Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit zijn de 4 grootste angsten bij het overstappen van energieleverancier

2 reacties

Overstappen van energieleverancier is voor sommigen een simpele klus, maar voor anderen een bron van slapeloze nachten.

Ondanks de grote besparingen die er liggen, zijn er een aantal angsten die ons soms weerhouden om de knoop door te hakken.

In dit artikel nemen we de vier grootste angsten onder de loep die veel Nederlanders ervaren bij het overstappen van energieleverancier.

1. Tijdelijk geen stroom of gas

Eén van de meest gehoorde angsten van mensen is dat zij bang zijn om tijdens of na het overstapproces zonder stroom of gas te zitten.

Gelukkig is deze angst volledig onterecht. Wisselen van energiemaatschappij is feitelijk niets meer dan een administratieve handeling. Het is niet zo dat je ineens andere stroom of gas krijgt.

De energieleverancier produceert (soms), koopt en verkoopt gas en elektriciteit, maar is niet verantwoordelijk voor het transport en de fysieke levering. Dit is de taak van de netbeheerder. Dit is dan ook de enige partij die jou (in theorie) kan afsluiten van het energienet.

Kortom:

  • Je komt bij een overstap van energieleverancier dus nooit zonder stroom of gas te zitten.
  • De nieuwe energieleverancier zorgt ervoor dat het oude contract overgaat in het nieuwe contract.

2. De nieuwe energieleverancier gaat failliet

Dit is waarschijnlijk de grootste angst onder consumenten.

Bij energievergelijk.nl ontvangen we regelmatig telefoontjes van potentiële overstappers die er zeker van willen zijn dat de nieuwe leverancier ‘betrouwbaar’ is en niet ‘zomaar failliet kan gaan’.”

Thomas van Campenhout (Trendwatcher)

Deze zorgen zijn echter niet ongegrond.

In het verleden zijn er een aantal middelgrote en kleine energiebedrijven failliet gegaan:

  • Welkom Energie
  • ENSTROGA
  • Anode
  • FENOR
  • Naked Energy
  • SEPA Green Energy

Dit gebeurde voor een belangrijk deel als gevolg van oplopende energieprijzen en slecht inkoopbeleid (gokken op lage prijzen) door de leverancier. Dit heeft bij veel huishoudens een naar gevoel achtergelaten.

Inmiddels treedt de toezichthouder van de energiemarkt, de Autoriteit, Consument en Markt (ACM) strenger op. Energiebedrijven moeten aan steeds strengere financiële regels voldoen, waardoor de kans op faillissement kleiner is geworden.

In 2022, 2023 en ook in 2024 zijn er (nog) geen energieleveranciers failliet gegaan.

Ben je op zoek naar een betrouwbare energieleverancier?

De kans op een faillissement is statistisch gezien het kleinst bij één van de grotere energiebedrijven. Je zou kunnen stellen dat deze bedrijven het meeste ‘vlees op de botten’ hebben.

Ook bij dynamische energieleveranciers, zoals Zonneplan, Next Energy is de kans op een faillissement klein. Dit komt doordat deze bedrijven stroom en gas rechtstreeks op de handelsmarkt inkopen en tegen dezelfde prijs, aangevuld met een inkoopvergoeding, doorverkopen. Hierdoor lopen ze weinig risico. Daarnaast zijn dynamische contracten altijd vrij opzegbaar.

3. Je moet een opzegboete betalen

Een andere angst onder huishoudens is het betalen van een opzegboete, nadat men is geswitcht naar een nieuw energiecontract.

Je kunt echter alleen te maken krijgen met een opzegboete als:

  • Je op dit moment een vast energiecontract hebt
  • Je jouw vaste contract stopzet voor de einddatum van het contract

Op energievergelijk.nl lees je meer over de berekening van de opzegboete.

Hoe voorkom je een opzegboete?

Gelukkig kun je een opzegboete eenvoudig voorkomen:

  • Bij het aanvragen van een nieuw contract (overstappen) zorg je ervoor dat de startdatum van het nieuwe contract overeenkomt met de einddatum van je huidige contract.

Je vindt de einddatum van je huidige energiecontract in de pdf die je bij het afsluiten van je contract hebt gekregen van de leverancier.

Dat ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

4. Je moet fors betalen voor stroom die je teruglevert

De laatste ‘angst’ is er een die dit jaar sterk naar voren is gekomen.

In zowel vaste als variabele contracten betaal je tegenwoordig namelijk zogeheten ‘terugleverkosten‘. Dit zijn kosten die in rekening worden gebracht voor de elektriciteit die je met zonnepanelen opwekt, maar niet direct in huis verbruikt en daarom teruglevert aan de energieleverancier.

Het vervelende is dat deze terugleverkosten aanzienlijk kunnen oplopen. Bij een jaarlijkse teruglevering van 3.500 kWh kunnen de kosten bijvoorbeeld oplopen tot bijna 40 euro per maand.

Terugleverkosten voorkomen

Je kunt terugleverkosten voorkomen door:

  • Te kiezen voor een modelcontract
  • Te kiezen voor een dynamisch contract

In de praktijk blijkt het echter soms goedkoper om voor een vast contract te kiezen mét terugleverkosten, omdat de energiemaatschappij bijvoorbeeld een hoge overstapbonus biedt die de terugleverkosten weer volledig compenseert. Dit geldt zeker voor huishoudens die bijvoorbeeld slechts 2.000 kWh per jaar terugleveren.

Voor het beste advies bij jouw nieuwe energiecontract raadpleeg je de energievergelijker.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

2 reacties

  • EEsko

    “De energieleverancier produceert (soms), koopt en verkoopt gas en elektriciteit, maar is niet verantwoordelijk voor het transport en de fysieke levering. Dit is de taak van de netbeheerder.”

    Moeten producenten van stroom, dit niet via de handelsbeurs leveren?
    Rechtsstreeks(soms?) aan consumenten is wel juist.

    Reageren
  • WWRM

    Ik heb maar 1 angst dat de overheid nog meer andere projecten wenst te financieren en iedereen die mij een beetje gevolgd heeft weet waarover ik het dan heb

    Een andere bron van zorgen zijn die warmtenetten waar u rond 800 euro per jaar gaat betalen bij NUL verbruik die wellicht verplicht gaan worden

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.