‘easyJet’ gaat Nederlandse energiemarkt op
Easy family of brands, het bedrijf achter luchtvaartmaatschappij easyJet introduceert een nieuw energiebedrijf onder de naam ‘easyEnergy’. Vanaf dinsdag 28 maart kunnen Nederlandse huishoudens met een slimme meter voor stroom en gas terecht bij de nieuwe energiemaatschappij.
Uniek concept
EasyEnergy heeft een uniek business model, want het bedrijf gaat de actuele energietarieven direct aan de consument doorberekenen zonder gebruik te maken van een winstopslag. In plaats daarvan betaalt iedere klant vijf euro per aansluiting per maand aan abonnementskosten. Een abonnement bij easyEnergy is bovendien altijd direct en kosteloos opzegbaar.
Als klant van easyEnergy kan de stroomprijs ieder uur anders zijn. Ook de gasprijs schommelt iedere dag. Consumenten met een slimme meter kunnen deze prijsschommelingen in de gaten en op basis hiervan hun energieverbruik afstemmen zodat ze zo min mogelijk betalen. Op warme dagen is de gasprijs bijvoorbeeld lager vanwege een lagere vraag. Ook ‘s nachts (als iedereen slaapt) en overdag (als de meeste mensen werken) ligt de stroomprijs bijvoorbeeld lager.
Markt
EasyEnergy wil een zo groot mogelijk deel van de markt veroveren, maar richt zich vooralsnog alleen op de drie miljoen Nederlandse huishoudens met een slimme meter. De kakelverse energieleverancier claimt echter dat dit aantal snel zal gaan stijgen en dat in 2020 vrijwel iedereen een slimme meter thuis heeft.