

        Dan moeten ze elke airco gebruiker gaan aanschrijven respectievelijk handhaven en moeten ze volgens de vaste rechtspraak een langdurig consistent beleid hebben gevoerd door bij iedereen te handhaven

        Daar voldoet geen enkele gemeente aan

        Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.