Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit verandert er per 1 januari 2024 aan je energierekening

Koen Kuijper

173 reacties

Vanaf 1 januari 2024 staan er belangrijke wijzigingen op stapel voor jouw energierekening en tarieven. Deze aanpassingen hebben zowel betrekking op de kosten van gas als op die van elektriciteit.

In dit artikel leg ik helder en eenvoudig uit wat deze veranderingen zijn en wat ze betekenen voor jouw maandelijkse lasten.

Hieronder een overzicht van alle vijf veranderingen voor 2024.

1. Gastarief omhoog

De energiebelasting op gas gaat in 2024 fors omhoog, namelijk van € 0,5927 naar € 0,7054 per kubieke meter, inclusief btw. Dit verschil zorgt ervoor dat de gasprijs bij alle leveranciers in één klap met ruim 11 cent per kuub stijgt.

Wat betekent dit voor je gasrekening?

Voor iemand met een gasverbruik van 1.169 m3, wat gemiddeld is in Nederland, betekent dit komend jaar een toename € 11 per maand op de maandelijkse gaskosten.

Energiereuzen Vattenfall en Essent gaan om die reden ook hun tarieven verhogen per 1 januari 2024.

2. Stroomtarieven omlaag

Aan de andere kant maakt de overheid het belastingtarief op elektriciteit weer gunstiger.

Deze daalt in 2024 van € 0,15245 per kilowattuur (kWh) naar € 0,13164 per kWh. Dat komt neer op een verschil van 2,1 cent per kWh.

Wat merk je hiervan in de praktijk?

Met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 2.479 kWh, leidt dit tot een vermindering van ongeveer € 4 per maand op je elektriciteitskosten.

3. Stijging heffingskorting

Een positieve ontwikkeling is dat de heffingskorting, ook wel ‘vermindering energiebelasting’ genoemd, volgend jaar omhoog gaat. Dit komt er op neer dat je een hogere korting krijgt van de overheid op je energiekosten.

De korting stijgt van € 596,86 naar € 631,39, wat neerkomt op een bedrag van bijna € 3 per maand op de energielasten.

4. Hogere netbeheerkosten

Een minder gunstige ontwikkeling is de verhoging van de netbeheerkosten. Deze stijging is nodig vanwege grootschalige investeringen in de verbetering en het onderhoud van het stroom- en gasnetwerk. Door de verschuiving van gas naar stroom zijn er vooral op dat terrein miljarden nodig om het netwerk uit te breiden en aanpassen.

De ACM schat dat huishoudens hierdoor ongeveer € 7 meer per maand aan netbeheerkosten zullen betalen (voor stroom en gas samen). De uiteindelijke kostenstijging hangt natuurlijk wel af van je netbeheerder.

5. Geen energietoeslag of prijsplafond

De overheid doet volgend jaar veel minder om de hoge energiekosten van huishoudens te dempen:

  • Er is geen prijsplafond dat de tarieven beneden de € 1,45 per m3 en € 0,40 per kWh houdt
  • Er is geen energietoeslag van maximaal 1.300 euro voor huishoudens met een laag inkomen

Er komt in 2024 wel weer een mogelijkheid om je te beroepen op het Noodfonds Energie. Dit fonds werd begin dit jaar in het leven geroepen en was toen goed voor 165.000 aanmeldingen. De regeling krijgt in 2024 een vervolg. Wat de nieuwe voorwaarden zijn en wanneer je je kunt aanmelden, is nog niet bekend.

Wijziging energiekosten per 1 januari 2024

Als we al deze wijzigingen in de energierekening van 2024 bij elkaar optellen, zien we het volgende beeld:

  • Gaskosten: ▲ € 11 per maand
  • Stroomkosten: ▼ € 4 per maand
  • Heffingskorting: ▼ € 3 per maand
  • Netbeheerkosten: € 7 per maand

Netto: € 11 per maand

Belangrijk om te benoemen is dat dit plaatje geldt bij een gemiddeld stroom- en gasverbruik van 2.479 kWh en 1.169 m3.

Gebruik jij veel stroom en weinig of geen gas? Dan kan het juist zijn dat je volgend jaar een lagere energierekening hebt.

Verkiezingen

Naast de aangekondigde wijzigingen in de energietarieven, spelen ook de aanstaande verkiezingen (woensdag 22 november) een belangrijke rol in de toekomstige energieprijzen. Met de verkiezingen in het vooruitzicht zijn er partijen zoals Nieuw Sociaal Contract en de PVV die pleiten voor een verlaging van de energiebelasting op gas.

Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat er volgend jaar verdere aanpassingen worden gemaakt aan je energierekening. We zullen deze ontwikkelingen nauwlettend volgen en je hier op de hoogte houden van eventuele veranderingen.

Energiebedrijven gaan tarieven aanpassen voor 2024

Wat betreft de energiebedrijven. Die zijn momenteel bezig hun tarieven aan te passen aan de nieuwe energiebelastingen, heffingskortingen en netbeheerkosten voor 2024.

Vattenfall heeft dit op 20 november grotendeels al gedaan via haar website en afsluitstraat voor de vaste contracten. Dat is goed te zien in de gas- en stroomtarieven, die zijn veranderd.

Hieronder een overzicht van de tariefwijzigingen bij Vattenfall:

Leverancier1 oktober1 november21 november*
Vattenfall – 1 jaar vast€ 0,342 per kWh
€ 1,268 per m3
€ 0,346 per kWh
€ 1,268 per m3
€ 0,306 per kWh
€ 1,376 per m3
Vattenfall – 3 jaar vast€ 0,352 per kWh
€ 1,359 per m3
€ 0,357 per kWh
€ 1,359 per m3
€ 0,337 per kWh
€ 1,448 per m3
*Incl. belastingtarieven 2024

Wil je de tarieven van Vattenfall vergelijken met die van andere energiebedrijven? Kijk dan hier.

173 reacties

  • WWRM1

    Al onze critische berichten worden geweigerd We weten allemaal waar we voor betalen

    Als u dit spelletje wilt prima maar ik zit 30 jaar in automatisering

    Nu wordt het pas leuk of uw filters beter zijn dan mijn intelligentie

    Of uw NPO politiek of milieu Defensie achtige toestanden beter zijn dan ik

    Lets play

    Reageren
  • RRed1952

    De energieheffing is in 1996 budgetneutraal ingevoerd door het paarse kabinet Kok.
    Er vond een verrekening bij de inkomstenbelasting plaats in de vorm van een algemene heffingskorting.
    Inmiddels bestaat de algemene heffingskorting bijna niet meer en is de energiebelasting dubbel verhoogd.
    De energieheffing zelf en de verhoogde BTW.
    Zo wordt je door de politiek en staat gebruik als pinautomaat.

    Reageren
  • KK.

    Lieve mensen… waar hebben wij het over denk eens even na op het toilet ga eens 1x poepen op een dag denk dan eens wat dit kost aan belasting verpakking, closet papier van de supermarkt, belasting,lampje aan op het toilet energie belasting, doorspoelen waterschappen etc etc. Te gek te veel om allemaal te benoemen. Het is belasting op belasting. 21 % op 21% .Welke rekenkamer kan mij eens vertellen hoeveel belasting 1 pers op jaarbasis totaal alleen al betaald. Poepen kun je niet ophouden maar velen en de overheid kunnen tijdens je toilet bezoekjes wel eigen hand ophouden. Daar zit toch een luchtje aan ?

    Reageren
    • MMaria

      @K.
      Ik ga wel 2, soms 3 keer, wat kost dat dan allemaal, denk erover om het in de vuilniszak te doen

      Reageren
      • MMargarethe

        @Maria

        Goed idee, sluit mij bij aan.

        Reageren
  • MMyrta

    Pvv heeft gewonnen laten wij positief blijven denken en hun een kans geven om te kijken wat ze kunnen relasieren want wat onze Rutte en zijn gevolg al die jaren van ons heeft uitgeperst kan niet in een paar maanden of een jaar opgelost worden mensen met een dubbele pensioen zoals dienst jaren en hun aow kunnen nog wat opzij leggen maar iemand met een alleen een aow of een uitkering zijn letterlijk aan het overleven ik ben volkomen met Julie een ’s maar laten wij allemaal positief blijven en wie het wel kan permitteren om te verduurzamen het doen

    Reageren
  • AAlexander

    Wat is slim ik kan gaan verlengen bij essent daar blijft ik bij betaal nu 60 euro aleen dat contract loopt in 2024 mei af me vraag is verstandig om nu te verlengen met prijsplafond of na winter in mei als contract afloopt essent zegt niks dus wat is jullie advies duivels dilemma

    Reageren
    • DD.R

      @Alexander
      Nu vastzetten mag een half jaar ervoor de prijs gaat in januari omhoog maar nu vastzetten is deze prijs houden voor de vastgezette tijd

      Reageren
      • JJohan

        @D.R Zo werkt het niet. Dit gaat niet om het gas zelf wat duurder wordt maar om de belasting die er overheen komt en de netbeheerkosten . Ik heb zelf een vast contract van 5 jaar maar reken maar dat mijn m3 prijs per 1 januari ook omhoog gaat, dat was afgelopen jaar ook al het geval.

        Reageren
  • JJanBerenst

    Energievergelijker,
    Waarom zetten jullie geen moderator aan het werk om al dit vreselijke gezwets en trollenpraat (uit Poetins fabriek) in deze reactierubriek tegen te houden?

    Reageren
    • JJonko

      @JanBerenst zeur zak

      Reageren
    • WWRM

      @JanBerenst Putin is echt niet verantwoordelijk voor de extreme verhoging van de energie belasting en netbeheer kosten

      Ook niet voor de strategie hoe verder met energie en belasting

      Dat was toch echt d66 en een vvd die het slaafs navolgde

      Ik kan u net zo goed een trol van de eu en Nederlandse overheid noemen

      Reageren
    • WWRM

      @JanBerenst Genoeg Nederlanders gaan weg naar landen als Hongarije voor een ander mensbeeld en geopolitiek beeld

      Velen gaan weg naar Spanje in verband met energie kosten

      U kunt niet aannemelijk maken laat staan bewijzen laat staan een statistisch verband aantonen dat dit alleen aanhangers zijn van Putin

      Het was toch echt de Nederlandse overheid en d66 die de energie belasting en overige kosten verhoogde

      Voor de rest het was toch echt geen Putin die 100 miljard in de plomp gooide totaal voor klimaat en stikstof beleid en 4 miljard vluchtelingen beleid beleid en 4 miljard voor de Oekraïne voor oorlog voeren

      Reageren
    • TTinka

      @JanBerenst jij kunt niet meepraten, je hebt duidelijk wat gemist de afgelopen vier jaar.

      Reageren
  • GGupke

    De belastingen stijgen op gas meer dan die op stroom dalen. Laat de regering maar eens gaan bezuinigen op het geld dat uitgegeven wordt aan allerlei clubjes en de belasting eens laten zijn voor wat ze zijn. (Eens een keer verlagen mag natuurlijk altijd). Het is rupsje nooit genoeg in Den Haag. Het is altijd makkelijk de schuld op de maatschappijen te schuiven, maar die worden ook vaak voor het karretje van den Haag gespannen als uitvoerder van wetten en richtlijnen.

    Reageren
  • FFerry

    Dat hebben we allemaal aan de overheid de danken en de bedrijven er een sla tje er uit slaan eerst met de prijzeplafoon goedkoop inkopen en dan duur verkopen met zo knip oog we blijven toch onder het prijzebplafoon zitten ja met 1.40 euro en prijzenplafoon is 1.45 euro die kwalen dat het oplichting van de bedrijven

    Reageren
    • DDeHaag

      Heb je de boot gemist @Ferry?

      Reageren
      • JJe hebt gelijk

        @DeHaag

        Haha echt he

        Reageren
      • PPm

        @DeHaag
        Gas lager iedereen introductie dus gas lager

        Reageren
  • BBennie

    Gelden deze wijzigingen ook voor lopende contracten?

    Reageren
    • TTich

      @Bennie

      Ja wijzigen in belastingen (omhoog of omlaag) zijn altijd uitgesloten van de afspraken met de leverancier en worden daardoor door berekend. Een voorbeeld vorig jaar werdt de belasting in Juli verlaagd en kregen 2x €190,– terug, deze wordt terug betaald via de leverancier

      Reageren
  • JJ v gaal

    Meer bezuinigen maar minder over houden , einde van de maand. Bedankt

    Reageren
  • AA fedster

    Lage energiemaatschappijen giganten.
    Half jaar terug mij bellen met mij te overtuigen dat ik nu vast contract moest doen rond 1,45€
    Zo laag zijn ze. Toen wisten ze allang dat t allemaal veel lager kon.

    Reageren
  • DDieuwelina

    Wat nu als je stadsverwarming hebt van Eneco, kan je dan overstappen naar een andere leverancier?

    Reageren
    • PPeter

      @Dieuwelina

      Voor elektra kan je wel naar een andere leverancier
      Bv tiber
      Zo rond de 30 cent kWh

      Reageren
      • EEd

        @Peter Ja Fenor was ook zo goedkoop .. tot ze faillissement hebben aangevraagd.. pas heel goed op met die prijsvechters… Dag voorschotten….

        Reageren
      • GGer

        @Peter

        Bij Tibber betaal je geen voorschotten.
        Facturering is achteraf.
        Je kunt ook dagelijks opzeggen.

        Reageren
    • Rronald

      @Dieuwelina, Overstappen gaat hem niet worden. Stadsverwarming heeft een bijzonder kenmerk, namelijk dat de door ACM vast te stellen GJ prijs mede energiebelasting (EB) bepalend is, terwijl deze niet als zodanig belast, gefactureerd en betaald wordt. Laat staan afdragen aan de overheid. Aangezien de vergelijking (a la Warmtewet) met gas gemaakt wordt totdat de nieuwe Warmtewet er is, zal deze toename van EB ook directe gevolgen hebben voor de GJ tarieven 2024. Ik heb er zelf tamelijk veel mee van doen gehad omdat ik de tarieven bepaalde voor een warmtenet waarbij vergelijking met gas al een tijd ter discussie staat. Nu de EB op gas wederom sterk toeneemt neemt de “ter” discussie stellen van de prijsmethodiek mijns inziens alleen maar toe. Vooral daar waar er geen gas gebruikt wordt in het betreffende warmtenet.

      Reageren
    • Rronald

      @Dieuwelina, Overstappen gaat hem niet worden. Stadsverwarming heeft in het kader van het onderwerp een bijzonder kenmerk, namelijk dat de door ACM vast te stellen GJ prijs mede energiebelasting (EB) bepalend is, terwijl deze niet als zodanig belast, gefactureerd en betaald wordt. Laat staan afdragen aan de overheid. Aangezien de vergelijking (a la Warmtewet) met gas gemaakt wordt totdat de nieuwe Warmtewet er is, zal deze toename van EB ook directe gevolgen hebben voor de GJ tarieven 2024. Ik heb er zelf tamelijk veel mee van doen gehad omdat ik de tarieven bepaalde voor een warmtenet waarbij vergelijking met gas al een tijd ter discussie staat. Nu de EB op gas wederom sterk toeneemt neemt de “ter” discussie stellen van de prijsmethodiek mijns inziens alleen maar toe. Vooral daar waar er geen gas gebruikt wordt in het betreffende warmtenet.

      Reageren
  • SSJAAK

    Echt Nederland een dubbeltje geven en een kwartje terug pakken. Ik hoop dat er nu een andere wind gaat waaien .

    Reageren
  • HHenk

    Mij lijkt het dat de overheid de middelvinger naar pppa Biden moet opsteken en met hangende pootjes weer bij Putin voor goedkoop Russies moet aankloppen

    Reageren
    • HHenk

      @Henk

      Putin is de ergste vijand van de huidige mens

      Reageren
      • MMary

        @Henk papegaai ga eens zelf nadenken

        Reageren
        • CCarl Lamarr

          @Mary
          Domme opmerking…

          Reageren
        • CCarl Lamarr

          @Mary
          Domme opmerking…

          Reageren
  • OOpa jan

    In Nederland wordt al jaren elk probleem(prijzen energie bv)op dezelfde manier opgelost,tarieven omhooggevallen,bevolking uitknijpen,ze houden vanzelf de bek dicht.maar nu komt geert en die heeft ook geld nodig voor z’n plannen ,er veranderd dus niks.

    Reageren
    • MMary

      @Opa jan precies Geert heeft veel geld nodig voor israhell dus ons belastinggeld, er veranderd dus niets

      Reageren
    • CCarl Lamar

      @Opa jan
      Als Geert alles kan uitvoeren wat in zijn verkiezingsprogramma staat, dan komen we jaarlijks miljarden tekort in NL. Gratis bier bestaat niet!

      Reageren
      • MMarcel Brulbeer

        @Carl Lamar

        Alles uitvoeren kan Geert nooit en andere partijen ook niet. Ze gaan samen de zaken aanpakken. Compromissen maken heet dat! En niet denken dat Geert een allemachtig is. Hij heeft ideeën en dat is alles. Die hebben wij ook.

        Reageren
  • CCools

    Hoe zuiniger wij allemaal gaan zijn in ons energie verbruik, hoe minder inkomsten zij kunnen innen en hoe meer we zullen moeten betalen om dit te compenseren. Wij zijn altijd de pineut

    Reageren
    • MMarleen

      @Cools
      In België mogen wij welgeteld nog 2 zaken doen, met name braaf zijn en alsmaar meer betalen!!!

      Reageren
      • IIs de waarheid Marleen

        @Marleen
        Is de volle waarheid Marleen

        Reageren
    • SStephan

      @Cools
      Klopt als een bus. Onder aan de streep willen ze gewoon het zelfde winst behalen, liefst meer. Dus betalen moeten we allemaal.

      Reageren
    • SSneuf van totellaere

      @Cools
      Eens de klos,altijd de klos.Dit is het begin Nog 2,800 miljoen euri te gaan dan is het kaag drama van jetten klaar en wij failliet

      Reageren
    • SSonja

      @Cools

      Heeft u helemaal gelijk in. Snap sus echt niet waarom in Nederland alles duurder moet dan andere Europese landen. Dit is echt schandalig. Nu maar afwachten wat PVV doet. Geef ze voordeel van de twijfel.

      Reageren
      • MMike

        @Sonja

        Gelukkig dat de heer Wilders heeft gewonnen. Hij gaat zeker de boel veranderen.

        Reageren
      • GGiulia

        @Sonja
        PPV? Meloni 2 kont eraan

        Reageren
      • CCarl Lamarr

        @Sonja
        Verwacht er maar niet teveel van, ook Wilders kan niet meer geld uitgeven dan er aan belasting binnenkomt.
        Als hij zijn plannen zou kunnen uitvoeren, dan komt NL jaarlijks miljarden tekort.

        Reageren
  • MMennok

    Valt nog wel mee eigenlijk. De “verhoging” is het terug draaien van de korting die werd gegeven. Mensen die nog niet overal Led hebben kunnen dit makkelijk compenseren door dat te vervangen of een beetje te isoleren. Trek paar goedkope oude zonnepanelen van marktplaats en zet ze als schutting in je tuin.

    Reageren
    • OOptimusprime

      @Mennok

      Die paar led lampen vind ik niet echt een besparing. Verbruiken nog meer stroom dan de “gewone” lampen wel meer licht.
      Zelf gebruik ik nog de oude 5 of 7 watt lampen voor die paar sfeerlampen die je aan hebt in het najaar.

      Reageren
      • JJos

        @Optimusprime

        Met een led lamp bespaar je zo’n 90% energie in vergelijking met gloeilampen

        Reageren
      • EEric

        @Optimusprime Elke euro is er 1, als ik van elke bewoner een euro krijg ben ik blij toch?

        Reageren
      • MMaria

        @Optimusprime, verbruiken led lampen nog meer stroom?

        Reageren
    • PPaul

      @Mennok
      Zonnepanelen op de schutting aanbrengen,goed idee,bedankt

      Reageren
  • MMarvin

    De meeste mensen wonen in een woning die energie nodig heeft om te verwarmen en fijn te vertoeven. Dat lijkt een secundaire levensvehoefte maar de maatschappij is zo gemaakt dat we afhankelijk zijn geworden van deze bron van energie. Dit maakt gas en stroom een 1ste levensbehoefte en daar moet geen concurrentie voor zijn. Stel je eens voor dat je je huis niet meer kunt verwarmen…..dan zullen er schimmels ontwikkelen die niet al te best zijn voor de gezondheid. Kleren vallen wel onder 1ste levensbehoefte maar als je deze niet kunt drogen is dat het dan nog steeds?? Laten we hierom geen onderscheid maken tussen de 1 of de andere energiemaatschappij maar gooi alles op 1 stapel, trek alle prijzen gelijk en laat de overheid dit netjes reguleren door goed in te kopen met de kennis van deze bedrijven. Winst genoeg voor allemaal en alle nederlanders kunnen hun huis voor een acceptabele prijs verwarmen.

    Reageren
    • DDaan

      @Marvin Helemaal mee eens!

      Reageren
  • FFred

    We weten dat gas zwaarder belast zal gaan worden, en stroom minder, je had er op kunnen anticiperen door bijvoorbeeld een hybride waterpomp te installeren en/// of een warmtepomp boiler ernaast

    Praat me niet over geen geld hebben voor investeringen, zonnepanelen? Zijn al terugverdiend, een hybride warmtepomp? Had je vorig jaar al voor 1600 euro bijvoorbeeld.
    Enz …
    Kom op mensen, investeren in dit spul, je weet dat de overheid het je niet makkelijk zal maken kwa kosten gasverbruik.

    Reageren
    • EEddie hendriks

      @Fred

      Kan jij in mijn portemonnee kijken?
      Spouwmuur isolatie, keuken die gedaan is, schuur waar een ander dak op gekomen is.
      Zoveel verdien ik ook niet hoor.

      Makkelijk zeggen om te investeren.
      En ik zal hier echt niet de enige in zijn.

      Reageren
    • SSarah

      @Fred;
      Ik ga er stiekem vanuit dat u een koopwoning hebt. Voor mensen met een huurwoning gaat uw vlieger helaas niet op. De overheid zou dan moeten stimuleren dat huiseigenaren gaan verduurzamen, maar die houden de hand zo lang mogelijk op de knip. De huurder zal dus gewoon de hoofdprijs moeten blijven betalen voor gas en licht. Uiteindelijk gaat het altijd om geld, de rest is bijzaak.

      Reageren
    • HHelna

      @Fred
      Kan niet van het gas heb stads verwarming en geen geld boom

      Reageren
  • Ttheo

    De prijzen gaan omhoog.. maar ik ga er van uit dat de lonen ook omhooggevallen gaan..
    Proberen een beetje positief te blijven..

    Reageren
    • SStephan

      @theo

      Lonen omhoog. Dat houd ook weer in dat alles WEER duurder word.

      Reageren
    • EEric

      @theo, lonen omhoog en wat denk je prijzen gaan ook omhoog. Dat is lood om oud ijzer. Dus het slaat nergens op, de BTW moet afgeschaft worden. Dan komen we tenminste nogergens, en zo niet.

      Reageren
  • RRuud

    Totaal nodeloos. Als er weer een reden gevonden is stijgt iedereen en alles met hun prijzen. Smerige legale diefstal en dus zakkenvullerij.

    Reageren
  • HH.F. Snijder

    De energiebedrijven maken alles duurder+ de overheid, we leven in Nederland in een graai kultuur . Iedereen plunderd van je rekening. Word het geen tijd dat er 1 staatsbedrijf komt voor de energie net zoals in Zweden. Dan kunnen ze een vaste prijs voor stroom en gas hanteren.

    Reageren
  • FFloris

    Ja, wat is de goede route?
    Zeg het maar!
    De gehele transitie bestaat tot nu toe door subsidies. Het gouden ei is er gewoon nog niet.

    Dit zet mij ook aan het denken:

    wyniaswee .nl /kernenergie-is-de-efficientste-duurzaamste-betrouwbaarste-en-goedkoopste-energie-die-we-hebben/

    En als ooit, wellicht spoedig, bijvoorbeeld kernfusie slaagt dan hebben we al die miljarden om het net “te verbeteren” voor niks uitgegeven!
    Het is een illusie om off grid te gaan in NL.

    Of zie ik dit verkeerd?
    🙂

    Reageren
    • WWim

      Je kan er voor kiezen om off grid te gaan, je bent ook in Nederland altijd vrij om te kiezen. Je toekomst heb je immers in eigen hand en moet je niet laten afhangen van een systeem/overheid. De gasprijs zal zeker nog veel verder oplopen om mensen te dwingen om van het gas af te gaan. Je kan je laten dwingen maar tegen die tijd kost een warmtepomp ook weer 2 x zo veel. Ik heb er voor gekozen om full electrische warmtepomp te installeren en zo ons huis en douce te verwarmen. Deze gedachte geeft in mijn hoofd een hoop rust omdat ik minder in de tang ligt bij mijn overheid

      Reageren
  • JJohan

    Marktwerking werkt overduidelijk dus niet op de energiemarkt!
    En dat komt enerzijds door devte hoge accijns en belasting in NL; en anderzijds doordat de energiemaatschappijen monopoisten zijn, immers een normale onderneming maakt winst op omzet; echter de energiemaatschappijen bepalen elk jaar hun winst hoger dan het voorgaand jaar en kijken in het geheel niet naar hun omzet ‘de klant betaalt dus ongeacht verbruik’.

    Reageren
    • AAmin

      @Johan

      Als alles word duurder. Moet de salarisschaal is ook omhoog worden

      Reageren
      • Ssylvia vandelaar

        @Amin
        mee eens.
        de lonen mogen stijgen.

        Reageren
        • EEric

          @sylvia vandelaar
          Lonen omhoog prijzen omhoog, dussssss? Ff nadenken, waar haal je het geld vandaan voor de hoge lonen? Pluk je die van de bomen, die zijn er genoeg.

          Reageren
    • MMireille

      @Johan
      Zo is dat. Erg hoor

      Reageren
      • LLouisa

        @Mireille

        Heel hard voor alleenstaanden, de monoparentalen met kinderen en de alleenstaande gepensioneerden. Ze houden met niks rekening. Je moet maar kunnen volgen. Ben al twee jaar op zoek naar een passende bijverdienste voor gepensioneerden. Als je een verhoging krijgt gaan prijzen in de winkels de hoogte in. Vakantie nemen wordt niet meer mogelijk. Elke maand leg ik ongeveer 12 tot 15 euro weg om ocharme drie tot vier dagen op een jaar is efkens ervan tussen te glippen. Het wordt gewoon SCHANDALIG !!! WAT DOEN WIJ HIER NOG. ALTIJD MAAR BETALEN EN SCHOON THUISZITTEN ZONDER TE MOGEN DENKEN AAN JE EENS EEN PLEZIER TE MOGEN DOEN. Dan staan ze stom dat de mensen depressief worden.

        Reageren
        • AAnnie

          @Louisa
          Idd, ik hoop dat je er goed over nagedacht hebt op wie je ging stemmen? En niet op de kliek die er nu zat? Ik heb op FvD gestemd, en ik ken heeel veel mensen die dat ook deden, maar vreemd genoeg hebben ze erg weinig stemmen gekregen. Erg raar. Ben benieuwd hoe men hier in Drachten gestemd heeft, want de jongeren hier zouden massaal op FvD stemmen, dat betekent meestal dat die ouders er ook op stemden. Als FvD hier weinig stemmen heeft gekregen dan wordt er gesjoemeld, denk ik. Maar misschien zit ik fout hoor.. afwachten.

          Reageren
          • EElizabeth

            @Annie

            Wat nog vreemder is is dat FVD gisteren een persverbod had. De partijen die gisteren een draai om de oren kregen(had van mij nog wel een stuk harder gemogen trouwens) hebben toch nog weer een streek geleverd voor hun bazen. Zegt vvd ook nog dat ze strijdt voor democratie. Welke democratie? Jammer dat zij nog in de dubbele cijfers scoren. En de staats tv blijft maar doorblaten over allerlei manieren waarop de pvv toch nog aan de kant gezet kan worden.

            Reageren
          • HHansi

            @Annie

            Schei toch uit met je verdachtmakerij.

            Reageren
        • IIda

          @Louisa

          Juist…… de alleenstaande gepensioneerden zijn al jaren de klos. Ik kan mij echt niets bijzonders permitteren. Ben aan huis gekluisterd door ziekte maar zorg is niet voorhanden. Had accuut hulp nodig en de aangesloten zorgorganisaties bij mijn verzekering konden niet keveren. Moest noodgedwongen naar particuliere organisatie met grote financiële gevolgen. Zodra de hoogste nood voorbij was onmiddellijk stopgezet, moest me maar zien te redden. VVD zooi met hun marktwerking in de zorg. Kan ook nog maar met moeite aan mijn financiële verplichtingen voldoen. Ik heb her in mijn geke keven nog niet zo moeilijk gehad. Enfin, de energierekening zal wel omhoog gaan, in juli weer een fikse huurverhoging ….. ik zie het echt niet meer zitten….. heb ik daarvoir vanaf mijn 14e jaar tot mijn oensionering

          Reageren
    • FFajarovic

      @Johan
      Overheid neem de regie over de energie.
      Marktwerking voor nutsvoorzieningen werkt niet of nauwelijks.
      De verkiezingsuitslag 2023 is duidelijk.
      Overheid zorg voor een goed bestaansrecht voor iedereen.
      Nutsvoorzieningen zijn een component van het bestaansrecht.
      Loop hier niet voor weg en regel het

      Reageren
      • EErik

        @Fajarovic: Weet je wie verantwoordelijk zijn voor de prijsstijgingen in 2024? 100% de overheid!!
        De grootste prijsstijgers:
        – Verhoging belasting op gas -> doet de overheid
        – Hogere prijzen netbeheerders -> die zijn eigendom van de overheid

        Reageren
    • CCarl Lamarr

      @Johan
      Energieleveranciers zijn geen monopolisten.
      Ook u kunt morgen een energieleverancier worden. U zult wel met concurrerende prijzen moeten komen. Marktwerking dus.
      Ga op zoek naar mensen die gratis geld terbeschikkingstelling stellen, dus ook risico willen lopen, en geef in ruil daarvoor aandelen, en deel uw winst met hen. Ze verwachten wel meer winst dan de banken aan rente geven. Ze lopen immers risico!
      Zo werkt het…

      Reageren
  • HHenkie Penkie

    en dan zeggen dat het verminderen van russisch aardgas gestaag verloopt. zie dat totaal niet in de tarieven terug, terwijl de eigen gasopslag monenteel 85% is. dus voldoende voior de winter. en nu een deal met Quatar als nieuwe leverancier voor gas ipv Rusland. denk je nu dat je dat in de prijs zal gaan merken? geen enkel energiebedrijf gaat zijn grote en extra winsten verlagen. zouden ze een dief van hun eigen portemonnee zijn toch? sommige leveranciers hebben letterlijk paleizen van kantoorgebouwen. als het maar geld opleverd. dus geloof mij, al dat gesoebat over verlagingen door te berekenen naar de consument zal altijd een wassen neus oftewwl een broodje aapverhaal blijven. mensen, trap er toch niet in. en alles wordt tenslotte ook steeds duurder. de kale prijs zegt bovendien niks ! het zijn de heffingen die het zo duur maken. feitelijk verbruik je zelfs haast geen gas, maar meer letterlijk dus heffingen ! stelletje halers, inclusief zéker.. de Overheid !!

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.