Zoeken?
Doorzoek de website:

Uw antwoord niet gevonden? Neem dan contact op met een van onze experts.

Belasting gas toch niet met 75 procent omhoog

- 2 reacties

Het voorstel van klimaatonderhandelaar Diederik Samsom om de belasting op gas de komende jaren met 20 cent per kubieke meter te verhogen, gaat van tafel. VVD en CDA trekken aan de rem. De belastingverhoging van zo’n 75 procent zou veel burgers te hard raken in hun portemonnee. Dat blijkt uit berichtgeving van het kabinet.

Plan

Het idee van Samson was om de belasting op gas flink te verhogen om daardoor bedrijven en particulieren te dwingen om gasgestookte cv-ketels vaarwel te zeggen en te investeren in duurzame oplossingen, zoals een warmtepomp of betere isolatie. In ruil daarvoor zou de belasting op stroom juist omlaag gaan.

Protest

Maar veel burgers en politieke partijen kunnen zich niet vinden in de plannen, omdat het juist de armste mensen het hardst zou raken. Burgers met een beperkte beurs hebben namelijk niet de middelen om het gasverbruik in de eigen woning terug te dringen. Ook huurders zijn vaak aangewezen op de initiatieven van de verhuurder. Maar als die niets onderneemt, gaat de gasrekening alleen maar omhoog.

Elektrische auto

Het kabinet gaf vandaag wel groen licht voor een massale overstap naar de elektrisch aangedreven auto. Per 2030 moeten er bijna 3 miljoen elektrische auto’s in Nederland rijden. Dat zijn er nu enkele tienduizenden.

Om dit te bereiken moeten er veel oplaadpalen worden geïnstalleerd. Er zijn nu zo’n 35.000 laadpalen, maar dat aantal moet omhoog met een miljoen.

2 reacties op: “Belasting gas toch niet met 75 procent omhoog”

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.
  • Als je één keer een elektrische auto hebt kan die gemkkelijk omgebouwd worden op waterstof, groen waterstof natuurlijk

    Sietse de Haan -

    Schrijf een reactie op: Sietse de Haan

    Het e-mailadres blijft prive.
  • Het is volgens mij beter auto’s met waterstof en brandstofcel te promoten omdat tanken sneller gaat en de vulpompen veel sneller te bouwen zijn.

    Piet Smits -

    Schrijf een reactie op: Piet Smits

    Het e-mailadres blijft prive.