Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Deze energieleveranciers scoren het beste in 2023 (en deze het slechtste)

Er bestaan grote verschillen in de klantenservice van de diverse energieleveranciers in Nederland. Dat blijkt uit een analyse van bijna 6.000 reviews op energievergelijk.nl onder 50 energieleveranciers.

Over welke energiebedrijven zijn klanten het meest tevreden? En over welk bedrijf het minst?

In dit artikel onthullen we de resultaten van:

  • De best beoordeelde (top 5)
  • De dynamische energie-aanbieder met het hoogste klantcijfer
  • De slechtst beoordeelde energiebedrijven

En de winnaar is…

United Consumers.

De leverancier staat bovenaan met een indrukwekkend cijfer van 9,0, gebaseerd op 170 recensies. Vlak daarna komt energiebedrijf Pure Energie uit Enschede met een respectabele 8,9 uit 30 beoordelingen.

De internationaal bekende Engie, afkomstig uit Frankrijk, bezet de derde plaats met een 8,6, gebaseerd op 149 recensies. Het is interessant om te noteren dat United Consumers en Engie samenwerken voor de inkoop van energie.

Het podium

Zo ziet het podium eruit:

Wat zeggen klanten?

  1. United Consumers wordt met name geroemd vanwege de uitstekende service, duidelijke communicatie en concurrerende energieprijzen. Ook zijn klanten erg te spreken over het spaarsysteem van de leverancier.
  2. Pure Energie wordt door haar klanten aangeprezen als een zeer duurzame energieleverancier met een zeer goed bereikbare en prettige klantenservice. Het bedrijf kent veel loyale klanten.
  3. Engie staat onder haar klanten bekend als een correct bedrijf dat haar afspraken nakomt. De klantenservice is vriendelijk en bijna altijd goed bereikbaar. Ook de duidelijk app van Engie wordt veel geprezen.

Top 5 met scores

EnergieleverancierPrijsServiceAlgemeen
1. United Consumers (9,0)8,99,09,0
2. Pure Energie (8,9)8,79,09,0
3. Engie (8,6)8,58,58,7
4. Delta (8,4)8,38,38,4
5. Essent (8,3)8,18,48,4

Benieuwd hoe de best beoordeelde energieleveranciers van Nederland het doen op het gebied van prijs?

Check dan de energievergelijker.

Beoordeling grote energiebedrijven

Als we kijken naar de zes grootste energiebedrijven (inclusief onderliggende labels) van Nederland.

Dan is dit de top 5:

EnergieleverancierAantal reviewsAantal klanten (NL)
1. Essent (8,3)5792,5 miljoen
2. Energiedirect (8,2)3570,7 miljoen
3. Budget Energie (8,1)3551,0 miljoen
4. Greenchoice (8,0)1950,6 miljoen
5. Eneco (7,6)5042,0 miljoen

Vattenfall, net niet in de top 5, scoort ook ruim voldoende, namelijk een 7,5 op basis van 583 reviews.

Best beoordeelde dynamische leveranciers

Dan zijn er ook nog de dynamische energiebedrijven. Deze relatief nieuwe manier van energieverkopen (waarbij inkoopprijzen worden gehanteerd) hebben we in een aparte categorie geplaatst.

De top 3 ziet er als volgt uit:

EnergieleverancierPrijsServiceAlgemeen
1. Tibber (9,7)9,89,69,8
2. Zonneplan (9,0)9,19,08,8
3. ANWB Energie (6,8)7,66,26,6

Slechtst beoordeelde energie-aanbieders

Dan zijn er ook nog een aantal energiebedrijven die benedenmaats scoren op klantbeoordeling.

Dit zijn:

  1. DGB Energie: 3,4 uit 318 reviews
  2. Zelfstroom: 3,5 uit 26 reviews
  3. HEM: 4,0 uit 33 reviews
  4. Shell Energy: 5,2 uit 33 reviews
  5. Coolblue Energie: 5,2 uit 45 reviews

Bij deze energiebedrijven is er dus werk aan de winkel om de klantenervaring te verbeteren.

Grote verschillen

Het onderzoek laat zien dat de klantenservice van energieleveranciers in Nederland sterk varieert. Terwijl sommige bedrijven hoge cijfers scoren en de lof van hun klanten verdienen, worstelen anderen met negatieve beoordelingen en ontevreden klanten.

De redenen voor deze verschillen kunnen variëren.

Sommige energieleveranciers investeren wellicht meer in de bereikbaarheid en kundigheid van de klantenservice, terwijl anderen prioriteit geven aan het verlagen van de energiekosten. Maar ook het energielabel, prijsbeleid en de mate van transparantie kunnen invloed hebben op de tevredenheid van de klant.”

Koen Kuijper (Energie-expert)

Gemiddeld kreeg de klantenservice van alle 50 onderzochte bedrijven een 6,9 als rapportcijfer.

Belangrijk is dat consumenten aandacht besteden aan deze beoordelingen wanneer ze een keuze maken voor een energieleverancier.

Over het onderzoek

Bij het waarborgen van de kwaliteit van dit onderzoek zijn alleen leveranciers met ten minste 25 beoordelingen in overweging genomen.

De beoordelingen zijn verzameld over een periode van 8 jaar, van 2015 tot 2023. Hierbij zijn dynamische energieleveranciers afzonderlijk beoordeeld vanwege hun unieke bedrijfsmodellen in vergelijking met traditionele energieleveranciers.

Review achterlaten?

Wil je zelf een goede of slechte ervaring met je energieleverancier delen?

Zoek jouw leverancier dan in deze lijst en laat je stem gelden.

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

32 reacties

  • HHereIsTom

    Essent en tevreden? Je eerst zonnepanelen aansmeren en daarna een teruglever heffing invoeren! Weg wezen daar.

    Reageren
  • SSissy

    Ik ben heel tevreden met
    Essent ben er al meer als 11 jaar bij

    Reageren
  • SS .verkammen

    België doet t veel beter .luistert naar de burger

    Reageren
  • JJohannes de Hoop

    Terug leveren betalen? Meteen overstappen
    Doe je dat niet dan gaan ze dit steeds meer toepassen

    Reageren
    • AAnnemiek Pleiter

      @Johannes de Hoop

      Helemaal mee eens meteen overstappen zodat ze geen klant meer overhouden.

      Reageren
      • KKoopman

        @Annemiek Pleiter

        Heeft geen zin iedereen gaat dit doen

        Reageren
    • KKim

      @Johannes de Hoop

      Meteen gedaan, je hebt 100% gelijk…

      Reageren
  • MMar de Bruym

    De privatisering van de nutsbedrijven door de eerdere minister Bronckhorst is fataal geweest, het gaat nu alleen om zoveel mogelijk winst te maken tevens is daardoor transport en verkoop gesplitst, het tijd dat de overheid ingrijpt!

    Reageren
    • JJan G

      Mee eens. Het gaat om snel veel geld. Omhoog gaat snel,maar omlaag traag net als benzine enz.

      Reageren
    • MM.Boon

      @Mar de Bruym
      Klopt een D66 mannetje veel goede dingen stuk gemaakt.

      Reageren
    • RRon Messing

      Je betaalde ook voor die idiote privatisering te veel. Allen dat teveel vloeide weg in de staatskas. Nu vullen alleen een aantal grootaandeelhouders hun zakken en blijken die jaar in jaar uit dieper en dieper. Terugdraaien deze onzin net als in de zorg

      Reageren
    • VVincent massee

      @Mar de Bruym
      Energie, zorg en openbaar vervoer had nooit geprivatiseerd mogen worden…..

      Reageren
    • FFrank

      @Mar de Bruym

      Het geen je stelt ben ik het dus voor de volledige 100 % mee met jouw eens.

      Er is in al die jaren dat de privatisering loopt vrijwel niet geïnvesteerd in de infra structuur (lees netwerk). En gaat het deze veelal buitenlandse investeerders maar om een ding, geld opstrijken.

      En ook dit moet net zoals het openbaar vervoer, ziektenkosten, onderwijs terug onder de paraplu van een Nederlandse overheid.

      Met een groet,
      Frank.

      Reageren
      • TTim Fakkeldij

        @FrankTerug onder de overheids paraplu, gelukkig bewijst o.a. Uw gelijk neem nu maar het fantastisch werkend overheidsbedrijf de belasting dienst.

        Reageren
    • Hhuubgieb@gmail.com

      @Mar de Bruym
      Energie, gezondheidszorg had nooit geprivatiseerd mogen worden,de belofte dat het voor de consument beter is is nooit waargemaakt.

      Reageren
  • RRob

    Ik heb in 2021 een vast contract voor 5 jaar bij dgb afgesloten.
    Tot nu toe zijn ze alle beloftes nagekomen.
    Telefonisch zijn ze ook goed bereikbaar.
    Mij hoor je niet klagen.

    Reageren
  • MM van Oers

    Boven het prijs plafond
    1,87 afgerond per kuub gas.
    Oké je hebt op de gas en elektra samen vijf procent korting.
    Bij United Consumers.

    Reageren
  • HH.tijhof

    Het bedrijf vattenfall deugd niet. Weigeren zelf opgewekte energie te verreken. Helaas kan ik geen vuist maken tegen deze gigant. Mensen alles behalve vattenfall.

    Reageren
    • LLieke

      @H.tijhof

      Wij zijn net overgestapt naar Vattenfall, dus vandaar mijn vraag: ze kunnen dit toch niet weigeren te verrekenen? Hoe bedoel je dit precies?

      Reageren
  • DDebby

    Alleen de naam al. Belasting Toegevoegde Waarde. Vanaf de invoering van de btw eind ’60, heb ik me al afgevraagd welke waarde de regering nu daadwerkelijk toevoegt aan producten die wij kopen. Dit is ‘m.i. niet uit te leggen. Dit werd nog erger, toen zij het ook toepaste over producten waar al een hoog percentage aan Belasting op rustte. Namelijk accijns. Wij zijn nu het enige land binnen de EU die dus Belasting over Belasting heft. Denk aan benzine en alcoholische dranken en tabak. Ruim 70% gaat naar Den Haag. (Accijns 50, btw 20) . Zoals Multatuli in 1883 al schreef, ” Tussen Oost Friesland en de Schelde ligt een roofstaat ingesloten”. De regering wilt het roken niet ontmoedigen met belachelijke prijsstijgingen. Nee, het gemis aan belastingen moet gecompenseerd worden. Onze regering is de grootste Grootgrutter van ons land. Eerst knettergek maken met aanbiedingen, om het later weer af te snoepen met allerlei Belastingen.

    Reageren
    • MMeijs

      @Debby
      Hier hoef ik niets aan toe te voegen,200 procent waar.

      Reageren
  • HHendrik

    Het begon met Ukraine en sindsdien schuiven leveranciers alle prijsverhogingen onder het mom van Ukraine maar in feite is hier het euro-graaien begonnen en kent maar geen eind.
    Voor mijzelf heb ik me voorgenomen om het met minderen te doen. Geen horeca meer bezoeken aan dure etentjes scheelt al een hele boel.

    Reageren
  • MMelkmeisje

    Het zijn allemaal zakkenvullers b.v vandenbrom €324 miljoen winst en dan betalen voor teruglevering
    Banken idem

    Reageren
    • SStien Kruizinga

      @Melkmeisje
      Helemaal mee eens. Graaicultuur. Pakken wat je kunt. Treurig

      Reageren
  • JJohan Ro6

    Er zijn ook papieren maatschappijen bij die inkopen en verkopen. Dit is erg vreemd en ze noemen zich ook nog Energie leveranciers.

    Reageren
  • JJoel

    Wat een onzin van de dynamische is Zonneplan zowel het goedkoopst als de beste service als je zowel stroom als had afneemt.
    Het is dus niet of/of!

    Reageren
  • JJohan

    Het is allemaal stelen van met toestemming van de staat,net als verzekeringen.gr johan

    Reageren
  • KKoos

    Vorige maand ook eindafrekening gehad, maar het moet voor de energieleveranciers ook niet meevallen om deze op te stellen. Bij mij klopte deze ook niet, maar in mijn voordeel, dus zal ook niet klagen. Zo had ik minder teruggeleverd van juni t/m december 2022(waarschijnlijk niet goed uit kunnen lezen), dan dat ik daadwerkelijk had. Hierdoor heb ik meer teruggeleverd in de maanden januari t/m juni 2023. Gevolg is dat ik meer BTW terug kreeg (21% t.o.v. 9%) over de terug geleverde energie. En dit was iets van 1600 kWh a 39ct. excl. BTW. Het is tientjes werk maar toch.

    Reageren
  • PPiet

    Mensen kap hier eens mee slecht goed. Als de overheid btw over btw en dan weer verhogen en weer btw moet je daar maar eens aan denken . Ik geef de overheid 1 ster en dan is nog veel te hoog

    Reageren
    • ZZeurpiet

      @Piet

      Je bent een zeurpiet

      Reageren
      • PPierre

        @Zeurpiet

        Ik vind niet zeurpiet heeft gelijk

        Reageren
    • PPierre

      @Piet
      Je weet niet waar je het over hebt aks je zegt dat er BTW over de BTW betaald moet worden.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.