Vanaf 1 januari 2024 staan er belangrijke wijzigingen op stapel voor jouw energierekening en tarieven. Deze aanpassingen hebben zowel betrekking op de kosten van gas als op die van elektriciteit.
In dit artikel leg ik helder en eenvoudig uit wat deze veranderingen zijn en wat ze betekenen voor jouw maandelijkse lasten.
Hieronder een overzicht van alle vijf veranderingen voor 2024.
1. Gastarief omhoog
De energiebelasting op gas gaat in 2024 fors omhoog, namelijk van € 0,5927 naar € 0,7054 per kubieke meter, inclusief btw. Dit verschil zorgt ervoor dat de gasprijs bij alle leveranciers in één klap met ruim 11 cent per kuub stijgt.
Wat betekent dit voor je gasrekening?
Voor iemand met een gasverbruik van 1.169 m3, wat gemiddeld is in Nederland, betekent dit komend jaar een toename € 11 per maand op de maandelijkse gaskosten.
Energiereuzen Vattenfall en Essent gaan om die reden ook hun tarieven verhogen per 1 januari 2024.
2. Stroomtarieven omlaag
Aan de andere kant maakt de overheid het belastingtarief op elektriciteit weer gunstiger.
Deze daalt in 2024 van € 0,15245 per kilowattuur (kWh) naar € 0,13164 per kWh. Dat komt neer op een verschil van 2,1 cent per kWh.
Wat merk je hiervan in de praktijk?
Met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 2.479 kWh, leidt dit tot een vermindering van ongeveer € 4 per maand op je elektriciteitskosten.
3. Stijging heffingskorting
Een positieve ontwikkeling is dat de heffingskorting, ook wel ‘vermindering energiebelasting’ genoemd, volgend jaar omhoog gaat. Dit komt er op neer dat je een hogere korting krijgt van de overheid op je energiekosten.
De korting stijgt van € 596,86 naar € 631,39, wat neerkomt op een bedrag van bijna € 3 per maand op de energielasten.
4. Hogere netbeheerkosten
Een minder gunstige ontwikkeling is de verhoging van de netbeheerkosten. Deze stijging is nodig vanwege grootschalige investeringen in de verbetering en het onderhoud van het stroom- en gasnetwerk. Door de verschuiving van gas naar stroom zijn er vooral op dat terrein miljarden nodig om het netwerk uit te breiden en aanpassen.
De ACM schat dat huishoudens hierdoor ongeveer € 7 meer per maand aan netbeheerkosten zullen betalen (voor stroom en gas samen). De uiteindelijke kostenstijging hangt natuurlijk wel af van je netbeheerder.
5. Geen energietoeslag of prijsplafond
De overheid doet volgend jaar veel minder om de hoge energiekosten van huishoudens te dempen:
- Er is geen prijsplafond dat de tarieven beneden de € 1,45 per m3 en € 0,40 per kWh houdt
- Er is geen energietoeslag van maximaal 1.300 euro voor huishoudens met een laag inkomen
Er komt in 2024 wel weer een mogelijkheid om je te beroepen op het Noodfonds Energie. Dit fonds werd begin dit jaar in het leven geroepen en was toen goed voor 165.000 aanmeldingen. De regeling krijgt in 2024 een vervolg. Wat de nieuwe voorwaarden zijn en wanneer je je kunt aanmelden, is nog niet bekend.
Wijziging energiekosten per 1 januari 2024
Als we al deze wijzigingen in de energierekening van 2024 bij elkaar optellen, zien we het volgende beeld:
- Gaskosten: ▲ € 11 per maand
- Stroomkosten: ▼ € 4 per maand
- Heffingskorting: ▼ € 3 per maand
- Netbeheerkosten: ▲ € 7 per maand
Netto: ▲ € 11 per maand
Belangrijk om te benoemen is dat dit plaatje geldt bij een gemiddeld stroom- en gasverbruik van 2.479 kWh en 1.169 m3.
Gebruik jij veel stroom en weinig of geen gas? Dan kan het juist zijn dat je volgend jaar een lagere energierekening hebt.
Verkiezingen
Naast de aangekondigde wijzigingen in de energietarieven, spelen ook de aanstaande verkiezingen (woensdag 22 november) een belangrijke rol in de toekomstige energieprijzen. Met de verkiezingen in het vooruitzicht zijn er partijen zoals Nieuw Sociaal Contract en de PVV die pleiten voor een verlaging van de energiebelasting op gas.
Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat er volgend jaar verdere aanpassingen worden gemaakt aan je energierekening. We zullen deze ontwikkelingen nauwlettend volgen en je hier op de hoogte houden van eventuele veranderingen.
Energiebedrijven gaan tarieven aanpassen voor 2024
Wat betreft de energiebedrijven. Die zijn momenteel bezig hun tarieven aan te passen aan de nieuwe energiebelastingen, heffingskortingen en netbeheerkosten voor 2024.
Vattenfall heeft dit op 20 november grotendeels al gedaan via haar website en afsluitstraat voor de vaste contracten. Dat is goed te zien in de gas- en stroomtarieven, die zijn veranderd.
Hieronder een overzicht van de tariefwijzigingen bij Vattenfall:
| Leverancier | 1 oktober | 1 november | 21 november* |
|---|---|---|---|
| Vattenfall – 1 jaar vast | € 0,342 per kWh € 1,268 per m3 | € 0,346 per kWh € 1,268 per m3 | € 0,306 per kWh € 1,376 per m3 |
| Vattenfall – 3 jaar vast | € 0,352 per kWh € 1,359 per m3 | € 0,357 per kWh € 1,359 per m3 | € 0,337 per kWh € 1,448 per m3 |
Wil je de tarieven van Vattenfall vergelijken met die van andere energiebedrijven? Kijk dan hier.
Koen Kuijper
Wilbert
Wat ik zover lees onder de recensies
Van deze mensen zit zeker veel waarheid in .opmerking
Nederland is echt de belasting
Regels ,schandalig meer kan ik het niet noemen !!!
Jan
@Wilbert
Nederland het niet voor niks een belasting paradijs. Maar dan wel voor de rijken der aarde.
Lisette
Dit is te schandalig voor woorden. Schaf deze gehele frauderende systeem af!! Eerst ging het om olie, dan een ongevraagde oorlog met Rusland, plotseling ook energie verhogingen. Zelfs de boodschappen begint nu ook onbetaalbaar te worden. Ondertussen bedenken ze weer een belasting hier en een belasting daar. Dit gaat nergens meer over. Ik zie alleen maar dat wij, de mensen, moeten betalen voor hun absurde bedachte bedragen. Wij hebben hier nooit om gevraagd!! Gek genoeg gebeurt dit alleen maar in NL. Zij zijn niet voor de mensen, maar uit op vernietiging….in hemelsnaam!!!!!
NL moet zich echt kapot schamen!!!!
N kulk
@Lisette
Toeslagen laten dalen. Inkomsten belasting ook mee laten dalen. Wordt werken ook weer aantrekkelijker. Vroeger werd gezegd wie niet werkt zal niet eten
Peet
@N kulk
Beetje hard hé dame! Wat als je nu niet KAN werken door een chronische ziekte! Dan kan je mooi de rambam krijgen volgens jou.
Dank je wel!
Susanne
@Peet, idd wat je zegt. Makkelijk oordelen niet een ieder die een uitkering krijgt vraagt om ziek te zijn. Helaas worden deze mensen ook in een hokje geplaatst, misschien optie om eens te ruilen wat t inhoudt om ziek te zijn.
Mike
@Peet
Deels mee eens. Niet alle soorten werk kan je dan doen. Maar er zal gerust wel iets zijn om te werken.
Als er eerst maar eens de wil is om te werken. En als dat alleen bereikt kan worden door een prikkel af te geven. Verlaging van toeslag bijvoorbeeld. Dan wel reëel om naast werken aangevuld worden met toeslag. ( Zodat werken loont)
El
@Peetuitgezonderd de echte zieken dan,maar er lopen genoeg profiteurs rond die zwart werken naast hun uitkering terwijl ze o.a. afgekeurd zijn op o.a. reuma en 5 dagen zwart werken per week.
Rudi
@N kulk Dat was inderdaad vroeger maar de tijden zoals je als ziet veranderd. Wie niet werkt wordt veel geholpen en eet nu meer dan de werkende.
Xavda
@Rudi @N kulk,
Mee eens. Weleke partij zorgen voor mensen dat 5 dagen werken en dan 20, 30, 40 jaren lang? En die gezonde dat 2 of drie dagen werken stimuuleeren naar 5 dagen te gaan werken. Toeslagen aleen voor zieke mensen en pensioeners. Belasting groei van zelf zonder duur en oneeirlijk systeem.
Ellen jansen
@N kulk
En wat vind u dan wat we in nederland met de mensen die gehandicapt zijn geworden zonder schuld letselschade of een andere beperking zodat werken onmogelijk is geworden moeten die mensen dan dakloos worden ?? Helaas is het nu ook al geen vetpot als je NIET door eigen schuld een minima uitkering hebt
U mag met me ruilen ik gezond en u baan en u dan helaas een beperking en een minima uitkering en dat u niet geschikt bent voor de arbeidsmarkt markt kijken of u standpunt dan het zelfde blijft als u nu hebt……?
u mag niet iedereen die een uitkering heeft over 1 kam scheren u kent de achtergronden niet u mag het zeggen Ik ben benieuwd naar u reactie
Met een vriendelijke groet van mij
Hoop dat u nu wat wijzer bent geworden en v oordeel aan gaat passen
Abram
@Ellen jansen Het is ook niet de schuld van een ander als iemand arbeidsongeschikt raakt. Alhoewel dat vrijwel nooit 100% bedraagt. Zo zou b.v. vrijwilligerswerk kunnen worden gedaan, want er is werk zat. Maar de gezonde sporter, die wordt ingehaald tijdens zijn training door de invalide op zijn scootmobiel omdat die harder gaat dan die invalide ooit heeft kunnen lopen, vraagt zich dan wel af, waarom hij nog traint om o.a. gezond te blijven. De gezonde wil niet ruilen met de zieke, maar zij mogen beiden blij zijn in Nederland te wonen, want er zijn zat landen waar de arbeidsongeschikte niet wordt verzorgd zoals hier. Wees dus blij met de faciliteiten die er zijn en niet klagen.
Ww
@N kulk
Vroeger was alles beter.
Paard en wagen, stoomtrein en plaggenhut om in te wonen, echt allemaal veel beter
Abram
@Ww Ik ben de laatste om te zeggen dat vroeger alles beter was. Ook al kon ik bv in de middeleeuwen op een paard naar het werk ipv met de auto, ik ben echter wel blij, dat ik nu met de auto kan, want ik leef (helaas ?) nu en niet toen. Dus alleen het leven telt echt.
Ria
@N kulk
Jij bent zeker niet wijs.
Wij zieke mensen kunnen niet werken al willen we nog zo graag.
Konden we maar ruilen want volgens mij zit u niet in armoede.
Sandra
@Ria mee eens wilde jaren terug in de zorg helaas voor mij niet meer .Ik kan nooit meer werken wat mij veel pijn gedaan. Maar we hobbelen door.alleen mijn man heeft inkomen .We redden het wel ……
Yvonne Tieleman
@Lisette, helemaal mee eens! Maar zolang iedereen maar naar die stembus huppelt blijft dat tuig zitten. Het zijn allemaal zionisten!!!
Jhon
@Lisette
Als nu iedereeen gemeenschappelijk de betalingen stop zet kijk dan wat er gebeurt.
Kijken wat ze gaan doen leveranciers. Kunnen slecht allen gaan afsluiten hebben ze daar jaaren werk van dat wordt te duur voor hen. Dus allen vuist maken stop de graai cultuur
Ton van Baar
ja en in de asielcentra staat de thermostaat op 25 plus want anders hebben ze het koud. En wie betaalt de rekening? juist de nederlandse burger. En asielzoeker worden in eigen land dat kan niet. Het is een verdienmodel voor een paar politieke vriendjes. En die CO2 en stikstofberekeningen zijn ook al een grote leugen en nergens anders op gebaseerd dan de domme uitlatingen van een paar politici die iedereen dan zonder na te denken ook maar gebruikt. een wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. Is een liter kerosine gelijk aan een kub CO2? hoe belachelijk wil je het hebben. De politiek maakt zich belachelijk en wij moeten dat publiek maken . Dan komt er misschien een eind aan die onzin en die roofpartij van de (r)overheid en energiemaatschappijen
Carl Lamarr
@Ton van Baar
De overheid betichten van leugens, maar zelf een zwamverhaal ophangen dat de thermostaat daar op 25° staat.
Peter v/d W.
@Ton van Baar
Ton, ga gewoon ‘s hard werken voor je geld en maak eens voor de verandering goede keuzes in je leven. De overheid en de energiebedrijven zijn niet de oorzaak van jouw blijkbaar marginale bestaan. Stop met zeuren als een kind en ga aan de slag man!
Roel
Om een juiste keuze te maken in een energie contract moet je goed en strategisch nadenken. En dat weten ze bij alle maatschappijen. De beste keuze is om in de winter voor een korte periode een vast contract te hebben. 3 maanden oid. En in de zomer een dynamisch contract. Overdag heb je dan soms gratis stroom en als je daarop je stroomgebruik aanpast dan kan je laveren tussen de dure tarieven.
Het kan enorm veel schelen in de kosten. Voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt. Maar de meeste huishoudens hebben dat inmiddels
Sunny
@Roel
Er bestaat geen vast contract voor 3 maanden!
LGT
Dit noemen wij nu een Overheid die begaan is met haar burgers. Terwijl de energieprijzen door het dak zijn gegaan het laatste jaar en burgers moeite hebben rond te komen met hun inkomen, verhoogt onze sociale Overheid de gasprijs met een extra verhoging.
Schande van een Overheid dat zelf kortzichtig en ondeskundig beleid heeft gevoerd de achterliggende jaren. De burgers zijn nu de dupe.
Piet Koren
@LGT
Al die dure beheerkosten voor electriciteit komen oa van teveel stroomverbruik voor
woningverwarming. De warmtepompenrage is wel hoofdoorzaak en bovendien zijn
hierbij de verbruikskosten hoog en de verwarming minimaal of veel te laag.
De stroomnetten zitten verstopt door het vele gebruik.
Gelukkig is de aardwarmtewet in concept gereed, zodat het verplicht tot gebruik
van geothermie van dichtbij waar het te vinden is in de diepe bodem.
Al die energie van veraf is moeilijker te bereiken en kost daardoor veel met hoge
verbruikstarieven. Nieuw kabinet snel aan de slag met de aardwarmtenet, anders
gaan we al jullie traagheid erg duur betalen door overbodige stroomnetten nu, die
zoals later blijkt niet nodig waren geweest. Dus mensen bel en app ze plat, want
ze zijn zo atechnisch als ik weet niet wat! Groetes Piet
Carl Lamarr
@LGT
Blij dat u zo’n goede financieel expert bent, en doorziet dat er ondeskundig beleid is gevoerd, en het waarschijnlijk veel beter zou hebben gedaan…
Simon
Wat me opvalt hier is dat veel mensen niet in de gaten hebben dat bij een vast de energie prijzen wel vaststaan maar de belastingen en leveringskosten niet.
Ook snapt iedereen wel dat bij steeds hogere belastingen op gas men eerder van het gas wil.
Vooral de linkse partijen en D’66 snapt niet dat veel huizen niet van het gas kunnen.
Dan blijkt dat onze belastingen op energie en vervoer wereldwijd mede de hoogste blijken te zijn.
Ouderen kennen nog het spreekwoord: “De lak is duurder dan de brief.”
Bram
@Simon
Beste Simon
Ik heeft al verscheidene maal geschreven
Wij Nederlanders zijn soffie. En waarom
Omdat vakantie en voetballen belangrijker vinden
Wij zullen op onze strepen. Moeten gaan staan
Er zal na vandaag ook niets veranderen
Peter v/d W.
@Bram
ik begrijp u niet
Djaja
Woon in een 4kamerwoning,maar kampeer meer in de wkamer.de hele zomer geen verwarming aan.Kook om de 3 dgn.Was om de 3wkn,maar moest wel vrig jaar 700 euro’s terug betalen.Lekker dan als wij geen Energie toeslag meer krijgen in 2024.
Vos
@Djaja
Ik krijg elk jaar een paar honderd euro terugik betaal altojd 200 euro pm en gebruik minder je moet je niet laten verlijden om de kosten te verlagen al gebruik je minder mijn huis is een g label en verwarming staat altijd op 19 graden om boj te verearmen stook ik bioethenol dat verwarmt+- 2 graden omhoog is net genoeg voor de avond ik mook 2 maal per week 1keer friet ofzo ik bedoel het goed maar hoe kom je aan die hoge energie kosten
Rene
@Vos
Betaal ook 200 euro. Gaskraan dicht en houtkachel aan. Kook er op en warm het douchewater er mee. Bijna 1700 terug. Maarja niet iedereen heeft een schoorsteen.
Magda
In onze jonge jaren was dit een heel normale zaak. In die tijd warenndd kolen duur, mensen veel armer dan nu. Dd kachel brandde alleen in de woonkamer. Verder was het kruik mee naar bed en ‘s morgens de sneeuwsterren op de ramen en ijs op je deken want het was vele kouder dan nu.
We gingen 1x in de week in bad, teil bij de kachel. Verder wassen aan een koude kraan en niet elke dag schone kleding. Want dat hadden we niet, dat was de goede oude tijd. We zijn er geen van allen slecht vanaf gekomen. Dus voor de ouderen, niets nieuws onder de zon.
Ina
@Magda. Ik ben 82 jaar oud.Ik heb de oude tijd meegemaakt. Ik vind dat de jongere mensen veel te veel verwend zijn,wat warmte in huis betreft. Ik doe als het nodig is alleen maar in de woonkamer de verwarming aan. Op 18 graden.En ik heb een Electriche boven deken .Dat kost maar 9 cent per dag. En zo is het gezellig en warm met wat kaarsen er bij.
In de keuken kook ik alleen maar ,daar ben ik zo weinig ,dus geen verwarming aan. En de badkamer doe ik ook niet zo lang aan. En mensen doe het gas de deur uit als het kan.dat scheeld zo al de vaste lasten. Ik betaal dus alleen electra .80,00 per maand. En blok verwarming 90,00.
A.P. Abrahamse
@Ina
Pas wel op met die kaarsen op de slaapkamer. Als U in slaap valt kunt U zo maar brand krijgen.
Ww
@Ina
Even gevraagd aan tante van 90.
Die vindt uw reactie volslagen flauwekul.
Ze heeft zelf de kachel altijd op 22 graden staan om niet meer de kou van vroeger te moeten hebben.
Abram
@Magda Zo was het idd! Maar neem nog steeds die kruik mee naar bed en het werkt ook nu nog steeds. Had liever in de middeleeuwen geleefd, want toen bestond al die flauwekul nog niet en was ik met een paard naar het werk gegaan ipv zoals nu met de auto! Maar ik klaag niet, want het enige wat echt telt is het leven. Volgend jaar 80 en dan op naar 100!
Bj
Het zijn dieven en leugenaars. Het gas gaat de afgelopen tijd naar beneden maar depressie voor het volk gaat omhooggevallen. En wat het stroom tarief zo duur moet wezen snap ik niet. Stroom prijs gekoppeld aan het gas.
Maar het gaat volgens plan.
L vos
@Bj
Dat snap ik ook niet groene stroom maar duurder
Christa
Wat ik mij afvraag…is het verstandig om mijn vaste contract van 3 jaar, dat in april afloopt nu te verlengen? Of af te wachten tot april.
Augusto
Hebben jullie het nog niet door? Wij, de gewone burger, betaald. Het moet allemaal groener. We moeten allemaal isoleren. De hele energietransitie, zal de kostprijs van de groene energie en alle (energie-) maatregelen zoals in dit artikel staat omschreven , alleen maar omhoog drijven . En ” reken ” er maar op, dat het erger gaat worden.
Ronald
@Augusto
Ik ben hierom geëmigreerd, Nederland is niet meer mijn land.
Lea Brouwer
@Ronald, het is al jaren mijn land niet meer. We zijn een derde wereld land geworden. Alles voor gelukszoekers en de Ukraine’s. Wij Nederlanders, tellen niet meer mee. Alleen wel om te betalen. Wanneer accepteren dit met z’n allen niet meer. In andere landen waren ze al lang de straat op gegaan. Laten we dus eens beginnen met uitzetten van al dat volk, dat hier binnen is gekomen.
Bert
@Lea Brouwer
Vervelend bericht. Nooit verder dan Nederland geweest vrees ik. Groetjes
Sjerien
@Lea Brouwer
Lea, wij zijn softies geworden en laten alles over ons heenkomen. Ik ven met he eens dat Nederland voor de Nederlanders moet blijven maar alle buitenlanders zijn hier van harte welkom. De veilige ladders blijven gewoon binnen onze landsgrenzen en we dien er niets aan. Ga stemmen vandaag, je weet op wie
Sjerien
@Lea Brouwer
Lea, je weet nu waarop je moet stemmen vandaag
Eric
@Lea Brouwer
Nou nou, dat zeiden ze vroeger niet toen Nederland nog in opbouw is, toen waren ze blij dat van dat volk er was. En nu? Van het zelfde laken een pak, wil jij in de horeca werken of in de kasteelt? Er is gewoon geen personeel meer die zijn handen vuil wil maken, ik heb 42jaar gelast. Ik weet wat vuil werk is. Dus hou a.u.b. je mond als je niet weet waar je over praat.
Giulia
@Lea Brouwer voor de immigranten ook uit niet van landen dat in orloog staat, gratis medische verzekering, meteen een sociaal woning, gratis kinderopvang en eerste aan de wachtenlijst bij regering voorkeur,
gratis zwemlessen, mischienn ook gratis opleidingen? Op mijn zoon voorschool dit zijn bijna allemaar moslims, geen Nederlandse kindje meer. Ik ben Italiaans naar een Nederlandse man getrouwd, met 4 kinderen bij. Ik ben ook immigrant, maar extra EU mensen hebben meerdere rechten dan ik, waarom dit? Ah ja ja….Soros agenda!
Rein.
@Ronald ook ik ben al 12jaar geleden vertrokken woon in een warm land en mijn electra kosten zijn heel laag.
Gemiddeld omgerekend in euro’s circa €12 per maand.
Mokki
@Rein.waar woon je dan?
Louise de Vries
@Ronald
Wij willen over een paar jaar ook weg van deze R-overheid. Samen kunnen wij een halt roepen tegen deze stupide maatregelen van onze regering. Maar de gemiddelde Nederlander slikt het beleid voor zoete koek. Heel jammer
Marten
@Augusto
In Nederland is verkeer en energie de grootste vanger voor de staat en al die jaren wordt je gestraft voor bezuinigen en beng je je geld naar kapitaal verslindende
Regerings hobby,en in Juli gewoon weer.
Dick
@Augusto
Ik ben het helemaal met je eens die hele transitie gaat ons heel veel geld kosten
Merwinator
Neem aan dat iemand met een vast contract hier weinig van merk..
Andre
@Merwinator
Natuurlijk wel. Het zijn geen wijzigingen van energie tarieven maar van belastingen. Immers spreek je in een vast contract de energie tarieven af en niet de belastingen, helaas.
Karssen
Ik woon in rijswijk ,waarbij regelmatig de stroom uitvalt,stedin doet geen moer aan onderhoud,ze komen de boel oplapen en verder niks.
En dadelijk wel meer geld vragen,steltje dieven zijn het.
Dave
Ik kan die verlaagde tarieven van Vattenfall niet op hun eigen website (of ook andere vergelijkingssites) terug vinden?
Ik kom uit op € 0,329241 per kWh in het enkeltarief ipv de door jullie geschreven € 0,306 per kWh. Dit was gisteren, op 21 november ook niet het geval. Ik dacht er zit misschien wat vertraging in met het uploaden van de nieuwe prijzen. Maar ook nu zie ik deze niet terug. Welke prijzen kloppen? Ik ga vooralsnog uit van de prijzen die Vattenfall zelf op de website heeft staan.
Nico
Kijk op een van de vele vergelijkings site nooit afsluiten via hun eigen site die is altijd duurder
Hans
Dit is het resultaat van het loslaten van een van de meest elementaire levensbehoeften nl betaalbare energievoorziening voor iedereen in dit land. De doorgeschoten marktwerking in de energiesector zorgt er nu vooral voor dat energie voor heel veel groepen van mensen een luxe wordt.
RoLand
@Hans
Dan zou de implementatie van nulpunt-, vacuüm-,en neodymiumenergie wel eens de enige uitweg kunnen worden naar lagere tarieven en straf belastingen .
Oja , grondwettelijk is het verboden belastingen als afstraffings maatregel te hanteren . . .
Jannie
Wat is er gebeurt met de winst? Niets gereserveerd voor uitbreiding en onderhoud? Weer de gewone mens de dupe
Carl Lamarr
@Jannie
Je haalt twee dingen door elkaar, het netbeheer is van de staat. Die zorgt voor onderhoud en uitbreiding.
De leveranciers zijn bedrijven die winst kunnen maken, zoals ieder bedrijf, en hebben aandeelhouders die hopen op winst. Logisch, die nemen risico door hun gelden gratis, dus zonder rente, beschikbaar te stellen en eventuele koersdalingen voor lief te nemen. Verder staat het iedereen vrij om ook aandeelhouder te worden en de lusten en lasten daarvan te dragen.
Sandra Van Der Veen
Waarom wordt er nu pas geïnvesteerd met het geld van de netbeheerkosten. Is het voorheen gebruikt voor winstuitkering aan de hoge piefen, dan moeten zij maar investeren en niet over de rug van de klanten .
Cas
@Sandra Van Der Veen
En zo is het je hebt helemaal gelijk waar is dat geld allemaal gebleven. Nu mogen wij weer extra betalen omdat ze zo laks zijn geweest om niet te investeren (uitbreiding) van het netwerk
Bo
@Cas al dat geld gaat in eigen zak of naar de oorlog of azm
Kjvkuyen
Hoe zit het met de stads verwarming
Ik woon in den haag
WRM
Informatie is evident onjuist en mist een kritische benadering
Deze daalt in 2024 van € 0,13164 per kilowattuur (kWh) naar € 0,15245 per kWh. Dat komt neer op een verschil van 2,1 cent per kWh.
Het lijkt dat het net andersom is
Koen Kuijper
@WRM
Dit is inmiddels gecorrigeerd. Dank voor de feedback.