Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Energie compensatie (190 euro) niet ontvangen? Dit kun je doen

Thomas van Campenhout

70 reacties

Er zijn een hoop Nederlanders die hun energie compensatie van 2x 190 euro nog niet hebben ontvangen van de energieleverancier.

Ook wij krijgen berichten van huishoudens die het bedrag nog niet zien staan op hun rekening of waarbij er niets is gecompenseerd op de voorschotfactuur.

Geldt dit ook voor jou?

Dan kun je de onderstaande stappen ondernemen.

Check eerst of je in aanmerking komt

Mogelijk heb je niets ontvangen, omdat je niet in aanmerking komt voor de energiecompensatie. Deze geldt namelijk alleen voor kleinverbruikers met een eigen stroomaansluiting in een gebouw dat is bedoeld voor wonen of werken.

Je hebt geen recht op de compensatie als:

  • Jouw huishouden een grootverbruikaansluiting voor elektriciteit deelt met andere huishoudens
  • Als je een aansluiting hebt die niet wordt gebruikt voor wonen of werken, zoals een loods of garagebox.
  • Je een collectief energiecontract hebt
  • Jouw energierekening wordt betaald via je verhuurder

Leestip: dit wist je nog niet over de 190 euro energie compensatie

Check deze tabel voor de uitbetaling

Energieleveranciers keren de energie compensatie niet op hetzelfde moment uit. Het kan dus zijn dat je nog even geduld moet hebben voordat je de energiecompensatie wordt uitbetaald of verrekend.

De uitbetaling van de compensatie bij enkele grote energieleverancier voor de maand december.

EnergieleverancierUitbetaling (december)
Essent15 december
EnecoTussen 15 en 31 december
VattenfallUiterlijk 24 december
GreenhoiceBij afschrijving termijnbedrag
BudgetEnergieUiterlijk 15 december
EnergiedirectVanaf 15 december
VandebronBij afschrijving termijnbedrag
Engie4e week van december

De 190 euro voor de maand november zou je inmiddels hebben moeten ontvangen.

Is dat niet zo?

Kijk dan hieronder wat je verder kunt doen.

Check of het bedrag is verrekend

Misschien zie je de energie compensatie niet als heel bedrag van 190 euro terug op je bankrekening?

Mogelijk heeft je energieleverancier de 190 euro aan compensatie dan:

  • In mindering gebracht op je voorschotfactuur (termijnbedrag)
  • Verrekend met een openstaande rekening
  • Verrekend met je jaarrekening
  • Gebruikt voor een betalingsregeling

Check voor de zekerheid je e-mail om te kijken of hierover is gecommuniceerd.

Neem contact op met je energieleverancier

Als je nog steeds geen idee hebt waarom je geen energiecompensatie hebt gekregen dan kun je als laatste stap contact opnemen met je energieleverancier.

Mogelijk is er iets mis gegaan in de administratie of is er een andere goede uitleg waarom jij de 190 euro nog niet hebt ontvangen.

Klacht indienen

Krijg je geen gehoor?

Dan kun je een klacht indienen. Doe dit eerst bij de energieleverancier zelf. Via Consuwijzer vind je enkele voorbeeldbrieven.

Kom je er samen met je energiebedrijf niet aan uit?

Dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie en Water. Hier zijn kosten aan verbonden.

70 reacties

  • JJohn

    Nog steeds geen 190,- euro van November 2022 ontvangen bij A.N.W.B. energie.
    Men had dat in november nodig, en dus had het toen op je bankrekening moeten staan!
    Ik weet dat er meer gedupeerden zijn, hopelijk schrijven die ook een reactie.
    Maar er lijkt eigenlijk ook weer geen controle op naleving te zijn door de overheid.

    Reageren
  • KKarina Lohne

    Ik was ook klant bij HEM en kan alleen maar iedereen waarschuwen! Toen de elektriciteitsprijzen omhoog gingen, ging ik op zoek naar een nieuwe, goedkope elektriciteitsleverancier.
    Toen HEM al mijn gegevens had, berekende HEM mijn maandelijkse vergoeding van € 90 per maand, die ze onmiddellijk van mijn bank afschreven, ook al hadden ze me nog geen elektriciteit geleverd!
    Daarna kon ik mijn ogen niet geloven … HEM alleen geboekt voor elektriciteit 205 € van mijn rekening! In november 2022 stap ik over op BUDGET, die, rekening houdend met mijn elektriciteitsverbruik, SLECHTS € 136,00 per maand rekent. De energievergoeding van 190€ werd mij voor december prompt door Budget overgemaakt!
    VOOR NOVEMBER 2022 HEB IK, ONDANKS VERSCHILLENDE HERINNERINGEN,:::
    KRIJG GEEN CENT VAN HEM!!!! IK HEB NOG STEEDS DE 85€ NIET ONTVANGEN die ik te veel aan hem heb betaald! HEM REAGEERT NIET OP MIJN OPROEPEN OF E-MAILS! DUS PAS OP VOOR… HEM… DEZE ENERGIELEVERANCIER IS NIET TE VERTROUWEN!

    Reageren
    • JJo

      @Karina Lohne

      Kon je toch terug boeken en automatisch incasso blokkeren. ?

      Reageren
  • RRon

    Ja drie keer gebeld bleek eerst foutje te zijn in de registratie van woonhuis. Begin december gesproken met klanten service het is al een avontuur om ze te pakken te krijgen maar geld zou worden gestort mijn termijn bedrag was al betaald dus twee keer 190 euro binnen twee weken. Nu 3-1-2023 niks ontvangen weer gebeld verbinding wordt verbroken. Nog een keer bellen ja sorry maar het is erg druk en er zijn achterstanden. Maar er was toegezegd binnen twee weken. Ja u moet geduld hebben zullen een mailtje sturen. Afwachten maar weer Essent.

    Reageren
  • MMonique

    Al jaren zit ik bij Vattenfall, daar heb ik een contract voor gas.
    Electra betaal ik aan mijn verhuurder daar het technisch gezien niet mogelijk is een hoofdaansluiting voor electriciteit in mijn zelfstandige woning aan te brengen.
    Dit is de reden dat ik niet in aanmerking kom voor de 2x €190,-
    Zo ook mijn twee buren.
    Vattenfall geeft in een telefonisch contact aan dat zij de regels niet hebben verzonnen en dat de consument de €190,- ontvangt van de leverancier waar electra wordt afgenomen.
    Wat een afknapper!
    Iedereen ontvangt €190,-

    Reageren
  • CCarin

    Van Delta Energie hier in Zeeland ook nog steeds niks ontvangen ! We bellen ons suf….we worden gewoon aan het lijntje gehouden. Wonen al 12 jaar op hetzelfde adres en hebben dienovereenkomstig ook al 12 jaar een contract bij Delta.

    Reageren
    • MMarielle

      @Carin
      Wij hebben het de eerdte maand netjes ontvangen, nu niks.

      Reageren
      • TTom

        @Marielle

        Wij ook van december niks ontvangen. Steeds een andere smoes als we bellen. Ook zelfs nog steeds geen beloofde instapbonus gehad van 110 euro van toen we een nieuw contract afgesloten hebben. Ook steeds een andere smoes. Echt te belachelijk voor woorden. Het lijkt of ze bewust geld vasthouden. Maar waarom? Omdat ze zelf geld tekort komen met hun eigen rekeningen?

        Reageren
    • DdB

      @Carin, bij mij precies hetzelfde. Ik ben al drie weken aan het mailen en bellen.
      Ik moest allerlei bewijsstukken indienen dat mijn huis een woonhuis is (met betaling van gemeentelijke belastingen).
      Heb je al ergens een klacht ingediend?

      Reageren
  • PPascal van den Heuvel

    Zit bij HEM Energie. Die zijn de laatste periode nou niet bepaald positief in de media geweest. Echter heb ik een langlopend vast contract met voor-oorlogse tarieven voor gas en licht, dus ga niet vrijwillig overstappen. Met de levering van energie is alles prima. Echter als het gaat om teruggave van de jaarafrekening of in dit geval de € 380 euro voor twee maanden, dan blinkt men uit in te laat of vooralsnog NIET betalen. Wel een creditnota sturen, maar niks op de rekening. Heb een klacht neergelegd bij deze leverancier. Kijken hoe ze reageren.

    Reageren
    • KKarina Lohne

      @Pascal van den Heuvel
      Ik was ook klant bij HEM en kan alleen maar iedereen waarschuwen! Toen de elektriciteitsprijzen omhoog gingen, ging ik op zoek naar een nieuwe, goedkope elektriciteitsleverancier.
      Toen HEM al mijn gegevens had, berekende HEM mijn maandelijkse vergoeding van € 90 per maand, die ze onmiddellijk van mijn bank afschreven, ook al hadden ze me nog geen elektriciteit geleverd!
      Daarna kon ik mijn ogen niet geloven … HEM alleen geboekt voor elektriciteit 205 € van mijn rekening! In november 2022 stap ik over op BUDGET, die, rekening houdend met mijn elektriciteitsverbruik, SLECHTS € 136,00 per maand rekent. De energievergoeding van 190€ werd mij voor december prompt door Budget overgemaakt!
      VOOR NOVEMBER 2022 HEB IK, ONDANKS VERSCHILLENDE HERINNERINGEN,:::
      KRIJG GEEN CENT VAN HEM!!!! IK HEB NOG STEEDS DE 85€ NIET ONTVANGEN die ik te veel aan hem heb betaald! HEM REAGEERT NIET OP MIJN OPROEPEN OF E-MAILS! DUS PAS OP VOOR… HEM… DEZE ENERGIELEVERANCIER IS NIET TE VERTROUWEN!

      Reageren
  • EEsma

    Van Eneco nog steeds geen energietoeslag van 190 euro ontvangen. Zowel van nov als dec. Ben al langer al 4 weken bezig met bellen en elke keer zouden ze dit zo snel mogelijk in orde maken. Ben hier echt helemaal klaar mee!

    Reageren
    • JJohan

      @Esma

      Herkenbaar. Bij mij exact hetzelfde verhaal, ook van november en december en zelfde tijdsduur evenals. ‘We zien dat het in behandeling is meneer.’ Bij mij was de smoes in het begin: ‘Meneer! We zien in uw contract dat het huis waarin u woont niet bewoonbaar is.’ ‘Er staat bij de vraag “bewoonbaar” nee aangevinkt. Als je het mij vraagt hebben ze zelf het vinkje gezet om 380 euro te vangen. Dit bleek een foutje van hun te zijn gaven ze dan weer wel te kennen. Als vele jarenlange afnemer van energie van Eneco in dit tophuis geef ik ze graag de koude douche.

      Reageren
  • EEd

    Bij ons stond het vinkje in begin November ook niet aan en heb tot op heden ook nog niks mogen ontvangen van Essent. Als je de klantenservice belt beloven ze van we zullen het per direct overmaken maar een andere medewerker zegt dan dat dit niet mogelijk is. Ben er wel klaar mee en zeker het lange wachten om iemand van Klantenservice aan de lijn te krijgen.

    Reageren
  • BBoelen

    Ons huis stond ook niet geregistreerd als woonhuis bij Budget Energie. Terwijl in BAG vieuwer nog steeds staat dat wij een woonhuis hebben. Klacht ingediend bij klachten.nl. Een brief gekregen dat ik het geld van november en december alsnog gestort krijg. Op de 15e niets ontvangen. Gebeld en ze waren er mee bezig zeiden ze. Hoe moeilijk is het om geld over te maken tegenwoordig. Wij moeten onze rekeningen ook op tijd betalen. Die energiebedrijven snappen niet dat heel veel mensen dit geld nodig hebben. Ik vind het ronduit schandalig. De regering moet hier maar eens naar kijken. Dieven zijn het!

    Reageren
  • GGeeJee

    Bij Essent willen ze niet betalen, terwijl je wel met grote vertraging geruststellende berichten krijgt. Ik probeer contact te maken via Facebook Messenger. Eerst reageerden ze binnen 11 dagen. Inmiddels is dat 4 dagen geworden. Maar nu was de stand dat ik binnen 7 werkdagen een mail zou krijgen. Die zijn alweer verstreken. Stug volhouden want ik heb recht op die 380 euro.

    Reageren
  • RRobert

    Van essent hebben wij nog niks ontvangen over beide maanden. Probeer al weken contact te krijgen met essent maar dit is gewoonweg onmogelijk geworden. Na ruim 45 min in de wacht wordt de verbinding verbroken. Via internet krijg je steeds te horen dat het wordt geregeld! Je zou bijna denken dat je Alberto Stegeman moet inschakelen omdat het op een scam begint te lijken! En dat voor zo’n groot bedrijf, Schandalig!!!

    Reageren
    • Aannemarie van schoonderwalt

      @Robert
      Ik heb dezelfde ervaring…probeer al 2 weken Essent te bellen, en na lang wachten werd steeds de verbinding verbroken. Iets anders dan bellen zit er echter niet op, die chatbot op de site snapt niks. Ik was al bijna naar het hoofdkantoor in Den Bosch gegaan om uitleg te vragen. Maar vanochtend had ik een succesje! Eerst werd de verbinding weer opnieuw verbroken na 45 minuten. Toen werd de verbinding verbroken tijdens het gesprek in mijn tweede poging, maar ik ben teruggebeld!!! Sjapoo voor die dame, volhouden dus Robert!!!
      Verder vind ik de communicatie van Essent over deze fout uiterst beroerd, dat heb ik haar ook verteld. En dan lees ik hieronder dat Greenchoice het gewoon eerst uitbetaalt en daarna de fout herstelt. Dat heb ik ook voorgesteld aan Essent, maar dat kon niet. Terwijl ik wel het hele jaar netjes mijn maandbedragen overmaak. Maar lang verhaal kort, de dame aan de lijn was vol begrip, benoemde eerlijk dat ze een groot probleem hebben bij Essent en dat het in januari allemaal zal worden goedgemaakt. Voor de feestdagen lukt dat niet meer. Nog even geduld dus.
      Ik heb haar getipt om deze info over januari aan die 11:000 woonadressen te mailen, dat scheelt uren wachten en proberen aan de telefoon. Je wil gewoon als klant IETS wat in de buurt komt van uitleg horen, je wil in contact kunnen komen met het bedrijf waar jij klant van bent.

      Reageren
    • DDen

      @Robert
      Mijn ouders hebben dezelfde ervaring bij Essent.
      Al meer dan vijftig jaar stroom en gas op hetzelfde adres.
      Bellen onmogelijk.
      Nu hebben ze een mail ontvangen dat het vinkje “verblijfsfunctie” niet aanstaat, en dat ze daarom geen uitbetaling ontvangen.

      Reageren
  • HHoe moeilijk kan het zijn!

    Nog niets ontvangen van EasyEnergy. Ze antwoorden nergens op, ben d’r bang voor dat deze brievenbus firma het niet gaat redden….

    Reageren
  • LL

    Bij mij stond het vinkje ook niet aan bij de verblijfsfunctie, waarmee ik de 2x 190 euro niet zou krijgen.
    op 9/12 heeft Greenchoice besloten dat voor klanten waarbij dit het geval is, ze het eigen zak gaan compenseren. Ze kunnen het vinkje nu nog goed zetten, en het voor december wel aanvragen bij de overheid. Bel ze dus vooral. Erg vriendelijk geholpen.
    Via Whatsapp was nog niet iedereen op de hoogte van deze aanpassing van 9/12. En dus kreeg ik daar te horen dat ik het niet zou krijgen.
    Leuk om erbij te vertellen: je krijgt ook met terugwerkende kracht vermindering van de energiebelasting.

    Reageren
  • JJudy

    Hier hetzelfde probleem bij MainEnergie. Tijdens bellen vroeg de man of ik op dat adres wel woonde (?!). Oeps, er was iets fout gegaan…. Blijkbaar hebben al deze bedrijven hun administratie niet op orde. Inmiddels na 2x bellen en 1x mailen nog niets gehoord, en niets ontvangen….Schandalig!

    Reageren
  • MMaruja

    Ook onze woning zou geen verblijfsfunctie hebben ( ENECO). 3 jaar geleden zou dit door een medewerker niet juist zijn ingevoerd ???? Dit zou hersteld worden. Daarna ook ineens een crediterings bericht ontvangen ivm ” niet juist berekende producten” over de de afgelopen 3 jaar ?? Echter….pas na dagelijks bellen en heel boos worden de € 190 van de maand november pas op 10 december jl. ontvangen, terwijl het voorschotbedrag uiteraard al wel betaald is ( en vreemd hoor dat de energiereuzen zelf mogen bepalen wanneer wij de broodnodige overheids- tegemoetkomingen krijgen). En nu? Uiteraard nog geen € 190 van december mogen ontvangen !

    Reageren
  • MMevr Wessels

    Mijn woning zou geen verblijfsfunctie hebben ( 15 gelijke woningen op een rij uit de 70er jaren) hopelijk kan Energie Direct dit snel oplossen . Afwachten dus.

    Reageren
    • NNatacha michiels

      @Mevr Wessels

      Mijne vriend is bij engie en daar zeggen ze dat hij dat nier krijgt de reden omdat we al 3j bij hun zijn dat zijn voor mensen dat nu pas bij engie zijn ik vind dit niet normaal waarom hij dat niet krijgt allemaal dieven zijn dade

      Reageren
  • SSjonnie F

    We zijn echt aan de goden overgeleverd door die energie bedrijven . Als ze het niet overmaken dan moet je vechten voor je rechten . Alles zelf regelen niemand die je steunt .

    Reageren
  • BBETTINA

    Ik bij elegant krijg voor november en december 122 € terug eind december

    Reageren
  • TTries

    Ik ook nog niks…. vorige maand de 10e..

    Reageren
  • PPennings

    Niks gehoord niets ontvangen

    Reageren
  • TThomas

    Netjes op tijd van vattenfall…een 10.

    Reageren
    • AAbdulkadir Esmaan

      @Thomas

      Niet ontvagen 190

      Reageren
  • DDave

    Bij Greenchoice netjes verrekend met het maandelijkse termijn en in dezelfde maand keurig iets terug gekregen.
    Voor december zie ik ook al staan dan het termijnbedrag verrekend gaat worden. Zeer netjes geregeld daar dus.

    Reageren
  • CC Blekman

    Bij mij is de maandelijkse bijdrage terug gestort a 131.42 euro dus mis ik nog 58,58 euro en moet ik de volgende maand 96,18 euro betalen ik heb vroeger op school gezeten en kan wel rekenen daar bij Eneco niet naar het schijnt

    Reageren
  • DDeb

    Voor degene die niet weten bijwonen ze compensatie krijgen zit het zo. Voor nov is de leverancier waar je per 1-11 levering krijgt degene die jou compensatie moet geven. Dat is ook hetzelfde voor december. Mocht je compensatie niet hebben gehad zou ik het volgende ook vragen: de energie vermindering belasting €56,80 zit hij bij je termijn bedrag voor het jaar 2022? Anders zeker contact opnemen grote kans dan je in de bag register wel als woonfunctie staat maar op aansluiting resenditieel NEE. Dit kan dan met correctie voor u geregeld worden. Want €824,77 is een hoop waar je dan wel recht op heb als stukje “basis behoefte” van de staat van 1-1-2022 tot 31-12-2022

    Reageren
  • VVan meer

    Essent zelfde verhaal november niets gehad afgelopen vrijdag gebeld,gingen met ons meekijken in de computer werd er gezegd dat er geen woonbestemming op ons adres stond wonen er toch al 23 jaar.En al meer dan 12 jaar klant bij Essent.stond zo gezegd een vinkje verkeerd,heb het idee dat ze dit expres doen en zo bij vele klanten heb er weinig goeds voor over je moet overal achter aan.

    Reageren
    • Mmarita

      voor november nog niets ontvangen. ben benieuwd of december wordt verrekend

      Reageren
    • BBeatw

      @Van meer

      Hier precies hetzelfde probleem met essent 3 keer gebeld en nog steeds niks ontvangen….

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.