menu

Dit zijn de 5 duurste energieleveranciers (en dit de goedkoopste)

Op zoek naar een frisse start met een nieuwe energieleverancier? Het vinden van de juiste kan voelen als verdwalen in een doolhof, met tarieven die vaak aantrekkelijker lijken dan ze werkelijk zijn.

Om je te helpen heb ik alle tarieven van alle Nederlandse energieleveranciers voor je opgezocht. In het artikel hieronder heb ik de vijf duurste en goedkoopste tarieven voor je op een rij gezet.

Duurste energieleveranciers

Ik begin met een overzicht van de duurste energiecontracten voor stroom, gas en huishoudens met zonnepanelen.

Top 5 – elektriciteit

Hieronder vind je de vijf hoogste stroomtarieven voor de maand mei.

EnergiebedrijfContractElektriciteit (per kWh)
1. MegaModelcontract€ [spp pid=41 item=’electricity_costs_variable’]
2. PowerpeersModelcontract€ [spp pid=39 item=’electricity_costs_variable’]
3. VattenfallVariabel contract€ [spp pid=1 item=’electricity_costs_variable’]
4. EssentVariabel contract€ [spp pid=17 item=’electricity_costs_variable’]
5. EnergiedirectVariabel contract€ [spp pid=77 item=’electricity_costs_variable’]
Tarieven gelden voor nieuwe klanten | bron: website energieleveranciers (2 mei 2024)

Top 5 – gas

Hieronder vind je de vijf hoogste gastarieven voor de maand mei.

EnergiebedrijfContractGas (per m3)
1. MegaModelcontract€ [spp pid=41 item=’gas_costs_variable’]
2. VattenfallVariabel contract€ [spp pid=1 item=’gas_costs_variable’]
3. PowerpeersModelcontract€ [spp pid=39 item=’gas_costs_variable’]
4. GreenchoiceVariabel contract€ [spp pid=48 item=’gas_costs_variable’]
5. EssentVariabel contract€ [spp pid=17 item=’gas_costs_variable’]
Tarieven gelden voor nieuwe klanten | bron: website energieleveranciers (2 mei 2024)

Zit jouw energieleverancier hier bij?

Maak dan hier een vergelijking en check direct of het goedkoper kan.

Goedkoopste energieleveranciers

Nu weet je bij welke aanbieders je misschien beter geen energiecontract moet afsluiten.

Maar welke aanbieders zijn juist wel voordelig?

Top 5

Een overzicht van de vijf goedkoopste opties bij een verbruik van 2.500 kWh stroom en 1.000 m3 gas, zonder zonnepanelen.

Energieleverancier
& contract
Stroomprijs
per kWh
Gasprijs
per m3
Maandbedrag
(inclusief korting)
1. Budget Energie
1 jaar + € 260 korting
€ 0,266€ 1,232€ 151,81
2. Engie
1 jaar + € 250 korting
€ 0,277€ 1,219€ 155,07
3. Vandebron
1 jaar + € 240 korting
€ 0,278€ 1,208€ 157,10
4. OM
Variabel
€ 0,234€ 1,143€ 159,81
5. Pure Energie
1 jaar + € 150 korting
€ 0,261€ 1,207€ 160,88
Tarieven: 2 mei 2024 | tarieven zijn inclusief belastingen

–> Vergelijk deze aanbieders hier

Dynamische aanbieders zijn dit overzicht buiten beschouwing gelaten, omdat het maandbedrag kan verschillen.

Top 3 – met zonnepanelen

Een overzicht van de drie goedkoopste opties bij een verbruik van 3.500 kWh stroom en 1.000 m3 gas en een teruglevering van 3.200 kWh per jaar.

Energieleverancier
& contract
Stroomprijs
per kWh
Gasprijs
per m3
Maandbedrag
(inclusief korting)
2. United Consumers
1 jaar + € 150 korting
€ 0,286€ 1,167€ 130,40
3. Energiedirect
1 jaar
€ 0,314€ 1,249€ 131,02
4. Powerpeers
1 jaar
€ 0,276€ 1,224€ 131,49
Tarieven: 2 mei 2024 | tarieven zijn inclusief belastingen

Dynamisch

Dynamische aanbieders zijn ook in dit overzicht buiten beschouwing gelaten, omdat het maandbedrag sterk kan verschillen.

Wil je weten of een dynamisch contract wat voor jou kan zijn? Kijk dan hier.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Bart Koenraadt

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

168 reacties

  • A

    An

    Tegenwoordig krijg ik het gevoel dat ik, vooral aangaande de gasprijs, mij op de aandelenmarkt bevind, terwijl het hier mijnsziens gaat om een primaire levensbehoefte. Des te meer realiseer me dat we al sinds 2021 wereldwijd in een systeem crisis zitten en dat er een reële kans aanwezig is dat het de komende tijd nog zo zal blijven. Zelf heb in 2021 ervaren dat een kleine energiemaatschappij falliet ging en dat ik noodgedwongen bij een andere energiemaatschappij werd ondergebracht met een kale gasprijs die 4x zo hoog was door de crisis.

    De afgelopen periode zijn de prijzen gedaald. En de hamvraag is: ga je voor een variabel / dynamisch contract of voor een vast contract? Elke vorm kent z’n voor- en nadelen en we hebben geen glazenbol hoe de energiemarkt zich ontwikkelt (er spelen zoveel factoren een rol). Elk jaar een hoge welkomskorting en gunstige tarieven kunnen zeker lonend zijn. Echter, goedkoop kan ook duurkoop zijn, heb ik inmiddels ervaren. Op dit moment is de energiemarkt niet echt stabiel en ondanks de prijsdaling zijn de prijzen zijn nog steeds relatief hoog tov voor de crisis. Daarnaast is in 2023 de opzegboete gewijzigd wat hoge kosten met zich mee kan brengen bij contractbreuk. Dit alles maakt de keuze extra lastig, vind ik. Zelf brak ik ook recent mijn hoofd hierover en heb vergelijkingen gedaan van de kale prijzen per m3 en kwh over de afgelopen 7 jaar. Hieruit concludeerde ik (in april) dat de kale gasprijs (gemiddeld voor crisis € 0,25 per m3) 2 keer zo hoog is. En de prijs voor electra (gemiddeld voor crisis € 0,06 per kwh) < 2 keer zo hoog is. Dit betreft een momentopname in april bij een 3 jarig vast contract; uiteraard verschilt dit per energiemaatschappij, contractvorm en de tarieven in mei liggen wat hoger). Daarnaast is de belasting op gas dit jaar ook aanzienlijk gestegen, gemiddeld bijna 2 keer zo hoog als voor de crisis (van € 0,35 / € 0,49 naar 0,70 per m3). Vandaar dat ik in mijn berekening en vergelijking heel bewust de belasting buiten beschouwing heb gelaten en enkel naar de kale prijzen per m3 en kwh heb gekeken. Anders is het appels met peren vergelijken. Bovendien ligt de hoogte van de belasting ook niet vast. Als de overheid besluit deze te verhogen of te verlagen, dan maakt het niet uit of je een vast, variabel of dynamisch contract hebt.

    Ik heb mezelf vervolgens de vraaggesteld: Wat zijn mijn risico's met een variabel of vast contract? Inmiddels weet ik dat de prijzen ineens fors kunnen stijgen, zelfs naar een uitzonderlijke hoogte van € 3,50 per m3. En wat zijn de gevolgen als de prijs weer terugvalt naar het niveau voor de crisis; wat betaal ik dan 'te veel'? Ik kwam tot de conclusie dat ik bij een vast contract, met mijn verbruik, een risico zou kunnen lopen dat ik € 24 per maand te veel betaal mits de prijzen naar het oude niveau (voor de crisis) zouden terugkeren. Op basis hiervan geeft een vast contract (3 jaar) in mijn persoonlijke situatie meer rust en ben ik bereid hiervoor een eventuele (relatief) hogere prijs te betalen. Uiteraard heb ik de wijsheid niet in pacht, ook ieders persoonlijke situatie, wensen en behoeften zijn anders, maar wellicht kan deze beredenering ondersteuning bieden bij mensen die hun hoofd hier ook over breken.

    Reageren
  • B

    Bayram

    Ja maar, wat zijn de verborgen kosten? Bijv. bij één is een kwu elektr. €0,23 maar adm.kosten €20 en bij andere kwu €0,20 maar adm. kosten € 40. Dus, de vergelijkingen zijn vaak niet juist !

    Reageren
    • G

      Goel

      @Bayram
      Dat kan je zien in de Energievergelijker als je op prijzen klikt.

      Reageren
  • R

    R.Kuik

    We zijn een keer overgestapt naar een andere aanbieder slecht bekomen, maar gelukkig nu weer bij Essent en daar zit je naar mijn inziens goed beter dan die kleintjes die als paddestoelen uit de grond vliegen en waar je als er weer onrust is de pineut bent.

    Reageren
    • L

      Luit

      @R.Kuik
      Gewoon bij Essent blijven . Ik krijg al een aantal jaren (ongevraagd) korting omdat ik al jaren klant ben.
      Men geeft adviezen die tot nu toe altijd kosten bespaarde.

      Reageren
    • A

      Alex

      @R.Kuik

      Ben er net vertrokken vanwege torenhoge tarieven. En straks komt er 11,5 cent bij op! Dat is extra verdienen, meer dan het ze kost om stroom te ontvangen. Boeven!

      Reageren
  • H

    Henderika

    Zakkevullers gas en stroom alles gaat naar Rusland en wij maar dokken zodat ze daar de eigen rot lachen om ons

    Reageren
    • G

      Goel

      @Henderika

      Europa is juist van Russisch pijpleidingengas afgegaan.

      Reageren
    • J

      Joop

      @Henderika

      Kom eerst met echte bewijzen en neem niet klakkeloos hoort verhalen aan.

      Reageren
      • D

        Dirj

        @Joop
        Als u bewijs wilt zien wil ik dat van u ook wel zien. Maar ik denk dat u bluft en dergelijke info niet ter beschikking heeft.

        Reageren
        • E

          Evl

          @Dirj

          Jouw reactie doet mij denken aan een kind, dat roept. “Nee jij moet eerst”

          Reageren
    • N

      Nancy

      @Henderika
      ‘Zodat ze daar de eigen rot lachen om ons’.
      Werkt u soms bij Budget Energie?

      Reageren
  • T

    Ton Huijskes

    Via vereniging eigen huis net een vast jaarcontract afgesloten bij Mega. Dan kom ik op andere bedragen uit dan wat er in het modelcontract hier staat aangegeven. Kwh enkeltarief incl btw en overheidsheffingen is nog geen 0,25 €. En gas 1,17€. Dus collectieve inkooptarieven lonen de moeite waardoor Mega voor mij als goedkoopste uitvalt. En van deze tarieven wordt het grootste deel afgedragen aan de (R) overheid.

    Reageren
  • A

    Arie Feenstra

    Best leuk zo’n staatje, maar als er straks weer trammelant komt op de energiemarkt, dan zit je bij de kleine jongens weer met de gebakken peren, van faillissementen, dus ik mis in het verhaal de risico’s van de kleintjes.

    Reageren
    • G

      Goel

      @Arie Feenstra

      Dat is een goed punt. Je kan je afvragen of het daarom niet zinvol is om dynamisch te nemen, en met wat je daarmee bespaart de eventuele grote klap van een prijsschok op te vangen.

      Dynamische leveranciers gaan namelijk niet failliet bij grote marktschommelingen.

      Reageren
  • G

    Guus

    Het zal allemaal waar zijn, maar wat ik niet begrijp, is dat de kosten nu te hoog zijn en het net overbelast is. Volgens mij zijn we al tenminste 15 jaar bezig met de energietransitie, maar wat hebben de energieleveranciers in die periode gedaan? Winsten opgehaald en aandeelhouders bediend. Waarom niet geïnvesteerd in het netwerk? Gewoon te lang zitten slapen!!

    Reageren
    • D

      Dave

      @Guus, het is niet de taak van de energie leverancier om in het netwerk te investeren. Dat is de taak van de netbeheerders en Tennet. Enige wat de energie leverancier wel kan doen is investeren in systemen om energie groen (of minder grijs) op te wekken.

      Reageren
  • J

    Jan

    Ik mis innova

    Reageren
    • H

      Henderika

      @Jan

      Ik ook waarom zit die er niet bij

      Reageren
    • C

      Cobbenhagen

      @Jan

      Ik ook

      Reageren
  • J

    Joska

    Maar waar is energie leverancier ANWB

    Reageren
    • G

      Goel

      @Joska

      ANWB is dynamisch.

      Reageren
  • F

    F. Grunder

    Dit staatje klopt niet !! De voordeligste stroomaanbieder is “Tibber” met een gemiddelde van € 0.21,3 ct per Kwh.
    De redacteur moet beter zijn werk doen.

    Reageren
    • K

      Koen Kuijper

      @F. Grunder

      Dank voor het meedenken.
      Dynamische aanbieders worden niet in de lijstjes hierboven meegenomen. Dat komt omdat de tarieven sterk kunnen verschillen en je minder zekerheid hebt over je maandelijkse kosten.

      Je hebt een punt in het feit dat de tarieven van Tibber scherp zijn. Op deze pagina vergelijk je alle dynamische tarieven.

      Reageren
  • H

    Hilbert

    Ik ben waanzinnig blij dat al de mensen die hier lopen te verkondigen dat de regering er voor zichzelf zit (hoe dan?) en meer van dat soort waanzinnig domme opmerkingen, niet zelf aan het stuur zitten. Dan zou het pas echt een puinzooi worden in ons landje.
    Ik zou al deze mensen willen uitnodigen zelf met oplossingen te komen voor alles wat we willen in Nederland (goed onderwijs, goeie zorg, goeie wegen, sterk leger, enzovoort. En uiteraard allemaal nog weer veel centen erbij per maand)

    Reageren
  • A

    André

    Mensen zet de zonnepanelen op uit
    Zo dat u de terugleverkosten niet hoeft te betalen.
    Of verwijderd de zonnepanelen van het dak.
    De consument blijft de Baas niet de energiemarkt.

    Reageren
    • H

      Harald

      Hallo @André
      Mijn zonnepanelen hebben vorig jaar 3800 kWh opgewekt. Dat gaf me een korting van €1182 op mijn energierekening.
      Hierdoor betaal ik nu aan Greenchoice nog maar €35 per maand. En daar laad ik ook nog mijn elektrische auto van op.
      Het zou dan ook heel dom zijn de zonnepanelen uit te schakelen

      Reageren
      • N

        Nic

        @Harald

        Helemaal mee eens. Eerst even rekenen. Dan pas conclusies trekken en algemeen “advies” geven. Iedere aansluiting is tenslotte meestal anders dan anderen weer hebben..

        Reageren
        • H

          Heidi

          @Nic Klopt, maar ook negatieve teruglevertarieven op dagen dat de stroomprijs negatief is, en nooit saldering. Dymamisch is leuk als je je zonnestroom in de auto kunt stoppen en lol hebt in klooien met stroom.

          Reageren
      • D

        David

        @Harald
        Hier net zo 900€ terug per jaar
        Betaal 60€ per maand bij Greenchoice

        Reageren
    • G

      Goel

      @André

      Of neem dynamisch: geen terugleververgoedingen.

      Reageren
  • J

    Johanna Romijn

    Waar is Oxxion????

    Reageren
  • R

    Robert

    Hallo mensen,
    Even een tip voor de mensen die zonnepanelen hebben en nu moeten betalen voor het terug leveren.
    Koop een 1, 2 of 3 airco’s (ligt er een beetje aan hoeveel je terug levert) voor in de zomer je huis te koelen, en zet die dan gewoon wat langer aan op een aangename temperatuur zodat je minder terug levert, ik weet dat het niet zo goed voor het milieu is maar wel goed voor je eigen centen.
    Voor de politiek gaat het ook niet om het milieu, die vuile zakkenvullers denken ook alleen maar aan hun zelf!
    Waarom moeten wij nog aan het milieu denken als zij het geld belangrijker vinden????

    Reageren
    • D

      Douwe

      @Robert, als jij jouw eigen zakken vult, mag jij politici dit niet kwalijk nemen …

      Reageren
      • T

        Twan

        @Douwe

        Het is net andersom, ik vul mn zakken door onze maffia politici…

        Wie dit nog niet inziet, is onderdeel van dit kartel…

        Reageren
      • D

        De Ridder Eddy

        @Douwe
        En wie vult zijn zakken het meest op alle mogelijke manieren????

        Reageren
      • T

        Theo

        @Douwe die zo genaamde volksvertegenwoordigers zitten er niet om hun zakken te vullen, maar om het volk te dienen daar zijn ze voor gekozen.

        Reageren
        • C

          Chris

          @Theo

          Blijf jij maar slapen….

          Reageren
    • W

      Willem

      @Robert

      Je hebt helemaal gelijk.zakken vullers zijn het.slechtere zijn er niet

      Reageren
      • G

        Goel

        @Willem

        Kan je dat eens uitleggen, misschien met een rekenvoorbeeld?

        Reageren
    • J

      Johan

      @Robert

      Hoe kortzichtig

      Reageren
    • C

      Christina

      @Robert

      Je ku t ook net genoeg zonnepannelen nemen zodat het redelijk precies opwekt van wat je verbruikt . Dan heb je ook minder terug te leveren en hoef je ook niet zoveel te betalen en krijg je in de toekomst. B.V. een electrische auto of vloerverwarmming dan kun je er Altijd nog een paneel bij aansluiten. Spaar daar gelijk voor heb je daar ook geen omkijken meer naar. Succes ermee.

      Reageren
  • P

    Peter

    De overheid moet de staatskas gevuld houden voor het betalen van alle ambtenaren in NL. ( zijn er veel te veel) Dus moeten ze ergens het geld weghalen om deze te betalen.
    Ze willen wel verduurzamen maar het mag niet te kosten gaan van de schatkist. Dus maar weer een belasting verzinnen of verhogen met een smoes enz. Enz

    Reageren
    • B

      B

      @Peter
      Denk niet dat het gaat om de ambtenaren joh. Denk meer dat het gaat om onze “bezoekers” tevreden te houden met alle gratis hulpmiddelen.

      Reageren
    • I

      Ikke

      @Peter
      Och Peter, ben jij ook alweer zo’n type die afgeeft op de ambtenaren.
      In jouw ogen zijn ambtenaren misschien alleen degene die bij jullie in het gemeentehuis werken, maar wist je dat leraren ook onder ambtelijk vallen?
      Of degene die jou vuilnis ophalen, of de politie en de brandweer ?
      Enne, ook degene die in het gemeentehuis werken doen gewoon hun werk. Nuttig werk.

      Reageren
      • C

        Chris

        @Ikke

        Wat een vergelijk….trouwens: politici en advocatuur is randje criminaliteit ! Zakkenvullers en egoisten.

        Reageren
  • P

    Peter van der Zijden

    Ik weet niet door wie u betaald wordt voor het geven van desinformatie, maar hierbij mijn tarieven , variabel contract, met zonnepanelen bij Vattenfall.
    Bestaande klant, dus geen aanbieding voor nieuwe klant .
    Prijs per April 2024:
    Stroom: € 0,303
    Gas: € 1,255
    Zou mooi zijn als u deze tarieven verwerkt in uw overzicht…..
    Desgewenst stuur ik u een kopie van mijn overzicht!!
    Peter van der Zijden, Leidschendam

    Reageren
    • K

      Koen Kuijper

      @Peter van der Zijden

      Hallo Peter,
      Dank voor het meedenken, maar wij communiceren de tarieven voor NIEUWE klanten. Alle bestaande klanten hebben namelijk verschillende tarieven, zoals je je kunt voorstellen. Dus dat is onmogelijk voor ons om te communiceren, zoals je kunt begrijpen.

      Reageren
      • R

        Rudie

        @Koen Kuijper

        Vandaag contract voor 2 jaar afgesloten bij Greenchoice met zonnepanelen en het is echt onzin wat je hier verkondigd >> BEN NIEUWE KLANT << en betaal absoluut niet wat je hier verkondigd. Sterker nog Greenchoice zou in dit geval op 1 moeten staan !!!

        Reageren
        • K

          Koen Kuijper

          @Rudie

          Bedankt voor je reactie en feedback.

          Het contract en de tarieven die we bovenaan in dit artikel communiceren zijn de tarieven voor een variabel contract, niet voor een vast contract (van 2 jaar).

          Greenchoice hoort verder zeker niet op 1 te staan in combinatie met zonnepanelen. Dit vanwege de hoge vaste leveringskosten (in verband met teruglevering). Daarnaast is er geen overstapbonus, zoals bijv. bij United Consumers wel het geval is. Je kunt de tarieven zelf controleren via de site van Greenchoice en met de bovenstaande tarieven vergelijken.

          Reageren
        • A

          Albert

          @Rudie
          Dat dacht ik ook, maar wat reken Greenhouse bij terug levering, dat staat niet vermeld.

          Reageren
    • A

      A Meijer

      @Peter van der Zijden

      Over het algemeen kan het in je voordeel werken om telkens 1 jarige contracten af te sluiten dan profiteer je veelal van scherpere prijzen en/of aanbiedingen als nieuwe klant.
      Jarenlang bij dezelfde blijven en een korting als loyaliteit krijgen doen ze tegenwoordig vaak niet meer.

      Reageren
  • H

    Hans

    Wat ik raar vind van aanschaf van zonnepanelen is eerst beloven dat je ze over 6 tot 8 jaar heb terug verdiend.
    Ben zelf bij Eneco waar ze vanaf begin juni terugleverkosten (11,5 cent per kWh) in hun contracten hanteren.
    Dit omdat er teveel stroom wordt terug geleverd.
    Waarom dan velden aanleggen met zonnepanelen als er een overschot is.
    Denk dat de mensen met zonnepanelen op hun dak ze zouden uitschakelen op de zelf de tijdstip en ze later op het zelfde tijdstip weer zouden inschakelen er een groot probleem zou ontstaan

    Reageren
    • K

      klat

      @Hans
      Die grote velden doen ons de das om weg met velden

      Reageren
    • M

      Marc

      @Hans

      Behalve als u een ouwe meter heeft. Die nog terug draaid. Dan kunnen zij dat niet zien gr marc

      Reageren
    • G

      Goel

      @Hans

      Er wordt niet teveel geleverd. Er wordt te weinig opgeslagen.

      Reageren
      • R

        Ruud borst

        @Goel een accu aanschaffen ,plus een dynamisch contract afsluiten dan ben je ze voor ,p.s zij zijn de accu,s daarom vragen ze er geld voor ,tis wel de omgekeerde wereld , en mensen hou eens op met zeuren ,probeer het beste voor jezelf eruit te halen , ik hrb al jaren een min rekening, ik betaal al ruim 3 jaar geen energie , wat veel erger is dat de woningbouwvereniging geen wetgeving heeft voor het weghalen van je gasmeter ,dus elke maand bijna €14 vastrecht maal ruim 3 ,dat noem ik stelen van de huizen bezitter liander heeft ook geen wetgeving ,sinds 2024 mag het wel maar ik moet toestemming krijgen maar krijg deze niet vanwege de wetgeving (krom dus) dus kom op mensen regel het beter ern ander doet dat niet!!succes !

        Reageren
  • D

    Dreko

    Waarom maakt iedereen zich zo druk over die teruglever kosten? Stap lekker over op een modelcontract, zijn ze allemaal verplicht aan te bieden zit dat allemaal niet in.

    Reageren
    • K

      Koen Kuijper

      @Dreko

      Dat zou een optie kunnen zijn, maar de stroom- en gastarieven (en vaste kosten liggen in deze contracten vaak beduidend hoger. Bovendien zijn dit variabele contracten, waarbij je minder zekerheid hebt.

      Reageren
  • R

    Rick

    Kortweg gezegd, de regering van Nederland is een lachertje en ze zorgen erg slecht voor de inwoners. Iedereen moest zonnepanelen en energie zuinig doen, nu moet je betalen voor het zogenaamde terug leveren. Je wordt simpelweg compleet besodemieterd in Nederland.

    Reageren
    • P

      Peter

      @Rick
      Ik sluit me kompleet bij je aan.
      Regering zit er kompleet voor zichzelf.

      Reageren
      • C

        Chris

        @Peter
        Een heel goede opmerking. Waardering: 10 – TOPPIE.

        Reageren
    • J

      J

      @Rick: klopt!

      Reageren
    • A

      Ad

      @Rick

      Hèhè eindelijk een nuchtere Hollander die het ook ziet.
      We worden niet alleen daarmee bedonderd maar met meer zaken.
      En wij Nederlanders zijn net schapen. Als er een over de dam is volgt de rest!!!! Helaas!!

      Reageren
    • P

      Peter

      @Rick
      Terugleveren moet helemaal afgeschaft worden

      Reageren
    • E

      Evl

      @Rick
      Echt niemand die je tegenhoudt.

      Het de schuld van mensen die hun hele dak of schuur vol heeft gelegd en maar een fractie zelf gebruikt waardoor we in deze puinhoop zitten. Maar ja, het vingertje richting de overheid is makkelijk natuurlijk.

      Reageren
  • L

    Lies

    inderdaad, die je goed denk je voor het milieu, de wereld en dan moet de energiemaatschappij gaan betalen!
    ik heb altijd begrepen dat als je n spel speelt je tussentijds de regels niet mag veranderen. kennelijk is dat alleen geldig voor gewone mensen maar niet voor politici, die mogen sollen met alles en iedereen.
    jammer dat de gewone mens niet mag sollen met de politici. misschien snappen dan hoor het is n gewoon mens te zijn met n gewoon salaris.

    Reageren
    • W

      Willianne

      @Lies
      ik ben blij alarmbellen te hebben, hoewel ik van veel dingen zelf niet eens gebruik maak en die gaan al rinkelen bij te mooie beloftes, te beginnen met de verkiezingen!

      Reageren
  • A

    Anneke ter Steeg

    2 jaar geleden zonnepanelen aangeschaft .1e goed voor het milieu je krijgt n gevoel dat je niet achter kunt blijven toch ? Regering stimuleert de aanschaf
    Ok je gaat over stag en laat panelen.op je dak leggen dan ben je duurzaam bezig en is goed voor de toekomst, dan maar niet op vakantie helaas want je kunt je geld maar 1 x uitgeven. 2 jaar later moet je betalen voor de teruglevering!
    Geen vast contract meer met zonnepanelen pff als ik dit van tevoren had geweten dat er zo met je gesold wordt had ik nooit geen panelen genomen

    Reageren
    • H

      Hkwvi

      @Anneke ter Steeg
      Hallo Anneke, als je nooit geen panelen neemt dan neem je ze toch juist wel?
      Nooit geen betekent toch altijd minimaal een 🙂

      Reageren
  • T

    Tim

    Pffff… dat dynamisch vergelijken met vast of variabel. Prijzen incl belasting benoemen. Dit is allemaal relatief. Gewoon met gezond verstand kiezen of je voor zekerheid kiest voor een periode, of de markt goed kan beoordelen en hier voordeel mee kan doen met een variabel of dynamisch contract. Allen hebben voor en nadelen. Belasting is echter ondertussen duurder dan het product, prijzen van product schelen met 3 jaar geleden zo een 20ct kale gasprijs. Dat is voor een gemiddeld gezin naar nibud normen minder dan de inflatie. Belasting en netbeheerkosten (gemeentes en provincies als grootaandeelhouders) en vaste kosten door alle gebeurtenissen in de wereld en de transportmoeilijkheden hierop volgend is een ander verhaal. Het product zelf is gewoon in de lijn met onze inflatie en dus relatief gezien in verhouding.

    Reageren
    • M

      MATH

      @Tim
      Droom verder.
      Of werk je soms bij een energie maatschappij.
      We worden wel degelijk belazerd door overheid en energiemaatschappijen.
      B.v. stroom is wel 25 keer zo duur geworden dan 3jaar geleden.
      Kan dit gewoon op de app terugzien. Het verhaal was stroom is verbonden met gasprijs.
      Nu de prijs van gas niet meer zoveel duurder is dan 3jaar geleden blijft de stroom toch zo duur.
      Verbruik nu de helft minder aan gas en stroom en betaal maandelijks zelfs iets meer.
      Mijn salaris is niet verdubbeld dus inflatie aan me hoela.
      Heb geen zonnepanelen woon in huurhuis ben misschien over 5jaar aan de beurt tot dan zal het ieder jaar stukken duurder worden.
      Dus de verhoudingen zijn helemaal scheef.
      Overstappen heeft ook geen nut verschillen zijn nihil.
      Zeker door boetes.

      Reageren
    • P

      Peter

      @Tim

      Mark beoordelen??
      Ben je gevallen?

      Reageren
    • M

      Marijcke

      @Tim

      Het zijn Parasieten bij de regering !!!!!!!wat nog aan kosten er bovenop je moet betalen: netbeheerkosten , energie belasting en leveringkosten Vele vele loze beloften oa met de zonnepanelen en wij trappen dan maar in. Wanneer houdt het op?????,,,

      Reageren
    • W

      Willianne

      @Tim
      ander verhaal: ik betaal voor ‘n warmtenet al jaren praktisch alleen aan vaste kosten (netbeheer, transport, levering, belastingen) en dan nu zo’n 150, maar kan daar niet (zomaar) van af!

      Reageren
  • H

    Hans

    Ik ben klant bij eneco met een variabel contract met zonnepanelen. Zoals in het voorbeeld. Geprobeerd dit contract om te zetten naar een jaarcontract zonder terugleverkosten. Vergeet het maar! Dus deze info klopt niet!

    Reageren
    • S

      Serge

      @Hans Mijnheer Hans. Uw mening klopt niet, ik ben pas weg gegaan bij Engie omdat ze te duur zijn, alle leveranciers die u goekoop noemt zijn superduur, voor de rijken Belgen niet natuurlijk. Ik zit nu bij Frank Energy, zet die maar op 1 in de goedkoopste lijst. De goedkoopste die ik al heb gehad.

      Reageren
  • G

    Goel

    Dynamisch kan niet worden genoemd want de prijzen variëren per uur.

    Maar ik kan wel de gemiddelde prijs geven die ik in 2024 (dus incl. de dure wintermaanden jan/feb) heb moeten betalen: € 0,2285 per (gemiddeld gebruikte!) kWh (Zonneplan).

    Dat geeft je toch wel een idee wat nou die dynamische energie kost

    Let wel: de (zeer) goedkope zomermaanden moeten nog komen!

    Reageren
    • G

      Goel

      En overigens, gas: € 1,119 (per gemiddeld gebruikte) m³

      Reageren
      • K

        Kees

        @GoelRattenfall, 1.50 voor een kuubje gas…..

        Reageren
        • G

          Goel

          @Kees

          Kan je nagaan. Terwijl deze en komende maanden de gasprijs met dynamisch ook nog eens flink omlaag gaat (winter zijn de duurste maanden met dynamisch).

          Reageren
    • T

      Tim

      @Goel, overigens werkt u bij zonneplan?

      Reageren
      • G

        Goel

        @Tim

        Overigens: neen

        Reageren
    • Z

      Zuinige gebruiker

      @Goel
      Klopt zoals Anwb energie dynamisch contract houden ze heel netjes bij hoeveel je gemiddeld betaald. Ook krijg je een melding wanneer je gratis of zelfs negatief saldo stroom betaald zodat je de zware apparaten dan vrijwel gratis kan onderhouden (want je betaalt wel belastingtarief). Van wat ik zo heb vernomen is dat in afgelopen 12 maanden de energie bij Anwb gemiddeld €0,17 per kW kost

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.