Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit is de beste grote energieleverancier (Eneco, Vattenfall of Essent?)

Thomas van Campenhout

102 reacties

In dit artikel werpen we een kritische blik op Eneco, Vattenfall en Essent, de drie grootste energiebedrijven van Nederland. Ongeveer 7,8 miljoen huishoudens hebben hier hun energiecontract ondergebracht.

We bekijken de prestaties in 5 verschillende categorieën:

  • Energietarieven
  • Vastrecht
  • Salderen en terugleveren
  • Duurzaamheid
  • Klantbeoordeling

En in elke categorie identificeren we de winnaar.

Wie is de beste van de grote drie?

Energietarieven

Eerst bekijken we de energietarieven. Zowel de stroom- als de gastarieven variëren per leverancier en contractduur. Zo biedt Eneco alleen vaste tarieven voor een periode van één of drie jaar, terwijl Essent en Vattenfall ook een variabel contract aanbieden dat maandelijks op te zeggen is.

Essent hanteert de hoogste tarieven van de drie, terwijl Vattenfall de goedkoopste optie lijkt te zijn bij een contract van één jaar.

Overzicht van alle stroom- en gastarieven.

LeverancierVariabel1 jaar vast3 jaar vast
Eneconvt€ 0,360 /kWh
€ 1,317 /m3
€ 0,378 /kWh
€ 1,303 /m3
Essent€ 0,394 /kWh
€ 1,415 /m3
€ 0,394 /kWh
€ 1,333 /m3
€ 0,399 /kWh
€ 1,394 /m3
Vattenfall€ 0,389 /kWh
€ 1,330 /m3
€ 0,337 /kWh
€ 1,246 /m3
€ 0,379 /kWh
€ 1,303 /m3
Peildatum: 17-07-2023

Benieuwd naar je termijnbedrag bij deze én andere leveranciers? Bereken het hier.

Normaal- en daltarieven

Ook bij een dubbele meter is het jaarcontract van Vattenfall het meest gunstig geprijsd.

De tarieven hiervan zijn:

  • Daltarief: € 0,322 per kWh
  • Normaaltarief: € 0,368 per kWh

Winnaar: Vattenfall

Vaste leveringskosten

Naast de variabele tarieven speelt het vastrecht ook een belangrijke rol in het totale kostenplaatje. Zeker bij een lager verbruik kan dit vaak de doorslag geven in de uiteindelijke keuze.

De contracten van Eneco kennen de laagste vaste kosten, terwijl de kosten bij een driejarig contract bij Essent of Vattenfall aanzienlijk zijn: afgerond 18 euro of 19 euro per maand.

Overzicht van de vaste leveringskosten (vastrecht) per maand voor gas en stroom samen:

LeverancierVariabel1 jaar vast3 jaar vast
Eneconvt€ 11,98€ 11,98
Essent€ 12,98€ 12,98€ 18,98
Vattenfall€ 11,98€ 15,98€ 17,98
Peildatum: 17-07-2023

Alleen stroom? Dan zijn de leveringskosten de helft lager dan hierboven.

Winnaar: Eneco

Salderen en terugleveren

Alle drie de energieleveranciers salderen op dezelfde wijze:

  1. Eerst wordt de teruggeleverde zonne-energie gesaldeerd met het normaalverbruik
  2. Daarna wordt er gesaldeerd met de daluren op basis van het daltarief.
  3. Verbruik dat overblijft wordt bij je in rekening gebracht
  4. Voor een overschot ontvang je een vaste terugleververgoeding (bedragen hieronder)

Bij enkele meter wordt alle teruglevering en verbruik in hetzelfde tarief afgerekend.

Hoogte terugleververgoeding

Dit betalen de drie leveranciers voor een overschot aan zonnestroom:

LeverancierVariabel1 jaar vast3 jaar vast
Eneco9 cent9 cent9 cent
Essent5,5 cent5,5 cent5,5 cent
Vattenfall7,68 cent7,68 cent4,5 cent
Peildatum: 17-07-2023

Essent zit al jaren aan de lage kant als het gaat om het betalen van huishoudens voor hun overschot aan zonne-energie. Vattenfall was recentelijk nog de partij die het meest royaal bij terugleveren. Dat is inmiddels verleden tijd. Eneco biedt de hoogste vergoedingen in alle contractvarianten.

Een overzicht van alle terugleververgoedingen vind je hier.

Winnaar: Eneco

Duurzaamheid

Hoe scoren op de drie leveranciers op duurzaamheid?

Onze bevindingen:

  • Essent, Eneco en Vattenfall leveren uitsluitend groene stroom aan hun klanten.
  • Alleen Eneco en Vattenfall leveren groene stroom die volledig van Nederlandse bodem is
  • Alleen bij Eneco is het mogelijk om de CO2-uitstoot van je gasverbruik te compenseren (tegen betaling)

WISE Nederland doet ieder jaar onderzoek naar de duurzaamheid van de stroomleveranciers. Het laatste onderzoek is afkomstig uit december, 2021.

Dit zijn de duurzaamheidsscores van Eneco, Essent en Vattenfall:

  1. Eneco: 9,0
  2. Vattenfall: 7,4
  3. Essent: 4,0

Winnaar: Eneco

Klantbeoordeling

Tot slot nemen we de klanttevredenheid in overweging. Deze wordt vaak over het hoofd gezien, maar is een cruciaal aspect bij de service van een energieleverancier.

Op basis van beoordelingen op energievergelijk.nl lijkt Essent de favoriet te zijn van de drie.

  1. Essent: 8,3 uit 543 reviews
  2. Eneco: 7,6 uit 471 reviews
  3. Vattenfall: 7,5 uit 539 reviews

Winnaar: Essent

102 reacties

  • MMarko

    Bijzondere uitkomst,vandaag de proef op som. Idd Eneco vliegt er met kop en schouders boven uit. Essent wenst niet mijn terug levering correct in het systeem te zetten. Voorbeeld ik lever gegarandeerd 3400 Kwh terug. Essent wenst maar 2000 Kwh in hun systeem te zetten. Dus dat is gelijk al een min punt. 3400 Kwh is gegarandeerd door de leverancier en installateur. Indien deze niet gehaald worden zal de leverancier het verschil vergoeden en of zonnepanelen bij plaatsen. En dat 40 jaar lang.

    Reageren
    • WWiel

      @Marko

      Gegarandeerd door leverancier en installateur zal gaan over de opwek via de zonnepanelen.
      Hiervan wordt een deel gelijk verbruikt zodat het terugleveren lager uitkomt dan de opwek

      Reageren
  • PPoetina

    Ik ben voor een 3 jarig contract gegaan bij Vattenvall. 3jr geen gezeik.

    Reageren
  • PPK

    Het wordt tijd dat deze aanbieders dynamische contracten gaan aanbieden.
    Volgens mij wil de consument dynamisch voor stroom en dan 3 jaar vast voor gas.
    Het is echt ongelooflijk dat niemand dit in een keer aanbied.

    Reageren
  • KKolkman

    Nou zolang Eneco nog miljoenen winst maak en de andere groote jongens ga ik wel bij een andere kijken want waar halen ze de winst nu weg ja de klanten

    Reageren
  • GGerard

    Beste mensen,
    Wat ik hier allemaal lees verbaast mij
    Wij zijn vroeger begonnen bij de P.U.E.M
    Toen zijn ze overgegaan naar de R.E.M.U
    En weer later werd het Eneco, en dat is nog steeds zo en hebben nog nooit problemen gehad met de Eneco
    En zit mijn hele leven al bij deze Energie leverancier en ga hier ook niet weg.
    Ik heb een variabel contract voor stroom en gas ,Want waar je ook naar toe gaat betalen moet je toch.
    En je kunt er zelf veel aan doen door zuiniger om te gaan met de energie

    Reageren
    • DDe Reede J z

      Zit al ruim 40 jaar bij Eneco nog nóóit problemen gehad

      Reageren
      • AAsK007

        @De Reede J z
        @Gerard
        En door mensen zoals u blijven dit soort bedrijven dikke winsten behalen, omdat ze weten dat deze “domoren” nooit weg zullen gaan. Nee ik zal daar nooit klant worden, zit goed met een dynamisch contract bij Zonneplan. En… als het een koude winter wordt en de energieprijzen gaan omhoog, dan kan je met handige hulpmiddelen altijd nog besparen op energiekosten zonder vast te zitten aan dure contracten. Denk na mensen!

        Reageren
        • KKees

          @AsK007

          Enn kennisen zaten bij een goedkoopste kleine aanbieder ,toen de oorlog uitbrak ,prijs door het dak ging en wegens failliet energiebedrijf ( dat laten ze klappen) voor de hoofdprjjs naar de duurste moest omdat andere weigerde..
          Ik zit prima met me 5 jarige contract bij Eneco.

          Als je ziet wat die mensen erbij in geschoten zijn…echt erg sneu.

          Reageren
  • PPatrick

    Nog steeds veel te hoge prijzen (kartelvorming?). Ik blijf wel lekker dynamisch…

    Reageren
  • KKees

    Alle 3 waardeloos, gas gaat onder de euro en elek onder de 0,30…………dynamisch nemen en wegblijven bij de grote 3 zakkenvullers

    Reageren
    • JJos

      @Kees
      Ik heb het je al eens voorgerekend maar het is bijna onmogelijke door de sterk gestegen energiebelasting!
      Neem 59,3 cent energiebelasting en 30 cent winst en kosten voor de energieboer dan zit je al op 89,3 cent!
      Dan heb je nog maar een paar cent over voor het gas Kees!

      Reageren
      • RRyan

        @Jos

        Bij Next zie je de tarieven incl alle belastingen. Genoeg dagen/uren is de kWh maar rond de 0,20 en soms in de avond enkele 1 a 2 uur rond 0,35. Gas is nu 1,04 incl.

        Ik rijd elektrisch, vorige maand heb ik 0 euro stroomkosten gehad dankzij gunstige teruglevering, goedkope en zelfs negatieve uren. M’n verbruik was groter dan mijn teruglevering en toch geen stroomkosten door het plus en minnen.

        Dit had mij bij Eneco nooit gelukt en had ik gewoon een dikke rekening gehad.

        Reageren
        • JJos

          @Ryan

          Ik heb het hier al vaak gepubliceerd, inclusief de berekening!
          Elke dag bereken ik de kostprijs van een m3 aardgas aan de hand van de TTF.
          Gisteren kostte een m3 aardgas € 0,91919344.
          De rest gaat naar de energie patsers!

          Reageren
          • GGert

            @Jos

            Dynamisch is leuk, maar wat betalen jullie straks als we meer gas en elektriciteit gaan gebruiken in de wintermaanden? Kan zomaar het dubbele worden. Nu is de vraag weinig, maar aanbod hoog. In de winter is de vraag hoog, maar aanbod aanzienlijk minder.

            Reageren
          • JJos

            @Gert
            Dat weet ik niet want wij hebben geen dynamisch contract Gert!

            Reageren
          • MMarcel

            @Gert

            Dat blijft sowieso een grote gok omdat het er op lijkt dat externe omstandigheden momenteel een grotere invloed hebben dan de wet van vraag en aanbod.

            Recent voorbeeld is de aanval op de brug naar de Krim.
            Na wat dreigende taal van Putin en daarop volgende vergeldingen zie ik de TTF prijzen voor zowel de dagprijs als prijs komende winter gelijk weer stijgen.

            Reageren
        • JJos

          @Ryan
          En vandaag € 0,898644736, inclusief BTW en Energiebelasting.

          Reageren
        • HHeertje

          @Ryan
          Jouw vermoedelijke investering en bezit elektrische auto en laadpaal berust m.i. niet op iemand met verdien capaciteit van een minimumloners of wel beginnend modaal inkomen. Voor die categorie gaat jouw vergelijk niet op.

          Reageren
      • MMarcel

        @Jos

        De prijs van Kees kan op dit moment inderdaad redelijk te kloppen.

        Als ik ANWB neem als voorbeeld komen er aan inkoopkoopkosten en winst grofweg 8 cent bij de inkoopprijs op. Daarbij komt een kleine 60 cent aan accijns.

        Dan zit je nu inderdaad net onder een euro.

        Ik heb alleen sterk de indruk dat mensen dit als garantie voor de toekomst zien waar ik van mening ben dat de dagprijs komende winter zeker niet gelijk gaat zijn aan de huidige dagprijs.

        Dit dient dus wel even te worden meegenomen bij een advies om toch vooral dynamisch te nemen.

        Reageren
        • JJos

          @Marcel
          Bij de drie topfavorieten van Kees niet.
          Bij een dynamische aanbieder net boven de Euro!

          Reageren
          • MMarcel

            @Jos

            Klopt.

            Ik houd nu ook de dynamische tarieven dagelijks bij.

            Ik heb recent dan wel voor het eerst in mijn leven een jaar vastgezet maar ik wil me er goed in verdiepen of dynamisch voor mij eventueel een interessante optie is. Wegens wisselende diensten kan ik namelijk niet altijd optimaal gebruik maken van de goedkoopste tijden bij dynamische tarieven.

            Ik houd daarom vooralsnog de gemiddelde dagprijzen maar aan.

            Reageren
  • LLena

    Als je bij een energie bedrijf zit die je bevalt dan is dat fijn en dan moet je er bij blijven als je dat vindt en voor de rest en dat geld voor iedereen die wat te zeuren heeft over hun eigen energie bedrijf ben je niet tevreden stsp dan over naar diegene die u denkt goed te zijn voor u schei uit met dat gezeik je heb zelf de keuze in eigen hand.

    Reageren
    • JJos

      @Lena
      Je medemens kan leren van jouw slechte ervaring bij een energiebedrijf!
      Daar krijg je hier de kans voor.
      Anders kunnen ze wel stoppen hier!

      Reageren
      • MMarcel

        @Jos

        Op zich mee eens alleen wel met 1 puntje om rekening mee te houden.

        Doorgaans staan de klachten sneller op internet dan de positieve ervaringen. Tegenover elke klacht staan dus bij een bedrijf van dit formaat vaak duizenden mensen waarbij het allemaal wel gewoon goed gaat.

        Kort gezegd is het lezen van wat ervaringen dus helemaal niet verkeerd maar voor mij persoonlijk niet iets waar ik me blind op staar.

        Reageren
        • JJos

          @Marcel
          Dat blindstaren is ook beslist niet noodzakelijk Marcel!
          Vul het zelf maar aan en tik op Google in “ Ervaringen met Essent”.
          Ik deel een 41 jarige ervaring met dat bedrijf!
          Daar kan de “ PNEM” tijd dan vanaf!
          Meer beesten bij een energiebedrijf ben ik nooit meer tegengekomen!
          Maar ze hebben geleerd!
          Fraude met een jaarafrekening is heel apart!
          Een jaarafrekening wordt normaalgesproken softwarematig opgemaakt.
          Ik ontdekte dat ze er handmatig in hadden zitten knoeien!
          Dat doe je bewust!
          We kunnen er eventueel over discussiëren buiten deze website om.
          Het e-mailadres waarmee ik gedupeerden indertijd hielp met het Pro Deo uitrekenen van hun Jaarafrekening heb ik nog steeds!
          Ik kan alleen door trieste familieomstandigheden daar nu niet zoveel tijd meer aan besteden!
          Leuk dat je nog even reageerde Marcel!

          Reageren
        • JJos

          @Marcel
          Bovendien, als je zoveel geld moet betalen voor je energie bij welk energiebedrijf dan ook, dan verwacht je gewoon dat je goed en eerlijk wordt behandeld!!
          En daar zet ik dan een vraagtekens bij!
          Ik ben daar ook beroepsmatig mee bezig geweest!
          Niet iedereen kan de jaarafrekening helemaal zelf doorrekenen!
          Als je dat wel doet kom je letterlijk van alles te tegen!
          Vattenfall is tot dusverre de enige energieboer geweest die na een fout in de jaarafrekening zijn verontschuldig aanbood en een gecorrigeerde jaarafrekening opstuurde!
          Essent stuurde een met de handgeschreven verontschuldiging en bood onmiddellijk een schadevergoeding aan maar weigerde een gecorrigeerde jaarafrekening te sturen!
          We hadden overigens al eens eerder van gedachten gewisseld over prijzen en contracten dacht ik!
          Ik ben ook zeer actief bij het artikel over de Energietoeslag 2023!
          Daar gaat het er zeer hard aan toe!
          Zo hard dat de redactie heeft ingegrepen!
          Zo ik moet tot 01.00 uur waken!
          Dat zit er bijna op!

          Reageren
          • MMarcel

            @Jos

            Even een wat late reactie omdat ik vanwege tijdelijke gezondheidsproblemen op dit moment even niet dagelijks achter de PC zit.

            Dat gezegd hebbende:

            Helder verhaal waarvoor dank.

            Ik ga absoluut niet ontkennen dat er veel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Integendeel. Dat gebeurt overal en de energiesector zal wat dat betreft ZEKER niet het braafste jongetje uit de klas zijn. Ik denk alleen wel dat je gezien je verleden (onderzoek-redacteur meen ik elders gelezen te hebben) toch meer negatieve ervaringen ziet dan een buitenstaander. Logisch want dat hoort gewoon bij dat werk en je hebt daarom vermoedelijk ook meer toegang tot bepaalde informatie.

            Ik ben wel van mening dat gerommel tegenwoordig theoretisch toch aanzienlijk minder voor zou moeten komen omdat met slimme meters de controlemogelijkheden sterk verbeterd zijn. Je moet inderdaad wel een beetje de weg weten en bijvoorbeeld de opbouw van je jaarnota een beetje kunnen doorgronden.

            Zelf houd ik sinds de plaatsing van de slimme meter dagelijks alles bij en ik moet zeggen dat de afwijkingen in mijn geval minimaal zijn en nog prima te zijn rechtvaardigen door afrondingen en zaken als de correctie op de calorische waarde van gas .

            Nou heb ik zeker het geluk dat ik me er een beetje voor interesseer en ook redelijk handig ben met excel wat 1 en ander een stuk makkelijker maakt.
            Daarom kan ik op basis van mijn historische verbruik zelf redelijk inschatten wat ik verwacht te verbruiken en betalen Dat geeft me iig rust want ik hoef niet in de stress te schieten van het wisselende termijnbedragadvies wat volgens mij bij geen enkele leverancier ook maar in de buurt van de werkelijkheid komt.

            Ik ben me er wel van bewust dat niet iedereen dat geluk heeft gezien de volledige afwezigheid van enige kennis van zaken die ik bij mensen in mijn omgeving opmerk. Een aantal van deze mensen boeit het ook gewoonweg niet maar klagen wel steen en been.

            Dus nogmaals dank voor je reactie en ik zie je berichten hier graag tegemoet. Ik ervaar het namelijk als prettig af en toe inhoudelijke reacties te lezen ipv hoofdzakelijk one-liners die gebaseerd zijn op onderbuikgevoelens.

            Reageren
          • JJos

            @Marcel
            Ik beloof je dat ik hier op terug kom!
            Ook met interessante dingen met betrekking tot Excel!
            Nu heb het razend druk en kan het even niet!
            Het spijt me!
            Wel heb ik geleerd door mijn contacten met veel zeer grote bedrijven in de wereld en topbestuurders in Europa en de USA dat je uiterst voorzichtig moet zijn met het
            “ geloof “!
            Vaak blijkt het heel anders in elkaar te steken!

            Reageren
    • WWim

      @Lena
      Helemaal mee eens elke leverancier heeft voor iedereen wel iets dan hem aantrekt.

      Reageren
    • JJos

      @Lena
      Dan wat scherper Lena!
      Inzenders met slechte ervaringen met energiebedrijven zijn geen zeikers!!
      Het oplossen van die problemen is vaak complex.
      Zeker na 1 juni jl. ook nog kostbaar!
      Energiebedrijven zijn geen Nutsbedrijven meer!

      Reageren
  • LLenie Koernap

    Al 51 jaar klant bij Essent voorheen PNEM, nooit problemen en ook nooit een vast hoog maandelijks tarief, heb pas weer voor 3 jaar afgesloten.
    En in de app kan ik nu al zien wat ik eind september terug krijg.
    Jammer dat andere een andere ervaring hebben, ik hoop voor iedereen dat hij of zij een maatschappij vindt die bij je past, ik heb hem al.

    Reageren
  • BButterfly

    Geen problemen met Essent. Ik blijf zitten. Vast contract voor 5 jaar. Ik word op de hoogte gehouden als ik mijn termijnbedrag kan verlagen. Geen verrassingen. Geen klachten over de bereikbaarheid en klantvriendelijkheid. Zelf aardig en beleefd blijven helpt volgens mij ook.
    Het is allemaal lood om oud ijzer en betalen moet je toch. Geen zin om het tot op de cent uit te rekenen.

    Reageren
  • MMarcel

    Ze krijgen altijd veel kritiek hier maar bij deze toch even een compliment voor Vattenfall.

    Zojuist contact gehad met Vattenfall omdat mijn moeder binnen haar bedenktijd toch wou afzien van haar huidige verlenging ivm sterk gedaalde tarieven.

    Binnen 10 minuten iemand aan de telefoon. Enorm vriendelijk te woord gestaan netjes afgehandeld.
    Vervolgens binnen 5 minuten bevestiging in de mail en een nieuw aanbod tegen de huidige tarieven.

    Stroom 3 cent goedkoper en gas 9 cent goedkoper hetgeen dan neer komt op € 0,30 en €1,24 bij 1 jaar vast.

    Dit aanbod is geldig tot middernacht en daarna is het weer speculeren op verdere daling of eventuele stijging.

    Reageren
    • JJos

      @Marcel
      Fijn dat je dat voor moeder kon fixen!
      Een tijdje terug schreef je nog dat je net op tijd het vorige contract voor haar regelde!

      Reageren
  • TTON

    Essent heeft een moeilijk bereikbare klantenservice, ondeskundige medewerkers, een app die onjuiste informatie verstrekt en je pusht om een hoog voorschot te betalen. Ik ben blij dat ik dit nu niet meer hoef mee te maken.

    Reageren
    • JJos

      @TON
      Sommigen zien dat niet eens en zijn buitengewoon tevreden!
      Ze krijgen altijd veel geld terug en hebben dan goed gespaard!
      Tja, daar kun je gewoonweg niet tegen op.

      Reageren
  • AAns

    @Leo,
    Ook ik ben heel benieuwd at de uitslag van jou Excel!
    Zou je die willen delen?
    Zou heel fijn zijn.

    Reageren
    • JJos

      @Ans

      Ik zie @ Leo niet meer?

      Reageren
  • MMartinus Hendriks

    Alleen maar slechte ervaringen met Essent. Elkaar tegensprekende en ondeskundige medewerkers van de klantenservice, veel te hoge tarieven, zeer matig functionerende verbruikersapp, niet kloppende betalingsregelingen. Essent is sterk af te raden.

    Reageren
    • JJos Peters

      @Martinus Hendriks

      Ik heb al 20jasr uitstekende ervaringen met de klantenservice van Essent: heldere app, goed bereikbare service en transparant in de markt. Jammer dat zo vaak valse informatie wordt verspreid over Essent.

      Reageren
      • JJos

        @Jos Peters
        Enorm slecht, waaronder fraude met een Jaarafrekening waarvoor ik een schadevergoeding ontving!

        Reageren
      • JJos

        @Jos Peters
        Ik was er klant vanaf mei 1974 toen het nog PNEM was.
        Volkomen gefrustreerd door alle ellende bij Essent Retail BV. stapte ik in 2015 over naar wat toen NUON heette.

        Reageren
  • WWim

    Jammer dat de klantvriendelijkheid en bereikbaarheid niet is meegenomen in het onderzoek. Sinds maart 2021 werken mijn slimme meters niet meer, na iedere keer van het kastje naar de muur te zijn gestuurd, door de netbeheerder en Vattenfall en talloze toezeggingen die niet nagekomen werden ben ik in april 2023 gestopt met de maandelijkse betalingen en ja hoor dat werkt. Nieuwe meters geplaatst op 7 juni j.l.
    Helaas krijg ik begin juli de melding dat er ( alweer ) een storing in mijn meters zit en men deze niet uit kan lezen. Heb mijn contract bij Vattenfall opgezegd, want van dit bedrijf word je stapel gek. Sinds oktober staat de woning leeg en wordt er nagenoeg geen stroom en al helemaal geen gas verbruikt, nu moeten ze het verbruik gaan schatten en gaan ze uit van het verbruik dat ik vóór oktober had.
    Vattenfall is een flut bedrijf!!!

    Reageren
  • RRichard

    Essent geeft 10 % korting als je al langer klant bent (goud).

    Reageren
    • JJos

      @Richard
      Alleen 10 % i.g.v. Goud-status voor elektriciteit. Zit niet in tarief maar in achteraf berekening op jaarrekening.

      Reageren
    • RRiekie

      @Richard
      Vattenfall geeft 25 procent korting op langere termijn elk jaar 5 procent

      Reageren
      • JJos

        @Riekie
        Dat wordt voor nieuwe klanten niet meer aangeboden.
        En die 25 % Blijven Loont korting kreeg je niet meteen.
        Daar deed je jaren over!
        Ze zijn nu met een nieuw beloningssysteem bezig.

        Reageren
        • PPaddy

          @Jos

          Are you sure about that? I have been with Vattenfall between 2020-06 and 2023-01, and I got 15% discount. Then I transferred to Budget Energy for a few months and back to Vattenfall with a 1y fixed contract a few days before. In the new contract my 15% discount still applies. It didn’t even restart from 5%, let alone disappear.

          Reageren
          • JJos

            @Paddy
            Yes a’m shure!
            Old customers keep the discount “ Blijven Loont “.

            Reageren
          • JJos

            @Paddy
            You’ er a lucky guy!

            Reageren
          • JJos

            @Paddy

            Yes a’m sure!
            Old customers keep the discount “ Blijven Loont “.

            Reageren
      • KKA

        @Riekie

        Alleen als je stroom en gas afneemt.
        Als je van het gas af bent vervalt die korting bij Vattenval.

        Reageren
  • JJos Peters

    Ik heb gisteren (17 juli) een 3 jaar vast contract bij Essent afgesloten:
    Gas kost 1,39: bij 1 jaar vast 1,33.
    Hoe kan het dat bij Essent in deze vergelijking verkeerde prijzen staan?

    Reageren
    • PPannekoek

      @Jos Peters

      Verkeerde prijzen?
      Dit is precies wat er staat in het bericht: 1,33 (1 jaar) en 1,39 (3 jaar)…

      Reageren
      • JJos Peters

        @Pannekoek

        Oeps, klopt inderdaad….ik wist niet dat je op je mobiel naar rechts moet scrollen om de volledige tabel te kunnen zien

        Reageren
  • SSy-again

    Ze vergeten wel te zeggen dat Vattenfall blijven loont korting 25% geeft op stroom…

    Reageren
    • AAndré

      @Sy-again ,
      Inderdaad is dat zo, 25% blijvende klanten korting.
      En dat scheelt wel wat.

      Reageren
    • AAns

      @Sy-again

      Klopt helaas niet alleen als je gas en stroom afneemt ,wij zijn sinds 3 maanden gasloos en gelijk korting stopgezet helaas

      Reageren
    • JJos

      @Sy-again
      Nieuwe klanten krijgen geen Blijven Loont korting meer!
      Vattenfall is bezig met iets anders.
      Bestaande klanten blijven de korting houden!

      Reageren
  • AAppeltje Eitje

    Doe mij maar Budget of Energie Direct. Ze zijn Toch goedkoper dan deze drie

    Reageren
  • KKees

    Gas straks rond 1,00 euro
    Elec. 0,25 ct
    Svp geen grote 3

    Reageren
  • RRien Klaassen

    Jammer dat in de vergelijking “Stadswarmte” ontbreekt. Vooralsnog ga ik ervanuit dat Eneco dan op de laatste, 3e plaats eindigt.
    Helemaal jammer is het dat de laatst bekende bedrijfswinsten voor belasting niet worden vermeld.

    Reageren
  • PP. Nijhoff

    Hoe sluit ik contract af met fattenfall, waarin de tarieven vermeld zijn. Liefst een telefoonnet., dat ik kan bellen

    Reageren
    • AA. de Vries

      @P. Nijhoff
      Via de energievergelijker van de consumentenbond stond er gister een aanbod bij. Met tarieven en al. Alleen moet u digitaal lid worden van de consumentenbond wat volgens mij 3 euro per maand kost. Als u dat al bent kunt u dat aanklikken.
      Dit aanbod was niet te vinden bij de andere energievergelijkings sites.

      Reageren
  • JJ Geelen

    Ik vind het knap dat mensen tijd hebben om eaa tot op de tiende eurocent uit te rekenen ik heb daar geen tijd voor en ook geen zin ben al mijn leven klant bij Essent heb nog een kontrakt tm 311223 en heb verlengd voor 3 jaar dus 3en half jaar geen gezeur

    Reageren
    • HHannes

      @J Geelen dan vraag ik mij af wat je hier dan komt doen? Je hebt blijkbaar geen tijd om geld te besparen en zit je hele leven al bij Essent. Dan zou je dit artikel toch overslaan!?

      Reageren
    • IIcw

      @J Geelen
      Precies zo hebben wij het ook gedaan en geeft weer 3 jaar rust

      Reageren
  • NNico

    Ieder zn meug natuurlijk maar ik ben eind december van Essent naar Tibber gegaan; 96 ct/kwh naar 29 ct/kwh. Nooit kom ik daar weer terug. Het hele prijsplafond was niet nodig want daar heb ik nog nooit boven 40 ct gezeten. Miljarden euro belastinggeld onnodig naar energieleveranciers. Wat een oplichters allemaal. Teruglever vergoeding van Essent is wat zij verwachten in de komende jaren voor stroom te moeten betalen. Als je daar de belasting, onbalans kosten en garantie van oorsprong bij opteld, heb je wat je zou moeten betalen voor je stroom. Dus ongeveer 28-30 ct. Alles daar bovenop is pure winst cq diefstal. Misschien zou deze site ook de dynamische leveranciers mee moeten nemen in hun vergelijking. Ach nee, kan niet, ze worden door Eneco en consorten betaald!

    Reageren
  • HHans Christianen

    @Leo
    Ik ben geïnteresseerd in uw exelfile. Ja nooit het wiel uitvinden als het al bestaat.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.