Waar ben je naar op zoek?

Essent

Totaalscore

Energieprijs


8,2

Klantenservice


8,4

Algemeen


8,5

Plus- en minpunten

  • Korting op energiebesparende producten
  • Hoge bonussen bij overstap
  • Goed bereikbaar, prettige service
  • Grote betrouwbare leverancier
  • Lage vergoeding teruglevering zonnepanelen

Over Essent

Essent is de grootste energieleverancier van Nederland en werd in 1999 opgericht. Essent levert stroom en gas voor de particuliere en zakelijke markt in België en Nederland. 

Naar schatting heeft Essent ongeveer 2,5 miljoen klanten in Nederland (2022). Essent is bovendien voor 100 procent eigenaar van een andere leverancier, namelijk prijsvechter Energiedirect. Ook deze onderneming is goed voor ongeveer 0,7 miljoen klanten.

Van 2009 tot 2016 was het bedrijf een volledige dochter van het Duitse concern RWE. Sinds april 2016 is Essent zelfstandig opererend, maar onderdeel van het beursgenoteerde bedrijf E.ON SE.

E.ON richt zich volledig op het opwekken van duurzame energie, reductie van broeikasgassen, decentralisatie van energie en digitalisering van huishoudens (smart homes).

Kan het goedkoper?

965 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Essent?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • NNelly Damen – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ze helpen je goed ,als je ze aan de telefoon hebt

    Reageren
  • HHans – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Altijd goed en aardige mensen

    Reageren
  • BB.Breider – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Soms krijg ik van servicemedewerker niet een duidelijke antwoord, heb het idee dat zij ook maar beperkt deskundig zijn !

    Reageren
  • TTheo Damen – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Denken uitgebreid mee over energiebesparende maatregelen. Je krijgt daarop ook korting!

    Reageren
  • RRicardoV – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Al bijna 39 jaar lang lid can Essent. Nooit geen problemen. Zeg optijd als je moet verhogen of verlagen. Klantenservice goed bereikbaar. Geen klachten. Zolang alles goed verloopt waarom zou je dan veranderen.

    Reageren
  • WWim Riko – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik heb sinds december 2023 een 3 jarig contract afgesloten bij Essent en heb dus weinig ervaring.

    Reageren
  • GGerrit – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Voor ons een goede en betrouwbare energieleverancier

    Reageren
  • GGhirmai – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Betrouwbaar en eerlijk

    Reageren
  • GG.A. Schorn – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Netjes op tijd de informatie hoe het de afgelopen maand is gegaan. Ook krijg ik altijd adviezen en aanbiedingen

    Reageren
  • Ccees – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    de rekening is altijd op tijd

    Reageren
  • AA.Commandeur – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vanaf het begin ben ik heel tevreden. Mijn vragen worden snel beantwoord.

    Reageren
  • LLiene E.R.Richards – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben zeer tevreden met Essent daarom ben ik al jaren afnemer en blijf ik dat ook de komende jaren.

    Reageren
  • AAndré v d Linden – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben al jaren klant bij essent tot op heden zeer te vrede
    Hopelijk blijft het zo.

    Reageren
  • JJacobus – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Laten we, naast andere aspecten, de volgende zaken extra onder de loupe leggen:
    1 doen ze wat ze zeggen
    2 zeggen ze wat ze doen
    3 boter bij de vis

    Wat betreft punt 1;
    Er is voldoende aangetoond dat het voornoemde bedrijf doet wat ze zegt. Op hun internetpagina en in de schriftelijke communicatie worden toezeggingen gedaan die ze, voor zover ik kan overzien, volledig nakomen. Dikwijls doen ze zelfs meer dan ze beloven!
    Verder blijkt het voldoende aangetoond door het simpele feit, dat ze elke dag energie hebben geleverd. Om dat vervolgens weer door mij (lees: de consument) achteloos te verkwisten.
    Er is een geval bekend waarop ze niet konden leveren. Of dat overmacht was of niet, is uit de parlementaire enquete destijds gehouden, niet onomstotelijk vastgesteld. Wel kwam aan het licht dat er nogal wat kamerleden te nauwe banden hadden met het bedrijf. Maar dat is door de tweede parlementaire enquete toen gehouden bijna volledig ontkracht. Of de consument er toen last van heeft gehad? Niet echt. Het was hoogzomer en ik was er niet. Ik was op vakantie met mijn toenmalige partner in Lapland, alwaar wij schier doodgevroren zijn omdat de kachel in de hut mankementen vertoonde.

    Voor wat betreft punt 2:
    Dit punt kunnen we zetten onder de noemer communicatie. Er zijn uit mijn onderzoek te weinig gegevens boven water gekomen om hier een gefundeerd oordeel aan te verbinden. Is het achteraf beschouwd, retorisch gesproken, niet juist een goed signaal dat er te weinig gegevens voorhanden waren? Weinig communicatie kan ook een graadmeter zijn voor kwaliteit. Mits de communicatie die er wël is gevonden niet ging over klachten of problemen. Dat was inderdaaad niet het geval

    Voor wat betreft punt 3:
    Het overtreffen van de verwachting van de klant, want daar hebben we het over, met als metafoor ‘boter bij de vis’ is iets waarmee dit bedrijf graag en zeer terecht, in de schijnwerpers wordt gezet. Bij de eindafrekeningen blijkt telkenmale dat ondanks de langzaam stijgende prijzen er geld overblijft. Vorig jaar besloot ik dat geld te investeren in zonnepanelen. Nou, dat heeft me geen windeieren gelegd! Elk jaar komt er nu één paneel bij. Volgens mijn berekeningen ben ik over 15 jaar en drie maanden in staat om de teveel gewonnen energie in de accu’s van mijn elektronische vervoermiddelen en gadgets te laten glijden. Jawel, daar gaan we geen mensen. Besef!

    Concluderend:
    Noemenswaardige verbeterpunten zijn er door mij niet gevonden. En ik heb mijn best gedaan, geloof me!

    Daarom eindig ik maar de oer-Hollandsche zegswijze:
    ‘Wie zijn molen laat draaien, behoeft enkel te delen en nooit meer te graaien.’

    En dat lezers is de ESSENTie van het hele verhaal.

    Graag gedaan.

    Reageren
  • HH.Engels – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Nooit geen moeilijkheden mee,we zijn al 48 jaar bij Essent

    Reageren
  • Vv.pirinu – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Heb nooit enig probleem gehad metdeze energie leverancier

    Reageren
  • Mm.kelders – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    waren wat problemen bij verhuizing, maar dat is opgelost

    Reageren
  • BBerend Okma – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Nooit problemen, prima tarief!
    Ben jaren bij hen geweest, toen even weg, maar heel snel weer terug. Soms doe je wel eens domme dingen!

    Reageren
  • DDerk Beekman jr – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Tot nu toe goede ervaringen mee

    Reageren
  • TToos van Aalst – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Essent al jaren een betrouwbare leverancier ben niet voor niets al 40 jaar klant

    Reageren
  • JJes Teuwsen – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Nog nooit problemen gehad, gaat van een leien dakje

    Reageren
  • CCor Voogt – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Goede contacten en geregeld een overzicht van het verbruik van elektriciteit en gas.

    Reageren
  • Pp.ketelaars – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    mijn ervaring met Essent is zo goed dat ik nooit geen problemen mee gehad heb .
    ook als ik iets wilde weten per email of telefoon altijd vriendelijk geholpen .

    Reageren
  • MMartje Schrauwen Konings – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Altijd al bij Essent geweest , goede service heel tevreden over

    Reageren
  • LLinssen – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Al meer dan 30 jaar bij essent, nooit problemen en altijd vriendelijk en betrouwbaar en behulpzaam. Dus geen reden gehad of heb om te wisselen.

    Reageren