Zelfstroom
Totaalscore
Energieprijs
3,3
Klantenservice
2,9
Algemeen
2,6
Plus- en minpunten
- Mogelijkheid voor huren zonnepanelen
- Veel negatieve klantbeoordelingen
Over Zelfstroom
Zelfstroom is eigenlijk geen echte energieleverancier, maar helpt consumenten en ondernemingen met het zelf opwekken van energie. Via Zelfstroom huurt de consument of ondernemer zonnepanelen die op het dak worden geplaatst. Hiermee bespaart u op de energiekosten en draagt u bij aan een beter milieu. Na verloop van tijd kunnen de zonnepanelen worden overgenomen.
Alle aanvullende energie die je nodig hebt, zowel gas als stroom, wordt tegen kostprijs geleverd door Zelfstroom. Dit is 100 procent duurzame stroom.
MM.v.Daal – 30 mei 2023
Prijs
Service
Algemeen
Als ik 0 sterren zou kunnen geven zou ik dat doen. Bij het eerste gesprek eind ’20 kregen we eerst te horen dat onze gevraagde 14 panelen niet zouden passen (er passen er nog zo’n 10 bij..) omdat deze in een bepaalde hellingshoek moesten staan. Maar ze zouden ze zo monteren dat we zeker konden rekenen op een opbrengst van 5200kwh per jaar. De dag van de montage kwam en de monteurs hadden de benodigde materialen niet bij zich en zouden de dag erna terug komen. Wij hadden verlof genomen en konden voor de dag erna dit opnieuw regelen. Ook waren ze met een man te weinig waardoor ze de montage waarschijnlijk niet af zouden krijgen. Omdat we niet nog een dag verlof konden pakken is mijn man gaan meehelpen. Het viel hem op dat de panelen erg plat gelegd werden en hij vroeg naar de hellingshoek maar volgens de monteurs was dit echt in orde zo. Ook vroeg hij waarom er niet meer panelen bij konden en zij gaven aan dat dat wel degelijk kon dus wij hebben een offerte gevraagd voor uitbreiding en nooit gekregen.
Na het eerste volledige jaar bleek dat de geschatte opbrengst van 5200 kwh niet gehaald werd. Dat kan gebeuren wegens weinig zonuren en we zaten er zo’n 600 kwh vanaf dus àlà. Het afgelopen jaar hadden wij niet maandelijks de app in de gaten gehouden omdat we gewoonweg veel aan ons hoofd hadden en er niet bij stil stonden. Nu ik de app van de energiemaatschappij bekeek (ivm overstappen op korte termijn) zag ik dat we ruim €1500 moesten gaan bijbetalen op de jaarrekening. Ik ging dus de app van zelfstroom eens goed onder de loep nemen en wat bleek was dat halverwege mei vorig jaar, juni,juli en stuk augustus de opbrengst op ‘0’ stond. Dé belangrijkste maanden van het jaar waarbij we volledig op de panelen draaien en een flinke overcapaciteit hebben die door teruglevering nog moet zorgen voor een lagere eindafrekening. Maar die werden nu gemist. Terwijl ons tijdens het kennismakingsgesprek werd gezegd dat ze een storing zouden opmerken en kunnen monitoren. Ik heb dan ook gevraagd wat er aan gedaan kan worden dat we afgelopen jaar zomaar ineens ruim 3500 kwh missen aan opbrengst maar er kan niets aan gedaan worden. En ergens begrijp ik wel dat je bepaalde storingen of wat dan ook niet kan terugdraaien maar feit blijft dat we voor het tweede jaar op rij niet de beloofde opbrengst behalen en deze keer zelfs met ruim 3500 kwh eronder! Dat is geen kleingeld! En zeker niet gezien mijn stroomprijs afgelopen jaar verviervoudigd werd en wij dus nu €1500 moeten gaan bijbetalen aan de energiemaatschappij. De medewerker van zelfstroom houd het op ‘eigen verantwoordelijkheid’ en ‘het is niet terug te draaien’. Wij hadden met de prijzen van afgelopen jaar onze investering er al bijna uit kunnen hebben en nu volgt er juist een financiële strop. Het minste wat ze hadden kunnen doen was een gemiddelde opbrengst schatten over die periode en ons deze financieel tegemoet komen.
MMarcel Padmos – 28 april 2023
Prijs
Service
Algemeen
Begin NIET aan dit kansloos verhaal….Ze zijn twee keer langs gekomen om de boel te installeren. In dat proces hebben ze een ruit gebroken en onze stof zuiger verknalt. En ik ben nu degene die er -na drie weken niets vernomen te hebben- nu achteraan moet om het allemaal gefixt te krijgen. Duidelijk hebben ze hun prioriteiten niet in orde. Hopeloze service.
SStefan – 12 april 2023
Prijs
Service
Algemeen
Veel spijt van de overeenkomst te hebben getekend bij Zelfstroom. 5 maanden duurde het om te komen met een antwoord (en niet het goede) na herhaaldelijk te hebben gebeld en gemaild te hebben. Tijdens de verkoopfase, elke dag telefonisch contact mogelijk. Na het tekenen hoorde we niets meer. Mocht dit een voorbode zijn voor de komende huurperiode, verwacht ik nog wel wat gedoe en rechtsbijstand. Doe het niet.
TThomas – 10 maart 2023
Prijs
Service
Algemeen
Sturen ongewenste reclame per post. Blijven maandelijks spammen ondanks dat wij ons hier niet voor hebben aangemeld.
Jjudokid – 17 januari 2023
Prijs
Service
Algemeen
Ik werd door zelfstroom benaderd
Of ik zonnepanelen wilde goed mail contact . Het werd allemaal duidelijk uitgelegd. Voor inspectie liep voorspoedig . Panelen snel geleverd en vakkundig geplaatst ook goede uitleg hoe aan te melden bij energie bedrijf . De panelen zijn in 2022 geplaatst en ik heb er veel plezier van .
SSander – 31 december 2022
Prijs
Service
Algemeen
Mensen koop hier niks!!! Wij hebben een offerte gehad voor ruim 28k (alles uitgerekend)
Dezelfde panelen en omvormer nu inclusief goedgekeurde installatie liggen voor 10k op het dak. Dit bedrijf doet zichzelf voor als goedkoop maar is het totaal niet!
Wwering – 25 mei 2023
@Sander
om hoeveel panelen ging dit dan want ik was net 5 k kwijt voor 18 panelen
mvg b wering
AArend – 19 december 2022
Weer zo’n folder van Zelfstroom. “U bent geselecteerd”..ik heb al 3 jaar zonnepanelen op m’n dak. Doe jullie huiswerk eens. En 720€ gemiddelde besparing per jaar..vergeet het maar.
Wat een amateurs!
A.D
JJohan Spriensma – 05 februari 2023
@Arend
Ik vind de communicatie van Zelfstroom slecht, maar de installatie werkt wel goed en bespaart absoluut wel wat is toegezegd bij mij was 1200 besparing toegezegd, maar in 2022 was de besparing zeker 4000€
AA.Galama – 15 december 2022
Hou a.u.b. op met mij brieven te sturen waarin staat dat ik zgn geselecteerd ben voor een project van mijn gemeente.
Ik héb allang zonnepanelen en als jullie nu eens beginnen om alleen die huizen die geen panelen hebben aan te schrijven, besparen jullie het milieu een hoop papier afval!
En mij de ergernis!
DDavy Vaessen – 03 december 2022
Prijs
Service
Algemeen
Laten plaatsen, verkeerd ingeschat waardoor het veel langer geduurt heeft. Een van de personen die de installatie verschafte leek competent.
Een jaar later kwamen we er achter dat ze op de dakgoten gestaan hebben waardoor ze verzakt zijn.
Twee jaar later ga ik de meterkast inventariseren na een verfrisser van de NEN en ja hoor. De installatie voldoet NIET aan de eisen!
PV groepen zijn in kast bijgeplaatst, er zaten al 8 groepen op 1 aardlek (geplaatst ddor oude bewoner, toen dit nog ok was). Met de PV groepen zijn dat er 10. De aardlek is type A en de installatie heeft GEEN 6mA verklaring!
GGerd jan – 27 september 2022
Prijs
Service
Algemeen
Geen Zelfstroom dus
Een tijdje geleden kregen wij een folder van Zelfstroom in de bus. De envelope suggereerde dat de mooie folder in samenwerking met de gemeente Waadhoeke tot stand was gekomen. Met dat als basis een offerte aangevraagd voor 17 zonnepanelen op ons platte dak. De offerte die wij binnenkregen had een waarde van €12.700. Wij hebben toen besteld onder voorbehoud van financiering welke wij kort geleden rond gekregen hebben. Hierna zijn wij tot aankoop overgegaan. Zelfstroom stuurde toen een aantal weken later een scout om de installatie te verkennen. Deze scout melde zich veel te vroeg waardoor ikzelf niet aanwezig was. Hij is geen moment geïnteresseerd geweest in de plek waar de omvormer zou moeten komen te hangen, wilde pertinent niet het dak op en heeft dat dus ook niet verkend. Al met al is de scout niet langer dan 10 minuten aanwezig geweest. Hem is mede gedeeld dat ons platte dak na de storm van 2013 geheel is vernieuwd. Na twee weken niets gehoord te hebben maar even met ze gebeld. Het bleek dat ze niet gingen instaleren omdat ze ons dak niet toegankelijk vonden voor de installatie en de dakpannen niet geschikt om een kabel onderdoor te leggen. Wanneer ze ons dat wilden mededelen is onbekend.
Maar even gebeld met de gemeente. Die vertelde dat het bij hen klachten regende over hoe zij konden samenwerken met een dergelijk beroerd bedrijf. Een samenwerking die door Zelfstroom wordt gesuggereerd maar in werkelijkheid dus niet bestaat. Zelf vermoed ik dat ze van de montage af wilden omdat hun inkoop prijzen sinds het uitbrengen van de offerte gestegen zijn en hun marges dus lager zouden zijn.
Achteraf ben ik dus blij dat zij de overeenkomst verbroken hebben. Je zal hier maar mee in zee zijn gegaan…….Ondertussen betalen we wel rente en aflossing op de financiering
Datum van ervaring: 27 september 2022
JJohn – 21 juli 2022
Prijs
Service
Algemeen
Inmiddels brief 6 ontvangen of we zonnepanelen van jullie bedrijf willen hebben, we hebben allang zonnepanelen, en zouden ze ook nooit leasen (rendement is dan echt weg) Ik snap dat jullie geld willen verdienen maar het is een keer mooi geweest met die brieven. Jongens waar zijn jullie in godsnaam mee bezig?
MMarieke Kaanders – 01 juli 2022
Prijs
Service
Algemeen
Overeenkomst met Zelfstroom via Eigen Huis. Plaatsing van de panelen is weer door een ander bedrijf gedaan. Duidelijk aangegeven door ons dat wij de binnenkomende stroom op onze slimme meter (TOON) willen kunnen terugzien. Foto’s aangeleverd van de TOON en meterkast (3-fasen) en tijdens de schouw weer opnieuw aangegeven. Resultaat is dat de panelen (20) op 2×1 fase zijn geïnstalleerd en dus gedeeltelijk zichtbaar op onze TOON. Geen reactie op herhaaldelijk bellen, mevrouw van de klantenservice geeft aan dat deze reactie wel 2 weken op zich kan laten wachten omdat we tenslotte werkende panelen geven. Schandalig!
RR Verschoor – 29 juni 2022
Prijs
Service
Algemeen
Via inkoop eigen huis ben ik bij zelfstroom gekomen. Begin dacht ik wat gaat het vlot bij deze organisatie. Er werden snel een aantal afspraken gemaakt oa voor een schouw. Nadat ik ruim 2 uur heb zitten wachten, bleek de schouw niet door te gaan ivm zieken etc. Begin van de deze nachtmerrie. Vervolgens is er nooit een nieuwe afspraak gemaakt. Totdat ik bericht kreeg op zondag dat de panelen de woensdag erna geplaatst zouden worden. Niemand die te bereiken was om te vertellen dat er geen schouw gedaan is. Niemand die zich verantwoordelijk voelt, niet terugbellen, problemen op elkaar afschuiven
Etc. Ook is de schouw op papier niet naar de juiste mensen toegestuurd. Uiteindelijk stonden ze voor de deur op woensdag . Maar reden ze binneneen kwartier weer weg. Want ze konden de steiger niet veilig opbouwen en was mijn dak te krom. Einde van de dag kreeg ik een mail dat de plaatsing niet doorgaat wegens dat ze niet veilig kunnen bouwen en mijn dak te krom was. Na een week krijg ik een telefoon van zelfstroom nadat ze benaderd waren door Eigen Huis.
Een mevr met 100 excuses en dat er werk van gemaakt zou worden in het bedrijf. Bleek dat ze het over de achterkant van het huis te hebben ipv de voorkant waar de panelenzouden komen te liggen. Kortom ėèn grote puinhoop bij zelfstroom. Ik hoef niets meer met hun of hun onderaannemers The Green crew te maken te hebben.
NN.Molema – 14 juni 2022
Prijs
Service
Algemeen
Beloven zonnepanelen mee te verhuizen, maar wijgeren dit, zeer gemiddeld huis waar andere leveranciers de zelfde panelen kunne plaatsen, Zegt zelfstroom dat het niet mogelijk is, ook geen regeling met minder panelen, daarnaast een belachelijke afkoopsom.
Slechter bedrijf kan je niet treffen
PPieter – 05 mei 2022
Service
Algemeen
Komen hun afspraken totaal niet na. Zit na 4 maanden nog op antwoorden en compensatie te wachten.
MMarc – 02 december 2021
Prijs
Service
Algemeen
Diverse offertes opgevraagd en daarbij kwam ik tot de ontdekking dat Zelfstroom absoluut niet kan voldoen aan hun laagste prijsgarantie ondanks dat ik ze de kans heb gegeven om mij tegemoet te komen .
Een verschil van € 20,50 p/m is toch wel groot te noemen , moet er wel bij zeggen dat er door Zelfstroom iets meer geleverd wordt maar dat het verschil niet van dien aard is dat het prijsverschil rechtvaardigt.
De medewerker aan de telefoon heeft zich wel buitengewoon ingespannen om tot een akkoord te komen maar helaas is het hem intern bij Zelfstroom niet gelukt om tot een prijsaanpassing te komen .
Dus ZELFSTROOM , stop met adverteren van ” LAAGSTE PRIJSGARANTIE “
MMark – 04 november 2021
Poeh, waar moet ik beginnen. Bij de installatie lieten ze het betonblok van de lift op mijn dak vallen. Schade. Ik heb nu de laatste 2 jaar uitval. Het heeft een half jaar geduurd voordat ik ze kon overtuigen dat het niet aan de netbeheerder lag, maar aan de installatie. Uiteindelijk hebben ze het toegegeven. Vervolgens kwam er een team om een nieuwe kabel te trekken. Is hen niet gelukt na een halve dag klooien met drie man. Bestaande kabel verwijderd dus ik zat zonder stroomopwekking. Ik zou teruggebeld worden voor een nieuwe afspraak. Na 2 weken zelf maar gebeld en moest echt boos worden om ze zo snel mogelijk te laten komen. Ze zijn gisteren geweest met weer drie anderen en ook hen is het niet gelukt een kabel te trekken. Ze gaven het heel snel op. Ik moest maar een specialist inschakelen. Heb vandaag met mijn buurman de kabel zelf getrokken, zonder problemen! Monteur had aangegeven dat het echt een probleem van de installatie was en dat ik recht op schadevergoeding heb. Dat is uiteindelijk in behandeling genomen, maar nooit meer wat van gehoord. Net gebeld en er wordt glashard beweerd dat het aan het net ligt in combinatie met de buren en dat ik geen recht op een vergoeding heb. Ik ben klaar met deze partij!
Rrob – 23 maart 2021
Zelfstroom is een hoogst incapabel bedrijf. Enige jaren geleden heeft men zonnecollectoren met zeer zware betonbalken op mijn platte houten dak geplaatst. Het gevolg is dat ik mijn hele dak heb moeten vervangen. Volgend de producent van de betonbalken zijn deze balken niet geschikt voor houten daken. Ook de omvormer hebben ze op een gewoon stopcontact aangesloten ipv een eigen groep. We houden me aan het lijntje en weigeren voorals nog te betalen.
RRoel – 20 april 2020
Prijs
Service
Algemeen
Het klonk zo mooi. We hebben een paar jaar panelen gehuurd. En inderdaad onder de streep hou je wat over.
We deden het voor de duurzaamheid. Niet direct voor het geld.
Zelfstroom doet het zelf wel voor het geld. Wat een amateuristische en grijperige club.
Als 1 keer geen geld op de rekening hebt en ze kunnen niet incasseren krijg je meteen dreigbrief over incasso en rechters.
Bij installatie werd er heel onveilig gewerkt. Vingers van de monteur in de meterkast echt een cm van spanning op de hoofdaansluiting. Ook de hoofdzekering niet meer voorzien van een loodje. Dat had me een enorme boete kunnen kosten.
Hoewel meerdere keren gebeld is dit nooit opgelost.
Nu verhuist en naar een andere energieleverancier blijven ze nog een voorschotnota incasseren voor de maand na het opzeggen van het contract. Dan kost het ze in een keer weken om een eindafrekening te sturen maar wel meteen weer dreigen met rechters kosten en incasso.
Wat een waardeloze club!
NOOIT MEE IN ZEE GAAN!
JJJ Olthof – 30 maart 2020
Prijs
Service
Algemeen
Na eerste contacten leek het geheel betrouwbaar, absoluut niet goedkoop en geen enkele korting mogelijk bij aanschaf van 28 panelen maar op dat moment leek de service goed. Na de offerte te hebben geaccepteerd begon het, schouw geweest en niets aan de hand want alles kon zonder enkel probleem worden gerealiseerd. Daarna werd ik gebeld dat er meerwerk nodig was (niet gemeld bij de schouw) het geheel zou enkele honderden euro’s duurder worden. Gezegd hiermee niet akkoord te zijn, installatie kon dan niet doorgaan. Uiteindelijk overstag gegaan maar bij installatie wist niemand iets van meerwerk. Installatie zou in een halve dag gedaan zijn, maar ik heb er 2 dagen voor vrij moeten nemen en lang moeten wachten. Deze kosten worden niet vergoed. Uiteindelijk heb ik de eerste offerte betaald en werd vrij agressief door een medewerker gebeld waarom ik niet had betaald. Het hele verhaal uitgelegd en toen kreeg ik een aanmaning…. Kortom, slechte ervaring, slechte klantenservice en de mensen van debiteurenbeheer zouden niet eens in contact moeten komen met consumenten.
MMichiel – 19 februari 2019
Prijs
Service
Algemeen
Zonnepanelen huren via Zelfstroom is een lovenswaardig concept, maar ga NIET kleiner wonen, want dan blijkt Zelfstroom absoluut geen flexibele partij!
Wij wilden graag gegarandeerd groene stroom en daarom een eigen zonnepaneleninstallatie op ons dak. Niet zozeer om kosten te besparen, maar wel voor het milieu en vanwege onze twijfels bij ‘groene stroom’ van de gevestigde energiebedrijven. Wij hadden niet zomaar grofweg 10.000 euro klaar liggen voor een eigen installatie, maar een huurbedrag van €110,- per maand was wel haalbaar. Dat je aan het eind van de huurperiode per saldo meer hebt betaald dan bij een directe aanschaf vinden we logisch en acceptabel.
Ongeveer een jaar geleden hebben wij 20 zonnepanelen door Zelfstroom laten plaatsen.
Het afsluiten van het 10-jarige huurcontract en de installatie verliepen prima. In een ochtend lag het hele systeem op ons huis en de zon scheen. Wel moesten we bijbetalen voor een afwijkende omvormer. Onze energiekosten (incl. de huurprijs van de panelen) zouden ongeveer €20,- per maand lager uitkomen t.o.v. onze huidige energierekening, maar dat vonden we goed genoeg. Helaas kregen we een paar maanden later een herberekening die ineens hoger uitviel dan de oude ‘gewone’ energierekening. Dat is jammer, maar op zich nog steeds geen probleem, want we hadden tenslotte gegarandeerd groene stroom en dat mag best wat kosten.
Nu moeten wij helaas wegens onvoorziene omstandigheden verhuizen naar een kleiner huis en de kopers van ons huidige huis willen onder geen beding het huurcontract van Zelfstroom overnemen. Zelfs niet toen we ze aanboden om €5.000,- bij te dragen in de afkoopsom. Ze hadden genoeg negatieve ervaringen met Zelfstroom op internet gelezen om een hoge energierekening van een gewone maatschappij voor lief te nemen. Het argument van Zelfstroom dat zonnepanelen positief bijdragen aan de waarde van je huis is dus niet altijd van toepassing!
Gelukkig heeft Zelfstroom een verhuisservice tegen een vergoeding van €50,- per zonnepaneel. Dat lijkt mooi, maar toen bleek dat het systeem niet één op één op ons nieuwe huis ging passen, bleek Zelfstroom niet bereid om oplossingsgericht mee te denken en waar nodig aanpassingen aan de installatie te accepteren. Zelfstroom stuurt erop aan dat wij het bestaande systeem nu in zijn geheel afkopen. De restwaarde na een jaar huren is €9.000,- en daar komen de verhuiskosten van 20 x €50,- = €1000,- nog bij. Dit kunnen wij niet ineens opbrengen, anders hadden we de zonnepanelen wel direct zelf aangeschaft i.p.v. via een huurconstructie.
Er passen 12 panelen op ons nieuwe huis en we zijn gewoon bereid het huidige huurcontract van 20 panelen door te laten lopen. Er komen dan 8 panelen werkloos in de schuur te staan waarvoor we gewoon maandelijks aan Zelfstroom blijven betalen. Zelfstroom wil ze niet terug nemen, ook niet na verrekening van een afschrijving. Dit verlies zijn we bereid te nemen, als we op ons nieuwe huis maar gewoon weer een werkend zonnesysteem hebben.
Toen kwam het volgende probleem. De 12 zonnepanelen hebben vanwege de lagere opbrengst een nieuwe omvormer nodig. Die wilden we graag aanschaffen en bij de verhuizing laten installeren. Wij willen de oude omvormer dan binnen het bestaande huurcontract gewoon doorbetalen en de nieuwe omvormer direct afrekenen. Zonder nieuwe omvormer heeft verhuizing van de panelen geen zin. Vreemd genoeg wil Zelfstroom hier niet aan meewerken.
Na wat moeizame communicatie over en weer zag Zelfstroom slechts twee opties: het huurcontract helemaal afkopen of het systeem in zijn huidige (niet werkende) vorm verhuizen. Ze willen geen aanpassingen uitvoeren, ook niet als dat gewoon op onze kosten gebeurt.
We zitten nu dus vast aan een slechts 1 jaar oude zonne-installatie met 20 panelen die we niet kunnen gebruiken, maar waarvoor we nog wel 9 jaar lang €110,- per maand moeten betalen. En na die 9 jaar is het systeem nog steeds niet ons volledige eigendom!
Dit betekent na de verhuizing een dubbele energierekening. Eén rekening van een conventionele energiemaatschappij en één nutteloze rekening van Zelfstroom, totdat we genoeg gespaard hebben om het huurcontract van de werkloze zonnepanelen af te kopen.