Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

3 redenen waarom je nooit via de telefoon een energiecontract moet afsluiten (en wat je wél moet doen)

Je herkent dit vast wel: je wordt gebeld door een vriendelijke persoon die beweert dat jij nu echt een veel goedkoper energiecontract kunt krijgen.

De tarieven en actie die worden aangeboden klinken verleidelijk. Je twijfelt, maar dan wordt de verkoper wat opdringerig. Je besluit om het contract toch maar af te sluiten. En voor je het weet zit je opgescheept met een torenhoge energierekening.

Dit soort situaties wil jij natuurlijk voorkomen. In dit artikel geef ik jou daarom drie redenen waarom je nooit via de telefoon een energiecontract moet afsluiten en beter zelf de controle kunt nemen.

1. Je wordt misleid

Als je wordt gebeld voor een nieuw energiecontract, dan bestaat de kans dat je wordt misleid.

Telefonische verkopers zijn getraind om jou zo snel mogelijk over de streep te trekken. Ze gebruiken slimme trucs, vage beloftes en laten vaak cruciale details achterwege.

Bizarre verhalen

Ook Energievergelijk.nl krijgt wekelijks mailtjes van mensen die met een veel te duur contract zijn opgescheept. Daarbij gaat het vaak om misleidende of zelfs agressieve verkooptechnieken.

Ik hoor uiteenlopende verhalen: van verkopers die eerst het vertrouwen van hun ‘prooi’ proberen te winnen, bijvoorbeeld door het controleren van de meterstanden. Andere verkopers beweren dat de huidige leverancier van de klant failliet dreigt te gaan en dat het noodzakelijk is om zo snel mogelijk over te stappen. Er zijn zelfs marketeers die zich voordoen als iemand van de ACM of de netbeheerder.

Klachten

De ACM is deze praktijken spuugzat en pleit voor een verbod op de telefonische verkoop van energiecontracten. De toezichthouder krijgt de afgelopen jaren veel klachten binnen van consumenten die te maken hebben met opdringerige verkooptelefoontjes.

De verkoop gebeurt vrijwel altijd via zogeheten tussenpersonen. Dit zijn mensen die werken voor een callcenter en niet eerlijk vertellen dat ze iets willen verkopen. Zij ontvangen een commissie voor iedere verkoop die zij afronden.

2. Geen tijd om rustig te vergelijken

Als je wordt gebeld met een verleidelijke aanbieding voor een nieuw energiecontract, sta je onder druk om direct een keuze te maken:

  • “Alleen vandaag kunnen wij u dit aanbod doen”
  • “Dit is een tijdelijk actietarief meneer”
  • “De energieprijzen gaan de komende tijd stijgen”

Je hebt geen tijd en mogelijkheid om de aanbieding van de verkoper te vergelijken met de contracten die online worden aangeboden.

Kortom, een energiecontract afsluiten doe je niet even tussen de boodschappen en het avondeten door. Je wilt tarieven, voorwaarden en looptijden van verschillende leveranciers kunnen vergelijken, op basis van jouw exacte verbruik.

Raadpleeg bijvoorbeeld een energievergelijker of bekijk het overzicht van de top 10 laagste tarieven en beste acties.

3. Risico op hoge of verborgen kosten

De telefonische verkoop van energiecontracten is nog altijd niet verboden. En dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn. Bij het telefonisch afsluiten van een energiecontract loop je namelijk een risico op hoge (verborgen) kosten.

Tarieven niet genoemd

Wat vaak gebeurt is dat de verkoper tijdens het gesprek met jou alleen ‘willekeurig’ voorschotbedrag noemt, maar niet de tarieven voor stroom (per kWh) en gas (per m3). Ook de vaste kosten worden vaak niet genoemd. Het lijkt daardoor alsof je goedkoop uit bent en pas later ontdek je de hoge tarieven en bijkomende kosten.

Vergelijk hier de actuele tarieven per leverancier.

Cadeau

Er zijn ook verkopers die je proberen te verleiden met een speciaal cadeau bij de overstap, bijvoorbeeld een Cashback, gratis Nintendo Switch of PlayStation. Ook hier geldt dat de tarieven en vaste kosten bepalend zijn voor wat je per maand gaat betalen.

Opzegboete

Tot slot loop je bij het telefonisch afsluiten van een energiecontract het risico dat jouw huidige vaste contract vroegtijdig wordt ontbonden en je te maken krijgt met een opzegboete van je huidige leverancier. Dit gebeurt als de verkoper geen rekening houdt met de startdatum voor jouw nieuwe contract.

Zelf heb ik ooit ook een opzegboete moeten betalen en die was behoorlijk aan de hoge kant: zo’n 200 euro.

Wat als je eigen energieleverancier belt?

Het kan overigens gebeuren dat je huidige energieleverancier, of een leverancier waar je vroeger klant was, je opbelt met een voorstel.

Ook in dat geval raad ik je aan om niet direct op het aanbod in te gaan, maar te vragen of ze het voorstel per e-mail kunnen toesturen. Zo kun je controleren of het inderdaad van deze leverancier afkomstig is en niet van een telefonische verkoper die zich voordoet als jouw leverancier.. Dit geeft je daarnaast de mogelijkheid om de tarieven en kosten te vergelijken met die van andere energieaanbieders.

Mijn tips

  • Neem zelf de controle en ga met behulp van een energievergelijker op zoek te gaan naar het beste contract voor jouw situatie.
  • Raadpleeg desnoods meerdere vergelijkingswebsites en ga op zoek naar het beste aanbod voor jou.
  • Achteraf kun je altijd nog bellen met een leverancier, bijvoorbeeld als je vragen hebt of de tarieven wilt controleren.

Zijn alle telefonische verkopers dan slecht?

Nee, er zijn ongetwijfeld ook eerlijke telefonische verkopers. Helaas wordt hun werk lastig gemaakt door de negatieve reputatie die anderen veroorzaken. Hoe dan ook blijft de kans klein dat een telefonische verkoper je daadwerkelijk het allerbeste aanbod doet voor jouw situatie.

Het enige moment waarop je via de telefoon een energiecontract zou moeten afsluiten, is als je zelf contact hebt opgenomen, bijvoorbeeld met de leverancier of een vergelijkingssite. Je hebt dan zelf al het nodige voorwerk gedaan, waardoor je beter in staat bent om de juiste beslissing te namen.

Bart Koenraadt – energie-expert

Het komt trouwens ook nog steeds voor dat een verkoper bij aan de deur komt om je een nieuw contract aan te smeren. Ook hier luidt ons advies: “Ga er niet op in”

Ben je er toch ingetrapt?

Ben je er toch ingetrapt?

Gelukkig kan je twee dingen doen.

1. Gebruik je bedenktijd

Bij het afsluiten van een energiecontract heb je altijd 14 dagen bedenktijd. In deze periode mag je kosteloos de aanvraag annuleren. Energieleveranciers moeten dit verzoek respecteren.

Kortom, ben je niet tevreden over het contract dat je hebt afgesloten? Neem dan contact op met de energieleverancier en geef aan dat je jouw aanvraag wilt intrekken.

2. Doe een melding bij de ACM

Is er sprake geweest van misleiding, agressieve verkoop of denk je dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Dan kun je online een melding doen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Maak hier een melding bij de ACM.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

2 reacties

  • MMarcel E

    Mijn vrouw werkt bij een netbeheerder dus dat meld ik altijd even en vraag dan of zij het gesprek mag voeren.

    Dan haken ze vaak al af. 😉

    Reageren
  • GGoel

    “Heeft u even één momentje? Ik kom zo bij u.”
    En dan in de oneindige wacht zetten.

    Tijd is geld voor telefonische verkopers. Hen terugpakken door hun tijd in beslag te nemen door hen in de wacht te zetten, zorgt ervoor dat de kans kleiner is dat zij ooit nog bellen én in die tijd hebben zij geen andere mensen kunnen oplichten.

    Vergeet ook niet om dat telefoonnummer dat jou belde meteen te blacklisten (Block User) in je telefoon App.

    En voor degenen die van zichzelf weten dat zij niet altijd sterk in hun schoenen staan: mentaal besluiten ALLEEN via een Energievergelijker (zoals deze site) energiecontracten aan te gaan. Bel hen desnoods voor hulp (doen zij graag)!

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.