ACM grijpt in: ruim 10.000 huishoudens zitten zonder energieleverancier
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) trekt de stekker uit energieleverancier HEM. Het bedrijf heeft ernstige financiële problemen en kan niet langer op een betrouwbare manier stroom en gas leveren aan zijn klanten.
De 13.500 klanten van HEM zitten daarom tijdelijk zonder energieleverancier. Zij krijgen binnenkort meer informatie over de nieuwe leverancier die hun contract gaat overnemen.
Update 11-12-2024: inmiddels is bekend dat klanten van HEM worden ondergebracht bij energieleverancier Clean Energy.
Ernstige problemen
Het gaat al geruime tijd niet goed bij HEM. Zo slecht zelfs dat de ACM een boete oplegde van 1,1 miljoen voor de misleidende verkoop van energiecontracten.
Het is dan ook geen verrassing dat HEM de meeste klachten en negatieve beoordelingen binnenkrijgt van alle energiebedrijven in Nederland. Klanten klagen steen en been over de hoge kosten van hun energiecontract en de misleidende praktijken van het bedrijf.
Meeste klachten
Onlangs besteedde energievergelijk.nl al aandacht aan de energieleveranciers waar de meeste klachten over binnenkomen.
HEM staat daarbij steevast op de eerste plaats.
Klanten zien niets van hun geld terug
Voor de klanten die nu nog bij HEM zitten, is er meer slecht nieuws. De leverancier zou toezeggingen hebben gedaan om klanten voor het einde van het jaar hun geld terug te geven via de jaarafrekening. Daar lijkt echter niets van terecht te komen, meldt het AD.
Klanten kunnen dus fluiten naar hun geld, want HEM heeft onvoldoende financiële middelen om openstaande rekeningen te betalen, stelt de ACM.
Het direct intrekken van de leveringsvergunning van HEM was volgens de ACM onvermijdelijk om verdere financiële schade te voorkomen.
Klantenbestand verkopen
HEM heeft de komende dagen de tijd om het klantenbestand te verkopen aan een andere leverancier. Tot er meer duidelijk is, kunnen klanten niet overstappen naar een ander energiebedrijf.
Op 20 december wordt er meer duidelijkheid verwacht.
GGoel
Volgens de ACM:
HEM krijgt een aantal dagen de tijd om het klantenbestand aan een andere leverancier te verkopen. De ACM heeft van HEM begrepen dat HEM hierover al in gesprek is met een andere leverancier. Als de klanten door een andere leverancier worden overgenomen zal de ACM toetsen of deze leveranciers voldoet aan de voorwaarden voor betrouwbare levering. Als het HEM niet lukt om het klantenbestand door 1 leverancier over te laten nemen worden alle klanten verdeeld over alle andere leveranciers. Tijdens deze overgangsperiode, die maximaal tot 20 december 2024 duurt, kunnen klanten niet zelf overstappen.
Klanten krijgen vanzelf bericht van de nieuwe leverancier over hun energiecontract en hoeven hier nu niets voor te doen. Als klanten zijn overgezet naar een nieuwe leverancier kunnen zij kiezen om bij hun nieuwe leverancier te blijven of om alsnog over te stappen naar een andere leverancier. Hun nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.
ReagerenGGoel
Op NL de website van ACM staat het hele artikel onder nieuws te lezen.
ReagerenPPatricia
Mensen moeten toch ergens terecht kunnen om hen geld terug te krijgen?? Het is ook niet meer mogelijk om in te loggen!!
ReagerenGGoel
@Patricia
Als het goed is kan je vanaf vandaag een nieuwe energieleverancier kiezen.
ReagerenGebruik daarvoor de Energievergelijker bovenaan de pagina om de voor jou meest gunstige (en betrouwbare) energieleverancier te vinden!
GGoel
Sorry Patricia,
ReagerenHet zit ietsje anders, zoals ik hierboven even zal aanhalen.
GGoel
Ik ben wel heel erg blij dat deze oplichtersbende eindelijk gestopt wordt!
De klachten die ik over hen lees waren echt schrijnend en zij prooiden vooral op kwetsbaren die niet tegen hun verkooppraatjes en oplichtingstrucen waren opgewassen.
Nu zijn zij via een omweg aangepakt maar het is duidelijk dat ook de wetgeving op dit gebied (niet alleen energie, maar colportage en woekerij) moet worden aangepast.
Reageren