Dit gaat er gebeuren met de energieprijzen in 2024 (verwachting)
Met de winter die eraan komt zijn er op dit moment een groeiend aantal Nederlanders druk bezig met het verkennen van opties voor een goedkopere energieleverancier. Daarin is het verstandig om niet alleen de huidige, maar ook toekomstige energieprijzen in overweging te nemen.
In dit artikel vragen we daarom aan onze energie-expert om zijn inzichten te delen over de te verwachten trends in 2024. Deze waardevolle informatie kan een belangrijke rol spelen bij het maken van een keuze voor een nieuw energiecontract.
Bewogen jaar
Laten we, voordat we vooruitkijken naar 2024, eerst een stap terugdoen en terugblikken op de afgelopen 11 maanden.
Het bleek een bewogen jaar met veel prijsschommelingen. Positief is de algeheel dalende trend. Begin dit jaar lag de gemiddelde gasprijs in de contracten nog op 2,42 euro per kuub. Inmiddels is dat bijna de helft: 1,31 euro per kuub. Met dergelijke prijzen is het energie prijsplafond (limiet van 1,45 euro) dan ook eigenlijk niet meer nodig.
Wat verandert er rondom de energieprijzen 2024?
Duidelijk is dat er per 1 januari 2024 een hoop staat te veranderen.
De vier belangrijkste wijzigingen:
- Het prijsplafond stopt: in 2024 betalen alle huishoudens gewoon weer het tarief dat in hun energiecontract staat vermeld. Er is dus geen vangnet meer vanuit de overheid, mochten de energieprijzen volgend jaar weer gaan exploderen.
- De energiebelasting op gas gaat omhoog: het tarief ligt komend jaar op ruim 70,5 cent per kuub gas (inclusief btw). Dat is een stijging van ruim 10 cent.
- De energiebelasting op elektriciteit gaat iets omlaag: deze komt in 2024 uit op 13,2 cent per kilowattuur, wat neerkomt op een daling van ruim 2 cent.
- De kosten voor netbeheer gaan omhoog: in 2024 gaan huishoudens circa 100 euro meer betalen aan hun netbeheerder voor hun stroom- en gasaansluiting.
De exacte tarieven (5 cijfers achter de komma) voor de energiebelasting vind je hier terug.
Duidelijk is dat het verbruiken van gas in 2024 nog verder wordt belast. Het kan dus voordelig zijn om van het gas af te stappen.
Verwachting energieprijzen 2024
De grote vraag is hoe de energietarieven zich in het komende jaar gaan ontwikkelen.
Daarom legden we een aantal vragen voor aan onze energie-expert Koen Kuijper:
1. Hoe staat de energiemarkt er voor in 2024?
“Ik verwacht dat de energiemarkt in 2024 behoorlijk onrustig zal blijven. Met name op de gasmarkt zal de krapte aanhouden, wat de prijzen volatiel maakt. Incidenten, hoe groot of klein ook, hebben de potentie om de gasprijs in een week tijd met tientallen procenten te doen stijgen. Dit hebben we de afgelopen maanden meermaals zien gebeuren.
Het weer is een andere factor die een cruciale rol speelt in de prijsontwikkeling. Zeker voor de komende winter.”
2. Hoe zit het met de gasvoorraden?
“Onze gasvoorraden zijn momenteel goed gevuld. Echter zijn de voorraden niet toereikend om ons de hele winter van energie te voorzien. We blijven afhankelijk van de import van gas uit landen als Noorwegen en Noord-Afrika, en van vloeibaar gas (lng) uit de Verenigde Staten, Rusland en Qatar.
Het echte stookseizoen is nog niet begonnen, maar de echte test komt wanneer het weer omslaat en de temperaturen dalen. Als Europa wordt getroffen door een koudegolf, kunnen de gasvoorraden snel dalen, wat leidt tot verhoogde afhankelijkheid van geïmporteerde energie en grotere prijsschommelingen.”
3. Gaan de energieprijzen in 2024 stijgen?
“Voor de winter van 2023-2024 zie ik een aantal duidelijke risico’s voor een hogere stroom- en gasprijs.
Allereerst is er Rusland, dat nog steeds een prominente speler is op de energiemarkt. Dat land heeft de capaciteit om de energieprijzen drastisch te beïnvloeden. Er stroomt namelijk nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid Russisch gas en lng naar Europa; als deze kranen dichtgedraaid worden, zouden we een forse stijging van de prijzen kunnen zien.
Bovendien blijft de situatie in Oekraïne en Israël uiterst onzeker. Het aanhoudende conflict en de mogelijkheid van escalatie naar omringende landen vormen een mogelijk risico voor de energievoorziening en stabiliteit van de prijzen.
Tot slot zie je dat de onderzeese gaspijpleidingen kwetsbaar blijven voor sabotage. Schade aan of onderbrekingen van deze pijpleidingen kunnen leiden tot een vermindering van de gasvoorziening, wat resulteert in een toename van de gasprijs vanwege de wet van vraag en aanbod.”
4. Wat is je verwachting van de energieprijzen in 2024?
“In de eerste helft van 2024 verwacht ik dat de gasprijs zal schommelen tussen de 50 en 65 euro per MWh. Dit vertaalt zich in een gasprijs van ongeveer 1,35 tot 1,50 euro in de variabele en dynamische energiecontracten, wat iets hoger is dan de tarieven die momenteel worden aangeboden in de vaste contracten.
Er is echter licht aan het eind van de tunnel. Vanaf 2025 wordt er een aanzienlijke toename van het lng-aanbod verwacht, met name uit Qatar. Deze toename zou de gasprijzen en de bredere energiemarkt kunnen stabiliseren. Daarom is er een reële mogelijkheid dat de energieprijzen vanaf dat moment zullen dalen.”
5. Welk energiecontract moet ik kiezen?
“Gezien de risico’s en de verwachting van een koude winter, kan het verstandig zijn om te kiezen voor een vast contract. De huidige energietarieven in deze contracten zijn naar mijn mening redelijk en bieden een zekere mate van stabiliteit in een toch onzekere energiemarkt.
Voor wie van een gokje houdt en bereid is om de marktontwikkelingen – en het eigen energieverbruik – nauwlettend in de gaten te houden, kan een dynamisch energiecontract een aantrekkelijke optie zijn. Dit type contract biedt de mogelijkheid om te profiteren van prijsdalingen, maar brengt ook het risico met zich mee van prijsstijgingen in een volatiele markt.”
HH. ten Hoopen
Netbeheer ca. €100 omhoog ?
Afnemers betalen dus nu voor het wanbeleid van div. energie giganten, en de regeringen in de afgelopen periodes.
Dit terwijl men al ruim 20 jaar wist, dat het energie net sterk verouderd is, en nodig vervangen cq. uitgebreidt moest worden.
Vele heren hebben wel hun zakken gevuld, maar (helaas) niets gedaan.
BBart Rijvers
@H. ten Hoopen
Iedereen had zo’n 15 jaar terug al kunnen zien aankomen dat we een probleem gingen hebben door populariteit van zonnepanelen (asbest daken van stallen vervangen door zonnepanelen) en wind energie.
In die tijd zijn tarieven al maximaal verhoogd en niets opgelost.
De burger moet maar een thuisaccu nemen, toeslagen betalen voor teruglevering en extra voor net(wan-) beheer want de burger is een makkelijk slachtoffer
AAl
@H. ten Hoopen
En waarom gaat het netbedrag omhoog denk je? Extreme verzwaring van het netwerk vanwege onbetrouwbare zonnepanelen, windmolens etc etc. Dus denk hier aan als je gaat stemmen op de grootgraaiers van d666, groenslinks en PvdAllochtonen. De zogenaamde “groene” revolutie levert extreem veel geld op in de handen van die geweldige mensen die de wereld zogenaamd redden.
En oh ja, vanwege onbeperkte import van ongeschikten is er niemand meer te vinden die het werk van de netwerkverzwaring uit kan voeren. Wat totaal onnodig was als men gewoon voor kern energie was gegaan. Mja die linkse extremisten hebben dat nagenoeg onmogelijk gemaakt met gesubsidieers ngo gedram en aanslagen, bezetting en disruptie. Dus als de wereld daadwerkelijk vergaat! Blame the lefties.
PPeter
Wat klagen we toch veel met z’n allen. ‘t ligt vooral allemaal aan een ander. We willen allemaal de opwarming van de aarde tegengaan, maar hebben er niets voor over. We willen vooral allemaal gecompenseerd worden zodat een ander de transitie betaald.
BBertus
@Peter hou op met je ” we willen allemaal…” de tijd van sprookjes is voorbij. Het is geheel terecht dat men klaagt. Alles wordt schandalig duur, zonder dat de lonen fatsoenlijk stijgen en dat alles om de oorlog in Oekraïne maar te faciliteren en klimaat zogenaamd te redden. Zwijg dus de volgende keer of spreek namens jezelf.
RRemco
@Bertus, Dat kunnen we ook over jou zeggen. Zwijg maar gewoon, wordt de rest gelukkiger van.
PPieter
@Bertus
Peter heeft helemaal gelijk.
Jouw antwoord met faciliteren van een oorlog en zogenaamd redden van jet klimaat geeft iig weer dat jij er helemaal niets van begrijpt.
PP
@Bertus
Helemaal mee eens, Bertus. En weet je we kunnen in opstand komen. Maar heeft het zin om je energie erin te steken. De overheid doet toch wat hun willen en niet wat de burgens willen.. ik heb zoveel gestreden met alles. Ik was moe en kapot geestelijk. En uiteindelijk heb ik verloren.. het wordt ook met alles duurde, waarom denk je dat de jeugd steeds meer bang worden voor de toekomst, en dat je steeds meer hoort van depressie.. het is allemaal niet leuk. Ik heb een iva.ook waar ik niet om gevraagd heb. Maar ik heb nou als ik maar te eten heb. En dak boven mijn hoofd heb en dat mijn dieren te eten hebben. En hoe angstig ik het ook soms vind.. en hoe belachelijk duur alles wordt. Heb ik nou van ik zie het allemaal wel.. het is gwoon allemaal kut . En Peter jij moet niet zo dom lullen. Wij zijn vrij om onze meningen te zeggen. En we zitten mss ook angst en wat de toekomst ons zal brengen. Iedereen mag z’n mening zeggen maar mensen mogen zich ook uiten, wat ze voelen.
NNic
@Bertus: Misschien voor iedereen die klaagt. Ik ga niet op vakantie, dat geld steek ik liever in comfortabeler leven. Velen roepen ik heb recht op dit en dat. We hebben het nog steeds goed hier. Kachel wel graadje lager, maar een warme trui erbij en geen last van. Doe heel bewust boodschappen en gooi geen eten ” meer” weg. Ik heb nog een auto, maar rij bijna niet. De fiets heeft het overgenomen. Auto gaat misschien wel helemaal weg. En fijne bijkomstigheid je wordt er ook gelukkig en dankbaarder van. En alles op de regering en vooral Rutte afschuiven. Nee dat is niet eerlijk. Ik geef het je te doen. De ene crisis na de andere en dan de pandemie. Ik heb groot respect voor deze man.
WWillie
@Bertus
Wij hebben nix met die oorlog in Oekraïne te maken. Moeten ze zelf maar uitzoeken. Ieder zn eigen sores.
HHenk
@Peter wie zijn allemaal? Ik niet.
WWillie
@Henk
Nou ik ook niet Henk…no WAY…
BBruce
@Peter
Laat je niet zo gek maken met het opwarmen van de aarde. Ja het wordt misschien warmer maar dat komt echt niet door ons.
Het is alleen maar om de prijs op te drijven zoals je nu ziet.
En geloof alsjeblieft die terroristische klimaat activisten niet.
Dat zijn de grootste kloothommels die er zijn
De hele vloot van Greenpeace stinkt en vervuild zo erg dat de varkens er voor vluchten.
JJohan van Doorn
@Peter
Beste Peter. En daar gaat het nu juist fout. Er zijn nog steeds mensen die de klimaatnonsens geloven en blind achter de overheid en de (gekochte) zogenaamde wetenschappers aanlopen. Ik doe alles alleen voor mijzelf.
Net als iedereen natuurlijk, maar dat klinkt minder Woke.
AAl
@Peter
Ok helpt het wat we doen? Als we 0 uitstoten dan heb je het over 0.00004 graden verschil in 2100.
Dat is onmeetbaar. En we betalen ons blauw voor ondeugdelijk beleid die links extreem rijk maakt
HHilly
Stem niet op de VVD want de prijsverhogingen blijft maar stijgen boodschappen ,gas,electriciteit ,belasting enz
JJohn
@Hilly
Helemaal gelijk tijd voor een grote schoonmaak in den Haag
DD Hiemstra
@Hilly
De VVD stemmers zijn standvastig en veranderen niet van hun partij. En al de ander stemmers zijn van de hak op de tak, ze stemmen op de partij die voor hun het beste is. Kijk niet naar hun beloften ze liegen als ze Basten. de BBB reisde de pan uit, en nu in de peiling zijn ze meer of halveert. Dus als je stem blijf dan standvastig op de zelfde stemmen, en inderdaad niet op de VVD
GGer
Jaren gespaard zonnep. voor eigen gebruik en hybr. warmtep
aangeschaft met jaar afrek. giga bedrag terug gehad in april een jaar contract afgesloten nu gooi Essent het maand bedrag zomaar omhoog maar het jaar contract loopt eigenlijk tot april 2024 schandalig maar je hebt toch niets ontebrengen
FFrits Stessen
@Ger
Beste Ger, verwijder je van Essent, die liegen dat de balken buigen in hun voordeel, ik heb ze een half jaar geleden er uit gezet wegens oplichting,
Ik ben naar Budget gegaan, daar werk al 23 jaar mee, daar krijg ik mijn internet , telefoon en nu ook energie van, dat heb ik gedaan, omdat ik Essent niet meer vertrouwde, lees maar eens de opmerkingen over Essent na, op internet, je valt achterover wat de mensen voor ervaringen met deze firma ondervonden hebben.
Groetjes Frits Stessen.
AAnnet de tijd van vroeger
Net als vroeger zelf alles beheren licht op gas olie of batterijen gas flessen voor het gaas kolen kachels weer aansluiten of alles brander aan schaffen open haarden olie kachelsen en zonnen energie zelf opslaan met een accu
JJoop
Erg dat ‘t in deze tijd zo ver moet komen, “met dank aan ‘t totalitaire beleid van deze regenten ,,
FFrits Stessen
@Annet de tijd van vroeger?
Hallo met Frits Stessen.
De tijd van vroeger is voorbij,
Wat wij nu hebben, is goed uitkijken wat het beste voor je is, gas gebruiken in flessen is een mogelijkheid, maar dan krijg je het, gas halen in flessen, die natuurlijk gekeurd moeten zijn, en dat is niet goedkoop, ook met eigen flessen, het zijn gewoon draagbare bommen, en als er een lekkage is, dan ruik je dat niet, omdat het gas zwaarder is als lucht, en dus op de grond zweeft, en voor kolen kachels krijg je nu niet zomaar een vergunning
voor, want de buren ruiken dit of dat, dus je hebt een vergunning nodig, en dat heeft regels, de schoorsteen moet aangepast zijn, de materialen die om de kachel zijn moeten ervoor geschikt zijn, dan krijg nog de brandstof die voor de kachel gebruikt, die is nog duurder als normaal,
Dan stappen wij over zonnepanelen, ze zijn super duur, niemand kan ze werkelijk probleem vrij leggen of monteren, of ze worden door derden uit geschakeld, omdat het net vol is, een accu monteren is een must, maar die begint ook met een zeer hoog bedrag, en met een regelmaat van tijd uit gewisseld moet worden, dat licht tussen de 6 en 8 jaar, en dan nog kijken dat je die accu ook weer kan omruilen, en ruimten voor zo’n monster, die gemakkelijk tussen de twee en drie ton weegt met een prijs van 10.000 en 16,000 euro licht.
En zonnepanelen hebben ook onderhoud nodig.
En als je misschien aam stookolie denk, daar hangen ook kosten aan, en die hebben hun voor en nadelen, ik weet maar één energie die werkelijk bruikbaar is, alles omzetten op stroom, het enigste waar dus moet opletten, dat het netwerk waar je opzit of op aangesloten dit ook kan verwerken, want ik heb hier alles op stroom, ik heb 400volt en een hoofd zekering van 96 ampère, dat heet 35 ampére per fase, ik gebruik hier in dit grote huis160 qadraat
MMarry middelveld
Gaat die 10 cent verhoging ook gelden voor de hele grote verbruikers, nee dus, onze overheid heeft er nog even een 5e belastingschijf bij gemaakt, dan betalen ze nog geen 2 cent per m2 bij meer dan 10 miljoen verbruikverbruik. De winst voor het milieu zou groter zijn wanneer grote bedrijven ook meer xouden betalen, dan wordt de drang om om te schakelen naar duurzame energie ook groter. Helaas ontbreekt dat inzicht.
NNienke
@Kees
Nee laten we gewoon allemaal weer op vvd stemmen, dat zorgt voor consistent nog meer prijsverhogingen, op alles, voor iedereen
JJohn
@Nienke
Waar baseer jij dat op, d66 is helder maar volgens mij heb je gewoon niets met de vvd dat kan maar zo reageren lijkt me niet gefundeerd.
KKees
@Nienke stem pieter omtzicht
Verlaging gastax
Verlaging benzinetax
Verlaging boodschappen
Wordt betaald – 150000 asielzoekers per jaar
AAl
@Nienke
Die snap ik niet, leg uit?
We hebben het hier over de energie transitie en de bijbehorende grotere overheid en dwang. In welk universum is dit rechts beleid?
Links is grotere overheid, dwang, hogere kosten, wenscultuur en goddelijke fantasieën die de burgers mogen betalen.
Rechts is individualisme, kleine overheid met kerntaken, begrotingsdiscipline, laat mensen zelf keuzes maken waardoor de markt gestuurd wordt.
Dus leg uit?
LLucy
Stelletje dieven zijn het. Steeds maar de prijzen verhogen. Wie voelt dat tenslotte de minst bedeelden in de samenleving. Weten op wie je stemd aankomende verkiezing. Aub
JJoop
@Lucy , hélemaal mee eens.
LLiwwe
Eens met velen. De Burger moet bezuinigen en de Regering verhoogd de energie belastingen. Ook netbeheer kosten omhoog. Aasgieren zijn het in Den Harken
NNico
Het zijn de overheids instanties en gemeentes die door prijs verhogingen de minst draag krachtigen met parkeer belasting in arme woonwijken verhoging van motorrijtuigen belasting kapot maakt ons kleine kamertje gaat van 75 naar 150 euro per maand onze huizen pas opnieuw verbeterd ? maar totaal verkeerd geïsoleerd iets waar wij geen grip op hebben gehad maar wel de gas en electra rekening moeten betalen
Wij hebben alleen aow leven heel zuinig maar gaan hier aan kapot
Nic0
EEmile
Een hybride warmtepomp vond ik nog te duur (minimaal 5000 euro). Ik ben namelijk geen uurtje factuurtje externe D66 laptopwerker voor de overheid. Maar wel een Japanse airco aangeschaft die ook kan verwarmen (2k €). 1m3 gas komt overeen met 10kWh electriciteit, màar omdat het apparaat.een SCOP van 4 hèeft uiteindelijk maar 2,5. Met deze belasting aanpassing betekent dit per 2024 dat het prijsverschil 15 cent per kuub in het voordeel van mijn “elektrische verwarming” verplaatst. Helaas voor huurders hebben zij deze optie wellicht niet. Ik verdien deze kosten hopelijk weer terug, zeker omdat ik zonnepanelen heb en die ook aan mijn airco-verwarming leveren.
TTom
@Emile
Hier verwarmen we ook al ruim 2 jaar met een MHI Airco, dus geen gas meer voor verwarming, bevalt prima en een veel lagere energierekening.
MMario
@Tom krijg je het goed warm vergelijkbaar met de radiatoren.
Of is het wennen en omschakelen.
Positie van de airco zal heel belangrijk zijn zeker.
EEdje
@Tom
Ik verwarm ook met airco. Bevalt prima.
Wat ik wel vervelend vind dat de regering nog steeds zonnepanelen sponsort aan alle kanten, maar dat de energiemaatschappijen, zonnepanelen eigenaren het op allerlei manieren lastig maakt. Of ze rekenen extra kosten en/of je kunt maximaal een jaarcontract sluiten. Dus eigenlijk remmen ze min of meer de energietransitie af. Daar zou de overheid flink op in moeten grijpen. Dat is althans mijn mening.
WWest
@Emile Och Emile wij hebben het zelfde gedaan en echt top!
Hadden in 2019 vloerverwarming aangelegd maar zijn niet verder gekomen dan leidingen in de vloer maar durven een warmtepomp daar niet op aan te sluiten. Wij zijn wel van het gas af en leiding weg laten halen, scheelt weer 20,-€ p/m. Het warme water hebben wij via een warmtepompboiler geregeld en dit is helemaal top!
Bij aanschaf, onderaan de streep koste hij ons 0,0 euro! Echt! Hoe leuk is dat.
BBart
@West
Wij wilden tijdens de projectbouw van ons evensloopbestendig huis in 2017 al meteen een warmtepomp. Huis was daar klaar voor. Echter de gemeente stond dat niet toe want in het bouwbeslag was de gasaansluiting en CV al meegenomen. Hoezo moeten we van het gas af dachten wij wanneer de gemeente zo rigide reageert. Kortom na 2 jaar een warmtepomp in combinatie met een warmtebouiler en extra panelen laten plaatsen. Kostte een behoorlijke cent maar had daarvoor ook lang gespaard en beter voor het milieu. Werkt perfect, kan ook koelen. En ja duurt een poos voor je het terugverdient maar de maandelijkse lasten staan nu op 40 euro.
Wat ik wel raar vindt is dat er energiemaatschappijen zijn die nu een terugleververgoeding vragen zoals Vandebron. Met panelen lever je terug aan het Net en dat is van Enexis en niet van de energiemaatschappijen. Zij hebben dus geen kosten hierdoor maar brengen dit wel in rekening. Pure oplichting om mensen voor iets te laten betalen waar zingen kosten van hebben aangezien dit los staat van solderen bij de energiemaatschappijen.
Energie is een nutsvoorziening….dus terug in publieke handen.
DDotternetta
@West Kijk eens naar een monoblock warmtepomp voor de vloerverwarming. Eenvoudig systeem, zelf aan te leggen, geen STEK monteur nodig.
SSander
Als de prijs hoogstens 1.35 tot 1.50 wordt per m3 en daarna weer lager wordt dan wordt er veel te veel paniek gecreerd door dit artikel. Gewoon niks doen en even op de blaren zitten 1 winter lang, de thermostaat 1 graad lager en dan vanaf de lente 2024 een vast contract afsluiten.
Ik heb gelukkig een 3jarig vaste prijscontract afgesloten in juni. Zit prima en op dit moment is dat een goede keuze gebleken. Kan best dat het over een jaar blijkt dat t te duur was als de prijzen dan weer veel lager liggen dan nu.
GG Galgenbeld
@Sander
Wat betaal jij dan voor 1 m3 gas als ik vragen mag?
WWim
@G Galgenbeld
Kuub gas staat .1.45 maar incl belastingen ect
Betaal je nog bijna 4 euro per kuub
Bij Essent
SSteef Jansen
Lang leve Frank Energie
Heeft me al zoveel opgeleverd ten aanzien van de energie reuzen!
Ik zeg gewoon doen…
In Den Haag doen ze maar wat ze willen, maar ik betaal ten alle tijden de handels prijzen.
Ik de winter laat ik iets, maar in de rest van het jaar bespaar ik giga:-)
NNiels
@Steef Jansen
Jep, die heb ik ook en dat bevalt idd prima. Zoals al eerder hier vermeldt; in vergelijking met voorgaande jaren ziet er naar uit dat we dit jaar een dikke € 1.600,- besparen/minder uitgeven…
Er zijn zelfs nog goedkopere aanbieders van dynamische contracten, maar ja… Zelf wat opletten en het levert je flink op. Het is niet voor niets dat BudgetEnergie ook ‘ineens’ dynamisch aanbiedt (m.a.w. zelfs daar wordt dus nog aan verdient!!! )
ZZoet
Onze belasting geld gaat ook naar de oorlog in Oekraïne en Israël en alles wordt nog duurder van denkt u van boodschappen ?
ZZuur
@Zoet
Poetin heeft van gas een geo-politiek wapen gemaakt. Als u het daar niet mee eens bent dat hij ons allen chanteert met afknijpen en hoge prijzen, dan is energiebesparing een goede eerste stap. Het opvoeren van de steun van het Westen aan Oekraïne om zo snel mogelijk hen Rusland te laten verslaan, is een goede tweede.
WWim
@Zuur
Héel goed idee
OOnno
@Zuur
De energieprijzen waren al flink aan het stijgen voordat Rusland überhaupt een stap in Oekraïne heeft gezet. Dus dat hele Rusland verhaal is een wassen neus. Tuurlijk werkt een oorlog niet mee ( mede door die domme boycot van de EU) maar de enorme stijging was al maanden ervoor ingezet.
Wel eens aan gedacht dat ze bewust gasprijzen hoog maken en schaarste creëren om zo die energietransitie door te drukken.?
Of ben je dan meteen een wappie
AArnoldus
@Zuur, kijk links antwoord, Poetin doet iets wat jij vast niet begrijpt omdat jij alleen leugen nieuws kijkt, hij komt tenminste voor zijn volk op, verdiep je eens in de echte waarheid.
WWillie
@Zoet
Ik Heb nix met die oorlog in Oekraïne en Israel te maken. Zoeken het zelf maar uit….
Vvan den Bos
De tarieven van de diverse energie leveranciers ontlopen elkaar niet zo veel maar in een normaal huishouden gebruik je aan energie gemiddeld per maand €45= maar aan belasting en bijkomende kosten per maand €75.= en mijnheer Jetten maar roepen dat we moeten bezuinigen op ons energieverbruik,maar wel de belastingen en kosten fors verhogen
MMo
@van den Bos
Daarom niet meer op Jetten stemmen..!
TTonnie
@van den Bos
Helemaal goed
En daarbij er ligt miljoenen op de plak die ze niet hebben gebruikt
Steek dat maar in de huishoudens van de winter
GGerardus
Als je dus stemt op PVDA/GROENLINKS, ben je zwaar de klos als je huurder bent en/of als middeninkomer zonder toeslagen. Ga je werken voor de Staat der Nederlanden, nog meer belasting afdragen. Dank u voor dit vooruitzicht, wat een prutspolititici.
MMATH
@Gerardus
Heeft niks te maken met de PVDA/GROENLINKS.
De VVD en CDA hebben het de laatste 12 jaar voor het zeggen gehad.
Dus dankzij hun zitten veel mensen in deze situatie en zijn er veel meer mensen in de armoede terecht gekomen.
WWim
@MATH
CDA verdwijnt vanzelf en niet meer op Vullus Van Duindorp stemmen. Stem op NSC
JJames Boltze
@Wim
Zal echt niet op NSC Stemmen. Die man stottert mij te zeer m.a.w Hij springt mij te veel van de hak op de tak en in grote lijnen komt zijn verhaal op het verleden uit. Het enigste wat deze persoon goed doet ( dat deed Hij als eenling al in de kamer ) alles tot in de puntjes uitzoeken voor de rest valt Hij mij tegen. Hoe je het keert of draait het blijft een broekzak vestzak politiek en dat het altijd blijven in deze Bananen Republiek.
WWilbert
Ik moet hier het huis uit, want het hele huis is is verrot. Kunnen ze het hele huis opknappen. De Buurvrouw heeft het helemaal zelf gedaan.
Het is in Vaassen gewoon een troep.
HHenk
@Wilbert
Dat krijg je als je niet voldoende ventileren en onregelmatig verwarmd
BBas de Knegt
Duidelijk een tip
Kijk niet alleen naar de laagste prijzen die sommige stroom boeren verkopen maar vaak krijg je iets extra s als je een contract afsluit. De prijzen liggen dichtbij elkaar en een beloning om voor die boer te kiezen kan je een welkomstbonus etc krijgen en dat loont goed.
Wwillem
Onze overheid heeft helemaal niks met de burger !!!
Alleen maar meer laten betalen door belasting te verhogen enz.
Om hun zin door te drijven .
Dictatuur eerste klas.
FFrans
Zelden zulke onzin gelezen.
KKees
@Frans
Willem heeft gelijk, je achternaam is waarschijnlijk TIMMERMANS
AAl
@Frans
Wat vind je onzin dan?
Het is duidelijk wat gebeurt, de politiek wil vanwege groen orgasmische wensdromen de gasmarkt kapot maken om mensen de dwingen naar elektriciteit over te gaan, terwijl het netwerk het nu al niet aan kan. Graag inhoudelijke reactie ipv een onzinnige reactie
MMartin
Is toch ongelooflijk dat een regering de burger nog meer energie belasting laat betalen terwijl er een crisis is. Laat die overheid eens gaan bezuinigen en zorgvuldiger omgaan met ONS geld.
MMo
@Martin
Daarom juist is het zo belangrijk dat de mensen goed gaan bekijken waar ze op
gaan stemmen.Laten we met zijn allen niet weer in slaap sukkelen en op de verkeerde
partij stemmen.
Wil je niet gaan stemmen besef dan dat jou stem naar de grootste partij gaat.
Zo heeft Rutte heel wat stemmen binnen geharkt.
Ik ben benieuwd wat voor plannen Omzight heeft vandaag.
EEnno
@Mo volgens mij gaat je stem als je niet stemt niet automatisch naar de grootste partij….
MMo
@Enno
Is dat zo? Ik heb altijd begrepen dat dat zo gaat.
HHans
@Mo
Niet stemmen is een verloren stem daarom juist zo belangrijk wel te stemmen wie je ook kiest.
AA
@Hans
Het is een pot nat.Ze hebben de Nederlanders allemaal nodig om uit te melken.Maar begint dan bij het koningshuis.
KKloos
@Hans
Zo is het ik denk zelf dat die heel weinig betalen
JJan
@Mo
Dat heb je goed gezegt mo ..dat gaat maar de grootste partij
AA
@Enno
Zeker weten dat het wel zo is.
Zoek het maar op!!
OO
Het is toch van de zotte waarom.zulke hoge belasting op energie
Stelletje aasgieren daar in den Haag
LLouise
Heel goede informatie!
Hartstikke fijn dat het hier zo duidelijk wordt uitgelegd. Maakt voor mij een keuze uit, een oerwoud aan energieleveranciers met al hun verschillende tarieven, zoveel makkelijker. Bedankt.
JJoke
Dat word dus een inductie plaatje kopen, en een badje voor in de douche waar ik gekookt water van de snelkoker in kan gooien om lekker te badderen…mij krijgen ze niet klein, ik hun wel, want ze zullen geen cent meer aan mij verdienen! Dit is gewoon woningbouw corporaties dwingen alles van het gas te halen waar de bewoners de dupe van worden.
HHarrie
Gewoon lekker doorgaan met zakken vullen, zowel de energy bedrijven en de staat!
PPieter klepzeikerd
Het is van de zotte. Ik kan niet van het gas af. Heb een huurwoning dus 70 cent per kuub belasting…..idiote groene gasten.
HHenk
@Pieter klepzeikerd
Dat krijg je met de jarenlange indoctrinatie een propaganda die al met de kleuters begint.