Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Essent en Energiedirect verlagen energieprijzen, nieuwe klant profiteert

Vandaag hebben Essent en Energiedirect de energieprijzen verlaagd, maar wel alleen voor nieuwe klanten die kiezen voor een jaarcontract. De vaste tarieven voor zowel stroom als gas liggen vandaag fors lager dan gisteren.

Samen bedienen Essent en Energiedirect op dit moment al 3,3 miljoen klanten in Nederland.

Eerder vandaag introduceerden ook Eneco en Oxxio ook al lagere tarieven. Dit kan betekenen dat de andere grote leveranciers, zoals Budget Energie en Vattenfall, ook met verbeterde aanbiedingen gaan komen voor nieuwe klanten.

Details tariefverlaging

Hieronder volgt een overzicht van de tariefwijziging in de contracten bij Essent en Energiedirect.

Essent

Tarieven gelden per 5 januari 2024 voor nieuwe klanten die een jaarcontract kiezen bij Essent.

ContractOude tarievenNieuwe tarieven
Vast (1 jaar)€ 0,320 /kWh
€ 1,375 /m3
€ 0,296 /kWh
€ 1,315 /m3

Ter vergelijking: zit je nu variabel als bestaande bij Essent, dan betaal je 0,385 euro per kWh en 1,449 euro per m3. Het kan dus zeker lonen om een vergelijking te maken met andere aanbieders.

Essent biedt nieuwe klanten die kiezen voor een jaarcontract bovendien een eenmalige loyaliteitsbonus tot 280 euro. De bonus wordt uitgekeerd bij de eerste jaarafrekening.

Energiedirect

Bij Energiedirect zijn dit de nieuwe tarieven per 5 januari 2024:

ContractOude tarievenNieuwe tarieven
Vast (1 jaar)€ 0,294 /kWh
€ 1,350 /m3
€ 0,270 /kWh
€ 1,289 /m3

Bij Energiedirect krijgen klanten eveneens een bonus, maar dan van maximaal 200 euro.

Oorzaak lagere tarieven

Deze prijsdaling lijkt te zijn ingegeven door de situatie in december, waarin leveranciers tegen verrassend lage prijzen stroom konden inkopen. De beursprijs voor gas bereikte toen een opvallend laag niveau.

Ook in januari blijven de inkoopprijzen relatief gunstig, wat deze tariefverlagingen mogelijk maakt.

Winterweer op komst

Het winterweer gaat echter omslaan, vanaf aanstaande zondag (7 januari) zakken de temperaturen beneden het vriespunt. Als deze situatie aanhoudt, kunnen de handelsprijzen voor stroom en gas hierdoor stijgen.

Het kan dus verstandig zijn om een vast contract te overwegen.

Hier staat een overzicht van de goedkoopste energieleveranciers voor begin 2024.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

225 reacties

  • MMartje

    Blijkbaar vinden ze het belangrijker om nieuwe klanten binnen te halen dan te zorgen dat de vaste klanten blijven

    Reageren
  • PPetra

    Schandalig wij als vaste klant weer de pinut

    Reageren
  • HH.J. Stoffelen

    Ben het helemaal eens met de meningen en klachten van al deze mensen over het krijgen van een “bonus” ,”korting” voor mensen die al jaren klant zijn bij essent en zo als zo vaak, altijd weer “naast de pot pissen”! Je wordt tegenwoordig “gestraft” i.p.v. beloont als je ergens “trouwe” klant bij bent,blijft! Ik heb toevallig nu voor de eerste keer,na 42 jaar klant bij essent,een 3 jarig “vast”contract afgesloten en nu moet ik lezen dat er bonussen,kortingen voor “nieuwe” klanten komen! Ik zou me ook nog niet verbazen als ze dadelijk ook nog de prijzen verlagen! Essent,doe ook eens iets meer voor al deze “trouwe” klanten!

    Reageren
    • GGoel

      @H.J. Stoffelen

      Energiebedrijven doen NIKS voor vaste klanten. Dat zijn namelijk de sukkels waar zij aan verdienen. Ietsje slimmere klanten gaan voor de overstap bonus via vergelijkingssites.
      De slimste klanten nemen een dynamisch contract, omdat dat op langere termijn het goedkoopst is.

      Reageren
    • GGerrit

      @H.J. Stoffelen

      Helemaal mee eens

      Reageren
  • MMarleen

    Oktober net weer een jaar verlengd vin dit niet voor de ouwe klanten kloppen dan ondanks de boete stap ik nu nog over na een andere leverancier

    Reageren
    • GGoel

      @Marleen

      Gelijk heb je!
      Maar wil je nóg goedkoper dan zelfs nieuwe met overstap bonus, dan neem je dynamisch.

      Reageren
  • FFrank

    Wij hebben ook al jaren Energiedirect, fijn dat ze voor vaste klanten niks doen!

    Reageren
    • MMarion

      @Frank
      Helemaal mee eens.
      Ook al jaren vaste klant,maar als ik dit nu lees ,denk ik er sterk over om op te stappen.
      Als er maar meer klanten binnen gelokt worden, maar de vaste klanten, waarom zouden ze daar iets voor doen .

      Reageren
    • FFrieda

      @Frank

      Helemaal mee eens Frank,ook wij zitten al meer dan 7 jaar bij Energiedirect,waren altijd erg tevreden,maar nu krijgen we een klap in ons gezicht voor de loyaliteit! Nieuwe klanten een bonus,wij niet.

      Reageren
  • HH wouda

    Ben al jaren bij energie direct krijg ook geen bonus om dat ik zonnepanelen heb net ook nieuw contract af ge sloten heb er maar een woord voor dat ik dit heel gemeen vind voor trouwe klanten

    Reageren
    • BBakker

      @H wouda: 14 dagen bedenktijd nog niet voorbij? Snel opzeggen dan!

      Reageren
  • JJan

    Zoals steeds vaker, ben je vaste klant, dan krijg je niks, of ja, een filpje bij pathe.
    Wat een k….firma. bedankt om klant te blijven. Volgend jaar ergens anders

    Reageren
    • GGoel

      @Jan

      Met vaste/variabele contracten ben je daarom na elke contractperiode gedwongen om over te stappen.
      Maar zelfs mét overstapbonus ben je duurder uit dan met dynamisch. En van dynamisch is Zonnneplan het goedkoopst!

      Reageren
  • MMj stoeten

    Zit bij energiedirect zijn zeer blij met hem kon m’n contract verlengen voor 3jaar onze energiedirect goed berijdbaar en bij vragen worden we goed geholpen ga zo door energiedirect en regelneef

    Reageren
    • GGoel

      @Mj stoeten

      Heb je een overstapbonus gekregen?

      Reageren
      • MMj stoeten

        @Goel
        Ja 280 euro

        Reageren
        • GGoel

          @Mj stoeten

          Goedzo!

          Reageren
  • GG de Vries

    Wordt weer tijd dat de overheid ingrijpt!!! Vaste klant zijn Wordt gestraft!!!

    Reageren
    • GGoel

      @G de Vries

      Klopt: vaste klanten krijgen geen overstapbonus!

      Maar zelfs mét overstapbonus ben je duurder uit dan met dynamisch.

      Reageren
    • AAgnes

      @G de Vries

      Dat bedenk ik ook . Maandag bellen maar!!

      Reageren
  • IIneke

    Schandalig de vaste klant is dus weer de pineut je kunt dus beter ieder jaar overstappen

    Reageren
    • GGoel

      @Ineke

      Klopt: als je een vast contract wilt ben je min of meer gedwongen om na de contractsduur over te stappen, anders ben je dief van eigen portemonai.

      Maar zelfs mét overstapbonussen ben je goedkoper uit dan met dynamisch.

      Reageren
    • BBruce

      @Ineke dat doe al 18jaar en het leverd ieder jaar geld op dus hoe dom kan iemand zijn om altijd maar bij de zelfde blijven hangen.

      Reageren
  • WW van de Vem

    Ik ben wel flink beloond!
    Ik mag een filmpje uitzoeken op Videoland!!!!!

    Reageren
    • GGoel

      @W van de Vem

      Met dynamisch heb je geen bonussen maar ben je uiteindelijk (veel) goedkoper uit. Geen (overstap) bonussen want dat is niet nodig: gewoon gemiddeld de laagste prijs!

      Reageren
      • MMoto

        @Goel
        Dynamisch is mooi zo lang het daalt,als het gaat stijgen ben je gewoon de pineut.

        Reageren
        • GGoel

          @Moto

          Dynamisch is ook mooi bij een horizontale markt want ook dan goedkoper.
          En als de markt stijgt, moet het echt tientallen procenten stijgen wil het onder de DAN vaste contracten uitstijgen. Tot die tijd heb je de hele tijd bespaart. Maar bij die stijgende markt passen de leveranciers van vaste contracten natuurlijk ook razendsnel hun contracten naar boven aan. Als je vaste contract is afgelopen en je gaat weer voor een vast contract, dan betaal je weer veel meer dan met dynamisch.
          Vaste contracten zijn speculatie op (gas/stroom) prijzen van de toekomst. Daarom zit er een risico-opslag bij vaste/variabele contracten. Maar omdat het gespeculeer in de toekomst is, zitten zij er ook wel naast: zij lijden dan verlies. Die verliezen verhalen zij weer op nieuwe vaste/variabele contracten.
          Met dynamisch is wordt direct op de dagmarkt gekocht: geen gespeculeer dus en daarom ook geen risico-opslag of verhalen van gemaakte verliezen door speculatie.

          GEMIDDELD betaal je daarom met dynamisch (fors) minder (tussen de 20 en 30%).

          Reageren
  • MMario

    Schandalig overstappen met ons allen zijn genoeg leveranciers op de markt met een mooi aanbod

    Reageren
  • EEB

    Vandaag van Energiedirect (waar ik nog 1,5 jaar een contract had) overgestapt naar Oxxio. Ik krijg wel een boete van 150 euro , maar ben dan nog steeds onder aan de streep meer dan 300 euro goedkoper uit. Ga van een maandbedrag van bijna 190 euro naar 100 euro.

    Tsja, als je alleen je nieuwe klanten enorm laat profiteren (en ja, ik weet dat ik zelf voor een vast jaarcontract van 3 jaar heb gekozen) dan blijven je klanten elk jaar ook rondkijken naar betere aanbiedingen. In plaats van zo te blijven stunten om je sales targets voor nieuwe klanten elk jaar maar te halen kun je ook gewoon je algemene prijzen een stuk lager houden.

    Reageren
  • FFrank

    Laat al die grote bedrijven toch links liggen.
    De welkomst bonus die je krijgt moet jij als nieuwe klant en bestaande klanten toch gewoon zelf betalen.

    Het beste is nog een dynamisch contract deze zit voor het grootste deel altijd onder de prijs van een vast of variabel contract
    Je betaalt per uur voor de energie dat kan 14 cent zijn maar ook wel eens 28 cent per KWh en voor gas betaal je de dag prijs ene dag betaal je 103 cent en soms betaal je 126 cent per kuub
    Heb je zonnepanelen dan krijg je het zelfde terug als wat je betaalt voor energie

    Reageren
    • GGoel

      @Frank

      Precies! GEMIDDELD over langere periode betaal je met dynamisch (fors) minder vanwege de risico-opslag. Die periode van 1, 2, of 3 jaar ‘zekerheid’ kopen bij vaste leveranciers is een schijnzekerheid waarvoor ook nog eens een FORSE extra premie voor wordt gerekend in de vorm van risico-opslag. Omdat die vaste leveranciers op de termijnmarkt kopen lopen zij ook nog eens speculatie-risico. Verliezen zullen zij op klanten verhalen middels hogere contract prijzen. Of ze ontbinden gewoonweg je vaste contract onder de smoes “overmacht”. Of gaan failliet waardoor die klanten die dachten dat zij de zekerheid van een vast contract hadden, alsnog tegen veel hogere prijzen een nieuw ‘vast’ contract kunnen gaan afsluiten.

      Schijnzekerheid dus die vaste contracten. Dynamisch is dus uiteindelijk veel goedkoper!

      Reageren
  • RRico

    Ze bieden vast 1 jaar bij essent voor 1,44 gas Aan. Dus verhaal klopt niet. Helaas. Variabel zit ik juist lager dan het vaste aanbod.

    Reageren
    • DDommetje

      @Rico
      Klopt, het verhaal klopt niet. Eind december was ik overgestapt naar 1 jaar vast, wat bleek? De genoemde prijs was hoger dan zoals in de aanbieding was geboden. € 1,46 per m3 en stroom €0,39 per kWh. En geen loyaliteitsbonus. Omdat ik vaste klant ben.
      Dus vaste klanten zijn de dupe.

      Reageren
    • GGoel

      @Rico

      Ik zit nu op €1,19 met gas bij Zonneplan. Jij?

      Reageren
      • PPeter van Heel

        @Goel

        Ik zit op € 1.15 voor gas € 0,22 voor elektra normaal en € 0,18 voor elektra dal alles 1 jaar vast.

        Reageren
  • EE Romp

    En hoe wordt het aanbod voor trouwe klanten (3 of 5 jr) bij Essent?
    Is deze relatie überhaupt iets waard?

    Reageren
    • AA.H Meijering

      @E Romp

      Kan ik mijn Essent contract nu verlengen?

      Reageren
    • FFroukje

      @E Romp

      Ja 7% korting hahahs

      Reageren
    • GGoel

      @E Romp

      Voor de duidelijkheid: OVERSTAP premie krijg je alleen bij OVERSTAPPEN.

      Ik zie hier veel geklaag van mensen die denken dat als zij lang bij dezelfde leverancier blijven, zij ook wel ‘recht’ hebben op een korting of premie. Zo werkt dat niet. Alleen bij OVERSTAPPEN krijg je dat. Dus zal je met je vaste contract ELK JAAR moeten overstappen. En zelfs dan ben je uiteindelijk nog duurder uit dan met een dynamisch contract.

      Reageren
  • YY Jacobs

    Schandalig en heel jammer dat alleen nieuwe klanten deze prijs wordt aangeboden. Al meer dan 40 jaar klant dus vind dat wij als langdurige klant ook deze prijs moeten krijgen in een nieuw contract. Ik kan een nieuw contract afsluiten maar denk er nog wel eens goed over na om elders te gaan kijken.

    Reageren
    • EEvg

      @Y Jacobs
      Nee, hoor. Als vaste klant van meer dan 25 word ik al zo enorm verwend met 1 gratis pathé-film en korting op die heerlijke winterefteling…

      Reageren
  • KKees

    Bij de grote 3 ben je geen klant maar een nummer.
    Al zit je er 40 jaar dan ben je nog steeds geen klant.

    Reageren
  • KKees

    Stem d66, gaat de gastax naar 1,00 euro en kost gas straks 1,60 per m3.

    Reageren
  • SSander

    Tjonge jonge wat een zure reacties allemaal.

    Al deze zogenaamde vaste klanten sluiten ook gewoon elk jaar of 3 of 5 jaar een nieuw contract af.

    Toen hun rekening afgelopen jaar niet steeg omdat hun contract nog even doorliep heb ik ze hier ook niet horen klagen dat ze geen gebruik wilde maken van het prijsplafond en of ze dit alsjeblieft mochten terugstorten.

    Ik vind het ook niet leuk om” te veel ” te betalen maar als het je niet zint stap je aan het eind van je contract toch gewoon over.

    Reageren
  • RROC v d Ven

    Het lijkt de Roverheid wel !!!

    Reageren
  • JJans

    Al jaren bij essent contract van 1jaar en waarom krijgen anderen 3 of 5 jaar klopt toch niet

    Reageren
  • PPatrick

    Laat je niet gek maken dit is bedoeld om mensen te lokken omdat ze weten dat de tarieven zullen gaan dalen en de consument laten ze betalen.
    Overstappen naar de anwb energie met dynamische tarieven véél goedkoper dan vaste tarieven

    Reageren
  • BBoeve

    Bestaande klanten adviseren om tzt gewoon over te stappen of zoveel mogelijk te gaan klagen om ze op deze wijze te dwigen dit beleid aan te passen.

    Reageren
  • MManning

    Waarom niet eerlijkheid ook voor vasten klanten.
    Waarom die heeft net zoveel rechten. Of moet ze eerst afmelden en dan op nieuw wat een kosten om op nieuw in toeschrijven

    Reageren
    • PPeter van Heel

      @Manning

      Precies wat je zegt. Ga naar een andere leverancier en neem een Dynamisch contract, dat is per maand opzegbaar, daarna weer terug aanmelden bij je oude leverancier ( als je hier tenminste tevreden over bent )

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.