menu

Dit zijn de 3 beste energieleveranciers volgens klanten (en dit de slechtste)

Op de Nederlandse energiemarkt zijn meer dan vijftig energieleveranciers actief. Door dit grote aanbod kan het behoorlijk lastig zijn om de juiste keuze te maken.

Vaak wordt er als eerst gekeken naar de prijs, maar de service en betrouwbaarheid van de energieleverancier speelt steeds vaker een bepalende rol bij het kiezen van een energiecontract.

In dit artikel presenteren we daarom de best (en slechtst) scorende energiebedrijven. Dit doen we aan de hand van ruim 10.200 reviews die op deze site zijn achtergelaten.

Winnaars – hoogste klantcijfer

We vallen gelijk met de deur in huis.

De drie beste energieleveranciers van dit moment zijn:

  1. Tibber: 9,6 uit 258 reviews
  2. United Consumers: 9,0 uit 286 reviews
  3. Zonneplan: 8,7 uit 180 reviews

Deze scores veranderen regelmatig.

Daarom is het slim om op deze handige energievergelijker te checken of er inmiddels een betere leverancier voor jou beschikbaar is.

De top 3 in beeld:

1) Tibber

Tibber – een dynamische energieleverancier – wordt door veel klanten extreem positief beoordeeld. Er wordt gesproken over de hoge transparantie van de energieprijzen, gebruiksvriendelijke app en het feit er dat geen terugleverkosten worden gerekend.

De klantenservice is uitsluitend via chat of mail, maar erg vriendelijk en snel in de afhandeling.

2) UnitedConsumers

UnitedConsumers wordt gezien als een zeer betrouwbare, eerlijke en klantgerichte leverancier, zonder gekke verrassingen.

Veel mensen zijn al meerdere jaren klant en blijven verlengen vanwege de gunstige tarieven, fijne service en het aantrekkelijke spaarprogramma.

3) Zonneplan

Zonneplan – ook een dynamische aanbieder – wordt door klanten beoordeeld als vooruitstrevend. De app en het dynamische contract geven klanten meer inzicht, flexibiliteit en besparingsmogelijkheden dan traditionele energiecontracten.

En ze worden gewaardeerd om hun zonnebonus.

Hoe scoren Essent, Eneco en Vattenfall?

De meeste Nederlanders hebben een energiecontract bij een van de grote drie energiemaatschappijen: Essent, Eneco en Vattenfall.

Ook deze leveranciers doet het opvallend goed:

  1. Essent: 8,4 uit 1.249 reviews
  2. Vattenfall: 8,0 uit 1.126 reviews
  3. Eneco: 7,9 uit 946 reviews

Wat zeggen klanten?

In het kort:

  • Essent (8,4/10) staat bovenaan het lijstje van de energiereuzen. Het bedrijf heeft volgens klanten het imago van een degelijke, stabiele en servicegerichte leverancier.
  • Vattenfall (8,0/10) scoort hoog op verschillende vlakken, zoals betrouwbaarheid, service en overzichtelijkheid.
  • Eneco (7,9/10) doet het goed onder klanten. Ze benoemen de betrouwbaarheid, stabiele levering en duidelijke app als grootste pluspunten.

Ben je benieuwd hoe goed (of slecht) jouw energieleverancier scoort?

Bekijk dan dit overzicht.

Verliezers – laagste klantcijfer

Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers.

De drie leveranciers met de laagste beoordeling op Energievergelijk.nl zijn:

  1. Frank Energie: 5,2 uit 121 reviews
  2. Coolblue Energie: 6,4 uit 70 reviews
  3. Innova Energie: 6,8 uit 253 reviews

Op onze website scoren de energieleveranciers HEM en DGB Energie nog slechter. Deze bedrijven hebben op het moment van schrijven van dit artikel echter geen vergunning meer.

Wat zeggen klanten?

Klanten zien Frank Energie als een innovatieve speler op de markt, maar ook als een wisselvallige. Er is veel waardering voor de lage dynamische prijzen en de actieve aanpak, maar tegelijkertijd regent het klachten over dubbele voorschotten, te late en onnauwkeurige eindafrekeningen en een trage, ontwijkende klantenservice.

Bij Coolblue Energie is het beeld eveneens gemengd. Veel klanten prijzen de duidelijke maandrapportages en de redelijke prijzen, maar er duiken regelmatig problemen op. Die variëren van administratieve fouten tot onduidelijkheden in de facturatie, tekortkomingen in de klantenservice en issues rond de eindafrekening.

Wie kiest voor Innova Energie, doet dat vaak vanwege de lage prijzen en de mogelijkheid tot vaste contracten. Voor klanten die weinig contact nodig hebben met de klantenservice, verloopt alles doorgaans soepel. Maar zodra er wel contact nodig is, melden gebruikers geregeld problemen met de administratieve en financiële afhandeling.

Samenvatting

Een overzicht met de belangrijkste resultaten uit ons onderzoek:

  • Tibber is de best beoordeelde energieleverancier
  • Essent scoort het beste van de grote leveranciers
  • Frank Energie heeft de laagste score

Kijk naar prijs, voorwaarden en service

Tot slot: ben jij nog op zoek naar een nieuw energiecontract voor 2025 (of 2026)?

Een lage prijs lijkt misschien verleidelijk, maar duidelijke voorwaarden en een betrouwbare, goed bereikbare klantenservice zijn minstens zo belangrijk.

Vergelijk daarom de verschillende energieleveranciers op deze punten. Let op de tarieven, bekijk de ervaringen van andere klanten en gebruik een energievergelijker om de beste keuze te maken.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Thomas van Campenhout

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

17 reacties

  • P

    Peter Brasser

    Ik zit nu 1.5 jaar bij Frank Energie. De beschrijving van de klachten is voor mij totaal niet herkenbaar. Uitermate tevreden over de factuur en de terug levering vergoedingen , wij hebben geen gas, wel zonnepanelen en een 25 kwh batterij, daarnaast is onze jaarafrekening een credit per saldo

    Reageren
  • E

    Erwin

    Nou ik zit al jaren bij energie direct maar niks te klagen .
    Krijg iedere maand net een overzicht van hoe ik ervoor sta en kan de maand kosten zelf wijzigen.

    Reageren
  • J

    Jan Vogel

    Ik ben al 48 klant bij de Delta (voorheen de PZEM)
    En ben uitstekend tevreden te vreden, zijn altijd en snel bereikbaar. En goede service. Zijn misschien niet de goedkoopste…. maar wel er duidelijk over de levering en prijzen…..

    Reageren
  • C

    Cees

    Ik ben heel tevreden met energie van de ANWB.

    Reageren
    • B

      Bart

      @Cees
      Wij ook. Nu gebruiken wij alleen maar stroom.Super tevreden

      Reageren
    • M

      Maaike

      @Cees
      Ik ben het helemaal met je eens Cees.

      Reageren
  • J

    Johannes

    Suggestief verhaal dit. Ik ben overgestapt naar Frank Energie i.v.m. mijn Alpha ESS thuisbatterij en ik ben zéér tevreden over Frank Energie. Ze zijn transparant en hebben een uitstekende klantenservice. Daar kunnen andere aanbieders nog wat van leren.

    Reageren
  • B

    bert

    nooit geen problemen gehad met frank enrgie

    Reageren
  • B

    Bert

    Engie ook wel nieuwsgierig naar… hopeloze app en onverwachte eindafrekening!

    Reageren
  • A

    Albert

    was klant bij inova,nooit meer,ze verhoogde de prijs2xkreeg 2xboete omdat ik overstapte naar andere aanbieding nageklaagd te hebben werd het 250 euro ben er weggegaan.oplichters zijn het

    Reageren
  • E

    Eus

    Kom helaas niets tegen over anwb energie

    Reageren
    • W

      Winnie Robles

      @Eus
      Ik heb een dynamisch contract bij de anwb. Ik vind de app niet prettig in gebruik, omslachtig en geeft mij niet de info die ik zoek. De klanten service is wel goed, ze zijn via diverse kanalen te bereiken en reageren snel op bijv een whatsapp bericht. Ik ben erbij uitgekomen omdat hun opslag voor gas lager is dan bij andere dynamische leveranciers.

      Reageren
    • M

      Monique

      @Eus ik heb het nu bijna twee jaar en ben echt super tevreden!

      Reageren
  • G

    Ger Noordzij

    Heb nu ca. 5 jaar Innova als energie leverancier. De reden dat ik na 4 jaar (tegen mijn gewoonte) heb verlengd was uiteraard de gunstige prijzen maar niet in het laatst om de uitstekende bereikbaarheid en klantvriendelijkheid. Van mijn kant niets dan lof.

    Reageren
  • W

    Winnie Robles

    Kathy, Ze zijn met gas minder duur dan andere dynamische leveranciers. Ik vind de app niet prettig in gebruik. Hun klantenservice is goed bereikbaar via WhatsApp, en ze reageren snel.

    Reageren
  • K

    Kathy

    @Will Eisinga
    Ja dat vraag ik me ook steeds af, waarom kom je deze nergens tegen bij vergelijkingen

    Reageren
  • W

    Winnie Robles

    @Will Eisinga
    Ze zijn met gas minder duur dan andere dynamische leveranciers. Ik vind de app niet prettig in gebruik.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.