Deze energieleveranciers scoren het beste in 2023 (en deze het slechtste)
Er bestaan grote verschillen in de klantenservice van de diverse energieleveranciers in Nederland. Dat blijkt uit een analyse van bijna 6.000 reviews op energievergelijk.nl onder 50 energieleveranciers.
Over welke energiebedrijven zijn klanten het meest tevreden? En over welk bedrijf het minst?
In dit artikel onthullen we de resultaten van:
- De best beoordeelde (top 5)
- De dynamische energie-aanbieder met het hoogste klantcijfer
- De slechtst beoordeelde energiebedrijven
En de winnaar is…
United Consumers.
De leverancier staat bovenaan met een indrukwekkend cijfer van 9,0, gebaseerd op 170 recensies. Vlak daarna komt energiebedrijf Pure Energie uit Enschede met een respectabele 8,9 uit 30 beoordelingen.
De internationaal bekende Engie, afkomstig uit Frankrijk, bezet de derde plaats met een 8,6, gebaseerd op 149 recensies. Het is interessant om te noteren dat United Consumers en Engie samenwerken voor de inkoop van energie.
Het podium
Zo ziet het podium eruit:
Wat zeggen klanten?
- United Consumers wordt met name geroemd vanwege de uitstekende service, duidelijke communicatie en concurrerende energieprijzen. Ook zijn klanten erg te spreken over het spaarsysteem van de leverancier.
- Pure Energie wordt door haar klanten aangeprezen als een zeer duurzame energieleverancier met een zeer goed bereikbare en prettige klantenservice. Het bedrijf kent veel loyale klanten.
- Engie staat onder haar klanten bekend als een correct bedrijf dat haar afspraken nakomt. De klantenservice is vriendelijk en bijna altijd goed bereikbaar. Ook de duidelijk app van Engie wordt veel geprezen.
Top 5 met scores
Energieleverancier | Prijs | Service | Algemeen |
---|---|---|---|
1. United Consumers (9,0) | 8,9 | 9,0 | 9,0 |
2. Pure Energie (8,9) | 8,7 | 9,0 | 9,0 |
3. Engie (8,6) | 8,5 | 8,5 | 8,7 |
4. Delta (8,4) | 8,3 | 8,3 | 8,4 |
5. Essent (8,3) | 8,1 | 8,4 | 8,4 |
Benieuwd hoe de best beoordeelde energieleveranciers van Nederland het doen op het gebied van prijs?
Check dan de energievergelijker.
Beoordeling grote energiebedrijven
Als we kijken naar de zes grootste energiebedrijven (inclusief onderliggende labels) van Nederland.
Dan is dit de top 5:
Energieleverancier | Aantal reviews | Aantal klanten (NL) |
---|---|---|
1. Essent (8,3) | 579 | 2,5 miljoen |
2. Energiedirect (8,2) | 357 | 0,7 miljoen |
3. Budget Energie (8,1) | 355 | 1,0 miljoen |
4. Greenchoice (8,0) | 195 | 0,6 miljoen |
5. Eneco (7,6) | 504 | 2,0 miljoen |
Vattenfall, net niet in de top 5, scoort ook ruim voldoende, namelijk een 7,5 op basis van 583 reviews.
Best beoordeelde dynamische leveranciers
Dan zijn er ook nog de dynamische energiebedrijven. Deze relatief nieuwe manier van energieverkopen (waarbij inkoopprijzen worden gehanteerd) hebben we in een aparte categorie geplaatst.
De top 3 ziet er als volgt uit:
Energieleverancier | Prijs | Service | Algemeen |
---|---|---|---|
1. Tibber (9,7) | 9,8 | 9,6 | 9,8 |
2. Zonneplan (9,0) | 9,1 | 9,0 | 8,8 |
3. ANWB Energie (6,8) | 7,6 | 6,2 | 6,6 |
Slechtst beoordeelde energie-aanbieders
Dan zijn er ook nog een aantal energiebedrijven die benedenmaats scoren op klantbeoordeling.
Dit zijn:
- DGB Energie: 3,4 uit 318 reviews
- Zelfstroom: 3,5 uit 26 reviews
- HEM: 4,0 uit 33 reviews
- Shell Energy: 5,2 uit 33 reviews
- Coolblue Energie: 5,2 uit 45 reviews
Bij deze energiebedrijven is er dus werk aan de winkel om de klantenervaring te verbeteren.
Grote verschillen
Het onderzoek laat zien dat de klantenservice van energieleveranciers in Nederland sterk varieert. Terwijl sommige bedrijven hoge cijfers scoren en de lof van hun klanten verdienen, worstelen anderen met negatieve beoordelingen en ontevreden klanten.
De redenen voor deze verschillen kunnen variëren.
Sommige energieleveranciers investeren wellicht meer in de bereikbaarheid en kundigheid van de klantenservice, terwijl anderen prioriteit geven aan het verlagen van de energiekosten. Maar ook het energielabel, prijsbeleid en de mate van transparantie kunnen invloed hebben op de tevredenheid van de klant.”
Koen Kuijper (Energie-expert)
Gemiddeld kreeg de klantenservice van alle 50 onderzochte bedrijven een 6,9 als rapportcijfer.
Belangrijk is dat consumenten aandacht besteden aan deze beoordelingen wanneer ze een keuze maken voor een energieleverancier.
Over het onderzoek
Bij het waarborgen van de kwaliteit van dit onderzoek zijn alleen leveranciers met ten minste 25 beoordelingen in overweging genomen.
De beoordelingen zijn verzameld over een periode van 8 jaar, van 2015 tot 2023. Hierbij zijn dynamische energieleveranciers afzonderlijk beoordeeld vanwege hun unieke bedrijfsmodellen in vergelijking met traditionele energieleveranciers.
Review achterlaten?
Wil je zelf een goede of slechte ervaring met je energieleverancier delen?
Zoek jouw leverancier dan in deze lijst en laat je stem gelden.
HHereIsTom
Essent en tevreden? Je eerst zonnepanelen aansmeren en daarna een teruglever heffing invoeren! Weg wezen daar.
ReagerenSSissy
Ik ben heel tevreden met
ReagerenEssent ben er al meer als 11 jaar bij
SS .verkammen
België doet t veel beter .luistert naar de burger
ReagerenJJohannes de Hoop
Terug leveren betalen? Meteen overstappen
ReagerenDoe je dat niet dan gaan ze dit steeds meer toepassen
AAnnemiek Pleiter
@Johannes de Hoop
Helemaal mee eens meteen overstappen zodat ze geen klant meer overhouden.
ReagerenKKoopman
@Annemiek Pleiter
Heeft geen zin iedereen gaat dit doen
ReagerenKKim
@Johannes de Hoop
Meteen gedaan, je hebt 100% gelijk…
ReagerenMMar de Bruym
De privatisering van de nutsbedrijven door de eerdere minister Bronckhorst is fataal geweest, het gaat nu alleen om zoveel mogelijk winst te maken tevens is daardoor transport en verkoop gesplitst, het tijd dat de overheid ingrijpt!
ReagerenJJan G
Mee eens. Het gaat om snel veel geld. Omhoog gaat snel,maar omlaag traag net als benzine enz.
ReagerenMM.Boon
@Mar de Bruym
ReagerenKlopt een D66 mannetje veel goede dingen stuk gemaakt.
RRon Messing
Je betaalde ook voor die idiote privatisering te veel. Allen dat teveel vloeide weg in de staatskas. Nu vullen alleen een aantal grootaandeelhouders hun zakken en blijken die jaar in jaar uit dieper en dieper. Terugdraaien deze onzin net als in de zorg
ReagerenVVincent massee
@Mar de Bruym
ReagerenEnergie, zorg en openbaar vervoer had nooit geprivatiseerd mogen worden…..
FFrank
@Mar de Bruym
Het geen je stelt ben ik het dus voor de volledige 100 % mee met jouw eens.
Er is in al die jaren dat de privatisering loopt vrijwel niet geïnvesteerd in de infra structuur (lees netwerk). En gaat het deze veelal buitenlandse investeerders maar om een ding, geld opstrijken.
En ook dit moet net zoals het openbaar vervoer, ziektenkosten, onderwijs terug onder de paraplu van een Nederlandse overheid.
Met een groet,
ReagerenFrank.
TTim Fakkeldij
@FrankTerug onder de overheids paraplu, gelukkig bewijst o.a. Uw gelijk neem nu maar het fantastisch werkend overheidsbedrijf de belasting dienst.
ReagerenHhuubgieb@gmail.com
@Mar de Bruym
ReagerenEnergie, gezondheidszorg had nooit geprivatiseerd mogen worden,de belofte dat het voor de consument beter is is nooit waargemaakt.
RRob
Ik heb in 2021 een vast contract voor 5 jaar bij dgb afgesloten.
ReagerenTot nu toe zijn ze alle beloftes nagekomen.
Telefonisch zijn ze ook goed bereikbaar.
Mij hoor je niet klagen.
MM van Oers
Boven het prijs plafond
Reageren1,87 afgerond per kuub gas.
Oké je hebt op de gas en elektra samen vijf procent korting.
Bij United Consumers.
HH.tijhof
Het bedrijf vattenfall deugd niet. Weigeren zelf opgewekte energie te verreken. Helaas kan ik geen vuist maken tegen deze gigant. Mensen alles behalve vattenfall.
ReagerenLLieke
@H.tijhof
Wij zijn net overgestapt naar Vattenfall, dus vandaar mijn vraag: ze kunnen dit toch niet weigeren te verrekenen? Hoe bedoel je dit precies?
ReagerenDDebby
Alleen de naam al. Belasting Toegevoegde Waarde. Vanaf de invoering van de btw eind ’60, heb ik me al afgevraagd welke waarde de regering nu daadwerkelijk toevoegt aan producten die wij kopen. Dit is ‘m.i. niet uit te leggen. Dit werd nog erger, toen zij het ook toepaste over producten waar al een hoog percentage aan Belasting op rustte. Namelijk accijns. Wij zijn nu het enige land binnen de EU die dus Belasting over Belasting heft. Denk aan benzine en alcoholische dranken en tabak. Ruim 70% gaat naar Den Haag. (Accijns 50, btw 20) . Zoals Multatuli in 1883 al schreef, ” Tussen Oost Friesland en de Schelde ligt een roofstaat ingesloten”. De regering wilt het roken niet ontmoedigen met belachelijke prijsstijgingen. Nee, het gemis aan belastingen moet gecompenseerd worden. Onze regering is de grootste Grootgrutter van ons land. Eerst knettergek maken met aanbiedingen, om het later weer af te snoepen met allerlei Belastingen.
ReagerenMMeijs
@Debby
ReagerenHier hoef ik niets aan toe te voegen,200 procent waar.
HHendrik
Het begon met Ukraine en sindsdien schuiven leveranciers alle prijsverhogingen onder het mom van Ukraine maar in feite is hier het euro-graaien begonnen en kent maar geen eind.
ReagerenVoor mijzelf heb ik me voorgenomen om het met minderen te doen. Geen horeca meer bezoeken aan dure etentjes scheelt al een hele boel.
MMelkmeisje
Het zijn allemaal zakkenvullers b.v vandenbrom €324 miljoen winst en dan betalen voor teruglevering
ReagerenBanken idem
SStien Kruizinga
@Melkmeisje
ReagerenHelemaal mee eens. Graaicultuur. Pakken wat je kunt. Treurig
JJohan Ro6
Er zijn ook papieren maatschappijen bij die inkopen en verkopen. Dit is erg vreemd en ze noemen zich ook nog Energie leveranciers.
ReagerenJJoel
Wat een onzin van de dynamische is Zonneplan zowel het goedkoopst als de beste service als je zowel stroom als had afneemt.
ReagerenHet is dus niet of/of!
JJohan
Het is allemaal stelen van met toestemming van de staat,net als verzekeringen.gr johan
ReagerenKKoos
Vorige maand ook eindafrekening gehad, maar het moet voor de energieleveranciers ook niet meevallen om deze op te stellen. Bij mij klopte deze ook niet, maar in mijn voordeel, dus zal ook niet klagen. Zo had ik minder teruggeleverd van juni t/m december 2022(waarschijnlijk niet goed uit kunnen lezen), dan dat ik daadwerkelijk had. Hierdoor heb ik meer teruggeleverd in de maanden januari t/m juni 2023. Gevolg is dat ik meer BTW terug kreeg (21% t.o.v. 9%) over de terug geleverde energie. En dit was iets van 1600 kWh a 39ct. excl. BTW. Het is tientjes werk maar toch.
ReagerenPPiet
Mensen kap hier eens mee slecht goed. Als de overheid btw over btw en dan weer verhogen en weer btw moet je daar maar eens aan denken . Ik geef de overheid 1 ster en dan is nog veel te hoog
ReagerenZZeurpiet
@Piet
Je bent een zeurpiet
ReagerenPPierre
@Zeurpiet
Ik vind niet zeurpiet heeft gelijk
ReagerenPPierre
@Piet
ReagerenJe weet niet waar je het over hebt aks je zegt dat er BTW over de BTW betaald moet worden.