Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Deze energieleveranciers salderen per maand of per uur (en waarom dat je geld kost)

Koen Kuijper

141 reacties

Huishoudens met zonnepanelen hebben minder last van de torenhoge stroomprijs in hun energiecontract. Door te salderen kunnen zij de stroom die ze in een jaar opwekken wegstrepen tegen de dure stroom die wordt afgenomen van de leverancier.

Maar niet iedereen profiteert.

Er zijn namelijk meerdere energieleveranciers die per maand of zelfs per uur salderen. En dat is in het nadeel van de consument.

In dit artikel lees je:

  • Wat salderen precies is
  • Hoe jouw energieleverancier saldeert
  • Waarom dit soms nadelig is (en je geld kost)

We duiken er direct in.

Wat is salderen?

Eerst wat uitleg. Want wat is salderen eigenlijk?

Bij salderen kijkt de energieleverancier naar twee waarden:

  1. De hoeveelheid stroom (in kWh) je aan het net hebt teruggeleverd
  2. De hoeveelheid stroom (in kWh) die je hebt afgenomen van het net

Deze twee getallen worden 1 op 1 tegen elkaar weggestreept, namelijk stroom afgenomen van het net minus stroom teruggeleverd aan het net.

Wanneer lever ik terug aan het net?

  • Je levert stroom terug aan het net wanneer je op een bepaald moment meer stroom opwekt met je panelen dan dat je zelf verbruikt in je huishouden.
  • Je verbruikt stroom van het net wanneer je op een bepaald moment meer stroom verbruikt dan dat je opwekt met je panelen.

Terugleververgoeding

Als je meer elektriciteit teruglevert dan dat je afneemt, ontvang je een terugleververgoeding. Maar deze vergoeding is meestal fors lager dan de kWh-prijs in je contract.

Zo krijg je bij Essent maar 5,5 cent per kWh overschot. Eneco doet het met 9 cent iets beter. Vattenfall geeft het meeste van de grote leveranciers: 16,8 cent per kWh.

Kortom, het is voordelig om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te gebruiken of te salderen.

Salderingsbeleid per energieleverancier

Een energieleverancier kan per jaar, per maand of per uur salderen:

  • Bij salderen per jaar kijkt de energieleverancier voor een heel jaar hoeveel kWh aan stroom je aan het net hebt teruggeleverd en hoeveel kWh aan elektriciteit je hebt verbruikt.
  • Bij salderen per maand kijkt de energieleverancier iedere maand hoeveel kWh elektriciteit je aan het net hebt teruggegeven en hoeveel kWh aan elektriciteit je hebt verbruikt.
  • Bij dynamisch jaarsalderen kijkt de leverancier ieder uur hoeveel kWh elektriciteit je hebt teruggegeven aan het net en hoeveel kWh elektriciteit je hebt verbruikt. De verrekening vindt wel op jaarbasis plaats, waarbij je alleen belasting betaalt over je netto verbruik.

Dynamisch salderen

Extra informatie:

Bij dynamisch salderen wordt na één jaar de totale, gemiddelde waarde van de opgewekte stroom (incl. energiebelasting en btw) verrekend met de totale, gemiddelde waarde van de verbruikte stroom (incl. energiebelasting en btw). Je betaalt alleen energiebelasting en btw over je nettoverbruik.

In deze pdf een voorbeeld hoe salderen precies werkt bij een dynamische leverancier (Frank)

Het beleid per leverancier (in 2022):

EnergieleverancierSalderen
ANWB EnergieDynamisch
BudgetEnergieJaarlijks
CleanEnergyJaarlijks
Coolblue EnergieJaarlijks
Delta EnergieJaarlijks
DGB EnergieJaarlijks
easyEnergieDynamisch
EngieJaarlijks
Energiedirect.nlJaarlijks
EnecoJaarlijks
Energie van OnsJaarlijks
EssentJaarlijks
Frank EnergieDynamisch
Green ChoiceJaarlijks
Innova EnergieJaarlijks
MegaJaarlijks
NextEnergyDynamisch
NLEJaarlijks
om | nieuwe energieJaarlijks
OxxioJaarlijks
PowerpeersJaarlijks
Pure EnergieJaarlijks
Shell EnergyJaarlijks
United ConsumersJaarlijks
VrijopnaamPer factuur
VandebronJaarlijks
VattenfallJaarlijks
Woon energieJaarlijks

Per maand salderen nadelig

Salderen per maand is niet gunstig voor mensen met zonnepanelen. Sterker nog, het kost je indirect geld.

Hoe zit dat?

Je zonnepanelen leveren tussen april en augustus het meeste op. Dat is goed te zien in de onderstaande grafiek van een woning die jaarlijks 4.000 kWh aan stroom opwekt.

Als er per maand wordt gesaldeerd (in plaats van per jaar) kun je het overschot aan zonnestroom in de zomer niet meer weg strepen tegen het stroomverbruik in de winter. Bij jaarlijks salderen kan dit wel (!).

Gemiddeld opgewekte stroom met zonnepanelen in een heel jaar

In de wintermaanden wekken de panelen veel minder op. Je zult dan stroom moeten gaan
inkopen. En in de zomermaanden krijg je voor je overschot zonnestroom een terugleververgoeding die veel lager ligt dan de prijs die betaalt voor het afnemen van stroom.

Dynamisch salderen

Energieleveranciers die werken met dynamische energiecontracten salderen per jaar. Maar het salderen gaat anders dan bij de traditionele leveranciers en dat is vaak in je nadeel.

Dat zit namelijk zo:

Overdag, als de zon schijnt, leveren jouw zonnepanelen de meeste elektriciteit op. Maar veel mensen zijn dan niet thuis en het huishouden verbruikt niet zoveel stroom. Voor iedere kWh die je per uur opwekt boven je verbruik krijg je hier het dynamische uurtarief voor.

Stel dat de kale stroomprijs tussen 13:00 en 14:00 € 0,15 per kWh bedraagt. Dan krijg je voor alle opgewekte stroom in dat uur dus € 0,15 per kWh (plus energiebelasting en btw).

Het probleem?

Het grootste nadeel van zonnepanelen bij een dynamisch energiecontract is dat de stroomprijs overdag meestal een stuk lager ligt dan in de ochtenden en avonden. Dat is goed te zien in de onderstaande grafiek met de dynamische tarieven op maandag 19 september.

Kale verkoop- en inkoopprijzen voor elektriciteit

Voor je opgewekte zonne-energie overdag ontvang je maar 15 eurocent, terwijl je ‘s avonds 44 cent betaalt voor stroom die je dan moet afnemen van het net. Dat weegt niet tegen elkaar op.

Stel dat je op jaarbasis 2.500 kWh verbruikt, dan kan je tot 2.500 kWh salderen. Produceer je meer dan je verbruikt in een jaar? Dan heb je over de overproductie geen recht op teruggave van de energiebelasting en btw.

Oplossing

Je kunt het probleem van een lagere stroomprijs overdag gedeeltelijk tackelen door een elektrische auto bijvoorbeeld overdag op te laden en rond het middaguur de wasmachine en vaatwasser te gebruiken.

Je verbruik is dan hoger op de moment waarop stroom goedkoop is. Toch zijn zonnepanelen bij een dynamisch energiecontract geen ideale combinatie.

Gelukkig biedt een dynamisch energiecontract wel degelijk enkele belangrijke voordelen:

  • Fors lagere stroom- en gasprijzen (op dit moment)
  • Je verbruik afstemmen met de uren waarin de stroomprijs laag ligt
  • Je profiteert direct als de prijzen dalen
  • Dagelijks opzegbare contracten

Deze voordelen kunnen soms opwegen tegen het nadeel van salderen.

Maak hier een vergelijking tussen variabele en dynamische energiecontracten.

141 reacties

  • RRoel

    Ik kan niet veel zonnepanelen op mijn dak kwijtMijn vrouw en ik (gepensioneerd) zijn overdag thuis en dan wordt er minstens 3 keer per week gewassen en gedroogd. Het lijkt me dat we met een dynamisch contract (bijvoorbeeld ANWB) het beste uit zijn. Mee eens?
    We rijden niet electrisch

    Reageren
  • RRJ

    Daarbij is het ook van belang om te weten of ze salderen over beide telwerken. Of alleen per telwerk (normaal vs laag tarief). Dit kan ook zeer nadelig uitpakken. Bij greenchoice gaat het per telwerk en per tariefperiode. Dus 2x in je nadeel.

    Reageren
    • WWM

      @RJ
      greenchoice mag absoluut niet per tariefperiode salderen, dit gaat totaal in tegen de wetgeving die duidelijk is dat salderen per jaar gedaan moet worden.
      Eneco doet precies hetzelfde, ik heb mijn energie heel goed bijgehouden elke maand met elke kosten die daarbij komen, en Eneco heeft precies gedaan waar ik bang voor was, salderen per tariefperiode. nadat ik de JUISTE regeling heb toegepast krijg ik 100 euro extra terug van Eneco. het scheelt dus wel!

      waar je alleen geen gelijk in hebt, is het dubbele telwerk. salderen geld helaas wel per telwerk, dus je hoog tarief kan je wegstrepen voor hoog, en laag voor laag. dit staat ook gewoon vast in de wetgeving.

      Reageren
      • Vvie

        @WM salderen gaat niet bij iedere leverancier per telwerk. Bij Energiedirect gaat het over het gehele verbruik zonder onderscheid te maken tussen het dal of normaaltarief. Van hun website: Dubbele meter.
        Heb je een dubbele meter? Dan strepen we de teruggeleverde energie weg tegen al je verbruikte stroom. We maken geen onderscheid tussen de dal- en de normaaluren. Lever je dus overdag stroom terug dan verrekenen wij dit met de stroom die op dat moment al verbruikt is. Staan de meters allebei op 0? Dan ga je je opgewekte energie terugleveren. Wat RJ zegt klopt dus wel degelijk.

        Reageren
        • TThea Rousch

          @vie heb met energie direct contact gehad. We zijn er ook bij. Maar het wordt per maand afgerekend 339 kwh aan goedkoop tarief, wat meer is betaal €0,70 ongeveer. Dat is niet eerlijk de rest ben je kwijt. Zeker in de winter maanden.
          Kun jij me wat we kunnen doen, overstappen???

          Reageren
      • GGL

        @WM, kun je me vertellen waar ik kan vinden dat in de wetgeving staat dat salderen geteld mag worden per telwerk?

        Reageren
  • WWillie

    Bij Greenchoice staat dat men jaarlijks saldeert maar volgens mij klopt dat niet. Er wordt wel 1 keer per jaar afgerekend. Maar men werkt met tarieven die per tariefperiode verschillen. In november en december gold b.v een hoog tarief voor stroom. Ik heb afgelopen zomer heel veel stroom opgewekt. Toen gold een lager stroomtarief voor gebruik van stroom. Nu ik veel stroom verbruik in november en december en tegelijk veel minder opwek, schiet ik er dus financieel flink bij in. Feitelijk is Greenchoice bezig om per maand te salderen e n volgens mij is dat toch in strijd met de wet.

    Reageren
    • RRJ

      @Willie
      Zo lees ik mijn jaarafrekening ook. Ik heb ze al om opheldering gevraagd. Maar de kans dat ze bevestigen dat ze jaarlijks salderen toepassen acht ik 0,1 procent.

      Reageren
      • Bben

        @RJ

        mailtje naar acm

        Reageren
    • MMathieu

      @Willie, bij Greenchoice maken ze jaarlijks de nota op, echter salderen ze per tariefperiode. Dit is nou net niet wat beoogd werd bij de invoering van de salderingsregeling. Daarbij was het juist de bedoeling dat je je opgewekte energie van de zomer in de winter kon gebruiken.
      Je kan het beste een bericht doen naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) of een klacht indienen bij de geschillencomissie. Houdt hierbij wel rekening met de regels en te hanteren termijnen waarbinnen je jouw geschil moet aandragen. Succes.

      Reageren
      • MMarcel Ringia

        @Mathieu

        Ik zit zelf ook bij Greenchoice en heb de saldering voorwaarden van juni 2022 er bij genomen want dit is de meest actuele en daar staan met voorbeelden in dat ze jaarlijks salderen in kwh dus over een gehele periode. Dus daar moet ik dan van uit gaan. Er zal wel met gemiddeldes worden gerekend op de eindafrekening. De terug lever vergoeding is nog steeds 11 cent per kwh

        Reageren
  • VV. Snel

    Welke energiemaatschappij wordt nu geadviseerd als je jaarlijk 1-op-1 wil salderen en een dynamische tarief wilt?

    frank? tibber? vdbron?

    Reageren
    • TTyrone

      @V. Snel

      Op dit moment is er geen enkele energiemaatschappij die het mogelijk maakt om jaarlijks 1-op-1 te salderen en simultaan dynamische tarieven af te nemen. Gezien de ontwikkelingen verwacht ik ook niet dat die er ooit gaat komen. Wanneer je nu zonnepanelen hebt zou ik ten allen tijden dynamische tarieven afraden, tenzij je een slim energiesysteem in huis hebt in combinatie met batterijen of eventueel een elektrische auto. 1-op-1 salderen is momenteel echt een gift en zal spoedig (lees de komende 10 jaar) snel afgebouwd worden.

      mvg.

      Reageren
  • GGerrit Feenstra

    Tjonge tjonge, wat een ellende lees ik. Wat ben ik blij met mijn oud metertje. Nooit geen ellende en draait mooi terug

    Reageren
  • HHenk

    Ik heb een contract bij Budget energie. Omdat ze mijn meterstanden niet kunnen uitlezen, solderen ze gewoon op jaarbasis.
    Overzicht klopt dus niet helemaal. Iedereen kan zelf thuis het uitlezen uitzetten.

    Reageren
  • JJan H

    Wat betreft de slimme meter, die kan uit geschakeld worden om op afstand uitgelezen te worden.
    Dan wordt het salderen aan het einde van de jaarlijkse contract datum.

    Reageren
    • PPeter64

      @Jan H Weet je dat zeker? Of gaat BE dan gewoon maandelijks schatten, wat ik verwacht.

      Reageren
    • JJoke

      @Jan H, Easy Energy gaat in dat geval over op de tarieven die in een modelcontract staan en zeer hoog zijn. Iedere leverancier heeft z’n eigen regels.

      Reageren
    • YYurg

      @Jan H

      Beste Jan,

      Hoe dan? Energiedirect saldeert op dit moment ook per maand en wil hier vanzelfsprekend onderuit komen. Ik hoor graag van je

      Groet yurg

      Reageren
      • NNel

        @Yurg
        Ik heb ook Energie Direct .bij de afrekening wordt er per jaar verrekend.
        Allen voor de teveel opgewekte stroom krijg ik een vergoeding van -€ 0,05

        Reageren
  • SSteef

    Wat als ik toestemming voor automatisch uitlezen intrek?

    Reageren
    • FFrans Slag

      @Steef dan kun je geen contract afsluiten met dynamische tarieven. Als je meter administratief ‘uit’ staat kun je wel jaarlijks salderen.

      Reageren
    • JJoke

      @Steef, het ligt er helemaal aan bij welke energieleverancier je bent. Het hoort in de algemene voorwaarden te staan, hoe ze hiermee omgaan.

      Reageren
  • RRonald

    Men moet wel handig zijn met krachtstroom, want daar praten we immers over als men accu’s gaan gebruiken voor 230Volt wisselstroom buffering. Ga hier niet mee knoeien als men daar geen verstand van heeft, want dit is in doorsnee levensgevaarlijk. Ipv een nieuwe thuis accu te kopen of huren kan men ook een gebruikte autoaccu aanschaffen, deze kan men gemakkelijk voor thuis accu nog steeds gebruiken, maar is veel goedkoper in aanschaf dan een nieuwe thuis accu, hier is inmiddels een 2e hands markt voor aangezien er al 2e hands elektrische auto’s zijn inmiddels, aldaar kunt u meer inlichtingen verkrijgen te internet inmiddels.

    Reageren
  • EEric

    En wat doet de energieleverancier Elegant?

    Reageren
  • RRichard

    Energie Direct geeft veel te lage vergoeding, namelijk € 0,05 per KwH. Waarom praat hier niemand over deze scheefgroei!!!

    Reageren
    • MMiro

      @Richard
      Ja klopt. Ik heb energiedirect al vaak gevraagd waarom we maar 5 cent teruggeleverd krijgen. Een robot geeft steeds hetzelfde antwoord. Ik begrijp je graag niet. Tijd om over te stappen!!

      Reageren
  • SSchottofski

    Het valt mij op dat er HÉÉL veel mensen maar iets roepen…
    Kijk eens om je heen buiten… Waarom denk je dat er het laatste jaar OVERAL zonnepanelen verschijnen? Omdat het niet rendabel is? Doe me een lol…
    Hoe moeilijk is het nou om te begrijpen dat zonnepanelen gewoon lonend zijn!!!
    Maandbedrag €5 en dat volledig terugkrijgen…
    Er is trouwens wetgeving in de maak die gaat bepalen dat (wanneer in 2025 het salderen afgebouwd wordt) het teruglevertarief 80% moet zijn van het leveringstarief. Ik maak me dus totaal niet druk om de energieprijs en ook na 2025 niet.
    En in nov €190 en dec €190 + €500 op de jaarrekening.
    Lang leve de energiecrisis!!!

    Reageren
    • RRivellalight

      @Schottofski teruglevertijd van zonnepanelen zijn 7 tot 10 jaar. In 2025 moeten we maar gaan kijken wat er gaat gebeuren qua regels. Je kan wel gaan roepen dat mensen zomaar wat roepen maar volgens mij doe je er zelf ook aan mee. Niemand weet wat er gaat gebeuren in 2025. De toekomst ziet er nu niet rooskleurig uit. Plus je vergeet 1 ding: de overheid gaat mensen echt niet rijker maken hoor. Hiermee bedoel ik mee te zeggen dat het steeds minder aantrekkelijker gaat worden om zonnepanelen te nemen. Kijk alleen nu al naar het gezeik eromheen. Dat gaat alleen maar erger worden. Beetje naïef van jou om te denken dat de overheid ervoor gaat zorgen dat burgers een financiële slaatje ergens uit kunnen slaan.

      Reageren
      • HHenk

        @Rivellalight dat is al lang niet meer het geval. Bij de huidige tarieven van 80 cent/kwh heb je ze in minder dan een jaar terugverdiend. Ik heb 7400 euro betaald en wel 10.000 kwh op (elek auto). Dus terugverdientijd van 11 maanden.

        Reageren
        • KKarel Driever

          @Henk,
          Je betaald veel te veel. Snel overstappen als je dat nog niet gedaan hebt.
          Wij betalen gemiddeld € 0,20

          Reageren
      • JJohn

        @Rivellalight waar baseer je die 7 tot 10 jaar op? Het aantal van 7 jaar klopt bij een prijs van 0,22 per kWh. Die prijs betalen we niet meer, maar ongeveer het dubbele. Die 7 jaar wordt dan 3,5 tot 4 jaar. Binnen 2025 mag je verbruik en opwek tegen elkaar wegstrepen en loopt deels nog door. Als je het geld hebt dan is investeren in zonnepanelen een verstandig besluit.

        Reageren
    • WW.t

      @Schottofsk. Ik ben altijd blij als Ik weer optimistische mensen tegen kom maar je gaat mij toch niet vertellen dat je het rieel vind dat je voor €0,50 in moet kopen en dan 0,05 voor jouw levering ontvangt,ik vraag mij af hoe lang je dat nog leuk gaat vinden.

      Reageren
      • CCees

        @W.t Je moet ook niet terug leveren maar opgebruiken. De elektrische auto opladen in de winter is dan wel wat lastiger als je een energieleverancier hebt die jou per uur, dag, week of maand afrekent.

        Reageren
      • BBrat

        @W.t
        Je mag altijd eerst salderen. Daarna geldt de terugleververgoeding. Daarom zijn de meeste optimistisch 😉

        Reageren
  • JJurgen

    Ik zit ook bij Frank. Van de zomer kreeg ik dagelijks enorme bedragen terug toen ik op vakantie was. Ik wekte met zonnepanelen op en kreeg ca 75 cent per kwh vergoedt. Dat krijg je dan ook gelijk op je rekening. Is ook een soort salderen. Dat geld kan ik nu weer gebruiken om de rekening te betalen. Verder is ga al een tijdje rond de 50 cent en stroom rond de 15 cent…

    Reageren
  • HHans P te W

    Het is heel simpel om al die salderings cowboys te blokkeren: Gewoon bij de netbeheerder het uitlezen van de meter uit (laten) zetten.
    Moet je alleen weer zelf je standen moet doorgeven.
    Opgelost!

    Reageren
    • PPeter64

      @Hans P te W Kan zomaar zijn dat BE je dan maandelijks gaat schatten. Dan wordt je er nog niet beter van.

      Reageren
    • JJoke

      @Hans P te W het valt mij op, dat bij dynamische energiebedrijven de tarieven nu een stuk lager zijn, als de zon volop schijnt. Deze manier van salderen is dus momenteel erg ongunstig. Nu wij de winter ingaan, is het niet zo’n probleem, immers de zonnepanelen leveren dan zeer weinig op. Vanaf maart kan men toch beter voor een regulier energiebedrijf kiezen. Hoe dan ook, de keuze blijft lastig. De tarieven zijn overal torenhoog, behalve bij de dynamische energiebedrijven op dit moment. Je moet wel tegen fluctuaties kunnen, als je naar een dynamisch energiebedrijf wilt gaan.

      Reageren
  • WWalter Spier

    Bij energieleveranciers/energiecowboys geldt in bijna alle gevallen ‘goedkoop is duurkoop’ op den duur, wanneer de zaken niet zo lopen binnen het verdienmodel van de ‘afnemer’ . Het is gewoon het zelfde als speculeren op de aandelen markt, met het enige verschil dat je je aandelen/contract niet van de hand kan doen.

    Reageren
  • HHank

    Wat betekent jaarlijks salderen met een flexcontract waar elke 3 maanden de prijzen worden aangepast. Welke prijs wordt er dan gebruikt bij het terugleveren. De prijs die gold in die periode of de gemiddelde jaarprijs.

    Reageren
  • EEd

    Als je nu een contract heb bij Eneco voor het afnemen van stroom en gas.
    Dan moet het eigenlijk ook mogelijk zijn om de stroom die we opwekken met zonnepanlen zelf aan de hoogste bieder te kunnen verkopen. Dus een contract voor afnemen en een een contract voor leveren Alle zonnepaneel eigenaren zij uiteindelijk ook een bedrijf op papier

    Reageren
  • NNika

    Hoe bepaalt een leverancier die per uur het verbruik betekent wat het bedrag moet zijn als deze per jaar saldeert?

    Reageren
    • KKoen Kuijper

      @Nika

      Er wordt opgeteld wat de totale (gemiddelde) waarde is van het aantal kWh’s stroom die je teruglevert aan het net, bijvoorbeeld:

      Teruglevering 26 oktober:
      Tussen 13:00 en 14:00 – 4 kWh x 0,30 = € 1,20 incl. heffingen
      Tusssen 14:00 en 15:00 – 3 kWh x 0,36 = € 1,08 incl. heffingen
      Etc.

      En de stroom in kWh (en gemiddelde waarde) die je hebt afgenomen van het, bijvoorbeeld:

      Afgenomen 26 oktober:
      Tussen 18:00 en 19:00 – 2,5 kWh x 0,5 = € 1,25 incl heffingen
      Tussen 19:00 en 20:00 – 1,2 kWh x 0,55 = € 0,66 incl heffingen
      Etc.

      Dit wordt voor een heel jaar bijgehouden.
      Vervolgens wordt gesaldeerd. Je kunt niet meer salderen dan je hebt verbruikt. Voor een overschot aan zonnestroom ontvang je een terugleververgoeding.

      Reageren
      • NNika

        @Koen Kuijper

        Maar dan is er toch niets aan de hand? De op dat moment geldende tarieven worden gebruikt, dus je krijgt precies wat er is afgesproken voor de momenten dat je meer hebt geleverd dan verbruikt en betaald dat bedrag als er meer is verbruikt dan geleverd…

        Reageren
  • PPiet

    Nog een nuancering mbt degene die ‘schijnbaar’ per maand salderen zoals Budget Energie:

    “Wij salderen op dit moment (zoals we altijd deden) per tariefperiode. Bij een klant met vaste tarieven salderen wij per jaar. Bij een klant met variabele tarieven wijzigen de tarieven iedere maand, waardoor wij deze klanten per maand salderen.”

    Reageren
    • HHenk

      @Piet
      Men moet dan wel een jaar contract aangeboden krijgen. Vorig jaar zat ik nog bij Genot, deze is failliet verklaard. Per 1 januari met een wurgcontract naar Budget energie. Gasprijs werd 92 cent (overal toen al 2 euro) stroom kon alleen nog maar een maand contract. Dus dit jaar uit zingen en dan zo snel mogelijk weg daar.

      Reageren
  • HHarry

    Slimme meter uit zetten!

    Ik heb de uitlees functie op afstand uit laten zetten door Enexis!
    BudgetEnergie: ” Lekker puh huh”!!!

    Reageren
    • SStash

      @Harry
      Zelfs met het kunnen uitlezen van de slimme meter presteert Budget Energie het nog om op een jaarafrekening de eindstanden te schatten. Een overzichtje in excel van mijn kant op basis van P1 waarden middels de Home Wizard dongle resulteerde in een correctie binnen 2 uur en €50 voordeel!

      Reageren
    • LLeo

      @Harry

      Heb ik ook gedaan!

      Reageren
    • PPeter64

      @Harry Kan zomaar zijn dat BE je dan maandelijks gaat schatten. Dan wordt je er nog niet beter van.

      Reageren
  • JJm Hiddink

    Ik heb wel zgn slimme meter , maar heb geen toestemming gegeven om dit te laten zien , in mijn geval greenchoice! Is dit nog van invloed?

    Reageren
  • AAlex

    Lekker he die slimmen meters, ik heb gelukkig nog een oude ferrismeter

    Reageren
    • PPaulus

      @Alex
      Vanwege europese wetgeving ben je verplicht om een slimme meter te (laten) installeren. Waardoor de afgenomen en de geleverde stroom apart worden geregistreerd. Op den duur kun/zul je zelfs te maken krijgen met dwang, boetes of afsluiten als je weigert. Nu is het omwisselen meestal nog gratis, maar straks mag je zelf gaan betalen voor een andere meter.
      Nu is er nog saldering, dus is ook het effekt van een draaimeter nihil. In theorie heb je gelijk dat de draaimeter gunstig gaat uitpakken zodra de saldering verdwijnt. In de praktijk verwacht ik dat dit voordeel er niet zal zijn. Daar zorgen de wetgevers en de grote bedrijven wel voor.

      Reageren
  • RRein

    Ik heb zonne panelen op mijn dak wat ik spaart word gelijk gebruikt

    Reageren
  • GGerhard

    Er worden morgen bij mij zonnepanelen geplaatst. Ik zit op dit moment bij Frank Energie, salderen dus per uur. Ben tot dusver best tevreden bij Frank en veel bewuster met energieverbruik bezig. Maar zoals ik het nu lees is het niet verstandig bij Frank Energie te blijven? Wie weet er een goed alternatief? Excuses voor dat ik me hier nog niet goed over geïnformeerd heb, maar vragen kan altijd. Alvast bedankt voor uw reactie.

    Reageren
    • RRik Heerema

      @Gerhard
      Bij Frank salderen ze ook gewoon per jaar, ik zit ook bij deze club echt goud! Dit was hun reactie afgelopen januari;
      Salderen gebeurt zoals je gewend bent op jaarbasis. Wel corrigeren we elke maand voor de werkelijk leveringskosten.
      Aan het eind van het jaar of het contract bekijken we op basis van je gerealiseerde jaarverbruik en eventueel gerealiseerde opwek wat de feitelijke kosten voor Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE) zijn. Deze kosten worden verrekend bij je jaar- of eindafrekening.

      Reageren
      • AArjan

        @Rik Heerema

        Volgens mij salderen ze wel dynamisch maar wordt er op jaarbasis alleen naar de energiebelasting gekeken.
        Dit moet anders zou die ODE niet meer kloppen.

        Reageren
    • MMartijn

      @Gerhard je kunt je panelen het beste in een oost-west opstelling laten plaatsen.
      Dan scoor je ‘s ochtends en namiddag je energie tegen hogere prijzen.

      Reageren
      • TTiny

        Zit bij butgetenergie en vind het schandalig dit is contractbreuk en stelen

        Reageren
        • GGMinnen

          @Tiny

          Helemaal gelijk, dit kan echt niet is dit nu legale criminaliteit. Zo ga je niet met mensen . Anders kan budget misschien maar beter failliet gaan. Maar je steel geen geld van mensen. Dit moet de regering toch weten dat zoiets niet kan.

          Reageren
        • PPeter

          @Tiny Ik zit ook bij Budget energie, maar heb gelukkig nog een jaarcontract tot maart 2023. Wat je kunt doen met zonnepanelen is via de netbeheerder het uitlezen van je slimme meter uit te laten zetten. Zo kan Budget energie dus niet meer zien wat je aan het terug leveren bent. Je moet dan alleen met de jaarlijkse afrekening de meterstanden zelf doorgeven.

          Reageren
          • JJacqueline

            @Peter

            Heb ook vast kontrakt tot maart 2023 en nog maar net zonnepanelen dus ik moet gewoon bellen en vragen of ze de slimme meter uitzetten voor budget energie?

            Reageren
          • PPeter

            @Jacqueline Ik weet niet of het telefonisch kan, maar bij mijn netbeheerder Stedin kun je het zelf online aanpassen. Hij kan dan niet meer op afstand uitgelezen worden.
            Maar als je nog een contract hebt tot maart 23 hoef je je tot die tijd geen zorgen te maken, want dan geldt voor jou nog jaarlijks salderen.

            Reageren
    • WWillemus

      @Gerhard
      Ik zag bij gaslicht.com dat Engie jaarlijks saldeert en ongeveer 60 cent per Kwh terug betaalt voor aangeleverde stroom.

      Reageren
    • GGerhard

      Dank allen voor de tijd en moeite om te reageren! Ik kijk het voorlopig nog even aan bij Frank Energie. Wil ze ook niet zomaar laten vallen. Ik vind het nog beste lastig hoe het allemaal werkt icm panelen. Bomen en bos zeg maar. Ik ga me de komende tijd nog verder goed inlezen. Fijne avond nog.

      Reageren
      • TTrudie

        @Gerhard
        Je kan ook je meter zo zetten dat zij hem niet kunnen uitlezen en dat je gewoon elk jaar zelf de meterstanden door geeft.
        Deze optie wordt niet vaak genoemd maar is wel mogelijk.

        Reageren
        • GGerrit

          @Trudie

          Uitlezen slimme meter uitzetten is niet toegestaan bij een dynamisch contract!

          Reageren
          • AArjan

            @Gerrit

            Klopt. Dan krijg je een modelcontract en die prijzen zijn niet mals…..

            Reageren
    • RRik-Jan

      @Gerhard
      Ik zat ook bij Frank energie vorig jaar, maar kwam erachter dat het met mijn 33 zonnepanelen in de zomer niet aantrekkelijk is. Ben daarom in mei naar vdbron gegaan. Zodra ik weer netto consument ben ga ik weer naar Frank energie omdat dat in de winter wel aantrekkelijk is

      Reageren
    • TTrientje

      @Essent.
      Wij hebben problemen met franky

      Reageren
    • JJelle

      @Gerhard
      Alle toegangspoorten van buitenaf tot de slimme meter uitzetten.
      Het is verboden om per maand of uur te salderen.

      Reageren
    • VVincent

      @Gerhard
      Tenzij je een elektrische auto hebt met v2g software en die software komt steeds meer op de markt.
      Dan sla je goedkopere stroom op in je auto en verkoopt het als het duur is

      Reageren
    • JJaap

      @Gerhard
      Blijf voor gas bij Frank, en ga voor elektrisch naar een andere maatschappij, ik bij essent voor stroom, en zo profiteer je optimasl van de salderingsregeling (per jaar.
      Dit bevalt prima.

      Suc6

      Jaap

      Reageren
    • SSuzanne

      @Gerhard pas op bij Frank Energie. Het is niet waar dat zij jaarlijks salderen. Zij salderen alleen jaarlijks de ODE. De opgewekte energie middels zonnepanelen wordt per uur verrekend.
      Zou heel graag een reactie van Frank, aan ons verzonden, willen toevoegen maar dit lukt hier niet.
      Kijk even op nl.trustpilot.com daar vind je nl ook de reactie van Frank Energie zelf over de wijze waarop zij salderen.
      Wij vinden Frank Energie een top energiemaatschappij voor mensen zonder zonnepanelen. Maar zij blijken een dief voor mensen met panelen.
      Succes met jouw keuze.

      Reageren
    • CCarola

      @Gerhard
      Wij zijn dik tevreden over Energie direct

      Reageren
    • BBas

      @Gerhard je zonnepanelen verdien je minder snel terug maar de afgenomen energie is veel goedkoper dus ik zou adviseren om gewoon dynamisch te blijven. Ik heb dezelfde situatie bij Anwb energie.

      Reageren
      • JJeroen

        @Bas
        Ik heb 17 zonnepanelen en zit nu bij ENGIE met jaarsaldering. Tarieven voor levering en teruglevering zijn hetzelfde. Begrijp ik goed dat je in mijn geval toch ANWB Dynamisch zou adviseren?

        Reageren
    • RRemy

      @Gerhard
      United consumers
      Betaald nog gewoon daltarief voor teruglevering. Rest word 1 op 1 gesaldeerd

      Reageren
  • HHenk Hendrikx

    Ik begrijp wat jullie bedoelen en idd het jaarlijks salderen is voor de consument het beste. Maar ik heb wel een vraag. Als de panelen energie op wekken en ik gebruik deze energie direct door bv de vaatwasser, afwasmachine of droger aan te zetten en te laten draaien. Dus ik wel op en ik gebruik dit meteen zelf. Worden deze opgewekte en gebruikte KWh geregistreerd?

    Reageren
    • KKay

      @Henk Hendrikx

      Nee, deze stroom gaat niet langs je meter en wordt dus ook niet geregistreerd. Direct zelf verbruiken is dan ook gunstig, maar lastig te realiseren.

      Reageren
    • BBerry

      @Henk Hendrikx
      Nee alles wat jezelf opwekt en direct gebruikt wordt niet geregistreerd. Alleen wat door de meter gaat in of uit telt mee

      Reageren
    • AAd

      @Henk Hendrikx nee Henk, je gebruikt de stroom direct na het opwekken dus vóór dat de stroom in de meter gaat.
      Direct zelf gebruikte stroom telt dus niet mee!

      Reageren
    • PPeter

      @Henk Hendrikx
      Nee, gratis energie, niets afgenomen en niets teruggeleverd, rechtstreeks eigen verbruik.

      Reageren
    • PPiet

      @Henk Hendrikx
      Wat je direct gebruikt, wordt niet geregistreerd. Maar bij zonneschijn wek je vaak meer op dan je zelf gebruikt.

      Reageren
    • LLeo

      @Henk Hendrikx Nee dit kan door je slimme of domme meter niet geregistreerd worden.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.