Essent rekent huishoudens met zonnepanelen hogere stroom- en gastarieven
Essent, de grootste energieleverancier van Nederland, rekent huishoudens met zonnepanelen sinds kort een aanzienlijk hoger tarief voor stroom en gas dan huishoudens zonder panelen.
Het gaat om huishoudens die een nieuw energiecontract zoeken, waarvan bekend is dat ze stroom terugleveren. Ook dochterbedrijf Energiedirect hanteert in deze situatie hogere tarieven.
Veel hoger tarief en geen bonus
Huishoudens die een jaarcontract afsluiten en waarvan bekend is dat zij zonnepanelen hebben, betalen bij Essent ongeveer 13 cent extra per netto verbruikte kilowattuur.
Opmerkelijk is dat de gasprijs zelfs bijna 15 cent hoger ligt, ondanks dat het gasverbruik volledig losstaat van de impact van de zonnepanelen op het elektriciteitsnetwerk.

Berekening:
Bovenstaande tarieven zijn opgehaald via Essent.nl voor twee identieke huizen (adressen) naast elkaar in dezelfde straat: huis links met panelen en huis rechts zonder panelen. Beide huishoudens zijn geen klant bij Essent.
Geen bonus
Als ‘rotte’ kers op de taart ontvangen nieuwe klanten met zonnepanelen bij Essent bovendien geen loyaliteitsbonus, terwijl klanten zonder zonnepanelen tot wel 360 euro kunnen opstrijken.
Het heeft er alle schijn van dat Essent niet happig is op klanten met zonnepanelen. Als huishouden ben je een stuk duurder uit dan als je geen panelen hebt.”
Bart Koenraadt (Energie-expert)
Essent niet de enige
Bij Energiedirect, een dochteronderneming van Essent, geldt eveneens dat de tarieven aanzienlijk hoger liggen voor klanten die zonne-energie gebruiken.
Het is momenteel nog onbekend of andere energieleveranciers, zoals Eneco, Vattenfall, Greenchoice en Budget Energie, ook hogere tarieven gaan hanteren voor huishoudens met zonnepanelen.
Overzicht prijsverschillen
We hebben onderzocht wat de specifieke tarieven en de verschillen daartussen zijn bij energieleveranciers, zowel voor huishoudens met als zonder zonnepanelen.
Essent
Zonder zonnepanelen | Met zonnepanelen | Verschil | |
---|---|---|---|
Stroomtarief (per kWh) | € 0,296 | € 0,4235 | ▲ € 0,128 |
Gastarief (per m3) | € 1,315 | € 1,464 | ▲ € 0,149 |
Bonus | tot € 330 | € 0 | ▼ € 330 |
Energiedirect
Zonder panelen | Met panelen | Verschil | |
---|---|---|---|
Stroomtarief (per kWh) | € 0,270 | € 0,392 | ▲ € 0,122 |
Gastarief (per m3) | € 1,289 | € 1,389 | ▲ € 0,100 |
Bonus | tot € 210 | € 0 | ▼ € 210 |
Pure Energie
Zonder panelen | Met panelen | Verschil | |
---|---|---|---|
Stroomtarief (per kWh) | € 0,270 | € 0,296 | ▲ € 0,0260 |
Gastarief (per m3) | € 1,286 | € 1,286 | geen |
Bonus | € 180 | € 0 | ▼ € 180 |
60 euro per maand duurder
Voor een jaarlijks nettoverbruik van 2.000 kWh elektriciteit en 1.200 m3 gas, blijkt dat huishoudens met zonnepanelen bij Essent maar liefst 765 euro meer betalen op jaarbasis dan huishoudens zonder zonnepanelen.
Dit resulteert in een extra maandelijkse uitgave van circa 64 euro.
Ook bij Energiedirect loopt het verschil op tot meer dan 500 euro voor iemand met of zonder panelen.
Zonnepaneelhouders steeds vaker ‘beboet’
Huishoudens met zonnepanelen lijken het kind van de rekening te worden, benadrukt energie-expert, Bart Koenraadt.
Dit uit zich volgens hem onder meer in:
- Heffingen voor het terugleveren van stroom.
- Het niet meer beschikbaar stellen van driejarige contracten.
- Het verlagen of schrappen van acties of overstapbonussen.
- Het verminderen van terugleververgoedingen.
In de huidige tijd lijkt het bijna voordeliger om geen zonnepanelen te bezitten. Het opent de discussie of het nog wel de moeite waard is om te investeren in zonne-energie. Zeker met het versoberen van de salderingsregeling in het vooruitzicht.”
Bart Koenraadt (Energie-expert)
Voordelige optie bij zonnepanelen
Heb je zelf zonnepanelen en zoek je een voordelig energiecontract voor jouw situatie?
Kijk dan in de energievergelijker.
JJohanS
Ik probeerde afgelopen week een jaarcontract af te sluiten bij Essent. Dat bleek uiteindelijk niet te kunnen omdat we meer dan 4000 kWh terugleveren. (We leveren 5000 kWh terug en we gebruiken ook 5000 kWh van het net). Vervolgens gevraagd om een modelcontract, nee meneer dat doen we niet. Ik duidelijk gemaakt dat ieder Energie bedrijf vanuit de ACM regelgeving verplicht is om een modelcontract aan te bieden. Vervolgens ging ze nog even overleggen om na 10 minuten te melden dat ze geen modelcontract aanbieden.
TTheo
Wij hebben een warmtepomp, twee elektrische auto’s. Dat was toch de bedoeling.
Echter verbruiken wij dan per jaar boven de 10.000 kWh.
De opbrengst van de panelen is rond de 4000 kWh waarvan ca2000 direct wordt verbruikt.
Dus een saldering van ca 2000 kwh.
Dus voor het verbruik van ca 8000 kWh wordt het dure tarief gebruikt omdat wij zonnepanelen hebben.
Misschien beter om niet meer terug te leveren?
WWil
wij zijn jaren klant bij essent geweest totdat ik er eind 2023 achter kwam dat de buren ( identieke 2 onder één kap woning ) 5,5 cent minder betalen zonder zonnepanelen. Met zonnepanelen betalen wij dus voor onze eigen saldering! Als die op de schop gaat ben je helemaal de pineut…
Via essent geen reactie gekregen. Wij zijn dus overgestapt naar een ander.
HHarry
@Wil waar zijn jullie naar toe gegaan kwa elektriciteit aanbieder ?mvg harry
RRob
Net nog essent medewerker aan de telefoon gehad, waarbij er expliciet werd geconformeerd dat essent geen verschillende tarieven berekent tussen klant met zonnepanelen ofwel zonder zonnepanelen. Is dit nu wel of niet juist?
HHarrie
Of we schakelen de panelen allemaal uit totdat wr een goede regeling komt.
LLifan
@Harrie dat gaat niet helpen, met zonnepanelen betaal je al het aangepast tarief. Als je dan uitzet scheelt dat alleen in de terugleverkosten, maar als het goed is lever je meer terug dan dat het aan terugleverkosten zijn, waardoor je alsnog een dief van je eigen portemonee bent.
JJoop
Het is een schande dat de overheid wil dat we verduurzamen en vervolgens de energie maatschappijen de gelegen heid geven om de zonnepaneel houders te bedonderen door vrijspel te geven aan de tarieven die zij mogen bepalen miljoenen boete geven aan Essent en terug betalen aan de zonnepaneel houders
JJohn b
Zojuist berekening gedaan bij Essent.
Men hanteerd nog steeds de hogere tarieven!
En geen welkomst bonus.
Bij EnergieDirect zie ik geen extra verhoging met nog steeds welkomst bonus. Wanneer men stroom terug levert.
TTos
Vorig jaar begin juni een 3 jarig contact bij Eneco afgesloten en heb ook zonnepanelen.
We verbruiken meer dan de zonnepanelen opwekken dus volledige saldering.
Geen vaststelling van afbouw saldering dit jaar en zal nog zeker nog doorlopen i.v.m. de besluiteloosheid van de Nederlandse overheid.
Mooi op tijd geweest…. en tot half 2026 er klaar mee.
RRenéT
Dit is het gevolg van het kiezen voor privatisering… alle energie bedrijven zijn inmiddels in buitenlandse handen, en de beloofde concurrentie die goed voor de particulier zou zijn heeft een averechts effect gehad. En erger nog: er is niets tegen te doen.
In Zweden, Duitsland, Spanje en Japan, lachen ze zich lam om die domme Nederlanders.
De huur-woningmarkt gaat al dezelfde kant op als de energiemarkt.
MM
De vraag is of dit weleens mag ..de staat moet hier direct op ingrijpen. Moet niet gekker worden, ze anteren een uit de duim gezogen energie tarief zowel gas als stroom.. Ze zouden hier een miljoenen boete voor moeten krijgen.
Ttom
Ik heb geen zonnepanelen en toch betaal ik de zonnepaneel tarief bij Essent hoe dat dan.
WWill
Wat ben ik blij dat ik de zonnepanelen gehuurd heb,op het moment dat mijn aanbieder mij probeert te naaien,gaan ze eraf! Ik niks, zij ook niks!
JJohan van Doorn
@Will Inderdaad. Ik heb ze ook gehuurd en op deze manier hebben die dingen geen enkele zin meer. Overigens gaan ze er bij mij al af op het ogenblik dat de salderingsregeling onder de 60% zakt. Op dat ogenblik is het hebben van die dingen alleen maar een extra kostenpost. Ik ben nu een half jaar lang bezig een overzicht per dag aan het maken in Excel. Ik sta met de salderingsregeling net iets aan de goede kant. Maar opbrengen doet het niet echt. Ik heb – uiteraard – ook een berekening gemaakt bij koop en overname. Ook dan heeft het plaatsen of hebben van zonnepanelen geen enkele zin. Een terugverdientijd van rond de 25 jaar is natuurlijk zinloos.
RRora
Dit klopt idd. Ik ben zelf vaste klant bij Essent en ik heb zonnepanelen. De tarieven die hierboven staan, zijn ook exact hetzelfde als mijn verlengaanbod.
Een tijdje geleden had Essent nóg een fout gemaakt en had ik ineens een verlengaanbod van 3 jaar met ongeveer de prijzen voor nieuwe klanten zoals hierboven genoemd. Toen ik wilde verlengen was het weg. Contact opgenomen met Essent en zij bevestigden inderdaad dat het een fout was en enkel een aanbod was voor klanten ZONDER zonnepanelen. Daarop heb ik nog gezegd dus met panelen wordt je echt bedonderd waar je bij staat en zwaar benadeeld. ( Worden we uiteindelijk allemaal) Wat een onzin! Ik ben al heel lang klant bij Essent, maar denk dat het nu maar eens tijd wordt om over te stappen…. Iemand suggesties??
EEdwin kuijs
@Rora
Anwb energie .is ook per maand opzegbaar,dat Wgt al genoeg toch?
.scheelt ons veel geld in vergelijking met essent
HHarry
@Edwin kuijs
Maar anwb is toch een dynamisch contract toch .hoe is het daar nu mee ?zomaar nieuwschierig .wil met essent ook.niet verder
AAnne
@Rora
Ik zit ook al jaren bij essent ,
En heb sinds een afgelopen zomer zonnepanelen, heb nog een oud contract van 5 jaar lopen .
Deze loopt af in maart
En heb dan een 3 jarig contract
Ik heb geen slimme meter .
Dus essent kon niet inzien dat ik al zonnepanelen had .
En heb daardoor met dom geluk in september 2023 een 3 jarig contract gehad .
Daar kunnen ze niet onder uit heb alles nagezocht .
En ik ben inderdaad goedkoper uit als de contracten nu ..
HHarrie
@Rora
Ik heb contract tot 4 april en dan stap ik over
GGer
Ons zuur verdiende spaarcentjes gebruikt voor zonnepan. en warmtepomp want ze spiegelde het zo mooi voor een 3 jarig cont. werd nu1jaar vast niet dus essent gooi het gewoon omhoog schandalig over een andermans rug de eigen zak spekken
LLena
Hebben energie direct dan geloof dat ik mettertijd een overstap ga doen ze zijn sowieso al slecht te bereiken
TThei Coenen
December.2023, 109euro per maand.
Ik kreeg nog bericht ik kon verlagen naar 85 euro.
Jan2024, ineens 145euro per maand zoniet zou ik in mei als contract afloopt 150euro moete bijbetalen.
Is dit na regering, banken nu weer een criminele organisatie in Nederland???
CC.Quaedflieg
Wij hebben ook sinds kort zonnepanelen,en ik bemerkte nu dus ook dat opeens het stroom em gasgebruik flink omhoogschoot,terwijl de zonnepanelen een miezerige 12kw opleveren pm.Hoop dat hier toch iets aan gaat eorden gedaan,want we worden aan alle kanten bestolen,triest
VVincent
In Nederland worden duizenden laadpalen uit de grond getrapt voor de elektrische auto’s wat het net ook een knauw geeft. En Liander doet wel zijn best om net op pijl te houden maar hebben ook veel werk met onderhoud waardoor de bouw van niet netwerk op een laag pitje komt.
Er worden ook woonwijken gebouwd met panelen die nooit gewerkt hebben omdat je energie bedrijf ze van een afstand kan uitzetten.
Kortom afname moet omlaag of meer oplag om de pieken op te vangen wat weer een risico is voor de leverancier en zo is de visuele cirkel weer rond.
KKoos amstel
@Vincent
Kun jij mij uitleggen hoe het energbedrijf een omvormer uitzet op afstand?
Dat kan mijn inziens maar op een manier en dat is in de hele wijk de spanning bewust opvoeren tot boven de 253V en het lijkt mij sterk dat ze dat bewust doen. Aangezien dit door de netbeheerder gedaan zou moeten worden en niet meer het energie bedrijf die jou de rekening stuurt
PPiedro
@Koos amstel
Koos helemaal goed, dat kan Vincent niet, dat doet de net beheerder. O ja die spelen onder een Hoedje, dat zou kunnen met, als het net overbelast is boven die 252 VOLT netspanning. Ja en wasmachines enz. die kan men overdag programmeren om bij mensen met zonnenpanelen de stroom af tenemen, Ja daar denken ze niet allen aan vermoed ik. De tijd van vrije keuze, ja en doen en laten wat IK wil, dat ligt toch wel wat achter ons. De gebruiker en dus ook de vervuiler betaald steeds meer.
JJoop Terwijn
Ik heb nog 2 jaar tegaan van mijn 5 jarig contract bij Essent. Maar als het zo doorgaat is het ook mijn laatste contract en stap ik over naar een goedkoper contract. Je wordt gestraft omdat je bezuinigd. Het wordt tijd dat de gas, stroom en ook water weer in handen komen van de regering
FFrankL
Ze rekenen hier met een verbruik van 2000kWh en 1200m3.
Wij verbruiken 4000kWh maar…. onze panelen leveren 4000kWh. Dus maken we hier geen kosten. Of reken ik nu verkeerd?
En vwb gas is het natuurlijk schandalig dat we daarvoor extra moeten betalen. Dit valt niet goed te praten. Het heeft niets met salderen te maken.
Omdat wij 750 m3 verbruiken zijn we €98 per jaar kwijt.
De ACM en Rob Jetten moeten hier iets aan doen, vooral de extra kosten voor gas.
OOriginal
Essent is onderdeel van het Duitse E.ON.
Winst in 2022: €2,7 miljard. Beursgenoteerd, luistert dus naar de aandeelhouders.
De rest mag u er zelf bij bedenken waarom u de broekriem moet aanhalen. En naar wie deze prijsverhogingen heen gaan.
PPiedro
Welkom in Nederland, Jo de boeren moeten ook hun subsiedies inleveren, het werd teveel zeggen nu de oosterburen. Jullie weten toch ook dat de aandeelhouders van Essent/Vattenvall u.s.w. niks inleveren, dat doen jullie wel op de Bank zittende.
GG mol
Is dit geen discriminatie.
Ga een rechtzaak beginnen .
MMartin Koelen
Vereniging Eigenhuis zou een proefproces moeten starten tegen Essent die zonnepaneelhouders extra laat betalen voor gas! De dure gascentrales die stroom opwekken zijn voor aandeelhouders te duur, daarom betalen zonnepaneelhouders de kosten.
MMichael
Zonnepanelen zijn voor de groep mensen bedoelt die de hele dag thuis zijn ..hierdoor kunnen ze per direct hun eigen opgewekte energie verbruiken en zo hun rekening laag houden ..de werkenden worden hiermee dus weer gestraft want als je in de avond klaar bent met werken dan is de zon weg en mag je weer de stroom kopen .
JJantje
@Michael
Batterij subsidieren jung, dat zou de toekomst zijn in stook en consumptie microplastic Pfass NL. Maar zoals je weet dat hebben de Aandeelhouders niet graag en bonussen Opstrijkers van Essent /Vattenval niet graag. Jongens en meiden gewoon op je Bank blijven zitten dan kom je het verst. Gelukkig hebben we nog GreenPeace en IR, die ook een snelweg durven te blokkeren , maar jij /jullie niet .
JJan
@Michael
Ik denk dat je volkomen gelijk hebt.
Wij hebben het voordeel dat we thuis zijn.
En mensen die overdag werken de pineut zijn.
MMarinus Snijder
@Michael ook als je werkt kan je profiteren van zonnepanelen op de dag.je kan je wasmachine en vaatwasser zo programeren dat die aan slaan op de tijd als je stroom opwekt.je kan kijken wanneer zon op je zonnepanelen komt.
JJohan van Doorn
@Marinus Snijder
Leuk hoor, dit soort oplossingen. Wat gaat dat dan opleveren? Heeft u elke dag uw wasautomaat aan staan? Nee, dat denk ik toch niet. En weet u precies wanneer de zon genoeg levert? Of wanneer er zomaar een paar wolken overdrijven waardoor alles weer stilvalt? En in het allerbeste geval kunt u dus, als u één keer per week de wasmachine, de droogtrommel en de vaatwasser automatisch aanzet, zomaar 3 kWh per week afstrepen. Daar kunt u echt uw paneeltjes niet mee aflossen.
HHermien
@Michael mensen die de hele dag thuis zijn gebruiken meestal ook meer energie. Je kunt tegenwoordig ook gewoon de wasmachine, vaatwasser programeren zodat ze overdag draaien.
WWilm
@Michael niet alleen voor mensen die thuis zijn ,warmte pompen moeten ook panelen hebben anders kost t nog meer stroom .en er zijn genoeg die de panelen al bijna 10 jaar of langer hebben.die hebben de kosten er wel uit maar levert nu minder op dan wat hun werd voorgeschotelt, 25 jaar levergarantie…
BBeuving
Hier mee worden wij met zonnepanelen dik gepakt. Het lijkt nergens op.
YYvonne
@Beuving, terecht, want zonnepaneelbezitters zadelen het electriciteitsnetwerk op met enorme kosten. Logisch dat de veroorzakers daarvan de kosten dragen. Trouwens , ze zadelen niet het elektriciteitsnet op met enorme kosten, straks ook de afvalverwerking als die dingen aan het eind gekomen zijn.
YYvonne
@Yvonne, voor het netwerk betalen we netwerkkosten en niet zo zuinig ook. Aan dit netwerk hebben ze jaren niets/weinig gedaan. Daar plukken we nu de vruchten van. Niet alles is de schuld van de bezitter van zonnepanelen.
SSteven
@Yvonne Wow jij bent dom, je wet toch dat de energie Maatschappijen enorme subsidies hebben gekregen en daar enorme zonnepaneel parken hiervan hebben gebouwd. Die leveren veel meer energie het net in dan die paar panelen wat mensen thuis hebben liggen.
Dus het is een probleem veroorzaakt door energie Maatschappijen, gesubsidieerde met belasting geld waar ze nu de rekening ervan bij consumenten willen leggen. Als dat geld was gestoken in het netwerk ipv zonneparken was er geen probleem geweest.b
WWinnie Robles
Steven, je hebt helemaal gelijk, behalve het woordje “willen” in de voorlaatste zin. Dat suggereert dat er een mogelijkheid is hier niet in te trappen. Die is er niet.
Iedere vertraging in zonnepanelen, infrastructuur en opslag van energie vertraagt de energietransitie. Uiteindelijk is onze regering de enige die hier iets aan kan doen, Saldering voor particulieren in stand houden en geld voor de Tesla subsidie voor mensen die dat niet nodig hebben steken in infrastructuur en opslag van energie. Want dat zijn de bottlenecks.
Ffrans
@Yvonne
helemaal eens Yvonne
FFrankL
@Yvonne. Als je het zo bekijkt, dan wil ik ook dat de ‘rijken’ die een EV kunnen betalen geen subsidie meer krijgen van mijn belastingcenten, en dat mensen die ongezond leven meer ziektekosten moeten betalen.
Ik vraag me ook af hoe het zit met zonneparken. Het stroomnet moet hiervoor flink worden verzwaard, en wie betaalt dat?
Daarnaast denk ik dat mensen zonder zonnepanelen ook voordeel hebben van alle duurzaam opgewekte energie.
En waarom verkoopt Essent nog steeds zonnepanelen?
PPiedro
@Yvonne
Daar heb je volkomen gelijk in, de vervuiler betaald dus jij en ik ook met je eigen afval. en de bedrijven ook, en dat wordt weer doorberekend naar jouw en mij en die andere >18miljoen burgers. Uitendelijk zijn wij met z’n allen de vervuilers, met of zonder zonnenpanelen. Het betekend gewoon de Wereld bevolking moet gehalveerd worden geleidelijk aan natuurlijk, Dus we moeten meer naar het Kruitvat/Etos/ enz. voor die rubbertjes. Klopt die geven ook vervuiling, maar toe gegeven, een hoop minder dan als we maar voort blijven Droomen met onze natte droomwerelden waar we nog steeds in vertoeven. Ja dat klopt, gelukkig hebben we nog GreenPeace en IR, die ja die eersten die al meer dan 45jaar wijzen op onze gedragingen. Daar ben ik al 42jaar donateur van, en daar houdt mij NIEMAND vanaf. Niemand is volmaakt ook ik niet jij niet/allen niet en GreenPeace/IR OOK niet. zeker als de Hebzucht op de eerste plaats blijft staan. Emphatie (waar men de mond van Vol heeft) heerst niet verder dan de eigen voordeur, en zeker niet bij 85% van de bevolking. Nogmaals het ideale bestaat niet, wel het betere benaderbare. Dus onze eigen houding tenopzichte van deze Wereld. Ik heb het niet hier over mensen onder aan de Trapladder. Dat zullen jij en allen toch wel begrijpen, of dringt dat niet uit eigen belangen zijnde niet door??!! Kijk eens naar buiten, mooi zonnig vriesweer, dan maar een dikkere jas aan, dan maar van dromen, zat ikkkee maar aan het strand met die AIR(plane) houding.
KKoen Kuijper
@Beuving
Essent en Energiedirect geven aan een fout te hebben gemaakt in hun aanvraagomgeving en voor nieuwe klanten met zonnepanelen toch géén hogere stroom- en gasprijs te rekenen.
KKapcook
nee, en bestaande klanten kunnen voor de nieuwe klanten extra betalen.
Goed geregeld Essent