Geen reacties

Elektrische auto blijkt subsidieput voor de rijken

In 2018 werd zo’n 700 miljoen euro aan subsidies voor elektrisch rijden, gebruikt voor auto’s die tussen de 80.000 en 120.000 euro kosten, zoals Tesla’s en Jaguars. Slechts een klein deel werd daadwerkelijk gebruikt voor goedkope, zuinige auto’s .

Ruim de helft van alle 25.000 volledig elektrische auto’s betrof een model met een cataloguswaarde van boven de 80.000 euro. Met name de Tesla Model S, Model X en Jaguar I-Pace deden het erg goed in de autoleasebranche.

De populariteit van de elektrische auto is zo groot dat er een tekort van honderden miljoenen euro’s is ontstaan. Toch had de algemene rekenkamer al hiervoor gewaarschuwd, aangezien de meeste elektrische auto’s behoren tot het duurdere segment.

Fiscaal voordeel

Elektrische rijders profiteren van een lage bijtelling (4 procent) en van een flinke korting op de aanschaf- en wegenbelasting. Per elektrische auto werd gemiddeld 28.000 euro door de overheid gesubsidieerd. Geld dat vooral terechtkwam bij mensen met een hoog inkomen, die zich een dure auto kunnen veroorloven.

Politieke partijen vragen zich af of dit geld wel goed besteed is. Omgerekend kost de subsidie namelijk 1.700 euro per bespaarde ton CO2-uitstoot. Een enorm hoge prijs, gezien uitstootrechten te koop zijn voor ongeveer 23 euro per ton. Een kleine 74 keer minder.

‘Doelmatig’

Menno Snel van het CDA denkt dat de subsidies voor elektrisch rijden overigens wel doelmatig zijn, omdat er afspraken zijn gemaakt dat alle nieuw verkochte auto’s per 2030 emissievrij zijn. Om deze transitie een duwtje in de juiste richting te geven, is nu eenmaal fiscale stimulering nodig.

Ook in de toekomst is Snel niet tegen subsidies als deze maar in verhouding staan tot de opgeleverde milieuwinst. Nu blijkt namelijk dat de kosten vaak veel hoger uitvallen.  


Reageren?

Reageren?

Geen reacties

Schrijf reactie

Reageren?