Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit zijn de nieuwe (en verlaagde) tarieven van Essent

Energiegigant Essent voert nieuwe verlaagde energietarieven door in diens energiecontracten. Ook is er, speciaal voor Black Friday, een nieuwe loyaliteitskorting in het leven geroepen.

Verder heeft Energiedirect, het kleinere broertje van Essent, nieuwe tarieven doorgevoerd.

In dit artikel werp ik een blik op alle nieuwe tarieven en acties die in elk geval gelden tot Black Friday, op 24 november.

Nieuwe tarieven Essent

De nieuwe stroom- en gastarieven bij Essent.

EnergiecontractStroomprijsGasprijsBlack Friday Actie
Variabel€ 0,390€ 1,327Geen actie
Vast (1 jaar)€ 0,359€ 1,315Tot € 360 korting
Vast (3 jaar)€ 0,381€ 1,322Tot € 110 korting
Peildatum: 21 november 2023

Check de huidige tarieven en acties via deze pagina.

Let op: deze tarieven en kortingen gelden enkel voor nieuwe klanten.

Nieuwe tarieven Energiedirect

En dit zijn de nieuwe stroom- en gastarieven bij Energiedirect.

EnergiecontractStroomprijsGasprijsBlack Friday Actie
Variabel€ 0,369€ 1,299Geen actie
Vast (1 jaar)€ 0,338€ 1,263Tot € 220 korting
Vast (3 jaar)€ 0,360€ 1,279Tot € 110 korting
Peildatum: 21 november 2023

Bekijk de actuele tarieven en kortingen via deze link.

Zonnepanelen?

Heb je zonnepanelen op je dak liggen?

Dan zijn Energiedirect en Essent wellicht niet meer de meest interessante energiemaatschappijen om een overstap naar te maken. Zo is er geen bonusactie voor zonnepaneelhouders en krijg je maar 5 of 5,5 cent terugleververgoeding.

Maar wie dan wel?

Ook dat zocht ik voor je uit.

Dit zijn de beste 3

Mijn top 3 voor jou:

  1. Engie: € 1,293 per m3 | € 0,324 per kWh | € 0,08 TLV | € 100 bonus
  2. United Consumers: € 1,297 per m3 | € 0,392 per kWh | € 0,05 TLV | € 120 bonus
  3. Oxxio: € 1,328 per m3 | € 0,377 per kWh | € 0,09 TLV | geen bonus

Peildatum: 21 november 2023

Jouw persoonlijke situatie

Wil jij weten of Essent, Energiedirect of één van de andere leveranciers hierboven voor jou interessant kan zijn?

Maak dan hier een vergelijking op basis van jouw persoonlijke verbruik.

Kom je er niet aan uit en wil je even je persoonlijke situatie doornemen?

Bel ons dan via: 010 322 0011

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

48 reacties

  • JJohn W

    Ik zie zojuist dat er nog een John reactie heeft gegeven.
    Ik zal voortaan John W als naam gebruiken.

    Reageren
    • JJohn W

      @John W

      Ik wil nog even kwijt dat vaste klanten die al jaren bij een leverancier zitten meestal het haasje zijn wat betreft maandkosten.
      Dit geldt ook voor klanten van Telecom bedrijven.
      Aan einde van contract bel ik altijd verkoopafdeling of ik korting kan krijgen. En meestal valt er wel lukt dit wel. Zo niet stap ik over naar andere partij.

      Reageren
  • EEllie

    Ook ik ben al jarenlang bij Essent. Heb nooit problemen gehad.
    Je kunt wel overstappen naar een andere leverancier, om goedkoper uit te zijn, maar uiteindelijk worden daar de prijzen ook duurder. Het zijn alleen maar lokkertjes. Kip ik heb je, is het bekende verhaal.

    Reageren
  • HHerman

    Dank je voor inlichting
    Maar ik heb nog een contract tot oktober 2024

    Reageren
  • SSanja

    Het geldt voor alle leveranciers: een leuke aanbieding voor nieuwe klanten, bestaande klanten zelfs een slechter aanbod bij overstappen van variabel naar vast… ik switch nu van Energiedirect naar Essent. Leuke blackfriday cashback van 420 euries nu.

    Reageren
  • JJo Lemmens

    Ik zit nu bij nextenergy en betaal € 0.17 per kwh all-in en ‘€ 1.72 per m3 gas all- in .
    De prijs van het gas per m3 zal nog dalen omdat ik nu in de winter veel meer m3 gas per maand verbruik dan in de zomermaanden en de vaste kosten etc. Minder zwaar per m3 gaan wegen

    Reageren
    • NNicole

      @Jo Lemmens
      Ik zit bij Zonneplan. Als het goed is de goedkoopste. Hoe kun jij 0,17 ct per kWh betalen inclusief belastingen?

      Reageren
    • JJohn

      @Jo Lemmens

      Ik ken geen enkele leverancier die 17 cnt per kWh rekend.
      En 172 cnt per m3 gas ? Zou ik per zsm naar andere leverancier overstappen.

      Reageren
  • SSalute

    Nog altijd veel te hoge prijzen, in vergelijking tot Easy
    Energy.

    Reageren
    • FFrits

      @Salute

      Hier in Portugal verlagen ze de prijzen ook per 1 januari 2024.

      Van € 0.21 naar € 0.17 all in.

      Dat is wat je hier betaald….!!!

      Reageren
  • BBen

    Al 16 jaar trouwe klant van Essent, maar stap over zodra mijn contract afloopt 31 januari. Heb altijd €97 per maand betaald ook tijdens de crisis maar kreeg nu een bod van €134 sorry maar dat is mij te veel. En voor die 2 repen chocolade per jaar als cadeau blijf ik echt niet. Ik leef van een lage WIA uitkering ivm 100% arbeidsongeschiktheid en dat gaat dus niet. Dus reden genoeg om over te stappen. Je betaald veel terwijl je het zelfde gas en elektriciteit in je huis krijgt als je buurman die een goedkoop contract heeft. Je betaald dus gewoon extra omdat er groen bijstaat vermeld maar voor de rest is het allemaal één pot nat.

    Reageren
    • EElleke

      @Ben
      Ik ga ook het dubbele betalen , mijn contract loopt ook af , betaalde €56 en kreeg nu een aanbieding van
      € 110

      Reageren
    • SSara

      @Ben
      Ik zit nu bij energiedirect nu Variable contract maar heb geen idee of ik moet blijven of weggaan ikzelf heb ook wia uitkering en met 5 personen in huis 4 pubers.ik wil graag naar en goedkopere energiemaatschappij heeft u voor mij tip waar naar ik over kan stappen
      Groetjes sara

      Reageren
      • JJohn

        @Sara

        Ga naar een dynamisch contract is mijn advies.
        Bevalt het niet kun je per direct opzeggen zonder opzegvergoeding.
        Zie website Next energie, Frank Energie of Zonneplan.

        Reageren
  • PPieter hoekstra

    Jaren bij essent en zal ook niet veranderen, hoop wel prijsdaling doorberekenen in contact van 3 jaar

    Reageren
  • PPeter Daemen

    Jaren bij essent nooit problemen gehad, ik zal zeker niet overstappen naar een andere

    Reageren
  • JJoke

    Ik ben al jaren bij essent ik weet niet hoe lang geen problemen en ik stap niet over het is overal wat bij de energie maatschappijen ze beloven je van alles wat dus allemaal succes ermee

    Reageren
    • FFriedi

      @Joke
      Wij ook

      Reageren
  • KKees

    Voor vaste klanten doet Essent niet veel, net als bij Ziggo, als ze je maar als klant hebben…droevig.
    Toch eens overstappen denk.

    Reageren
    • PPieky

      @Kees

      Moet je je aanmelden voor Essent Thuisvoordeel. Krijg korting op je stroomprijs en 2 x per jaar een cadeautje naar keuze. Ik kies altijd 100 airmiles.

      Reageren
      • FF de graaf

        @Pieky

        Dat zal heel leuk zijn toch.

        Reageren
      • FFra6

        @Pieky
        En 100 airmiles is ongeveer
        1 euro

        Reageren
    • JJohn

      Ik heb net volgens hun een superbod gehad.
      €2,42 m3 gas.
      Voor 1 jaar vast!
      €180,- per maand.
      Mijn oude contract liep tot 21 november.
      Nu is het plotseling € 1.- per m3 goedkoper.
      Dus voel me bedondert.
      Volgens hun zou het veel duurder worden en was het verstandig om het bod aan te nemen.
      Dus nogmaals ik voel me zwaar bedondert.
      Kost me meer als €1000,- per jaar.

      Reageren
      • JJay

        @John
        Je kan het contract binnen 14 dagen opzeggen en opnieuw aangaan

        Reageren
    • MMai baets

      @Kees

      Gewoon ff bellen en vragen, wat ze voor jou als vaste klant doen. Dat helpt zeker. Is mij al bij diverse anderen gelukt. Succes.

      Reageren
    • JJohn

      @Kees

      Vaste klanten zijn altijd de pineut.
      Maar je kunt altijd vragen/bellen/mailen of prijs lager kan, is mij vorig jaar ook gelukt bij Caiway. Meestal kan men iets met de prijs omdat men graag vaste klanten wil behouden.

      Reageren
  • RRob

    Ach ja, genaait wordt je toch alleen jammer dat je niet mag kussen.

    Reageren
  • PPeter

    Er zijn drie variabelen in energie contacten.
    1 prijs per kwh en m3
    2 leveringskosten vd leverancier
    3 teruglever/salderings voorwaarden.
    1 is simpel: vergelijken klaar
    2 alles doorrekenen naar 365dagen en dat vergelijken
    3 4000kwh opwekken en over een jaar ongeveer ook gebruiken? Dan is de salderingsvoorwaarde belangrijker dan terugleververgoedingshoogte. Saldering % zou afgebouwd worden na of in 2024 dus wegstrepen word minder dus nettorekening hoger. Dan is terugleververgoeding opeens belangrijk. En dit staat erg onderdruk: budget wilde alleen een dynamisch contract leveren na afloop 1 jaar contract. Essent bood lagere teruglevering vergoeding maar 3 jaar gegarandeerd 100% saldering ongeacht regerings stappen. Dus dat is nu voor mij interessanter tijdens de transitie van gas naar electrische verwarming. De net kosten en belastingen zijn eigenlijk bij elke leverancier gelijk alleen soms anders verwoord om het gunstiger te laten lijken. Imo is salderings voorwaarden heel belangrijk. Zomers opwekken om swinters in ’t donker weer gratis te mogen gebruiken zonder “opslagkosten”. Verdien je meer mee dan zomers verkopen.

    Reageren
  • KKees

    Essent en Eneco, de twee duurste organisaties.

    Reageren
  • JJ.van Oort

    Hoe staat het met Budget? Ik kan er intusse geen touw meer aan vastknopen tenzij ik misschien uren ga zoeken. Ik zit dus bij Budget, variabel contract en direkt opzegbaar. Is dat goed?

    Reageren
  • AArjen

    Ik mis in dit artikel een waarschuwing dat je goed moet kijken hoe een leverancier saldeert.
    Voor komend jaar met 100% salderen kan het belangrijker zijn om te kijken hoe een leverancier saldeert.
    Als je ongeveer evenveel opwekt als je gebruikt, dan kun je beter een leverancier hebben die het totale verbruik saldeert en een lagere terugleververgoeding heeft.
    Engie saldeert bijvoorbeeld per telwerk. Als je op laag en hoog 1500kWh verbruikt en op hoog 3000kWh opwekt krijg je bij Engie dus 1500kWh gesaldeerd en voor 1500kWh de terugleververgoeding.
    Bij Energiedirect wordt hoog en laag bij elkaar geteld. Hier kan je bij hetzelfde verbruik alles salderen. Dat is ondanks de lagere terugleververgoeding dus veel gunstiger.

    Reageren
    • DDave

      @Arjen
      Dit kan ik zo niet direct lezen op de site van Engie, en ook het in het contract dat ik heb staat het volgende:
      Terugleververgoeding en salderen
      Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
       Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij
      ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
      jouw totale kosten.
       Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je netto teruglevert
      ontvang je een vergoeding van € 0,08 per kWh (zonder btw en energiebelasting).

      Reageren
      • AArjen

        @Dave

        Je hebt gelijk Dave. Op de website van Engie staat het niet duidelijk aangegeven.
        Bij navraag bij de klantenservice blijkt er inderdaad over het totaalverbruik te worden gesaldeerd.
        Het blijft denk ik wel van belang dit van tevoren na te vragen en te controleren bij de jaarrekening.
        Er zijn namelijk meer leveranciers die per telwerk salderen dan over het geheel. Het kan dan achteraf een onaangename verrassing zijn als je over de helft van je opwek alleen de terugleververgoeding krijgt.
        Het is wel logisch dat het die kant opgaat, want de opgewekte stroom op de piekmomenten van opwek is nou eenmaal minder waard. Als er veel aanbod is en weinig vraag, dan wordt de prijs laag.

        Reageren
    • WWinnie Robles

      @Arjen, bedankt voor de tip.
      Ik zit op dit moment bij energiedirect met een jaarcontract tm mei volgend jaar en ben idd nu al aan het kijken. Ik wek meer op dan ik verbruik, dus terugleververgoeding is belangrijk voor mij.

      Reageren
  • PPeet

    Ik ben na 23 jaar Essent, slecht behandeld. Overgestapt naar dynamisch van ANWB. Bleek een goeie beslissing te zijn. Voor mij geen Essent meer.(voorlopig)

    Reageren
    • AA.Geers

      @Peet
      Wij ook, goede keuze is niet moeilijk als je al jaren bij ESSENT heb gezeten
      Behandelen vaste klanten slecht

      Reageren
    • TTon

      Wacht maar tot je de jaarafrekening krijgt.
      Dan krijg je beduidend minder terug dan de app aangeeft

      Reageren
    • WWies

      Ik ben na meer dan 30 jaar van Essent overgestapt naar ANWB dynamisch en ben daar heel tevreden over
      Nooit meer Essent

      Reageren
    • TTon

      @Peet
      Ik heb hetzelfde meegemaakt bij Eneco na 27 jaar, die komen er echt niet meer in al moet ik op een houtvuur koken. Na 11 maanden ANWB kom ik dit jaar uit op ca. 50% van de kosten die ik in 2018 bij Eneco betaald heb.

      Reageren
  • KKevin

    Ik zit bij greenchoiche door de hoge bedrag 1 jaar geleden 3 jaar afgesloten en prijs was gunstig 1.99 voor gas

    Daarna storten alles in
    Greenchoice belde na een jaar zelf met de mededeling het resterende 2 contract van 3 jaar open te breken en de huidge tarieven aan te bieden voor de huidige 2 jaar.

    Zo ga je met je klanten om respect naar greenchoice

    Reageren
    • Ttineke

      @Kevin
      dat noem ik meedenken met de consument ,en zo ervaar ik ook greenchoice ,heb nu ook bij greenchoice wederom contract afgesloten voor een jaar met gunstige prijzen

      Reageren
  • WW Leurs

    Ik ga zo gauw het kan overstappen en te hopen dat vele zullen volgen. Al 15 jaar klant en nu zo behandeld worden.

    Reageren
  • EEngel

    Ik kan momenteel geen vast contract afsluiten bij Essent. Nu waren we dat sowieso niet van plan en zijn we actief op zoek naar een andere leverancier, maar mag dat? Ik moet toch op z’n minst een modelcontract kunnen krijgen?

    Reageren
  • GGerrit Hooijenga

    Als je 3 jaar vast hebt betaal het meeste en wordt je genaait bij essent

    Reageren
    • MMo

      @Gerrit Hooijenga

      Ik ben er uiteindelijk met al die paniek berichten ook ingetrapt voor een contract van 3 jaar bij Essent.
      Ik ben een zilveren klant dus al heel wat jaartjes klant en om dan nu naar al die grote kortingen te kijken en we als trouwe klant totaal geen respect krijgen vind ik triest.Ik gun het de nieuwe klanten maar het klopt van geen kanten!!

      Reageren
      • RRinie stuut

        @Mo helemaal mee eens allemaal of geen één. Klanten houden is toch ook heel belangrijk. Vooral in deze dure tijd.

        Reageren
        • CChristien

          @Rinie stuut
          Hoe kan ik terugvinden of de energieleverancier op piekmomenten mijn panelen uitzet?
          Ik voel mij hierdoor benadeeld.

          Reageren
          • MMartin

            @Christien
            Uw leverancier zet uw zonnepanelen niet uit. Dat kunnen ze niet. Door te veel zonnestroom op het laagspanningsnet stijgt de spanning. Bij het bereiken van 253V schakelt uw omvormer automatisch de zonnepanelen af.

            Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.