Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit is de beste energieleverancier voor huishoudens met zonnepanelen

Na een lange, natte julimaand waarin paraplu’s het straatbeeld domineerden, schijnt eindelijk de zon weer. Nog net op tijd om deze zomer te profiteren met zonnepanelen. Met de (relatief) hoge stroomprijzen zijn deze glimmende platen populairder dan ooit.

Steeds meer huishoudens wekken zelfs een overschot aan elektriciteit op die ze terugleveren aan het net. Niet ieder energiebedrijf betaalt hiervoor echter hetzelfde tarief.

Om maximaal te profiteren, is de keuze van energieleverancier daarom essentieel. Maar bij wie moet je zijn?

Hoogste terugleververgoeding

In dit artikel ontrafelen we welke energieleverancier op dit moment de hoogste terugleververgoeding biedt bij het afsluiten van een nieuw contract.

Hierin maken we onderscheid tussen:

  • Variabele contracten
  • Vaste contracten
  • Dynamische contracten

Variabel contract

Veel huishouden (zo’n 4 miljoen) hebben nog een variabel contract lopen. Hier zijn de leveranciers met de hoogste terugleververgoeding (TLV) per kilowattuur (kWh) voor deze contracten:

EnergiebedrijfNetto terugleververgoeding (TLV)
1. Energie VanOns15,42 cent per kWh
3. Pure Energie9,5 cent per kWh
4. Eneco9 cent per kWh
4. Oxxio9 cent per kWh
5. Delta9 cent per kWh
TLV variabel contract op basis van enkele meter | peildatum: 11 augustus 2023

Heb je een dubbele meter?

Ook dan is Energie VanOns de leverancier met het meest royale teruglevertarief:

  • TLV normaaltarief: 16,5 cent per kWh
  • TLV daltarief: 14,3 cent per kWh

Bij de andere leveranciers in de top 5 hierboven blijft de vergoeding hetzelfde bij teruglevering in de dal- of piekuren.

TIP: bekijk ook eens ons overzicht met alle actuele terugleververgoedingen.

Vast contract

Hier zijn de energiebedrijven met de hoogste TLV in de vaste jaarcontracten:

EnergiebedrijfTerugleververgoeding
1. Powerpeers (1 jaar vast)11 cent per kWh
2. OM Nieuwe Energie (1 jaar vast)9,9 cent per kWh
3. Eneco (vast)9 cent per kWh
4. Oxxio (vast)9 cent per kWh
5. Delta (vast)9 cent per kWh
TLV vast contract op basis van enkele meter | peildatum: 11 augustus 2023

Op zoek naar het meest voordelige vaste energiecontract voor stroom, gas en zonnepanelen?

–> Check dan deze handige tool.

Laagste terugleververgoeding

Onderstaande energiemaatschappijen zijn het meest karig voor zonnepaneelbezitters en kun je dus beter links laten liggen als je veel zonnepanelen hebt.

De vijf laagste terugleververgoedingen van dit moment zijn:

  1. Vattenfall – 1 en 3 jaar vast: 4,5 cent per kWh
  2. Energiedirect – alle contracten: 5 cent per kWh
  3. Mega – alle contracten: 5 cent per kWh
  4. Vrijopnaam – vast en variabel: 5 cent per kWh
  5. Essent – alle contracten: 5,5 cent per kWh

Peildatum: 9 augustus 2023

Geen overschot?

Heb je zonnepanelen, maar verbruik je meer dan dat je opwekt? Dan is de hoogte van de terugleververgoeding niet belangrijk.

In dat geval is het vooral slim om een goedkope energieleverancier te kiezen.

Check hier welke het goedkoopst is

Zonnepanelen met dynamisch contract

In een dynamisch energiecontract komt de terugleververgoeding op hele een andere manier tot stand dan bij de vaste en variabele contracten:

  1. Het teruglevertarief dat je per teruggeleverde kilowattuur ontvangt, is afhankelijk van de dynamische uurprijs.
  2. Per kilowattuur ontvang je geldende het kale uurtarief voor stroom, zonder energiebelasting en btw.
  3. Soms krijg je inkoopkosten van circa 2 cent toe, maar soms betaal je deze juist, afhankelijk van de energie-aanbieder.

In veel situaties krijg je bijna niets voor een overschot aan zonnestroom. Dat komt omdat de dynamische stroomprijs overdag in de zomer vaak laag, nul of negatief is, terwijl de panelen op die momenten juist de meeste elektriciteit opwekken en aan het net leveren.

Een voorbeeld van de dynamische energieprijs op een zomerdag:

  • Er wordt een totaal van 31 kWh stroom geproduceerd.
  • De piekproductie van de panelen is tussen 11:00 en 18:00 uur.
  • In deze uren is de stroomprijs aanzienlijk lager (en zelfs deels negatief)
  • De gemiddelde prijs voor de aan jou geleverde stroom is 11 cent.
  • Voor de stroom die je hebt teruggeleverd, krijg je gemiddeld 3 cent.

Die 3 cent is beduidend lager dan de TLV bij de reguliere energiebedrijven.

Dynamische prijs vandaag

Ook als je kijkt naar de dynamische prijs van 9 augustus, zie je dat je tussen 11:00 en 16:00 niets krijgt voor teruggeleverde zonne-energie.

Op energievergelijk.nl wordt verder uitgelegd waarom zonnepanelen en een dynamisch stroomcontract meestal geen goede combinatie zijn. Lees er hier alles over.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

92 reacties

  • HHoijtink

    Kijk uit …. sommige energieleveranciers brengen extra kosten in rekening voor mensen met zonnepanelen. Dat wordt hier nergens vermeld. Die kosten kunnen behoorlijk hoog uitvallen, zo hoog zelfs dat je extra gaat betalen ipv iets terug te verdienen.

    Als voorbeeld VanDeBron rekent als volgt: Stel je levert in totaal 2500 kwh terug en je je verbruik is 2000 kwh. De extra 500 kwh die je daadwerkelijk teruggeleverd hebt krijg je dan dus een vergoeding voor van 0,13ct per kwh is 65 euro. Je hebt dus jouw extra stroom terugverkocht aan VanDeBron voor die 65 euro. Nou krijg je het. De kosten voor teruglevering berekenen zij over de totale kwh die over de meter gaat (dus niet over het gesaldeerde). Voor 2500 kwh is dat een jaarlijkse vergoeding van 252 euro (staffel 2000-3000 kwh). Dus je ‘krijgt’ van VandeBron 65 euro op jaarbasis, maar betaalt daarvoor wel 252 euro extra. 252-65= 187 extra aan kosten. Eigenlijk heb je daarmee dus 1438 kwh extra gratis afgestaan aan VanDeBron.

    Door die extra heffing hebben veel mensen niet door hoe erg zij voor de gek gehouden worden. Iedereen heeft het alleen over de terugleververgoeding, maar niet over dat soort (deels verborgen) extra kosten. Ook leveranciers die geen kosten voor teruglevering hanteren halen soms een truukje uit door de vaste leveringskosten voor zonnepaneel bezitters te verhogen. Dit is ook een soort heffing natuurlijk, maar een die veel lastiger is te ontdekken.

    Reageren
  • EEsther

    Ik zie door de bomen het bos niet meer… waar ben ik nu het beste uit? Heb 17 panelen dus lever best wat terug. Zit nu bij budget..0,05 cent dus dat is echt heel weinig. Iemand de gouden tip?

    Reageren
    • HHoijtink

      @Esther Lees het relaas van mij hierboven even na, kijk niet alleen naar de terugleveringskosten maar ook naar extra (verborgen) kosten waardoor de rekening anders kan uitvallen dan het lijkt.

      Reageren
  • KKevin L

    Totale productie 10200
    verbruik 5275
    Zelfconsumptie 89.31%
    Tekort aan stroom 10.69%
    Eigen verbruik 4711
    Stoom te kopen 610
    injectie 5506
    Stroomprijs 0.35€
    Injectie vergoeding 0.092€

    Aankoopprijs installatie 12600wp
    22kWh batterij 31.759.15€

    Prijs zonder pv 1846.25€
    injectie vergoeding 506.54€
    Stroom nog te kopen 213.45€
    Te betalen per jaar -293.08€

    Directie besparing met injectie 2155.34€

    Terugverdientijd (met injectie) 14.7jaar

    Besparing na terugverdientijd op 25jaar 22124€

    Reageren
    • 11-2-3Zon&Energie B.V.

      @kevin, jij snapt het en bent straks toekomst klaar. De batterij is straks niet meer weg te denken. Het opslaan van eigen opgewekte energie zal niet lang meer duren en hopelijk komen de eerste subsidies voor de mensen met zonnepanelen welke meewerken als energieleverancier voor de omgeving.

      Reageren
      • HHasenack

        @1-2-3Zon&Energie B.V.
        ACCU…? Hoe groot moet hij dan wel niet zijn.
        Warmtepomp, vraagt bij 2° buiten ,bij huis van 100 m2 al 30 kw/ hr,bij goed geïsoleerd huis.

        Reageren
        • Ggerwin

          @Hasenack

          30kw/hr? zou een installateur zoeken als ik jou was

          Reageren
      • Ppatrick

        @1-2-3Zon&Energie B.V.

        geloof mij ik zit in de accu techniek accu pakketen zijn niet rendabel daar heb je zo veel van nodig en de na 5000 maal opladen zijn ze zeker afgeschreven ga dat nooit terug verdienen

        Reageren
    • RRichard Oomen

      @Kevin L

      Die accu van je gaat geen 25 jaar mee

      Reageren
    • EElisabeth

      @Kevin L: Hoi Kevin! jij loopt ( volgens mij) voor! Wat voor batterij heb jij? Ik ben er naar een aan het zoeken, maar dat is niet zo makkelijk. Ik wilde eigenlijk een volledig elektrische auto als batterij laten functioneren, maar dat is ook lastig want ik kon nog geen laadpaal aanschaffen die bidirectionaal kan laden (..wel een die hierop “voorbereid” is..). Ik heb al een warmtepomp en zonnepanelen en wek ( op jaarbasis) ook meer op dan ik zelf verbruik. Een deel daarvan ga ik nu binnenkort zelf gebruiken voor het laden van mijn elektrische auto’s. Ter voorbereiding op het afschaffen van de salderimgsregeling wil ik graag ook een batterij.

      Reageren
    • MMartin

      @Kevin L

      Ik kan uw rekensom helemaal volgen. Echter bevat deze 1 kleine, maar zeer essentiële, omissie, namelijk dat wij een zeer onbetrouwbare overheid hebben. En aangezien we beiden niet in de toekomst kunnen kijken , weten weer ook nog niet hoe we ge…. Uhh misbruikt gaan worden

      Reageren
  • PPeter

    Mijn advies; blijf de oude draaistroom meter zo lang als mogelijk gebruiken.
    Mijn meter draait gewoon terug tijdens zonnige momenten. 🙂

    Reageren
    • YYvonne

      @Peter
      Totdat je oude meter op een geven moment problemen krijgt en het niet na te gaan is waarom….
      Dat is ons overkomen met gevolg €7000 bijbetalen.

      Reageren
  • GG .Visser

    Bij het kijken van de goedkoopste energie is mijn vraag. Waarom staat Budget Energie er niet bij .????

    Reageren
    • FFred

      @G .Visser
      Dit betreft slechts de top 5 van hoogste en laagste terugleververgoedingen. Daar is het artikel heel helder over. Het is geen totaaloverzicht van alle leveranciers. Budget valt dus buiten beiden top 5 : een middenmotor

      Reageren
      • HHoijtink

        @Fred

        Helaas gaat het hele verhaal hierboven op 1 punt wellicht deels nat. De vaste kosten zijn bij sommige leveranciers voor zonnepaneelbezitters anders dan bij de andere klanten. Dus dit zijn nog eens bijkomende kosten die niet in het hele verhaal meegnomen zijn. Zo hanteerde Engie bijvoorbeeld hogere vaste kosten voor zowel gas als elektra afhankelijk of je wel of geen zonnepanelen hebt (na aflopen van het lopende contract). Het kan daarom (soms) voordeliger zijn stroom en gas bij verschillende partijen onder te brengen.

        Het plaatje zou daardoor wel een iets anders kunnen blijken te zijn dan verwacht, nog los van het gegeven dat in contracten steeds meer bedingen staan dat de prijs lopende het contract aangepast kan worden.

        Reageren
    • JJos

      @G .Visser

      Denk niet dat de digitale meter beter is. Als elektronica technieker kan ik boeken schrijven over wat er allemaal mis kan gaan met die ‘slimme’ techniek. Over de mogelijke manipulatie wil ik het dan nog niet hebben.

      Reageren
  • PPeter Geernaert

    Ik mis Vandebron in de overzichten.

    Reageren
  • SSimon.

    Nu even de feiten.
    We hebben een dynamisch contract bij ANWB.
    Op 9 aug. 2023 verbruikten we 2,35kWh van het net. Dat kostte ons €0,21. Dat is €0,089 per kWh.
    We leverden 25,73 kWh terug naar het net. Daarvoor ontvingen we €5,79. Dat is €0.225 per kWh. Trek zelf uw conclusie.

    Reageren
    • SSimon.

      @Simon. Nog een feit.
      Juli 2023.
      Verbruik net: 84,67 kWh was €7,83 is dus €0.092 per kWh
      TLV 497,53 was €115,65 is dus €0,232 per kWh.
      We wekken ongeveer 5000 kWh per jaar met onze 12 zonnepanelen op. Verbruiken ongeveer 1100 kWh zonnestroom. Totaal trekken we ongeveer 1800 kWh van het net. Bruto verbruik ongeveer 2900 kWh.
      Kortom in 2022 leverden onze zonnepanelen na validatie plus/min netto ongeveer €1700,00 op.
      Dit zijn de feiten.

      Reageren
    • VVictor

      @Simon.

      Hier maak je een denkfout. Dit is namelijk niet wat je KRIJGT als terugleververgoeding. Je moet voor de TLV namelijk de energiebelasting, btw e.d. ervan afhalen. Dan hou je veel minder over.

      Je zult zien dat je de teveel ontvangen energiebelasting en btw aan het einde van het jaar zal moeten terugbetalen.

      Conclusie: dynamisch is niet interessant voor netto terugleveren.

      Reageren
      • SSimon.

        @Victor: Ik zou je graag mijn afrekening over 1 maart 2022 t/m 28 febr. 2023 laten zien.
        Dan zou je zien dat het bij dynamische energie maatschappijen toch net even anders gaat dan je veronderstelt. Dan zou je zien dat de bedragen die ik noem inclusief alle kosten en belastingen zijn. Wel moet ik zeggen dat over de niet te salderen kWh’s een korting van 6 cent toegepast wordt. Maar dan nog kloppen de cijfers.

        Reageren
        • VVictor

          @Simon.

          Ja, dat zijn oude cijfers en TLV’s. Toen lagen de vergoedingen rondom de 50 cent per kWh bij sommige reguliere energiecontracten (ook toen kon je beter terugleveren met een regulier contract).

          In je eerste bericht heb je het over het ontvangen van €0,225 per kWh op 9 augustus (2023). Dat klopt niet. Je kunt alleen je verbruik van 2,35kWh salderen.

          Voor het berekenen van je daadwerkelijke TLV voor je overschot moet je de energiebelasting, btw en inkoopkosten ervan af trekken. Kom je waarschijnlijk uit rond de 7 cent.

          Reageren
    • HHereIsTom

      @Simon.
      Alleen jammer dat dit in de winter precies andersom is en je dus duurder uit bent met een dynamisch contract.

      Reageren
      • JJimmy

        @HereIsTom

        Waarom reageren mensen als ze totaal geen verstand hebben waar ze over praten? In de winter is het helemaal niet “andersom” het is wat duurder maar niet het compleet tegenovergestelde. Sterker nog de dynamische energieprijzen in de winter liggen gemiddeld veel lager dan die van vaste of variabele. Een goed voorbeeld is afgelopen december, waar de variabele prijs per kWh rond de 70 cent was en de dynamische prijs tussen de 25 en 45 cent lag.

        Reageren
        • JJan

          @Jimmy
          duidelijk dat jij er niet veel verstand van hebt. Bij vast/variabel saldeer je o.b.v. hoeveelheden en bij dynamisch o.b.v. uurtarieven. Gevolg is dat jij in de zomer een paar centen als TLV krijgt (of soms zelfs moet betalen!) terwijl je ‘s avonds en van okt-mrt de volle mep betaalt. Bij vast /variabel kun je eerst het verbruik in de wintermaanden wegstrepen tegen de opgewekte overschotten in de periode mrt-okt. Je begrijpt hopelijk dat vast/variabel zolang de salderingsregeling intact is ALTIJD voordeliger is dan dynamisch.
          Ik heb het dan niet over de kWh tarieven maar over de TLV.
          Overigens vind ik je opmerking dat dynamisch altijd voordeliger is statistisch niet houdbaar nu N=1……we zullen eerst maar eens zien wat er gebeurt als we weer eens een echte winter krijgen of dat er op geo-politiek vlak wat aan de hand is. Er hoeft maar heel weinig te gebeuren of het wankele evenwicht op de gasmarkt wordt verstoord.

          Reageren
  • PPiet.verwarming

    Voor mijn maak het niet uit 15 panelen 420 wp kosten mijn totaal
    2100 euro inkoop lol dus interesseer mijn geen bal

    Reageren
    • RRobin

      @Piet.verwarming dat gezegd hebbende. Als je ze ook legt en met een beetje winst doorverkoop kan ik er 8 extra kwijt op schuin dak. Bij de al 18 bestaande op plat dak. Kom maar door.

      Reageren
  • JJoery

    Ik heb engie met een variabel contract en ik heb een terugleververgoeding van meer dan 0.40 cent per kwu. Komen al deze maatschappijen niet eens in de buurt.

    Reageren
    • WWest

      @Joery

      Whoooo Sinterklaas bestaat dus echt

      Reageren
    • JJack

      @Joery

      Dan bent u de enige in Nederland met deze vergoeding, knap hoor?

      Reageren
    • JJimmy

      @Joery

      Is dat je terugleververgoeding? Of is dat gewoon je huidige energieprijs en saldeer je dat? Salderen is niet hetzelfde als terugleververgoedingen.

      Dus jij wilt zeggen dat je na salderen (dus als alles tegen elkaar is weggestreept) je nog steeds 40 cent per kWh krijgt die je teruglevert?

      Ja vast en zeker……

      Reageren
    • EElles

      @Joery

      Wij ook!

      Reageren
  • BBas

    Door mijn dynamische contract bij anwb verdien ik mijn zonnepanelen minder snel terug. Hier staat tegenover dat ik gemiddeld veel minder betaal voor stroom. Per saldo blijft er meer in de portemonnee. Heb je geen zonnepanelen dan loopt t voordeel nog veel harder op.

    Reageren
    • JJohan

      @Bas klopt idd, het kan wel interessant zijn om bij een hoge negatieve energieprijs de zonnepanelen uit te zetten. Dan bespaar je het meeste.

      Maar per saldo betaal ik ook per maand € 250,- minder dan bij mijn contract met Essent.

      Reageren
  • LLoes

    Gevonden. Teruglevering 8 cent.

    Reageren
  • LLoes

    Eugenio,
    Op de site van Engie staan die tarieven niet. Je moet een berekening maken. En ik ga er vanuit dat ik dan eerst persoonlijke gegevens moet invullen.

    Reageren
  • EEugenio

    Ik weet niet waar energievergelijk zijn cijfers vandaan haalt. Engie geeft voor variabele contracten per 1 juli 2023 geen €0,08 TLV maar €0,22694 (enkel), €0,25322 (normaal) en €0,20474 (dal). Dit is gewoon het kale stroomtarief. Daarmee is Engie een stuk voordeliger met de TLV dan de nummer 1 van energievergelijk. OK, met gas zijn ze niet de goedkoopste, maar dat kun je ook bij een andere leverancier afnemen. Misschien heeft Engie niet genoeg betaald om hoog in het overzicht te komen?

    Reageren
    • RRene

      @Eugenio
      Dacht dat is verekte intressant, ik zoeken zoeken en zoeken, want engie geeft nergens duidelijk hun tarieven aan, maar kwam uiteindelijk toch niet verder als de 0,08. Wat ze ook doen is terugleververgoeding zelfde prijs als wat je er voor betaald, maar dat is geen terugleververgoeding maar salderingsvergoeding, en dat is toch echt geen terugleververgoeding, terugleververgoeding is de vergoeding die je krijgt nadat er gesaldeerd is, en je dus meer op hebt gewekt dan dat je verbruikt hebt bij je jaar afrekening

      Reageren
    • KKoen Kuijper

      @Eugenio

      Onze cijfers hebben betrekking op een nieuw energiecontract.

      Reageren
      • EEugenio

        @Koen Kuijper @Loes @Rene
        Ik had inderdaad niet gecheckt wat het teruglevertarief van Engie is voor nieuwe contracten. Budget Energie presteerde het vorig jaar om één dag nadat ik zonnepanelen had geplaatst de TLV met 50% te verlagen, ook al had ik een bestaand variabel contract. Daarom dus overgestapt naar een variabel contract bij Engie in mei, en die passen de TLV voor bestaande variabele contracten dus niet aan, wel zo netjes.

        Reageren
    • JJack

      @Eugenio
      Solderen is wat anders dan de terug lever vergoeding

      Reageren
      • EEugenio

        @Jack @Rene
        Ik weet het verschil tussen salderen en TLV. Het gaat écht om de netto teruglevering. Gekopieerd uit de mail de ik van Engie kreeg:
        “Als je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Dit heet netto teruglevering. Voor de stroom die je teruglevert, ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het leveringstarief exclusief energiebelasting en btw. 

        Huidig Per 1 juli 2023 Netto teruglevering enkel € 0,20554 € 0,22694 Netto teruglevering dubbel (normaal) € 0,21673 € 0,25322 Netto teruglevering dubbel (dal) € 0,19409 € 0,20474

        Reageren
        • VVie

          @Eugenio klopt hoor. Ik heb per 1-8 een jaarcontract bij Engie en een kale tlv van respectievelijk 0,17 en 0,22 voor het dal/ normaal tarief.

          Reageren
    • HHoijtink

      @Eugenio

      Zodra het lopende contract afgelopen is zal Engie afhankelijk van je teruglevering mogelijk een hoger vastrecht gaan rekenen. Dat zie je nergens in dit verhaal terug. Ook andere leveranciers hanteren inmiddels een hoger vastrecht afhankelijk van of je wel of geen zonnepanelen bezit. Je kan dit eenvoudig testen door via de enegievergelijkers een huis met zonnepanelen en een naastliggend huis zonder zonnepanelen in te vullen. Frappant is dat ook de vastrecht kosten voor gas in sommige gevallen hoger zijn …… daarom kan het voordelig zijn gas en elektra te gaan splitsen.

      Reageren
    • HHoijtink

      @Eugenio

      Dat klopt voor lopende contract waarin staat dat de ’terugleververgoeding gelijk is aan het kale stroomtarief exclusief belastingen en heffing’. MAAR, nieuwe contracten die afgesloten worden geldt die voorwaarde niet meer en heeft Engie inderdaad een vaste TLV van op dit moment 8ct/kwh. Wat verder nieuw is dat Engie afhankelijk van de teruglevering een mogelijk hoger vastrecht in rekening gaat brengen. Deze zie je dus niet meer direkt terug in de tarieven van nog doorlopende contracten. Je krijgt hier wel een bericht over tzt.

      Kortom, blijft dus goed opletten ….

      Reageren
  • RRien

    Ik heb bij Greenchoice mijn electiciteisverbruik (1652 kwh per jaar) opgegeven.
    Zonder teruglevering: E 492 per jaar betalen
    Met teruglevering van 2700 kw (10 panelen) ontvang ik E 60.
    Mijn zonnepanelen (investering e 5000) leveren mij dus E 552 per jaar op.

    Deze exercitie heb ik herhaald bij NEXTENERGY (aanbieder dynamische energie).
    Zonder teruglevering betaal ik E 266
    Met teruglevering ontvang ik E 328
    Mijn zonnepanelen leveren mij dus op E 554 per jaar

    Lood om oud ijzer dus, wat betreft de berekening van beide leveranciers.
    Maar…
    Bij een dynamisch contract kan je je verbruik beïnvloeden.
    De wasmachine en de droger aan als de kwh prijs goedkoop is, bijvoorbeeld.
    Om over het opladen van de accu van je electische auto maar te zwijgen.

    Reageren
  • AAdrianus

    Energie= de nieuwe Melkkoe.

    Reageren
    • WWRM

      @Adrianus Inderdaad stel iedereen zou op een of andere manier gratis of goedkope energie kunnen krijgen

      De overheid gaat nooit afscheid nemen van het infuus wat energiebelasting heet

      Het zou inderdaad moeten motiveren tot minder energie gebruik

      Het is vergelijkbaar met auto boetes of de accijnzen op tabak of het openbaar vervoer en accijnzen op brandstof

      Wat als niemand meer energie verbruikt of niet meer rookt of we allemaal de auto laten staan

      Reageren
  • FFrits Stoop

    Het moet eens op houden met 60 energie aanbieders en het gedoe wie wat waar het beste met je voorheeft elk jaar dit geklooi en bedrog. Wij hebben de energie markt 23.5 miljard voorschot gegeven contracten waar je heel goed op moet letten terug naar het nut van het algemeen een prijs die we democratisch af spreken.

    Reageren
    • AAndrea

      @Frits Stoop. Terug naar een aanbieder ieders de zelfde prijs.

      Reageren
    • JJob Valkenburg

      @Frits Stoop

      100 % mee eens. Alle infra gerelateerde terug naar overheid. De inefficiëntie van overheid is altijd (veel ) goedkoper als uiteindelijk de markt. Energievoorziening is een goed voorbeeld

      Reageren
  • BBoudewijn

    @Peter, klopt inderdaad. Bij 1-jarig contract de reguliere vergoeding van 7,6 cent.

    Reageren
  • KKees K

    Vandaag alle zonne energie naar mijn Nissan leaf laten gaan tussen 11 en 17 uur. Als de zon iets minder scheen was de stroom van het net laag. Vanavond tussen 20 en 23 uur ontlaad ik de autoaccu voor een hoge prijs. Zo levert mijn zonneenergie toch een goede prijs.
    Net de nota van juli ontvangen: afgenomen stroom : 1,64 cent teruggeleverde stroom 10,36 cent.
    Zonnepanelen uitgezet toen de prijs heel laag was en toen natuurlijk de auto laten laden.

    Reageren
    • KKees K

      @Kees K
      Nog even een aanvulling.
      Genoemde prijzen zijn de kale prijzen.
      Ik zorg ervoor dat ik op jaarbasis niet over produceer, anders moet ik de energiebelasting na saldering terug betalen. Dat is natuurlijk niet handig.
      Tot nu toe wel blij met mijn dynamische leverancier: Tibber

      Reageren
      • JJohan

        @Kees K
        Kan je dit uitleggen met een voorbeeld?

        Reageren
        • EEB

          @Johan
          Als de jaaromzet met uw zonnepanelen € 1.800 of lager is, hoeft u zich niet aan te melden. Dit is altijd het geval als het opwekvermogen van uw zonnepanelen niet meer is dan 15.000 Wattpiek.

          Aldus de belastingdienst…

          Reageren
    • NNick

      @Kees K
      Slim! Heb je ook een slim apparaat die het inladen van je (auto)accu regelt of die je dat zelf? Wil mogelijk investeren in (t)huis-accu om zó slim met dynamische stroomprijzen te kunnen werken. Is dat al rendabel?

      Reageren
      • KKees K

        @Nick
        Het plannen van laden auto en ontladen doe ik zelf.
        Om 13 uur zijn de uurprijzen voor de volgende dag bekend.
        Planning opgeven aan de laadpaal.

        Reageren
    • HHerry

      @Kees K
      Hoe kun je je panelen uitzetten en je auto dan laden?

      Reageren
      • AAdje

        @Herry simpel, knop van omvormer of in meterkast uitzetten en reguliere stroom laden in auto! Stroom is op dat moment immers negatief ! Je krijgt dan geld uit als je stroom afneemt!

        Reageren
      • KKees K

        @Herry
        Panelen uitzetten via de werkschakelaar bij de omvormer.
        Als je dan de auto laat laden, wordt de stroom van het net gebruikt.
        Bij negatieve prijs krijg je dus betaald voor je afgenomen stroom onder aftrek van de energiebelasting.

        Reageren
      • PPeetS

        @Herry

        Een omvormer met DRED ingang kan je op afstand uitzetten of beperking in vermogen wat deze terug levert aan het net. Met een slimme meter en Nodered is dit automatisch te doen.

        Reageren
    • Jjulia.e.

      @Kees K
      Het is eigenlijk te gek voor worden dat we er zo mee bezig moeten zijn, zonnenpanelen uitzetten om niet geld weg te geven. Ik heb toch beters te doen dan de hele dag de stroomprijs, mijn stroomverbruik+opwekken in de gaten te houden. Overheid: investeer in wijkaccus, zorg ervoor dat de energie die opgewekt wordt niet verdwijnt.

      Reageren
      • KKees K

        @julia.e.
        Je hebt gelijk dat het zonde is panelen uit te zetten terwijl je dit in een wijkaccu zou kunnen opslaan.
        Maar ik ga natuurlijk niet betalen om stroom aan het net te leveren.
        Ik ben echt niet de hele dag met stroom prijzen bezig.
        Hooguit 5 minuten per dag.

        Reageren
  • MMG

    Wat we vergeten te melden is dat de tarieven bij Greenchoice voor afname belachelijk hoog liggen.
    Hun handelswijze bij einde vast contract is onmenselijk geweest tijdens de piek periode in januari.
    En Greenchoice is niet groen want hun stroom prijs hangt net als andere gewoon aan de gas prijs vast.

    Ik draai volledig elektrisch. Zowel auto als huis. In januari kreeg ik rekeningen van 2400 euro voor een woonhuis.

    Daarnaast mis ik Tibber in deze vergelijking, een leverancier die transparant is en vele malen goedkoper, ook in de piek periode…

    Reageren
  • KKees

    Geen panelen, hou je geld in je zak, 5000 euro beleggen in kwaliteitsaandelen, na 10 jaar heb je 10000 euro, buren panelen ,mooi dan heb jij goedkope stroom bij een dynamisch contract, hele wijk zonnepanelen, dan krijg je geld terug, bedankt buren en mijn aandelen maar groeien!

    Reageren
    • KKarel

      @Kees
      Zielig verhaal je bent zeker de slimste. Wat wil je nu vertellen dat JIJ goed bezig bent……

      Reageren
      • WWRM

        @Karel Misschien is die Kees zo gek nog niet

        Een rendement van 300 procent op geld is haalbaar

        Voor de rest inderdaad als iedereen zonnepanelen heeft is de electra prijs grenzend aan nul en iedereen die zonnepanelen heeft krijgt vrijwel niets behalve de overheid aan energiebelasting

        Reageren
        • RRien

          @WRM

          Een rendement van 300 % op geld is haalbaar!?
          Heb je je al aangemeld bij een politieke partij en kenbaar gemaakt dat je mevrouw Kaag gaat opvolgen als minister van Financiën om het begrotingstekort na de verkiezingen tot 0 % terug te brengen?

          Reageren
    • WWim

      @Kees
      Je heb wellicht een negatieven kale kWh prijs, maar de belasting van 30 cent zoiets betaal je toch. Netto betaal je dus, en krijg je niets terug. Natuurlijk krijg je goedkoper stroom, maar wat doe je er szomers overdag mee? En in de winter krijg is de energie prijs nog lang niet negatief, dan is de zon veel minder krachtig en is er geen overschot.
      Dat gaat nog jaren duren, als het al zover komt.

      Reageren
    • RRien

      @Kees

      Ik heb voor E 5000 10 zonnepanelen gekocht.
      I’m not only in it for the money, maar ook om een (zeer) kleine bijdrage te leveren aan de o zo noodzakelijke energietransitie.

      Die zonnepanelen leveren mij e 552 voordeel per jaar op.
      De afschrijftermijn van de zonnepanelen is 25 jaar.
      Bij een gemiddeld rendement van 7,1 % en een jaarlijkse herbelegging van mijn jaarlijkse E 552 is de eindsom E 36767.

      Bij hetzelfde rendement van 7,1 % levert een aanschaf van kwaliteitsaandelen na 25 jaar E 27778 op.
      Minder you!

      Bij een storting van E 5000 aandelen met een rendement van 7,1 % is je winst na een jaar E 355.
      Mijn rendement is -zie boven- E 552. Dat scheelt bijna E 200. De waardevermeerdering van mijn huis bij verkoop buiten beschouwing gelaten.

      Het omslagpunt van de berekening van Kees ligt rond de 13 jaar.
      Kees… Om investeerders/aanschaffers van zonnepanelen neer te zetten als domme mensen waar jij van gaat profiteren geeft m.i. geen pas.

      Reageren
    • PPiet

      @Kees

      Wat ze ook zeggen hier je heb wel gelijk .

      Reageren
  • WWRM

    Ik wil het allemaal nog een keer zien als de saldering weg valt en het rendement van zonnepanelen

    Wellicht is het dan de slechtste investering die men ooit kon doen met een hoop gezeik aan onderhoud en vervanging

    Misschien brengt een airco een electrische onderdeken en een electrische deken op de bank meer

    Nog afgezien heb geen zin geopolitiek te gaan financieren

    Ik betaal de rekening en daarmee klaar

    Reageren
  • EEdwin Prins

    Ik heb al een lange tijd een dynamisch contract. Zit gemiddeld op een 23 cent per terug geleverde KWh dus leuk om reclame te maken voor TLV maar wees dan wel concreet en eerlijk en probeer dus niet een verkeerd beeld te scheppen over dynamische aanbieders.

    Reageren
    • HHans

      @Edwin Prins

      Dit is het tarief inclusief energiebelasting en btw, die moet je er eerst vanaf trekken.
      23 cent TLV is dynamisch haast niet mogelijk.

      Reageren
      • RRaymond Schouten

        @Hans

        Die gemiddelde TLV van € 0,23 van @Edwin Prins en die € 0,24 van mij (zie bericht hieronder) zijn ook inclusief energiebelasting, BTW, netbeheerderskosten, etc.

        Reageren
        • VVictor

          @Raymond Schouten

          Hier maak je dus een denkfout. Dit is geen TLV, maar wat je krijgt op basis van saldering. Voor de TLV haal je de energiebelasting, btw e.d. ervan af. Dan hou je hooguit 6 cent terugleververgoeding over.

          Reageren
    • RRaymond Schouten

      @Edwin Prins

      Inderdaad, er wordt vaak negatief gesproken over dynamische contract i.c.m. zonnepanelen. Wij hebben sinds maart zonnepanelen en een dynamisch contract bij ANWB. Onze gemiddelde TLV is op dit moment iets meer dan € 0,24 per kWh, wat vele malen hoger is dan die “mooie” TLV van Energie VanOns.

      Tel daar dan ook de lagere stroomprijzen bij op én de extra verdiensten van stroom verbruiken bij negatieve prijzen (leverde ons € 15,00 per dag op), dan is voor ons een dynamisch contract toch echt beter.

      Reageren
      • RRvV

        @Raymond Schouten
        @Edwin Prins
        Bij een dynamisch contract hangt er veel vanaf hoe je zonnepanelen liggen want de hoge TLV heb je enkel ’s ochtends en ’s avonds. Oost en of West ligging is dus het beste.
        Verder is een hoge prijs bij opwek leuk maar je moet dan ook rekening houden met een hoge prijs bij afname in de winter en laat op de avond (wat is jullie gemiddelde prijs voor afname, bijvoorbeeld?). Het is kortom niet 1 op 1 te vergelijken met een niet-dynamisch contract.

        Reageren
        • RRaymond Schouten

          @RvV

          De gemiddelde prijs voor afname ligt nog steeds vele malen lager dan die van de variabele of vaste contracten, al vanaf de eerste dag dat ik een dynamisch contract heb.

          Het mooie is dat je alle historische uurprijzen gewoon terug kunt zien, de gemiddelde dynamische stroomprijzen zijn nooit zo hoog geweest als ik heb moeten betalen in mijn variabele contractperiode tijdens de Corona-periode. Al die tarieven waren toen belachelijk hoog, maar nog steeds vele malen lager bij een dynamisch contract.

          Reageren
        • RRaymond Schouten

          @RvV

          Het is correct dat de HOOGSTE TLVs vroeg in de ochtend en laat in de avond zijn, maar dan nog op dagen met negatieve tarieven zoals gisteren verdien ik met een schamele 14,05 kWh teruglevering € 1,92 . Dit is alsnog € 0,14 per kWh TLV op een niet zo geweldig zonnige dag, terwijl de tarieven tussen 08:00 en 18:00 negatief waren tot wel € -0,10 per kWh (incl. bTW, excl energiebelasting).

          Dus óók met een niet geweldige ligging van de zonnepanelen, en een niet geweldig zonnige dag, en met vrijwel de hele dag negatieve stroomprijzen, is de TLV van een dynamisch contract alsnog beter dan bij de meeste energieleveranciers.

          Reageren
          • JJevin

            @Raymond Schouten

            Klinkt toch echt als flauwekul. Je vergelijkt een tarief van je dynamische contract dat jij niet uitbetaald krijgt, jij krijgt geen energiebelasting betaald, en ook geen netbeheerkosten want jij beheert geen net, met een TLV die kaal is van bijv Greenchoice.
            Appels met peren dus.
            11,5 cent ex alles kun je dus niet vergelijken met 23 cent incl alles. Dat snap je zelf ook. En die 23 cent krijg jij niet uitbetaald; jij mag salderen. Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan krijg je het kale tarief per kWh over wat je niet saldeert. En als je met je dynamische contract teruglevert terwijl de prijs negatief is moet jij gewoon betalen voor wat je teruglevert. Zo ideaal is het dus helemaal niet wat jij schetst.

            Reageren
          • RRaymond Schouten

            @Jevin

            In het geval van de ANWB, krijg ik toch echt de energiebelasting “uitbetaald”, omdat er niet gesaldeerd wordt met kWh’s (omdat die niet te vergelijken zijn met een dynamisch contract), maar met “geld”, en de energiebelasting is daar ook een onderdeel van, net als het netbeheer, etc. Alleen spelen die géén rol meer wanneer je opwek hoger is dan je verbruik, maar in dat geval zijn bij andere energieleveranciers de spelregels ook anders.

            Bij de ANWB heb je hele duidelijke en gespecificeerde gegevens over wat je betaald en uitbetaald krijgt per kWh per uur. Op basis daarvan heb ik al maanden lang een enorme bak geld per maand NETTO retour, en op basis van de (door de ANWB) verwachte saldering aan het einde van het jaar wordt er verwacht nog een eindafrekening plaats te vinden waarbij ik nogmaals zo’n € 350 retour krijg.

            Reageren
          • RRaymond Schouten

            @Jevin

            Nog even een correctie van mijn kant, omdat ik al een tijd op een dynamisch contract zit ben ik even vergeten dat de TLV bij variabele en vaste contracten in combinatie met de salderingsregeling alleen van belang is bij méér opwek dan verbruik.

            In dat geval speelt energiebelasting, BTW, etc. geen rol, en is mijn vergelijking inderdaad scheef, omdat ik me opde dagelijke teruglevering focus en niet het overschot…

            Reageren
    • SSon

      @Edwin Prins
      Welke leverancier heeft u en hoe werk het dynamisch contract

      Reageren
      • RRaymond Schouten

        @Son

        Een dynamisch contract werkt met wisselende UURprijzen, welke vandaag bijvoorbeeld inclusief energiebelasting en BTW op gemiddeld € 0,23 per kWh zit. Hier zitten over het algemeen de wat hogere tarieven in de ochtend/avond en de goedkopere tarieven in de middag. Het is heel erg afhankelijk van het weer: des te meer wind, des te goedkoper. Meer zon, en niet al te hoge temperaturen (niet hoog genoeg dat airco’s nodig zijn), dus te goedkoper. In het weekend (wanneer de meeste bedrijven gesloten zijn) ook goedkoper.

        Op momenten dat het relatief hard waait, de zon vol schijnt, en het weekend is, zijn de tarieven negatief, soms wel tot ruim € 0,30 in de min per kWh. En dan ontstaat de rare situatie waarbij ik de zonnepanelen uitschakel, en de elektrische apparaten aanzet (inclusief elektrische kachels), waardoor de verdiensten nog hoger liggen dan ik met mijn zonnepanelen kan opwekken.

        Reageren
        • HHarald

          @Raymond Schouten

          Werk je al met batterijen?. Wij hebben hier dezelfde ervaringen als jij met dynamische tarieven. Onlangs inderdaad de panelen uitgezet en de warmtepomp maar even aan het werk gezet om alvast warm water te maken.
          Vanaf april leveren we hier netto terug aan het net en denken dat we de overcapaciteit die we ook in de winter wel eens overdag hebben misschien beter voor in de avond kunnen opsparen dan overdag terug te leveren. Hoe zie jij dat?

          Reageren
          • RRaymond Schouten

            @Harald

            Ik ben inderdaad aan het rondkijken geweest, maar de meeste batterijen zijn ongelofelijk duur, hebben niet zoveel kWh opslag en zijn ook nog eens enorm groot.

            Voor nu met de salderingsregeling ga ik gewoon door zonder batterij, maar ik hoop dat nieuwe innovaties in de komende jaren dit gemakkelijker maken, zoals bijvoorbeeld batterij-parken, waarbij teruggeleverde energie opgeslagen kan worden.

            Reageren
          • PPoetina

            @Raymond Schouten
            Ja maar jij woont of woonde in Dordrecht.

            Reageren
          • RRaymond Schouten

            @Poetina

            ?

            Reageren
          • JJoris van Sprundel

            @Harald
            Beste Harald,
            Een thuisbatterij werkt momenteel alleen nog bij dynamische contracten daar je dan tijdens de negatieve prijs kan laden en bij de positieve prijs kan gaan verbruiken vanuit de batterij.
            Bij een normale energieleverancier is de salderingsregeling bij een vast contract eigenlijk 1 grote batterij waar je later in de winter die stroom wanneer je zonnepanelen zeer weinig leveren je deze weer van het net kan afhalen voor dezelfde prijs ga je dit daarin tegen variabel doen dan kun je zeer bedrogen uitkomen want nu in de zomer is het tarief 35 cent en in de winter was het tarief 85 cent. Dat verschil van 50 cent betaal je dus bij een variabel contract wel ondanks je salderingsregeling want alleen bij een vast contract heb je geen last meer van stijging in de winter en daling in de zomer.

            Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.