Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Elektrisch rijden duurder dan op benzine

Gezien de huidige stroomprijzen is het duurder om elektrisch te rijden dan op benzine. Dat meldt de Telegraaf op basis van de gemiddelde verbruikscijfers en huidige elektriciteitsprijzen.

Ook deze site onderzocht of dit klopte en kwam tot een vergelijkbare conclusie. Al zijn er wel een paar nuances.

Laten we er gelijk in duiken.

Meer dan 0,80 euro per kWh

De gemiddelde stroomprijs in een nieuw modelcontract ligt nu fors boven de 80 eurocent per kWh. Voor elektrische auto met een gemiddeld verbruik van 21 kWh per 100 km betaal je dan zo’n 16,80 euro per 100 km.

Een middenklasse benzineauto die 1 op 14 rijdt, verbruikt iets meer dan 7 liter per 100 km. Met de huidige benzineprijs (van circa 2,20 euro) kom je dan uit op 15,70 euro.

Als je met deze cijfers rekent is elektrisch rijden inderdaad iets duurder en daarmee in theorie minder aantrekkelijk dan rijden op benzine.

Praktijk ligt anders

Toch is de praktijk anders, legt Koen Kuijper van Energievergelijk.nl uit:

Het merendeel Nederlanders heeft een vast of variabel contract waarbij de tarieven bij lange niet uitkomen boven de 70 eurocent per kWh. Maar als energieprijzen op de groothandelsmarkten voor langere termijn zo hoog blijven als nu, krijgen huishoudens daar wel mee te maken.

Veel elektrische rijders hebben daarnaast zonnepanelen op het dak, die de kosten voor stroom grotendeels kunnen compenseren.

Verder is het belangrijk om te benoemen dat een elektrische auto minder bewegende delen en heeft en er daarom minder onderhoud nodig dan bij een benzineauto. Voor een elektrische auto betaalt men bovendien geen wegenbelasting. Als je al deze aspecten meeneemt wordt de km-prijs van een elektrische auto verder omlaag gedrukt.

Daar komt nog wel bij dat elektrische auto’s een stuk duurder zijn in de aanschaf en mogelijk een wat hogere afschrijving hebben.

Openbare laadpalen goedkoper

Voor mensen die meer dan pak en beet 40 eurocent per kWh betalen, kan het interessant zijn om de auto op te laden bij een openbare laadpaal. Bij veel laadstations kan dit voor 0,36 euro per kWh.

Dat tarief is echter hoogstwaarschijnlijk tijdelijk, want ook de contracten tussen laadstations en energieleveranciers zullen straks aflopen, wat zal gaan resulteren in een hogere laadprijs.

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

1 reactie

  • Ppeter

    Electrisch rijden wordt duurder dan benzine, omdat gas duurder wordt,..waarom zou je dan nog electrische auto kopen ?

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.