Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Consument misleid door telefonisch energiecontract

Energiecontracten die telefonisch zijn afgesloten, zijn vaak niet rechtsgeldig. Dat blijkt uit onderzoek van het televisieprogramma Kassa (BNNVARA) aan de hand van berichten en telefoongesprekken. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevestigt dit.

Het gaat vaak om tussenpersonen die namens een energieleverancier proberen nieuwe klanten te trekken en daar geld voor krijgen. Maar de manier waarop er gewerkt wordt, is tegen de regels.

Illegale contracten

Allereerst zou er geen 14 dagen bedenktijd worden geboden aan de klant. Ook hoeft de klant geen handtekening te zetten. De keuze voor een ander energiecontract wordt in plaats daarvan via een digitale antwoordknop bevestigd.

De consument is echter vaak in de veronderstelling dat het gaat om een offerte in plaats van een contract, vertelt Kassa. Maar in feite wordt er dus -na het drukken op de knop – een bindend energiecontract afgesloten.

De kans is groot dat duizenden mensen op deze manier zijn misleid. De ACM wil zelf niet vertellen hoeveel illegale contracten er zijn gesloten.

Wanneer is een energiecontract wél geldig?

Een energiecontract is pas rechtsgeldig zodra:

  • Er een schriftelijke bevestiging is van de klant, bijvoorbeeld via een e-mail; of
  • De klant het energiecontract heeft getekend; of
  • De klant heeft een formulier ingevuld waaruit blijkt dat hij/zij een contract wil aangaan

Daarnaast hebben consumenten bij het afsluiten van een contract op afstand recht op 14 dagen bedenktijd. Binnen dit tijdsbestek kan de consument het afgesloten contract kosteloos annuleren.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.